مباحث مربوط به فن پژو405 و سمند و پارس

تصویر مباحث برق خودرو - پرسش و پاسخ

مدیر انجمن: Kayhan3773

قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. راهنمای استفاده از فوروم :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.
نمایه کاربر
ممل-امریکایی
يار همراه
پست: 2657
تاریخ عضویت: 14 فوریه 2017, 18:02
نوع خودرو: SAMAND XU7 1396
محل اقامت: ایران خوزستان
اینستاگرام: @mr_daglas
تماس:

Re: مباحث مربوط به فن پژو405 و سمند و پارس

پست توسط ممل-امریکایی » 02 آگوست 2018, 10:33

سلام
با این روش مطمعن میشوید ایراد از کجاست.اگر مشکل مرتفع شود یعنی مشکل یا از فشار گاز کولر بوده ویا از فشنگی درایر.اگر هم حل نشود باید قسمت های دیگه ،مثل ترموستات کولر و تریستور بررسی شود.
خیر مشکلی پیش نمیاره.
نیست شو تا هستیت از پی رسد
تا تو هستی، هست در تو کی رسد
تا نگردی محو خواری فنا
کی رسد اثبات از عز بقا
نمایه کاربر
__VAHID__
سرعت : 15 کيلومتر در ساعت
پست: 62
تاریخ عضویت: 25 مارس 2015, 18:37
نوع خودرو: Samand XU7

Re: مباحث مربوط به فن پژو405 و سمند و پارس

پست توسط __VAHID__ » 02 آگوست 2018, 12:59

esmaeil70 نوشته شده:
31 ژولای 2018, 18:29
سلام و خسته نباشید
ببخشید من 405 تی یو فایو دارم مدل 96.وقتی کولر میگیرم با سرعت زیاد فن دور تند و کند میره.ینی یک ثانیه دور تند و بلافاصله دور کند انگار نمیتونه توی دور تند بمونه.هوای شهرمون هم خیلی گرمه و حدود 50 درجه هست و فن تا میره دور تند دوباره برمیگرده دور کند به شکل ثانیه ای.
بردم ایران خودرو سوییچ سه کاره عوض کردن-رله فن ها رو عوض کردن-گاز کولر رو کشیدن و مجددا تنظیم کردن اما درست نشد و گفتند دیگه نمیدونیم مشکلش چیه
ممنون میشم راهنماییم کنید

درود

جدیدا سیستم ماشین های ایرانخودرو این طوره که وقتی کمپرسور درگیر میشه فن دور پایین روشن میشه و اگه آمپر آب جایی باشه که در حالت عادی فن دور پایین روشن میشه(98 درجه)، برای حداکثر10 یا 15 ثانیه دور تند عمل میکنه. با قطع شدن کمپرسور هم فن ها خاموش میشن.

ماشین بنده هم این حالت ماشین شما رو داره. (سمند xu7 مالتی) البته اکثر اوقات نرمال سوییچ میشه بین دور تند و کند.
بعضی مواقع هم دقیقا مثل شما دور تند قطع و وصل میشه. معمولا زمانی هم این اتفاق میفته که آمپر از اون مقداری که باید دور تند وارد عمل بشه پایین تر هست.

یه سمند مدل بالای دیگه هم دیدم که به همین شکل عمل میکرد! بدون کولر هم فن ها کاملا درست عمل میکنه و در دمای 40 درجه و تحت فشار و سربالایی به هیچ وجه آمپر از وسط عبور نمیکنه.

این طور که از شواهد پیداست وظیفه سوییچ بین دور تند و کند فن ها توسط ecu هم کنترل میشه به همین خاطر به نظرم با کارکرد سوییچ سه کاره تداخل داره! (شایدم بنده اشتباه میکنم)

حالا باید بگردیم دنبال پرتقال فروش :smile:
Farhadmorqdi
پست: 6
تاریخ عضویت: 02 آگوست 2018, 20:42
نوع خودرو: مشخص نشده!405

Re: مباحث مربوط به فن پژو405 و سمند و پارس

پست توسط Farhadmorqdi » 02 آگوست 2018, 23:21

سلام دوستان عزیز .دور تند فن موقع کولر گرفتن روشن نمیشه رله ها سالم دور تندها سالم دستی تست کردم. سوکت ۲و۳ روی فشنگی فیلتر هم سری کردم .موقع کولر گرفتن فن روشن نمیشه :git:
Farhadmorqdi
پست: 6
تاریخ عضویت: 02 آگوست 2018, 20:42
نوع خودرو: مشخص نشده!405

Re: مباحث مربوط به فن پژو405 و سمند و پارس

پست توسط Farhadmorqdi » 03 آگوست 2018, 04:50

bluechalenger نوشته شده:
03 دسامبر 2013, 21:41
naser65beta نوشته شده:
ATANLOULOU نوشته شده:سلام
لزوماً با روشن كردن كولر دور تند راه نميوفته ، نميدونم بستگی به چی‌ داره اما دما و فشار گاز قطعاً روش تاثير داره و خلاصه در هر شرايطی حتی گرمای زياد هم ممكنه فن ها نرن رو دور تند !
سلام دوستان
بااجازتون میخام علت این امر رو مختصرا توضیح بدم
برای اینکه گاز خنک کننده تو سیستم خنک کننده اتاق و رادیات کولر به حرکت در بیاد نیاز به گرما داره که
این گرما از سیستم خنک کننده موتور گرفته میشه به همین علت و قوانین ترمودینامیکی که همون
جابجایی دماست دور دوم فن بعلت کاهش دمای آب رادیاتور فعال نمیشه.
اگه نواقص و اشتباهی بود اساتید و دوستان اصلاح بفرمایند =n
دوست عزیز کاش کامل توضیح میدادید چون این سیستمی که شما گفتین تویه چیلر جزبی اتفاق میوفته و تویه پژو همچین سیستمی رو من ندیدم :o

دور تند فن در دوحالت روشن میشه 1 . وقتی سنسور فشار گاز (که سمت راست رادیاتور وتقریبا" پشت چراغ هست ) تحریک میشه 2 . وقتی سنسورفشنگی اب سرسیلندر تشخیص میده دما از 105 بالاتر رفته

وقتی کمپرسور کولر گاز رو متراکم میکنه و میفرسته به سمت راداتور خنک کننده یه سنسور اونجا هست که تشخیص میده فشار گاز زیاد شده و سیگنال روشن شدن دور تند فن رو صادر میکنه .حالا اگه کولر روشن میکنین و دور تند روشن نمیشه چند حالت میتونه اتفاق بیفته : یا مقدار گاز کولر کمه یا سنسور خوب کار نمیکنه یا کمپرسور خوب کمپرس نمیکنه ... اگه خنکی باد کولر خیلی خوبه احتمالا سنسور مشکل داره
این موارد بالا در صورتی قابل بررسی هست که از سالم بودن رله هایه فن و یونیت

سلام دوست عزیز این سنسوری ک فرمودید دقیقا کجا قرار داره.تشکر
esmaeil70
پست: 4
تاریخ عضویت: 23 ژولای 2018, 14:57
نوع خودرو: 405slx tu5

Re: مباحث مربوط به فن پژو405 و سمند و پارس

پست توسط esmaeil70 » 03 آگوست 2018, 08:42

__VAHID__ نوشته شده:
02 آگوست 2018, 12:59
esmaeil70 نوشته شده:
31 ژولای 2018, 18:29
سلام و خسته نباشید
ببخشید من 405 تی یو فایو دارم مدل 96.وقتی کولر میگیرم با سرعت زیاد فن دور تند و کند میره.ینی یک ثانیه دور تند و بلافاصله دور کند انگار نمیتونه توی دور تند بمونه.هوای شهرمون هم خیلی گرمه و حدود 50 درجه هست و فن تا میره دور تند دوباره برمیگرده دور کند به شکل ثانیه ای.
بردم ایران خودرو سوییچ سه کاره عوض کردن-رله فن ها رو عوض کردن-گاز کولر رو کشیدن و مجددا تنظیم کردن اما درست نشد و گفتند دیگه نمیدونیم مشکلش چیه
ممنون میشم راهنماییم کنید

درود

جدیدا سیستم ماشین های ایرانخودرو این طوره که وقتی کمپرسور درگیر میشه فن دور پایین روشن میشه و اگه آمپر آب جایی باشه که در حالت عادی فن دور پایین روشن میشه(98 درجه)، برای حداکثر10 یا 15 ثانیه دور تند عمل میکنه. با قطع شدن کمپرسور هم فن ها خاموش میشن.

ماشین بنده هم این حالت ماشین شما رو داره. (سمند xu7 مالتی) البته اکثر اوقات نرمال سوییچ میشه بین دور تند و کند.
بعضی مواقع هم دقیقا مثل شما دور تند قطع و وصل میشه. معمولا زمانی هم این اتفاق میفته که آمپر از اون مقداری که باید دور تند وارد عمل بشه پایین تر هست.

یه سمند مدل بالای دیگه هم دیدم که به همین شکل عمل میکرد! بدون کولر هم فن ها کاملا درست عمل میکنه و در دمای 40 درجه و تحت فشار و سربالایی به هیچ وجه آمپر از وسط عبور نمیکنه.

این طور که از شواهد پیداست وظیفه سوییچ بین دور تند و کند فن ها توسط ecu هم کنترل میشه به همین خاطر به نظرم با کارکرد سوییچ سه کاره تداخل داره! (شایدم بنده اشتباه میکنم)

حالا باید بگردیم دنبال پرتقال فروش :smile:
سلام به دوست عزیزم
بحث ECU هم که فرمودین باید بگم که من کیلومترم 10 هزار تا بود ولی وقتی دستگاه زدن ECU حدود 61000 هزار تا نشون میداد ینی 50000 هزار تا اختلاف و بعد اومدن دانلود زدن و درست شد و شد اندازه کیلومتر. هرچی هم گفتم میگن نه ECU مشکل نداره همچین چیزایی پیش میاد.حالا نمیدونم همچین چیزی ممکنه یا نه.شما فرمودین ماشینتون بیشتر مواقع درست سوییچ میکنه دور تند و کند ولی ماشین بنده وقتی کولر میگیرم یه کم که کار کرد پشت سر هم دور تند دور کند دور تند دور کند ینی اصلا اجازه نمیده که واسه حداقل 3 ثانیه تو دور تند یا کند بمونه.اونقدری رو اعصابمه که قصد فروشش رو گرفتم هر جایی هم که میدونستم بردم ولی کسی نمیدونه.واقعا نمیدونم چیکار کنم
ممنونم
Farhadmorqdi
پست: 6
تاریخ عضویت: 02 آگوست 2018, 20:42
نوع خودرو: مشخص نشده!405

Re: مباحث مربوط به فن پژو405 و سمند و پارس

پست توسط Farhadmorqdi » 03 آگوست 2018, 16:22

ممل-امریکایی نوشته شده:
02 آگوست 2018, 10:33
سلام
با این روش مطمعن میشوید ایراد از کجاست.اگر مشکل مرتفع شود یعنی مشکل یا از فشار گاز کولر بوده ویا از فشنگی درایر.اگر هم حل نشود باید قسمت های دیگه ،مثل ترموستات کولر و تریستور بررسی شود.
خیر مشکلی پیش نمیاره.
سلام با این کار که فن دور تند با کولر روشن و خاموش کردن کار کند .از اوجایی ک توفصل تابستان و ترافیک های سنگین تهران کرج. کولر روشن بماند سیم کشی های فن .رله یا سوکت های مربوط احتمال سوخن و ذوب شدن ندارد؟
چون هم هوا بسیار گرمه هم دما وحرارت موتور بالاست وسط ترافیک هم ک باشی دیگه بدتر از زمینو هوا ماشین های اطراف اتیش میباره .ماشالله سیم کشیها هم ک روکش نسوزی چیزی نداره ..من خودم با کولر مشگل دارم دوبار خودم شارجش کردم.(کارم اسپیلت و یخچاله)و از سوپاپ اطمینان تخلیه شد اولش متوجه نشدم دلیلش چه چون فن ها کار میکردن .پیش هر باطری سازم بردم متوجه نشدن بجای این ک عیب پیدا کنن میخوان با1psiگاز ادمو بتیغن. متوجه شدم ماشین دست صاحب قبلی ک بود ی مقاومت حرارتی بغل استارت نصب کرده ک تا خنک کردن کامل موتور موقع خاموش کردن موتور کار میکند ک باعث خطای فن در ecuو دشارچ کردن باطری هم میشود.الان دیگه شکر خدا مقاومت حرارتی۲۰۰۰ در حالت وصل خراب شده چند بار هم باطری رو تا دینش تخلیه کرده ک باعث حال خرابیم شده. الان همچی خوبه دور کندها ب موقع میزنن.حرارت از وصط ک رد بشه دور تند فن موتور کار میکنه. فقط کولر ک میگیرم فن تند سمت شاگرد نمیزنه .کولر فقط زمانی باد خنک میزنه ک باسرعت بالا در حرکت باشی یا موتور گرم بشه و فن های دور کند عمل کنه ک اونم خنکی لحضه ای هستش .و همین مشکل ک دور تند نمیزنه باعث فشار بالای مبرد شده و ب کمپرسور فشار اورده و تقریبا تخلیه شده.
حالا کسی هست ک این مشکل رو داشته وحل کرده باشه و قبل از اینکه خودم دست ب کار بشم .از تجربش استفاده کنم .
اینم بگم ک سوکت ۲.۳روی درایر رو هم سری کردم جا زدم موقع کولر گرفتن هم دور تند مربوطه فقط نگاهم میکنه و لبخند ملیم میزنه. ببخشد ک سرتونو ب درد اوردم :mrgr:
Farhadmorqdi
پست: 6
تاریخ عضویت: 02 آگوست 2018, 20:42
نوع خودرو: مشخص نشده!405

Re: مباحث مربوط به فن پژو405 و سمند و پارس

پست توسط Farhadmorqdi » 03 آگوست 2018, 17:01

میخوان بدونم ک اگه میشه مشگل این فنها رو حل کرد ک هیچ میدونم ک حل نمیشه چون ۵۰صفحه در باره فن و مشکلات مربوطه خوندم هر کسی تو مدل های مختلف در گیر مشگلات گوناگون ک از فن منشعت میگیره هستن .من نمیدونم ایران خودرو چرا مشکل برطرف نمیکنه و همونو تولید کنه بابا اپشن نمیخواهیم (ی کلیپ دیدم طرف گاز میداد فرمون میچرخید😂) خلاصه کلام از اونجایی ک تورم بالا رفته پراید دوست نداریم بالای پژوهم پول نداریم خخخخخ خودش یه شعر شد
میخوام سیم منفی فنهارو بکشم تو اطاق دوتا کلید نصب کنم ماشین ک استارت میزنم کولر میگیرم کلید دور تند فن سمت شاگرد بزنم بالا تو سرعت ک باز دهی فن و کندانسور خوب میشه همون کلید بزنم پایین دور کند بشه ک فن امپر زیاد نکشه مشکل براش پیش بیاد کسکم. کلید دوم محض اطمینان بزارم با بالا پایین کردن کلید دور کند زیر خط وسط کار کنه دور تند بالای خط ک توی ترافیک احیانا رله کار نکرد فنو بزنم ک جوش نیاره واشر بترسه .همین خودش یه برنامه نویسیه از اونجای ک ب ای سی یو نمیشه اطمینان کرد .میخوام ی نفر استخدام کنم بشنه بغل دستم ی چشمش ب امپر اب یکی ب کولر و ی دستش ب کلید ها فن و دیگری ب کلید A/C ک تو سر بالایی خاموش روشن کنه در واقع مثل یک کمک خلبان . شایدم در اینده دوتا باله بزارم براش پرواز کنم 🛫🛫🛫
نمایه کاربر
ممل-امریکایی
يار همراه
پست: 2657
تاریخ عضویت: 14 فوریه 2017, 18:02
نوع خودرو: SAMAND XU7 1396
محل اقامت: ایران خوزستان
اینستاگرام: @mr_daglas
تماس:

Re: مباحث مربوط به فن پژو405 و سمند و پارس

پست توسط ممل-امریکایی » 03 آگوست 2018, 20:56

باسلام
خیر مشکلی برای سیم کشی ایجاد نمیکنه.
نیست شو تا هستیت از پی رسد
تا تو هستی، هست در تو کی رسد
تا نگردی محو خواری فنا
کی رسد اثبات از عز بقا
Farhadmorqdi
پست: 6
تاریخ عضویت: 02 آگوست 2018, 20:42
نوع خودرو: مشخص نشده!405

Re: مباحث مربوط به فن پژو405 و سمند و پارس

پست توسط Farhadmorqdi » 10 آگوست 2018, 17:46

ممل-امریکایی نوشته شده:
03 آگوست 2018, 20:56
باسلام
خیر مشکلی برای سیم کشی ایجاد نمیکنه.
سلام ازشما ممنونم .
الان نزدیک ب چند روزه از سر منفی رله فنها سیم کشیدم داخل اطاق کلید و فیوز گذاشتم همزمان با کولر فنهارو روشن میکنم ولی باید سیستمش رو عوض کنم ک تا کلید فن رو زندم A/Cروشن نشه ک ب کمپرسور زمان فراموشی فشار وارد نشه. با این ک گاز کولر مقداری کم هستش ولی خدارو شکر خوب جواب میده تو اوج گرما با کولر گرفتن امپر آب بین ربع و نیم هستش


فقط ی سوال
داخل اطاق زیر داشبرد سمت شاگرد ی سوکت بزرگ هستش ک بلوورفن اواپراتور رو ب کار میندازه و چنتا سیم دیگه کاره ک نمیدونم مربوط ب کدوم قسمت سیستم کولر میشه. این سوکت کولر ک میزنم تغریبا داغ میشه میخواستم بدونم مشکل ساز نمیشه باعث اتش سوزی نمیشه. تشکر :hb:
نمایه کاربر
ممل-امریکایی
يار همراه
پست: 2657
تاریخ عضویت: 14 فوریه 2017, 18:02
نوع خودرو: SAMAND XU7 1396
محل اقامت: ایران خوزستان
اینستاگرام: @mr_daglas
تماس:

Re: مباحث مربوط به فن پژو405 و سمند و پارس

پست توسط ممل-امریکایی » 10 آگوست 2018, 18:58

سلام دوست عزیز
برای اینکه بفهمم دقیقا مشکل شما چی هست،چهاربار پست های شمارو مطالعه کردم.
اما در خصوص مشکل شما:

وقتی میفرمایید درحالت عادی هردوفن ،در هردوسرعت(تندوکند) بدرستی عمل میکنن اما در زمان کولر زدن فقط یکی از فن ها به دورتند میرود یعنی یکی از رله های روی سینی فن خراب میباشد.جهت اطمینان هرسه عدد را تعویض کنید.اگر عوض کردید و بازهم درست نشده،رله سمت همان فنی که کار نمیکند را دربیارید و دسته سیم و سوکتش را چک بفرمایید‌.
در مرحله دوم باید گاز کولر را شارژ کنید.ووقتی با مستقیم کردن سوکت روی درایر بازهم دورتند کار نکرده یعنی فشار گاز کم میباشد.(احتمالش ضعیفه ولی بهتره چک بشه)
اگر سیستم پنل کولر شما ازنوع روتاری (چرخشی)میباشد،زیر پای شاگرد پیش فن تهویه دوتا رله وجود آنهاراهم از نظر سلامت چک کنید.فیوزهای درون جعبه فیوز کالسکه ای و درون اطاق را هم از نظر سلامت بررسی کنید.
اگر با وجود انجام این امور(واقعا انجام دهید ) بازهم دورتند فن مذکور کار نکرد باید سیم کشی فن هارو کاملا چک کنید احتمالا جایی قطعی و یا دستکاری انجام شده است.
خلاصه اینکه سیستم برق کشی پژو و بخصوص فن های رادیاتور آن،چیز پیچیده ای نیست که قابل حل نباشد.روشی که شما فرمودید مناسب نیست و به باطری فشار وارد میشود.
موفق باشید.
نیست شو تا هستیت از پی رسد
تا تو هستی، هست در تو کی رسد
تا نگردی محو خواری فنا
کی رسد اثبات از عز بقا
ارسال پست

بازگشت به “مباحث تخصصی برق خودرو”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 8 مهمان