فشار باد لاستیک زیر و بیرون از ماشین

مدیر انجمن: كوروش پيروز

قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. راهنمای استفاده از فوروم :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.
ارسال پست
sora15
پست: 2
تاریخ عضویت: 19 می 2016, 19:20
نوع خودرو: مشخص نشده!
Has thanked: 0
Been thanked: 0

فشار باد لاستیک زیر و بیرون از ماشین

پست توسط sora15 » 19 می 2016, 19:38

سلام

سوالی که ذهن منو مشغول کرده اینه که چرا باد لاستیک ماشین رو چه زیر ماشین باشه و چه خارج از ماشین باشه وقتی تنظیم میکنیم تفاوتی نداره. میخوام دوستانی به این سوال جواب بدن که بتونند منو از نظر علمی توجیح کنند. من با قانون گازها آشنا هستم و نیدونم که تا وقتی در دمای ثابت حجم تغیر نکنه فشار ثابت میمونه. ولی وقتی تصور میکنم که لاستیک رو مثلا ۳۰ تا باد میزنیم و بعد میندازیم زیر ماشین که روی اون چرخ مثلا ۴۰۰ کیلو وزن هست پس چرا باز فشار ثابته؟
ممنون میشم اگه کسی بتونه علمی قانعم کنه
نمایه کاربر
goldwin666
سرعت : 40 كيلومتر در ساعت
پست: 721
تاریخ عضویت: 16 ژوئن 2015, 13:48
نوع خودرو: Pars Elx,Kia Cadenza
محل اقامت: تهران
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time
تماس:

فشار باد لاسنیک زیر و بیرون از ماشین

پست توسط goldwin666 » 20 می 2016, 01:30

sora15 نوشته شده:سلام

سوالی که ذهن منو مشغول کرده اینه که چرا باد لاستیک ماشین رو چه زیر ماشین باشه و چه خارج از ماشین باشه وقتی تنظیم میکنیم تفاوتی نداره. میخوام دوستانی به این سوال جواب بدن که بتونند منو از نظر علمی توجیح کنند. من با قانون گازها آشنا هستم و نیدونم که تا وقتی در دمای ثابت حجم تغیر نکنه فشار ثابت میمونه. ولی وقتی تصور میکنم که لاستیک رو مثلا ۳۰ تا باد میزنیم و بعد میندازیم زیر ماشین که روی اون چرخ مثلا ۴۰۰ کیلو وزن هست پس چرا باز فشار ثابته؟
ممنون میشم اگه کسی بتونه علمی قانعم کنه

سلام دوست عزيز ، همونطور كه خودتون گفتين حجم و دما دو عاملى هستن كه باعث تغيير فشار گازها ميشن ، پس اين صحبتى كه مفرماييد فشار لاستيك قبل و بعد از اعمال نيروى وزن ماشين يكسان است درست نيست ، البته مقدارى از فشار مضاعف توسط تغيير شكل لاستيك جبران ميشه ، بذاريد يه مثالى براتون بزنم ، فرض كنيد بادكنكى رو باد ميكنيم و با يكدست شروع ميكنيم به فشار دادن ، اگه قرار باشه فشار گاز داخل بادكنك ثابت بمونه پس هيچوقت بادكنك نبايد بتركه كه اينطور نيست ، مقدارى از نيروى فشار دست توسط پوسته ى بادكنك دفع ميشه يعنى كِش مياد ولى از يه حدى به اونور ديگه بادكنك توان تحمل فشارو نداره و منجر به تركيدنش ميشه ، همچنين هميشه بايد وقتى لاستيك سرد هست فشارش تنظيم بشه چون در حالت گرم فشار بيشتره .
موفق باشيد
sora15
پست: 2
تاریخ عضویت: 19 می 2016, 19:20
نوع خودرو: مشخص نشده!
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: فشار باد لاسنیک زیر و بیرون از ماشین

پست توسط sora15 » 21 می 2016, 01:52

ممنون از پاسختان، یعنی مثلا اگر ما یک لاستیک را ۳۵ تا به واحد پس ای آی باد بزنیم و بعد زیر ماشین بیندازیم با توجه به تغییر شکل مختصر لاستیک حداقل باید ۱۰ پی اس آی به باد لاستیک در دمای یکسان اضافه شود ولی در عمل اینطور نیست و در همه مراکز تخصصی همه جای دنیا وقتی لاستیک رو بالانس میکنند همان دستگاه باد هم میزنند و بعد جرخ را میبندند که واقعا هم فشار باد یکیست قبل و بعد از بستن چرخ.
تنظیم باد چرخ در حالت سرد مقوله دیگه ای هست که جای بحث نداره و در عمل من خودم تجربه کرده ام. در یک روز هوا ناگهانی خیلی گرم شد و باد لاستیکهای ماشین من هم زیاد شدند طوری که واقعا ماشین میکوبید مجبور شدم کم کنم.
بحث من فشار وارد بر لاستیک هست و میزان باد.
باز هم ممنون که توجه کردید
نمایه کاربر
t51
يار همراه
پست: 10504
تاریخ عضویت: 06 ژانویه 2016, 15:40
نوع خودرو: پارسعلی
محل اقامت: قدیمی بی خاصیت گیجعلی
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: فشار باد لاسنیک زیر و بیرون از ماشین

پست توسط t51 » 22 می 2016, 13:55

علت درسرعت صفروبالطبع شتاب صفرهست که وقتی درجرم ضرب میشودبرابرصفرتغییرات ایجادمیشود...................................
فشاربادبرابراست بانیروتقسیم بر واحدسطحP=F/Aدراینحال وقتی لاستیک را زیرماشین می اندازید........بایدنیرو تغییرکندتافشاربالا برود...........ولی چون جرم ماشین شتابی نداردبرابرصفراست...........یعنی F=m*a،که شما جرم ماشین را داریدولی شتابaبرابرصفراست ونیرو صفرتغییرمیکند..............وقتی نیروتغییرنکرد...درواحدسطح فشارثابت میماند....................
رکودهرانجمنی شایسته مدیران بی لیاقت ونمک نشناش وکم تجربه آن است.


کی توانی زد درین منزل قدم-محو شو چون جایت این ویرانه نیست.


http://www.tuningtalk.com/forum/viewtopic.php?p=3895554#p3895554
raibo
پست: 1
تاریخ عضویت: 15 ژانویه 2018, 16:09
نوع خودرو: 207i
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: فشار باد لاسنیک زیر و بیرون از ماشین

پست توسط raibo » 15 ژانویه 2018, 16:45

t51 نوشته شده:
22 می 2016, 13:55
علت درسرعت صفروبالطبع شتاب صفرهست که وقتی درجرم ضرب میشودبرابرصفرتغییرات ایجادمیشود...................................
فشاربادبرابراست بانیروتقسیم بر واحدسطحP=F/Aدراینحال وقتی لاستیک را زیرماشین می اندازید........بایدنیرو تغییرکندتافشاربالا برود...........ولی چون جرم ماشین شتابی نداردبرابرصفراست...........یعنی F=m*a،که شما جرم ماشین را داریدولی شتابaبرابرصفراست ونیرو صفرتغییرمیکند..............وقتی نیروتغییرنکرد...درواحدسطح فشارثابت میماند....................
شتاب که وجود داره همون شتاب جاذبه زمین هست که به جرم خودرو وارد میشه و نیروی وزن ماشین رو ایجاد میکنه به زبان ساده تر وقتی لاستیک زیر ماشین میره فشرده تر میشه و فشار بالا تر میره ولی این فشار نسبت به فشار ۳ بار لاستیک ناچیز هست, فشار ۳ بار برابر نیروی ۳۰ تن بر ۱ متر مربع هست سطح لاستیک هم که حدود یک متر مربع هست یعنی در حدود ۲۰ تن بر کل سطح لاستیک نیرو وارد میشه(فشار ۱ بار هوای بیرون حدود ۱ بار از فشاری که به لاستیک میاد رو خنثی میکنه) و این با اضافه شدن مثلا ۴۰۰ کیلو وزن خودرو تغییر زیادی نمیکنه
نمایه کاربر
t51
يار همراه
پست: 10504
تاریخ عضویت: 06 ژانویه 2016, 15:40
نوع خودرو: پارسعلی
محل اقامت: قدیمی بی خاصیت گیجعلی
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: فشار باد لاسنیک زیر و بیرون از ماشین

پست توسط t51 » 16 ژانویه 2018, 21:10

raibo نوشته شده:
15 ژانویه 2018, 16:45
t51 نوشته شده:
22 می 2016, 13:55
علت درسرعت صفروبالطبع شتاب صفرهست که وقتی درجرم ضرب میشودبرابرصفرتغییرات ایجادمیشود...................................
فشاربادبرابراست بانیروتقسیم بر واحدسطحP=F/Aدراینحال وقتی لاستیک را زیرماشین می اندازید........بایدنیرو تغییرکندتافشاربالا برود...........ولی چون جرم ماشین شتابی نداردبرابرصفراست...........یعنی F=m*a،که شما جرم ماشین را داریدولی شتابaبرابرصفراست ونیرو صفرتغییرمیکند..............وقتی نیروتغییرنکرد...درواحدسطح فشارثابت میماند....................
شتاب که وجود داره همون شتاب جاذبه زمین هست که به جرم خودرو وارد میشه و نیروی وزن ماشین رو ایجاد میکنه به زبان ساده تر وقتی لاستیک زیر ماشین میره فشرده تر میشه و فشار بالا تر میره ولی این فشار نسبت به فشار ۳ بار لاستیک ناچیز هست, فشار ۳ بار برابر نیروی ۳۰ تن بر ۱ متر مربع هست سطح لاستیک هم که حدود یک متر مربع هست یعنی در حدود ۲۰ تن بر کل سطح لاستیک نیرو وارد میشه(فشار ۱ بار هوای بیرون حدود ۱ بار از فشاری که به لاستیک میاد رو خنثی میکنه) و این با اضافه شدن مثلا ۴۰۰ کیلو وزن خودرو تغییر زیادی نمیکنه
بادرود-برای لاستیک205باباد30psiمقدارسطحی ازلاستیک که روی زمین هست حدود0.03مترمربع (150*205)ومقدارنیرویی که پوندبراینچ مربع به این سطح واردمیکندبرابرنیرویی است که به 46.5 اینچ مربع واردمیکندکه برای30psiمساوی1395پوندیا632kgهست.برای4تاچرخ برابر2528kgکه تقریبادوبرابروزن خودروهست.
لذادرحین حرکت نیروی وارد شده ازطرف خودرو قادرهست به نیروی فشاربادغلبه کندولاستیک اصطلاحابازی کند.وقتی خودروشتابی نداردقادرنیست براین نیروکه2برابروزن خودروهست غلبه کندولذادرجه بادهمان میزان لاستیک جداازخودرو رانشان میدهد. :grin:
رکودهرانجمنی شایسته مدیران بی لیاقت ونمک نشناش وکم تجربه آن است.


کی توانی زد درین منزل قدم-محو شو چون جایت این ویرانه نیست.


http://www.tuningtalk.com/forum/viewtopic.php?p=3895554#p3895554
ارسال پست

بازگشت به “سیستم تعلیق”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 1 مهمان