تاپیک جامع روغن موتور ها-Engine Oils

تصویر معرفی، نقد و بررسی تکنولوژی های خودرویی

مدیر انجمن: كوروش پيروز

قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. راهنمای استفاده از فوروم :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.
TNNNT
سرعت : 15 کيلومتر در ساعت
پست: 83
تاریخ عضویت: 22 نوامبر 2017, 18:29
نوع خودرو: مشخص نشده!

Re: تاپیک جامع روغن موتور ها-Engine Oils

پست توسط TNNNT » 06 ژولای 2018, 11:49

سلام دوستان در ارتباط با روغن موتور ep6 به کار رفته تو پژو ۲۰۰۸ و ۵۰۸ شما کدوم روغن هارو پیشنهاد می کنید خود توتال اگه اشتباه نکنم ineo first 0w30 رو پیشنهاد داده که نیست تو ایران بعضی از دوستان نظر دارن که بجاش میشه 5w30 mc3 ریخت که موجوده ظاهرا البته رو اصل بودن توتال های موجود تو ایران خیلی بحث هست بنظرم
bizol رو شرکت وارد کننده با توجه به قیمت دلار ناموجود کرده
در مورد ادینول اطلاعی ندارین که روغن پیشنهادیشون چیه ایا ادینول موجود اصل هست یا نه و کیفیتش چطوره
همینطور در ارتباط با روغن کاسترول
خلاصه که دوستان هر نظری که دارین ممنون میشم بشنوم با توجه به این وضع کمیاب شدن روغن ها و تقلبی بودن
نمایه کاربر
شهرام اسماعيلي
متخصص فنی خودرو
پست: 715
تاریخ عضویت: 09 اکتبر 2005, 10:43
نوع خودرو: PARS LX-TIBA-206TU5
محل اقامت: بندر ماهشهر - شيراز

Re: تاپیک جامع روغن موتور ها-Engine Oils

پست توسط شهرام اسماعيلي » 10 ژولای 2018, 23:35

سلام.
روغن موتور دو خودرو 206 تیپ 5 و تیبا صندوق دارمان را به تازگی عوض کرده ام و برای اولین بار جهت تست کارائی و جایگزینی آن در آینده از روغن نیمه سنتیک ، پارس سوپر پایا با درجه روانروی SAE 10W40 و با سطح کیفیت API SL بجای روغن مصرفی قبلی که نیمه سنتیک بهران سوپر پیشتاز SAE 10W40 API SL بود ، جایگزین نموده ام .
از روغن بهران سوپر پیشتاز بمدت 5 سال است که در تیبا و 2 سال است که در 206 تیپ 5 میریزم و با شرایط کارکرد نیمه سخت تا یکسال پیش کیلومتر تعویض 12000 بود و چون خودم تعویض روغن را انجام میدهم ظاهر فیزیکی روغن کارکرده خیلی بد نبود. ضمناً در حین رانندگی هر دو خودرو با دور حدود 3000 تا در دقیقه از آنها کار کشیده میشود.
طی یکسال اخیرا جهت اطمینان بیشتر و جلوگیری از آسیب موتوری ، کیلومتر تعویض روغن را برای هر دو خودرو به 10000 رساندم .
علت جایگزین نمودن اخیر روغن پارس با بهران توضییحاتی از دوستان در تایپیک روغن در رابطه با لایه گذاری وارنیشی روغن بهران بود .البته تاکنون من بشخصه بخشی از موتورهای خودروهایم را که بتوان وارنیش گذاری روغن را روی آن دید ، بعلت باز نکردن ملاحظه نکرده ام .
و اما اینک در حالیکه تیبا حدود 1000کیلومتر با روغن پارس رانده شده بعلت نبودن من بچه ها در حالیکه موتور بد سوزی سوخت و خروج دود سیاه از اگزوز پیدا کرده نزدیک به 700 کیلومتر را با شرایط موتور اشکال دار رانده اند .
سوال من : آیا این بدسوزی موتور تا این زمان که البته آنرا بزودی تعمیر خواهم کرد ، بر زمان کارکرد طبیعی روغن اثر خواهد گذاشت ؟
من تعویض روغن را که بعلت شرایط تست و اولین استفاده از روغن پارس است قرار بود در کیلومتر 8000 کیلومتر انجام دهم .
با بررسی فیزیکی روغن پس از 1000 کیلومتر در خودرو تیبا که 700 کیلومتر آن بد سوزی سوخت در موتور بوده ؛ بر روی سیخ میزان روغن ، روغن پارس ، شل تر از روغن بهران ملاحظه شد و اثرات دوده نیز ، بشکل ناهمگن در آن وجود دارد .
خودرو 206 تیپ 5 اینک شیراز است و پس از برگشت به ماهشهر حدود 1300 کیلومتر را با روغن جدید کار کرده است و آنوقت میتوانم تغییرات فیزیکی روغن آنرا با قیاس با روغن تیبا که دچار بد سوزی شده بررسی کنم .
نمایه کاربر
ممل-امریکایی
يار همراه
پست: 2467
تاریخ عضویت: 14 فوریه 2017, 18:02
نوع خودرو: ۲۰۶/۴۰۵/پارس/سمند...
محل اقامت: ایران خوزستان
اینستاگرام: @mr_daglas
تماس:

Re: تاپیک جامع روغن موتور ها-Engine Oils

پست توسط ممل-امریکایی » 11 ژولای 2018, 00:27

شهرام اسماعيلي نوشته شده:
10 ژولای 2018, 23:35
سلام.
روغن موتور دو خودرو 206 تیپ 5 و تیبا صندوق دارمان را به تازگی عوض کرده ام و برای اولین بار جهت تست کارائی و جایگزینی آن در آینده از روغن نیمه سنتیک ، پارس سوپر پایا با درجه روانروی SAE 10W40 و با سطح کیفیت API SL بجای روغن مصرفی قبلی که نیمه سنتیک بهران سوپر پیشتاز SAE 10W40 API SL بود ، جایگزین نموده ام .
از روغن بهران سوپر پیشتاز بمدت 5 سال است که در تیبا و 2 سال است که در 206 تیپ 5 میریزم و با شرایط کارکرد نیمه سخت تا یکسال پیش کیلومتر تعویض 12000 بود و چون خودم تعویض روغن را انجام میدهم ظاهر فیزیکی روغن کارکرده خیلی بد نبود. ضمناً در حین رانندگی هر دو خودرو با دور حدود 3000 تا در دقیقه از آنها کار کشیده میشود.
طی یکسال اخیرا جهت اطمینان بیشتر و جلوگیری از آسیب موتوری ، کیلومتر تعویض روغن را برای هر دو خودرو به 10000 رساندم .
علت جایگزین نمودن اخیر روغن پارس با بهران توضییحاتی از دوستان در تایپیک روغن در رابطه با لایه گذاری وارنیشی روغن بهران بود .البته تاکنون من بشخصه بخشی از موتورهای خودروهایم را که بتوان وارنیش گذاری روغن را روی آن دید ، بعلت باز نکردن ملاحظه نکرده ام .
و اما اینک در حالیکه تیبا حدود 1000کیلومتر با روغن پارس رانده شده بعلت نبودن من بچه ها در حالیکه موتور بد سوزی سوخت و خروج دود سیاه از اگزوز پیدا کرده نزدیک به 700 کیلومتر را با شرایط موتور اشکال دار رانده اند .
سوال من : آیا این بدسوزی موتور تا این زمان که البته آنرا بزودی تعمیر خواهم کرد ، بر زمان کارکرد طبیعی روغن اثر خواهد گذاشت ؟
من تعویض روغن را که بعلت شرایط تست و اولین استفاده از روغن پارس است قرار بود در کیلومتر 8000 کیلومتر انجام دهم .
با بررسی فیزیکی روغن پس از 1000 کیلومتر در خودرو تیبا که 700 کیلومتر آن بد سوزی سوخت در موتور بوده ؛ بر روی سیخ میزان روغن ، روغن پارس ، شل تر از روغن بهران ملاحظه شد و اثرات دوده نیز ، بشکل ناهمگن در آن وجود دارد .
خودرو 206 تیپ 5 اینک شیراز است و پس از برگشت به ماهشهر حدود 1300 کیلومتر را با روغن جدید کار کرده است و آنوقت میتوانم تغییرات فیزیکی روغن آنرا با قیاس با روغن تیبا که دچار بد سوزی شده بررسی کنم .
سلام آقای اسماعیلی
خیر فکر نمیکنم هفتصد کیلومتر تآثیر چندانی داشته باشد.(باتوجه به اینکه قصد تعمیر آنرا دارید).و درضمن کارکرد هشت هزار کیلومتر ایده آل میباشد.اما بهتر هست در کیلومتر شش هزار مجدد و با دقت روغن را چک کنید و در صورت نیاز تعویض بفرمایید.شب خوش.
چشم ها بی فایده اند،وقتی ذهن کور باشد.
نمایه کاربر
SoRoUsH8
دنده 3
پست: 3427
تاریخ عضویت: 04 آگوست 2013, 11:48
نوع خودرو: دمپایی ابری
محل اقامت: IR19

Re: تاپیک جامع روغن موتور ها-Engine Oils

پست توسط SoRoUsH8 » 11 ژولای 2018, 09:25

روغن ها به خصوص روغن های داخلی به زور 5000 تا جواب میدن، 12000 و 10000 و 8000 کیلومتر کارکرد زیاده براش و قطعاً داخل موتور کامل جرم گرفته اونم با بهران و اون کیلومتر کارکرد روغن
ﺩﺭﺳﺘﻪ ﭘﺮﺍﯾﺪ ﮐﻮﻟﺮﺵ ﺧﻮﺏ ﻧﯿﺴﺖ ﻭﻟﯽ خداییش ﺑﺨﺎﺭﯾﺶ ﺧﻮﺏ ﺧﻨﮏ ﻣﯽ ﮐﻨﻪ
نمایه کاربر
شهرام اسماعيلي
متخصص فنی خودرو
پست: 715
تاریخ عضویت: 09 اکتبر 2005, 10:43
نوع خودرو: PARS LX-TIBA-206TU5
محل اقامت: بندر ماهشهر - شيراز

Re: تاپیک جامع روغن موتور ها-Engine Oils

پست توسط شهرام اسماعيلي » 11 ژولای 2018, 12:46

SoRoUsH8 نوشته شده:
11 ژولای 2018, 09:25
روغن ها به خصوص روغن های داخلی به زور 5000 تا جواب میدن، 12000 و 10000 و 8000 کیلومتر کارکرد زیاده براش و قطعاً داخل موتور کامل جرم گرفته اونم با بهران و اون کیلومتر کارکرد روغن
سلام .
رانندگی من و بچه هایم سالهاست که از نوع ملایم و حداکثر کروز با دور 3000 موتور بر دقیقه است ، یعنی موتور خودرو تحت فشار کارکرد قرار نمیگیره .
و موتور خودروهایم فاقد توربو شارژ است و نیاز به تعویض زود هنگام روغن ندارند .
شاید به همین دلیل از روغن بهران سوپر پیشتاز تا 4 سال پیش 12000 کیلومتر کار میکشیدم و یکسال اخیر بخاطر احتیاط رقم تعویض روغن را
به 10000 تقلیل دادم . ضمناً من طی بیست سال خودرو داری فقط دوبار روغن موتور را بیرون عوض کرده ام یکبار سوزوکی ویتارا بخاطر عدم دسترسی
به فیلتر روغن و یکبار 206 بخاطر در دسترس نبودن ابزار تعویض روغن .
با توجه به اینکه تعاریف زیادی در این بخش تالار از روغن پارس سوپر پایا خواندم و در مورد روغن بهران مصرفی نیز لایه گذاری وارنیشی بر روی قطعات
را میگفتند بعلت خاصیت کم شوئی وجود دارد. بهمین علت فعلاً جهت آزمایش صحت مطالب خوانده شده، روغن پارس سوپر پایا را در دو خودرو خانواده که 206 تیپ 5 مدل 95 و تیبا صندوقدار مدل 92 هستند، بتازگی ریخته ام و قرار است رقم 8000 را برای تعویض در نظر بگیرم . البته حدود هر 1000 کیلومتری روغن را از طریق سیخ روغن بررسی فیزیکی میکنم و اگر متوجه شدم بقول شما بزور 5000 کیلومتر میشود از آن کارکشید قطعاً روغن را عوض کرده و مجدداً روغن مصرفی قبلی که بهران بود و 10000 کیلومتر استفاده میشد را جایگزین میکنم .
ضمناً با سواد غیر آکادمیک و تجربی که دارم من تا حدودی اسلاید گذاری وارنیشی روغن را بر روی اجزاء موتور که باعث آببندی میشود قبول دارم ولی لجنه گذاری روغن که با جدا شدن لجنه ها باعث نفوذ تکه های سخت در مسیر روغن میشوند بسیار بد میدانم .
ضمناً هرگز موتور خودروهای که تا کنون طی بیست سال داشته ایم برای تعمیر نیمه بالا و نیمه پائین تعمیرگاه نرفته اند و از 5 سال پیش به اینطرف مصرف روغنهای خارجی را بعلت اعلام تقلبی بودن و شک و شبهات موجود کنار گذاشته ام ،گرچه احتمال میدهم قوطی روغنهای خارجی تقلبی برای جلوگیری از آسیب به موتور در خوشبینانه ترین وضعیت با روغن مرغوب داخلی با در نظر گرفتن استاندارد معادل پر شده اند و منظورم از گفتن این مطالب تبلیغی برای روغن بهران و یا روغنهای ایرانی نیست چرا که احتمال تقلبی بودن روغن بهران نیز وجود دارد و حدود سه سال پیش یک قوطی روغن بهران از فلکه فرودگاه شیراز از یک مغازه با ظاهر معتبر خریدم ولی پس از مصرف در کیلومتر حدود 4000 متوجه از هم گسیختگی روغن بعلت عدم پایداری ویسکوسیته آن شدم
( حالتی شبیه به ریختن تینر و یا بنزین در روغن ) و سریع روغن را عوض کردم و روغن بهران دیگری از منبع معتبر همیشگی خریدم . البته بعداً خبری را در اینترنت مبنی بر دستگیری متقلبین روغن خواندم که در تصویر ضمیمه خبر تعدادی قوطی روغن بهران دیده میشدند.
نمایه کاربر
yasar_azera_2010
سرعت : 40 كيلومتر در ساعت
پست: 718
تاریخ عضویت: 30 آگوست 2010, 13:33
نوع خودرو: XU7 405
محل اقامت: اردبیل

Re: تاپیک جامع روغن موتور ها-Engine Oils

پست توسط yasar_azera_2010 » 12 ژولای 2018, 08:20

باسلام
اینم وضعیت موتور پژو با مدلهای 90 و 93
90 با کارکرد 250
93 با کارکرد 165
90 ک ماله خودمه ک 3 سری ادینول 5.40 استفاده کردم با کارکرد 10 الی 11 هزار بدون کم کردن حتی ب اندازه سر سوزن

اما 93 همسایمون همیشه از سوپر پیشتاز استفاده میکرده تازشم 7 الی 8 هزار میرونده ک 1 لیتر روغن کم میکرده

اینم عکس موتورها
مدل 93
تصویر

و اینم 90
تصویر
Davo0d-s000t3
شروع حركت
پست: 13
تاریخ عضویت: 06 ژوئن 2018, 00:51
نوع خودرو: مشخص نشده!

Re: تاپیک جامع روغن موتور ها-Engine Oils

پست توسط Davo0d-s000t3 » 12 ژولای 2018, 10:31

این روغن سوپر پیشتاز واقعا فاجعه اس.حتی در کیلومتر6هزار هم که تعویض میشه به شدت از خودش جرم باقی میگذاره
فارق از بحث جرم گذاشتن،بعد از مدتی استفاده از این روغن(40هزار به بالا)وقتی موتور شور استفاده کنید یا روغن فول سینتیک استفاده کنید که باعث تمیز شدن جرم ها بشه میبینید که ماشین به روغن سوزی افتاده!!!
بحث مصرف سوخت و خرابی یاتاقان ها در دور بالا و صدای موتور هم که به جای خود
بار ها گفته شده ترجیحا از روغن فول سینتیک استفاده کنید،حتی از نظر اقتصادی هم-حتی با قیمت های جدید-باز به صرفه هستن.بین روغن های10w40هم فقط پارس سوپرپایا ارزش خرید داره و لاغیر
نمایه کاربر
شهرام اسماعيلي
متخصص فنی خودرو
پست: 715
تاریخ عضویت: 09 اکتبر 2005, 10:43
نوع خودرو: PARS LX-TIBA-206TU5
محل اقامت: بندر ماهشهر - شيراز

Re: تاپیک جامع روغن موتور ها-Engine Oils

پست توسط شهرام اسماعيلي » 12 ژولای 2018, 10:47

سلام .
من هم در بالا گفتم ""طبق نقل قول دوستان"" که در همین تایپیک موجود است ، روغن بهران سوپر پیشتاز بر ر وی قطعات اسلاید گذاری میکنه ( بجا گذاشتن لایه وارنیش مانند بر روی قطعات) .
البته اعلام نیز کردم خودم بشخصه بعلت عدم نیاز به تعمیر ، داخل موتور خودروهایم که 206 با 65000 کیلومتر و تیبا با حدود 169000 کیلومتر کارکرد از این نمونه روغن بهران استفاده کرده اند، ندیده ام. پس نمیدانم اسلاید گذاری شده و یا نشده . ضمناً با توجه به آموزشی که به خانواده داده ام برای جلوگیری از خرابی موتور همه بچه هایم رانندگی در دور موتور حداکثر 3000 دور بر دقیقه را انجام میدهند و در طول کارکرد روغن موتورها بعلت کاهش شدید نیاز به سرریز روغن ندارند و میزان کاهش روغن در انتهای دوره تعویض که 10000 کیلومتر است فقط در موتور 206 که جزو دسته موتورهای گرمکار است گاهی حدود 200 سی سی و قابل اغماض است . جهت اطلاع دوستان من در زمستان حدود 250 سی سی کمتر روغن در موتور خودروهایم میریزم تا با باقیمانده روغنها طی چند مرحله تعویض بتوانم گاهی بجای خرید دو قوطی یک قوطی روغن بخرم . البته توصییه نمیکنم شما نیز اینکار را بکنید چون شرایط مسیر استفاده از خودروها در ماهشهر بدون شیب و در شیراز کم شیب و مسیر بین راه فقط یک محل 100 متری با شیب حدود 38 درجه میباشد .
اسلاید گذاری بمیزان کم بنظر من ایراد نیست و باعث آببندی در کاسه نمدها میشود و در بخش قطعات سایشی سرد و متحرک موتور مثل اسبکها و بادامکها و یاتاقانهای میل لنگ کمک به بهبود سطح مینماید و اسلاید گذاری نیمه گرم در فضای مجاز آزاد رینگ روغن کوبشهای در وضعیت دنده مرده رینگ را کاهش و باعث جلوگیری از لبه پرانی رینگ میشود . اسلاید گذاری گرم در رینگ کمپرس باعث آببندی بهتر میشود .
بنابر این روغن با شویندگی زیاد مناسب نیست و آنچه که بد محسوب میشود و در بالا گفتم لجنه گذاری است .
اسلاید گذاری در روغن با درجه روانروی 20w50 بیشتر از اسلاید گذاری با درجه روانروی 10w40 است و در کیلومتر های کارکرد زیاد ( احتمالاً 300000 به بالا) باعث تنگ کردن منافذ عبور روغن نیز میشود و تایپیتهای هیدرولیکی را به صدا می اندازد و البته موتور خودرو با کیلومتر کارکرد زیاد بعلت مشکلاتی دیگر نیاز به تعمیر پیدا کرده و هنگام تعمیر تمیز میشود . در ضمن استفاده از مواد موتور شور که به روغن اضافه میکنند باعث آزاد شدن اسلایدها در محلهای آببندی شده و نشتی روغن را باعث میشوند.
Venturi
سرعت : 40 كيلومتر در ساعت
پست: 767
تاریخ عضویت: 01 مارس 2016, 12:55
نوع خودرو: GOLPESAR SL 90
محل اقامت: IR93

Re: تاپیک جامع روغن موتور ها-Engine Oils

پست توسط Venturi » 12 ژولای 2018, 13:07

Davo0d-s000t3 نوشته شده:
12 ژولای 2018, 10:31
این روغن سوپر پیشتاز واقعا فاجعه اس.حتی در کیلومتر6هزار هم که تعویض میشه به شدت از خودش جرم باقی میگذاره
فارق از بحث جرم گذاشتن،بعد از مدتی استفاده از این روغن(40هزار به بالا)وقتی موتور شور استفاده کنید یا روغن فول سینتیک استفاده کنید که باعث تمیز شدن جرم ها بشه میبینید که ماشین به روغن سوزی افتاده!!!
بحث مصرف سوخت و خرابی یاتاقان ها در دور بالا و صدای موتور هم که به جای خود
بار ها گفته شده ترجیحا از روغن فول سینتیک استفاده کنید،حتی از نظر اقتصادی هم-حتی با قیمت های جدید-باز به صرفه هستن.بین روغن های10w40هم فقط پارس سوپرپایا ارزش خرید داره و لاغیر
دقیقا
آقا ما یه غلطی کردیم ناچارا بهران سوپر ریخته بودیم وقتی موتور گرم بود خاموش که میکردم بعد از چند دقیقه که استارت میزدم دود آبی میکرد!! ماشینی که ۸۰ هزار تا بیشتر نرفته! گاهی اوقات اصلا روشن نمیشد :???:
ایرانول ریسینگ ریختم خیلی بهتر شده خدا کنه آسیبی نزده باشه این بهران لعنتی اصلا هم سیاه نشد
هزار بار پیاده طواف کعبه کنی
قبول حق نشود گر دلی بیازاری
نمایه کاربر
شهرام اسماعيلي
متخصص فنی خودرو
پست: 715
تاریخ عضویت: 09 اکتبر 2005, 10:43
نوع خودرو: PARS LX-TIBA-206TU5
محل اقامت: بندر ماهشهر - شيراز

Re: تاپیک جامع روغن موتور ها-Engine Oils

پست توسط شهرام اسماعيلي » 12 ژولای 2018, 18:08

سلام . این مطلبی که در زیر برای شما دوستان مینوسیم بمنزله خودستائی نیست و بقصد بازگوئی تجربه و با هدف انتقال تجربه که توسط چه کسی گفته میشود هست .
تجربه 20 سال انجام دادن تعویض و استفاده از روغن موتور با سطوح کیفیت استاندارد موتورهای بنزینی :
1 API SC , 2 API SG, 3 API SJ, 4 API SL
و درجه روانروی :
SAE 20 W 50 , SAE 10 W 40
طی حدود 20 سال بجز دو مورد بعلت در دسترس نبودن ابزار، شخصاً روغن موتور خودروهای خود را عوض کرده و میکنم . اولین روغن مورد استفاده ام در خودرو پیکان استیشن موتور دولوکس روغن کانی تک درجه شرکت نفت پارس تصور میکنم با سطح کیفیت "اس سی" و درجه روانروی 40 بود وآنرا در کیلومتر حدود 3000 عوض میکردم و با خرید پژو آردی انژکتوری ، روغن خارجی کانی شل هلیکس تک درجه با روانروی 40 و سطح کیفیت " اس جی " که در بازار در دسترس بود را جایگزین نمودم ، چون روغن 30 در خوزستان کم استفاده میشد و براحتی پیدا نمیشد ، در زمستان به روش خودروهای قدیمی آمریکائی که دارای سوئیچ تاخیری اتوماتیک برای روشن شدن موتور بودند بصورت دستی با دو تا سه بار استارت زدن و سپس برگرداندن سریع سوئیچ بمنظور رساندن روغن به اجزاء موتورو در نهایت با استارت آخری در زمستان موتور را روشن میکردم.
حدود 34 سال پیش برای مجتمع پتروشیمی رازی که در بخش سفارشات خرید آن شاغل بودم بر حسب نیاز دفترچه راهنمای روغنها و گریسهای داخلی و خارجی مصرفی را که معادل انواع روغنهای شرکت نفت "شل" بود به تنهایی بصورت دستنویس تهیه کرده بودم و یک نسخه از آنرا به بخش مهندسی کنترل کیفیت داده بودم و بعدها که از نفت بهران جهت بررسی روغن مورد نیاز تجهیزات دعوت کرده بودند به نماینده آنها نیز یک نسخه دادم که بر اساس آن بعدها دیسکتی تهیه شد که بقیمت 42 هزار تومان حتی به شرکت ما به بخش مهندسی فرآیند فروختند .
علت تهیه معادل این بود که اسناد مربوط به تمامی تجهیزات دوار و ماشین آلات ما فقط روغن مناسب دستگاهها را، روغن شل و متاسفانه بدون اعلام نوع جایگزین توصییه میکردند و چون در جنگ و تحریم بودیم و عدم سهولت دسترسی به روغن مرجع داشتیم ، لازم بود معادل سازی انواع دیگر خارجی و یا ایرانی جهت استعلام و تهیه کالا برای کارخانه صورت بگیرد و با سطح سواد اندکی که داشتم هنگام تعیین معادل روانکارها ، از چگونگی کاربرد و استفاده از روانکار با مراجعه به کتابچه آنها و همچنین انتخاب کیفیت برتر با مقایسه کامپزیشن دیگر روغنها با وجود در دسترس نبودن استاندارد سطوح کیفیت (تصور میکنم آنموقع اجبار برای اعلام سطح کیفیت محصولات نبود) البته با درک مفهوم ویسکوسیته ایندکس فلاش پوینت و ... و ذکر بعضی از ادتیوها اطلاعاتی چون کسب کرده بودم، متوجه شدم توصیه های افرادی که نقل قول بر اساس استنباطهای قدیمی میکردند و مثلاً میگفتند روغن موتور خودرویت را در کیلومتر 3000 عوض بکن با توجه به تغییر سطح کیفیت روغنهای جدید به نسبت روغنهای قدیمی گفته آنها صحیح نبوده است ، ولذا بعلت استاندارد سطح کیفیت روغن موتور مصرفیم که "ای پی آی -اس جی" بود ، کیلومتر تعویض روغن را بعدد 6000 رساندم و موید تجربی آن نیز لزج بودن وقوام و از هم گسیخته نشدن روغن کهنه ائی بود که در طشت دور ریز بوضوح اعلام میکرد که هنوز هم میشود از آن روغن استفاده کرد . پژو آردی را با بیش از 200000 کیلومتر در سلامت موتور فروختم. وقتی خودرو پژو 405 با موتور ایکس یو 7 را خریدم از روغن "کاسترول" جی تی ایکس با سطح کیفیت "ای پی آی - اس ج" و با روانروی زمستانه 20 و تابستانه 50 ، تا کیلومتر 8000 با شرایط هوای گرم خوزستان استفاده میکردم. با توجه به اینکه در گذشته حداکثر روانروی روغن بین 30 و 40 بود و شرکت ایرانول آبادان چنین روغنی را تحت عنوان چهار فصل قبلاً تولید میکرد بنظرم میرسید روغن 20 دبلیو 50 برای تاکسی و خودروهای مسافر بر بین شهری بیشتر مناسب بود تا خودروی شخصی و اصطلاحاً با کاربری کارمندی ، بهمین علت با آمدن روغن "الف" که استاندارد سطح کیفیت آن بالاتر و "ای پی آی –اس ال" و روانروی 10 دبلیو 40 بود آنرا انتخاب و کیلومتر کارکرد تعویض روغن خودرو پژو 405 را به 12000 رساندم و پس از پنج سال بدون عیب موتوری با کیلومتر 185000 آنرا فروختم . البته موتور خودرو را تحت بار زیاد نگذاشته و به سبک خودروهای اتوماتیک در وضعیت اکونومیک دور موتور را جهت تعویض دنده و یا در کروز متمادی طولانی مدت بالا نمیبرم و فقط در سر بالاییها کمی بیشتر از سرگاز برای جلوگیری از فشار بر قطعات موتور با دور بالا استفاده میکنم )))
با خرید سوزوکی گراند ویتارا 2400 سی سی اتوماتیک ، شروع به استفاده از روغن کاسترول مگناتک با سطح کیفیت "ای پی آی -اس ال" و درجه روانروی 10 دبلیو 40 حتی در دیگر خودروهایم که پراید و 206 تیپ 5 فکر میکنم مدل 93 نیز بودند نمودم . این روغن آنزمان آخرین سطح کیفیت برای استفاده در تمامی موتورها بود . پس از آن روغن کاسترول مگناتک با کیفیت " ای پی آی – اس ام " و سپس با سطح کیفیت "ای پی آی – اس ان" که بیشتراین دو سطح مناسب محیط زیست هستند تا موتور خودرو ، و برای کارکرد با کیلومتر بیشتر و ماندگاری زمانی یکساله بودند ، آمدند و برای پیدا کردن روغن موتور با کیفیت "ای پی آی- اس ال" از شرکت کاسترول بیشتر مواقع دچار مشکل میشدم.
از آنجائیکه تمایل داشتم که ادتیو روغن مورد استفاده ام ضد سایش بیشتری داشته باشد ، روغن بهران سوپر پیشتاز نیمه سنتیک
API SL SAE 10 W 40
را از پنج سال پیش به اینطرف جایگزین کرده و در حال حاضر در 206 تیپ 5 مدل 1395 و تیبا صندوق دار مدل 1392 استفاده میکنم . بعلت توصییه دوستان در این بخش تالار ، اخیراً از روغن پارس سوپر پایا در خودروها ریخته ام و اگر متوجه شدم از روغن قبلی بهتر است آنرا جایگزین بهران میکنم . علت انتخاب روغن ایرانی تقلبی شدن زیاد روغنهای خارجی بود که بر حسب استنباط خودم ، محتملاً با روغنهای ایرانی معادل همان استاندارد کیفی نوع خارجی پر میشدند و بنابراین مشکلی فنی نیز در پی نداشتند چون روغن ایرانی مرغوب بود و فقط بعلت نداشتن حداکثر ادتیو مثلاً بجای کارکرد 18000 کیلومتر ، رقم کارکرد آن 14000 کیلومتر بود و یا شدت تبخیر روغن ایرانی با فشار بر موتور بیشتر بود و چون اکثراً عادت به تعویض روغن با کارکرد کم دارند و نوع رانندگیشان نیز نرمال است معمولاً کمتر کسی متوجه اعلاء نبودن روغن میشود و این مورد شامل بعضی از تعویض کنندگان روغن ، نیز میشود و نیاز نیست مو را از ماست بیرون بکشند چون چه روغن تقلبی باشد و چه اصلی سود بیشتر در مصرف روغن خارجی برای آنها بیشتر است . بنابراین با وجود قوطی بظاهر اصلی و برچسبها و اینکه تا کنون کسی ایرادی نگرفته از نظر تعویض کار ، روغن احتمالاً اصلی است و مشکلی برای مصرف ندارد .
پس کالای خیلی نامرغوبی وجود ندارد فقط کالا اعلاء اعلاء نیست و تبلیغ آگاهانه و نا آگاهانه است که منجر به پرداخت پول اضافه برای روغن غیر اصلی شده است .
البته منابع درستکاری نیز وجود دارند که روغن موتور اصلی خارجی دارند و در کارشان تقلب وجود ندارد .
ارسال پست

بازگشت به “بررسی تکنولوژی های خودروئی”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 4 مهمان