اصولي ترين روش تعويض اب رادياتور بطور كامل Radiator Flushing

تصویر معرفی، نقد و بررسی تکنولوژی های خودرویی

مدیر انجمن: كوروش پيروز

قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. راهنمای استفاده از فوروم :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.
ارسال پست
نمایه کاربر
F A R Z A N
يار همراه
پست: 868
تاریخ عضویت: 31 ژولای 2005, 19:48
نوع خودرو: پارس LX
محل اقامت: اهواز
Has thanked: 0
Been thanked: 0
تماس:

اصولي ترين روش تعويض اب رادياتور بطور كامل Radiator Flushing

پست توسط F A R Z A N » 05 دسامبر 2007, 00:38

سلام
شب خوش
من واسم يك مشكلي پيش امدو نياز پيدا كردم كه اب رادياتور اوانته رو كاملا تخليه كنم و بعد از شستشو دوباره پر كنم!
بخاطر حساسيت از اينكه برم نمايندگي منصرف شدم امروزم از صبح تا حالا كلي اينترنت رو درو كردم اما مطالب پراكندن!
با توجه به الومينيومي بودن سر سيلندر و ظرافت موتور هاي جديد بهترين روش براي تخليه كامل اب رادياتور حتي از داخل بلوك موتور چي هست؟
بعضي جاها گفتن سرد باشه شير تخليه زير رادياتور و باز كنين تخليه كنين بعد با اب مقطر پر كنيد رو شن كنيد و بخاريه ماشين رو روشن كنين رو اخرين درجه بعد ماشين رو خاموش كنين اب رو دوباره تخليه كنيد از شير تخليه رادياتور (چند بار تكرار ) بعضي ها گفتن تخليه كه شد اب رو باز كنيم تو رادياتور و ماشين رو بزاريم كار كنه تا اب سيركوله بشه و بعد خاموش كنيم تا كامل تخليه بشه بعد با مخلوط 50 50 اب و ضد جوش ضد يخ پر كنيم
اما گفتن كه باز مقداري اب ميمونه داخل بلوك موتور
اشاره هم كردن كه چون ضد يخ مثل يك روانكار عمل ميكنه چند دقيقه كار كردن ماشين با اب مقطر خالص به واتر پمپ اسيب ميزنه!!
مشكل اينجاست كه نميدونم اين از خدا بي خبرا چي كردن واقعا تو كرمان خودرو كه داخل اب رادياتور ماشين هاي جديد مقداري ذرات معلق هست كه ته نشين ميشن و خيلي هم نرمو ريز هستن حالا شن ؟ خاك اما بيشتر بيه گرد هستن مي خوام از شر اينا خلاص شو !
:eek:
پژو 206 / پژو 405 GLX / آوانته XD / سوناتا NF / هیوندا I30 / سراتو TD / اسپورتیج KM / آزرا TG / اپتیما MG / فعلا هیچ
نمایه کاربر
TUNER
سرعت : 30 كيلومتر در ساعت
پست: 595
تاریخ عضویت: 24 دسامبر 2005, 12:02
محل اقامت: مشهد...شهرک غرب
Has thanked: 0
Been thanked: 0

پست توسط TUNER » 05 دسامبر 2007, 13:50

سلام
اول بفرمائيد چه مشكلي پيش اومده كه ميخواين آب موتور كامل خالي شه؟ميخواين براي زمستون ضديخ بريزيد يه مشكله ديگه اي هست؟
براي خالي شدن آب موتور به صورت كامل بايد پايين ترين شلنگ آب موتور كه فك كنم به راديات بخاري وصل ميشه رو كامل در بياريد و از يه مسيري مثل دره راديات داخلشو فوت كنيد .شلنگي هم كه باز كرديد با دست نگه داريد اينجوري آب از داخل موتور خالي ميشه ولي در هر صورت يه مقداري تويه موتور ميمونه
بگرد اگه شيره تخليه هم رويه بلوكه موتور ديدي اونو باز كن اونجوري هم كامل خالي ميشه.

ضديخ هم به تنهايي ضرر داره حداكثر مقداري كه ميريزين با آب 50% باشه.برايه اينكه آب معمولي كچ داره و داخل موتور رسوب ميكنه حتما از آب راديات استفاده كنيد قيمتش هم ارزونه .4 ليترش حدوده 700 تومنه
RM Motorsport
نمایه کاربر
شهرام اسماعيلي
متخصص فنی خودرو
پست: 741
تاریخ عضویت: 09 اکتبر 2005, 10:43
نوع خودرو: PARS LX-TIBA-206TU5
محل اقامت: بندر ماهشهر - شيراز
Has thanked: 0
Been thanked: 0

پست توسط شهرام اسماعيلي » 05 دسامبر 2007, 14:01

سلام FARZAN
طی چندين بار پس از استفاده از خودرو در حاليكه امكان پاشش آب جوش نيست درب رادياتور
را باز كن و با پارچه ای كه دارای تار و پود فاصله دار است ( لنگ – كرباس ) اين دانه های
قهوه ايی كه بهمراه حباب هستند از سطح آب رادياتور جذب بكنی ديگر نيازی به تعويض يا
شستشوی مجاری آب نداری .
نمایه کاربر
F A R Z A N
يار همراه
پست: 868
تاریخ عضویت: 31 ژولای 2005, 19:48
نوع خودرو: پارس LX
محل اقامت: اهواز
Has thanked: 0
Been thanked: 0
تماس:

پست توسط F A R Z A N » 05 دسامبر 2007, 15:57

سلام
ممنون حميد و شهرام جان
اما شهرام تعداد اين دانه هاي ريز معلق در واحد حجمي يكمي زياد هست!
كدام شلنگ (جنت) رو از رادياتور جدا كنيم خالي بشه كامل؟
شلنگ بالاي يا شلنگ پايين رادياتور؟
البته يك مسئله هست اونم اينكه وقتي اب كامل تخليه ميشه اب بريزيم براي شستشو مشكلي براي موتور ايجاد نميشه ؟
پژو 206 / پژو 405 GLX / آوانته XD / سوناتا NF / هیوندا I30 / سراتو TD / اسپورتیج KM / آزرا TG / اپتیما MG / فعلا هیچ
نمایه کاربر
SPORT LINE
همیشه حاضر
پست: 7510
تاریخ عضویت: 29 مارس 2007, 13:04
نوع خودرو: mazda protege turbo
محل اقامت: تهران - سید خندان
Has thanked: 0
Been thanked: 0

پست توسط SPORT LINE » 05 دسامبر 2007, 16:01

شهرام جان براي ماشينهايي كه درپوش رادياتور ندارند چكار بايد كرد؟ :cool:
نمایه کاربر
شهرام اسماعيلي
متخصص فنی خودرو
پست: 741
تاریخ عضویت: 09 اکتبر 2005, 10:43
نوع خودرو: PARS LX-TIBA-206TU5
محل اقامت: بندر ماهشهر - شيراز
Has thanked: 0
Been thanked: 0

پست توسط شهرام اسماعيلي » 08 دسامبر 2007, 17:11

شستشوی مجاری آب ، سيستم خنك كننده موتور به طريق خانگی
FARZAN سلام
با فرض اينكه موتور خودرو شما در قسمت بدنه سيلندر فاقد شير تخليه آب باشد و يا اگر دارد دسترسی به آن سخت است. در حاليكه موتور كاملا سرد است ، در يك روز تعطيلی ، اقدامات ذيل را انجام بدهيد :
1- شير بخاری را در حالت باز بگذاريد
2- مفصلهای شيلنگهای( جنت) بالا و پائين رادياتور را جدا كنيد
3- رادياتور باز و جدا شده را با آب شيلنگ باغچه كاملا تميز كنيد
4- محلی كه ترموستات بر روی آن بسته شده باز كرده و ترموستات را در بياوريد
5- يك سر شيلنگ آب باغچه را وارد ورودی آب به موتور بكنيد و برای جلوگيری از ترشح آب ،خصوصا به شمعها و سنسورها دور شيلنگ را با پارچه ای كه بدور شيلنگ پيچيده ايد بپوشانيد و در حاليكه شيلنگ را محكم گرفته ايی به شخص ديگری بگوئيد شير آب را ابتدا كم و سپس زياد باز كند . وقتی از شيلنگ (جنت )اتصال به رادياتور پائينی ديگر آب كثيف نيامد مجاری تميز شده است
6- سر شيلنگ نصب شده به شير باغچه را باز كنيد و با دميدن در آن هوا وارد مجراها كنيد تا آب
باقيمانده خالی شود
7- اتصالات و اقلام باز شده را مجددا ببنديد
8- آب مخصوص رادياتور بهمراه ضد يخ و جوش بمقدار لازم در رادياتور بريزيد و حتما سيستم را هوا گيری كنيد
-اين دانه ها چيست آيا نسبت به آن بايد حساسيت داشته باشيم ؟!
در موتورهائی كه بلوك سيلندر و يا سر سيلندر آن فلزی است اين دانه های قهوه ايی رنگ گاهی
ديده ميشوند كه حاصل زنگ خوردگی جزئی و معلق شدن رسوبات هستند. در واقع اين دانه ها به نوعی از نظر علمی باعث كاهش زنگ خوردگی و افزايش دمای نقطه جوش آب و آببندی مفصلها ميشوند . ولی درحجم خيلی زياد باعث كاهش آببندی درب رادياتور و ترموستات و عدم دقت سنسور دمای آب ميگردند.

SPORT LINE سلام
- محتملا اگر خودرو شما، دارای بشكه سرريز آب ولی فاقد درب رادياتور است . چون اين دانه ها قهوه ای رنگ سبك هستند و در بالای آب جمع ميشوند ، وارد بشكه خواهند شد و حتما بشكه نيز دارای درب است؛ پس با پارچه از راه درب بشكه اين دانه ها را شكار كن!
نمایه کاربر
F A R Z A N
يار همراه
پست: 868
تاریخ عضویت: 31 ژولای 2005, 19:48
نوع خودرو: پارس LX
محل اقامت: اهواز
Has thanked: 0
Been thanked: 0
تماس:

پست توسط F A R Z A N » 08 دسامبر 2007, 17:51

سلام
ممنون از توضيحات كامل شهرام دقيقان همون چيزي رو كه تو سرويس منوال ياينس نوشته شده بود براي اوانته رو شرح دادي
اما چون ماشين نو هست و نمي خواستيم حوضينگ تر موستات رو باز كنيم ! همه جنت ها در اورديم با لوله اب فرستاديم و تا اونجا كه تونستيم تميز شستيم تا اب زلال امد بيرون بعد هم با روش فوت كردن (اگر دمنده داشتيم عالي بود) باقي مانده رو تخليه كرديم و تقريبا ميشه گفت تميز شد !
اما اين دانه هاي معلق كه با باز شدن جنت ها و تخليه كامل تبديل به ذرات بزرگتر شدن كه توي تشت ته نشين شدن تعجب ما رو بر اگيخت كه از رادياتور المينيومي و سر سيلندر المينيومي و بلوك چدني ! ذرات اهن از كجا امدن!خلاصه اينم از دست گل كرمان خودرو هر كدوم يه روش اختصاصي براي گند زدن دارن! :eek:
پژو 206 / پژو 405 GLX / آوانته XD / سوناتا NF / هیوندا I30 / سراتو TD / اسپورتیج KM / آزرا TG / اپتیما MG / فعلا هیچ
نمایه کاربر
طاها
دنده 1
پست: 1015
تاریخ عضویت: 09 ژانویه 2006, 18:12
نوع خودرو: شورولت ایمپالا 77
محل اقامت: مشهد - آب و برق - ويلا
Has thanked: 0
Been thanked: 0
تماس:

پست توسط طاها » 08 دسامبر 2007, 19:25

شهرام جان در مورد اين دميدن... با چي بدميم ؟ دهان ؟ بابا پدرمون در مياد كه؟
نمایه کاربر
206wrc
دنده 1
پست: 1685
تاریخ عضویت: 25 نوامبر 2006, 19:00
نوع خودرو: Mazda 3 New
محل اقامت: تهران - شهرک غرب
Has thanked: 0
Been thanked: 0

پست توسط 206wrc » 10 دسامبر 2007, 19:49

من امشب آب رادياتور رو عوض كردم ( شيلنگ باريك كه به بالاي راديات وصل شده رو با كردم و با فشار آب ، آب هاي داخل رادياتور رو عوض كردم ) و چند بار هم با آب پر و خالي كردش ( راديات رو ) بعد آب و ضد يخ روو قاطي كردم و داخل محفظه آب ريختم ولي حواسم نبود كه آب مقطر قاطي ضد يخ كنم =n
حالا دوباره آب داخل راديات رو خالي كنم يا ... :-o
نمایه کاربر
شهرام اسماعيلي
متخصص فنی خودرو
پست: 741
تاریخ عضویت: 09 اکتبر 2005, 10:43
نوع خودرو: PARS LX-TIBA-206TU5
محل اقامت: بندر ماهشهر - شيراز
Has thanked: 0
Been thanked: 0

پست توسط شهرام اسماعيلي » 11 دسامبر 2007, 08:07

سلام
لازم نيست آب ريخته شده در سيستم را تخليه كني . نگران نباش
ارسال پست

بازگشت به “بررسی تکنولوژی های خودروئی”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: alirezaa69 و 2 مهمان