تاریخچه محصولات ب ام و (سری زی)

تصویر

مدیر انجمن: دادبه

قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. راهنمای استفاده از فوروم :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.
ارسال پست
نمایه کاربر
Mohsen GT
يار همراه
پست: 969
تاریخ عضویت: 05 دسامبر 2005, 02:39
محل اقامت: تهران
Has thanked: 0
Been thanked: 0
تماس:

تاریخچه محصولات ب ام و (سری زی)

پست توسط Mohsen GT » 17 فوریه 2009, 22:12

ب ام و Z4


در سال 2002 نخستین Z4 در نمایشگاه اتومبیل پاریس رونمایی شد که این اتومبیل هم همانند صلف خود از آرایش موتور جلو و دیفرانسیل عقب بهره می برد.
Z4 با دارا بودن چهره ای متفاوت اما همچنان رگه های از طراحی بردار بزرگترش Z3 به خوبی در آن هویداست.


تصویر


طراحی این خودرو توسط شخص Chris Bangle انجام پذیرفته که همانند محصولات اخیر این خودروساز از طراحی مدرن و چشم نوازی برخوردار است و او شخصی ست که در عرضه ب ام و سری 7 جنجالی به پا کرد و بعد از طراحی سری 5 جدید ، سال گذشته دستی بر سر روی سری 3 کشید که نتیجه ی کار مجموعه ایست سرشار از هارمونی و زیبایی های نهفته در آن!
Z4 به آسانی به عنوان بزرگترین عضو خانواده Z قابل تشخیص میباشد در Spartanburg و کارولینایی جنوبی ساخته و پرداخته میشود.

تصویر

Z4 در 4 ساله اول فروش خود فقط به صورت رودستر عرضه شد و همچنین گونه کوپه از این سری هم که در نمایشگاه خودرو فرانکفورت به سال 2005 و به صورت مفهومی در نزد بینندگان به نمایش درآمد ، در ابتدای آوریل 2006 راهی بازار شد.

تعلیق این خودرو شباهت زیادی به نسل قبلی این سری داشته ولی از مولتی لینک پیشرفته تر و کاراتری نسبت به Z3 بهره گیری می نماید و همچنین شاسی این خودرو هم از گونه های قبلی مستحکم تر مینماید.

تصویر

گستره ی موتورهای این خودرو در بازارخودرویی آمریکا به چهار مدل میرسند ، که عبارتند از موتورهایی با حجم 2.2 ، 2.5 ، 3 و 3.5 که همگی آنها با آرایش 6 سیلندر خطی ، متعلق به سری M54 ب ام و می باشند ، ولی به جای موتور 2و2 لیتری ، موتور چهار سیلندر دیگری با حجم 2 لیتر در بازار اروپا عرضه می شود که به عنوان ضعیف ترین موتور این گروه دارای قدرتی برابر 170 اسب بخار می باشد که Z4 با داشتن چنین موتوری در سینه بعد از گذران 7.7 ثانیه توانایی رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت را از حالت سکون دارا می باشد.

تصویر

در خور نگرش است ، این آمار به همراه موتورهای قوی تر این گروه به شرح زیر متغیر است:
موتور 2.5 لیتری با 192 اسب بخار و 0-100 اعلام شده برابر 6.8 ثانیه
موتور 3.0 لیتری با 231 اسب بخار و 0-100 اعلام شده برابر 5.8 ثانیه
و پرقدرت ترین مدل که با نام Z4 M به بازار عرضه شد ، دارای قلب تپنده 3.2 لیتری متعلق به نسل سوم M3 می باشد که با خروجی 340 اسب بخار قدرت در دور 7900 و همچنین 365 نیوتن متر گشتاور در دور موتور 4900 در مدت 5 ثانیه از حالت سکون به 100 خواهد رسید و نهایتا به بیشینه سرعتی برابر 250 کیلومتر در ساعت (به دلیل بهره گیری از محدود کننده های سرعت) خواهد رسید.
به منظور استفاده هر چه بهتر از نیروی تولیدی ، این موتور به گیربکس شش دنده دستی ساخت گتراگ متصل شده. علاوه بر اینها برای انواع دیگر این سری ، ب ام و از گیربکس های پنج و شش دنده اتوماتیک نیز بهره گیری میکند.

تصویر

رینگ هایی بزرگتر به همراه تایرهای ران فلت ، مجموعه تعلیق با قابلیت تنظیم مرحله به مرحله از حالت اسپرت تا راحت ، سیستم پویای کنترل رانندگی ( (Dynamic Driving controlو همچنین سیستم الکترونیکی اسپرت کنترل پایداری خودرو مجموعه هایی هستند که بر روی این خودرو به صورت سفارشی نصب می شوند.
در سال 2006 ب ام و خودرویی متفاوت از این سری را بر جهانیان معرفی نمود ، این نمونه که بر روی درب صندوق آن نوشته 3.0si خودنمایی می کند از یک موتور شش سیلندر خطی از نوع N52 بهره می برد.
مسئولین ب ام و با تغییراتی وسیع در این موتور سبک وزن در حال حاضر توانسته اند قدرت و گشتاور آن را به ترتیب با اعداد 225 و 298 آشنا کنند به گونه ای که با نصب دیسکهای ترمز بزرگتر ، ایمنی آن را در برابر توقفات اضطراری تضمین نموده اند!

تصویر

شایان ذکر است در همین سال تمام مدلهای Z4 دچار یک دگرگونی در چهره ظاهری(Face Lift) شدند که شامل تغییر در نمای کلی سپر جلو و عقب و همچنین مجموعه چراغ و رینگها می شد.ب ام و که قرار است این مدل که با کد فنی E85 شناخته می شود را تا اوایل سال 2010 همچنان در خطوط تولید کارخانه نگاه دارد اما ازهم اکنون در حال بررسی و آزمایش نسل آینده این سری می باشد.



ب ام و Z3

پس از 5 سال وقفه و در سال 1996 سرانجام نسل جدید از سری Z ب ام و با نام Z3 به نمایش عموم درآمد.

Z3 اولین رودستر مدرن ب ام و و اولین خودرو از مجموعه این خودروساز بود که در آمریکا
ساخته شد.در زیر بنای این خودرو از پلاتفرم E36 متعلق به سری 3 بهره گیری شد.

تصویر

در ابتدا این خودرو تنها با یک موتور 1.9 لیتری(M44) با قدرت 138 اسب بخار قابل ابتیاع بود ، ولی به زودی مشخص شد که این چیزی نیست که خریداران از این خودرو انتظار دارند ، همچنین پنجره عقبی Z3 از جنس پلاستیک بود که چهره نامطلوبی را در برابر رقیب ارزانترش “MX5″ با شیشه شفاف به نمایش میگذارد.

بعد از گذشت یکسالازعرضه این خودرو با موتور 4 سیلندر در آمریکا این موتور به کناری گذارده
شد و موتور 6 سیلندر خطی به حجم 2.8 از سری M52 ب ام و بر روی آن قرار گرفت.

تصویر

این موتور تقریبا همانی بود که در 328i بکار گرفته شده بود و با تغییراتی که در آن انجام شده بود قدرت آن به 189 اسب بخار بالغ شده بود.
همچنین در سال 98 مدل M اسپرت آن با موتوری به حجم )3.2 Lبرگرفته از (E36 M3از سری S52 به بازار عرضه شد و متعاقب آن در سال 99 موتور 1.9 لیتری به طور کامل با گونه 2.5 لیتری شش سیلندر جایگزین شد ، که این موتور نیز توانایی تولید 170 اسب بخار را نیز دارا می بود.علاوه بر این درهمین سال برای مدلهای عرضه شده در خارج از آمریکا موتور 1.9 لیتری با گونه شش سیلندر 2 لیتری جایگزین شد.

تصویر

در همین سال گونه سقف ثابت ( کوپه) این خودرو با نام Z3 Coupeبه بازار عرضه شد که در نتیجهZ3 Coupe در نمای عقبی با ظاهری هاچ بک مانند به سادگی از اصلاف خود قابل تشخیص بود ، ضمن اینکه موتور 4 سیلندر در این خودرو هیچگاه جایگاهی نداشت.

2001 سالی بود که Z3 از هر جهت یک خودروی بهبود یافته به شمار می آمد.در این مدل بسیاری از مشکلها مرتفع شدند و چهره داخلی و خارجی خودرو هم تا حدود کمی متفاوت تر از گذشته به نظر می آمد.

تصویر

ولی متاسفانه همچنان پنجره عقب از جنس پلاستیک در دیدگان آشکارا بود.


همچنین در این سال برای عرضه موتورها مجددا تجدید نظری کلی اعمال گردید که در نهایت موتورهایی با حجم 2.2(خارج از آمریکا) 2.5- 3 و 3.2 لیتر(برای مدل M اسپرت برگرفته از E46 M3) تا پایان تولید Z3 آنرا همراهی میکردند.

گفتنی ست مدل M Roadster و M Coupe از این سری هم با اعمال تغییراتی ظاهری و داخلی و بهره وری از تعلیق گونه M3 در بین سالهای 98 تا 2002 به بازار عرضه شدند.


ب ام و Z1

اولین نمونه از سری Z ب ام و که با نام Z1 شناخته می شود ابتدا در سال 1986 در کارخانه سازنده تولید و سپس بعد از گذران یک سال در نمایشگاه فرانکفورت در معرض دید عموم قرار داده شد ، آنجایی که سایر خودروها با یک طرح خسته کننده و چهار چوبی شکل در نمایشگاه حضور یافته بودند Z1 با بهره گیری از خطوطی نرم ، دماغه موشکی شکل و یدک کشیدن انبوهی از خصوصیات منحصر به فردش در آن سالها همچو نگینی در نمایشگاه درخشید.
این امر همچنان باعث شد ، ب ام و پیش از تولید انبوه آن 5000 دستگاه پیش فروش کند.

تصویر

طراحی این مدل که در BMW Forschung und Technik GMBH انجام پذیرفت بیش از سه سال به درازا انجامید و رهبری این گروه هم بعد از نقل مکان کردن دکتر Ulrich Bez به مجموعه خودروسازی پورشه بر عهده دکترKlaus Faust گذارده شد.
گفتنی است مجموعه موتور ، گیربکس و تعلیق جلو آن از ب ام و 325i با کد فنی E30 به عاریت گرفته شد.
قلب تپنده این خودرو با کد فنی M20 و با حجمی برابر 2494 سی سی و با بهره گیری از یک میل سوپاپ در بالا به همراه 12 سوپاپ توانایی تولید 170 اسب بخار قدرت در دور 5800 و همچنین 218 نیوتن متر گشتاور را در 4300 دور بر دقیقه دارا می بود که این نیروهم به وسیله یک گیربکس 5 سرعته دستی ساخت گتراگ به تایرهای عقبی آن منتقل می شد.
علاوه بر این ها تعلیق عقبی به صورت مولتی لینک و منحصرا برای این مدل ساخته و پرداخته شد و نکته جالب توجه اینکه این اولین باری بود که ب ام و از چنین ساختاری در تعلیق خودروهای ساخت خود بهره گیری می نمود.

تصویر

بدنه این خودرو از پلاستیک فشرده ساخته شده بود ، به گونه ای که ساخت پنل های کناری و درها با همکاری موسسه General Electric و ساخت قسمتهای مختلف بدنه هم بر عهده شرکت Segar + Hoffman AG گذارده شد.
موردی هم که در این میان از درجه اهمیت فزاینده تری برخوردار بود رنگ آمیزی این قطعات به گونه ای مطلوب می بود و از آنجایی که انجام کامل این پروسه در مجموعه سازنده وقت گیر و هزینه برمی نمود در این زمینه هم از مساعدتهای شرکت AKZO Coatings استفاده شد.
با نگاهی گذرا بر نمای خارجی این خودرو ناگفته پیداست که مهندسان بخش آیرودینایک ب ام و زحمات زیادی را صرف شکل دهی به Z1 متحمل شده اند، چرا که در پایان کار این خودروی رودستر ، ضریب درگ 0.36 Cd در حالت سقف بسته و 0.43 Cd را در حالت سقف گشوده دریافت می نماید که در آن ادوار برای یک خودرو با طراحی روباز عددی در خور توجه می نماید.

تصویر

از همه اینها که بگذریم دربهای این خودرو به شکلی خاص در بدنه نمایان می شدند به گونه ای که برای گشودن آنها با اشاره ای بر دستگیره ، دربها با بهره گیری از انرژی الکتریکی و ظرف چند ثانیه در پنل کناری خودرو مخفی می شدند!
مضاف بر این گشودن این دربها در مواقع اضطراری با اعمال انرژی مکانیکی هم نیز امکان پذیر می باشد.
اما در نهایت این خودرو با وجود اینکه این خودرو از سطح بالای ایمنی در تصادفات برخوردار بود ولی از فروش در بازار آمریکا ناکام ماند!
قابل ذکر است نخستین مدلها از Z1 اولین بار در مارچ 1989 به حیابانها گام نهادند.
Z1 در زمان فروش با طیف 6 نوع رنگ مختلف در بدنه و همچنین چهار رنگ برای تریم داخلی قابل سفارش بود.

تصویر

با وجود اینکه ب ام و فروشی بالغ بر 35000 دستگاه از این مدل را تخمین زده بود ولی در نهایت بنا به دلایلی در ژوئن 1991 با خروج هشت هزارمین دستگاه پرونده Z1 بسته شد.
گفتنی ست Z1 با برخورداری از 1290 کیلو گرم وزن در مدت کمتر از 9 ثانیه از حالت سکون به تندی 100 کیلومتر در ساعت می رسید. و در 220 کیلومتر در ساعت آرام می گرفت.
نمایه کاربر
Mohsen GT
يار همراه
پست: 969
تاریخ عضویت: 05 دسامبر 2005, 02:39
محل اقامت: تهران
Has thanked: 0
Been thanked: 0
تماس:

Re: سری Z (ب ام و) رودستری افسانه ای!

پست توسط Mohsen GT » 17 فوریه 2009, 22:55

این متنو سال گذشته گردآوری کردم ، امیدوارم که مورد توجه دوستان قرار بگیره.
سعی کنیم E89 هم تو این متن جای بدیم :-? :grin:

تصویر
نمایه کاربر
علي فراهاني
دنده 3
پست: 3689
تاریخ عضویت: 12 دسامبر 2005, 19:26
محل اقامت: تهران
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: سری Z (ب ام و) رودستری افسانه ای!

پست توسط علي فراهاني » 17 فوریه 2009, 23:11

محسن دستت درد نکنه :eek:

ولی Z3 M COUPE با وجود اینکه خیلی مشکل داشت تو زمان تولیدش ولی از همه قشنگ تر و باحال تره ولی بیمر ها دوستش ندارن واسه مشکلاتش
نمایه کاربر
Mohsen GT
يار همراه
پست: 969
تاریخ عضویت: 05 دسامبر 2005, 02:39
محل اقامت: تهران
Has thanked: 0
Been thanked: 0
تماس:

Re: سری Z (ب ام و) رودستری افسانه ای!

پست توسط Mohsen GT » 17 فوریه 2009, 23:40

خواهش علی جون.
ولی Z3 M COUPE با وجود اینکه خیلی مشکل داشت تو زمان تولیدش ولی از همه قشنگ تر و باحال تره ولی بیمر ها دوستش ندارن واسه مشکلاتش
طفلکی. :sad:

به نظر منم تو سری E36/7 و E36/8 از همشون فریبنده تره.
تصویر

اگر ممکنه کمی در مورد مشکلاتش برامون بگو. :-?
نمایه کاربر
amir_clk50
کاربر ويژه
پست: 6566
تاریخ عضویت: 04 اکتبر 2007, 11:09
نوع خودرو: Mercedes Benz CLA250
محل اقامت: USA
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: سری Z (ب ام و) رودستری افسانه ای!

پست توسط amir_clk50 » 18 فوریه 2009, 00:25

محسن جان ممنون :-)

اسم کریس بنگل اومد یاد خبری که چند روز پیش خونده بودم افتادم مبنی بر اینکه کریس بنگل استعفا داد و دیگه تو تیم طراحی بی ام و نیستش :sad:

علی فراهانی یه تحلیل بی زحمت بکن که چه اتفاقاتی میفته!
OOooOO sometimes...I get a good Feeling
Etta james
Levels
نمایه کاربر
علي فراهاني
دنده 3
پست: 3689
تاریخ عضویت: 12 دسامبر 2005, 19:26
محل اقامت: تهران
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: سری Z (ب ام و) رودستری افسانه ای!

پست توسط علي فراهاني » 18 فوریه 2009, 07:53

مشکلات که تقریبا میشه گفت زیاد بوده

وزنش خیلی زیاد بود حدود 1400 کیلو که یه چیزی در حدود وزن سری 6 بود
مشکل الیاژ نیکاسیل رو داشت که با بنزین های با درصد گوگرد بالا ایجاد میکرد و قدرت به طرز محسوسی افت میکرد
پاور روف هاشون سریع خراب میشد و هزینه بالایی واسه تعمیرات داشت
چرخنده واترپمپش پلاستیکی بود و معمولا زود خراب میشد و واترپمپش زود ضعیف میکرد
فیول پمپ هاش مخصوصا تو امریکا زیاد خرابی براشون گزارش شد
چالاکیشون در حد پورش 911 نبود در حالی که به عنوان یه رقیب واسه پورش معرفی شده بود
و..... مشکلات ریز دیگه
خریدار های ب ام و هم اصلا حال و حوصله دردسر نداشتن در حالی که واسه المانی ها محبوب نبود ایتالیایی ها خیلی دوستش داشتن چون لامبورگینی ها 5 برابر بیشتر از این تو تعمیرگاه بودن

در مجموع یه e36 بود که قرار بود سریعتر باشه با هندلینگ بهتر چون فضاهاش خیلی کوچیک تر هم شده بود و زیاد کاربری شهری نداشت خریدار میخریدش که پرفورمنس بالاتری نسبت به m3 دریافت کنه ولی در عمل همچین چیزی عایدش نمیشد
نمایه کاربر
Mohammad
يار قديمي
پست: 10839
تاریخ عضویت: 23 ژولای 2004, 13:49
نوع خودرو: C107,C350,XV50
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: سری Z (ب ام و) رودستری افسانه ای!

پست توسط Mohammad » 18 فوریه 2009, 17:58

ممنون محسن :-)
يكي از ماشينايي كه عاشقشم و به نظرم همين الان هم توليد ميشد طراحيش چيزي ازرقباش كم نداشت Z3 و M coupe هستن :grin:

اسم کریس بنگل اومد یاد خبری که چند روز پیش خونده بودم افتادم مبنی بر اینکه کریس بنگل استعفا داد و دیگه تو تیم طراحی بی ام و نیستش
من كه خوشحال شدم رفت . شما طراحي Mcoupe رو با سري 1 بنگل مقايسه كنين چقدر عضلاني و زيباست و كلاسيك. كه توي سري3 جديد يه جورايي ازاون الگو گرفتن.

بنگل هم ميخواد شركت طراحي خودش رو بزنه. سري 7 جديد رو هم بنگل طراحي نكرده يه نفر ديگه كه اسمش هم عربي هست طراحي كرده كه خيلي كار خوبي از آب دراومده.
«هزار دوست كم است و یك دشمن زیاد»
نمایه کاربر
Leon SS
Banned
پست: 3581
تاریخ عضویت: 28 دسامبر 2010, 11:55
نوع خودرو: Nissan Maxima M/T
محل اقامت: کرمانــــــــــــــشاه . ساختمان رایشستاگ
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time
تماس:

Re: تاریخچه محصولات ب ام و (سری زی)

پست توسط Leon SS » 09 ژولای 2012, 15:08

آیا نمونه ای از Z1 تو ایران دیده شده؟
از اونجایی که روی پلت فرم E30 ساخته شده باید توانایی های خوبی داشته باشه.
با حفظ احترام یکدیگر و رعایت قوانین دیگر احتیاجی به مدیر نیست.
ارسال پست

بازگشت به “Z Series | ب ام و سری زی”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 1 مهمان