دینام

تصویر مباحث برق خودرو - پرسش و پاسخ

مدیر انجمن: Kayhan3773

قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. راهنمای استفاده از فوروم :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.
ارسال پست
نمایه کاربر
تحیری
سرعت : 40 كيلومتر در ساعت
پست: 724
تاریخ عضویت: 27 اکتبر 2014, 14:20
نوع خودرو: پژو 206 تیپ 5 و p.k
محل اقامت: تهران تهران پارس

Re: دینام

پست توسط تحیری » 10 اکتبر 2017, 19:19

abolfazl1234 نوشته شده:
تحیری نوشته شده:
abolfazl1234 نوشته شده:سلام دوستان برا من یه مشکلی پیش آمده ممنون میشم راهنمایی کنید
از اول بگم
شش ماه پیش تسمه دینام پاره شد با یه تسمه نو عوض کردم از همون موقعها شبها بعضی مواقع چراغ بزرگا رو که روشن میکردم تسمه سوت میکشید با اینکه تسمه تقریبا سفت بود میگفتم شاید به خاطر کیفیت تسمه هست از همون موقعها هم یکی از سیمهای پشت دینام کنده شده بود و آویزان بود.ولی تو کارکرد ماشین هیچ تغییری بوجود نیامده بود.
تا اینکه دیشب با روشن کردن چراغ کوچیکا سوت میکشید.امروز با راهنمایی یکی از بچه ها تسمه دینام عوض کردم دیگه سوت نمیکشه منتها اون سیم که از پشت دینام هست هر دو تاشو در آوردم سر سیم وصل کردم موقع وصل کردن فراموش کردم جاشون کجا بود همینطوری وصل کردم.حالا سوالم اینه اگه اشتباه وصل کرده باشم چه اتفاقی ممکنه پیش بیاد؟ چون تو صفحات قبل خوندم یکی مستقیم میره پشت آمپر اون یکی هم با سیم کلفت تره که پشت دینام میخوره با هم یکی میشن و دوباره به چهار تا سیم تقسیم میشه و چند جا دیگه میره.نا گفته نماند که موقعی که یکی از سیمها قطع بوده چراغ پشت آمپر روشن میشد هم اینکه صد در صد شارژ میکرده باتریو.
ماشینم کاربرات هست پراید 82ممنون میشم راهنمایی کنید
با سلام:
رنگ سیم هارا با رنگ, سیم دینام یک پراید دیگر مقایسه کنید و درست وصل کنید. در دینام 3 سیم وجود دارد :
1- یک سیم کلفت که بطور مستقیم به پیچ ترمینال اتوماتیک استارت و قطب مثبت باتری وصل می شود.
2- یک سیم که به طرف لامپ اخطار باتری می رود.( سر دیگر لامپ که مستقیم به برق +12 ولت وصل می باشد در زمان برقدار شدنبرق پشت پنل این لامپ قرمز روشن و باروشن شدن خودرو خاموش می شود.
3- یک سیم که چرخش سویچ در پله دوم یک برق +12 ولت را به یکی از دو سیم فیشی به دینام می رساند.
سلام
ممنون بابت پاسختون
اون قسمت حل شد دو تا سیمو جابجا کردم متوجه شدم که چراغ پشت آمپر روشن نمیشه که به صورت صحیح جابجا کردم دوباره
یه سوال دیگه پیش آمده اینکه موقعی که ماشین روشن هست آیا داغ کردن دینام در حدی که دستو میسوزانه طبیعیه یا احتمال داره مشکلی داشته باشه چون تا امروز امتحان نکرده بودم ناگفته نماند که فولیه دینام بدون تسمه راحت میچرخه
با سلام:
داغی دینام تا حدی از تاثیر گرمای موتور می باشد. اگر باتری خیلی خالی باشد در اثر شارژ زیاد دینام گرم می کند.
علم را، در آزمایشگاه باید یاد گرفت نه در دانشگاه
نابغه بودن، 99 درصد با پشتکار و یک درصد با الهام است. (ادیسون)
abolfazl1234
سرعت : 15 کيلومتر در ساعت
پست: 57
تاریخ عضویت: 21 آپریل 2016, 13:44
نوع خودرو: praid

Re: دینام

پست توسط abolfazl1234 » 10 اکتبر 2017, 22:35

تحیری نوشته شده:
abolfazl1234 نوشته شده:
تحیری نوشته شده:
abolfazl1234 نوشته شده:سلام دوستان برا من یه مشکلی پیش آمده ممنون میشم راهنمایی کنید
از اول بگم
شش ماه پیش تسمه دینام پاره شد با یه تسمه نو عوض کردم از همون موقعها شبها بعضی مواقع چراغ بزرگا رو که روشن میکردم تسمه سوت میکشید با اینکه تسمه تقریبا سفت بود میگفتم شاید به خاطر کیفیت تسمه هست از همون موقعها هم یکی از سیمهای پشت دینام کنده شده بود و آویزان بود.ولی تو کارکرد ماشین هیچ تغییری بوجود نیامده بود.
تا اینکه دیشب با روشن کردن چراغ کوچیکا سوت میکشید.امروز با راهنمایی یکی از بچه ها تسمه دینام عوض کردم دیگه سوت نمیکشه منتها اون سیم که از پشت دینام هست هر دو تاشو در آوردم سر سیم وصل کردم موقع وصل کردن فراموش کردم جاشون کجا بود همینطوری وصل کردم.حالا سوالم اینه اگه اشتباه وصل کرده باشم چه اتفاقی ممکنه پیش بیاد؟ چون تو صفحات قبل خوندم یکی مستقیم میره پشت آمپر اون یکی هم با سیم کلفت تره که پشت دینام میخوره با هم یکی میشن و دوباره به چهار تا سیم تقسیم میشه و چند جا دیگه میره.نا گفته نماند که موقعی که یکی از سیمها قطع بوده چراغ پشت آمپر روشن میشد هم اینکه صد در صد شارژ میکرده باتریو.
ماشینم کاربرات هست پراید 82ممنون میشم راهنمایی کنید
با سلام:
رنگ سیم هارا با رنگ, سیم دینام یک پراید دیگر مقایسه کنید و درست وصل کنید. در دینام 3 سیم وجود دارد :
1- یک سیم کلفت که بطور مستقیم به پیچ ترمینال اتوماتیک استارت و قطب مثبت باتری وصل می شود.
2- یک سیم که به طرف لامپ اخطار باتری می رود.( سر دیگر لامپ که مستقیم به برق +12 ولت وصل می باشد در زمان برقدار شدنبرق پشت پنل این لامپ قرمز روشن و باروشن شدن خودرو خاموش می شود.
3- یک سیم که چرخش سویچ در پله دوم یک برق +12 ولت را به یکی از دو سیم فیشی به دینام می رساند.
سلام
ممنون بابت پاسختون
اون قسمت حل شد دو تا سیمو جابجا کردم متوجه شدم که چراغ پشت آمپر روشن نمیشه که به صورت صحیح جابجا کردم دوباره
یه سوال دیگه پیش آمده اینکه موقعی که ماشین روشن هست آیا داغ کردن دینام در حدی که دستو میسوزانه طبیعیه یا احتمال داره مشکلی داشته باشه چون تا امروز امتحان نکرده بودم ناگفته نماند که فولیه دینام بدون تسمه راحت میچرخه
با سلام:
داغی دینام تا حدی از تاثیر گرمای موتور می باشد. اگر باتری خیلی خالی باشد در اثر شارژ زیاد دینام گرم می کند.
با عرض سلام
خارج از بحث داغی موتور مطمئن هستم خود دینام داغ میکنه با اهم متر چک کردم در حالت خاموش 12.5و وقتی روشن هست 13 نهایت 13.2 هست باطری از نوع اتمی دو سال روی ماشین هست البته دو سه بار کامل شارژ خالی کردم یه سال پیش به خاطر استارت زیاد که ماشین روشن نمیشد حالا با این حساب احتمال داره آخر عمر باطری باشه تا آخر سال؟
دستانی که کمک میکنند پاکتر از دستهایی هستند که روبه آسمان دعا میکنند
نمایه کاربر
تحیری
سرعت : 40 كيلومتر در ساعت
پست: 724
تاریخ عضویت: 27 اکتبر 2014, 14:20
نوع خودرو: پژو 206 تیپ 5 و p.k
محل اقامت: تهران تهران پارس

Re: دینام

پست توسط تحیری » 11 اکتبر 2017, 15:15

abolfazl1234 نوشته شده:
تحیری نوشته شده:
abolfazl1234 نوشته شده:
تحیری نوشته شده:
abolfazl1234 نوشته شده:سلام دوستان برا من یه مشکلی پیش آمده ممنون میشم راهنمایی کنید
از اول بگم
شش ماه پیش تسمه دینام پاره شد با یه تسمه نو عوض کردم از همون موقعها شبها بعضی مواقع چراغ بزرگا رو که روشن میکردم تسمه سوت میکشید با اینکه تسمه تقریبا سفت بود میگفتم شاید به خاطر کیفیت تسمه هست از همون موقعها هم یکی از سیمهای پشت دینام کنده شده بود و آویزان بود.ولی تو کارکرد ماشین هیچ تغییری بوجود نیامده بود.
تا اینکه دیشب با روشن کردن چراغ کوچیکا سوت میکشید.امروز با راهنمایی یکی از بچه ها تسمه دینام عوض کردم دیگه سوت نمیکشه منتها اون سیم که از پشت دینام هست هر دو تاشو در آوردم سر سیم وصل کردم موقع وصل کردن فراموش کردم جاشون کجا بود همینطوری وصل کردم.حالا سوالم اینه اگه اشتباه وصل کرده باشم چه اتفاقی ممکنه پیش بیاد؟ چون تو صفحات قبل خوندم یکی مستقیم میره پشت آمپر اون یکی هم با سیم کلفت تره که پشت دینام میخوره با هم یکی میشن و دوباره به چهار تا سیم تقسیم میشه و چند جا دیگه میره.نا گفته نماند که موقعی که یکی از سیمها قطع بوده چراغ پشت آمپر روشن میشد هم اینکه صد در صد شارژ میکرده باتریو.
ماشینم کاربرات هست پراید 82ممنون میشم راهنمایی کنید
با سلام:
رنگ سیم هارا با رنگ, سیم دینام یک پراید دیگر مقایسه کنید و درست وصل کنید. در دینام 3 سیم وجود دارد :
1- یک سیم کلفت که بطور مستقیم به پیچ ترمینال اتوماتیک استارت و قطب مثبت باتری وصل می شود.
2- یک سیم که به طرف لامپ اخطار باتری می رود.( سر دیگر لامپ که مستقیم به برق +12 ولت وصل می باشد در زمان برقدار شدنبرق پشت پنل این لامپ قرمز روشن و باروشن شدن خودرو خاموش می شود.
3- یک سیم که چرخش سویچ در پله دوم یک برق +12 ولت را به یکی از دو سیم فیشی به دینام می رساند.
سلام
ممنون بابت پاسختون
اون قسمت حل شد دو تا سیمو جابجا کردم متوجه شدم که چراغ پشت آمپر روشن نمیشه که به صورت صحیح جابجا کردم دوباره
یه سوال دیگه پیش آمده اینکه موقعی که ماشین روشن هست آیا داغ کردن دینام در حدی که دستو میسوزانه طبیعیه یا احتمال داره مشکلی داشته باشه چون تا امروز امتحان نکرده بودم ناگفته نماند که فولیه دینام بدون تسمه راحت میچرخه
با سلام:
داغی دینام تا حدی از تاثیر گرمای موتور می باشد. اگر باتری خیلی خالی باشد در اثر شارژ زیاد دینام گرم می کند.
با عرض سلام
خارج از بحث داغی موتور مطمئن هستم خود دینام داغ میکنه با اهم متر چک کردم در حالت خاموش 12.5و وقتی روشن هست 13 نهایت 13.2 هست باطری از نوع اتمی دو سال روی ماشین هست البته دو سه بار کامل شارژ خالی کردم یه سال پیش به خاطر استارت زیاد که ماشین روشن نمیشد حالا با این حساب احتمال داره آخر عمر باطری باشه تا آخر سال؟
با سلام:
با یک باتری سالم و کم کارکرده یک خودرو دیگر که با ولتاژ14 ولت شارژ می شود بطورموقت تعویض کنید اگر ولتاژ باتری روی 14 ولت در هنگام ابتدای روشن شدن موتور رفت باتری خودروی شما باید تعویض گردد. چون بجای آن که برق را از باتری بگیرد از دینام می گیرد و باعث گرم شدن دینام می شود. آزمایش کنید و نتیجه را حتما گزارش کنید.
علم را، در آزمایشگاه باید یاد گرفت نه در دانشگاه
نابغه بودن، 99 درصد با پشتکار و یک درصد با الهام است. (ادیسون)
abolfazl1234
سرعت : 15 کيلومتر در ساعت
پست: 57
تاریخ عضویت: 21 آپریل 2016, 13:44
نوع خودرو: praid

Re: دینام

پست توسط abolfazl1234 » 13 اکتبر 2017, 00:43

تحیری نوشته شده:
abolfazl1234 نوشته شده:
تحیری نوشته شده:
abolfazl1234 نوشته شده:
تحیری نوشته شده: با سلام:
رنگ سیم هارا با رنگ, سیم دینام یک پراید دیگر مقایسه کنید و درست وصل کنید. در دینام 3 سیم وجود دارد :
1- یک سیم کلفت که بطور مستقیم به پیچ ترمینال اتوماتیک استارت و قطب مثبت باتری وصل می شود.
2- یک سیم که به طرف لامپ اخطار باتری می رود.( سر دیگر لامپ که مستقیم به برق +12 ولت وصل می باشد در زمان برقدار شدنبرق پشت پنل این لامپ قرمز روشن و باروشن شدن خودرو خاموش می شود.
3- یک سیم که چرخش سویچ در پله دوم یک برق +12 ولت را به یکی از دو سیم فیشی به دینام می رساند.
سلام
ممنون بابت پاسختون
اون قسمت حل شد دو تا سیمو جابجا کردم متوجه شدم که چراغ پشت آمپر روشن نمیشه که به صورت صحیح جابجا کردم دوباره
یه سوال دیگه پیش آمده اینکه موقعی که ماشین روشن هست آیا داغ کردن دینام در حدی که دستو میسوزانه طبیعیه یا احتمال داره مشکلی داشته باشه چون تا امروز امتحان نکرده بودم ناگفته نماند که فولیه دینام بدون تسمه راحت میچرخه
با سلام:
داغی دینام تا حدی از تاثیر گرمای موتور می باشد. اگر باتری خیلی خالی باشد در اثر شارژ زیاد دینام گرم می کند.
با عرض سلام
خارج از بحث داغی موتور مطمئن هستم خود دینام داغ میکنه با اهم متر چک کردم در حالت خاموش 12.5و وقتی روشن هست 13 نهایت 13.2 هست باطری از نوع اتمی دو سال روی ماشین هست البته دو سه بار کامل شارژ خالی کردم یه سال پیش به خاطر استارت زیاد که ماشین روشن نمیشد حالا با این حساب احتمال داره آخر عمر باطری باشه تا آخر سال؟
با سلام:
با یک باتری سالم و کم کارکرده یک خودرو دیگر که با ولتاژ14 ولت شارژ می شود بطورموقت تعویض کنید اگر ولتاژ باتری روی 14 ولت در هنگام ابتدای روشن شدن موتور رفت باتری خودروی شما باید تعویض گردد. چون بجای آن که برق را از باتری بگیرد از دینام می گیرد و باعث گرم شدن دینام می شود. آزمایش کنید و نتیجه را حتما گزارش کنید.
با سلام
اول از همه ممنون جناب تحیری که بنده و دوستان رو راهنمایی میکنید
همینطور که فرمودید امشب یه جابجایی با باتری که 14.5 ولت برق داشت انجام دادیم منتها بنده ولتاژ باتری خودمو نگرفتم قبل از اینکه جابجا کنیم در هر صورت اون باتری که از ماشین دوستم بود روی ماشین من همون عدد 14.5 نشون میداد بعد از اینکه باتری ها رو برگردوندیم سر جای خودش یه بار دیگه تست زدیم که باتری منم همون 14.5 شده بود تنها کاری که انجام دادیم همین جابجایی بوده بست باتری هم سفت بوده قبلأ .سریهای قبلی هم اشتباه تست نمیگرفتم که فرضو بر این دو مورد بگیریم البته یه سمباده نرم کشیدم و یه مقدار کم گریس زدم به بستهای باتری.جالبتر از این مساله داغی دینام بود که مسیر حدودا 30 کیلومتر با چراغ روشن رفتیم که بعد از این مسیر هم دینام فقط یه مقدار گرم بود نه داغ.در هر صورت ظاهرا که مشکلی نداره تا باز چند روز دیگه یه تست دیگه بگیرم
بازهم از راهنمایی شما بسیار ممنون
دستانی که کمک میکنند پاکتر از دستهایی هستند که روبه آسمان دعا میکنند
نمایه کاربر
تحیری
سرعت : 40 كيلومتر در ساعت
پست: 724
تاریخ عضویت: 27 اکتبر 2014, 14:20
نوع خودرو: پژو 206 تیپ 5 و p.k
محل اقامت: تهران تهران پارس

Re: دینام

پست توسط تحیری » 14 اکتبر 2017, 18:55

abolfazl1234 نوشته شده:
تحیری نوشته شده:
abolfazl1234 نوشته شده:
تحیری نوشته شده:
abolfazl1234 نوشته شده: سلام
ممنون بابت پاسختون
اون قسمت حل شد دو تا سیمو جابجا کردم متوجه شدم که چراغ پشت آمپر روشن نمیشه که به صورت صحیح جابجا کردم دوباره
یه سوال دیگه پیش آمده اینکه موقعی که ماشین روشن هست آیا داغ کردن دینام در حدی که دستو میسوزانه طبیعیه یا احتمال داره مشکلی داشته باشه چون تا امروز امتحان نکرده بودم ناگفته نماند که فولیه دینام بدون تسمه راحت میچرخه
با سلام:
داغی دینام تا حدی از تاثیر گرمای موتور می باشد. اگر باتری خیلی خالی باشد در اثر شارژ زیاد دینام گرم می کند.
با عرض سلام
خارج از بحث داغی موتور مطمئن هستم خود دینام داغ میکنه با اهم متر چک کردم در حالت خاموش 12.5و وقتی روشن هست 13 نهایت 13.2 هست باطری از نوع اتمی دو سال روی ماشین هست البته دو سه بار کامل شارژ خالی کردم یه سال پیش به خاطر استارت زیاد که ماشین روشن نمیشد حالا با این حساب احتمال داره آخر عمر باطری باشه تا آخر سال؟
با سلام:
با یک باتری سالم و کم کارکرده یک خودرو دیگر که با ولتاژ14 ولت شارژ می شود بطورموقت تعویض کنید اگر ولتاژ باتری روی 14 ولت در هنگام ابتدای روشن شدن موتور رفت باتری خودروی شما باید تعویض گردد. چون بجای آن که برق را از باتری بگیرد از دینام می گیرد و باعث گرم شدن دینام می شود. آزمایش کنید و نتیجه را حتما گزارش کنید.
با سلام
اول از همه ممنون جناب تحیری که بنده و دوستان رو راهنمایی میکنید
همینطور که فرمودید امشب یه جابجایی با باتری که 14.5 ولت برق داشت انجام دادیم منتها بنده ولتاژ باتری خودمو نگرفتم قبل از اینکه جابجا کنیم در هر صورت اون باتری که از ماشین دوستم بود روی ماشین من همون عدد 14.5 نشون میداد بعد از اینکه باتری ها رو برگردوندیم سر جای خودش یه بار دیگه تست زدیم که باتری منم همون 14.5 شده بود تنها کاری که انجام دادیم همین جابجایی بوده بست باتری هم سفت بوده قبلأ .سریهای قبلی هم اشتباه تست نمیگرفتم که فرضو بر این دو مورد بگیریم البته یه سمباده نرم کشیدم و یه مقدار کم گریس زدم به بستهای باتری.جالبتر از این مساله داغی دینام بود که مسیر حدودا 30 کیلومتر با چراغ روشن رفتیم که بعد از این مسیر هم دینام فقط یه مقدار گرم بود نه داغ.در هر صورت ظاهرا که مشکلی نداره تا باز چند روز دیگه یه تست دیگه بگیرم
بازهم از راهنمایی شما بسیار ممنون
با سلام:
در صورت حل مشکل نتیجه را حتما در پست گزارش کنید تا این تجربیات مورد استفاده دیگران قرار گیرد.
علم را، در آزمایشگاه باید یاد گرفت نه در دانشگاه
نابغه بودن، 99 درصد با پشتکار و یک درصد با الهام است. (ادیسون)
borhanika
شروع حركت
پست: 19
تاریخ عضویت: 22 آگوست 2008, 22:06
نوع خودرو: مزدا 323

Re: دینام

پست توسط borhanika » 30 اکتبر 2017, 18:36

سلام جناب تحیری
یه مزدا 323 مدل 86 دنده ای دارم که الان 2 ماهه چراغ باطری روشنه بعضی موقها 2-3 ساعت خاموش میشه ولی در کل روشنه
به ظن خودم از باطریه و تا زمانی که صبح تو استارت زدن دچار مشکل بشه صبر کنم بعد عوضش کنم
اما مثل اینکه باطریه خراب نمیشه
امروز رفتم با اهم متر ولتاژ گرفتم که 13.7 تا 14,8 ولتاژ نوسان میکنه به یه باطری ساز هم نشون دادم گفت دینامت زیاد شارژ میکنه و بالشتک با دیود باید عوض کنی
دیگه دست نزدم
ممنون میشم نظر شما رو هم بدونم و راهنمایی بفرمایید
نمایه کاربر
تحیری
سرعت : 40 كيلومتر در ساعت
پست: 724
تاریخ عضویت: 27 اکتبر 2014, 14:20
نوع خودرو: پژو 206 تیپ 5 و p.k
محل اقامت: تهران تهران پارس

Re: دینام

پست توسط تحیری » 31 اکتبر 2017, 21:26

borhanika نوشته شده:سلام جناب تحیری
یه مزدا 323 مدل 86 دنده ای دارم که الان 2 ماهه چراغ باطری روشنه بعضی موقها 2-3 ساعت خاموش میشه ولی در کل روشنه
به ظن خودم از باطریه و تا زمانی که صبح تو استارت زدن دچار مشکل بشه صبر کنم بعد عوضش کنم
اما مثل اینکه باطریه خراب نمیشه
امروز رفتم با اهم متر ولتاژ گرفتم که 13.7 تا 14,8 ولتاژ نوسان میکنه به یه باطری ساز هم نشون دادم گفت دینامت زیاد شارژ میکنه و بالشتک با دیود باید عوض کنی
دیگه دست نزدم
ممنون میشم نظر شما رو هم بدونم و راهنمایی بفرمایید
با سلام:
اول شما باتری این خودرو را با یک باتری بدون مشکل یکخدروی دیگر که حدود 14 الی 14.25 ولت شارژ می کند بطور موقت تعویض کنید. اگر بالاتر از 14.25 ولت نرفت، دینام سالم است فقط احتمال کوتاه شدن زغال دینام وجود دارد.معمولا کوتاه شدن زغال دینام باعث چشمک زدن یا قطع و وصل چراغ دینام وجود دارد. تا دینام باز نشود مشخص نمی شود.
علم را، در آزمایشگاه باید یاد گرفت نه در دانشگاه
نابغه بودن، 99 درصد با پشتکار و یک درصد با الهام است. (ادیسون)
H99D
سرعت : 15 کيلومتر در ساعت
پست: 97
تاریخ عضویت: 03 ژولای 2016, 21:30
نوع خودرو: Samand EF7 CNG 93

Re: دینام

پست توسط H99D » 01 نوامبر 2017, 23:23

سلام
چرا میگن وقتی باتری رو از روی یک موتور در حالت روشن برداریم دینام میسوزد؟بخاطر اتصال کابل مثبت با بدنه هست یا اینکه چون مصرف کننده در مدار نیست؟
نمایه کاربر
تحیری
سرعت : 40 كيلومتر در ساعت
پست: 724
تاریخ عضویت: 27 اکتبر 2014, 14:20
نوع خودرو: پژو 206 تیپ 5 و p.k
محل اقامت: تهران تهران پارس

Re: دینام

پست توسط تحیری » 02 نوامبر 2017, 09:07

H99D نوشته شده:سلام
چرا میگن وقتی باتری رو از روی یک موتور در حالت روشن برداریم دینام میسوزد؟بخاطر اتصال کابل مثبت با بدنه هست یا اینکه چون مصرف کننده در مدار نیست؟
با سلام:
اگر سر باتری را در حالت روشن بودن خودرو بردارید دینام ( آلترناتور) نمی سوزد. در زمان روشن بودن خودرو ولتاژ دینام و در دو سر باتری در حالت سالم بودن دینام ولتاژ حدود 14 ولت است، اگر سر باتری را برداریم ولتاژ دینام بطور مستقیم به ای سی یو، لامپ ها و ... می رسد این ولتاژ دیگر 14 ولت نیست بلکه امکان دارد از مرز 15 و 16 ولت هم فراتر رود و باعث سوختن ای سی یو سوختن لامپ ها و ... شود. در خودرو های قدیمی که فاقد ای سی یو بودند فقط به لامپ روشنایی در صورت استفاده مسبب آسیب می شدند. ولی در خودرو های جدید و انژکتوری اصلا پیشنهاد نمی شودسر باتری را بردارید.
علم را، در آزمایشگاه باید یاد گرفت نه در دانشگاه
نابغه بودن، 99 درصد با پشتکار و یک درصد با الهام است. (ادیسون)
borhanika
شروع حركت
پست: 19
تاریخ عضویت: 22 آگوست 2008, 22:06
نوع خودرو: مزدا 323

Re: دینام

پست توسط borhanika » 02 نوامبر 2017, 11:58

تحیری نوشته شده:
borhanika نوشته شده:سلام جناب تحیری
یه مزدا 323 مدل 86 دنده ای دارم که الان 2 ماهه چراغ باطری روشنه بعضی موقها 2-3 ساعت خاموش میشه ولی در کل روشنه
به ظن خودم از باطریه و تا زمانی که صبح تو استارت زدن دچار مشکل بشه صبر کنم بعد عوضش کنم
اما مثل اینکه باطریه خراب نمیشه
امروز رفتم با اهم متر ولتاژ گرفتم که 13.7 تا 14,8 ولتاژ نوسان میکنه به یه باطری ساز هم نشون دادم گفت دینامت زیاد شارژ میکنه و بالشتک با دیود باید عوض کنی
دیگه دست نزدم
ممنون میشم نظر شما رو هم بدونم و راهنمایی بفرمایید
با سلام:
اول شما باتری این خودرو را با یک باتری بدون مشکل یکخدروی دیگر که حدود 14 الی 14.25 ولت شارژ می کند بطور موقت تعویض کنید. اگر بالاتر از 14.25 ولت نرفت، دینام سالم است فقط احتمال کوتاه شدن زغال دینام وجود دارد.معمولا کوتاه شدن زغال دینام باعث چشمک زدن یا قطع و وصل چراغ دینام وجود دارد. تا دینام باز نشود مشخص نمی شود.


با تعویض آفتابمات با نمونه چینی مشکل حل شد هم شارژ 14.3 شد هم چراغ باطری خاموش شد
البته به فکر آفتابمات اصلی هستم
ممنون از راهنمایییتون
ارسال پست

بازگشت به “مباحث تخصصی برق خودرو”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 14 مهمان