كمك فنر را بهتر بشناسيم 1

مدیر انجمن: كوروش پيروز

قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. راهنمای استفاده از فوروم :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.
نمایه کاربر
ياسر
سرعت : 24 كيلومتر در ساعت
پست: 319
تاریخ عضویت: 28 ژانویه 2005, 22:20
نوع خودرو: صبا 85 نوک مدادی
Has thanked: 0
Been thanked: 0

كمك فنر را بهتر بشناسيم 1

پست توسط ياسر » 08 می 2005, 14:58

سلام:

با اجازه اساتيد.


1.فنرها

فنرها با ايجاد حركت فنري خود يك دستگاه (سيستم) ارتعاشي تشكيل مي دهند كه چنانچه

متوقف نشوند پس از هر ضربه تا مدتي نوساناتش ادامه پيدا مي كند مخصوصا ارتعاشاتي كه در

اثر ضربه هاي منظم در مسير بالا مي كنند(رزونانس)بسيار ناراحت كننده هستند. مقداري از

ارعاشات در اثر اصطكاك مولكولي جرم فنر گرفته مي شود ولي اين براي به آرامش در آوردن

سريع فنر كافي نيست. بنابر اين به ارتعاش خفه كني براي فنرها نياز است كه به اصطلاح كمك

فنر ناميده مي شود.

انواع كمك فنر:

كمك فنر ها به طور كلي به دو دسته تقسيم مي شوند:

الف) كمك فنرهاي هيدروليكي روغني:

در اين كمك فنر ها انرژي مكانيكي به وسيله راندن روغن هيدروليك از ميان شكاف ها بوسيله

پستون در يك سيستم بسته و تحت شرايط كنترل شدهاي جذب مي گردد.

ب)كمك فنرهاي گازي:

اين كمك فنرها از كمك فنرهاي هيدروليكي پشرفته تر هستند ودو نوع كمك فنر گازي وجود دارد:

1.كمك فنر يك لوله اي با فشار بالا گاز .

2.كمك فنر دو لوله اي با فشار پايين گاز.

اجزا اصلي كمك فنر عبارتند از:

1.واشر: واشر (seal) آب بندي حساس ترين بخش كمك فنر است و از ميان آنها ميله پستون بالا

و پايين مي رود.عمل دو جانبه اين واشر مانع خروج روغن از كمك فنر و ورود ذرات خارجي مانند

آب. نمك و گردوغبار به داخل كمك فنر مي گردد.

2.بدنه كمك فنر: بدنه كمك فنر از دو لوله فولادي متحدالمركز تشكيل شده است. اين دو لوله از

قسمت سوپاپ با يكديگر ارتباط دارند.

3.پستون: در كمك فنر از جنس فلز سينتزد(syntered) است و باعث نرمي و حداقل آسيب

پذيري كمك فنر مي گردد. پستون داراي يك حلقه(رينگ) آب بند از جنس فلز.تفلون يا نايلون است.

4.ميل پستون:ميل پستون ميله اي است كه به پستون متصل است و نقش مهمي در كمك فنر

دارد. اين ميله نه تنها بايد در برابر فشار هاي مكانيكي بسيار مقاوم باشد. بلكه چگونگي سطح

آن از نظر نرمي و زبري نيز در كارايي كمك فنر موثر است. سطح اين ميله از فولاد سخت شده

القايي كه با فلز كروم پوشانده شده ساخته مي شود و به همين دليل نرم است و مانع سايدگي

مي گردد.

5.سوپاپ: پستون و سوپاپ كفي كمك فنر داراي سوپاپ ورقي هستند. و هنگامي كه روغن از

منافذ ورودي تحت فشار عبور مي كند.باز و بسته مي شوند. اين صحفحات از فولاد ضد زنگ

ساخته شدهاند كه ويژگي خاص آنها را براي بيش از 10 ميليون بار دور انجام كار حفظ مي شود.

6.روغن: روغن كه مهمترين جزء در كاري كمك فنر است .

درباره نقش روغن در كمك فنر توضيح مي دم اگه دوست داريد.
نمایه کاربر
مهرداد
سرعت : 22 كيلومتر در ساعت
پست: 247
تاریخ عضویت: 05 آگوست 2004, 13:09
نوع خودرو: Kia Cerato YD
Has thanked: 0
Been thanked: 0

پست توسط مهرداد » 08 می 2005, 15:40

دست شما درد نكنه ياسر خان اگه ادامه بديد ممنون ميشيم :-) :-) :-)
نمایه کاربر
McLaren F1
يار همراه
پست: 761
تاریخ عضویت: 03 دسامبر 2004, 13:45
نوع خودرو: مشخص نشده!
محل اقامت: مشهد
Has thanked: 0
Been thanked: 0

پست توسط McLaren F1 » 08 می 2005, 19:26

بسيار عالي :-) :-)
خيلي خوشحال ميشم وقتي ميبينم كه همشهري با اين اطلاعات بالا دارم مخصوصا اين كه تو اين فروم با هم هستيم :)
نمایه کاربر
Mohammad
يار قديمي
پست: 10839
تاریخ عضویت: 23 ژولای 2004, 13:49
نوع خودرو: C107,C350,XV50
Has thanked: 0
Been thanked: 0

پست توسط Mohammad » 08 می 2005, 20:11

ممنون ياسر جان :-) :-) :) :)
«هزار دوست كم است و یك دشمن زیاد»
پويا شايگان
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 108
تاریخ عضویت: 01 فوریه 2005, 22:34
Has thanked: 0
Been thanked: 0

پست توسط پويا شايگان » 08 می 2005, 21:34

ممنون ياسر جان
يه سوال داشتم در مورد كمك گازي كه دليل اينكه مي گن از نوع روغني خشكتره چيه؟ اگه خشكتره پس چرا روي ماشيني مثل موسو كمك گازي مي گذارن؟
نمایه کاربر
حميد
دانا
پست: 4058
تاریخ عضویت: 02 سپتامبر 2004, 23:48
نوع خودرو: Azera-Santa Fe DM
Has thanked: 0
Been thanked: 0

پست توسط حميد » 08 می 2005, 21:39

مرسي ياسر جان خيلي عالي بود :-)
پويا جان تا جايي كه من ميدونم و از جلوبندي سازا پرسيدم ميگن گازي خيلي نرمتره :lol:
نمایه کاربر
matin
يار قديمي
پست: 5344
تاریخ عضویت: 04 سپتامبر 2004, 08:01
نوع خودرو: Suzuki Grand Vitara
محل اقامت: تهران
Has thanked: 0
Been thanked: 0

پست توسط matin » 08 می 2005, 23:20

ياسر خان خيلي ممنون
منتظر بقيش هستيم :-)
Five Doors, Four Wheel Drive, Three Differentials,Two People, One Goal = Having Fun
پويا شايگان
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 108
تاریخ عضویت: 01 فوریه 2005, 22:34
Has thanked: 0
Been thanked: 0

پست توسط پويا شايگان » 08 می 2005, 23:21

سلام حميد جان
از نظر علمي هم چون گازها تراكم‌پذيري و خاصيت دمپينگ بيشتري دارن نرم‌تر بايد باشه (بي خودي كه گرون نيست) ولي خوب نمي‌دونم چرا دوستان بعضا مي‌گن استفاده از كمك گازي خشك‌تر مي‌كنه.شايد من اشتباه متوجه شدم ولي اونجايي كه بحث سيستم تعليق اسپرت بود اينجور نظري داشتن..
مرسي بابت جوابت :eek:
نمایه کاربر
ياسر
سرعت : 24 كيلومتر در ساعت
پست: 319
تاریخ عضویت: 28 ژانویه 2005, 22:20
نوع خودرو: صبا 85 نوک مدادی
Has thanked: 0
Been thanked: 0

پست توسط ياسر » 09 می 2005, 12:20

سلام.

از همگي منمون شرمنده كه دير نوشتم

نقش روغن در كمك فنر از نظر هيدروليكي:

بطور كلي ماشين آلاتي كه داراي دستگاه(سيستم)هيدروليكي هستند انرژي ارتعاشي را به

انرژي حرارتي تبديل مي كنند. بنابر اين داراي خاصيت ضربه گيري هستند كه ضربه گيرها عمدتا

در بخش هاي چرخ و فرمان خودرو ها بكار مي روند.

كارآيي سيال هيدروليك در همه طراحي هاي كمك فنر (انواع يك لوله اي و دو لوله اي) يكسان

است ولي خواص ممانعت كنندگي از ساييدگي و ميزان گرانروي آن نسبت به نوع كمك فنر

اندكي متفاوت است. معمولا ميزان گرانروي سيال كمك فنر پايين است زيرا با گرانروي بالا

اصطكاك داخلي را زياد مي نمايد و موجب كاهش نيرو و افزايش سريع درجه حرارت مي گردد و

در نتيجه انتقال سريع و موثر نيرو صورت نمي گيرد.

در شرايط عملاتي تحت بار زياد (EP) دماي سيال افزايش مي يابد و گاهي تا 150 درجه

سانتگيراد مي رسد و اين دما بستگي به ميزان بار خودرو دارد.

ويژگي بسيار مهم ديگر روغن كمك فنر پايين بودن نقطه ريزش و نقطه ابري آن است. روغن كمك

فنر خوب بايد در دماي كم كارآيي خوبي داشته باشد باشد.

به طور كلي خواص لا زم در روغن كمك فنر عبارتند از:

1. قابليت روغن بمنظور روانكاري قطعات متحرك و جلوگيري از ساييدگي و سروصدا

2.پايداري روغن بطوريكه بتواند همپاي ساير قطعات تا آخر عمر كمك فنر خواص خود را حفظ كند.

3.تبخير نشدن در درجه حرارتي هاي بالا .

كف نكردن در حين كار زيرا در كمك فنر در سرعت ها ي زياد جريان روغن ممكن است كف ايجاد

شود كه در كاراي روغن اخلال ايجاد مي نمايد.
نمایه کاربر
UMBRELLA
دنده 1
پست: 1285
تاریخ عضویت: 03 سپتامبر 2010, 23:48
نوع خودرو: SOREN / 206 TIP2 89
محل اقامت: ارومیه
اینستاگرام: farzad_f_66
Has thanked: 0
Been thanked: 0
تماس:

Re: كمك فنر را بهتر بشناسيم 1

پست توسط UMBRELLA » 28 نوامبر 2010, 19:00

کمک فنر

تصویر
لزوم استفاده از کمک فنر یا ارتعاش گیر

وظیفه کمک فنر همان گونه که از اسم ان مشخص است این است که به فنر کمک می نماید

فنر در قبال نیروی خارجی تغییر شکل داده و انرژی ذخیره می کند به محض حذف نیروی خارجی

انرژی ذخیره شده را به سرعت ازاد می نماید و چند بار ارتعاش می نماید تا متعادل شود اگر به

سیستم تعلیق در حال ارتعاش ارتعاش جدیدی وارد شود دامنه ارتعاشات با هم جمع و تولیدروزنانس

می نماید که برای سرنشینان بسیار ناراحت کننده میباشد برای این منظور استفاده ازارتعاش گیر یا

کمک فنربای خودرو ضروری می باشد
تصویر
اساس کار کمک فنر:

کمک فنر در سیستم تعلیق موازی با فنر بسته می شود و مانند فنر نیروی محوری را جذب می کند

در موقع جمع شدن کمک فنر به سهولت منقبض شده اما در موقع باز شدن کمک فنر مقاومت

می نماید و با کندی باز می شود وقتی کمک فنر فشرده می شود روغن از سوراخهای درشت تر

سوپاپ ان جابجا می شود و لذا به سهولت تغییر مکان می دهد اما وقتی حالت انبساط ان فرامیرسد

برگشت روغن به محل اولیه خود از مجاری کوچکتر میسر می گردد در اثر برگشت روغن از مجاری

کوچک نیروی اصطکاک روغن بالا رفته و انرژی مکانیکی به انرژی حرارتی تبدیل می گردد سپس

گرما روغن در فضا پخش می گردد متداول ترین ارتعاش گیرها نوع تلسکوپی است که از دو

سیلندر یک طرف بسته ساخته شده و قسمت بسته ان به پوسته محور چرخ متصل می شود طرف

باز سیلندر به سمت بالا قرار داشته و در داخل ان یک پیستون با دسته پیستون حرکت می کند

دسته پیستون به شاسی بسته می شود البته سیلندر های نوع دو جداره هم بکاررفته است که در

روی پیستون دو نوع سوپاپ وجود دارد نوع مجرا درشتان هنگام فشرده شدن و نوع مجرا ریز ان در

موقع باز شدن در معبر روغن قرار می گیرد کمک فنرهای تلسکوپی یک لوله ای یا دو لوله ای

می باشد که در نوع دو لوله ای روغن بین دو جداره و در نوع یک لوله ای روغن در طرفین پیستون

جابجا می شود

انواع کمک فنر

الف کمک فنر تلسکوپی هدرولیکی ب کمک فنر گازی

کمک فنر تلسکوپی هیدرولیکی : این کمک فنرها از دو یا سه لوله هم محور تشکیل شده است

اگر کمک فنر سه لوله ای باشد خارجی ترین لوله گردگیر است طرز کار این کمک فنر در موقع باز

شدن به این صورت می باشد که روغن داخل محفظه بالای پیستون به طرف پایین و به داخل

محفظه زیر پیستون رانده می شود روغن پس از عبور از گذرگاه های نگهدارنده سوپاپ برگشت از

میان دیسک سوپاپ برگشت با فشار خارج شده و از میان کلیه سوراخ های پیستون عبور می کند

در طی کورس باز شدن روغنی که در محفظه بالای پیستون تحت فشار قرار گرفته به محفظه زیر

پیستون جریان می یابد این عمل برای جبران حجم جابجا شده میل پیستون است زمانی که میل

کمک فنر به بالا کشیده می شود فنر سوپاپ مکش در مجموعه سوپاپ فشاری به واسطه عبور

روغن بلند شده به طوری که سوپاپ دیسکس فشاری و سوپاپ نگهدارنده اجازه عبور روغن را

می دهد در ضمن مرحله جمع شدن کمک فنر عکس مرحله باز شدن می باشد
تصویر
کمک فنر گازی : بزرگترین امتیاز کمک فنر گازی نسبت به کمک فنر هیدرولیکی در انتقال سریع

حرارت می باشد چون لوله خارجی ان در تماس مستقیم با هوا است لذا انتقال حرارت سریع تر

انجام میشود این نوع کمک فنر ها در درجه حرارتی بیش از 200 درجه سانتی گراد به خوبی کار

می کند معمولا طراحی ان ها از یک یا دو لوله هم محور ساخته شده و کاربرد وسیعی در صنایع

خودرو سازی دارند برای مثال در صندوق عقب بعضی از خودروهاسواری و اتوبوس ها و حتی تخت

خوابهای بیمارستان و صندلیهای دندان پزشکی کاربرد دارد در ضمن در درون کمک فنراز گاز تنها

استفاده نشده بلکه از گاز و روغن استفاده شده که این روغن و گاز در دو محفظه جدا از هم قرار

دارند و هر یک وظیفه خاص خود را در موقع جمع شدن و باز شدن کمک فنرانجام می دهد
تصویر
کاویتاسیون در کمک فنر

هنگامی که سرعت باز شدگی کمک فنر زیاد باشد شیوهایی برای عبور بیشتر روغن از محفظه

ذخیره به داخل سیلندر به کار بسته شده لیکن اگر این سرعت از معمول بیشتر باشد روغن بلافاصله

فضای خالی شده ناشی از حرکت پیستون و میل پیستون را جبران نمی کند لذا این خلا عامل تقلیل

فشار محیط خود شده و روغن هیدرولیک در فضای بسته سیلندر تبخیر می شود این پدیده تبخیر که

همراه با وارد امدن ضربه به پیستون و لوله خارجی شده ایجاد حفره های هوا روی پیستون می گردد

و به کاویتاسیون موسوم است

عیب یابی کمک فنر

متاسفانه بيشتر رانندگان به كمك فنرها كه يكي از اساسي ترين قسمت ايمني خودرو است ;

اهميتي به نقايص ان نمي دهند وبيشتر توجه انان به ترمزها لاستيكها;كمربند ايمني و چرخها و

فرمان می باشد .در صورتيكه كمك فنر نقش بسيار ارزنده ائي در ايمني خودرو دارد جالب است

بدانيم در صورت خرابي كمك فنرها ضريب خرابی ساير قطعات خودرو نیز افزايش می یابد. اين

قطعات شامل :1-فنر تعليق 2-جعبه فرمان 3-ديفرانسيل 4-لاستيك چرخها 5-بلبرينگ چرخها

6-بوشهاي لاستيكي سيستم تعليق 7-گيربكس 8-سيستم تعليق 9-مجموعه سيبكهاي فرمان

لذا به منظور ایمنی بیشتر اطلاعات ذیل میتواند دید بهتری در خصوص شناخت وتشخیص خرابی های

کمک فنر ارائه نماید.

۱-اگر كمك فنر نشتي دارد حتما بايد كمك فنر تعويض گردد. ۲-بالا و پايين رفتن خودرو به خصوص اگر

جاده ناهموار باشد و يا شيرجه رفتن خودرو در حين ترمزهاي شديد ممكن است به دليل خرابي كمك

فنرها باشد. ۳-اگر در سر پيچ; خودرو بيش از حد بپيچد به نحوي كه راننده براي كنترل ان بايد تلاش

بيشتري كند اين روند مي تواند از خرابي كمك فنر باشد۴-اگر چرخها روي جاده برقصند و يا بالا و پايين

روند ممكن است از فرسودگي فنرها و كمك ها باشد. 5-اگر بوشهاي محل نصب كمك فنر ترك

خوردگي و يا تغيير شكل داده اند باعث سرو صدا در سيستم تعليق به خصوص در موقع شتاب گرفتن

; ترمز كردن ويا عبور از ناهمواريهاي سطح جاده مي شود. بنابراين هرچه زودتر نسبت به تعويض

بوشها اقدام شود.در غير اين صورت ايمني خودروبه شدت كاهش پيدا مي كند. 6.باركردن خودرو

بيش از ظرفيت ان عامل مهمي در ضيعف شدن سيستم تعليق منجمله كمك فنرها مي شود.به

خصوص زماني كه حركت اتومبيل در ناهمواري هاي جاده قرار بگيرد. واگر سرعت متناسب

با جاده و بار نباشد باعث شكسته شدن اتصالات مي شود . در نتيجه ناامن بودن خودرو و

سرنشينان حتمي است
نام = فرزاد


OUR BUSINESS IS LIFE ITSELF
ارسال پست

بازگشت به “سیستم تعلیق”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 1 مهمان