قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. آموزش های تصویری و راهنمای استفاده انجمن :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.

تاپیک جامع روغن موتور ها-Engine Oils

مدیر انجمن: كوروش پيروز

نمایه کاربر
_Mehrad_
سرعت : 15 کيلومتر در ساعت
پست: 63
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 2 آبان 1398, 2:54 pm
نوع خودرو: چهار چرخ
محل اقامت: کرج
Like شده: 23 بار

پست شنبه 11 آبان 1398, 1:29 pm

سلام
از قدیم درباره روغن موتور، شایعات زیادی دهان به دهان چرخیده و بعضی هاشون نه تنها از لحاظ علمی مردود هستند، بلکه عقل و منطق هم قادر به پذیرفتن اونها نیست. یکی از این شایعات، پاره شدن فیلم روغن در ویسکوزیته هایی نظیر 10W40 و 5W40 و امثالهم است. بحث علمیش به کنار، اگر منطقی به این شایعه فکر کنیم، با استفاده از روغن 5W40 در اثر پاره شدن فیلم روغن! باید طی مدت کوتاهی شاهد یاتاقان زدن موتور باشیم. چون اصلی ترین قسمتهای محافظت شده توسط فیلم روغن، یاتاقانهای متحرک و ثابت میلنگ هستند. این در حالی است که بعضی از دوستان، از روغن 5W40 استفاده کردند و نه تنها مشکلی نداشتند، بلکه از عملکرد این روغن به مراتب راضی تر هم بودند. به روغن موتوری که فیلم روغنش پاره بشه، دیگه نمیشه روغن موتور گفت! مثل روغنهای تقلبی که بعضی از افراد ندانسته استفاده میکنند و به دلیل همین پاره شدن فیلم روغن، با مشکل یاتاقان زدن موتور مواجه میشوند. این در حالیست که ویسکوزیته 5W40 اکثراً دارای سطح کیفی SN و تمام سنتزی هستند، این یعنی بالاترین سطح کیفیت از نظر API را دارا می باشند. حالا عقل و منطق قبول میکند که باکیفیت ترین روغن، باعث یاتاقان زدن موتور شود؟!
یک شایعه دیگر هم، نشت روغن از آب بندهای موتور به جهت استفاده از این روغنهاست. در پاسخ به این شایعه باید گفت: مگر وظیفه روغن موتور رفع نشتیهای اطراف کارتل و کاسه نمدهاست؟! اگر بعد از استفاده از این روغن موتورها نشتی مشاهده شود، فقط به دلیل خرابی واشرها و کاسه نمدهاست، و مسلماً روغن، مسبب بروز این نشتیها نیست ولی ممکن است باعث آشکار شدن این مشکل شود.
نمایه کاربر
yasar_azera_2010
سرعت : 40 كيلومتر در ساعت
پست: 718
تاریخ عضویت: دوشنبه 8 شهریور 1389, 9:03 am
نوع خودرو: 405SLX TU5 7.4.4
محل اقامت: اردبیل

پست شنبه 11 آبان 1398, 6:51 pm

باسلام
بزارید بنده ام تجرمو با روغن 20.50,,10.40,,,5.40 عرض کنم
بنده 405 مدل 91 tu5 دارم همسایمونم 92 داشت ک فروخت
اون بنده خدا اوایلا 20.50 میریخت تا اینکه ی روزی دیدم صدای تاپیتاش میاد ک بش گفتم روغن چی میریزی گف 20.50 گفتم پدر موتورو در آوردی ک جالبش اینجاس ک گف تو 5هزار ک 1ل کم میکرد 1ل 50 میریختم خلاصه با دستگاه نگار ب بار موتورش نگا کردم دیدم 25 هس آخرشم مجبور شد ب خاطر صدای تاپیتا موتورو باز کنه خلاصه تاپیتا عوض شد و چن قلم وسایل دیگ
بعدش اومد ی مدت 10.40 ریخت ک بم گف راضی ام مصرف ، صدای موتور اومده پایین
باز اومدم با دستگاه نگار ب بار موتورش نگا کردم دیدم 19 هس
بش گفتم برو 5.40 بریز
بعد 3 ماه اومد بم گف فوق العاده شده
حالا گزارشی از سالار خودم ک از 91 تا 96 از 10.40 استفاده شده و بقیش ادینول 5.40
از موقع ای ک ادینولو میریزم مصرفم با سرعت 110 5 الی 5.5 با سرعت 90م 4 الی 4.5 هس بار موتورم 15.16هس
با ادینول فقط 1 بار کارکرد روغن ب 10.500هزار رسید ک کمتر از 200سی سی کم کرده بود
آخرین سفرم هم از 1950کیلومتر (اردبیل مهران و بلعکس) با کلی ترافیک ک 115 لیتر بنزین سوزوندم
حالا دگ خوددانین
دیگرانو مجبور نمیکنیم از فلان روغن استفاده کنین
android
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 177
تاریخ عضویت: شنبه 15 آبان 1389, 11:42 am
Like شده: 22 بار

پست چهارشنبه 15 آبان 1398, 11:14 pm

دوستان یکم بی ربطه ولی یک کمپرسور هوا پیستونی دارم تو دفترچه انگلیسیش نوشته روغن l-dab100 بریزید ولی تو دفترچه فارسیش نوشته روغن 30 SAE بریزید که هیچکدوم گیرم نیومد! حالا بخوام روغن موتور ماشین بریزم توش چه گرانروی ای بریزم؟(زیاد استفاده ای ندارم در حد باد زدن ماهی یبار ماشین)
نمایه کاربر
persian_man
پاي ثابت
پست: 2366
تاریخ عضویت: چهارشنبه 23 مهر 1393, 11:54 am
نوع خودرو: SUV 2.4GDI
Like شده: 83 بار

پست پنج‌شنبه 16 آبان 1398, 4:25 am

android نوشته شده:
چهارشنبه 15 آبان 1398, 11:14 pm
دوستان یکم بی ربطه ولی یک کمپرسور هوا پیستونی دارم تو دفترچه انگلیسیش نوشته روغن l-dab100 بریزید ولی تو دفترچه فارسیش نوشته روغن 30 SAE بریزید که هیچکدوم گیرم نیومد! حالا بخوام روغن موتور ماشین بریزم توش چه گرانروی ای بریزم؟(زیاد استفاده ای ندارم در حد باد زدن ماهی یبار ماشین)
سلام
ما در محل کار ، چند تا کمپرسور داریم که البته ساخت شرکت بهسان هستند . میتونید با این شرکت مشورت کنید . معمولا این جور کمپرسورها با روغن های موتور به خوبی کار میکنند ولی روغن های اختصاصی برای کمپرسور هم وجود داره . فکر کنم اگر بیشتر بگریدید روغن SAE30 پیدا کنید چون روغن چندان خاصی نیست . البته احتمالا بشه از روغنی مثل 10w30 یا 5w30 هم استفاده کنید . چون این روغن ها با گرم شدن ، به ویسکوزیته یک روغن SAE30 نزدیک میشن و در حالت سرد هم چون بهتر جاری میشن به روانکاری بهتر ، کمک میکنند . ولی به نظرم بهتر هست قبلش با این شرکت مشورت کنید .
    No Replacement for Displacement

HorsePower sells car but Torque wins race

دشمن دانش ، جهل نیست بلکه توهم دانستن است
android
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 177
تاریخ عضویت: شنبه 15 آبان 1389, 11:42 am
Like شده: 22 بار

پست پنج‌شنبه 16 آبان 1398, 12:19 pm

persian_man نوشته شده:
پنج‌شنبه 16 آبان 1398, 4:25 am
android نوشته شده:
چهارشنبه 15 آبان 1398, 11:14 pm
دوستان یکم بی ربطه ولی یک کمپرسور هوا پیستونی دارم تو دفترچه انگلیسیش نوشته روغن l-dab100 بریزید ولی تو دفترچه فارسیش نوشته روغن 30 SAE بریزید که هیچکدوم گیرم نیومد! حالا بخوام روغن موتور ماشین بریزم توش چه گرانروی ای بریزم؟(زیاد استفاده ای ندارم در حد باد زدن ماهی یبار ماشین)
سلام
ما در محل کار ، چند تا کمپرسور داریم که البته ساخت شرکت بهسان هستند . میتونید با این شرکت مشورت کنید . معمولا این جور کمپرسورها با روغن های موتور به خوبی کار میکنند ولی روغن های اختصاصی برای کمپرسور هم وجود داره . فکر کنم اگر بیشتر بگریدید روغن SAE30 پیدا کنید چون روغن چندان خاصی نیست . البته احتمالا بشه از روغنی مثل 10w30 یا 5w30 هم استفاده کنید . چون این روغن ها با گرم شدن ، به ویسکوزیته یک روغن SAE30 نزدیک میشن و در حالت سرد هم چون بهتر جاری میشن به روانکاری بهتر ، کمک میکنند . ولی به نظرم بهتر هست قبلش با این شرکت مشورت کنید .
ممنون از شما
این شرکت که تلفنش جواب نداد اما به یک شرکت کمپرسور سازی دیگه زنگ زدم گفت SAE40 بریز اگه روغن VDL یا DAB گیرت نمیاد و تنها فرق روغن مخصوص کمپرسور اینه که کف نمیکنه و حباب نمیگیره ولی توی ایران به خاطر گرونی روغن مخصوص همه از روغن تک درجه ای 30 و 40 استفاده میکنن البته به جز مواردی که دمای هوا زیر صفره و باید از روغن 10 استفاده بشه
همون روغن موتور 10W40 بریزم فکر میکنم بهتر از 40 باشه
نمایه کاربر
persian_man
پاي ثابت
پست: 2366
تاریخ عضویت: چهارشنبه 23 مهر 1393, 11:54 am
نوع خودرو: SUV 2.4GDI
Like شده: 83 بار

پست پنج‌شنبه 16 آبان 1398, 2:07 pm

android نوشته شده:
پنج‌شنبه 16 آبان 1398, 12:19 pm
persian_man نوشته شده:
پنج‌شنبه 16 آبان 1398, 4:25 am
android نوشته شده:
چهارشنبه 15 آبان 1398, 11:14 pm
دوستان یکم بی ربطه ولی یک کمپرسور هوا پیستونی دارم تو دفترچه انگلیسیش نوشته روغن l-dab100 بریزید ولی تو دفترچه فارسیش نوشته روغن 30 SAE بریزید که هیچکدوم گیرم نیومد! حالا بخوام روغن موتور ماشین بریزم توش چه گرانروی ای بریزم؟(زیاد استفاده ای ندارم در حد باد زدن ماهی یبار ماشین)
سلام
ما در محل کار ، چند تا کمپرسور داریم که البته ساخت شرکت بهسان هستند . میتونید با این شرکت مشورت کنید . معمولا این جور کمپرسورها با روغن های موتور به خوبی کار میکنند ولی روغن های اختصاصی برای کمپرسور هم وجود داره . فکر کنم اگر بیشتر بگریدید روغن SAE30 پیدا کنید چون روغن چندان خاصی نیست . البته احتمالا بشه از روغنی مثل 10w30 یا 5w30 هم استفاده کنید . چون این روغن ها با گرم شدن ، به ویسکوزیته یک روغن SAE30 نزدیک میشن و در حالت سرد هم چون بهتر جاری میشن به روانکاری بهتر ، کمک میکنند . ولی به نظرم بهتر هست قبلش با این شرکت مشورت کنید .
ممنون از شما
این شرکت که تلفنش جواب نداد اما به یک شرکت کمپرسور سازی دیگه زنگ زدم گفت SAE40 بریز اگه روغن VDL یا DAB گیرت نمیاد و تنها فرق روغن مخصوص کمپرسور اینه که کف نمیکنه و حباب نمیگیره ولی توی ایران به خاطر گرونی روغن مخصوص همه از روغن تک درجه ای 30 و 40 استفاده میکنن البته به جز مواردی که دمای هوا زیر صفره و باید از روغن 10 استفاده بشه
همون روغن موتور 10W40 بریزم فکر میکنم بهتر از 40 باشه
سلام
بله روغن های مخصوص کمپرسورها خصوصیات تا حدی متفاوت تری دارند . البته روغن موتور هم باید حتما خواص ضد کف داشته باشه و میزان Foam tendency هم نباید از حد مشخصی که در استاندارد تعیین شده بیشتر باشه . در صورتی که واقعا دسترسی نباشه میشه از روغن موتور هم استفاده کرد . با این شرکت اگر مجددا تماس بگیرید احتمالا پاسخ میده و روغن کمپرسور هم داره ما چند بار خرید کردیم ازش .
    No Replacement for Displacement

HorsePower sells car but Torque wins race

دشمن دانش ، جهل نیست بلکه توهم دانستن است
android
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 177
تاریخ عضویت: شنبه 15 آبان 1389, 11:42 am
Like شده: 22 بار

پست جمعه 17 آبان 1398, 6:44 pm

persian_man نوشته شده:
پنج‌شنبه 16 آبان 1398, 2:07 pm
android نوشته شده:
پنج‌شنبه 16 آبان 1398, 12:19 pm
persian_man نوشته شده:
پنج‌شنبه 16 آبان 1398, 4:25 am
android نوشته شده:
چهارشنبه 15 آبان 1398, 11:14 pm
دوستان یکم بی ربطه ولی یک کمپرسور هوا پیستونی دارم تو دفترچه انگلیسیش نوشته روغن l-dab100 بریزید ولی تو دفترچه فارسیش نوشته روغن 30 SAE بریزید که هیچکدوم گیرم نیومد! حالا بخوام روغن موتور ماشین بریزم توش چه گرانروی ای بریزم؟(زیاد استفاده ای ندارم در حد باد زدن ماهی یبار ماشین)
سلام
ما در محل کار ، چند تا کمپرسور داریم که البته ساخت شرکت بهسان هستند . میتونید با این شرکت مشورت کنید . معمولا این جور کمپرسورها با روغن های موتور به خوبی کار میکنند ولی روغن های اختصاصی برای کمپرسور هم وجود داره . فکر کنم اگر بیشتر بگریدید روغن SAE30 پیدا کنید چون روغن چندان خاصی نیست . البته احتمالا بشه از روغنی مثل 10w30 یا 5w30 هم استفاده کنید . چون این روغن ها با گرم شدن ، به ویسکوزیته یک روغن SAE30 نزدیک میشن و در حالت سرد هم چون بهتر جاری میشن به روانکاری بهتر ، کمک میکنند . ولی به نظرم بهتر هست قبلش با این شرکت مشورت کنید .
ممنون از شما
این شرکت که تلفنش جواب نداد اما به یک شرکت کمپرسور سازی دیگه زنگ زدم گفت SAE40 بریز اگه روغن VDL یا DAB گیرت نمیاد و تنها فرق روغن مخصوص کمپرسور اینه که کف نمیکنه و حباب نمیگیره ولی توی ایران به خاطر گرونی روغن مخصوص همه از روغن تک درجه ای 30 و 40 استفاده میکنن البته به جز مواردی که دمای هوا زیر صفره و باید از روغن 10 استفاده بشه
همون روغن موتور 10W40 بریزم فکر میکنم بهتر از 40 باشه
سلام
بله روغن های مخصوص کمپرسورها خصوصیات تا حدی متفاوت تری دارند . البته روغن موتور هم باید حتما خواص ضد کف داشته باشه و میزان Foam tendency هم نباید از حد مشخصی که در استاندارد تعیین شده بیشتر باشه . در صورتی که واقعا دسترسی نباشه میشه از روغن موتور هم استفاده کرد . با این شرکت اگر مجددا تماس بگیرید احتمالا پاسخ میده و روغن کمپرسور هم داره ما چند بار خرید کردیم ازش .
ممنونم
بله باید روغن مخصوص حتما بگیرم چون دفترچه محصول دوباره دیدم نوشته از روغن موتور و روغن های دترجنت دار استفاده نشه
CAUTION: Multi-Viscosity motoroils, like 10W 30, should not beused in an air compressor. Theyleave carbon deposits on criticalcomponents, thus reducingperformance and compressorlife. Use air compressor oil only
کمپرسورم ماکیتاس اگه از این چینیا بود همون روغن موتور میریختم داخلش
نمایه کاربر
persian_man
پاي ثابت
پست: 2366
تاریخ عضویت: چهارشنبه 23 مهر 1393, 11:54 am
نوع خودرو: SUV 2.4GDI
Like شده: 83 بار

پست شنبه 18 آبان 1398, 4:11 am

سلام
بله تاکید کرده که از روغن های مولتی گرید موتور استفاده نشه . به هر حال برخی از تجهیزات خاص باید حتما از روغن های مخصوص به خودشون استفاده بشه . این بستگی به توضیحات سازنده داره . در کمپرسورها چون بحث سوخت و احتراق مثل موتور مطرح نیست ، ویژگی های روغن هاشون هم متفاوت هست . اگر مقداری جستجو کنید به احتمال زیاد میتونید روغن مخصوص کمپرسور که مطابق با دفترچه باشه پیدا کنید .
    No Replacement for Displacement

HorsePower sells car but Torque wins race

دشمن دانش ، جهل نیست بلکه توهم دانستن است
نمایه کاربر
_Mehrad_
سرعت : 15 کيلومتر در ساعت
پست: 63
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 2 آبان 1398, 2:54 pm
نوع خودرو: چهار چرخ
محل اقامت: کرج
Like شده: 23 بار

پست سه‌شنبه 21 آبان 1398, 2:52 pm

سلام دوستان
اخیراً شایعاتی به گوشم خورده مبنی بر اینکه مواد شوینده و پاک کننده روغن موتورهای خارجی (به دلیل رعایت مسائل زیست محیطی) کمتر از روغن های داخلی هستن و با این تکنولوژی ساخت موتورهای داخلی که متعلق به عهد عتیقه! و این بنزینی که وضعیت اسفناکی داره! بهترین روغن برای خودروهای ما، فقط گزینه های داخلی هستن. چند روز پیش در یک تعویض روغنی، مالک خودرویی رو دیدم که همین عقیده رو داشت و مدعی بود از یک شخص با معلومات و باسواد، این قضیه رو شنیده و کاملاً به منبعش ایمان داشت. میشه این ادعا رو تایید یا تکذیب کرد؟
سوال بعدی من در مورد عدد قلیایی روغن موتوره. در بعضی از صفحات همین تاپیک، برخی از دوستان عدد قلیایی رو به قدرت پاک کنندگی روغن موتور ربط داده بودن، از طرفی تا جایی که من میدونم عدد قلیایی یک روغن به توانایی خنثی سازی اسیدها اطلاق میشه. با این حساب موادی که برای بالا بردن عدد قلیایی استفاده میشن اصولاً باید در دسته بازها قرار بگیرن و نباید ربطی به پاک کننده ها داشته باشن، درسته؟
نمایه کاربر
persian_man
پاي ثابت
پست: 2366
تاریخ عضویت: چهارشنبه 23 مهر 1393, 11:54 am
نوع خودرو: SUV 2.4GDI
Like شده: 83 بار

پست سه‌شنبه 21 آبان 1398, 2:57 pm

_Mehrad_ نوشته شده:
سه‌شنبه 21 آبان 1398, 2:52 pm
سلام دوستان
اخیراً شایعاتی به گوشم خورده مبنی بر اینکه مواد شوینده و پاک کننده روغن موتورهای خارجی (به دلیل رعایت مسائل زیست محیطی) کمتر از روغن های داخلی هستن و با این تکنولوژی ساخت موتورهای داخلی که متعلق به عهد عتیقه! و این بنزینی که وضعیت اسفناکی داره! بهترین روغن برای خودروهای ما، فقط گزینه های داخلی هستن. چند روز پیش در یک تعویض روغنی، مالک خودرویی رو دیدم که همین عقیده رو داشت و مدعی بود از یک شخص با معلومات و باسواد، این قضیه رو شنیده و کاملاً به منبعش ایمان داشت. میشه این ادعا رو تایید یا تکذیب کرد؟
سوال بعدی من در مورد عدد قلیایی روغن موتوره. در بعضی از صفحات همین تاپیک، برخی از دوستان عدد قلیایی رو به قدرت پاک کنندگی روغن موتور ربط داده بودن، از طرفی تا جایی که من میدونم عدد قلیایی یک روغن به توانایی خنثی سازی اسیدها اطلاق میشه. با این حساب موادی که برای بالا بردن عدد قلیایی استفاده میشن اصولاً باید در دسته بازها قرار بگیرن و نباید ربطی به پاک کننده ها داشته باشن، درسته؟
سلام
در چند صفحه جلوتر ، این بحث مطرح شد و من پاسخی برای این موضوع نوشتم . لطفا پست های من رو در این لینک مطالعه کنید . اونجا به طور مفصل توضیحاتی دادم :

http://www.tuningtalk.com/forum/viewtop ... 5#p3896115
    No Replacement for Displacement

HorsePower sells car but Torque wins race

دشمن دانش ، جهل نیست بلکه توهم دانستن است

بازگشت به “بررسی تکنولوژی های خودروئی”