Jeep "PTO"s

مباحث مربوط به موتور گیربکس و سیستم انتقال قدرت در خودروهای آف رود - Engine , Transmission & Drivetrain System
قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. راهنمای استفاده از فوروم :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.
ارسال پست
نمایه کاربر
amir_abbas
سرعت : 60 كيلومتر در ساعت
پست: 931
تاریخ عضویت: 04 اکتبر 2009, 16:00
نوع خودرو: CJ
محل اقامت: تهران
تماس:

Jeep "PTO"s

پست توسط amir_abbas » 21 آپریل 2012, 23:40

دوستان عزیز سلام

شاید هروقت صحبت از استفاده از قدرت موتور اتومبیل برای مصارف دیگر مانند پمپ آب، ژنراتور برق و ... بشود بی درنگ به یاد اتومبیل لندر روور بیافتید؟! اما واقعا آیا لند روور اولین اتومبیلی بود که از قدرت موتور برای مصارف کشاورزی استفاده کرد؟

در واقع این چنین نیست ...

در سال 1944 کارخانه ی Willys-Overland جیپ CJ-2 را تولید نمود. این جیپ نسل دوم جیپ جنگی بوده که صرفا برای فعالیت های کشاورزی تولید شده و به همین دلیل بیش از CJ-2 به آن "AgriJeep" گفته می شده. که کوتاه شده ی عبارت "Agricultural Jeep" می باشد و ریشه ی Agricultural واژه ی Agriculture در معنای زراعت و کشاورزی می باشد. این تاپیک برای معرفی این مدل ایجاد نشده اما به دلیل اینکه ویژگی PTO اولین بار برای این مدل بوده ،صرفا برای کمی آشنایی، آن را مطرح نمودم. بی شک دوام و بقای جیپ که موجب شد پس از جنگ جهانی در میان مردم مشتری پیدا کند همین ویژگی های خاص می باشد. یاد جمله ی معروف FIND A NEED AND FEEL IT افتادم ... در تاریخ خودرو سازی امریکا از این نمونه خدمت رسانی به مردم زیاد دیدیم مانند QudraTrac ،که برای کشاورزانی که مجبور بودند مدام lock و free بکنند ایجاد شد، و امثالهم ...

اما موضوع اصلی بحث ما PTO یا Power Take-off به معنای قدرت گرفتن (از موتور اتومبیل) ...

از سه قسمت قدرت گیری از موتور انجام می شده؛
با نوع اول آشنا هستیم، مانند همان وینچ گاردانی خودمان که توسط یک اهرم اضافه هدایت میشود برای جلو اتومبیل.

اما نوع دوم که شاید اصل کار همین باشد، در پشت گیربکس نصب میشده و مشابه همان اهرم وینچ گاردانی را دارد با این تفاوت که نیرو را به قسمت عقب منتقل می کند و حال از آن قسمت می توانید استفاده های مختلفی ببرید.

و مدلی هم که در وسط قرار می گرفته که در ادامه با هر کدام بیشتر آشنا می شویدم...

این مرد روستایی توسط نیروی جیپ از اره استفاده می کند:
تصویر

نیرویی موتور از دو طریق به PTO منتقل می شود، یا توسط میل لنگ و یا از طریف گیربکس؛

در حالت اول نیرو نمی تواند به پشت جیپ انتفال پیدا کند و در هر لحظه دور آن برابر دور موتو می باشد در حالی که اگر انتفال توسط گیربکس صورت بگیرد دور PTO قابل تغیر خواهد بود. و با تعویض دنده ها سرعت آن را می توانید تغیر بدهید ، مثلا در وینچ گاردانی سرعت وینچ متناسب با دنده است. و همچنین حرکت آن.

در ادامه توضیحات بیشتری خواهم داد ... سرعت پایین هست و نمی توانم عکس های دقیق را برایتان قرار بدم ... در پست های بعدی

موفق باشید

ادیت: دوستان لطف کنید فعلا پستی قرار ندهید تا این مبحث کاملا تمام شود.
the art of getting dirty and going broke while slowly heading nowhere and taking all day to do it..4x4...
نمایه کاربر
amir_abbas
سرعت : 60 كيلومتر در ساعت
پست: 931
تاریخ عضویت: 04 اکتبر 2009, 16:00
نوع خودرو: CJ
محل اقامت: تهران
تماس:

Re: Jeep "PTO"s

پست توسط amir_abbas » 22 آپریل 2012, 14:32

گفتیم در سه نقطه P.T.O نصب می شود یا P.T.O سه حالت کلی دارد؛

1. Front P.T.O
2. Center P.T.O
3. Rear P.T.O

در پست قبل اشاره ی مختصری به اولین سری P.T.O داشتیم ... استفاده ی مستقیم از نیروی موتور، که به دلیل مشکلاتی نظیر دور بسیار بالا و یا حرکت یک طرفه سیستم جدیدی ایجاد شد که توسط گیربکس حرکت و سرعت آن قابل کنترل باشد .
در شکل زیر می توانید هر دو مدل (مدل اولیه و مدل ثانویه) را ببینید که در هر دوی آن ها هدف انتقال نیرو به قسمت جلو (Front) بوده است.
تصویر
تصویر
در مدل جدید تر نیرو توسط یک شفت موازی با میل لنگ از گیربکس به قسمت جلوی اتومبیل انتقال میابد.کنترل این نیرو توسط گیربکس سبب می شود تا مثلا در وینچ سرعت جمع شدن یا باز شدن کابل تحت کنترل باشد. در صورتی که استفاده ی مستقیم از میل لنگ اجازه کنترل سرعت و یا جهت (باز شدن یا بسته شدن کابل وینچ) را به شما نمی دهد.

نوع دوم Center P.T.O
در این مدل همان طور که در تصاویر بالا دید، قطعه ای متفاوت با Front P.T.O در پشت گیربکس نصب می شود و در این مدل هدف استفاده از نیروی موتور در داخل کابین (اتاق) می باشد. لذا برای استفاده باید اتاق در قسمت میانی دچار برش شده و توسط یک تسمه یا زنجیر نیروی موتور از P.T.O به دستگاه مورد نظر ، دستگاه جوش یا کمپرسور باد و یا... انتقال یابد.
در تصویر زیر این قطعه را به همراه اهرم هدایت کننده می بینید:
تصویر


نوع سوم Rear P.T.O

در این مدل از همان قطعه ای که در عکس بالا می بینید (Center P.T.O) استفاده می شود اما تفاوت میان این مدل و مدل دوم مکان انتقال نیرو می باشد. در حالت دوم هدف انتقال نیرو به داخل اتاق بود اما در این حالت هدف انتقال نیروی موتور به قسمت عقب اتومبیل می باشد. که این کار توسط یک شفت رابط انجام می شود. در انتهای جیپ هم برای مصارف گوناگون رابط های مختلفی قرار میگرند تا یا جهت حرکت را تغییر بدهند (مانند تصویری که در پست 1 قرار دارد) و یا سرعت را بیشتر تحت کنترل قرار بدهند.
تصویر


درآخر می بینیم این جیپ (های) دوست داشتنی جدا از قابلیت های آفرود و حال و صفایی که در بیابان و کوه و جاده و رودخانه و ... به شما می دهند می توانند مانند منابع انرژِ به شما خدمات ارزشمندی بدهند. البته شاید این خدمات زیاد به زندگی روزمره امروزی ما نیایند.


منابع
the art of getting dirty and going broke while slowly heading nowhere and taking all day to do it..4x4...
ارسال پست

بازگشت به “موتور گیربکس و سیستم انتقال قدرت”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 2 مهمان