نقش ارگونومی در رانندگی

قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. راهنمای استفاده از فوروم :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.
ارسال پست
نمایه کاربر
rxsina
دنده 1
پست: 1696
تاریخ عضویت: 08 ژانویه 2010, 01:20
نوع خودرو: E46 coupe
محل اقامت: پاسداران
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: نقش ارگونومی در رانندگی

پست توسط rxsina » 13 اکتبر 2012, 15:16

اسم تاپیک بسیار جذاب و تخصصی هستش ولی متاسفانه مطالبش ربط چندانی به ارگونومی نداره، ارگونومی در واقع مناسب سازی ابزار و وسایل برای آسایش و راحتی استفاده کاربران هست. میشه ارگونومی رو در مورد ماشین بستش داد به مواردی از قبیل فرمان، صندلی، نحوه قرار گیری پدالها، کمربند ایمنی و....
چون رشته من HSE هستش و ارگونومی یکی از درسهای تخصصیش هست گفتم شاید این مطالب به درد دوستان بخوره.
عرض کنم خدمتتون که در مورد فرمون یکی از رایجترین کارها تغییر اون با نمونه اسپرتیش هستش که کار اشتباهیه، چرا؟ به لحاظ ارگونومیک میشه گفت شما شعاع دوران رو کم میکنید! درنتیجه باید نیروی بیشتری برای چرخاندن اون وارد کنید، حالا مشکل اساسی اینجاست که علاوه بر افزایش نیروی دست شما مجبور هستید نیرو رو به سطح کمتری وارد کنید(فاصله کم دستها نسبت به هم) این مورد باعث میشه فشار زیادی به کتف و سر شانه های شما وارد بشه در صورتی که اگه شعاع فرمون بیشتر بود نحوه قرار گیری درست آرنج (خمیده تر) کمک به کاهش فشار روی ناحیه کتف شما میکرد.
حالا اگه ماشین هیدرولیک باشه یا نباشه یه مشکل مشترکی هستش اونم اینه که بعد از دور زدن وقتی فرمون میخواد به حالت اول برگرده با سرعت بیشتری میچرخه که کنترلش سختتر میشه.
نکته مهم اینجاست که با کوچیکتر شدن فرمون و کاهش شعاع دوران اون شما دامنه حرکت رو کم میکنید مثلا اگه نیم دور فرمون شما کمانی به اندازه 40 سانت بود با کوچیک شدن فرمون این اندازه به کمان 35 سانتی تغییر پیدا میکنه که اصطلاحا فرمون تیزتر میشه و تا حدودی قدرت مانور کمتری در اختیار شما قرار میگیره البته باید این رو هم در نظر داشت که در عکس العملهای ناگهانی میتونه به شما کمک کنه و سریعتر تغییر مسیر بدین.
درکل افزایش قطر فرمون چرخوندن رو آسونتر میکنه ولی فرمون مناسب باید قطرش از فاصله بین دو دست شما وقتی در حالت موازی هم قرار گرفتن(به اندازه عرض شانه) یه مقدار کمتر باشه در حدود 4-5 سانت. این فرمون های اسپرت که در بازار هستش 90 درصد غیر استاندارد هستند. قطر و تعداد پره های فرمون هم نقش مهمی در راحتی راننده داره. قطر فرمون باید چیزی در حدود 2 سانت باشه(برای رانندگی شهری) بطوریکه وقتی دستتون رو دورش میگیرید به راحتی نوک انگشتانتون رو بتونید با انگشت شصت لمس کنید. فاصله پره ها هم نباید طوری باشه که دست بینشون گیر کنه.
باز هم مطالب جالبی در مورد نقش ارگونومی در سایر موارد هستش که اگه مایل بودین میتونم در اختیارتون قرار بدم.
ردلاین از خصوصیات بارز ماشین باز است.
arman18
پست: 8
تاریخ عضویت: 11 فوریه 2013, 14:17
نوع خودرو: انشا الله در آینده
محل اقامت: فارس
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: نقش ارگونومی در رانندگی

پست توسط arman18 » 25 ژانویه 2014, 15:31

سلام این تاپیک نسبتا قدیمی رو بالا کشیدم که یک سوال بپرسم برای پژو 405 غربیلک فرمانهای قدیمی بهتر یا جدید چرا؟
نمایه کاربر
aalpsat
دنده 1
پست: 1486
تاریخ عضویت: 02 نوامبر 2012, 14:08
نوع خودرو: Tiba sx 94
محل اقامت: malayer
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: نقش ارگونومی در رانندگی

پست توسط aalpsat » 26 آگوست 2014, 00:56

سلام دوستان من ارگونومی رو مهمترین ملاک انتخاب خودرو میدونم
پس بزارید یه مقایسه بین راحتی (ارگونومی ) پراید و405 انجام بدم چون یه 100000 تایی بااین ماشینا رانندگی کردم .

پراید درمقایسه با405 ماشین راحتی نیست . :hah:
اولین چیزی که توپراید آدم رو ناراحت میکنه چینش و قرارگیری پدالهای گاز، ترمز و کلاج هست.
پدالها خیلی بالا هستن(فاصلشون باکف اتاق خیلیه) وزاویه ی نسبتا عمودی دارن که بدجور باعث پادرد وخواب رفتن پا میشن! مخصوصا تو جاده که گاز رو مجبوری ثابت نگه داری اما تو 405 اینطورنیست و قضیه برعکس اینه.

پدال کلاج پراید به سمت شاگرد متمایل هست وباعث اذیت میشه تا جاییکه حتی موقع کلاج گرفتن شصت پام به ترمز گیر میکنه و خیلی خطرناکه!
ومتاسفانه سایپا تا حالا هیچ اقدامی واسه بهتر شدن ارگونومی پراید نکرده.
درمورد سفتی کلاج پراید و405 باید بگم پراید کلاج نرمتری داره ولی خوب کورسش 3 برابر کلاج405 هستش.
صندلی پراید، خوب آدمو دربر نمیگیره وسر پیچای تند حس پرت شدن به آدم دست میده!
ونصبت به 405 حرفی واسه گفتن نداره.
من که هیچ وقت با صندلی پراید کنار نیومدم. :D
دسته راهنما و دسته دنده و اهرم ترمزدستی بنظرم جای خوبی قرار دارن ودسترسی بهشون راحته.
درمورد غربیلک فرمون هم بگم 405 خوش دست تر هست
405 ،پدالهای راحتی داره البته اگه سفتی کلاجشو نادیده بگیرم!
صندلیهای 405 راحت هستن و من توی مسافرتی که عید با ماشین بابا(405) داشتم احساس خستگی نکردم.
اما متاسفانه زانوی آدم به داشبورد 405 گیرمیکنه واین تو ذوق میزنه اماقابل تحمله!
دسترسی به کلید شیشه بالابر پراید بهتره.چیز دیگه ای به ذهنم نمیرسه :sad:
اها، 405 با اینکه موتور پر سروصداتری داره اما ورود صدا به داخل اتاق کمه که این خیلی مهمه اما پراید صدای موتور اول میپیچه تو اتاق بعد میره بیرون :-(
دیگه اینکه توی هردوتا ماشین جایی واسه قرار دادن ارنج موقع نگه داشتن فرمون نیست و حتما یه کنسول باید بخری :D
حیفه این تایپیک خاک بخوره دوستانی که تجربه خودرو های دیگه ای رو دارن بنویسن تا بقیه استفاده کنن.
خیلی دوست دارم راحتی ال90 و رانا با 405 مقایسه بشه یا سورن و ام وی ام530ولیفان620.
--------------------{-@
arash
موتور شور معجزه گر !!!
http://tuningtalk.com/forum/viewtopic.php?f=84&t=32563
مرگ سیاه موتور اتومبیل
viewtopic.php?t=93716
ارسال پست

بازگشت به “تجربیات آموزنده”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 1 مهمان