تاریخچه اپــل مـانـتـا (manta) از سال 1970 تا سال 1988

تصویر مباحث مربوط به خودروهاي اپل
قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. راهنمای استفاده از فوروم :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.
نمایه کاربر
Hamid Reza Reghbat
فعال کلوپ اپل
پست: 6440
تاریخ عضویت: 01 فوریه 2009, 19:19
محل اقامت: همه جا سرای من است

تاریخچه اپــل مـانـتـا (manta) از سال 1970 تا سال 1988

پست توسط Hamid Reza Reghbat » 14 می 2012, 05:26

با سلام به دوستان عزیز

سر فصل جدیدی را آغاز کردم امیدوارم دوستان لذت برده و بنده را همراهی نماییند تا بتوانیم در کنار هم بار علمی خود را بالابرده و به کمک هم بتوانیم آرشیو کاملی را در تالار های مربوط به بخش اپل ایجاد کرده باشیم.

بحث زیر در مورد خودرو اپل مانتا می باشد که از سال 1970 تا سال 1988 تولید و به مرحله مصرف در آمده بود.

اپل مانتا از سال 1970 تا سال 1975 در سری معروفA تولید و از سال 1975 تا سال 1988 در سری معروف B به عرضه می رسید.

اولین تولید اپل مانتا در سال 1970 بود دقیقا دو ما قبل از اینکه اپل جدیدی به نام Opel Ascona به بازار معرفی شود ساخته شد و یک رقیب بسیار جدی برای خودرو Ford Capri به حساب می آمد این خودرو به صورت کوپه و دو درب در سه طرح مختلف با چراغهای برجسته دقیقا همانند مدل اولیه اپل در سال 1973 که به GT معروف بود تولید و به بازار عرضه شد .

اپل مانتا اولین بازار خود را در انگلستان به فروش رساند که تا آن زمان هیچ واکس های از این مدل و یا مدل Ascona در این بازار به فروش نرسیده بود که در سال 1975 اپل Manta B1 و Ascona B دو خودرویی بودند که در بریتا نیا تنها رقیب آنها فورد کاپری بود.

فروش اپل مانتا در بازار آمریکا همان قدری عجیب بود که مدلهای دیگری از اپل به ان بازار راه پیدا کرده بود که اولین بار کاخانه جنرال موتورز از طریق نمایندگی بیوک این محصول را به فروش رسانده بود .

تنها عاملی که باعث فروش این مدل از خودرو در مارکت و بازار امریکا شد مدلهای قبل بود که در سال 1956 تا سال 1961 مدلی از رکورد p1 و p2 به فروش رفته بود و در سال 1964 تاسال 1966 مدل Kadett A ,و در سال 1967 تا سال 1971 کادت Kadett B و در سال 1969 تا سال 1973 مدل GT و در سال 1971 تا سال 1975 هم مدلهای Manta / Ascona در ان بازار تحت عنوان دو درب و چهار درب و خودروهایی اسپرت و ورزشی به فروش رسیده بود .

اپل های Manta / Ascona در بازار آمریکا تفاوتهای زیادی نداشتند و اغلب در موتورهای 1900 معرفی شده بودند تنها تفاوت آنها نوع ورقهای بدنه و فلز بکار رفته و نوع جنس شیشه ها بود و بقیه موارد داشبورد و صندلی ها و کنسول کاملا شبیه به هم بودند .

ساخت این محصول در موتورهای 1.6 و 1.9 به صورت کوپه و معمولی ارائه شد اما در اروپا مدلهایی با موتور 1.2 نیز وارد شد که اکثر موتورهای 1.9 به بازار آمریکا تعلق گرفت که دارای رادیاتور به نسبت مدلهای دیگر سنگین تری بودند .

نکته جالب در تولید این مدل از واکس هال با توجه به کتابچه راهنمایی که در آن ارائه شد تنظیمات سرعت به صورت دستی و اتومات بود که بعضا تا 180 هم قابل تنظیم بود که در زمان خود یکی از بهترین خودرو ها از نظر کلاس موجود به حساب می آمد . که در بازار امریکا و اروپا شناخته شده بود .

این خودرو در بین سالهای 1971 تا 1974 به عنوان خودرو رالی در بازار امریکا شناخته شده بود که به طور کلی مدلهای رالی و اسپرت تفاوتی در چراغها و سیستم تعلیق داشت .

علاوه بر بازار آمریکا در بازار اروپا نیز بسیاری از این مدل به فروش رسید که نکته جالب این بود که تجهیزات داخلی این خودرو بیشتر شبیه Luxus بود با این تفاوت که ضربه گیر بر روی سپر ها نصب بود و لاستیک های اورجینال انها نیز کاملا متمایز بودند .

طراحی داخلی در حد رعایت کامل استانداردها بود و مدلهایی به رنگ سیاه و سفید و شطرنجی در طرحهای GTE وارد بازار اروپا شده بود که به جادوی سیاه معروف بود و مورد استقبال مردم قرار گرفت .

در زیر تصاویری از این برند زیبا را مشاهده خواهید کرد .


تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر



تصویر
این مبحث ادامه دارد .....
jalalp1
دنده 3
پست: 3873
تاریخ عضویت: 13 فوریه 2009, 11:06
نوع خودرو: DAEWOO RACER 93
محل اقامت: مشهد

Re: تاریخچه اپــل مـانـتـا (manta) از سال 1970 تا سال 1988

پست توسط jalalp1 » 15 می 2012, 08:30

حمید آقا اگر کسی چیزی نمی نویسه به خاطر اینکه تو تاپیک پر ارزش شما کشت باقالی نشه :who:
من خودم به شخصه هر روز میام و تاپیکهاتونو دنبال می کنم و بسیار خوشحال میشم وقتی میبینم شما تاریخچه مصوری از محصولات این خودروساز محبوب درست کردید
کارتون خیلی خوبه
هر موقع فرصت دست داد تاریخچه اپل المپیا رو هم مرحمت بفرمایید :lol:
نمایه کاربر
Hamid Reza Reghbat
فعال کلوپ اپل
پست: 6440
تاریخ عضویت: 01 فوریه 2009, 19:19
محل اقامت: همه جا سرای من است

Re: تاریخچه اپــل مـانـتـا (manta) از سال 1970 تا سال 1988

پست توسط Hamid Reza Reghbat » 15 می 2012, 13:22

jalalp1 نوشته شده:حمید آقا اگر کسی چیزی نمی نویسه به خاطر اینکه تو تاپیک پر ارزش شما کشت باقالی نشه :who:
من خودم به شخصه هر روز میام و تاپیکهاتونو دنبال می کنم و بسیار خوشحال میشم وقتی میبینم شما تاریخچه مصوری از محصولات این خودروساز محبوب درست کردید
کارتون خیلی خوبه
هر موقع فرصت دست داد تاریخچه اپل المپیا رو هم مرحمت بفرمایید :lol:
جلال جون شما لطف دارین چشم بزارید تاریخچه مانتا تمو بشه بعد میرسیم به چیزی که شما دوست دارید .

---- اضافه شده در تاریخ سه شنبه اردیبهشت 26, 91 4:49 pm ( قوانین انجمنهای تیونینگ تاک را مطالعه کنید!! ) ----

خوب دوستان مبحث رو ادامه خواهم داد

با جریاناتی که در بازار امریکا در زمینه فروش این محصول صورت گرفت

لازم به ذکر است که واردات اپل مانتا در ایالات متحده امریکا در سال 1975 به طور کل به پایان رسید و خودرو دیگری به نام ایسوزو جمینی سریT از کشور ژاپن توسط همان نمایندگی بیوک وارد شد که این خودرو نیز تا سال 1979 مورد استفاده قرار گرفت.

اما همچنان در بازار اروپا خواهان زیادی داشت با توجه به شباهت هایی که در مبحث قبل عرض کردم از نظر نمای داخلی نسبت به ماشین لکسوز و. تمیزی و ایجاد ضربه گیرهای استاندارد و نسخه های GTE و GT داداری عملکرد بالایی بود ..

اتومبیل اپل مانتا سریA همانطوری که قبلا توضیح دادم در مدلهای مختلفی ساخته و تولید شد و هدف از تولید این نوع خودرو ایجاد قدرت و استحکام بیشتر بود که در همان سال یعنی 1972 تا 1973 ساخت مدلهای توربو مانتا و TE 2800 نیز آغاز شده بود .

مدل توربو مانتا یکی از نادرترین تولیدات به حساب می آمد که کلا از این خودرو 33 اتومبیل ساخته شد و در کل 5 نمونه از آن مورد استفاده عمومی قرار گرفت که این خودرو به دلیل قدرت بالایی که داشت در واقع سری SR با حجم موتور 2000 بازار مصرفی در عموم مردم نداشت .

در واقع تغیرات اساسی با 90 اسب بخار که معادل 67 کیلووات انرژی تولید شده توسط یک شرکت بریتانیایی به نام برود اسپید بود که برای ساخت توربو انتخاب شده بود که در نهایت موفق به ساخت 5 خودرو که فرمان آن در سمت چپ قرار گرفته بود شد که به نام خودرو آلمانیAG شناخته شد .

این خودرو ها از نظر تولید بیشتر به عنوان نمونه های از یک تست مورد استفاده قرا میگرفتند در واقع ترکیبی از یک توربو شارژ و کاربراتور در یک محفضه و پلت فرم بزرگی طراحی شده بودند .

آلیاژ استفاده شده برای ساخت سر سیلندر این خودرو ها از مس بود و ضخیم تر از دیگر مدلها بود و فشرده سازی شده و تقویت موتور 1900 تا 2000 سرسام آور و پر قدرت و تغییر 156 اسب بخار به 116 کیلو وات به همراه شتاب بیشتر که قابل توجه بود صفر تا صد رو در 7 ثانیه برای این خودرو به ثبت رسانده بودند,

این خودرو در زمان خود با مدلهایی از پورشه 911 مقایسه میشد که همگی به رنگ زرد با یک نوار سیاه رنگ بزرگ روی بدنه نمایانگر توربو بودن این تولید به شمار می آمد .

اما حرکتی که باعث نزولی شدن روند تولیدات این محصول گشت مصرف بالای سوخت بود که قابل توجه خودرو سازان دنیا بود, این خودرو به دلایل هزینه های بالای ساخت از نظر اقتصادی به صرفه نبود برای این تعداد محدودی از آن بیشتر به تولید نرسید

در تصاویر زیر مدلی از سری توربو و سری های معمولیA را ملاحضه می نمایید .


تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر
تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر



http://hif.site40.net/photos/e1f9c70bdf34.jpg

این مبحث ادامه دارد .....
jalalp1
دنده 3
پست: 3873
تاریخ عضویت: 13 فوریه 2009, 11:06
نوع خودرو: DAEWOO RACER 93
محل اقامت: مشهد

Re: تاریخچه اپــل مـانـتـا (manta) از سال 1970 تا سال 1988

پست توسط jalalp1 » 15 می 2012, 21:43

به قول بچه ها سيستم تعليقش كلا تو حلقم

تصویر
عجب تعليقي!!!
نمایه کاربر
Hamid Reza Reghbat
فعال کلوپ اپل
پست: 6440
تاریخ عضویت: 01 فوریه 2009, 19:19
محل اقامت: همه جا سرای من است

Re: تاریخچه اپــل مـانـتـا (manta) از سال 1970 تا سال 1988

پست توسط Hamid Reza Reghbat » 15 می 2012, 22:07

آره جلال جون واقعا محشره :-)
واقعا از نظر من این یه سیستم بی نظیره که همین الانش هم با مدلهای 2012 رقابیت می کنه
وای به حال اون موقع .

تصویر
نمایه کاربر
Hamid Reza Reghbat
فعال کلوپ اپل
پست: 6440
تاریخ عضویت: 01 فوریه 2009, 19:19
محل اقامت: همه جا سرای من است

Re: تاریخچه اپــل مـانـتـا (manta) از سال 1970 تا سال 1988

پست توسط Hamid Reza Reghbat » 19 می 2012, 00:54

احمد جون قابل تو رو نداره امیدوارم دوستان دیگه هم حداقل بیان یه نظر نگاه کنن به خدا یه نظر حلاله آقا جون

با سلام به دوستان گل پروسه تاریخچه اپل مانتا رو تا اونجایی ادامه داده بودم که عرض کردم تولیدات این خودرو در سری A تا واخر سال 1974 و اوایل سال 1975 ادامه داشت

مدلهایی هم که ارائه شده بود بیشتر جنبه مسابقات و رالی و خودرویی بود کاملا اسپرت که این روند تا سال 1975 ادامه پیدا کرد .

در ماه اوت سال 1975 پروژه جدیدی استارت خورد و آن چیزی نبود جز متولد شدن سری دیگری از اپل مانتا به نام سری B

این تولیدات شامل خودروهایی 2 درب ادامه پیدا کرد در حالیکه برای بار دوم طراحی اپل Ascona آغاز شده بود اما بطور کلی این مدل خودرو ها طراحی خودرو شورلت Monza را تحت تاثیر خود قرار داده بود که این اقدامات همگی تا سال 1975 ادامه داشت .

این خودرو نیز در دومدل به بازار ارائه می گشن که با حروف B1 و B2 مشخص شده بود موتورهای این خودرو از موترو های 1.2 و 1.6 و 1.9 لیتری تهیه و به بازار عرضه شد .

این تولیدات تا سال 1976 ادامه پیدا کرد و در این سال موتور مانتا GT/ E تولید شد که به جای حجم موتور های قبل قرار گرفته بود با این تغییر که موتور 2000 و سیستم تعلیق با تفاوت سری A ساخته شده بود که دارای قدرت خروجی 110 اسب بخار معادل 82 کیلو وات را دارا بود .

تغییر موتور 1.9 به 2000 و سیستم مکش کاربراتور از خصوصیات بارز این خودرو بود که البته در زمان تولیدات اپل رکورد هم این موتور یکبار تجربه شده بود .

در سال 1977 مدل هاچبک سه درب تولید شد و علاوه به مدلهای دو درب این خودرو هنوز خودروی منحصر به فردی به حساب نمی آمد چرا که بیشتر به خودروهای رالی و اسپرت شباهت داشت .

هر دو مدل خودرو تولید شده در سری B1 , B2 شامل اسپیولر های جلو بودند که از جنس پلاستیک ارائه شده بود و دارای بال عقب فابریکی و توجه مصرف سوخت یکی دیگر از جنبه های اقتصادی این خودرو به شمار می امد .

اما در ادامه سالهای 1977 تولیدات موتور 1.2 و 1.6 و 1.9 قطع گردید و به جای آن حجم موتور تغییر کرده به موتور 1.8 و 2.0 به نام های S , E تولید شد که همه آنها از سری GTE بودند که این تولیدات از سال 1983 به طور رسمی در کشور انگلستان به نام GT ادامه و تولید شد .

در این زمان همانطوری که تولیدات مانتا رو به کم شدن بود طراحی و تولید Ascona روز به روز افزایش پیدا میکرد بطوری که کم کم جای مانتا رو گرفت و مدلهایی 1.8 لیتری که در سری B مانتا نصب میشد در Ascona خیلی مقرون به صرفه تر بود .

تولید این خودرو با وجودی که دارای موتوری قوی 1.8 بود میتوانست با هر لیتر بنزین 14 کیلومتر راه رود و این نکته قابل توجه زمان خود بود با این حال تولید این مدل که با نام سری S بود در سال 1984 بطور کلی قطع شد . اما همچنان بزرگترین تولیدات رو در بریتانیا با نام GT در کنار دیگر محصولات رویت می کردند .

در سال 1986 آخرین مدل اپل مانتا در انگلستان از سری GT تولید شد و سعی در آن شد که بهترین تجهیزات داخلی روی این خوردرو نصب گردد بطوری که صندلی های نصب شده کاملا Recaro بود با تودوزی قرمز و خاکستری و داخل با چرم بسیار زیبا طراحی شده بود و شامل چراغهای دو قلو در یک پوشش پلاستیکی زیبا تعبیه شده بود که بعد ها این مدل به سری مدل i 200 نام گذاری شد .

و بطور کلی تولیدات این مدل هم در سال 1988 متوقف شد و در بریتانیا استقبال جدیدی از مدل کالیبرا شده بود که کم کم بطور کل مدل GT / E هم به فراموشی سپرده می شد در زیر تصاویری از مدلهایی که در زمان خود هیولایی به حساب مب آمدند را مشاهده می کنید .


قابل توجه دوستان این مبحث در خودور رالی هنوز ادامه دارد اما سری B تاریخچه پایانی را برای اپل رقم زد




تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر


تصویر
به پایان رسید تاریخچه اپل مانتا اما ... حکایت همچنان باقیست ...
نمایه کاربر
ahmadpop80
فعال کلوپ اپل
پست: 4348
تاریخ عضویت: 12 می 2011, 15:56
نوع خودرو: وانت & کیاls
محل اقامت: اندیشه-تهران

Re: تاریخچه اپــل مـانـتـا (manta) از سال 1970 تا سال 1988

پست توسط ahmadpop80 » 19 می 2012, 19:11

دیدم داداش.
مرسی :hb:
نمایه کاربر
Hamid Reza Reghbat
فعال کلوپ اپل
پست: 6440
تاریخ عضویت: 01 فوریه 2009, 19:19
محل اقامت: همه جا سرای من است

Re: تاریخچه اپــل مـانـتـا (manta) از سال 1970 تا سال 1988

پست توسط Hamid Reza Reghbat » 22 می 2012, 02:00

ahmadpop80 نوشته شده:دیدم داداش.
مرسی :hb:
خواهش میکنم داداشی قابلی نداشت امیدوارم که استفاده کرده باشی


تصویر
نمایه کاربر
ahmadpop80
فعال کلوپ اپل
پست: 4348
تاریخ عضویت: 12 می 2011, 15:56
نوع خودرو: وانت & کیاls
محل اقامت: اندیشه-تهران

Re: تاریخچه اپــل مـانـتـا (manta) از سال 1970 تا سال 1988

پست توسط ahmadpop80 » 02 ژوئن 2012, 23:58

کاربرات دو دهانه وبر روش بوده؟
ارسال پست

بازگشت به “Opel”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 2 مهمان