تزريق ثانويه هوا-Secondary Air Injection

مدیر انجمن: كوروش پيروز

قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. راهنمای استفاده از فوروم :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.
نمایه کاربر
Preux
يار همراه
پست: 1205
تاریخ عضویت: 26 آگوست 2005, 14:27
نوع خودرو: LX بابا!
محل اقامت: مشهد پلاك 81

تزريق ثانويه هوا-Secondary Air Injection

پست توسط Preux » 31 اکتبر 2007, 15:52

Secondary air injection

سلام
چند روزی بود که زیادی تو پیت و دل تنگ پلاس بودم احساس خجالت توام با وجدان درد داشتم :-o گفتم یک چیز بدردبخور بذارم تا از بار گناهانم کاسته بشه :) .اول می خواستم در مورد throttle plate بنویسم اما دیدم این ناآشناتره .
این مقاله که در ذیل آمده است برای خودم که کاملا جدید بود این چیزها رو می شنیدم یعنی تا قبل از این از وجودش اطلاعی نداشتم.

http://www.cvjreman.com/images/MBSmog1.jpg
http://www.cvjreman.com/images/MBSmog2.jpg



Secondary air injection که معمولا به آن air injection یا بطور محاوره ای smog pump می گویند و نام تجاری آن Air Injection Reactor است در واقع یک روش در جهت کاهش آلایندگی خودروهاست که در سال 1966 معرفی شد.
به طور خلاصه اساس کار این سیستم تزریق هوای تازه به اگزوز اتومبیل است.نحوه دقیق چگونگی پیشگیری از آلودگی به روش اتخاذ شده برای تزریق هوا و محل ورود هوا به سیستم اگزوز بستگی دارد.سیستم های اولیه ، هوا را در محلی بسیار نزدیک به موتور تزریق می کردند که برای این کار یا پورتهای اگزوز در سرسیلندر یا منیفولد دود انتخاب می شد.
درحقیقت نحوه کم کردن آلودگی به این صورت بود که این سیستمها اکسیژن مورد نیاز برای اکسید شدن(سوختن) سوخت های نسوخته و یا نیم سوخته را - قبل از خروج آن از اگزوز -فراهم می کردند.
با معرفی و بکارگیری این سیستم ها ، تزریق ثانویه اکسیژن و ترکیب آن با بنزین نسوخته یا نیم سوز که در خودروهای دهه 60 و 70 بسیار شایع بود ، به طرز قابل ملاحظه ای آلودگی اتومبیلها کاهش یافت.
اگرچه گرمای اضافی حاصل از احتراق دوباره - مخصوصا در مواردی که به دلیل جرقه نامناسب یا تنظیم نبودن کاربراتور بنزین خام فراوانی در اگزوز وجود داشت - باعث صدمه دیدن سوپاپهای دود و حتی در بعضی موارد باعث گرم شدن بیش از حد منیفولد دود و نورانی شدن آن! بر اثر گرما می شد.

اينا رو از خودم مي نويسم:
توي مقاله ويكي عكسي چيزي نداشت بنابراين خودم تراكتور رو روشن كردم و عمل شخم زني رو آغاز كردم.در حين اين فرآيند متوجه شدم كه غير از اون عكسهاي smog كه بالا گذاشتم و مربوط به فروش قطعه هست بقيه ملت همه دنبال راههاي پيچوندن اين بدبخت هستند و همه جا DIY گذاشتند براي برداشتن smog pump
مثلا اين موتور آلفا رو ببينيد
http://img.photoamp.com/pa/07/10/31/LySMGwI.JPG
اون منبع قرمز گندهه رو كار نداريم پره از red automatic transmission fluid ، مورد استفادش اما اينه: reservoir for the hydraulic load-leveler system (ديدين كارش نداشتيم :-()
خوب حالا اون قرمزه كه كارش نداشتيم رو كه ديدين حتما اون قرمز كوچوله رو هم ديدين اون فيلتر هواست براي همين smog كه البته در عكس نمي بينيدش چون برش داشته :cool:
حالا اين موتور (Donor (89 Bronco with FI 302 رو ببينيد
http://www.supermotors.net/getfile/5040 ... to0041.jpg
توي اين يكي هم دنبال smog نگرديد چون اينم برداشته كه فكر كنم اون پولي كه تسمه نداره واسه همين smog هست.
اين دياگرام هم رو هم ببينيد(فكر كنم اگر عكس اين رو همين طوري بذارم در جا ban بشم :-( )
http://chevythunder.com/AIR_smog_pump_diagram.jpg
راستی این smog ها همچين زيرخاكي هم نيستند ظاهرا تا سال 95 روي يك سري مرسدسها بوده البته جزيياتش برعهده اساتيد بنزباز اگر قابل بدونند توضيح بدن.اون پمپ اوليها هم يك جورايي تيونينگ شده هستند يعني خودش كه مي گه از پمپهاي استوك بهتر هستند حالا جزيياتش زياد مهم نيست اما اگر خواستين تو همون صفحه هست.





اگر خدابخواد و حسش باشه و ببینم هستند کسانی که خوششون اومده باشه، قسمتهای بعدی هم داره.


منبعش هم wikipedia ست در این صفحه
http://en.wikipedia.org/w/index.php?tit ... _injection
ترجمش هم خودم.
اگر بقیه هم خواستن می تونند از تو همین لینک یا از جای دیگه قسمتهای بعد رو ترجمه کنن و ادامه بدن يا اطلاعات خودشون رو بروز بدن؛ در هر صورت به شدت استقبال می کنم.
نمایه کاربر
N@vid
يار همراه
پست: 1889
تاریخ عضویت: 21 ژوئن 2005, 23:11
نوع خودرو: مشخص نشده!
تماس:

پست توسط N@vid » 31 اکتبر 2007, 16:42

ممنون.... :-)
زحمت کشیدی....
خسته نباشی... :eek: :cool:
نمایه کاربر
saeed/سعيد
مدیر کلوپ موتورسیکلت
پست: 6396
تاریخ عضویت: 07 آپریل 2006, 01:18
نوع خودرو: Valtra T171
محل اقامت: תל אביב-יפו-Dez

پست توسط saeed/سعيد » 31 اکتبر 2007, 17:24

ای ول علی جان خسته نباشی

این سیستم رو چند بار جناب آقای عمرانی عزیز توی کلوپ موتورسیکلت معرفی کردند ولی مثل این که کسی زیاد علاقه مند نبود ولی کلا سیستم جالبیه

این سیستم روی تمام ویو ها نصبه و کارایی قابل قبولی داره

حتما ادامش بده خودمم سرچ میکنم منتظرم :wink2:
.
مبر ز موی سپیدم گمان به عمر دراز جوان ز حادثه ای پیر میشود گاهی
نمایه کاربر
Mahshad
دنده 1
پست: 1168
تاریخ عضویت: 01 ژوئن 2007, 12:35
محل اقامت: Teh

پست توسط Mahshad » 31 اکتبر 2007, 23:29

اين سيستم فقط آلودگي رو كم ميكنه؟ چه تاثيري روي توان موتور داره؟!
شايد با سوختن اون مواد توي سيستم اگزاست يه خلا بوجود بياره...درسته؟
نمایه کاربر
علي هافكلاچ
کاربر ويژه
پست: 13290
تاریخ عضویت: 12 اکتبر 2004, 10:47
نوع خودرو: FormulaSilverBird400
محل اقامت: كرانه ي درياي پارس، شهر باستاني ليان (آفتاب تابان)
تماس:

پست توسط علي هافكلاچ » 01 نوامبر 2007, 09:25

اين سيستم خيلي قديميه و همونطور كه دوستمون گفتن مال دهه ي 60 هست

متاسفانه عيبش هم همون برگشت جرقه بود
البته اين سيستم بيشتر موقعي كه ماشين سرده كار ميكنه و بعد از مدار خارج ميشه
همون پيچوندنش بهتره
چون خيلي هم مفيد نيست :cool:
رضا عمراني
مدیر کلوپ موتورسیکلت
پست: 2769
تاریخ عضویت: 22 دسامبر 2006, 20:30

پست توسط رضا عمراني » 01 نوامبر 2007, 21:36

باپيدايش سيستمهاي سوخت رساني انژكتوري و همچنين ضرورت ايجاد مبدلهاي كاتاليست در خودرو سيستمهاي قديمي كاهش الايندگي مثل همين تزريق ثانويه هوا ديگر كاربردي ندارد(حتي در انجينهاي كم حجم و انژكتوري موتورسيكلت) ولي كماكان سيستم خوبي در انجينها و موتورهاي مجهز به كاربراتور ميباشد.
بنظر ميرسه اين smog ها هم به سرنوشتCLC پرايدها دچار شدن.
Rhytm & Balance
نمایه کاربر
TUNER
سرعت : 30 كيلومتر در ساعت
پست: 595
تاریخ عضویت: 24 دسامبر 2005, 12:02
محل اقامت: مشهد...شهرک غرب

پست توسط TUNER » 01 نوامبر 2007, 23:03

سلام
با اجازه آقا علي رضا منم يه توضيحي بدم:
اين سيستم كه قصدش كم كردن آلايندگي هست توي موتور هاي جديد خيلي كار برد داره.
همون طوري كه ميدونيد توي موتور هاي جديد از كاتاليست اگزوز استفاده ميكنن و اين كار فقط براي كم كردن آلايندگي خودرو هاست.
اين كاتاليست ها براي اينكه شروع بكار كنن بايد به دماي بالايي برسن.
دود هاي خروجي هم كه اكثرشون گازهاي HC CO NOx هستند آلودگي خيلي بالايي دارن.
حالا اين سيستم كارش چيه؟
اين سيستم كه الان بصورت برقي روي اتومبيل هاست يه سنسور دار كه بعد از كاتاليست اگزوز نصب ميشه اين سنسور در حالي نصبه كه ما يك سنسوره اكسيژن هم بعد از مانيفولد دود داريم و اون هم كاره خودشو انجام ميده.
اگر سنسوره دومي(بعد كاتاليست)احساس كنه كه اين دود هاي خروجي الاينگي دارن به ECU فرمان ميفرسته ECU هم داره از روي سنسوره اولي كاركرد موتور رو كنترل ميكنه و ميبينه كه همه چي داره درست پيش ميره در اين حالت نميتونه زمان جرقه و سوخت پاش هارو تغيير بده اون موقع هست كه اين سيستم شروع بكار ميكنه
يك پمپ برقي كه حجمي حدوده 120 Kg\h رو پمپ ميكنه به مدار اگزوز قبل از كاتاليست وصل ميشه
اين دستگاه با فرمان ECUشروع بكار كرده و هوا رو به مقداره لازم داخل اگزوز پمپ ميكنه
مقداري از هواي وارد شده در داخل اگزوز با گازهاي HC ,CO تركيب شده كه آلايندگي رو كم ميكنه
مقداري هم از سوختن گرمايي ايجاد ميكنند كه كتاليست براي كاركردش ميخواد
اينجوري ميشه كه آلايندگي مياد پايين
اين سيستم الان روي پارسELX و زانتيا نصب هست.
RM Motorsport
نمایه کاربر
علي هافكلاچ
کاربر ويژه
پست: 13290
تاریخ عضویت: 12 اکتبر 2004, 10:47
نوع خودرو: FormulaSilverBird400
محل اقامت: كرانه ي درياي پارس، شهر باستاني ليان (آفتاب تابان)
تماس:

پست توسط علي هافكلاچ » 02 نوامبر 2007, 00:12

بر خلاف نظر دوستمون ( آقا رضا) من هم اطلاع دارم كه روي ماشيناي انژكتوري هم نصب ميشه و كارايي داره :-)
نمایه کاربر
Preux
يار همراه
پست: 1205
تاریخ عضویت: 26 آگوست 2005, 14:27
نوع خودرو: LX بابا!
محل اقامت: مشهد پلاك 81

پست توسط Preux » 02 نوامبر 2007, 19:52

مرسی از همه بخاطر نظرات و بخاطر کامل کردن :grin:
با ورود catalyst converter ها این قضیه smog یکم فرق کرد و upstream و downstream سر و کلشون پیدا شد که هروقت خدا بخواد در قسمت بعدی می نویسم براشون.
اما هم چنان پذيراي تكميليه هاي شما هستيم.
:eek:
نمایه کاربر
زنر
متخصص فنی خودرو
پست: 670
تاریخ عضویت: 27 سپتامبر 2005, 20:23

پست توسط زنر » 09 نوامبر 2007, 23:11

سلام
دوست عزيز ممنون از مطلبتون و به اتفاق بقيه دوستان منتظر ادامه اين مبحث و مباحث ديگر اينچنيني هستيم
فقط من قبلش يك مسله اي رو عنوان كنم در مورد مطالب نقل شده توسط دوستان !
دوستان خوب من اگر يك تحقيق مختصر در مورد انواع كاتاليستها انجام بدند به خوبي متوجه ميشوند كه چرا اين سيستم در دنياي امروز اتومبيلها نقشي نداره و زانتيا و ELX هرگز نميتونند از اين سيستم بهره ببرند .
ارسال پست

بازگشت به “سیستم محرکه”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 1 مهمان