آشنایی با موتورهای ب ام و سری اِن | BMW N Family Engines

تصویر

مدیر انجمن: دادبه

قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. راهنمای استفاده از فوروم :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.
ارسال پست
نمایه کاربر
93Siro
متخصص فنی خودرو
پست: 1006
تاریخ عضویت: 10 ژولای 2011, 16:07
محل اقامت: تهران

آشنایی با موتورهای ب ام و سری اِن | BMW N Family Engines

پست توسط 93Siro » 25 اکتبر 2011, 20:05

سلام و درود

یکی از دوستان من گویا قول این مطلب رو داده بود، اما چون سرش شلوغ بود از من خواست تا ضمن اعلان شرمندگی ایشان، این مطالب رو در قالب 1 تاپیک جمع اوری و ارسال کنم.

اول از همه 1 سری نکات رو اشاره کنم:

- منابع، استفاده از فروم ها، مقالات و نوشته ها در سایت های مختلف معتبر و قاعدتا در اخر اطلاعات خودم هستش. منابع کاملا موثق بوده و اگر جایی شک و شبهه ای بوده یا از ذکر مطلب خودداری کردم یا در مواردی با اوردن (؟) اشاره به نبود منبع موثق مطلب داشتم. سعی شده تا مطالبی غیر از انچه که در Wikipedia اورده شده، گرد هم اورده شوند. در صورتی که خواهان منبع هر قسمتی شدید، در خدمت هستم.

- سعی کردم تا جای ممکن از به کار بردن اصطلاحات بپردازم یا اگر جایی اصطلاحی اشاره شده بود، تعریفی کوچک در پرانتز اورده شد.

- گاهی مطالب در رابطه با 1 انجین خاص به قدری بوده که می شد صفحه ها برایش نوشت، و برعکس انجینی بود که حتی برای کوچک ترین اطلاعات مجبور به نامه نگاری با فرد یا گروهی شدم. این ضعفی بود که هر چه سعی کردم، توان پاک کردنش را نداشتم.

- مطالبی که بهشون اشاره کردم، سعی کردم باب میل خواننده باشد، یعنی توجه به نکاتی تکنولوژیکی که باعث افزایش قدرت، سرعت و ... از این دست پارامترها بوده، و کمتر به مسائل زیست محیطی و سبز گونه اشاره شده است. قاعدتا اگر مطلب در رابطه با انجین های دایهاتسو بود، توجه به این گونه کمیت ها در اولویت اول قرار می گرفت.

- هر کمی و کاستی بود، خلاصه شرمنده :smile:


سری انجین های 4 سیلندر:

N13:

http://upload.tuningtalk.com/upload/N13-1121.jpg

انجین N13 که به تازگی معرفی شده، مخلوطی از چند انجین مختلف هست. بلوک سیلندر از انجین مشترک پژو-سیتروئن و BMW که روی مینی کوپر هم نصب شده، گرفته شده و محتویات بلوک از انجین جدیدالساخت N20 گرفته شده است. از نکات برجسته مربوط به این انجین میتوان به توربو 2 مرحله ای، تزریق مستقیم سوخت با فشار بالا و Double Vanos و Valvetronic اشاره کرد که راندمان انجین رو بسیار بالا برده است.

Bore ( قطر درونی سیلندر ): 77 میلیمتر
Stroke ( فاصله دو نقطه مرگ پیستون ): 85.8 میلیمتر
ضریب کمپرس: 10:1 ( ؟ )
خروجی: 136 یا 170 اسب بخار و 220 یا 250 نیوتون متر گشتاور.

---- اضافه شده در تاریخ 3 آبان 1390, 21:16 ( قوانین انجمنهای تیونینگ تاک را مطالعه کنید!! ) ----

N20:

http://upload.tuningtalk.com/upload/N20-1121.jpg

انجین جدید و تازه N20 در واقع انجین N55 شش سیلندری هست که بلوک ان کوتاهتر شده و 4 سیلندر را در خود جای داده. بلوک و سرسیلندر به علت المینیومی بودن وزن کمی دارن اما به علت استفاده از توربو و اینترکولر و... از از 4 سیلندرهای مشابه المینیومی وزن بیشتری دارد. نکات بارز هم مانند انجین قبلی توربو 2 مرحله ای، تزریق مستقیم سوخت با فشار بالا و Double Vanos و Valvetronic هست.

Bore ( قطر درونی سیلندر ): 84 میلیمتر
Stroke ( فاصله دو نقطه مرگ پیستون ): 90.1 میلیمتر
ضریب کمپرس: 10:1
خروجی: 184 یا 245 اسب بخار و 270 یا 350 نیوتون متر گشتاور.*

* طی گراف های داینو منتشر شده از این Z4 28i که این انجین رو داره، قدرت روی چرخ های عقب بالای 230 اسب بخار و 334 نیوتون متر گشتاور بوده. معمولا برای DynoPack برای خودروهای دیفرانسیل عقب-موتور جلو حدود 15 تا 17 درصد اتلاف قدرت حساب میشه. یعنی قدرت واقعی تولیدی موتور حدود 265 اسب بخار و 387 نیوتون متر هستش که نشون دهنده سیاست BMW در پایین تر نشون دادن خروجی موتور هستش.

N42:

http://upload.tuningtalk.com/upload/N42-1121.jpg

انجین 4 سیلندری که BMW برای گروه روور طراحی کرد، اما به علت تکه تکه و فروخته شدن این گروه، بر روی بعضی از مدل های خود BMW نصب شد. نکات بارز این انجین، استفاده شفت تعادل دوتایی به جای مورد تکی معمول بود که تا حدودی لرزش انجین رو نسبت به بقیه 4 سیلندرها کاهش داد. نکته دیگر هم استفاده از Double Vanos و Valvetronic بود که عملکرد این انجین را افزایش داد.
این انجین در دو گونه متفاوت تولید شد:

- N42B18:

Bore( قطر داخلی سیلندر): 81 میلیمتر
Stroke ( فاصله دو نقطه مرگ پیستون ): 84
ضریب کمپرس: ?
خروجی: 115 اسب بخار و 175 نیوتون متر.

- N42B20:

Bore( قطر داخلی سیلندر): 90 میلیمتر
Stroke ( فاصله دو نقطه مرگ پیستون ): 84
ضریب کمپرس: ?
خروجی: 143 اسب بخار و گشتاور 200 نیوتون متر.

N43:

http://upload.tuningtalk.com/upload/N43-1121.jpg

انجینی که طی رویکرد جدید BMW یعنی Efficient Dynamics یا پویایی پر بازده ساخته شد. ملاک اول در تولید این انجین، کاهش CO2 خروجی و افزایش رنج حرکتی و در وحله دوم افزایش قدرت بود. استفاده از تزریق مستقیم سوخت در این انجین اون رو به اولین انجین تنفس طبیعی 4 سیلندر BMW تبدیل کرد که از این سیستم استفاده می کند.

N43B16:

Bore( قطر داخلی سیلندر): 82 میلیمتر
Stroke ( فاصله دو نقطه مرگ پیستون ): 75.7 میلیمتر
ضریب کمپرس: 11:1 ( ؟ )
خروجی: 122 اسب بخار و گشتاور 160 نیوتون متر.

N43B20:

Bore( قطر داخلی سیلندر): 84 میلیمتر
Stroke ( فاصله دو نقطه مرگ پیستون ): 90 میلیمتر
ضریب کمپرس: 11:1 ( ? ) - 12:1
خروجی: 122 یا 140 یا 170 اسب بخار و 185 و 190 و 210 نیوتون متر.

N45:

http://upload.tuningtalk.com/upload/N45-1121.jpg

انجینی که در رده هایی جانشین N42 شد و در دو نوع تولید شد، اما به نوعی عقبگرد BMW بود. بر خلاف N42، انجین N45 از Valvetronic بهرمند نبود و کلا با اینکه سال ساختش بالاتر بود اما جهشی درش دیده نمیشد.

N45B16:

Bore( قطر داخلی سیلندر): 84 میلیمتر
Stroke ( فاصله دو نقطه مرگ پیستون ): 72 میلیمتر
ضریب کمپرس: 10.5:1 ( ؟ )
خروجی: 113 اسب بخار و گشتاور 150 نیوتون متر.

N45B20:


Bore( قطر داخلی سیلندر): 85 میلیمتر
Stroke ( فاصله دو نقطه مرگ پیستون ): 88 میلیمتر
ضریب کمپرس: 11:1 ( ؟ )
خروجی: 170 اسب بخار و گشتاور 200 نیوتون متر.

N46:

http://upload.tuningtalk.com/upload/N46-1121.jpg

یکی از انجین های خیلی معمولی BMW که Valvetronic هم دارد.

N46B18:

Bore( قطر داخلی سیلندر): 84 میلیمتر
Stroke ( فاصله دو نقطه مرگ پیستون ): 81 میلیمتر
ضریب کمپرس: 10 (?)
خروجی: 115 اسب بخار و 175 نیوتون متر.

N46B20:

Bore( قطر داخلی سیلندر): 84 میلیمتر
Stroke ( فاصله دو نقطه مرگ پیستون ): 90 میلیمتر
ضریب کمپرس: 10.5:1
خروجی: 143 یا 150 اسب بخار و 200 نیوتون متر.

N47:

http://upload.tuningtalk.com/upload/N47-1121.jpg

انجین دیزلی که هنگام معرفی انجین سال معرفی شد و تا کنون در رده خودش بهترین بوده. استفاده از تکنولوژی بالا در این انجین مثل Common Rail در کنار استفاده از سیستم Twin Turbo در گونه N4720 ( گونه های دیگر از تک توربو دو مرحله ای استفاده می کنند ) باعث شده که این انجین اولین دیزل دنیا باشه که توانسته رکورد 100 اسب بخار به ازای 1 لیتر رو بشکنه. این سری انجین در کنار قدرت بالا، مصرف و الودگی بسیار پایینی دارد به طوری که BMW 320 Efficient Dynamics، کم مصرفترین و کم الوده کننده ترین سدان لوکس غیر هیبرید در اروپا هست. مدل N47TU که مدل به روز شده با تکنولوژی بالاتری هست ( Technical Update ) رکورد 109 اسب بخار به ازای 1 لیتر رو به جا گذاشته که تا به حال شکسته نشده باقی مانده است.

Bore( قطر داخلی سیلندر): 84 میلیمتر
Stroke ( فاصله دو نقطه مرگ پیستون ): 90 میلیمتر
ضریب کمپرس: 16:1 - 16.5:1
خروجی: 116 یا 143 یا 163 یا 177 یا 204 یا 21 یا 218 اسب بخار و 175 یا 260 یا 300 یا 360 یا 350 یا 400 یا 450 نیوتون متر.

---- اضافه شده در تاریخ 3 آبان 1390, 21:16 ( قوانین انجمنهای تیونینگ تاک را مطالعه کنید!! ) ----

سری انجین های 6 سیلندر:

N52:

http://upload.tuningtalk.com/upload/N52-1121.jpg

با توجه به اینکه این انجین در سال 2004 معرفی شده و تولید ان در حال پایان هست، باز هم از پیشرفته ترین 6 سیلندر های BMW هست. در بلوک ان از الیاژ منیزیوم-المینیوم استفاده شده، Sleeve سیلندرهایش ( استوانه درونی سیلندر که قابل تعویض هست ) از الیاژ سیلیکون-المینیوم هستن و سرسیلندر المینیومی پایان بخش تفسیر هندسه این انجین هستش. نتیجه؟ سبک ترین 6 سیلندر خطی جهان و یکی از سبک ترین 6 سیلندرهای دنیا. این سبکی به علاوه Valvetronic نسل دوم و Double Vanos به این انجین توانایی این رو داده تا لقب بیشترین قدرت به ازای وزن در بین 6 سیلندر های دنیا داشته باشه.

N52B25:

Bore( قطر داخلی سیلندر): 82 میلیمتر
Stroke ( فاصله دو نقطه مرگ پیستون ): 78.8 میلیمتر
ضریب کمپرس: 11:1
خروجی: 177 یا 204 یا 218 اسب بخار و 230 یا 250 نیوتون متر.

N52B30:

Bore( قطر داخلی سیلندر): 85 میلیمتر
Stroke ( فاصله دو نقطه مرگ پیستون ):88 میلیمتر
ضریب کمپرس: 10.7:1
خروجی: 218 یا 256 یا 268 اسب بخار و 280 یا 310 یا 315 نیوتون متر.

N53:

http://upload.tuningtalk.com/upload/N53-1121.jpg

N53 انجینی است که بیشتر شایسته نام N52TU هست تا N53 چون تغییرات صورت گرفته اندک هست. در این انجین، مهندسین از سر سیلندر N54 استفاده کردن که نتیجه ان دارا تزریق مستقیم سوخت هست، اما وزن کلی انجین افزایش یافته و به دلیل کمبود فضا، Valvetronic حذف شده است.

N53B25:

Bore( قطر داخلی سیلندر): 82 میلیمتر
Stroke ( فاصله دو نقطه مرگ پیستون ): 78.8 میلیمتر
ضریب کمپرس: 11:1
خروجی: 190 اسب بخار و 235 نیوتون متر.

N53B30:

Bore( قطر داخلی سیلندر): 85 میلیمتر
Stroke ( فاصله دو نقطه مرگ پیستون ): 88 میلیمتر
ضریب کمپرس: 10.7:1
خروجی: 204 یا 218 یا 268 اسب بخار و 270 یا 320 نیوتون متر.

N54:

http://upload.tuningtalk.com/upload/N54-1121.jpg

انجینی که از سال 2007 تاکنون بهترین انجین 2.5 تا 3 لیتر بوده، 2 بار به عنوان انجین برتر سال معرفی شده و 1 بار هم انجین جدید سال. یعنی 8 جایزه توسط IEFTY که همچون اسکار دنیای اتومبیل است. برای این انجین، مهندسین BMW که برای اولین بار در 25 سال اخیر انجین بنزینی پرخوران شده می ساختن، به جای بلوک سبک وزن N52 که از الیاژ سبک و در عین حال به نسبت ضعیف منیزیوم-المینیوم ساخته شده، از بلوک M54 که از الیاژ اهن-المینیوم ساخته شده استفاده کردن که مقاومت بیشتری دارد. به ان Double Vanos و سیستم تزریق مستقیم سوخت اضافه کردن ( بدون Valvetronic )، از اینترنال ( پیستون، میل لنگ، شاتون ) فورج ( نوعی روش به دست اوردن الیاژ اهن که مقاوت بیشتری نسبت به اهن ریخته گری شده دارد ) استفاده شده تا توانایی هضم 8.8PSI بوست که توسط دو عدد توربوچارجر کوچک تولید میشه را داشته باشن. دلیل استفاده از توربوچارجر های کوچک، از بین بردن تا حدودی Lag ( تاخیر عملکرد توربین ) بوده. با این شیوه، Lag برطرف شده اما مشکلی که ایجاد شده، کم بازده شدن توربو ها در دورهای پایانی هستش که عملکرد خود را تا حدودی از دست می دهند و به قول معروف از نفس می افتن.

Bore( قطر داخلی سیلندر): 84 میلیمتر
Stroke ( فاصله دو نقطه مرگ پیستون ): 89.6 میلیمتر
ضریب کمپرس: 10.2:1
خروجی: 300 یا 320 اسب بخار و 400 یا 450 نیوتون متر.*

*این انجین در حقیقت قدرت و گشتاور بیشتری تولید می کند. بر روی داینو روی چرخ های عقب، 270 اسب بخار و 380 نیوتون متر گشتاور تولید می کند. با 1 ضرب و تقسیم، می بینیم که اعداد واقعی، حول و حوش 325 اسب بخار و 450 نیوتون متر گشتاور هستش و برای مدل هایی که گفته شده 320 اسب بخار و 450 نیوتون متر گشتاور دارند، اعداد واقعی 350 اسب بخار و 500 نیوتون متر اعداد واقعی هستند.

N54TU:

http://upload.tuningtalk.com/upload/N54tu-1121.jpg

انجینی که بر روی 1M نصب شده، و اطلاعات منتشر شده در رابطه با ان کم هستش. شایعاتی پیرامون یکسان بودن این انجین با انجینی که Alpina بر روی B3 نصب می کنه هستش. اما به چه این شایعه صحت داشته باشد، چه نداشته باشد، این انجین بر پایه N54 با کوچکترین تغییرات ساخته شده است.

Bore( قطر داخلی سیلندر): 84 میلیمتر
Stroke ( فاصله دو نقطه مرگ پیستون ): 89.6 میلیمتر
ضریب کمپرس: 10.2:1
خروجی: 326 اسب بخار و 450 نیوتون متر.*

* همان رویه ای را BMW که برای N54 در نظر گرفته بود، برای این انجین در نظر گرفت یعنی عدم اعلام اعداد واقعی. باز هم داینو نشان میده که این انجین نزدیک 370 اسب بخار و 500 نیوتون متر گشتاور تولید می کند.

N55:

http://upload.tuningtalk.com/upload/N55-1121.jpg

N55 در واقع N54 ای هستش که تکنولوژی N52 را دارا هستش. Valvetronic به این انجین اضافه شده تا ری اکشن پدال گاز رو افزایش بده چون که در N55، به جای استفاده از Twin Turbo، از Single Turbo دو مرحله ای استفاده شده. گشتاور نسبت به N54 در دور کمتری به ماکزیمم خود میرسد و مصرف کمتری دارد.

Bore( قطر داخلی سیلندر): 84 میلیمتر
Stroke ( فاصله دو نقطه مرگ پیستون ): 89.6 میلیمتر
ضریب کمپرس: 10.2:1
خروجی: 300 یا 320 اسب بخار و 400 یا 450 نیوتون متر.*

*اعداد اعلام شده مانند N54 بوده، اما در واقعیت خروجی بیش از ان هستش و مقدار خروجی تقریبا مانند N54 اما 1 مقدار کمتر، حدود 320 اسب بخار و 440 نیوتون متر گشتاور هستش. برای مدل هایی که گفته شده 320 اسب بخار و 450 نیوتون متر گشتاور دارند، اعداد واقعی 340 و 490 نیوتون متر اعداد واقعی هستند.

BMW N57:

http://upload.tuningtalk.com/upload/N57-1121.jpg

این سری از انجین دیزل BMW، همان انجین پیشرفته N47 است با دو تفاوت اصلی که به جای 4، 6 سیلندر دارد و از توربویی ( پر قدرت ترین از Twin Turbo استفاده می کند ) با پره های متغیر استفاده می کند. در طراحی این انجین،
اولویت اول کاهش الودگی و مصرف بوده است.

Bore( قطر داخلی سیلندر): 84 میلیمتر
Stroke ( فاصله دو نقطه مرگ پیستون ): 90 میلیمتر
ضریب کمپرس: 16.5:1 - 17:1
خروجی: 204 یا 245 یا 306 اسب بخار و 420 یا 540 یا 600 نیوتون متر.

---- اضافه شده در تاریخ 3 آبان 1390, 21:17 ( قوانین انجمنهای تیونینگ تاک را مطالعه کنید!! ) ----

سری انجین های 8 سیلندر:

N62:

http://upload.tuningtalk.com/upload/N62-1121.jpg

انجین N62 که بر مبنای M62 و با زاویه 90 درجه ای ساخته شده، از بلوکی با الیاژ سیلیکون-المینیوم و سرسیلندر المینیومی ساخته شده است. این نوع ساخت، برای اولین باری بود که در یک انجین V8 استفاده شده بود، باعث شد تا وزن N62 با توجه به داشتن Double Vanos و Valvetronic در حد مناسبی نسبت به M62 باقی بماند. با توجه این تفاسیر، داوران IEOTY 2 جایزه بهترین انجین جدید و بهترین انجین بالای 4 لیتر حجم را به BMW برای این انجین تقدیم کردند.

N62B36:

Bore( قطر داخلی سیلندر): 84 میلیمتر
Stroke ( فاصله دو نقطه مرگ پیستون ): 81.2 میلیمتر
ضریب کمپرس: 10:1
خروجی: 272 اسب بخار و 360 نیوتون متر.

N62B40:

Bore( قطر داخلی سیلندر): 87 میلیمتر
Stroke ( فاصله دو نقطه مرگ پیستون ): 84.1 میلیمتر
ضریب کمپرس: 10:1
خروجی: 300 اسب بخار و 390 نیوتون متر.

N62B44:

Bore( قطر داخلی سیلندر): 92 میلیمتر
Stroke ( فاصله دو نقطه مرگ پیستون ): 82.7 میلیمتر
ضریب کمپرس: 10:1
خروجی: 333 اسب بخار و 450 نیوتون متر.

N62B48:

Bore( قطر داخلی سیلندر): 93 میلیمتر
Stroke ( فاصله دو نقطه مرگ پیستون ): 88.3 میلیمتر
ضریب کمپرس: 10.4:1
خروجی: 355 یا 360 یا 367 اسب بخار و 475 یا 500 یا 490 نیوتون متر.

N63:

http://upload.tuningtalk.com/upload/N63-1121.jpg

انجین V8 با زاویه ی بین سیلندری 90 که کاملا جدید هستش. در طی طراحی، به ویژگی پرخوران بودن این انجین کاملا توجه شده از اینترنال فورج گرفته تا قرار گرفتن دو توربو دو قلو در بین ردیف سیلندر ها گویای این مطلب هستند. این تکنیک، یعنی قرار دادن توربو ها بین دو شاخه ی V، باعث شده تا Lag تا حدود کمی نسبت به حالت معمول که در ان هر یک از توربو ها در طرفین هدرز و پایین انجین هستند، کاهش پیدا کند اما بزرگترین نقطه قوت ان این تکنیک، جمع و جور شدن انجین هست. گفتنی است که N63 اولین V8 ای هست که اینگونه طراحی شده. استفاده از دو عدد توربو Garrett GT22 که اندازه کوچکی دارند و بوست تقریبا پایینی رو تولید می کنند، مانند N54 باعث شدن که Lag تا حدودی ناپدید شود اما مشکل از نفس افتادن در دورهای پایانی رو به ارمغان اوردن. تزریق مستقیم سوخت، Double VANOS نسل دوم و Valvetronic هم در این انجین به کار رفته است. نتیجه قرار دادن این همه تکنولوژی در یک انجین، تولید قدرت در کنار کم مصرف بودن هست.
نکته دیگر، این انجین مانند سری انجین های جدید توربو BMW برخلاف انجین های قبلی که تمایل به دور بالا بودن داشتند، در دور های پایین تمام گشتاور خود را تولید می کنن و با دور برداشتن، برخلاف انتظار این گشتاور کاهش پیدا می کند که به دلیل استفاده از توربو های کوچک هستش.

Bore( قطر داخلی سیلندر): 89 میلیمتر
Stroke ( فاصله دو نقطه مرگ پیستون ): 88.3 میلیمتر
ضریب کمپرس: 10:1
خروجی: 400 اسب بخار و 600 نیوتون متر.*

*فلسفه عدم اعلام اعداد حقیقی، در این انجین هم دیده می شود. البته شواهد و قرائن نسبت به N54 کمتر هستش، اما بیشتر گراف های داینو منتشر شده حاکی از این هستند که خروجی واقعی، 440 اسب بخار و 660 نیوتون متر است.

سری انجین های 12 سیلندر:

N73:

http://upload.tuningtalk.com/upload/N73-1121.jpg

اولین انجینی که تزریق مستقیم سوخت در ان به کار گرفته شد، اولین انجینی که Valvetronic را دارا بود و اولین V12 BMW که از 4 سوپاپ در هر سیلندر ( DOHC ) استفاده می شد. نتیجه، کاهش قابل توجه مصرف سوخت نسبت به M73 که بر پایه ان ساخته شده بود. با اینکه از لحاظ قدرت، پیشرفت چشمگیری نسبت به M73 داشت، اما کماکان مشکل M73 یعنی طراحی به نسبت ضعیف سرسیلندر باعث شد تا خروجی انجین در قیاس با رقبا کمتر باشد.

N73B60:

Bore( قطر داخلی سیلندر): ? میلیمتر
Stroke ( فاصله دو نقطه مرگ پیستون ): ? میلیمتر
ضریب کمپرس: ?
خروجی: 438 اسب بخار و 600 نیوتون متر

N73B67:

Bore( قطر داخلی سیلندر): ? میلیمتر
Stroke ( فاصله دو نقطه مرگ پیستون ): ? میلیمتر
ضریب کمپرس: ?
خروجی: 453 اسب بخار و 720 نیوتون متر

N74:

http://upload.tuningtalk.com/upload/N74-1121.jpg

از تلفیق N73 و توربوچارجرهای GT22 که در N63 استفاده شده، N74 ایجاد شد. متاسفانه کمبود/نبود اطلاعات پیرامون این انجین کاملا مشهود هست.

N74B60:

Bore( قطر داخلی سیلندر): ? میلیمتر
Stroke ( فاصله دو نقطه مرگ پیستون ): ? میلیمتر
ضریب کمپرس: ?
خروجی: 538 اسب بخار و 750 نیوتون متر

N74B66:

Bore( قطر داخلی سیلندر): ? میلیمتر
Stroke ( فاصله دو نقطه مرگ پیستون ): ? میلیمتر
ضریب کمپرس: ?
خروجی: 563 اسب بخار و 784 نیوتون متر
نمایه کاربر
sepehrz999
فعال Formula1
پست: 4633
تاریخ عضویت: 17 آپریل 2010, 15:14
نوع خودرو: e12
محل اقامت: کرج-مهرشهر

Re: اشنایی با موتور های سری N

پست توسط sepehrz999 » 27 اکتبر 2011, 00:20

:grin: :hb:
خیلی ممنون...
توضیحات فوق العاده جالبی بودن...

مخصوصا اون قسمت 320 و 328 :-)

امیدوارم اساتید امر هم زودتر این تاپیک رو ببینن..

این مدل توربو رو...من یکبار دو بخشی ،ترجمه کرده بودم، کلا باید یه فکر جمعی کنیم و معادل فارسی جالبی براش پیدا کنیم
راه در جهان یکیست ...و آن راه راستی ست
نمایه کاربر
sepehrz999
فعال Formula1
پست: 4633
تاریخ عضویت: 17 آپریل 2010, 15:14
نوع خودرو: e12
محل اقامت: کرج-مهرشهر

Re: آشنایی با موتورهای ب ام و سری اِن | BMW N Family Engines

پست توسط sepehrz999 » 27 اکتبر 2013, 01:21

سینا بعد 2 سال تاپیکت رو از زیر گرد و خاک کشیدم بیرون ...نسبت تراکم n53 b30 رو مطمئنی درست نوشتی؟ خیلی جاها نوشتن 12.0 به یک...شما نوشتی 10.7 ...فکر کنم 12.0 به یک درست باشه چون حتی توی سایت مجله am&S هم همین عدد قید شده..البته برای قوی ترین مدل (268 اسب بخاری)
راه در جهان یکیست ...و آن راه راستی ست
نمایه کاربر
93Siro
متخصص فنی خودرو
پست: 1006
تاریخ عضویت: 10 ژولای 2011, 16:07
محل اقامت: تهران

Re: آشنایی با موتورهای ب ام و سری اِن | BMW N Family Engines

پست توسط 93Siro » 27 اکتبر 2013, 09:48

ا اقا یادش بخیر چه جوون بودم!! :smile:
سپهر الانش رو نمی دونم، ولی من اینایی که نوشتم رو از تو Spec Sheet خود BMW دراوردم. البته اینکه واسه کدوم منطقه چه پیستون استفاده شده بود رو ننوشته بود. چون از اینکارا انجام می دن که تو جاهای مختلف اینترنال های مختلف استفاده می کردن.
نمایه کاربر
reza.valipour121
دنده 1
پست: 1224
تاریخ عضویت: 20 سپتامبر 2011, 00:52
نوع خودرو: E36,Rio,Golf mk2
محل اقامت: بابل

Re: آشنایی با موتورهای ب ام و سری اِن | BMW N Family Engines

پست توسط reza.valipour121 » 30 اکتبر 2013, 23:01

سینا جان ایجاد یه تاپیک انجین آلپینا هم دستت رو میبوسه
نمایه کاربر
93Siro
متخصص فنی خودرو
پست: 1006
تاریخ عضویت: 10 ژولای 2011, 16:07
محل اقامت: تهران

Re: آشنایی با موتورهای ب ام و سری اِن | BMW N Family Engines

پست توسط 93Siro » 16 نوامبر 2013, 22:56

مهندس شما که خودتون استادین! کدوم موتور چشتون رو گرفته؟ از الان رفتم تو اماده باش برای اون تاپیک.
نمایه کاربر
reza.valipour121
دنده 1
پست: 1224
تاریخ عضویت: 20 سپتامبر 2011, 00:52
نوع خودرو: E36,Rio,Golf mk2
محل اقامت: بابل

Re: آشنایی با موتورهای ب ام و سری اِن | BMW N Family Engines

پست توسط reza.valipour121 » 17 نوامبر 2013, 21:10

آلپینا 8 سیلندر..!!
ارسال پست

بازگشت به “مباحث تخصصی انجین های ب ام و”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 1 مهمان