چرا دو موتور با قدرت برابر عملکرد های متفاوت دارن؟!

مدیر انجمن: كوروش پيروز

قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. راهنمای استفاده از فوروم :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.
نمایه کاربر
persian_man
دنده 2
پست: 2207
تاریخ عضویت: 15 اکتبر 2014, 15:24
نوع خودرو: SUV 2.4GDI

Re: چرا دو موتور با قدرت برابر عملکرد های متفاوت دارن؟!

پست توسط persian_man » 25 ژوئن 2015, 15:02

حمید. نوشته شده:سلام به همه :grin:

ببینید طبق قانون دوم نیوتن شتاب یک جسم برایر نیروی وارد شده به جسم/ جرم جسم.
نیروی وارد شده اینجا چیه؟ توان موتور که واحدش ژول/ثانیه یا همون کیلو وات یا اسب بخار هستش.
=n
برای درک بهتر تفاوت تاثیر توان و گشتاور میشه از توان به عنوان " نرخ انجام کار" و از گشتاور به عنوان "شدت انجام کار" یاد کرد.

پس برای یک جاده صاف و بدون پیچ و شرایط نرمال شتاب 0-100 خودرو به قدرت سر چرخ و وزن خودرو وابسته هستش.

اما به عنوان نمونه آیا یک موتور با گشتاور کم و اسب بخار بالا در دور موتور بالا(مثلا یک موتور کم حجم با یک توربوشارژر بزرگ با زمان lag محسوس ) برای یک مسابقه ریس بدرد میخوره؟؟ نه!
در این شرایط بیشتر به "پخش گشتاور" یا power-band وسیعتری در بازه دور موتور داریم. یعنی برای ستاپ مناسب موتور، حداکثر اسب بخار موتور کم میشود اما نمودار گشتاور نسبت به دور موتور صافتر میشه.

این همون مطلبی هستش که جناب کارول شلبی اشاره میکنن.

اما آیا این موتور دور بالا با لگ زیاد بدرد هیچ مسابقه ای نمیخوره؟ :-P
نظر شما چیه؟
سلام حرف شما درسته . قانون دوم نیوتن F=ma است . اگر این قانون رو برای جسم صلب بنویسیم خواهیم داشت M=I*alfa که M همون گشتاور و آلفا برابر شتاب زاویه ای و I هم اینرسی هست . پس میبینیم که با داشتن گشتاور بیشتر به شتاب بیشتر خواهیم رسید . چیزی که چرخ ها رو به حرکت در میاره گشتاور هست . اگر گشتاور کافی در اختیار نباشه اسب بخار هیچ ارزشی نداره . برای راه افتادن ماشین ، برای این از دنده های سنگین استفاده میکنیم که برای چرخاندن چرخ ،قبل از هر چیز گشتاور لازم هست . اسب بخار موتور یا همون توان در سرتاسر سیستم انتقال قدرت ثابت هست ولی درون گیربکس بوسیله چرخدنده ها ،میزان گشتاور و دور با هم معاوضه میشه . ضرب گشتاور و دور در همه دنده ها در ورودی و خروجی گیربکس ثابته ولی در دنده های سنگین، در خروجی گیربکس شما ، گشتاور بیشتر و دور کمتر دریافت میکنید و در دنده های سبک ، گشتاور کمتر و دور بیشتر . برای همین هست که در جایی که بار مخالف روی چرخ ها زیاد هست(مثل سربالایی ها) مجبورهستید از دنده های سنگین استفاده کنید . اگر در سربالایی سعی کنید با دنده 5 راه بیافتید ماشین اصلا راه نخواهد افتاد چون گشتاور کافی بر سر چرخ ها وجود نداره . موتورهای با ارزش همیشه گشتاورهای خوبی به خصوص در دور کم دارند و میتونند بر بار مخالف روی فلایویل به راحتی حتی در دورهای کم موتور غلبه کنند . شما اگر به موتور فورد موستانگ یا شورلت کامارو یا داج چارجر نگاه کنید دارای گشتاورهای وحشتناکی هستند ولی ممکنه اسب بخار آنچنان بالایی به نسبت حجم موتورشون نداشته باشند . گشتاور عامل بسیار مهمی در شتاب و کشش خودرو هست و معمولا شرکت های نامعتبر خودروسازی به منظور فروختن ماشینشون به مشتری های کم اطلاع از بیان گشتاور موتور خودداری کرده و فقط روی اسب بخار تمرکز میکنند . برای رسیدن به اسب بخار بالا در دور مثلا 6000 در ابتدا موتور باید گشتاور کافی برای چرخاندن چرخ ها و رساندن دور به 6000 را در اختیار داشته باشه اگر گشتاور کافی موجود نباشه اصلا موتور به دور 6000 نخواهد رسید . این گشتاور عالی موتور فورد موستانگ هست که این ماشین رو تبدیل به افسانه فورد موستانگ کرده و نه اسب بخارش .
    No Replacement for Displacement

HorsePower sells car but Torque wins race

دشمن دانش ، جهل نیست بلکه توهم دانستن است
toruqe lover
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 188
تاریخ عضویت: 21 آپریل 2015, 16:00
نوع خودرو: مشخص نشده!

Re: چرا دو موتور با قدرت برابر عملکرد های متفاوت دارن؟!

پست توسط toruqe lover » 25 ژوئن 2015, 18:55

persian_man نوشته شده:
حمید. نوشته شده:سلام به همه :grin:

ببینید طبق قانون دوم نیوتن شتاب یک جسم برایر نیروی وارد شده به جسم/ جرم جسم.
نیروی وارد شده اینجا چیه؟ توان موتور که واحدش ژول/ثانیه یا همون کیلو وات یا اسب بخار هستش.
=n
برای درک بهتر تفاوت تاثیر توان و گشتاور میشه از توان به عنوان " نرخ انجام کار" و از گشتاور به عنوان "شدت انجام کار" یاد کرد.

پس برای یک جاده صاف و بدون پیچ و شرایط نرمال شتاب 0-100 خودرو به قدرت سر چرخ و وزن خودرو وابسته هستش.

اما به عنوان نمونه آیا یک موتور با گشتاور کم و اسب بخار بالا در دور موتور بالا(مثلا یک موتور کم حجم با یک توربوشارژر بزرگ با زمان lag محسوس ) برای یک مسابقه ریس بدرد میخوره؟؟ نه!
در این شرایط بیشتر به "پخش گشتاور" یا power-band وسیعتری در بازه دور موتور داریم. یعنی برای ستاپ مناسب موتور، حداکثر اسب بخار موتور کم میشود اما نمودار گشتاور نسبت به دور موتور صافتر میشه.

این همون مطلبی هستش که جناب کارول شلبی اشاره میکنن.

اما آیا این موتور دور بالا با لگ زیاد بدرد هیچ مسابقه ای نمیخوره؟ :-P
نظر شما چیه؟
سلام حرف شما درسته . قانون دوم نیوتن F=ma است . اگر این قانون رو برای جسم صلب بنویسیم خواهیم داشت M=I*alfa که M همون گشتاور و آلفا برابر شتاب زاویه ای و I هم اینرسی هست . پس میبینیم که با داشتن گشتاور بیشتر به شتاب بیشتر خواهیم رسید . چیزی که چرخ ها رو به حرکت در میاره گشتاور هست . اگر گشتاور کافی در اختیار نباشه اسب بخار هیچ ارزشی نداره . برای راه افتادن ماشین ، برای این از دنده های سنگین استفاده میکنیم که برای چرخاندن چرخ ،قبل از هر چیز گشتاور لازم هست . اسب بخار موتور یا همون توان در سرتاسر سیستم انتقال قدرت ثابت هست ولی درون گیربکس بوسیله چرخدنده ها ،میزان گشتاور و دور با هم معاوضه میشه . ضرب گشتاور و دور در همه دنده ها در ورودی و خروجی گیربکس ثابته ولی در دنده های سنگین، در خروجی گیربکس شما ، گشتاور بیشتر و دور کمتر دریافت میکنید و در دنده های سبک ، گشتاور کمتر و دور بیشتر . برای همین هست که در جایی که بار مخالف روی چرخ ها زیاد هست(مثل سربالایی ها) مجبورهستید از دنده های سنگین استفاده کنید . اگر در سربالایی سعی کنید با دنده 5 راه بیافتید ماشین اصلا راه نخواهد افتاد چون گشتاور کافی بر سر چرخ ها وجود نداره . موتورهای با ارزش همیشه گشتاورهای خوبی به خصوص در دور کم دارند و میتونند بر بار مخالف روی فلایویل به راحتی حتی در دورهای کم موتور غلبه کنند . شما اگر به موتور فورد موستانگ یا شورلت کامارو یا داج چارجر نگاه کنید دارای گشتاورهای وحشتناکی هستند ولی ممکنه اسب بخار آنچنان بالایی به نسبت حجم موتورشون نداشته باشند . گشتاور عامل بسیار مهمی در شتاب و کشش خودرو هست و معمولا شرکت های نامعتبر خودروسازی به منظور فروختن ماشینشون به مشتری های کم اطلاع از بیان گشتاور موتور خودداری کرده و فقط روی اسب بخار تمرکز میکنند . برای رسیدن به اسب بخار بالا در دور مثلا 6000 در ابتدا موتور باید گشتاور کافی برای چرخاندن چرخ ها و رساندن دور به 6000 را در اختیار داشته باشه اگر گشتاور کافی موجود نباشه اصلا موتور به دور 6000 نخواهد رسید . این گشتاور عالی موتور فورد موستانگ هست که این ماشین رو تبدیل به افسانه فورد موستانگ کرده و نه اسب بخارش .
اسب بخار همه جا موجوده وثابت نیست وبالا رفتن دور موترو به شرط افت کمتر اونم خطی میره بالا تا یه نقطه که افت میکنه
رابطش هم با گشتاور این چنین است:
pe=m*n/9550
مثلا موتور پژو 405 وقتی توی 6000 100 اسب بخار یا 75کیلو وات توان داره گشتاورش توی 6000 حدود 119.375
ولی موتور ال90 که 105اسب بخار توی 5750 داره یعنی گشتاورش 130.79
شاید بگیم گشتاور xu7بیشتر اما میبینیم با بالا رفتن دور موتور افت گشتاورش بیشتر واین باعث کند شدن شتابش نسبت به ال90میشه
نمایه کاربر
حمید.
متخصص فنی تخصصی
پست: 2441
تاریخ عضویت: 10 ژوئن 2007, 19:28

Re: چرا دو موتور با قدرت برابر عملکرد های متفاوت دارن؟!

پست توسط حمید. » 25 ژوئن 2015, 23:16

persian_man نوشته شده:
حمید. نوشته شده:سلام به همه

ببینید طبق قانون دوم نیوتن شتاب یک جسم برایر نیروی وارد شده به جسم/ جرم جسم.
نیروی وارد شده اینجا چیه؟ توان موتور که واحدش ژول/ثانیه یا همون کیلو وات یا اسب بخار هستش.
=n
برای درک بهتر تفاوت تاثیر توان و گشتاور میشه از توان به عنوان " نرخ انجام کار" و از گشتاور به عنوان "شدت انجام کار" یاد کرد.

پس برای یک جاده صاف و بدون پیچ و شرایط نرمال شتاب 0-100 خودرو به قدرت سر چرخ و وزن خودرو وابسته هستش.

اما به عنوان نمونه آیا یک موتور با گشتاور کم و اسب بخار بالا در دور موتور بالا(مثلا یک موتور کم حجم با یک توربوشارژر بزرگ با زمان lag محسوس ) برای یک مسابقه ریس بدرد میخوره؟؟ نه!
در این شرایط بیشتر به "پخش گشتاور" یا power-band وسیعتری در بازه دور موتور داریم. یعنی برای ستاپ مناسب موتور، حداکثر اسب بخار موتور کم میشود اما نمودار گشتاور نسبت به دور موتور صافتر میشه.

این همون مطلبی هستش که جناب کارول شلبی اشاره میکنن.

اما آیا این موتور دور بالا با لگ زیاد بدرد هیچ مسابقه ای نمیخوره؟
نظر شما چیه؟
سلام حرف شما درسته . قانون دوم نیوتن F=ma است . اگر این قانون رو برای جسم صلب بنویسیم خواهیم داشت M=I*alfa که M همون گشتاور و آلفا برابر شتاب زاویه ای و I هم اینرسی هست . پس میبینیم که با داشتن گشتاور بیشتر به شتاب بیشتر خواهیم رسید . چیزی که چرخ ها رو به حرکت در میاره گشتاور هست . اگر گشتاور کافی در اختیار نباشه اسب بخار هیچ ارزشی نداره . برای راه افتادن ماشین ، برای این از دنده های سنگین استفاده میکنیم که برای چرخاندن چرخ ،قبل از هر چیز گشتاور لازم هست . اسب بخار موتور یا همون توان در سرتاسر سیستم انتقال قدرت ثابت هست ولی درون گیربکس بوسیله چرخدنده ها ،میزان گشتاور و دور با هم معاوضه میشه . ضرب گشتاور و دور در همه دنده ها در ورودی و خروجی گیربکس ثابته ولی در دنده های سنگین، در خروجی گیربکس شما ، گشتاور بیشتر و دور کمتر دریافت میکنید و در دنده های سبک ، گشتاور کمتر و دور بیشتر . برای همین هست که در جایی که بار مخالف روی چرخ ها زیاد هست(مثل سربالایی ها) مجبورهستید از دنده های سنگین استفاده کنید . اگر در سربالایی سعی کنید با دنده 5 راه بیافتید ماشین اصلا راه نخواهد افتاد چون گشتاور کافی بر سر چرخ ها وجود نداره . موتورهای با ارزش همیشه گشتاورهای خوبی به خصوص در دور کم دارند و میتونند بر بار مخالف روی فلایویل به راحتی حتی در دورهای کم موتور غلبه کنند . شما اگر به موتور فورد موستانگ یا شورلت کامارو یا داج چارجر نگاه کنید دارای گشتاورهای وحشتناکی هستند ولی ممکنه اسب بخار آنچنان بالایی به نسبت حجم موتورشون نداشته باشند . گشتاور عامل بسیار مهمی در شتاب و کشش خودرو هست و معمولا شرکت های نامعتبر خودروسازی به منظور فروختن ماشینشون به مشتری های کم اطلاع از بیان گشتاور موتور خودداری کرده و فقط روی اسب بخار تمرکز میکنند . برای رسیدن به اسب بخار بالا در دور مثلا 6000 در ابتدا موتور باید گشتاور کافی برای چرخاندن چرخ ها و رساندن دور به 6000 را در اختیار داشته باشه اگر گشتاور کافی موجود نباشه اصلا موتور به دور 6000 نخواهد رسید . این گشتاور عالی موتور فورد موستانگ هست که این ماشین رو تبدیل به افسانه فورد موستانگ کرده و نه اسب بخارش .
شاید من ناقص توضیح داده باشم.(باید میگفتم نیروی اعمال شده طی زمان مشخص میشه اسب بخار) اما همچنان مخالف نظر شما هستم. متاسفانه کمبود وقت معظلی هستش برای بنده. ببینید مطلقاً بنده منکر رابطه گشتاور و شتاب نمیشم ولی این تعریف برای عامل موثر بر شتاب ناقصه! :lol: :lol:
چیزی که در شتاب گیری اهمیت داره "مدت زمان اعمال گشتاور سر چرخ" هستش. درسته که اسب بخار سر چرخ یکسانه اما با افزایش توان یک خودرو میشه در بازه طولانی تری گشتاور بیشتری سر چرخ اعمال کرد قبل از اینکه بخوایم دنده رو سبک کنیم. در هر حال با افزایش گشتاور سر چرخ میشه شتاب بیشتری داشت. یعنی شما با افزایش ضریب دنده (سنگین کردن دنده) شتاب بیشتری میگیرید اما پس تاثیرش بر روی حداکثر دور چی میشه؟ نباید زودتر دنده رو عوض کنید؟
فرض کنید دور خودرو با وزن و گشتاور یکسان. اما یکی گشتاورش مثلاً در دور 4000 به شدت افت میکنه (خودرو A) ولی دیگری گشتاورش بعد از دور 6000 افت میکنه(خودرو B) *شرایط افت رو یکسان د نظر بگیرید و برای درک بهتر میتونید گشتاور رو از دور مثلاً 1000 تا دور هر خودرو بصورت خطی در نظر بگیرید.
خوب شتاب گیری خودرو B چه تفاوتی با خودرو A میکنه؟ خودرو B میتونه مدت زمان بیشتری برای در هر دنده قبل از تعویض ادامه بده. پس طی زمان گشتاور بیشتری به چرخ اعمال میشه نسبت به خودرو A . پس نتیجتاً خودرو B با شتاب بالاتری نسبت به خودرو A حرکت میکنه. حال تنها تفاوت این دو خودرو در اسب بخار یا بهتره بگیم توانشون هستش. امیدوارم تونسته باشم مطلب رو کمی باز کنم. :eek:
پیروز و سربلند باشید :grin:
   No one 
نمایه کاربر
persian_man
دنده 2
پست: 2207
تاریخ عضویت: 15 اکتبر 2014, 15:24
نوع خودرو: SUV 2.4GDI

Re: چرا دو موتور با قدرت برابر عملکرد های متفاوت دارن؟!

پست توسط persian_man » 26 ژوئن 2015, 10:26

حرف شما درست هست . صاف بودن نمودار گشتاور هم خیلی مهم هست . موتورهای 8 سوپاپ در دورهای بالا بیشتر دچار افت گشتاور میشن چون در دور بالا وقتی دبی هوا زیاد میشه ، بزرگتر بودن مجراها و تعداد بیشتر سوپاپ ها از افت فشار هوای ورودی و در نتیجه افت گشتاور جلوگیری میکنه . ولی چیزی که کشش ماشین رو تعیین میکنه ، گشتاور بالا در دورهای کم موتور هست . وقتی به مشخصات ماشین های قوی نگاه کنید همگی در دورهای کم گشتاورهای خوبی تولید میکنند و این باعث کشش بسیار خوب ماشین میشه . اگر موتوری در دور پایین گشتاور خوبی نداشته باشه برای رسیدن به شتاب و کشش مناسب باید دورش رو بالا نگه داشت و این به معنی تعویض بیشتر دنده و معکوس دادن های بیشتر خواهد بود که در راننده حس عدم کشش کافی موتور رو به وجود میاره . همچنین بالا نگه داشتن دور هم همیشه کار آسانی نخواهد بود مثلا در یک سربالایی پر ترافیک یا با پیچ و خم زیاد نمیتوان در دنده چهار دور موتور رو بالای 3500 نگه داشت چون سرعت خودرو خیلی زیاد شده و مسیر و جاده امکان چنین سرعتی رو نخواهد داد در نتیجه راننده برای بالا نگه داشتن دور ناچار به استفاده از دنده های سنگین تر خواهد شد . چیزی که حس کشش خوب و حس کنده شدن ماشین رو به راننده القا میکنه ، گشتاور خوب موتور در دورهای کم هست . چیزی که شما در مورد شتاب فرمودید برای مثلا صفر تا صد زدن درست هست که معمولا راننده موتور رو تا حد کات آف گاز میده ولی در حرکت معمولی خودرو در بیشتر موارد دور موتور در رده های پایین و میانی قرار میگیره و در این دورها اگر موتور گشتاور خوبی در اختیار راننده قرار بده ، راننده حس میکنه شتاب و کشش خودرو در وضعیت مطلوبی قرار داره .مثلا اگر حداکثر دور موتور ماشینی برابر 6500 هست در بیشتر مواقع رانندگی عادی (به جز صفر تا صد گرفتن و یا تاپ اسپید رفتن ) دور موتور در محدوده 1500 تا 3500 یا 4000 قرار داره .در واقع اگر موتور در این بازه گشتاور خوبی تولید کنه به راننده حس کشش و شتاب مناسب و عملکرد نرمال و رانندگی راحتتر رو القا خواهد کرد .
آخرین ويرايش توسط 1 on persian_man, ويرايش شده در 26.
    No Replacement for Displacement

HorsePower sells car but Torque wins race

دشمن دانش ، جهل نیست بلکه توهم دانستن است
toruqe lover
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 188
تاریخ عضویت: 21 آپریل 2015, 16:00
نوع خودرو: مشخص نشده!

Re: چرا دو موتور با قدرت برابر عملکرد های متفاوت دارن؟!

پست توسط toruqe lover » 26 ژوئن 2015, 10:38

persian_man نوشته شده:حرف شما درست هست . صاف بودن نمودار گشتاور هم خیلی مهم هست . موتورهای 8 سوپاپ در دورهای بالا بیشتر دچار افت گشتاور میشن چون در دور بالا وقتی دبی هوا زیاد میشه ، بزرگتر بودن مجراها و تعداد بیشتر سوپاپ ها از افت فشار هوای ورودی و در نتیجه افت گشتاور جلوگیری میکنه . ولی چیزی که کشش ماشین رو تعیین میکنه ، گشتاور بالا در دورهای کم موتور هست . وقتی به مشخصات ماشین های قوی نگاه کنید همگی در دورهای کم گشتاورهای خوبی تولید میکنند و این باعث کشش بسیار خوب ماشین میشه . اگر موتوری در دور پایین گشتاور خوبی نداشته باشه برای رسیدن به شتاب و کشش مناسب باید دورش رو بالا نگه داشت و این به معنی تعویض بیشتر دنده و معکوس دادن های بیشتر خواهد بود که در راننده حس عدم کشش کافی موتور رو به وجود میاره . همچنین بالا نگه داشتن دور هم همیشه کار آسانی نخواهد بود مثلا در یک سربالایی پر ترافیک یا با پیچ و خم زیاد نمیتوان در دنده چهار دور موتور رو بالای 3500 نگه داشت چون سرعت خودرو خیلی زیاد شده و مسیر و جاده امکان چنین سرعتی رو نخواهد داد در نتیجه راننده برای بالا نگه داشتن دور ناچار به استفاده از دنده های سنگین تر خواهد شد . چیزی که حس کشش خوب و حس کنده شدن ماشین رو به راننده القا میکنه ، گشتاور خوب موتور در دورهای کم هست .
اگر اینطور بود که موتورهای 16سوپاپ همگی باطل میشدن میرفتن کنار :-D
و حتی سیستم vvtکه گشتاور رو بازم هل میده بالاتر
نمایه کاربر
persian_man
دنده 2
پست: 2207
تاریخ عضویت: 15 اکتبر 2014, 15:24
نوع خودرو: SUV 2.4GDI

Re: چرا دو موتور با قدرت برابر عملکرد های متفاوت دارن؟!

پست توسط persian_man » 26 ژوئن 2015, 10:47

toruqe lover نوشته شده:
persian_man نوشته شده:حرف شما درست هست . صاف بودن نمودار گشتاور هم خیلی مهم هست . موتورهای 8 سوپاپ در دورهای بالا بیشتر دچار افت گشتاور میشن چون در دور بالا وقتی دبی هوا زیاد میشه ، بزرگتر بودن مجراها و تعداد بیشتر سوپاپ ها از افت فشار هوای ورودی و در نتیجه افت گشتاور جلوگیری میکنه . ولی چیزی که کشش ماشین رو تعیین میکنه ، گشتاور بالا در دورهای کم موتور هست . وقتی به مشخصات ماشین های قوی نگاه کنید همگی در دورهای کم گشتاورهای خوبی تولید میکنند و این باعث کشش بسیار خوب ماشین میشه . اگر موتوری در دور پایین گشتاور خوبی نداشته باشه برای رسیدن به شتاب و کشش مناسب باید دورش رو بالا نگه داشت و این به معنی تعویض بیشتر دنده و معکوس دادن های بیشتر خواهد بود که در راننده حس عدم کشش کافی موتور رو به وجود میاره . همچنین بالا نگه داشتن دور هم همیشه کار آسانی نخواهد بود مثلا در یک سربالایی پر ترافیک یا با پیچ و خم زیاد نمیتوان در دنده چهار دور موتور رو بالای 3500 نگه داشت چون سرعت خودرو خیلی زیاد شده و مسیر و جاده امکان چنین سرعتی رو نخواهد داد در نتیجه راننده برای بالا نگه داشتن دور ناچار به استفاده از دنده های سنگین تر خواهد شد . چیزی که حس کشش خوب و حس کنده شدن ماشین رو به راننده القا میکنه ، گشتاور خوب موتور در دورهای کم هست .
اگر اینطور بود که موتورهای 16سوپاپ همگی باطل میشدن میرفتن کنار :-D
و حتی سیستم vvtکه گشتاور رو بازم هل میده بالاتر
دوست عزیز ،داشتن گشتاور خوب در دور بالا دلیل بر کم بودن گشتاور در دور کم نیست . مثلا موتوری ممکن هست حداکثر گشتاورش در دور 4500 باشه ولی در دور کم هم گشتاور خوبی بتونه تولید کنه (گشتاور کافی با توجه به جثه ماشین ) . تعداد سوپاپ بالا یا CVVT باعث حفظ گشتاور در دور بالا و جلوگیری از افت گشتاور در دور بالا میشه و تناقضی با داشتن گشتاور خوب در دور کم نداره . در واقع ماگزیمم نمودار خیلی مهم نیست بلکه این مهمه که در هر دوری چه گشتاوری تولید میشه حالا میخواد ماگزیمشش در دور بالا باشه و یا در دور کم .
    No Replacement for Displacement

HorsePower sells car but Torque wins race

دشمن دانش ، جهل نیست بلکه توهم دانستن است
toruqe lover
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 188
تاریخ عضویت: 21 آپریل 2015, 16:00
نوع خودرو: مشخص نشده!

Re: چرا دو موتور با قدرت برابر عملکرد های متفاوت دارن؟!

پست توسط toruqe lover » 26 ژوئن 2015, 10:54

صحبت شما تا حدودی درسته چون پارس elx گشتاورش 155توی 4500 و وقتی با ال90 که 148تو 3750گشتاور داره تست کشش میندازه ال90میره جلو تا زمانی که دور از 4000رد بشه
نمایه کاربر
persian_man
دنده 2
پست: 2207
تاریخ عضویت: 15 اکتبر 2014, 15:24
نوع خودرو: SUV 2.4GDI

Re: چرا دو موتور با قدرت برابر عملکرد های متفاوت دارن؟!

پست توسط persian_man » 26 ژوئن 2015, 12:22

toruqe lover نوشته شده:صحبت شما تا حدودی درسته چون پارس elx گشتاورش 155توی 4500 و وقتی با ال90 که 148تو 3750گشتاور داره تست کشش میندازه ال90میره جلو تا زمانی که دور از 4000رد بشه
البته یک نکته رو هم دقت کنید در این موردی که فرمودید وزن پارس ELX خیلی بیشتر از ال 90 هست و در بحث شتاب و کشش وزن یا همون اینرسی هم خیلی تاثیر داره . بهترین موردی که میشه مثال زد موتور پارس معمولی با پارس ELX هست . این دو موتور هر دو 1800 سی سی حجم دارند ولی xu7jpL3 مربوط به پارس معمولی 153 نیوتن متر در دور 3000 هست و موتور xu7jp4L4 پارس ELX که 16 سوپاپ هست دارای گشتاور 155 در دور 4250 هست . اگر چه گشتاور ماگزیمم پارس ELX در دور 4250 هست ولی این به این معنی نیست که در دورهای کمتر، از موتور پارس معمولی گشتاور کمتری داره . در واقع 16 سوپاپ بودن xu7jp4L4 بهش این امکان رو میده که گشتاور خوبش در دور پایین رو در دورهای بالاتر از 3000 هم حفظ کنه . در واقع این موتور در دورهای پایین گشتاوری تقریبا برابر با xu7jpL3 داره ولی در دورهای بالاتر و در جاهایی که L3 دچار افت گشتاور میشه ، گشتاور خوبش رو همچنان حفظ میکنه . در واقع موتور پارس ELX بر روی این بدنه هم در دورهای کم گشتاور خوبی ارایه میده هم در دورهای بالاتر و درنتیجه موتوری با عملکرد کاملا مناسب برای این بدنه هست . نداشتن گشتاور خوب در دور کم نسبت به جثه ماشین باعث نیاز به دنده معکوس دادن های زیادتر میشه تا دور موتور در محدوده بالا حفظ بشه. اگر موتوری فقط در دور بالا گشتاور خوب داشته باشه فقط در دورهای بالا عملکرد بهتری داره و اگر به هر دلیلی در یک دنده خاص نشه دور رو بالا نگه داشت ، راننده مجبور میشه با سنگین تر کردن دنده ، دور موتور رو بالا نگه داره و این به راننده حس عدم وجود کشش کافی رو القا میکنه و مجبور هست زیاد دست به دنده باشه . در واقع موتوری عالی هست که هم در دور کم و هم در دور بالا از گشتاور کافی برای کشیدن ماشین برخوردار باشه .
آخرین ويرايش توسط 1 on persian_man, ويرايش شده در 26.
    No Replacement for Displacement

HorsePower sells car but Torque wins race

دشمن دانش ، جهل نیست بلکه توهم دانستن است
نمایه کاربر
بليزر
سرعت : 30 كيلومتر در ساعت
پست: 511
تاریخ عضویت: 22 آپریل 2007, 16:38
نوع خودرو: بلیزر و هیوندا ورنا
محل اقامت: اصفهان
تماس:

Re: چرا دو موتور با قدرت برابر عملکرد های متفاوت دارن؟!

پست توسط بليزر » 26 ژوئن 2015, 12:31

دوستان سلام
با یک نگاه اجمالی به موتورهای دیزل میتونید توضیحات دوستان رو جمع بندی کنید
چرا موتورهای دیزل در دورهای حتی زیر 1000 گشتاورهای وحشتناکی ارائه میدن و حتی بعضی شون دورشون از 3000 بالاتر نیست ولی چنان بازدهی دارن.
آیا تجربه رانندگی با موتور دیزل سواری رو دارید؟
toruqe lover
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 188
تاریخ عضویت: 21 آپریل 2015, 16:00
نوع خودرو: مشخص نشده!

Re: چرا دو موتور با قدرت برابر عملکرد های متفاوت دارن؟!

پست توسط toruqe lover » 27 ژوئن 2015, 10:38

موتور دیزل رقم نسبت تراکم بالایی داره بین 14-22
این نسبت تراکم برای موتور بنزینی به هیچ عنوان قابل قبول نیست ونمیتونه کار کنه
دوم مقدار راندمان حرارتی موتور دیزل 35درصد در حالی که موتور بنزینی 25درصده
امروزه موتورهای دیزلی که توربو شارژ باشن اکثرا تراکمشون 16به یک اگر بوست 10psi داشته باش جمعا فشار ورودی به سیلندر 24.7میشه این فشار رو توی فرمول مرحله تراکم ایزنتروپیک موتور دیزلی بزاریم فشار ثانویه سیلندر میشه 1042.93psi میبینید که چه فشار زیادی هست :(
موتوری که اینو بخاد تحمل کنه وبازاری باش وزن بسیار سنگینی داره پس به ناچار این موتور به زیر 3000محدود میشه ودر سواری ها این رقم بیشتر
حالا یه موتور سواری با تراکم نهایتا 11با فشار ورودی 14.7 فشار ثانویش در مرحله پایان تراکم 374.28psi
حال این حداکثر فشار در موتور بنزینی در دور 4000بدست میاد ولی توی دیزل چند برابر این فشار در دورهای پایین تر تشکیل میشه
ارسال پست

بازگشت به “سیستم محرکه”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 1 مهمان