تاپیک جامع دوچرخه فت بایک Fatbike

تصویر كلوپ دوچرخه سواران و دوچرخه دوستان
قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. راهنمای استفاده از فوروم :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.
نمایه کاربر
نائینی
سرعت : 24 كيلومتر در ساعت
پست: 350
تاریخ عضویت: 02 مارس 2009, 23:49

Re: تاپیک جامع دوچرخه فت بایک Fatbike

پست توسط نائینی » 31 می 2017, 18:56

سلام و درود بر صاحب خیرخواه تاپیک و بقیه دوستان
Ghazarian نوشته شده: ...
فعلا ولت متر عادی را نصب کرده ام تا به وضعیت باتری و مسافت طی شده اشراف بیشتری داشته باشم.
البته انشالا بمحض رسیدن ولتمتر مخصوص زیر (با قابلیت خواندن تا 100 ولت DC فقط با 2 سیم و نه 3 سیم) جایگزین خواهد شد:

تصویر
اتفاقا اون دستگاه هم که نصب کردید ایده جالبی بود ولی خب این که عکسش را گذاشتید کوچک و زیبا و چراغ دار است... :-)

Ghazarian نوشته شده:پس از چند روز پرس و جو کردن، بالاخره جک وسط مناسب مطابق تصویر زیر تهیه و البته سریعا نصب گردید:

تصویر
بسیار زیبا و کاربردی شد. رنگ مشکی جک با رنگ دوچرخه همخوانی دارد و مثل بقیه قطعات، فابریک از کار در آمد. :)
اون عکس جک چی بود من گذاشتم!!!
از بازار داخلی پیدا کردید؟

Ghazarian نوشته شده: ...
با توجه به اینکه برخی از دوستان علاقمند به جزییات کارهای انجام شده بودند، نقشه زیر بعنوان حسن ختام، تقدیم میگردد:

نقشه شماتیک ادوات و تجهیزات نصب شده روی دوچرخه برقی "فت بایک"
تصویر
...
از ابتدا که تاپیک را دیدم دنبال چنین نقشه ای بودم ولی نگفتم که زحمت نشود! :-D خیلی ممنون.

Ghazarian نوشته شده: ...
بواسطه اینکه مطلب بیشتر از آنچه تا این لحظه تقدیم گردید وجود ندارد، لذا چنانچه سوالی باشد، سعی خواهد شد تجربیات را در این تاپیک به اشتراک بگذاریم.
یکبار دیگر از همراهی تمامی عزیزان (بویژه جناب نائینی عزیز) و جناب آقای مهندس میراثی (بجهت تقبل تمامی زحمات و مساعدت های فراوان) قدردانی و تشکر می گردد.

:eek:
با شناختی که از شما دارم احتمال تغییرات دیگر هم وجود دارد. بنابراین پیگیریم...
از آقای مهندس میراثی و جنابعالی باید تشکر ویژه کرد که در این رکود سایت تجربیات با ارزشتان را به اشتراک گذاشتید. همیشه هم برای همه در دسترس است. (فقط طبق تجربه شخصی تصاویر را باید ذخیره کنیم :smile: )

نمایه کاربر
Ghazarian
مدیر پیشین
پست: 3986
تاریخ عضویت: 10 مارس 2009, 10:28

Re: تاپیک جامع دوچرخه فت بایک Fatbike

پست توسط Ghazarian » 11 ژوئن 2017, 08:22

نائینی نوشته شده: ... رنگ مشکی جک با رنگ دوچرخه همخوانی دارد و مثل بقیه قطعات، فابریک از کار در آمد.... از بازار داخلی پیدا کردید ...
درود بر جناب نائینی ... لطف دارید ... متشکرم

اگرچه این جک را می توان از سایتهای متعدد خارجی سفارش داد ولیکن بنده از داخل (بواسطه جناب میراثی) تهیه کرده ام.
در این مدت از کارایی این جک بسیار رضایت داشته ام. خصوصا اینکه از زمین خوردن (در هنگام پارک) واقعا خیالم راحت شده!

تصویر

و اما مدتی است که به فکر بالا بردن سطح ولتاژ شارژر باتری ها هستم.
:ques: آیا کامنتی در این خصوص وجود دارد؟

نمایه کاربر
Ghazarian
مدیر پیشین
پست: 3986
تاریخ عضویت: 10 مارس 2009, 10:28

Re: تاپیک جامع دوچرخه فت بایک Fatbike

پست توسط Ghazarian » 13 ژوئن 2017, 08:42

... و اما مدتی است که به فکر بالا بردن سطح ولتاژ شارژر باتری ها هستم...
و اما بابت بحث سطح ولتاژ شارژ پکیج باتری، متاسفانه در این مدت احساس میکردم چیزی صحیح نمی باشد :sad:

از طرفی اطمینان داشتم باتری تهیه شده از نوع Lithium-Iron یا مختصرا LiFePO4 است ولی از طرفی سطح ولتاژ پس از شارژ بمانند باتری Lithium-Ion یا Li-Ion عمل میکرد! چرا؟...

با بررسی موضوع و خواندن مطالب متفاوت، بالاخره متوجه شدم که شارژر استفاده شده مربوط به انواع Lithium-Ion می باشد و نه مناسب باتری LiFePO4 :-o
البته از همان ابتدا به سطح ولتاژ خروجی شارژر مشکوک شده بودم، ولی بعلت استفاده از کد محصول و البته اطلاعات کم خود، قادر به تشخیص سریع موضوع نبودم :

تصویر

نهایتا این موضوع نیز بطور کامل رفع و از ذهنم خارج گردید :wink:

منبع : Cobox eBike

:excl: تذکر: هنگامی که اشاره به سطح ولتاژ تجهیزات و ادوات میگردد، مثلا میگوییم موتور (هاب) برقی 48 ولت و پکیج باتری متناسب آن یعنی 48 ولت ، اشاره به "ولتاژ نامی" است و نه "واقعی".

نمایه کاربر
Ghazarian
مدیر پیشین
پست: 3986
تاریخ عضویت: 10 مارس 2009, 10:28

Re: تاپیک جامع دوچرخه فت بایک Fatbike

پست توسط Ghazarian » 01 ژولای 2017, 11:50

Ghazarian نوشته شده: تصویر...
با رسیدن "ولتمتر" مناسب برای دوچرخه های برقی، نتیجه کار اینگونه گردید.
بدین ترتیب اشراف بر وضعیت لحظه ای پکیج باتری، سهل تر شد.

تصویر

نمایه کاربر
Ghazarian
مدیر پیشین
پست: 3986
تاریخ عضویت: 10 مارس 2009, 10:28

Re: تاپیک جامع دوچرخه فت بایک Fatbike

پست توسط Ghazarian » 02 ژولای 2017, 10:38

درودی دیگر و تجربه ای دیگر

از زمانی که دوچرخه خود را به سیستم برقی ارتقاء داده بودم، احساس میکردم قدرت ترمز گیری ترمزها بعضی وقت ها قابل اتکاء نمی باشد! آیا واقعا علت در ضعف سیستم ترمزها بود؟ ... دوستان هم در اینجا به نکاتی اشاره کرده بودند! ... ولی چرا بعضی وقتها و چرا درهر دو ترمز؟! ...

موقعیت نصب دیسک جلو روی هاب برقی را بازبینی کردم. نیازمند اصلاحی در فاصله بود که انجام دادم.
کالیپرها را تنظیم مجدد کردم و نشستن لنتها را نیز کنترل کردم. همه چیز خوب بود... ظاهرا مشکل باید از جای دیگری باشد! :sad:

بیاد دارم در زمان ارتقاء به سیستم برقی به ناچار "کتی ها" (یا همان دستگیره های ترمز) می بایست تعویض میشد. با دقیق شدن روی این موضوع، متوجه شدم که ترمز گرفتن، کله یا سرکابل ترمزها هر بار در محل استقرار خود بدرستی در جایگاه خود قرار نمیگیرند و هر بار در یک موقعیت مینشیند. بنحوی که ترمز گیری را با مشکل مواجه ساخته (یا خیلی سفت یا گاها نرم و بی خاصیت)... بله. مشکل استفاده از کابل نامناسب ترمز برای این دستگیره ها بود. بهمین سادگی ...

تصویر

با تعویض کابل های ترمز از نوع A به نوع B (یعنی استفاده از کابل موتورسیکلتی بجای دوچرخه ای)، مسئله حل گردید :wink:
البته میشد از رابط های هلالی شکل پلاستیکی مشابه تصویر C نیز استفاده کرد، ولی بجهت امکان استفاده از کابل قوی تر طبیعتا حل بنیادی مسئله ارجح بود.

نمایه کاربر
Ghazarian
مدیر پیشین
پست: 3986
تاریخ عضویت: 10 مارس 2009, 10:28

Re: تاپیک جامع دوچرخه فت بایک Fatbike

پست توسط Ghazarian » 05 ژولای 2017, 09:03

نائینی نوشته شده:... اگر اون قطعه و سیمها داخل کیف بود تشخیص برقی بودن دوچرخه سخت می شد. چون با وجود لاستیکهای بزرگ، توپی بزرگ هم به نظر فابریک می رسد...
سلام. پیشنهاد خوب شما (البته با کمی تاخیر) اجرا شد :wink:

تصویر

و نتیجه نهایی از نمای دور :

تصویر

نمایه کاربر
نائینی
سرعت : 24 كيلومتر در ساعت
پست: 350
تاریخ عضویت: 02 مارس 2009, 23:49

Re: تاپیک جامع دوچرخه فت بایک Fatbike

پست توسط نائینی » 05 ژولای 2017, 22:35

سلام
غیر از تحسین چیز دیگری نمی شود گفت. :-) به قول بعضی از هموطنان: آقا فروشه... :smile:
مثل دوچرخه های مسافرتی شده. البته به مراتب زیبا و منظم تر... ظاهرا در جیب بیرونی کیف هم می شود کمی وسیله گذاشت.
گلگیری که به چرخ عقب اضافه کردید خیلی خوب شد...
نصب ولتمتر جدید هم عالی شد... :cool:

- برای تبادل حرارت تجهیزات داخل کیف ترکبند کاری انجام شد؟
- محاسبه کردید چه مقدار به وزن دوچرخه نسبت به زمان "لو آپشن" :-D اضافه شده است؟
- گاردی که برای چرخ جلو نصب کردید چه کاربردی دارد؟ (ظاهرا لرزش گلگیر را هم گرفته. در دوچرخه های سفری دیدم کیفهای مخصوص نصب می کنند)
Ghazarian نوشته شده: ... بله. مشکل استفاده از کابل نامناسب ترمز برای این دستگیره ها بود. بهمین سادگی ...

تصویر

با تعویض کابل های ترمز از نوع A به نوع B (یعنی استفاده از کابل موتورسیکلتی بجای دوچرخه ای)، مسئله حل گردید :wink:
البته میشد از رابط های هلالی شکل پلاستیکی مشابه تصویر C نیز استفاده کرد، ولی بجهت امکان استفاده از کابل قوی تر طبیعتا حل بنیادی مسئله ارجح بود.
ماشاءالله عیب یاب خوبی هستید... تجربه خوبی بود. تشکر

نمایه کاربر
Ghazarian
مدیر پیشین
پست: 3986
تاریخ عضویت: 10 مارس 2009, 10:28

Re: تاپیک جامع دوچرخه فت بایک Fatbike

پست توسط Ghazarian » 06 ژولای 2017, 13:44

نائینی نوشته شده: ...
- برای تبادل حرارت تجهیزات داخل کیف ترکبند کاری انجام شد؟
- محاسبه کردید چه مقدار به وزن دوچرخه نسبت به زمان "لو آپشن"اضافه شده است؟
- گاردی که برای چرخ جلو نصب کردید چه کاربردی دارد؟ ...
سلام و سپاس از پیگیری مطالب و کامنتهای موثر خود :hb:

- برای تبادل حرارت بهتر، نتنها زیر کیف به اندازه مناسب فضایی باز شد (بنحوی که کیف روی یونیت قرار میگیرد و نه یونیت درون آن) بلکه جعبه فلزی نصب شده قبلی بصورت کاملا مشبک در آمد تا تبادل حرارت بهتر انجام شود.

- بله. حدود 8 کیلو نسبت به زمان قبل از نصب آپشنها و تغییرات (وزن دوچرخه بصورت فابریک 26 کیلو بود).

- داستان از ساخت برآکتی جهت محافظت از کابل برق هاب شروع شد:

تصویر

این طرح ساده و عملی بود ولی قطعا کافی نبود. ضمن آنکه محافظت از دیسک جلو هم مد نظرم بود. تا اینکه ترکبند آلومینیومی جلو را (همانگونه که فرمودید برای نصب کیف مخصوص استفاده میشود) انتخاب و تهیه کردم و با تغییراتی در مکانیسم آن، نصب شد (عملا با یک تیر چند نشان را زدم :-D )

ارادتمندم

نمایه کاربر
Ghazarian
مدیر پیشین
پست: 3986
تاریخ عضویت: 10 مارس 2009, 10:28

Re: تاپیک جامع دوچرخه فت بایک Fatbike

پست توسط Ghazarian » 06 ژولای 2017, 18:43

Ghazarian نوشته شده:
نائینی نوشته شده: ...محاسبه کردید چه مقدار به وزن دوچرخه نسبت به زمان "لو آپشن"اضافه شده است؟ ...
... حدود 8 کیلو نسبت به زمان قبل از نصب آپشنها و تغییرات (وزن دوچرخه بصورت فابریک 26 کیلو بود)...
اصلاحیه : وزن دوچرخه بصورت فابریک 16 کیلو است که بعلت اشتباه تایپی 26 در پست بالا درج کرده ام. :-o

نمایه کاربر
Ghazarian
مدیر پیشین
پست: 3986
تاریخ عضویت: 10 مارس 2009, 10:28

Re: تاپیک جامع دوچرخه فت بایک Fatbike

پست توسط Ghazarian » 12 ژولای 2017, 16:55

از آنجایی که سایز و ابعاد لاستیکهای این دوچرخه به هیچ چیزی شبیه نبود (نه شتر بود و نه مرغ :wink: ) لذا تصمیم به تهیه یک جفت لاستیک و تیوپ مناسب و مرغوب (برای روز مبادا) کردم:

تصویر

در این حین مطالب بسیار آموزنده ای بابت تبدیل سایز لاستیک دوچرخه نسبت به موتورسیکلت دستگیرم شد که به امید خدا در فرصت مناسب به بحث خواهیم گذاشت.

ارسال پست

بازگشت به “كلوپ دوچرخه Bicycle”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 1 مهمان