آيا باك خطر آتش گرفتن دارد؟

تصویر
معرفی، نقد و بررسی تکنولوژی های خودرویی

مدیر انجمن: كوروش پيروز

قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. راهنمای استفاده از فوروم :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.
نمایه کاربر
عقاب
راهنمای تور 4WD
پست: 2331
تاریخ عضویت: 10 می 2008, 01:01
نوع خودرو: nissan *2
محل اقامت: بر فراز البرز
Has thanked: 0
Been thanked: 0

آيا باك خطر آتش گرفتن دارد؟

پست توسط عقاب » 02 اکتبر 2008, 13:24

چند وقت پيش نشانگر بنزين از كار افتاد.شناور بنزين رو از تو باك بيرون آوردم ديدم يكي از سيمهاش بريده. لحيم كردم و بستم سرجاش درست شد.از اون وقت يه سوال برام پيش اومده كه اميدوارم دوستاني كه تخصصي تو اين زمينه دارند نظر بدن:
با وجود وسايل الكتريكي در داخل باك و احتمال جرقه زدن اونها ( مثل قطع شدن سيم شناور كه ممكنه با توليد جرقه همراه باشه) چرا باك آتش نميگيره؟
اين سوال براي پمپ ينزين انژكتوري هم مطرحه. همونطور كه ميدونيد بنزين از داخل سيم پيچ و بالشتكهاي پمپ عبور ميكنه. چون بنزين رساناي الكتريكي نيست و فاصله بين كنتاكتهاي زغال و كلكتور رو پر ميكنه تا اينجاي كار امكان جرقه زدن منتفيه و خطري نيست. اما وقتي بنزين تموم ميشه و جاي اون رو بخار بنزين ميگيره چي؟چرا پمپ آتش نميگيره؟
HAMID
نمایه کاربر
علي هافكلاچ
کاربر ويژه
پست: 13297
تاریخ عضویت: 12 اکتبر 2004, 10:47
نوع خودرو: FormulaSilverBird400
محل اقامت: كرانه ي درياي پارس، شهر باستاني ليان (آفتاب تابان)
Has thanked: 0
Been thanked: 0
تماس:

Re: آيا باك خطر آتش گرفتن دارد؟

پست توسط علي هافكلاچ » 02 اکتبر 2008, 13:56

منم اين مشكل رو داشتم
پمپ بنزين ريو از كار افتاد
فكر كردم سوخته
گير هم نمياد چون مدل پاييه

ديگه با يه دردسري بازش كردم و نگاه كردم ديدم يكي از سيمها ذوب شده و اتصال نميكنه
درستش كردم راه افتاد


باك ماشين چيز امنيه و تا زماني كه از هم نپاشه هيچ خطري نداره
چون اكسيژن بهش نميرسه و زود آتيشي هم باشه خاموش ميشه

خيالت راحت باشه
اتفاقا يه بار يكي خواست موتور 70 يكي از آشناها رو آتيش بزنه
كبرين انداخت تو باكش و در رفت
چون اكسيژن به باك نميرسيد فقط بخار بنزيني كه از در باك بيرون ميومد آتيش گرفت كه با بستن زينش مشكل حل شد و آتيش خاموش شد


تا زماني كه هواي مورد نيازش وارد باك نشه خطري نداره
سعيد ايروني
سرعت : 15 کيلومتر در ساعت
پست: 54
تاریخ عضویت: 25 ژوئن 2008, 03:43
نوع خودرو: مشخص نشده!
محل اقامت: اصفهان
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: آيا باك خطر آتش گرفتن دارد؟

پست توسط سعيد ايروني » 04 اکتبر 2008, 03:41

همونطور که علی آقا فرمود داخل باک هوای کافی باسه سوختن بنزین وجود نداره :gun:
نمایه کاربر
عقاب
راهنمای تور 4WD
پست: 2331
تاریخ عضویت: 10 می 2008, 01:01
نوع خودرو: nissan *2
محل اقامت: بر فراز البرز
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: آيا باك خطر آتش گرفتن دارد؟

پست توسط عقاب » 06 اکتبر 2008, 19:52

علي آقا و سعيد آقاممنون. . :-)
HAMID
mostafa.44ha
شروع حركت
پست: 17
تاریخ عضویت: 23 سپتامبر 2008, 11:29
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: آيا باك خطر آتش گرفتن دارد؟

پست توسط mostafa.44ha » 25 نوامبر 2008, 18:49

سوال خیلی خوبی دوستمون پرسید که این برای من هم سوال هست .ولی باتوضیح دوستان من هنوز متوجه نشدم . شما میگید که اکسیژن نمیتونه وارد بشه ولی اینطور نیست باک از طریق لوله ای با هوای بیرون درتماسه به این خاطر که باکم شدن سطح بنزین در باک اگر باک بسته باشه این باعث بوجود اومدن خلا میشه واین باعش جم شدن باک ونرسیدن بنزین میشه بنابراین باک با هوای بیرون در ارتباط هست و اکسیژن هم وجود داره
نمایه کاربر
babak f.r
دنده 1
پست: 1226
تاریخ عضویت: 02 نوامبر 2006, 22:07
نوع خودرو: Kia k5
محل اقامت: تهران - پونک
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: آيا باك خطر آتش گرفتن دارد؟

پست توسط babak f.r » 25 نوامبر 2008, 20:03

سلام. منم ایم مشکل واسم پیش اومد. داشتم میرفتم واسه نمایشگاه، ورودی بام یه سرعتگیر بود که ندیدم و باک کوبیده شد به زمین و قطع شد. یه بار هم اصفهان این مشکل واسم پیش اومد که باد خورد به در چاه که وسط خیابونه و قطع شد ولی بعد یه هفته درست شد. اما این آخری داشت به یه ماه میرسید که بردم پیش بهزاد و شناور رو باز کردن و دیدن که 2تا از سیمها قطع شده و لحیم کردن ولی شکر خدا مشکلی پیش نیومده. فکر نمیکنم چیز مهمی باشه.
نمایه کاربر
Dixel
دنده 3
پست: 3198
تاریخ عضویت: 26 آپریل 2008, 06:01
نوع خودرو: Hatchback
محل اقامت: تهران
Has thanked: 0
Been thanked: 0
تماس:

Re: آيا باك خطر آتش گرفتن دارد؟

پست توسط Dixel » 26 نوامبر 2008, 06:39

mostafa.44ha نوشته شده:سوال خیلی خوبی دوستمون پرسید که این برای من هم سوال هست .ولی باتوضیح دوستان من هنوز متوجه نشدم . شما میگید که اکسیژن نمیتونه وارد بشه ولی اینطور نیست باک از طریق لوله ای با هوای بیرون درتماسه به این خاطر که باکم شدن سطح بنزین در باک اگر باک بسته باشه این باعث بوجود اومدن خلا میشه واین باعش جم شدن باک ونرسیدن بنزین میشه بنابراین باک با هوای بیرون در ارتباط هست و اکسیژن هم وجود داره
اکسیژن توی باک وجود داره اما مقدارش از حداقل اکسیژن لازم برای شروع اشتعال کمتره..
یعنی نسبت سوخت و هوا برای اینکار کافی نیست..
نمایه کاربر
ماشين باز
سرعت : 22 كيلومتر در ساعت
پست: 278
تاریخ عضویت: 22 نوامبر 2004, 14:13
نوع خودرو: رنو 5
محل اقامت: اصفهان نصف جهان
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: آيا باك خطر آتش گرفتن دارد؟

پست توسط ماشين باز » 26 نوامبر 2008, 14:58

سلام علیکم :)
اتفاقا خطر آتیش سوزی باک خیلی خیلی بالاست، اول از همه بگم که دلیل آتش نگرفتن باک خودروهایی که پمپ داخلشونه اینه که مجموعه ی داخل باک اصلا یه کاسه داره که حتی وقتی باک کاملا خالی میشه به خاطر داشتن یه سوپاپ یه طرفه در کف کاسه نمیگذاره که داخل پمپ بنزین، بخار بنزین وارد بشه ، یعنی درواقع بنزین اوونقدر نیست که به محفظه مکش پمپ برسه ولی کلکتور و قسمتهایی رو که جرقه زدن توشون وجود داره رو کاملا در داخل بنزین نگه میداره.
من یکی از آشناهای خودم پمپ بزنین 206 رو داده بود تعمیر و بعد از نصب ماشین رفت روی هوا،توی خطوط انتقال مواد نفتی و خود بنزین هم به خاطر این که بنزین مایعه اصلا گاه اوقات که لوله های فلزی سوراخ میشنو ونیاز به جوشکاری دارن فلکه رو نمیبندند و همینطور که بنزین داره توی لوله حرکت میکنه جوشکاری می کنن و فقط دور محل جوشکاری رو خنک میکنند.
یه چیز دیگه هم بگم که اصلا مایع سوختنی در حالت مایع آتش نمیگیره و اول یه مقدار انرژی میگیره تا بخار بشه و بعد یه مقدار انرژی میگره تا پیوندهاش بشکنه و بعد ترکیب میشه با هوا و منفجر میشه، پس ساده نگیرید مساله رو. :o
اوون هم که خدا رو شکر به خاطر قطعی آتش سوزی اتفاق نیتاده واسه اینه که ولتاژ 12 ولت که از فاصله ی هوایی نمیپره، پس وقتی قطع بشن جرقه ایجاد نمیشه اگر هم به خاطر به هم خوردن سم ها جرقه ایجاد بشه مقدار انرژی حرارتیش اینقدر کمه که بخار بنزین فشرده رو نمیتونه محترق کنه، یعنی چجوری بگم سرعت شعله کمه، مثل این که شما با یه کبریت بخوای یه کاسه آب رو به جوش بیاری، هم سرعت شعله کمه و هم مدت وجود شعله پایینه بنا بر این نمیتونه انرژی لازم برای شکستن پیوندهای کربن هیدروژن و اکسیژن رو فراهم کنه :? .
اکسیژن هم میتونه بیاد، از همون محل تهویه ی باک وقتی احتراق شروع میشه در یک طرف فشار زیاد میشه و در یک طرف فشار کم میشه و باعث میشه اگر سورخهای تهویه در همون طرف کم فشار باشن هوا رو هم بکشه تو و شعله کل باک رو بگیره و یهو ببره روی هوا، البته اندازه ی سوراخها خیلی کچیکه ولی با در باک باز خطر خیلی بالاست، خواهش میکنم جدی بگیرید و نگید خطری نداره.
هر جا سخن از بخار بنزین هست احتمال انفجار میدرخشد. :eek: حتما در این مورد احتیاط رو رعایت کنید ، انفجار بنزین وحشتناکه :-o
chrysler
شروع حركت
پست: 21
تاریخ عضویت: 15 می 2009, 02:56
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: آيا باك خطر آتش گرفتن دارد؟

پست توسط chrysler » 18 می 2009, 04:03

دوستان یه سوالی برام پیش اومد حتما براتون اتفاق افتاده که بعضی ها 2 تا شلنگ وارد باک می کنن و یکی از شلنگارو فوت می کنن بعد از اون یکه بنزین میاد بیرون،میخواستم بدونم نظرتون چیه؟ احتمال انفجار چقدر بالاست؟ :grin:
نمایه کاربر
عقاب
راهنمای تور 4WD
پست: 2331
تاریخ عضویت: 10 می 2008, 01:01
نوع خودرو: nissan *2
محل اقامت: بر فراز البرز
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: آيا باك خطر آتش گرفتن دارد؟

پست توسط عقاب » 18 می 2009, 11:34

chrysler نوشته شده:دوستان یه سوالی برام پیش اومد حتما براتون اتفاق افتاده که بعضی ها 2 تا شلنگ وارد باک می کنن و یکی از شلنگارو فوت می کنن بعد از اون یکه بنزین میاد بیرون،میخواستم بدونم نظرتون چیه؟ احتمال انفجار چقدر بالاست؟ :grin:
ورود شما به جمع با صفاي tt مبارك ..... هر وقت تونستيد با فوت كردن، يك كاسه بنزين رو آتش بزنيد بايد نگران انفجار باك هم باشيد
HAMID
ارسال پست

بازگشت به “بررسی تکنولوژی های خودروئی”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 4 مهمان