تکرار تاریخ -جاگوار F-Type برنده جایزه بهترین طراحی سال 2013

مباحث مربوط به تمامي محصولات شركت خودروسازی جگوار
قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. راهنمای استفاده از فوروم :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.
ارسال پست
نمایه کاربر
- JAGUAR -
پژوهشگر خودروهای کلاسیک
پست: 355
تاریخ عضویت: 16 ژوئن 2009, 11:59

تکرار تاریخ -جاگوار F-Type برنده جایزه بهترین طراحی سال 2013

پست توسط - JAGUAR - » 29 ژولای 2013, 18:22

تصویر

World Car Awards اختصاراً WCA برنامه هایی است که توسط ژورنالیست های خودرویی فعال از سراسر جهان پی ریزی شده و سازمان دهی میشود ، این نگاه که خودرو شیء یا وسیله ای است ورای آنکه صرفاً برای حمل نقل از آن استفاده شود و اولویت هایی بیش از سواری نیز در آن ها برای بعضی از ما موضوع و دغدغه است باعث میشود رتبه بندی هایی که صرفاً به طراحی و زیبایی میپردازند را دنبال کنیم ، هر چند در نهایت به گفتۀ ویل دورانت در این زمینه بسیار معتقدم و بارها تکرار میکنم که "زیبایی زادۀ میل است"، با این حال توجه و بررسی برخی از این جوایز و دسته بندی های معتبر در صورت اعتماد به سلیقه و دانش برخی از گروه های غیر وابسته خالی از لطف نخواهد بود .
جایزه خودروی سال جهان ( اختصاراً WCOTY ) به دلیل اینکه هیچ وابستگی به خودرو ساز ها ، ناشران ، اتوشوها و همینطور دیگر شرکت های تجاری ندارد و توسط یک شرکت غیر انتفاعی اداره میشود و تحت هدایت و راهبری کمیته ای از روزنامه نگاران برجسته خودرو از آسیا، اروپا، و آمریکای شمالی است ، جایزه ای است که برای خودروساز ها از اهمیت بالایی برخوردار است ، این جوایز طی چند دسته بندی مختلف اهدا میشوند برای امسال یعنی 2013 به صورتی که در تصویر زیر میبینید میباشد :
تصویر
همانطور که مشاهده شد جاگوار F-Type برنده جایزه بهترین طراحی سال شد و این جایزه در سال های قبل در این رسته به خودروهای Range Rover Evoque در سال 2012, Aston Martin Rapide در سال 2011, Chevrolet Camaro در سال 2010, Fiat 500 در سال 2009, Audi R8 در سال 2008, Audi TT در سال 2007 و Citroen C4 در سال 2006 رسیده بود .

این جایزه توسط مدیر تجاری جاگوار آدریان هال مارک در موتور شوی نیویورک دریافت شد ، وی در سخنرانی بعد از دریافت جایزه اشاره داشته به توجه تیم طراحی به طرح ها و زبان طراحی 50 سالۀ اخیر جاگوار ،همینطور است دقیقاً پوزۀ بلند - دم کوتاه ، خطوط خمیدۀ روی گلگیر های عضلانی به سبک طرح های دهۀ 60 کمپانی و الهام گرفته از عضله های روی ران حیوان جاگوار و فرم عقب و حالت جمع شدن انتهای خودرو و خم و قوص رو خط کمر همان سبک دیرینۀ کمپانی و همه یاد آور سنت این کمپانی بوده و باب سلیقۀ علاقمندان به این برند است .
یان کالوم سرپرست طراحی پرآوازۀ این روز های کمپانی جاگوار در مورد این خودرو بسیار احساس رضایت کرده و حتی جایی می گوید: "هیچ پروژه طراحی دیگری همانند طراحی F-Type برای من لذت بخش نبود." و به این اشاره داشته اصالت های جاگوار در این طرح هویداست و عنوان کرده "من افتخار می کنم که هیأت داوران این ارزشها را شناخته اند."


F-Type از زمان کوتاه معرفی اش تا بحال موفقیت های دیگری به جهت مشخصۀ برجسته اش در زمینه طراحی داشته از جمله ستاره نمایشگاه شدن و مورد توجه افراد مشهور و فیلم ها قرار گرفتن و ... امروز که این متن را مینوشتم اتفاقی متوجه شدم یکی از خوانندگان مورد علاقه ام که به جهت جنس صدا و سبک آهنگ هایش همیشه مخصوصاً در جاگوار کلاسیک گوش میکنم ، از طرفداران این مدل بوده و کلیپ و عکس هایش در سایت رسمی جاگوار موجود است ( نام اش Lana Del Rey است و آهنگی که من دوست دارم و گوش میکنم Lucky Ones از آلبوم Born To Die ) ، توصیه میکنم اگر به این برند علاقمندید و کلیپ های با سبک کلیپ های تبلیغاتی این برند از گذشته آشنا هستید این کلیپ با خوانندگی Lana Del Rey را هم ببینید . از مشخصه های طرح های جاگوار از گذشته جذابیت یا به عبارتی سکـسی بودن است ، طوری که علاقمندان و طرفداران این برند در فروم های اختصاصی، جاگوار های تاریخ را با این فاکتور میسنجند و E-Type در دهه 60 و xk در دهه 50 را سـکسی ترین های تاریخ خودروسازی و این کمپانی میدانند ، این فاکتور را همیشه از زبان طراحان کمپانی خواهید شنید این نگاه در سبک ویدئو کلیپ ها ، صداگذاری ، نور و ترکیب بندی های تصاویر و عکس های کارهای تبلیغاتی کمپانی نیز خواهید دید ، برای این کمپانی، طراحی همیشه نقطه قوت میان رقبا بوده .

ّF-Type در فرم بدنه یک کانورتبل 1+1 اسپرت است که در 3 مدل ارائه میشود که هر کدام مشخصه های ظاهری و فنی منحصر به خود را دارند ، برای اطلاعات بیشتر در این مورد از لینک های زیر استفاده کنید :

F-Type

F-TYPE S

F-TYPE V8 S

تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر




اخیراً یک کانسپت زیبا و خاطره انگیز برای طرفداران این برند بر پایه F-Type ساخته شده ، تصاویر آن را پایین مشاهده میکنید ، یاد آور D-Type افسانه ایست ... نام این کانسپت به جهت 7 بار قهرمانی جاگوار در رقابت ها لمانز پروژه 7 میباشد ، در دهۀ 50 جاگوار نماد پیشرانه مقاوم در برابر فشار های زیاد ، آئرودینامیک مثال زدنی و اولین خودرو با ترمز های دیسکی برای 4 چرخ بود که در زمان خود جلوتر از رقبا ظاهر شده و صدر رتبه های برتر سالهای میانی دهه 50 پر از نام D-Type افسانه ای بود ، در این کانسپت برآمدگی پشت سر راننده و تک صندلی بودن و برخی المان های خاطره انگیزِ دیگر یاد آور 2 چیز است ، گذشته افتخار آمیز و شروع دوباره برای دستیابی به آینده ای خوب ...
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر



........................................
منابع :

World Car Awards

Jaguar.com

منبع عکس :
سایت رسمی جاگوار و :
netcarshow
- عاقل همه ي آنچه را كه مي داند نمي گويد ، ولي آنچه را كه مي گويد مي داند. (Aristotle)
نمایه کاربر
SPEED KNIGHT
سرعت : 22 كيلومتر در ساعت
پست: 200
تاریخ عضویت: 20 آگوست 2009, 17:23
نوع خودرو: برگشتم به خط11
محل اقامت: طهران

Re: تکرار تاریخ -جاگوار F-Type برنده جایزه بهترین طراحی سال

پست توسط SPEED KNIGHT » 29 ژولای 2013, 18:41

چه قدر شبیه همون عکس ماشین قرمزه نبش پارک وی هست..............خودشه نه؟ ولی مشکیش از قرمزه قشنگ تره....
"رســــــــــــــــــــــول" هستم........درانتظار دیدن آواتارم!!!!!!!!
نمایه کاربر
مازيار
يار قديمي
پست: 10211
تاریخ عضویت: 13 نوامبر 2004, 13:29
نوع خودرو: گرامی ِ N
محل اقامت: خاک پاک تیونینگ تاک!!
تماس:

Re: تکرار تاریخ -جاگوار F-Type برنده جایزه بهترین طراحی سال

پست توسط مازيار » 29 ژولای 2013, 19:13

واقعا متفاوت و زیباست. ولی گویا از عقب(!) به جلو طراحی شده. طراحی قسمت عقب و جانبی خیلی بی نقص به نظر میرسه. ولی طراحی قسمت جلو خیلی معمولی تر هست. طراحی داخلی که فقط در موردش باید دم فرو بست و نظاره کرد و هیچ نگفت!! چون فوق العادست!
- سخت است فهماندن چیزی به کسی که در قبال نفهمیدنش پول می گیرد.
نمایه کاربر
- JAGUAR -
پژوهشگر خودروهای کلاسیک
پست: 355
تاریخ عضویت: 16 ژوئن 2009, 11:59

Re: تکرار تاریخ -جاگوار F-Type برنده جایزه بهترین طراحی سال

پست توسط - JAGUAR - » 30 ژولای 2013, 17:09

SPEED KNIGHT >> بله .


مازيار >>

موافقم ، طراحی قسمت عقب بسیار گیرا هست و هوشمندانه ، شاید به چشم بیننده نا آشنا به جاگوار طرح نو و جدیدی بیاد ، اما اینطور نیست ، در واقع این موضوع که طراحان تونستن با نگاه به گذشته این طرح رو ایده پردازی کنن خیلی مورد توجه بوده تو موفقیت هایی که این طرح کسب کرده ، من چند نمونه مثال میزنم ، فکر میکنم طراحی گرافیک چراغ های عقب F-Type رو الکس واتکین انجام داده باشه ، جاگوار دهۀ 60 روی E-Type سری اول دقیقاً چراغی با همین شمایل به کار برده بود یک چراغ کشیده با یک قسمت گرد ، این چراغ عقب در اواسط دهۀ 60 روی جاگوار XJ13 هم بود ، این 2 محصول جاگوار بسیار پر طرفدار هست و از لحاظ طراحی زبانزد هست ، E-Type که نیازی به صحبت نداره اما در مورد XJ13 از اون مواردی هست که هر طرفدار این برند دوست داره باهاش یک عکسی داشته باشه ... یه سوپر اسپرت 12 سیلندر متولد 1966 با حدود 5 لیتر حجم و 500 اسب قدرت و 0تا 100 برابر 3.4 ثانیه ، امروز به صورت بالقوه جزو لیست top 10 گرانترین های دنیاست اما چون تابحال به صورت رسمی قیمت گذاری نشده خبر رسمی ازش در این مورد نیست اما یک پیشنهاد 7 میلیون پوندی براش رد شده ...


برای قیاس عکس های جلو و عقب E-Type و F-Type و رو کنار هم ببینیم ، شیب انتهای صندوق و جمع شدن گوشه های گلگیر ها در انتهای خودرو که عادت جاگوار در طراحی هست + چراغ های عقب :
Jaguar E -Type - 1961
Jaguar F -Type - 2013
تصویر
تصویر
تصویر
....................................
Jaguar XJ-13 - 1966
http://dc607.4shared.com/img/NGcJVVLd/s ... .jpg?async
http://dc607.4shared.com/img/jjTxx2IT/s ... .jpg?async
............
سال 1961 خروجی های اگزوز جاگوار ای تایپ ( در نمونه 6 سیلندر ) دو تا سر اگزوز گرد دقیقاً وسط بود ، و برای نمونه 12 سیلندر که بعداً ساخته شد 4 سر اگزوز گرد ... برای F-Type شش سیلندر و 8 سیلندر همین سنت پیاده شده :
تصویر
تصویر
.............
طراحی قسمت جلو ، به یونیکی و متفاوتی عقب نیست چون ما شبیه به این طرح رو زیاد دیدیم از فراری تا آسیایی ها ، اما این شمایلِ بی نقص، طرحِ سنتی جاگوار از دهۀ 60 بوده هست ، از دو خط بر جسته و عضلانی وسط درب موتور و هواکش های روی آن تا چراغ ها و جلو پنجره و ... :
تصویر
تصویر
.....
تصویر
تصویر
......
در مورد نمای جانبی باز هم سنت ها رو تو عکس پایین در مورد E-Type سری اول (1961) ببینید و با F-Type مقایسه کنید :
تصویر
تصویر
.......
در مورد طراحی داخلی ، تو همون 2 تا لینکی که تو پست اول گذاشتم میتونید بخونید که نظر این 60-70 تا داور در این مورد خیلی مثبت بود و یکی از ویژگیهای F-Type این طراحی داخلی بی نقص هست که از مدل مفهومی جاگوار c-x16 به ارث برده ...
تصویر
......
در نهایت انقدر E رویایی بود برای طرفداران این برند که حداقلی های کمپانی برای جانشینش F جایزه بهترین طرح جهان در اولین سال ورودش سال 2013 باید باشه تا طرفداران راضی باشند تا یاد E زنده بمونه ... تو یک اپیزود تاپ گیر 2 سال پیش جرمی این سناریو را اجرا میکرد که از داشته های ارزشمند کشور خودمون که جریان ساز بودن طی عنوان بهترین های بریتانیا باید قدر دانی بشه و یادشون گرامی و زنده نگه داشته بشه ... و منتقد از اینکه 50 سالگی E-Type هست و تو تیتر های روزنامه ها و برنامه های تلویزون چرا خبری نیست ؟ هر کشوری یه چیزی به عنوان آیکن داره که به اون افتخار میکنه و فرانسه و استرالیا و بلژیک و ... چند نمونه رو مثال میزنه و اشاره میکنه چرا E-Type که یک سمبل و نماد هست اونطور که باید بهش تو جشن 50 سالگیش پرداخته نشده ... ؟ چرا چیزی که بقیه بهش افتخار میکنن ما اونطور که باید بهش نمیپردازیم و ... که تیم تاپ گیر دست به کار شدن و به گفته خودشون طی یه برنامه طاقت فرسا 50 دستگاه E-type یک جا جمع کردن و انتهای برنامه یه E بزرگ با اون ساختن و پرچم بزرگ کشورشون رو هم کنارش تو یه لوکیشن طبیعی و غرور آفرین (Beachy Head) با عملیات صخره نوردی (!) آویختن و چند تا هواپیمای قدیمی و جنگی هم با پرچم انگلیس بالای آسمون اون منطقه پرواز کردن و حرکت نمایشی اجرا کردن و چند تا چترباز با پرچم انگلیس هم فرود اومدن و یک بالن هم با پرچم کشورشون آماده بلند شدن کردن این بین هم سرود کشورشون رو زنده نواختن و بهش افتخار کردن و و در انتها یه پرچم بزرگ انگلیس با نوشته 50 به نشانۀ جشن 50 سالگیۀ جاگوار E-Type تو آسمون رها کردن و یه طنز جالب انتهای برنامه شون هم گنجوندن :
تصویر
فیلمش رو میتونید اینجا ببینید :
http://www.flyingtv.co.uk/galleryVideo/popup.php?id=102
- عاقل همه ي آنچه را كه مي داند نمي گويد ، ولي آنچه را كه مي گويد مي داند. (Aristotle)
ارسال پست

بازگشت به “جگوار Jaguar”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 1 مهمان