ضریب دفرانسیل ( Gear Ratio)

مباحث مربوط به موتور گیربکس و سیستم انتقال قدرت در خودروهای آف رود - Engine , Transmission & Drivetrain System
قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. راهنمای استفاده از فوروم :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.
omid rm
سرعت : 15 کيلومتر در ساعت
پست: 79
تاریخ عضویت: 30 ژانویه 2011, 21:56
نوع خودرو: پاجرو بهمنی
محل اقامت: تهران
تماس:

Re: ضریب دفرانسیل ( Gear Ratio)

پست توسط omid rm » 13 ژولای 2011, 00:23

Farahang نوشته شده:
omid rm نوشته شده:با تشکر از فرهنگ عزیز
خدمت شما عرض کنم در مورد بالا رفتن از شیب مشکلی ندارم، یعنی تا حالا نداشتم که اگه بخوایم با فرمولی که شما دادید توجیهش کنیم باید ضریب گیربکس کمک سنگین و ضریب دفرانسیل بالایی داشته باشم. مقدارهای عددی Transfer Gear Ratio تو شکل اومده، اما ضریب دفرانسیل رو پیدا نکردم
[ih
دوست خوبم اگر یه مقدار بیشتر وارد بحث ضریب دیفرانسیل و گیربکس و انتقال قدرت بشین متوجه میشین که چاره ی مشکل شما همین جاست

ببینید میدونم توی بالا رفتن از شیب مشکلی ندارین ولی اطمینان داشته باشین که ماشین دنده دستی بالا رفتنش هم با ماشین شما فرق میکنه ( اصلا نمیگم اون بهتره یا بد تره فقط دارم مقایسه میکنم)

تنها راهی که به ذهن من میرسه تغییر ضریب دفرانسیل و یا کوچیک کردن لاستیکه که اولیش تا حدودی منطقی به نظر میرسه . البته با این کار حد اکثر سرعت ماشینتون میاد پایین (یعنی تاپ اسپید ماشین) و مصرف سوختتون هم یه مقدار زیاد میشه
هم شیب رو همون جور که ماشین دنده دستی میاد پایین طی میکنین هم بالا رفتنتون از شیب قدرتی تر میشه . البته اگر خواستین این کار رو انجام بدین باید راجع به همه ی جوانبش تحقیق کرد
در مورد بالا رفتن هم شک ندارم که به خوبی مدل های دستی نخواهد بود منظورم این بود که قدرت بالا رفتنش برای من کافیه
این طور که از گفته های شما متوجه شدم منظورتان این است که ضریب دفرانسیل کمک سنگین را افزایش دهیم تا در واقع کمک سنگین تبدیل به کمک فوق سنگین شود؟ برای اینکار طبق فرمولی که شما دادید باید تعداد دنده های کرانویل افزایش پیدا کنه و یا از تعداد دنده های پنیون کم بشه . من اطلاع زیادی ندارم اما آیا با این کار باید حجم چرخ دنده کرانویل و وزنش افزایش پیدا کنه؟ اگر این طور است آیا حجم محفظه این اجازه را میده؟
در این صورت از حجم روغن دفرانسیل نیز کم میشه درحالیکه به روغن کاری بیشتری نیاز داره. آیا باید برای هر دو دفرانسیل جلو و عقب اینطور عمل کرد؟
شاید هم منظورتون اینه که کل سیستم دفرانسیل جلو و عقب رو عوض کنم؟
بیشتر توضیح بدید لطفا
در ضمن خیلی متشکرم از اینکه علاقه نشون دادید به مشکل بنده
نمایه کاربر
Farahang
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 161
تاریخ عضویت: 28 دسامبر 2009, 14:27
نوع خودرو: Ford58--fSJeep77

Re: ضریب دفرانسیل ( Gear Ratio)

پست توسط Farahang » 13 ژولای 2011, 18:02

دوست عزیز اگر وقت و حوصله ی کافی دارین پست اول این تاپیک رو یه بار دیگه با دقت بیشتری مطالعه کنید. فکر کنم جواب سوالاتتون رو بهتر بگیرین
بازم در حد توانم سوالاتتون رو جواب میدم

این طور که از گفته های شما متوجه شدم منظورتان این است که ضریب دفرانسیل کمک سنگین را افزایش دهیم تا در واقع کمک سنگین تبدیل به کمک فوق سنگین شود؟ وقتی ضریب دفرانسیل افزایش پیدا کنه مربوط به تمام حالات رانندگی میشه اعم از دنده کمک سنگین یا سبک یا حالت تک دفرانسیلبرای اینکار طبق فرمولی که شما دادید باید تعداد دنده های کرانویل افزایش پیدا کنه و یا از تعداد دنده های پنیون کم بشهاین بستگی به نوع دفرانسیل داره . شما باید ببینید که دفرانسیل ماشینتون چیه و بعد برید سراغ پیدا کردن کرانویل و پینیون(معمولا کرانویل و پینیون هر دو تغییر میکنن مثلا 46/13 و 49/10 . من اطلاع زیادی ندارم اما آیا با این کار باید حجم چرخ دنده کرانویل و وزنش افزایش پیدا کنه؟ اگر این طور است آیا حجم محفظه این اجازه را میده؟
در این صورت از حجم روغن دفرانسیل نیز کم میشه درحالیکه به روغن کاری بیشتری نیاز داره.باید ببینید چه کرانویل و پینیونی برای دف ماشینتون موجوده مثلا برای دف ماشین من(dana 44) به طور معمول از ضریب 3.54 هست تا 5.89 آیا باید برای هر دو دفرانسیل جلو و عقب اینطور عمل کرد؟بله همیشه باید ضریب دفرانسیل جلو و عقب یکی باشه مگه تو سیتمی که گاردان عقب و جلو توی حالت دنده کمک به هم قفل نشن که من اطلاع ندارم که اگر قفل نشن چه تغیییری میشه تو ضرایب ایجاد کرد
شاید هم منظورتون اینه که کل سیستم دفرانسیل جلو و عقب رو عوض کنم؟ نه دوست عزیز منظورم این نبود. اگر هم تصمیم گرفتین ضریب دفرانسیل رو افزایش بدین قبلش کسی رو که این کار رو کرده پیدا کنید چه داخل ایران چه خارج ایران که این کار رو کرده باشه روی پاجرو اتومات و باهاش مشورت کنید. از اساتید سایت هم میتونید کمک بگیرید
نمایه کاربر
FLY
سرعت : 50 كيلومتر در ساعت
پست: 809
تاریخ عضویت: 06 سپتامبر 2010, 15:36
نوع خودرو: Mazda BL
محل اقامت: جمهوری اسلامی - هـــشـــتـــگــــرد

Re: ضریب دفرانسیل ( Gear Ratio)

پست توسط FLY » 02 نوامبر 2013, 21:46

سلام

آقا یه نکته برای من مجهول مونده
اینکه خودرو های آفرودی که هم ارتفاع میدن و تایر های بزرگتر استفاده میکنن تو کشش دچار مشکل نمیشن؟
چون سیستم انتقال نیرو برای چرخ استاندارد پیش بینی شده اما این ماشین ها چرخ های بزرگتر استفاده میکنن که ضمن اینکه 100% کشش ماشین رو کمتر میکنه، به گیربگس و دف و ... هم فشار میاره

برای کمتر شدن این آسیب ها چه راه هایی هست؟
یا رادّ ما قد فات
روزهای گذشته، خون‌های ریخته، عـشـق‌هـای گمشده، آبروهای رفته، بغض‌های شکسته، اشک‌های چکیده، و آب‌های از جوی رفته را تو باز می‌گردانی
ای بازگرداننده ی از دست رفته ها
نمایه کاربر
ParvizSahra
آفرودر
پست: 1423
تاریخ عضویت: 12 نوامبر 2009, 11:18
نوع خودرو: Jeep-Pajero
محل اقامت: کردستان

Re: ضریب دفرانسیل ( Gear Ratio)

پست توسط ParvizSahra » 23 نوامبر 2013, 10:40

FLY نوشته شده:سلام

آقا یه نکته برای من مجهول مونده
اینکه خودرو های آفرودی که هم ارتفاع میدن و تایر های بزرگتر استفاده میکنن تو کشش دچار مشکل نمیشن؟
چون سیستم انتقال نیرو برای چرخ استاندارد پیش بینی شده اما این ماشین ها چرخ های بزرگتر استفاده میکنن که ضمن اینکه 100% کشش ماشین رو کمتر میکنه، به گیربگس و دف و ... هم فشار میاره
برای کمتر شدن این آسیب ها چه راه هایی هست؟
سلام
دوست گرامی با تغییر ضریب کرانویل پینیون...میشه این بزرگی لاستیک را تا حدی جبران کرد...
مثلا در دیفرانسیل جیپ... شما اگر دیفرانسیل با شماره 46-13 داشته باشید(ضریب 3.54 ) ...بعد لاستیک بزرگتر بگذارید با تغییر به شماره 47-11 (ضریب 4.22) به اندازه هفت دهم دور پینیون کاهش سرعت چرخ و البته افزایش قدرت را خواهید داشت...یا شماره 44-9 (ضریب 4.88)... و شماره دیگر 43-8( ضریب5.37)....که میشه لاستیکهای خیلی بزرگتر استفاده کرد...
اما این فقط برای داخل دیفرانسیل(کله گاوی) است...شما غیر از این پلوس (یا شفت) و میل گاردان...چهارشاخه گاردان را هم دارید که در صف انتظار برای فشار اضافی هستند...و باید برای لاستیک بزرگتر ...حتما تقویت شوند...خود پوسته دیفرانسیل هم در مواردی..دچار ترک خوردگی و شکستن در اثر فشار خواهد شد..
راه چاره انتخاب کرانویل پینیون با ضریب مناسب و جنس مرغوب (در بلاد خارجه انواع افتر مارکتش هست) و همینطور پلوس و چهارشاخه و پوسته های سفارشی و خیلی سخت است.
موفق باشید
Hillclimbingwaterwadingmudpluggindesertraidingtrailrunningsnowdriftingcooldriving
تپه نوردی به آب زدن گل ولای نوردی صحرانوردی مسافرت رفتن دریفت زدن در برف رانندگی راحت...اینه مزایای جیپ
ارسال پست

بازگشت به “موتور گیربکس و سیستم انتقال قدرت”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 1 مهمان