سيستم کروز کنترل و سوييچ پاور(نحوه عملکرد،مشکلات ومعايب)

تصویر مباحث مربوط به گراند ویتارا، کیزاشی و...

مدیر انجمن: Ali Suzuki

قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. راهنمای استفاده از فوروم :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.
نمایه کاربر
Mosy-90
سرعت : 30 كيلومتر در ساعت
پست: 504
تاریخ عضویت: 22 می 2011, 23:36
نوع خودرو: SGV 2.4

سيستم کروز کنترل و سوييچ پاور(نحوه عملکرد،مشکلات ومعايب)

پست توسط Mosy-90 » 10 نوامبر 2012, 21:23

با درود:
با توجه به اينکه بسياري از مطالب اين تاپيک در هم آميخته و مرتب کردن اين مطالب بسيار وقت گير ميباشد خودم تصميم گرفتم بعضي از مطالب و نکات مربوط به اين خودرو را بصورت تاپيک مجزا در بياورم.همچنين با توجه به اينکه احتمال داره خودرو کيزاشي هم از سري خانواده سوزوکي در آينده نزديک به بازار بيايد لذا موضوع تاپيکها رو بگونه‌ايي انتخاب ميکنم که دارندگان آتي کيزاشي هم بتوانند از همين تاپيکها استفاده کنند تا از تعدد تاپيک و حجيم شدن بي مورد تاپيک خانواده سوزوکي جلوگيري شود.
در قدم اول با کروز کنترل و کليد پاور شروع ميکنم.سعي ميکنم مطالب با توجه به دفترچه راهنما و تجربيات خودم باشه.البته حتما" دوستان ديگر هم در ادامه تجربيات و احيانا" پرسشها و مشکلاتشان رو عنوان ميکنند.همچنين معايب و نحوه رفع آنها را با هم بررسي ميکنيم.

تاريخچه کروز:
اولين ايده چنين سيستمي توسط جيمز وات و ماتئو بولتون در 1788 براي کنترل ماشينهاي بخار ارائه گرديد بعدها در 1945سيستم مدرنتري از آن توسط رالف تيتور براي خودروها طراحي گرديد و در 1958 با نام اتو پايلوت در خودروها عملياتي گرديد.اين سيستم کاملا" مکانيکي بود.اما در سال 1968 دانيل ويسنر سيستم الکترونيکي کروز کنترل را با توجه به پيشرفتهاي صنعت الکترونيک و کامپيوتر ارائه نمود.مزيت اين سيستم الکترونيکي نسبت به هم نام مکانيکي‌ آن در تطابق با ديگر قسمتهاي الکترونيک خودرو و هچنين داشتن حافظه براي ثبت سرعت و استفاده از آن در مواقع لازم در حين رانندگي بود.

کروز کنترل، مزايا و معايب:
کروز کنترل(الکترونيکي) وسيله ايست که در حال حاضر بر روي خودرو‌هاي مدرن نصب ميگردد تا بواسطه آن رانندگي در مسيرهاي طولاني و به خصوص جاده‌ها براي رانندگان راحت‌تر و دلچسب‌تر گردد.مهمترين مزيت اين وسيله ثابت کردن سرعت خودرو و در نتيجه استراحت دادن به پاي راننده و همچنين مصرف بهينه سوخت ميباشد. ضمن اينکه با ثابت کردن سرعت خودرو در حد مجاز آن در جاده‌ها از افزايش غير عمدي و نا‌ آگاهانه سرعت خودرو توسط راننده و به تبع آن از متوقف شدن يا دوربين خوردن توسط پليس و جريمه شدن، جلوگيري مي‌نمايد. لازم به توضيح است بنابه ضوابط، اين سيستم فقط در سرعتهاي بالاي 40 تا 45 کيلومتر بر ساعت بسته به خودرو فعال ميگردد.
بعضي از مزيتهاي اين سيستم عبارتند از:
1- راحتي راننده در مسير طولاني
2- مصرف بهينه سوخت
3- عدم تجاوز از سرعت مجاز در جاده‌ها و بزرگراهها
ولي معايب اين سيستم عبارتند از:
1- در مسيرهاي کوهستاني (مسيرهايي با شيب تند مثبت و منفي) به دليل اينکه سيستم سعي در حفظ سرعت مينمايد لذا باعث اتلاف توان خودرو و در نتيجه افزايش مصرف سوخت ميشود در صورتيکه در چنين مسيرهايي رانندگان ماهر با گاز ندادن در سرازيري (کم کردن توان خودرو) و استفاده از اينرسي خودرو و همچنين متعادل نگه داشتن توان خودرو در سربالايي استفاده بهتري از توان و سوخت خودرو مي‌کنند.
2- عدم کنترل بروي پدال گاز توسط راننده در شرايطي منجر به تصادف ميگردد.
3- در جادهاي لغزنده يا در هواي باراني استفاده از کروز کنترل احتمال واژگوني يا انحراف خودرو را به همراه دارد حتي اگر خودرو مجهز به سيستم پايداري الکترونيکي باشد(البته وجود سيستم اخير به بهبود وضعيت کمک ميکند)
همانطور که مي‌دانيد استفاده صحيح از هر وسيله خودکار باعث سهولت در کار ميگردد و چنانچه به دليل ضعف در دانش استفاده و يا سهل انگاري از سيستم به طور صحيح استفاده نگردد، خطرات يا مضرات زيادي را متوجه استفاده کننده و اطرافيانش مي نمايد.اين امر در اين وسيله هم صادق است چنانکه استفاده نا به جا و يا بي مورد آن باعث تصادف و يا حادثه ناگواري ميگردد. بنابراين توصيه مي‌شود حتما " در هنگام استفاده از اين وسيله مفيد، رعايت تمام اصول را بنماييد.البته سيستم کروز به گونه‌ايي طراحي گرديده تا رابطه مستقيم با نحوه رانندگي داشته باشد به طور مثال در هنگام روشن فعال بودن کروز چنانچه با مانعي روبرو ميگرديد که نياز به کم کردن سرعت داريد با ترمز کردن کروز را غير فعال کرده و کنترل را به دست ميگريد. يکي از مواردي که در حين رانندگي با کروزبايد مد نظر داشته باشيد اين است که به فرض کروز فعال است و شما با ترمز به دليلي آن را غير فعال کرده‌ايد و سپس بدون در نظر گرفتن شرايط محيط و عوامل رانندگي کروز را فعال تا به سرعت ثبت شده قبلي برگرديد و اين نياز به کسري از ثانيه دارد و در همين هنگام خودروي ديگري به هر دليل در مقابل شما ظاهر مي‌شود که مقارن با شتاب‌گيري خودرو شده و کنترل خودرو از دست شما خارج و خداي ناکرده اتفاقي پيش مي‌آييد.
در خاطر داشته باشيد که سيستم کروز براي اينکه کنترل سرعت خودرو را به دست گيرد بايد اول روشن و سپس با ثبت کردن سرعت خودرو فعال گردد.

کروز کنترل خودروي شما:
سيستم کروز(کنترل سرعت ثابت) در ويتارا بروي سمت چپ فرمان نصب شده است.
شکل زير راست مربوط به 2400 و چپ مربوط به 2000
تصویر

در اين سيستم سه کليد(براي 2400) و چهار کليد(براي 2000) شامل:
- کليد شماره يک "روشن/خاموش" (ON/OFF)
- کليد شماره دو "کنسل" (CANCEL)
- کليد دو کاره، شماره 3 "ثبت/افزايش" و شماره 4 "ثبت/کاهش" (SET/ACC & SET/COAST) در 2400 و کليدهاي مجزا در 2000

شکل زير سمت راست 2400 و سمت چپ 2000
تصویر

نحوه استفاده از کروز کنترل:
- همانطور که قبلا" عنوان شد بهتر است از اين سيستم در جاده‌هاي هموار و داراي ترافيک کم استفاده شود و استفاده از آن در مسيرهاي داخل شهر، پر ترافيک، پر پيچ و خم و داراي سر بالايي و سراشيبي زياد، توصيه نميگردد.
- از تثبيت کردن يا باز فعال نمودن ناگهاني کروز براي اجتناب از حادثه خودداري کنيد.
- در وضعيت 4L LOCK سيستم فعال نمي‌شود.

فعال کردن و ثبت سرعت:
سيستم کروز کنترل در اين خودرو از سرعت 45 کيلومتر به بالا فعال مي‌گردد لذا در خودروهاي دنده اتوماتيک دسته دنده در وضعيت D يا 3 و در خودروهاي دنده دستي در وضعيت 4 يا 5 بايد قرار گيرد. در اين حالت سيستم کروز کنترل را با فشار کليد شماره يک (ON/OFF) در وضعيت روشن قرار دهيد.روشن شدن سيستم توسط چراغ CRUISE در صفحه نمايشگر مشخص ميشود سپس سرعت خودرو را توسط فشار پدال گاز به حد مورد نظر برسانيد و در اين سرعت ضمن حفظ سرعت توسط پدال گاز کليد شماره 3 (SET/COAST) را فشار دهيد و همزمان پا را از روي پدال گاز برداريد ثبت سرعت و عملياتي شدن کنترل سرعت توسط کروز با روشن شدن چراغ SET در صفحه نمايشگر مشخص مي‌شود.

غير فعال کردن موقت و باز فعال کردن کروز:
براي اينکه موقتا" کروز کنترل غير فعال شود کافيست کليد 2 يا (Cancel) را فشار دهيد در اين حالت چراغ SET خاموش ولي چراغ CRUISE به نشانه روشن بودن سيستم کروز روشن مي‌باشد و چنانچه پاي شما بر روي پدال گاز نباشد بسته به شيب جاده سرعت خودرو زياد يا کم ميشود در اين حالت کنترل خودرو دست شماست و شما ميتوانيد بسته به نياز ترمز يا گاز دهيد. کليد کنسل در شرايط غير اضطرار استفاده مي‌شود و معمولا" در هنگام توقف يا نياز به حذف موقت عملکرد کروز به کار مي‌آيد.در اين شرايط سيستم را مي‌توانيد با زدن کليد 4 (SET/ACC) باز فعال کرده و سيستم خودرو را به سرعت تثبيت شده قبلي برمي‌گرداند. کاملا" مشخص است که دوباره چراغ SET روشن شده و در صورتيکه سرعت ثبت شده بيشتر از سرعت فعلي باشد سيستم با افزايش گاز و بعضي مواقع حتي با دادن دنده معکوس با شتاب سعي در رسيدن به سرعت ثبت شده قبلي مي‌کند (در اين شرايط بايد مراقب حوادث باشيد)و چنانچه کمتر از سرعت فعلي باشد با ترمز کردن به آن ميرسد.

رانندگي با سيستم کروز فعال:
سيستم کروز خودرو اين اجازه را به شما ميدهد تا با کليدهاي شماره 3 و 4 تغييرات لازم در سرعت خودرو را بوجود آوريد بدون اينکه نياز به غير فعال کردن يا باز فعال کردن آن داشته باشيد. کافيست در هنگاميکه سرعت ثبت شده و چراغهاي CRUISE و SET روشن ميباشند در صورتيکه نياز به سرعت بيشتر داشته باشيد کليد 4 (SET/ACC) را مرتب فشار دهيد تا سرعت خودرو به مقدار لازم برسد و سپس کليد را رها کنيد سرعت خودرو در اين مقدار جديد به طور خودکار تثبيت مي‌شود، همچنين ميتوانيد با نگاه داشتن پيوسته اين کليد عمل فوق را انجام دهيد.مرتب فشردن کليد3(SET/COAST)(يا به طور پيوسته) نيز باعث کاهش سرعت مي‌شود و رها کردن کليد به معني تثبيت سرعت کمتر جديد مي‌باشد.
لازم به توضيح است هر بار فشار هر يک از اين دو کليد به معني افزايش يا کاهش سرعت با نرخ 1.5 کيلومتر بر ساعت مي‌باشد.

سبقت گرفتن با سيستم کروز فعال:
چنانچه سيستم کروز روشن و فعال باشد و در لحظه‌ايي از رانندگي نياز به افزايش سرعت براي سبقت گرفتن از خودروي ديگر داشته باشيد کافي است پايتان را بر روي پدال گاز گذاشته و آن را فشار دهيد سيستم کروز کنترل سرعت خودرو را به شما ميسپارد و پس از عبور از خودروي جانبي با برداشتن پا از روي پدال گاز دوباره سيستم کروز کنترل سرعت را به دست ميگيرد در طول اين فرايند چراغ مربوط به SET خاموش نمي‌شود و نشانه فعال و در حال کار بودن سيستم کروز ميباشد.

مواقع اضطرار با کروز فعال:
در مواقع اضطرار کافي است تا در خودروهاي اتومات پدال ترمز و در دستي پدال ترمز يا کلاچ را فشار دهيد سيستم غير فعال ميگردد و چراغ SET خاموش ميشود ولي چراغ CRUISE روشن ميماند. براي باز فعال کردن آن کافي است کليد 4 (SET/ACC) را فشار دهيد با اين کار چنانچه سرعت بالاتر از 45 کيلومتر در ساعت باشد سيستم فعال ميشود و چراغ SET روشن ميگردد و سيستم کروز سرعت را به مقدار تثبيت شده مي‌رساند.

چند نکته مهم:
- لازم به ذکر ميباشد در خودروهاي اتومات تغيير وضعيت دسته دنده از D به 3 به منظور استفاده از ترمز موتوري براي کاهش سرعت خودرو تاثير ندارد و باعث غير فعال شدن سيستم کروز نميگردد.
- در مواقعي که نيازي به استفاده از سيستم کروز نداريد حتما" با فشردن کليد 1 (ON/OFF) سيستم را خاموش کنيد تا به طور ناخواسته يا با فشردن اشتباه يا ناخواسته کليدهاي مربوطه کروز فعال نگشته و موجبات حادثه را بوجود نياورد.
- خاموش کردن خودرو نيز باعث خاموش شدن سيستم کروز و پاک شدن حافظه آن ميگردد.
- حافظه سيستم کروز تنها با خاموش کردن سيستم (درحاليکه خودرو روشن ميباشد) پاک ميشود.
- کاهش سرعت به هر دليل به زير 20 کيلومتر در ساعت کمتر از سرعت ثبت شده باعث غير فعال شدن کروز ميگردد و چراغ SET خاموش ميشود.

موفق باشيد
تا شقايق هست زندگي بايد کرد...
نمایه کاربر
Mosy-90
سرعت : 30 كيلومتر در ساعت
پست: 504
تاریخ عضویت: 22 می 2011, 23:36
نوع خودرو: SGV 2.4

Re: سيستم کروز کنترل و سوييچ پاور(نحوه عملکرد،مشکلات ومعايب)

پست توسط Mosy-90 » 11 نوامبر 2012, 13:46

با درود:
در ادامه مطلب در این تاپیک، "حالت پاور" یا "POWER Mode" را بررسی می کنیم. امیدوارم این نوع دسته بندی مطالب برای دوستان چه قدیمی، چه جدید مفید باشه و از اتلاف وقتشون برای بدست آوردن اطلاعات لازم در رابطه با خودرو جلوگیری کنه.

حالت پاور-A/T POWER SWITCH
يکي ديگر از امکانات ويتارا دنده اتومات (2000 یا 2400) حالت پاور(A/T POWER) نام دارد. حالتي که بواسطه آن تعويض دنده خودرو در دورهاي بالاتر انجام ميشود و در نتيجه توان خودرو افزايش ميابد.حالت پاور يک سيستم الکترونيکي است که به گيربکس اتومات اجازه نميدهد در دور پايين تعويض دنده انجام پذيرد.

شرايط استفاده:
- بالا رفتن از جاده‌هاي کوهستاني
- مسيرهاي با شيب زياد (سربالا)
- شروع به حرکت بر روي جاده‌هاي لغزنده
- در هر مسيري که نياز به توان بيشتر خودرو ميباشد

عملکرد سيستم:
کليد فعال سازي اين حالت بر روي کنسول در سمت چپ دسته دنده و در بالاي کليد گرمکن صندلي راننده قرار دارد.

تصویر

براي فعال کردن "حالت پاور" کافيست کليد فوق را فشار دهيد. سيستم فعال شدن خود را با روشن کردن چراغ POWER در صفحه نمايش مشخص ميکند.براي غير فعال کردن حالت پاور نيز کافيست دوباره کليد را فشار دهيد.
لازم به ذکر است در صورتيکه نياز به اين حالت نداريد حتما" با فشار کليد A/T POWER آن را خاموش نماييد و از طريق خاموش بودن چراغ POWER در صفحه نمايش از غير فعال بودن آن مطمئن شويد زيرا رانندگي با اين حالت به دليل افزايش توان خودرو، باعث بالاتر رفتن مصرف سوخت ميگردد.

رانندگي با حالت پاور در سربالايي:
فرض کنيد در يک مسير کوهستاني و با شيب تند قرار داريد(يا يکي از مسيرهاي مشابه داخل شهر) و به دليل کامل بودن ظرفيت همراه و بار، خودرو سنگين شده و توان معمول آن براي طي مسير کافي نيست بنابراين در حاليکه دسته دنده در وضعيت D يا 3 ميباشد کليد A/T POWER را فشار دهيد تا سيستم "حالت پاور" با روشن شدن چراغ POWER در صفحه نمايش فعال گردد. حال پا را بر روي پدال گاز فشار دهيد خواهيد ديد که خودرو با توان بيشتر به حرکت ادامه ميدهد و عليرغم انتظار شما گيربکس اتومات به جاي تعويض دنده در دور حدود 3000 تا 3500 در دور 5500 تا 6000 اقدام به تعويض دنده مي‌کند.در حقيقت اين سيستم عکس العملي که هر راننده ماهر با يک خودرو دنده دستي در مواجه با چنين شرايطي به صورت دستي انجام ميدهد، يعني تعويض دنده در دور بالاتر، شبيه سازي و اجرا مي‌کند.

رانندگي با حالت پاور در مسيرهاي لغزنده:
براي شروع به حرکت بر روي يک جاده لغزنده کافي است کليد A/T POWER را فشرده و پس از مطمئن شدن از فعال بودن حالت پاور دست دنده را در وضعيت 2 قرار دهيد حال با فشردن پدال گاز خواهيد ديد که خودرو بواسطه قفل شدن لحظه‌ايي گيربکس در دنده 2 به نرمي به حرکت در مي‌آيد و براحتي ميتوانيد مسير لغزنده را با حالت پاور طي کنيد.

باز هم ياد‌آوري مي‌شود که حالت پاور به دليل عملکرد خاصش باعث افزايش مصرف سوخت ميگردد.

موفق باشيد
تا شقايق هست زندگي بايد کرد...
kami7382
شروع حركت
پست: 17
تاریخ عضویت: 15 فوریه 2011, 09:59
نوع خودرو: ویتارا90اتو cl5

Re: سيستم کروز کنترل و سوييچ پاور(نحوه عملکرد،مشکلات ومعايب)

پست توسط kami7382 » 20 نوامبر 2012, 17:18

با سلام: من کروز رو روی ماشین ( اتومات کلاس 5 2400 ) نصب کردم ولی مشکلش اینه که
1- در حالت کروز با کلید set/coast سرعت کم نمیشه ولی این کلید ابتدا برای set کردن عمل میکنه .
2- همچنین وقتی که کروز رو cancle میکنم و میخوام رو سرعت پایین تر set کنم و کلید set رو میزنم گازشو میگیره میره رو سرعت قبلی!! اگه راهنمایی خاصی دارین لطفا اطلاع رسانی کنید درضمن وقتی کروز رو برام نصب کردند طرف گفت چون تعدادی وایر کم پیشبینی شده(یا سوکت مربوطه مشابه کلاس 8 نیست) باید از سیم روشنایی پشت کلیدهای روی فرمان برای کروز استفاده کرد و اون چراغ دیگه قطعه. دیگران هم این موضوع رو تجربه کردن؟ با تشکر
نمایه کاربر
p3ym4n
سرعت : 15 کيلومتر در ساعت
پست: 89
تاریخ عضویت: 09 اکتبر 2010, 18:45
نوع خودرو: سوزوکی
محل اقامت: تهران

Re: سيستم کروز کنترل و سوييچ پاور(نحوه عملکرد،مشکلات ومعايب)

پست توسط p3ym4n » 20 نوامبر 2012, 23:54

kami7382 نوشته شده:با سلام: من کروز رو روی ماشین ( اتومات کلاس 5 2400 ) نصب کردم ولی مشکلش اینه که
1- در حالت کروز با کلید set/coast سرعت کم نمیشه ولی این کلید ابتدا برای set کردن عمل میکنه .
2- همچنین وقتی که کروز رو cancle میکنم و میخوام رو سرعت پایین تر set کنم و کلید set رو میزنم گازشو میگیره میره رو سرعت قبلی!! اگه راهنمایی خاصی دارین لطفا اطلاع رسانی کنید درضمن وقتی کروز رو برام نصب کردند طرف گفت چون تعدادی وایر کم پیشبینی شده(یا سوکت مربوطه مشابه کلاس 8 نیست) باید از سیم روشنایی پشت کلیدهای روی فرمان برای کروز استفاده کرد و اون چراغ دیگه قطعه. دیگران هم این موضوع رو تجربه کردن؟ با تشکر
شما وقتی کلید کاهش سرعت رو میزنید نگه میدارید یا ول می کنید؟ فک کنم طبق گفته ی بچه ها به ازای هر بار زدن 1 کیلومتر از سرعت کم می کنه و باید دکمه رو نگه دارید تا کاهش سرعت رو حس کنید و اون هم که بعد از کنسل دوباره بر می گرده به سرعت قبلی فک می کنم عادیه. در کل چیزی کم مصرفیه و تو ویتارا خیلی خوب عمل نمی کنه.
نمایه کاربر
Mosy-90
سرعت : 30 كيلومتر در ساعت
پست: 504
تاریخ عضویت: 22 می 2011, 23:36
نوع خودرو: SGV 2.4

Re: سيستم کروز کنترل و سوييچ پاور(نحوه عملکرد،مشکلات ومعايب)

پست توسط Mosy-90 » 21 نوامبر 2012, 14:45

با درود:
نحوه عملکرد سیستم کروز که به صورت کارخانه ایی بر روی کلاس 8 نصب میشود همانطور است که در بالا توضیح دادم ولی کروزی که شما نصب کرده اید ظاهرا" سیم بندی متفاوتی دارد اگر فقط همانطور که گفتید با استفاده از سیم لامپ داخل فرمان سیم بندی کامل و استاندارد شده باشد باید طبق روش توضیح داده شده کار کند در غیر اینصورت حتما" موضوع را با نصاب در میان بگذارید.(یکبار طبق توضیجات کروز را امتحان کنید و سپس در صورت لزوم به نصاب مراجعه کنید)
در ضمن همانطور که گفتم این سیستم صرفا" برای میسرهای مستقیم و هموار و همچنین طولانی طراحی شده و در چنین مسیرهایی واقعا" مفید است، خود من در مسیرهایی مثل کرمان،یزد،بوشهر و یاسوج به دفعات از کروز استفاده کردم و از رانندگی با آن لذت بردم. احتمالا" دوست خوبمان پیمان جان از این سیستم در مسیر تهران به شمال استفاده کرده و مشخص است در مسیرهای کوهستانی و پر پیچ خم به دلیل نیاز به استفاده مدام از ترمز و گاز این سیستم قابل استفاده نیست.
موفق باشید
تا شقايق هست زندگي بايد کرد...
نمایه کاربر
Mosy-90
سرعت : 30 كيلومتر در ساعت
پست: 504
تاریخ عضویت: 22 می 2011, 23:36
نوع خودرو: SGV 2.4

Re: سيستم کروز کنترل و سوييچ پاور(نحوه عملکرد،مشکلات ومعايب)

پست توسط Mosy-90 » 28 نوامبر 2012, 14:59

sola نوشته شده:سلام دوست عزیز
با تشکر از وقتی که صرف می فرمایید و مطالب مفیدی که در سایت قرار می دهید .
غرض از مزاحمت این که حین مطالعه مطلب شما در خصوص کروز کنترل ، زیر عنوان :
غير فعال کردن موقت و باز فعال کردن کروز:
در خط آخر آن پاراگراف دیدم که ذکر فرموده بودید که اگر سرعت انتخاب شده بیش از سرعت فعلی باشد با ترمز به آن می رسد .
طی چند دفعه ای که من از این سیستم استفاده کردم متوجه گاز دادن / معکوس دادن دنده برای شتابگیری و رسیدن به سرعت بالاتر شدم ولی متوجه شدم این سیستم به ترمز کاری ندارد و مثلاً اگر در سرازیری سرعت گرفت و از سرعت انتخاب شده بالاتر رفت دیگر گاز نمی دهد ولی ترمز هم نمی کند .
نهایتاً خواهشمندم بررسی بفرمایید و در صورت صحت عرایض بنده و از آنجاییکه این موضوع بالقوه خطرناک هست ، این قسمت را اصلاح فرمایید .
متشکرم
با درود:
مطلب بالا را یکی از دوستان گرامی در پیام خصوصی برای من فرستادند که من عینا" نقل کرده ام. نظر به اهمیت موضوع و تذکر دوست گرامی، بد ندیدم که باز هم به دوستانی که از سیستم کروز ویتارا استفاده میکنند مطالب زیر را یادآوری نمایم:
1- در مطلب مورد نظر دوست گرامی من نوشته ام " چنانچه سرعت ثبت شده خودرو کمتر از سرعت فعلی باشد خودرو با ترمز کردن به آن میرسد" که منظورم ترمز موتوری خودرو است و نه ترمز پدالی.بنابراین چنانچه در این زمان خودرو در یک مسیر سراشیبی قرار گیرد برای اجتناب از حادثه حتما" راننده باید کنترل خودرو را به دست گیرد.
2- از سیستم کروز در مسیرهای کوهستانی (مسیرهای دارای سراشیبی و سر بالایی) استفاده نکنید. توصیه اکید بر استفاده از این سیستم در مسیرهای صاف، مستقیم و طولانی میباشد.
3- مراقب باشید چنانچه کروز فعال و در سرعت خاصی ثابت شده باشد و خودرو در یک مسیر سراشیبی قرار گیرد به دلیل وزن خودرو و زاویه شیب امکان سرعت گرفتن خودرو بالا میرود.
4- سیستم کروز برای راحتی رانندگی در مسیرهای مستقیم و طولانی طراحی گردیده و به این معنی نیست که راننده هیچ نظارتی بر حرکت خودرو نداشته باشد.بنابراین در هنگام رانندگی با سیستم کروز مسیر، علایم و شیب جاده را کنترل و بر آنها نظارت داشته باشید.
موفق باشید
تا شقايق هست زندگي بايد کرد...
نمایه کاربر
asa31
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 122
تاریخ عضویت: 24 آگوست 2008, 08:36
نوع خودرو: MAZDA

Re: سيستم کروز کنترل و سوييچ پاور(نحوه عملکرد،مشکلات ومعايب)

پست توسط asa31 » 19 دسامبر 2013, 10:40

با سلام
من در یکی از نمایندگی های آپکو برای کلاس 5 -2400کروز نصب کردم
اولا 4 کلیده هست و نکته دیگه اینکه کلیداش چراغ (led)نداره و با روشن کردن چراغ مثل کلید کنترل پخش روشن نمیشه!!!
احتمالا اصلی نیست راهنمایی کنید لطفا.ممنون
نمایه کاربر
Mosy-90
سرعت : 30 كيلومتر در ساعت
پست: 504
تاریخ عضویت: 22 می 2011, 23:36
نوع خودرو: SGV 2.4

Re: سيستم کروز کنترل و سوييچ پاور(نحوه عملکرد،مشکلات ومعايب)

پست توسط Mosy-90 » 19 دسامبر 2013, 16:10

asa31 نوشته شده:با سلام
من در یکی از نمایندگی های آپکو برای کلاس 5 -2400کروز نصب کردم
اولا 4 کلیده هست و نکته دیگه اینکه کلیداش چراغ (led)نداره و با روشن کردن چراغ مثل کلید کنترل پخش روشن نمیشه!!!
احتمالا اصلی نیست راهنمایی کنید لطفا.ممنون
با درود:
همانطور که در عکس‌هاي بالا هم مشخص است از نوع 2000 نصب کرده‌اند که خوب از نظر کاري فرقي نمي‌کنه ولي احتمالا" به دليل تفاوت سيم‌کشي اين مدل با مدل 3 کليد ارتباط LED آن برقرار نشده. بهتر است به نمايندگي مراجعه کنيد و مشکل را بر طرف کنيد در غير اينصورت در تاريکي شب استفاده از کليدهاي کروز کمي سخت و در نتيجه خطر آفرين مي‌شود.
موفق باشيد
تا شقايق هست زندگي بايد کرد...
Javanmard110
پست: 5
تاریخ عضویت: 31 ژولای 2014, 12:22
نوع خودرو: گرند ویتارا ۲۰۰۶
محل اقامت: تهران

Re: سيستم کروز کنترل و سوييچ پاور(نحوه عملکرد،مشکلات ومعايب)

پست توسط Javanmard110 » 31 ژولای 2014, 14:38

با سلام
می خواستم بپرسم رو مدل ۲۰۰۶ هم کروز میشه نصب کرد و آیا دوستان جایی رو برای این کار پیشنهاد می کنن؟
نمایه کاربر
farshidweb
سرعت : 24 كيلومتر در ساعت
پست: 350
تاریخ عضویت: 28 سپتامبر 2007, 00:54

Re: سيستم کروز کنترل و سوييچ پاور(نحوه عملکرد،مشکلات ومعايب)

پست توسط farshidweb » 18 فوریه 2015, 21:56

سلام

دوستان کسی روی سوزوکی 2000 مدل 2006 دنده ایی تونسته کروز کنترل نصب کنه یا خیر . همه جا میگین باید سیمکشی دستکاری شه و ماشین بهم میریزه.
ارسال پست

بازگشت به “سوزوکی Suzuki”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: spartan3 و 1 مهمان