VIN در اتوموبيل هاي آمريکايي

مدیران انجمن: آرمين, علي هافكلاچ

قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. راهنمای استفاده از فوروم :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.
ارسال پست
نمایه کاربر
طاها
دنده 1
پست: 1015
تاریخ عضویت: 09 ژانویه 2006, 18:12
نوع خودرو: شورولت ایمپالا 77
محل اقامت: مشهد - آب و برق - ويلا
تماس:

VIN در اتوموبيل هاي آمريکايي

پست توسط طاها » 13 آپریل 2006, 17:20

سلام بر تمامي دوستان.
بعد از تحقيقات کم من در مورد VIN اين مطالب آماده شد که بعد از جمع بندي همشون به صورت زير در آمد. اميدوارم در مورد کاستی هاش منو راهنمایی کنین.

VIN چيست ؟
هر اتوموبيلي داراي چندين شماره سريال است که اين شماره ها هر کدام مربوط به يک قسمت مي باشد. انواع شماره سريالهاي روي موتور ، گيربکس، اتاق و ... که هر کدام توسط روش

خاصي رمزگشايي مي شوند. اما اصلي ترين و کاربردي ترين آنها Vin هست که مخفف Vehicle Identification Number هست. VIN در طول تاريخ اتوموبيل سازي تغييرات زيادي کرده و درحال

حاضر از 17 کاراکتر تشکيل شده است. اما در اين مقاله هدف ما VIN هاي 13 کاراکتري هست. اين VIN ها در طي سالهاي 1972 تا 1980 استفاده مي شد و از آنجايي که بيشتر ماشينهاي

آمريکايي موجود در ايران متعلق به همين سالهاست ما به بررسي اين سري VIN مي پردازيم.

VIN در کجاي ماشين قراردارد؟
اين شماره معمولا بر روي سطحي چاپ مي شوند که بر اثر مرور زمان از بين نروند و در هر سالي در قسمت خاصي از ماشين ها به صورت استاندارد قرار مي گيرد. براي پيدا کردن محل

قرارگرفتن VIN در اتوموبيل بايد سال توليد آن را حدودا بدانيم:

1953 تا اوايل 1960 - در کنار در راننده
1960 تا سال 1962 -
1963 تا سال 1967 -
1968 تا امروز - در جلوي راننده ، محل اتصال داشبود و شروع پنجره از کاپوت ماشين

نحوه خواندن VIN از نوع 13 کاراکتري متعلق به 1972 تا 1980

کاراکتر اول - نشان دهنده نوع کارخانه توليد کننده خواهد بود. به طور مثال هميشه کارخانه Chevrolet داراي شماره 1 است !
کاراکتر دوم - نشان دهنده نام ماشين خواهد بود. به طور مثال L مربوط به Impala خواهد بود. البته اين مورد بنا با کاراکتر اول متفاوت خواهد بود
کاراکتر سوم و چهارم - نوع بدنه ماشين - به طور مثال 17 نشان دهنده بدنه هاشبک 2 در کوپه با ظرفيت 6 سرنشين است.
کاراکتر پنجم - نشان دهنده نوع موتور خواهد بود.
کاراکتر ششم - سال توليد اتوموبيل - به طور مثال 7 نشان دهنده 1977 خواهد بود
کاراکتر هفتم - محل خط توليد اتوموبيل را نشان مي دهد
کاراکتر هشتم تا سيزدم - شماره سري ساخت اتوموبيل که از 100001 شروع خواهد شد و به 999999 خطم خواهد شد.

مثال
براي اينکه به طور دقيق بتوانيم VIN را رمزگشايي کنيم، بايد جدول هر قسمت را داشته باشيم. به طور مثال اگر براي کاراکتر دوم حرفي را مشاهده کرديم بايد بدانيم که نسبت به کاراکتر اول

اين عدد نشان دهنده چه چيز خواهد بود. من در اينجا براي مثال به بررسي VIN اتوموبيل خودم مي پردازم. بعد از اينکه من اين VIN رو رمزگشايي کردم توسط پست الکترونيک نامه اي به GM

ارسال کردم و در آن VIN اتوموبيل خودم رو نوشتم و جوابي که گرفتم. روش رمزگشايي من رو تصديق کرد.

شماره VIN ماشين من اينه :
1L69U7J162597
کاراکتر اول - 1 = جنرال موتورز - شورلت
کاراکتر دوم - L = ايمپالا Impala
کاراکتر سوم و چهارم - 69 = 4 در سواري با ظرفيت 6 سرنشين
کاراکتر پنجم - U = موتور 305 اينچ مکعب - 145 اسب بخار و کاربراتور دو دهنه
کاراکتر ششم - 7 = توليد در سال 1977
کاراکتر هفتم - J = خط توليد Jamesville در ايالت WI آمريکا

باقي کاراکتر ها هم مربوط به سري ساخت هست.


خوب تا اينجا با مفهوم و نحوه رمزگشايي VIN هاي 13 کاراکتري 1972 تا 1980 آشنا شديم. حالا نيازمند يک جدول براي Decode کردن هستيم. من در اين زمينه چيز زيادي بدست نياوردم. اما

در حال حاضر اين اطلاعات رو در اختيار دارم.


جدول 1 - کاراکتر اول - کارخانه

1 = هميشه شورلت !!!
2 = پونتياک
3 = اولدزوموبيل
4 = بيوک
5 = GM Overseas که نمي دونم يعني چي ! احتمالا به معني GM اونور آبيه !
6 = کاديلاک
7 = GM در کانادا
9 = GM Overseas
C = ماشين هاي سنگين شورلت Chevy Trucks
T = ماشين هاي GMC Truck



جدول 2 - کاراکتر دوم - نام اتوموبيل
البته اين قسمت نسبت به کاراکتر یک سنجيده خواهد شد.
براي شورلت ( يعنی کاراکتر اول مساوی 1 ) :

L = ايمپالا
N = کاپريس کلاسيک
Q = کامارو
S = کامارو برلينتا
X = نوا
Y = نواي Custom شده
Z = مونته کارلو ( البته من در يک سايت ديگه اين کاراکتر رو براي کوروت هم ديدم .. نمي دونم کدوم درسته )
T = ماليبو
W = ماليبو کلاسيک و ال کامينو



جدول 3 - کاراکتر سوم و چهارم - مدل بدنه و اتاق
توجه : سواري به معني Sedan هست

17 = 2 در - هاچبک کوپه - 6 سرنشين
19 = 4 در - سواري - 6 سرنشين
27 = 2 در - کوپه يا نوچ بک ! (= Notchback نمي دونم يعني چي شما بگين ! ) 4 يا 6 سرنشين
35 = 4 در - استيشن واگن
37 = 2 در - کوپه اسپرت - 6 سرنشين
47 = 2 در - کوپه معمولي - 6 سرنشين
69 = 4 در - سواري - 6 سرنشين
87 = 2 در - کوپه اسپرت - 4 سرنشين ( مثل کامارو )


جدول 4 - کاراکتر ششم - سال توليد
2 = سال 1972
3 = سال 1973
...
9 = سال 1979
A = سال 1980

جدول 5 - کاراکتر هفتم - خط توليد
مکان فيزيکي خط توليدها را نشان ميدهد.

A = Lakedown
B = Baltimore
C = Lansing
D = Doraville
E = Linden
F = Flint - Chevrolet
G = Framingham
H = Flint - Buick
J = Jamesville
K = Kosai
K = Leeds
L = Van Nuys
M = Lansing
N = Norwood
P = Pontiac - Pontiac
Q = Detriot
R = Arlington
S = St. Louis
S = Ramos Arizpe
T = Tarrytown
U = Hamtramck
V= Pontiac - GMC
W = Willow Run
X = Fairfax
Y=Wilmington
Z = Fremont
1 = Wentzville
1 = Oshawa #2
2 = Moraine - T&B
2 = St. Therese
3 = Detroit - T&B
3 = St. Eustache
4 = Orion
4 = Scarborough
5 = Bowling Green
5 = London
6 = Oklahoma City
7 = Lordstown
8 = Shreveport
8 = Fujisawa - Japan - Luv
9 = Detroit - Cadillac
9 = Oshawa #1
0 = GM Truck Pontiac



خوب دوستان هر کس نظري داره بگه ..... اگه هم بتونيم با کمک هم اين جداول رو کامل تر کنيم خيل عاليه.
نمایه کاربر
شتاب
دانا
پست: 1700
تاریخ عضویت: 26 آپریل 2005, 03:58
نوع خودرو: دوج چارجر-سمند
محل اقامت: تهران
تماس:

پست توسط شتاب » 14 آپریل 2006, 00:13

سلام.

مرسي طاها جان :-) :-)
رانندگانِ خوب
زاده نمی شوند
تربیت می شوند.
نمایه کاربر
پوريا جمالي
سرعت : 26 كيلومتر در ساعت
پست: 417
تاریخ عضویت: 13 آگوست 2005, 18:54
نوع خودرو: مشخص نشده!
محل اقامت: پونك - سردار جنگل

پست توسط پوريا جمالي » 14 آپریل 2006, 20:13

سلام:
با عرض تشكر از طاهاي عزيز به خاطر اين موضوع مفيد من پيشنهاد مي كنم كه دوستان هر چي VIN DECODER خوب و بدرد بخور از انواع اتومبيل آمريكايي ساخت 1966 الي 1980 دارن اينجا بذارن تا بقيه استفاده كنن. خودم هم اوليشو ميذارم:

http://www.stockmopar.com/mopar-vin-decoder.php

اين يه Decoder خوب براي اتومبيلهاي ساخت كمپاني كرايسلر از سال 1966 تا 1974 است.

ارادتنمد همگي - پوريا جمالي :eek:
نمایه کاربر
Nomber1
سرعت : 24 كيلومتر در ساعت
پست: 304
تاریخ عضویت: 27 می 2007, 10:52
نوع خودرو: TOYOTA
محل اقامت: Gorgan

V I N DECODE FOR CHALLENGER

پست توسط Nomber1 » 23 دسامبر 2007, 18:09

از اونجايي كه همتون از V I N کد برای چلنجر خبر دارید .

من این متن رو براتون میزارم تا هر کسی خواست بتونه کارش رو در ببره .

با تشکر از متین و علی هافکلاج

[align=center] How To De-Code Your Vehicle Identification Number (VIN)
All VIN information provided by Dave Robson, Creator of "The Dodge Challenger Home [/align]
Page

[align=center] The most important documentation to come with your Challenger is its VIN(vehicle
identification number). You can use this number to check how rare or original your vehicle really is. It would be easy to take, say, a 1970 318 model worth a few thousand Dollars and drop in a Hemi engine and sell it for tens of thousands of Dollars if it were not for the VIN.
The VIN is a thirteen-digit number stamped in various places on the car making it very difficult for anyone to sell the car as something it is not.[/align]

[align=center]تصویر [/align]


[align=center] The location of the ID pads on the 6 cyl. (left) and V8 (right) engines [/align]


[align=center] تصویر [/align]

[align=center] and on the auto transmission [/align]

The first and main place to find the VIN is on a plate attached to the edge of the dash pad on the driver's side and is visible through the windshield.
The second main place is on the metal tag attached to the top of the driver's side inner fender. This tag also has many of the codes that identify the options that originally came with the car.
The VIN can also be found on a label attached to the rear face of the driver's door that also has the date of manufacture and certifies that the car conforms to federal safety regulations.
Other more discrete places to look for the VIN are the radiator support, the cowl and on the left-hand trunk weather-stripping rail.
Chrysler also took the trouble to stamp the last eight digits of the VIN on the engine and transmission. A car that has the same number stamped in all of these places is referred to as a "numbers matching" car.

=============================================

[align=left]First digit
The first digit in the VIN is the car line. For a Challenger this is the letter "J"

Second digit
This is the price class. The Challenger R/T and Rallye have the letter "S" (for Special). All others have the letter "H" (for High). The Challenger Deputy is reported to have been "L" (for Low) but examples seen seem to have the "H" instead.

Third and fourth digits
This tells us the body type.
23 = Two door hardtop
27 = Convertible
29 = Special Edition car (with the small rear window)
Again there is some confusion as to the Challenger Deputy. The 1971 ordering guide lists it as JL21 but they are known to be stamped JH23.

Fifth digit
This is the engine code:
B = 198 ci (1970-71 only)
C = 225 ci (1970-72 only)
G = 318 ci (All years)
H = 340 ci (1970-73 only)
J = 340 ci six pack (1970 only)
L = 360 ci (1974 only)
L = 383 ci (1970-71 only)
N = 383 ci High power (1970-71 only)
R = 426 ci Hemi (1970-71 only)
U = 440 ci (1970 only)
V = 440 ci six pack (1970-71 only)

Sixth digit
This is the last digit of the model year (Not necessarily the year of manufacture)
e.g. 0 = 1970, 1 = 1971, etc.

Seventh digit
This is the assembly plant code. Challengers were built at two plants in the U.S.
B = Dodge Main, Hamtramck, MI (all models)
E = Los Angeles, CA (no hemi cars or convertibles) [/align]


ترجمه نکردم چون میدونم همتون فهمیدین !
نمایه کاربر
Saeed Darvish
سرعت : 50 كيلومتر در ساعت
پست: 851
تاریخ عضویت: 31 اکتبر 2007, 18:18
نوع خودرو: GMC Sierra Classic
محل اقامت: North America

کمک براي DECODE کردن VIN بيوک رگال

پست توسط Saeed Darvish » 18 ژوئن 2008, 14:01

سلام دوستان
آیا کسی هست که بتونه این vin رو decode کنه؟
مال یه بیوک رگال هست مدل 78 بسیار بسیار تمیز که اگه بشه میخوام بخرمش میگه 4 تومان اما هیچ خورده کاری نداره14000 کیلومتر کار کرده و خوابیده.
و یه سری لوازم اضافه بدنه هم باهاشه مثل دماغه جلو کامل با جلو پنجره.چراغای عقب و جلو...
من خودم دستی vin رو decode کردم اما زباد مطمئن نیستم:
regal 1978
2 door coupe
engine 305 V8
leeds missouri
اینم vin:
4M47U8K175891
نمایه کاربر
علي هافكلاچ
کاربر ويژه
پست: 13297
تاریخ عضویت: 12 اکتبر 2004, 10:47
نوع خودرو: FormulaSilverBird400
محل اقامت: كرانه ي درياي پارس، شهر باستاني ليان (آفتاب تابان)
تماس:

پست توسط علي هافكلاچ » 18 ژوئن 2008, 14:24

[align=left]4M47U8K175891[/align]
[align=left]4 Buick
M Regal
47 Coupe 6 Passenger
U V8 305 - 2v -145hp
8 Yaer 1978
K Kansas City
Serial 175891[/align]
نمایه کاربر
Saeed Darvish
سرعت : 50 كيلومتر در ساعت
پست: 851
تاریخ عضویت: 31 اکتبر 2007, 18:18
نوع خودرو: GMC Sierra Classic
محل اقامت: North America

پست توسط Saeed Darvish » 18 ژوئن 2008, 17:47

ممنون علی جان
من فقط میخواستم از بابت موتورش مطمئن بشم عکسای ماشینو ندارم اما قبلا دیدم ماشینو دقیقا عین اینه
حالا اصلا به درد میخوره یا نه ؟رخ داره یا نه؟تمام وسایلش فابریکه همه تزئیناتیاشم کامله.

تصویر

تصویر

تصویر
نمایه کاربر
ardymary
دنده 1
پست: 1252
تاریخ عضویت: 11 می 2007, 13:51
نوع خودرو: TU5 206- Buick B4
محل اقامت: شيراز
تماس:

پست توسط ardymary » 18 ژوئن 2008, 18:27

توپه شك نكن البته با يكميتغيير مي شه هاي پرفورمنس كه خيلي باحال مي شه.
تاریخ ایجاد اکانت کاربر یا تعداد پست کاربر ...
نمایه کاربر
Saeed Darvish
سرعت : 50 كيلومتر در ساعت
پست: 851
تاریخ عضویت: 31 اکتبر 2007, 18:18
نوع خودرو: GMC Sierra Classic
محل اقامت: North America

پست توسط Saeed Darvish » 18 ژوئن 2008, 19:23

ardymary نوشته شده:توپه شك نكن البته با يكميتغيير مي شه هاي پرفورمنس كه خيلي باحال مي شه.
چون خودت بیوک بازی میگی :wink:
نمایه کاربر
ardymary
دنده 1
پست: 1252
تاریخ عضویت: 11 می 2007, 13:51
نوع خودرو: TU5 206- Buick B4
محل اقامت: شيراز
تماس:

پست توسط ardymary » 18 ژوئن 2008, 19:39

سعيد درويش نوشته شده:
ardymary نوشته شده:توپه شك نكن البته با يكميتغيير مي شه هاي پرفورمنس كه خيلي باحال مي شه.
چون خودت بیوک بازی میگی :wink:
نه جداً مي گم اين دنياش فرق داره- هندلينگش هم بالاست

http://www.buickperformance.com/ببينش
http://www.v8buick.com/
تاریخ ایجاد اکانت کاربر یا تعداد پست کاربر ...
ارسال پست

بازگشت به “مباحث فنی و تخصصی اتومبیلهای آمریکایی”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 2 مهمان