ماک ... آشنای جاده

مدیر انجمن: espero

ارسال پست
نمایه کاربر
yalda
مدیر کلوپ دوچرخه
پست: 1703
تاریخ عضویت: 28 ژانویه 2008, 20:10
محل اقامت: سرزمين يلدا ...

ماک ... آشنای جاده

پست توسط yalda » 27 مارس 2010, 15:43

دیدیم اثری از ماک این دلبر غول آسا ، گنده ی ماشینا نیست! گفتیم یه تاپیک بزنیم در موردش !
اینا رو این وبلاگ خوندم و گفتم اینجا هم بذارم
http://kamionbazan.persianblog.ir/post/18
ماک چگونه به بازار ایران راه یافت؟

قبل از جنگ جهانی دوم حمل و نقل در ایران و جهان توسط کامیونهای تجاری بنزینی انجام می شد عمده کامیون های پیش از جنگ جهانی دوم در ایران عبارت بودند از: ماک , جمس , دوج فدرال , وایت , والفرانس و کامیون های دیگری مثل بوزینگ , گرام , ماگیروس.قدرت بیشتر و استقامت بالاتر کامیونهای آمریکایی باعث شده بود تا ساخته های این کشور در راس کامیون های مورد استفاده در ایران قرار بگیرند. این وضعیت تقریبا تا پایان جنگ جهانی ادامه داشت. بعد از جنگ جهانی با توجه به اینکه ایران محلی یرای تردد متفقین بود همزمان کامیونهای آمریکایی مثل ماک استودی , بیکر , دوج و.............نیز در تعداد بالاتر نسبت به قبل به ایران وارد شدند. این کامیونها بیشتر در بنادر جنوبی و مرز جلفا به امر انتقال کالا برای متفقین مشغول بودند.با پایان جنگ دوم تعدادی از این کامیونها در کمپ های متفقین باقی مانده و در نهایت توسط عوامل آنها به فروش رسیدند. بدین ترتیب با پایان جنگ عملا سلطه کامیون های قدیمی در ایران تا حدی دچار خدشه شد.کامیون های ماک چه در دوران پیش از جنگ و چه بعد از جنگ از آن همواره توانسته بودند با کسب رتبه بالاتر نسبت به دگر هموطنان آمریکایی خود گوی سبقت را ربوده و بدل به بازیگری قوی در عرصه حمل و نقل ایران شوند.ابتدای ورود دیزل و ماک دیزل به ایران با توجه به تبلیغاتی که ایجاد بیماری سل توسط دوده کامیون های دیزل مطرح شده بود, این کامیونها با استقبال چندانی مواجه نشدند. هر چند در گذر زمان و رنگ باختن این تبلیغات در نهایت ماک قدرتمند توانست دوام آورده و با شایستگی رقبای خود را عقب بزند.اولین ماکی که در ایران به طور رسمی به کارگرفته شده است ماک مدل 1942 بود که به ماک جنگی معروف بود. این کامیون در آن زمان به دلیل استاندارد نبودن جاده های ایران (که همچنان غیر استاندارد باقی مانده است) و البته فقدان باسکول تنها کامیونی بود که بارهایی به وزن 30 تن را برروی ده چرخ حمل می کرد.استقبال شدید از این کامیون به سرعت باعث شد تا جای پای ماک در ایران محکم شده و حتی مدل های کار کرده آن از کشورهای عربی همسایه وارد ایران شود. در این میان افرادی که توانایی مالی بیشتری داشتند ترجیح می دادند کامیون خود را به شرکت سازنده سفارش داده و محصول نو وجدیدرا عموما از طریق کشورهای اروپایی و به طور خاص هلند دریافت کنند.نسل بعدی ماک ها در سالهای 1948 و 1951وارد ایران شدند. این سری از ماک ها که به زیر قرمز معروف شدتد هم توانستند خاطره خوشی در ذهن ایرانی ها بگذارند. داشتن شاسی , اکسل , و پوسته دیفراتسیل و باک قرمزعمده مشخصه این کامیون ها بود.نسل بعدی ماک های وارداتی که اصلاح شده مدل 1951 بودند, سه سال بعد یعتی در سال 1954 وارد بازار شد. در این سری تغییراتی در موتور , گیر بکس و اکسل کامیون داده شده بود.بر روی این کامیون سیستمی که بعدا به نام ماک ثبت شد تعبیه شده بود. این سیستم که موسوم به ترمودا بود با باز وبسته کردن شبکه جلوی رادیاتور باعث افزایش عمر و راندمان موتور می گشت. اکنون بعد از گذشت 50 سال مشابه آن بر روی ماشین های سواری استفاده می شود. در سال های 1956 ماک سری B وارد ایران شد. این کامیون ها مجهز به توربو شارژ و گیر بکس 20 دنده و اکسل و دیفرانسیل های سنگین استرلینگ و کابین معروف به تخم مرغی بودند.سیستم پنج محوره تریلی کش هجده چرخ, که تا ساله 1959 تولید می شد, هم از ویژگی های ماک جدید بود. این مدل در بین کامیون داران به نشکن معروف بود.در ساله 1960 مدل اطاق تخم مرغی با گلگیر های تخم مرغی توسط شرکت کاوه کار وارد ایران شد که تا ساله 1966 تولید می شد. از سال 1967 کمپانی ایران کاوه وارد صحنه شد و به ساخت یا در واقع مونتاژ این کامیونها پرداخت. ماک در این دوره به اوج رسید.در ابتدای کار وبه دلیل نبود امکان تولید اطاق و گلگیر و کاپوت مدل روز, اطاق تخم مرغی و گلگیر تخت 1957 بر روی شاسی و موتور های 220 اسبی سوپر شارژ دار استفاده گردید. در سال 1968 با ورود امکانات تولید و پرس اطاق های روز, ایران کاوه اقدام به سوار کردن کابین های معروف به کاوه ای و گلگیرهای آهنی بر روی همان شاسی کرد.البته در این دوران ( در سال های 1974-1975) با توجه به تولید کم وتقاضای زیاد تعدادی ماک به صورت بی دماغ و با دماغ وارد ایران گشت که در این بین شایعاتی مبنی بر ایمن نبودن ماک های بی دماغ در زمان تصادف و....باعث شد تا این مدل در ابتدا چندان مورد استقبال قرار نگیرد, هر چند در گذر زمان با اثبات کارآمدی های آن, این مدل هم جای خود را بین رانندگان ترانزیت باز کرد.مدل دماغ دار این کامیون ها تماما از آمریکا و به صورت مونتاژ وارد ایران می گشتند.این سری که دارای کابین های شیک و فرمان تلسکوپی و چراغ پلیسی ( استفاده همزمان از نور بالا وپایین) بودند از همان ابتدا مورد توجه قرار گرفتند شرکت های نفت و نیرو هوایی و ..... هم در این دوران اقدام به سفارش کامیون های ماک با توجه به نیاز خود کردند. این سری ها معمولا به ماک های همان شرکت معروف شدند. از سال 1979 و همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی تولید و ورود این نوع کامیون ها متوقف شد تا اینکه در ساله 1990 تعداد کمی ماک بی دماغ از کانادا وارد ایران شد که بعضا در تملک شخص و تعدادی درتملک متروی تهران قرار گرفت. این کامیونها با موتور 360 اسبی خود و گیر بکس های فولر 9 دنده و سیستم تعلیق چهار دست فنر مخصوص حمل بار با سرعت زیاد در قیاس با با رقبای داخلی وخارجی خود برتری فاحشی داشتند.در سال 1994 بار دیگر تعدادی ماک با دماغ نو از دبی به ایران وارد شد که با ظاهری جذاب وموتوری به قدرت 450 اسب بخار و کابین مجهز و سیستم تعلیق معروف به قیچی فنر برای حمل بار های نسبتا سنگین مناسب بودند.

حضور ماک در ایران عملا از سالهای میانی دهه 90 متوقف شد و پس از آن هیچ خبری از ساخته های این شرکت آمریکایی در جاده های ایران نبود.

منبع: هفته نامه تخصصی دنیای خودرو

MACK-NR-MILITARY
(ماک جنگی)
تصویر
-
تصویر
-
تصویر
-
MACK-L
(ماک زیر قرمز)
تصویر
-
تصویر
-
تصویر
-
MACK-B Series
تصویر
-
تصویر
-
تصویر
-
تصویر
-
MACK- R Series
تصویر
-
تصویر
-
MACK - F Series
تصویر
-
MACK- ULTRALINER
(ماک مترو)
تصویر
(عاشق این مدل ماک هستم ! شدید !!!)
--------
تاریخچه ماک به روایت خودش ...
http://www.macktrucks.com/default.aspx?pageid=260
-------
تا بعد مؤید باشید ... :eek:
مهربانی را بیاموزیم ...
نمایه کاربر
محسن
پيشکسوت
پست: 7281
تاریخ عضویت: 04 سپتامبر 2004, 11:30
محل اقامت: اصفهان

Re: ماک ... آشنای جاده

پست توسط محسن » 28 مارس 2010, 14:50

:( این علاقه به ماک با توجه به لطافت همیشگی یلدا یه کم عجیب بود! :smile: البته ذکر خیر این گازوئیل خور پر استهلاک (منظورم سریهای R و F هست بیشتر نه اون جدیدترها) توی تاپیکهای دیگه شده بود و من هم یه پستی تو همون تاپیک در موردش گذاشته بودم :cool:

ضمنا من عکسها رو باز کردم مشکلی نداشت :d:
به رغم مدعيان، روز شب نخواهد شد ......... فروغ مهر، به شب منتسب نخواهد شد
اگر تمامی دنيا به فتنه برخيزد ......... خليج فارس، خليج عـرب نخواهد شد
نمایه کاربر
mekarad
سرعت : 26 كيلومتر در ساعت
پست: 469
تاریخ عضویت: 28 دسامبر 2007, 23:55
نوع خودرو: E2_LP
محل اقامت: مشهد

Re: ماک ... آشنای جاده

پست توسط mekarad » 28 مارس 2010, 14:59

تو تاپيك ماشين هاي سنگين گفته بودم كسي جوابي نداد اينجا ميپرسم!

عكس و مشخصات يك مدل ماك معروف به ماك سكته اي رو ميخواستم :sn:
نمایه کاربر
yalda
مدیر کلوپ دوچرخه
پست: 1703
تاریخ عضویت: 28 ژانویه 2008, 20:10
محل اقامت: سرزمين يلدا ...

Re: ماک ... آشنای جاده

پست توسط yalda » 23 آپریل 2010, 12:57

یه سوال ...
ماک دو تا دسته دنده داره که احتمالاً یکیش 5 دنده اس یکیش 4 دنده ... که بشه بیست تا دنده ... اون وقت دنده هایی مثل 7 ، 11 ، 13 ،17 ، 19 چی میشه ؟ (اعداد اولند دیگه !!! )
مهربانی را بیاموزیم ...
نمایه کاربر
ramin-am
دنده 1
پست: 1780
تاریخ عضویت: 27 فوریه 2009, 10:51
نوع خودرو: 405GLX
محل اقامت: tabriz

Re: ماک ... آشنای جاده

پست توسط ramin-am » 23 آپریل 2010, 13:10

شرمنده منم موندم بذار یه بار بپرسم کلا نحوه دنده دادن این ماشین چطوری هستش
اصلا محاسبه دنده هلاش چطوری هستش
من که شنیدم عین دوچرخه هستش یعنی یه دنده ضریب یکی دیگه میشه .
الان تا نیم ساعت میپرسم میگم :o
نمایه کاربر
محسن
پيشکسوت
پست: 7281
تاریخ عضویت: 04 سپتامبر 2004, 11:30
محل اقامت: اصفهان

Re: ماک ... آشنای جاده

پست توسط محسن » 24 آپریل 2010, 08:56

من شنیدم (فقط در حد شنیدن) که دنده ها با هم عوض میشن و خلاف جهت هم :-D
به رغم مدعيان، روز شب نخواهد شد ......... فروغ مهر، به شب منتسب نخواهد شد
اگر تمامی دنيا به فتنه برخيزد ......... خليج فارس، خليج عـرب نخواهد شد
نمایه کاربر
offroader
سرعت : 15 کيلومتر در ساعت
پست: 97
تاریخ عضویت: 04 سپتامبر 2009, 22:00
محل اقامت: تهران

Re: ماک ... آشنای جاده

پست توسط offroader » 24 آپریل 2010, 21:49

عرض سلام و ادب خدمت دوستان عزیز :hb:
آقا من درسی که از پدر و دیگر اساتید فرا گرفتم خدمت دوستان که همه سرور و استاد من هستند پس میدم
یکی از دسته دنده ها که عموما سمت چپ هست و کمی هم بلندتر از اون یکیه ، رو در جایگاه دنده 1 قرار میدیم و اون کوتاه تره رو هم 1 بعد که راه افتادیم و گاز رو پر کردیم ( البته فکر کنم تو این حالت اصلا گاز نمیخواد از بس که سنگینه :smile: ) ، کوتاه تره میاد دو و بعد از پرکردن گاز کوتاهه سه و به همین ترتیب چهار
بعد باید دسته دنده بزرگه بیاد دو و کوتاهه بره یک و دوباره مثل بالا پیش بریم ، البته این کار برای زمانیه که بار داره و میتونه از حد اکثر گشتاور استفاده کنه و دور هم همیشه زنده باشه، بار نداشته باشه میشه مثلا کوچیکه رو بذاریم دو و فقط با بزرگه کار کنیم
چیزی تو مایه های سیستم دنده دوچرخه ( دنده ها تو هم ضرب میشن )
البته این نوع گیربکس مختص برخی مدلهای ماک هست که زمان خودش و حتی الآن هم یه شاهکار به حساب میاد :-)
اگه اشتباه نکنم یه سری ماکها دسته دنده بزرگشون ( بلندتره ) مثل پیکانه و یه سری هم مثل پراید که در اولی میشه 20 دنده و در دومی میشه 24 دنده و در هردو مدل کوتاهه ( کوچیکتره ) 1 و 2 و 3 و 4 داره
با تشکر و عرض اردت :hb:
نمایه کاربر
ramin-am
دنده 1
پست: 1780
تاریخ عضویت: 27 فوریه 2009, 10:51
نوع خودرو: 405GLX
محل اقامت: tabriz

Re: ماک ... آشنای جاده

پست توسط ramin-am » 30 آپریل 2010, 11:31

دوستان من رفتم و یه سوالاتی از داداشم و بابام کردم
مسله از این قرار هستش
وقتی در مورد بعضی از گیربکسها میگیم که 20 دنده هستش در واقع درستش اینه که بگیم 20 سرعته هستش .
و به این معنی نیست که باید از 1تا 20 شماره داشته باشه
مثلا ماشین خود ما اینترناشنال هستش با گیربکس فولر 915 که من شمردم در حالت اولیه 10 دنده داره که با احتساب دنده عقب 11 تا میشه حالا به این یازده تا دنده 1 و 2 سنگین هم که با کمک بادی فعال میشن اضافه میشه در واقع این گیربکس 13 سرعته هستش .نمونه های 15 سرعته این گیربکس هم هستش که
در مورد گیربکس ماک هم که معروف به 20 دنده هم اینه که در اصل 5 سرعت اصلی داره و هر سرعت اصلی 4 تا کمک داره که اکثرا کمک 1 تو هر دنده به کار نمیبرن (این کاملا به خود راننده بستگی داره )لازم هم نیست حتما همزمان هر دو تا دسته دنده رو به کار برد .
به این گیربکس فکر کنم یه کمک سبک سنگین برای سرعت 1 وجود داره که با احتساب اون میشه 24 سرعته :div:
من که بعضی وقتا سر در نمیارم
اون روزم یه گیربکس رو داشتن توضیح میدادن که مشهور هستش به مدل داف (اونم فولر 915 هستش)یه کم توضیحش سخته
حسین.
مدیر کلوپ آمریکایی
پست: 2213
تاریخ عضویت: 01 مارس 2007, 19:00
محل اقامت: پونک-چاردیواری
تماس:

Re: ماک ... آشنای جاده

پست توسط حسین. » 07 ژوئن 2010, 20:52

خانومها آقایان معرفی می کنم:
:x KING OF THE ROAD :x
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
عظمت رو به معنای واقعی احساس کردم :div:
گیربکسو و دف رو دارین؟
کسی اسم مدلشو میدونه؟ تو اینترنت چرخیدم سایتی پیدا نکردم مدلای ماک رو به صورت جامع داشته باشه

راستی اینم چیزی بود که توسط این هیولا کشیده می شد
تصویر
نمایه کاربر
Challenger_4000
دنده 1
پست: 1250
تاریخ عضویت: 22 سپتامبر 2009, 20:05
نوع خودرو: سمند
محل اقامت: تهران-شهرک اکباتان
تماس:

Re: ماک ... آشنای جاده

پست توسط Challenger_4000 » 07 ژوئن 2010, 21:06

سلام...
شما دوستان...
کسی تا حالا ماک32 دنده ندیده؟...
همش که بیستا نبوده....
ماکه پدربزرگه من وقتی مرد فروختیمش...
سلطانی بود...
تویه خط ترانزیت کار میکرد...
برای...ماشین میاورد...
=================================
بگذریم....
تعویض دنده ی اینا دو فلیفه داره برای خودش...
تویه ماک همیشه دنده ی بزرگتر 4 تا و کوچکتر تعداد ارقامه...
برای تعویض دنده من از پدربزرگم شنیده بودم که...
دوتا آمپر داره ماک...
وقتی این سر دوتا به هم برسن(معکوس هم)...
دنده رو عوض میکنن...
===============================
:sad: :sad: یادش بخیر..
ارسال پست

بازگشت به “کِشنده”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 1 مهمان