تجربه 210000 هزار کیلومتر رانندگی با تیبا

تصویر

مدیر انجمن: دينگاليگا

ارسال پست
نمایه کاربر
شهرام اسماعيلي
متخصص فنی خودرو
پست: 718
تاریخ عضویت: 09 اکتبر 2005, 10:43
نوع خودرو: PARS LX-TIBA -206TU5
محل اقامت: شيراز - بندر ماهشهر

تجربه 210000 هزار کیلومتر رانندگی با تیبا

پست توسط شهرام اسماعيلي » 07 نوامبر 2019, 03:50

سلام
تجربه 210000 کیلومتر رانندگی با تیبا
ابتدا *تجربه 89000 کیلومتر رانندگی با تیبا* نوشته شده در فروردین 1395 را بخوانید سپس *تجربه 210000 کیلومتر رانندگی با تیبا * را که در مهر ماه 1398 نوشته ام مطالعه فرمایید و در انتها مطلب *تیبا معایب و مزایا* که ویرایش شده نسخه شهریور 1392 است خوانده و آنگاه لطفا اگر نظری و یا انتقادی به گزافه گوی شبه متعصبانه ام دارید ارایه نمایید. تشکر
----------------------------------------------------------------------------------------------

*تجربه 89000 كيلومتر با تيبا صندوق دار sx مدل آذرماه 1392*
آيا شنيده ائيد كه خوب و بد بودن خودروهای ساخت داخل ، شانسی هستند شاید دلیل کم ایراد بودن بعضی
از خودروها ناشی از مونتاژ خوب و قطعه سالم هست به همین علت خودروی تیبای ما نیز خوب از آب در آمده ،
بيش از سه چهارم مسافت طی شده با اين خودرو توسط پسرم بوده با وجود اينكه طرز كلاچ گرفتنش در بين دنده ها برای رفتن به دنده سبكتر بعلت رها كردن با تاخير پدال كلاچ توام با کمی گاز دادن است اما هنوز خودرو نياز به تعويض صفحه كلاچ ندارد . احتمالاً تا كيلومتر نزديك به صد هزار صفحه كلاچ آن دوام خواهد داشت . اما فنرهای خشك كلاچ و تعداد کم آن هنگام تعويض دنده باعث ايجاد ضربه و لگد ميشوند و تصور ميكنم اگر سازنده صفحه كلاچ در تغيير فنر به نوع كمی نرمتر و یا تعداد بیشتر فنراقدام كند اين ضربه ها حذف خواهند شد (( با افزایش قطر صفحه کلاچ به 215 میلیمتری و حذف دامپرتوسط سایپا ضربه کاهش پیدا کرد و عمر صفحه نیز افزایش یافته است - بعضی از دارندگان تیبا با تعویض فلایویل و کیت کلاچ پراید ضربه را حذف و پدال کلاچ را نرم کردند و خودروی خود را مثل تیباهای سری ساخت اولیه کردند اما این روش بعلت وزن تیبا اشتباه است چون فرسایش صفحه کلاچ زودتر از معمول اتفاق می افتد و بهمین علت کلاچهای پرایدی برای نصب در تیبا منسوخ شدند)) . اينك صدای موتور به نسبت قبل كمتر شده و اگر سازنده دسته موتور قابل انعطاف تری را طراحی و نصب ميكرد اگر چه نياز به تعويض مكرر دسته موتور همانند پژوها ايجاد ميشد اما انتقال صدا و لرزش به اطاق ماشين نیز كم ميگشت. لرزش و صدا برای موتوری كه تراكم بالا و طرح ساده ای دارد و بنزينهائی كه اكتان كم دارند شاید کمی طبيعی باشد ولی با دسته موتورهای طرح جديد و نوع نرمتر احتمالا ميتوان صدای موتور را كمتر كرد و همچنین با نصب عايق مناسبتر صدا گير بر روی دیواره آتش و گذاشتن نمدی کاپوت مبلغ خیلی زيادی بقيمت خودرو اضافه نخواهد شد . باك خودرو همانند پرايد تمام فلزی است اما مثل پرايد دارای وان مناسب در محل مكش بنزين نيست بهمين علت با بنزين نامرغوب و آبدار در كيلومتر حدود 60000 اجرام ناشی از زنگ زدگی ، باعث خراب شدن پمپ بنزين شد و درجه نشاندهنده بنزين نيز دیگر درست عمل نمیکند و اصطلاحاً گيج ميزند اگر باک پلاستیکی بود پمپ بنزين شاید تا دويست هزار كيلومتر كار ميداد.
شركتهای بزرگ تمام سعی شان برای كاهش تعدد اقلام استفاده از قطعات يكسان است بنابراين چه لزومی داشت از ساعت خودرو پرايد كه كيفيت كاركرد خوب خود را نشان داده بود در تيبا استفاده نشد ، ساعت تيبای ما پس از ده هزار كيلومتر از كار بيفتد و نمايندگی نيز بعلت نبود آن قادر به جايگزينی آن نگردد. (( مشکل ساعت در مدلهای جدید رفع شده است و ساعت مدلهای قدیم بدون نیاز به تعویض قابل تعمیر هستند))
ميل تعادل – موجگیر چرخهای جلو قطعه رابطی دارند كه بعلت اشتباه در جك زدن بر روی آن بمنظور بالا بردن دو چرخ باعث كنده شدن يكی از رابطها ميشود . دو مرحله اين اتفاق افتاد تا متوجه شديم علت عدم تعادل و تلو تلو خوردن خودرو در پيچها ، جدا شدن یکی از رابطهای میل موجگير است . پیشنهاد میشود سازنده يك قطعه فلزی بوش مانند دو سر کف تخت در وسط ميل تعادل بر روی شاسی زیر سپر جلو نصب كند تا تعميركاران از اين نقطه برای بالا بردن خودرو با جك سوسماری اقدام کنند . سنسور ميل سوپاپ بر خلاف خودروهای زمان تحريم تقريباً كاركرد مناسبی داشت و در كيلومتر حدود 70000 سوخت و اما سنسور اكسيژن در پی اشتباه پسرم كه قصد ريختن آب بر روی بدنه رادياتور برای خنك كردن موتور ماشين را داشت پس از 80000 كيلومتر بعلت خیس شدن از كار افتاد . استحكام رينگهای فلزی چرخ كمی زياد است و ميبايست در هنگام ضربه خوردن له شده و مقدار ضربه را برای شاسی و اجزاء چرخ كم كند يعنی به عنوان قطعه فدا شونده عمل نمايد . با وجود برخورد مکرر در دست اندازهای شديد من هيچ اثری از لهيدگی در رينگها هنوز مشاهده نكرده ام و بهتر است رينگها ضخامت كمتری داشته باشند .
خوشبختانه با وجود رانندگی زياد در باران هيچكدام از چرخها نياز به تعويض
برينگ هنوز پيدا نكرده و برينگهای خوبی دارد ضمنا برینگ چرخ عقب قابلیت سرویس و گریسکاری را دارد. با توجه به استفاده از روغن موتورهای ایرانی با سطح كيفيت API SL با درجه گرانروی SAE 10W40تا كيلومتر 12000 در هر مرتبه تعويض هيچ كسر روغنی تا كنون مشاهده نكرده ام . و همچنين بر خلاف بعضی از دوستان كه از مشكل كمكها و صدا شاكی هستند این خودرو در دست اندازها كاملاً بيصدا هست و هنوز نياز به تعويض بوش و يا كمك فعلا ندارد . دسته لاكی و نازك درها در داخل اتاق خودرو گرچه زشت هستند اما از استحكام كافی برخور دارند و مشكلی هنوز ندارند .
از محسنات تيبا ، پرتو مناسب چراغهای آن در شب است در شرایط بد با روشن كردن چراغ نور پائين و همراه با مه شكن ديد مناسبی را ايجاد ميكند بطوريكه کمتر نياز به روشن كردن نور بالا وجود دارد . با وجود احساس عدم تعادل در پيچها بعلت فنرهای نرم خوشبختانه تا كنون عقب خودرو لیز نخورده و مناسب رانندگی با سرعت معمولی در پيچ ميباشد . برای بالا رفتن در سر بالائی های آسفالته نيز مشكلی ديده نشده و بحد نياز يك خودرو ارزان قيمت موتور کم مصرف آن جوابگو است و ميتوان گفت از 206 تيپ 2 با موتور TU3 بهتر از شیبها صعود ميكند . تا كنون در سربالائی های غير آسفالته كه نميتوان اصطلاحاً دور و سرعت گرفت و نياز است از دنده يك و گاهی نیم کلاچ استفاده كرد، اين خودرو را نرانده ام و نميدانم آيا ميتواند بدون مشکل از چنین جاهایی بالا برود.
جفتگيری درها را خودم انجام دادم . درها با كمی اعمال فشار زيادتر بسته ميشوند اما بعلت كيپ بودن هيچگونه صدا و يا باد و باران از خود عبور نميدهند . گشتاور موتور هنگاميكه خودرو دو سرنشين دارد در جاده هموار اجازه راندن خودرو را با دور موتور 2000 بدون نياز به تعويض دنده از پنج به چهار را ميدهد اين موضوع باعث كم مصرف كردن سوخت در مسير ميشود و برای من كه دائم السفر هستم عالی است. اما برای رساندن سرعت به 120 كيلومتر دور موتور كمی از 3000 بالاتر رفته و مصرف سوخت زيادتر ميشود . بر خلاف گفته های ساير دوستان كه خواستار افزايش قدرت و در واقع سنگينتر نمودن دنده نهائی هستند تمايل من سبكتر نمودن دنده 5 اين خودرو توسط سازنده است ، به اينصورت ضمن مصرف كمتر سوخت ،عمر موتور نيز با كاهش دوران بيهوده ،افزايش پيدا ميكند.
------------------------------------------------------------------------------

تجربه 210000 کیلومتر رانندگی با تیبا
پس از پنج سال و هشت ماه و طی مسافت دویست و ده هزار کیلومتر رانندگی در شرایط آب و هوای گرم و محل نگهداری روباز و آفتاب خور تیبای مشکی خود را بمنظور جایگزنی با مدل صفر فروختم ،
پس از خواندن *مطلب تجربه 89000 کیلومتر با تیبا* متوجه شدم تیبا بیش از آنچه که فکر میکردم جان سخت بود. برای مثال تا زمان فروش نیاز به تعویض برینگ چرخها و تعویض سیم و صفحه کلاچ !! و دینام و استارت و تسمه دینام !! و تسمه کولر!! پیدا نکرد. در کیلومتر 95000 واتر پمپ نشتی داد و عوض شد . برای تعویض قطعات جلوبندی با وجود چاله چوله زیاد و سرعت گیرهای غیر استاندارد در خیابانها و مسیر ماهشهر به شیراز، در کیلومتر 140000 اقدام کردم که میتوان گفت ، این تعویض هنوز نیاز نبود و کمی زود بود . بخاطر صدا از عقب خودرو در دست اندازها در کیلومتر 180000 بوشهای اکسل و لاستیکهای سر کمک عقب عوض شدند و بعد از یک برخورد بد با جدول خیابان ، کمک سمت راننده کج و تعویض شد اما سایر کمکها طی این مدت نیاز به تعویض پیدا نکردند و میتوان تاکید کرد که اگر رینگ آهنی چرخ کمی نرمتر بود شاید کمک کج نمیشد. دو سال آخر بخاطر استفاده از خودرو در ترافیک شیراز ، تعویض روغن موتور را با همان گرانروی و سطح کیفیت قبلی که API SL - SAE 10W40 بود در کیلومترهای 10000 کمافی السابق خودم انجام میدادم ونوع روغن موتور نیز ایرانول ریسنگ بود . با وجود ذرات زنگ زدگی در باک خودرو که هنگام تعویض پمپ بنزین قبلا دیده و آنرا تمیز نکرده بودیم هیچگونه اشکالی در کارکرد پمپ بنزین پیش نیامد و مثل سایر خوروهای فعلی و قبلیمان هرگز انژکتورهایش نه باز شدند و نه شسته شدند و نه موادی در باک برای آنها ریخته شد . با وجود اینکه خودرو فاقد پارکینگ بود و اکثر مواقع در مقابل آفتاب بود از موردهای عجیب عدم نیاز به تعویض تیغه های لاستیکی برف پاک کن آن بود که کماکان نه بخوبی گذشته اما بطور تقریبا قابل قبول هنوز شیشه جلو را تمیز میکرد!. سال دوم کارکرد خودرو بر اثر اصابت سنگ، شیشه جلو شبیه به تصویر یک جرقه آتش ترک برداشت و با وجود اینکه در هنگام داغ بودن شیشه ، برف پاکن را بهمراه آبشور برای تمیز کردن آن استفاده میشد اما این ترک هرگز گسترش پیدا نکرد در حالیکه سوزوکی را وقتی برای ترمیم ترک شیشه بردم کارنشناس هر بار که شیشه را با مته سوراخ میکرد تا چسب بریزد، ترک بیشتر میشد و عاقبت ترک تا انتهای شیشه رفت، همچنین وقتی پژو 206 پسرم هنگامیکه در آفتاب بود ، اقدام به شستشوی آن کردم ، ،بر اثر خنک بودن آبی که به آن پاشیدم شیشه سالم ناگهان بصورت سرتاسری ترک برداشت ضمنا تیغه های برف پاک کن206 میانگین یکسال و نیم سالم ماندند و تعویضشان کردم . کالیپر ترمز جلو سمت راننده از حدود 90000 کیلومتر به بالا گاهی باعث چسبیدن لنت به دیسک میشد و سایش زود هنگام لنت را ایجاد میکرد و پس از اینکه متوجه شدم اشکال ذاتی این کالیپر بعلت گیر کردن پینهای راهنما است (( کالیپر با دو عدد پیچ به مجموعه چرخ جلو متصل میشود و این پیچها از دو عدد بوش که دارای گردگیر لاستیکی هستند عبور میکنند به این دو عدد بوش پین راهنما میگویند و پینها باعث حرکت عرضی کالیپر میشوند بطوریکه پس از رها کردن ترمز با جابجایی عرضی کالیپر لنت از دیسک خیلی کم فاصله مجاز خود را میگیرد)) با خارج کردن پینهای راهنما از گردگیرلاستیکی با استفاده از روغن ترمز و تمیز کردن و سپس گریس نسوز زدن ، مشکل گیر کردن لنت به دیسک برطرف شد و در کیلومتر 200000 مجددا کالیپر گیر کرد وصدای صوت لنت بدون اینکه ترمز کنیم شنیده میشد دوباره سرویس و گریسکاری شد البته اگر از گریس نسوز سیلیکونی سفید رنگ استفاده شود عمر سرویس آن افزایش پیدا میکند ، از نظر پیشنهاد فنی به شرکت سازنده میتوان گفت در واقع کالیپر از نظر طراحی مشکل فنی ندارد بلکه فعال شدن مکرر ABS برای لاستیکهایی کهنه و خشک غیر قابل انعطاف که لغزندگی دارند و ما حاضر به تعویض آنها بخاطر عاجدار بودن نیستیم و یا نحوه رانندگی پر ترمز، باعث ایجاد فاصله غیر متعارف (تولرانس آنرمال) پینها میشود و ورود گرد و غبار به بخش خارجی پینها باعث گریپاژ مجموعه میشوند احتمالا اگر سازنده کالیپر، از گریس سیلیکونی و لاستیکهای گردگیر اصلاح شده استفاده کند دیگر نیازی به سرویس کالیپر در دوره کوتاه مدت نخواهیم داشت در غیر اینصورت هر بار هنگام تعویض لنت، بایستی پینها تمیز و گریسکاری شوند . با رنگ مشکی نازک و نامرغوبی که این خودرو داشت بجز آثار خط و خش با وجود رطوبت و شرجی ماهشهر زنگ زدگی در هیچ بخش خودرو دیده نشد !. و تصور میکنم خودروی پرشیای ما تحمل اینهمه مصیبت را نخواهد داشت و احتمالا قبل از پنج سال زنگ خواهد زد . جالب است که در تمام سایتها از داشبرد پلاستیکی بی کیفیت تیبا بد گفته شده در حالیکه با تجربه پنج سال و هشت ماه پارک تیبا در محلهای بدون سقف و تابش آفتاب گرم جنوب و بدون استفاده از روکش داشبرد میتوان گفت متریال داشبرد تیبا بی کیفیت نیست و دقیقا از پلاستیکی درست شده که برای ماندگاری در گرما و آفتاب ، فاقد ترک و تغییر شکل میشود و بهتر است نقادان بگویند تیبا دارای داشبردی خیلی ساده و غیر زیبا هست و از واژه بی کیفیت که در این مورد ،معادل متریال است برای اینکه غیر فنی شناخته نشوند چیزی نگویند . دسته لاکی درها همانطور که زشت بودند و ظاهر شکننده ایی داشتند هرگز شکسته نشدند . تیبای ما شش راننده (خودم و خانمم و بچه ها) داشت و بیرحمترین آنها از نظر رعایت نکردن سرعت کم برای عبور از دست انداز خودم بودم و همان تعویض بوشهای جلوبندی در کیلومتر 140000 و بوشهای اکسل در 180000 برای آن کافی بود . گیربکس و موتور نیز با وجود بار نسبی و تحت فشار بودن در مسیرهای کوهستانی نیاز به تعمیر پیدا نکرد ، شاید بعلت اینکه با آن تیک آف انجام ندادیم و با دور موتور بیشتر از 3200 رانندگی نکردیم . از موارد جالب کارایی مناسب موتور M15یورو 4 این خودرو ، گشتاور تقریبا راضی کننده آن برای رانندگی کم سرعت ترافیکی ، با سرنشین کم در شهر با دنده دو بود ! در حالیکه با پژو 206 تیپ 5 و پژو پارس موتور TU5 ، با سرعت کم ، میبایست از دنده یک استفاده کنم و عذاب دنده دو به یک رفتن را در محصولات داخلی دایم متحمل شوم . این مورد مناسب بودن گشتاور در دور موتور پایین را ، معمولا رانندگان غیر جوان با تفکر اقتصادی که کمی بالاتر از سطح دنده مرده ، خودرو را میرانند بخوبی درک میکنند . ارزان بودن تیبا پس از خودروی پراید و کم بودن هزینه های تعمیری ، و کارکرد قابل اعتماد موتور آن ، باعث شد که با ثبت نام به روش اجباری خرید اعتباری ، اقدام به تهیه مجدد تیبا بنمایم. امیدوارم اینبار نیز پس از تحویل گرفتن تیبای مدل 1398 ، آن نیز همانند تیبای مدل 1392 مان ، شانسی بی عیبی باشد .

------------------------------------------------------------------


* خودرو تيبا معايب و مزايا*

مزایای تیبا
1مصرف سوخت كم (تا زمانیکه خصوصا سنسور اکسیژن سالم باشد)
2قدرت و شتاب عادی برای شهر و جاده
3ترمز ضد قفل مناسب ( تا زمانیکه مجموعه سیستم ترمز فرسوده نشده است در غیر اینصورت باید کلیه قطعات نو شوند )
4كولر تقریبا مناسب
5بخاری مناسب
6فرمان هيدروليك نرم ( مناسب در شهر اما نا مناسب در جاده بعلت حساسیت و نرمی فرمان)
7نور خوب چراغهای جلو
8كمربند ايمنی پيش كشنده
(قرار بود اولين خودرو دارای اين سامانه ساخت ايران باشد و سیم کشی آن در خودروهای اولیه وجود دارد ولی بعلت افزایش هزینه هرگزنصب نشد)
9صندليهای دارای برجستگی دربر گيرنده بدن برای مانورهای خودرو به چپ و راست
(برای لاغر اندامها بیشترمناسب است و برای تنومندها مایه عذاب)
10دارای تنظيم كننده شدت نور روشنایی داشبرد برای پشت صفحه كيلومتر و آمپرها
11دارای كليد تنظيم نور صفحه داشبرد
12دارای سامانه خودكار هيدروليكی لقی گيری سوپاپ ( سوپاپها به فیلر گیری نیاز ندارند)
13دارای سيستم ضد سرقت ايموبلايزر
15اندازه مناسب صندوق عقب با توجه به ابعاد کوچک خودرو
16اندازه مناسب اتاق برای سرنشينان جلو با توجه به ابعاد کوچک خودرو
17راحتی نسبی سوار و پياده شدن از خودرو بعلت ارتفاع کم و فاصله مناسب پا برای سرنشينان عقب
18نرمی خوب خودرو برای عبور از دست اندازها و سرعتگيرها
19ارتفاع تقریبا مناسب برای عبور از سرعت گيرها ی بلند (با چهار سرنشین متوسط وزن)
20داشتن دو عدد كيسه هوا برای سرنشينان جلو
21بومی بودن خودرو و قطعات يدكی موتور و بدنه آن ( موتور M15 ساخت شرکت مگاموتور)
22دستيابی سريع مكانيكها به آموزش تعمير خودرو ( بعلت مشترک بودن طرح موتور و بعضی قطعات با پراید)
23اندازه مناسب برای پارك و ترافيك شهری
24آلودگی كم خودرو برای حفظ محيط زيست ( بشرط سالم بودن سنسور اکسیژن)
25دارای سويئچ پدال كلاچ جهت افزایش خودکار دور موتور جهت كاهش مصرف سوخت در ترافیک
( بعلت افزایش دور کم به موتور فقط در مسیرهای هموار، بدون سرنشین و بار کاربرد دارد)
26جايگزينی اين خودرو و بالا رفتن تيراژ توليد بعلت اعلام خارج شدن پرايد از چرخه توليد
(قرار است از سال 1399 تولید پراید متوقف شود بهمین علت تیبا ارزانترین گزینه انتخاب خودرو است)
27دارای پلتفرم اصلاح و مستحكم شده خودرو ريو توسط شركت كيا كره ( طبق تصاویر و مطالب قدیمی در اینترنت ، راست یا دروغش را نمیدانم)
28سیستم خنک کننده موتور از نوع کم فشار همراه با مخزن انبساط
29 واشرسر سیلندربا عمر بالا ( احتمالا بعلت عدم تاب برداشتن سرسیلندر در حرارت بالا)
30 سرسیلندر مناسب سوخت گاز طبیعی پر فشار CNG
31 ورق بدنه تقریبا مستحکم
32 آیرودینامیک مناسب (بعلت شکل تخم مرغی و کوتاه بودن ارتفاع جلو خودرو)

معايب تيبا
1ديد كور، بعلت ستونهای ضخیم نگهدارنده شيشه جلو(جهت ايمنی خودرو احتمالا امكان اصلاح ندارد)
2تقه زدن هنگام حركت بعلت طرح و اندازه ديسك و صفحه كلاچ ( در مدلهای جديد اصلاح شده است)
3نامناسب بودن نوع و اندازه برينگ چرخها ( در مدلهای جديد اصلاح شده است)
4بيضی شدن دهانه درب رادياتور و ريزش آب از آن ( در مدلهای جديد اصلاح شده است)
5ديده شدن منبع اگزوز و جای چرخ زاپاس ازعقب خودرو( در مدلهای جديد اصلاح شده است)
6ايراد در نشاندهنده مقدار سوخت خودرو ( در مدلهای جديد اصلاح شده است)
7چراغهای اصلی جلو بخوبی آببندی و درزگيری نشده اند ( در مدلهای جديد اصلاح شده)
8اظهار گلايه از توليد صدا بر اثرمونتاژ نامناسب اتصالات شيشه های درب و پيچهای اكسل و كمك فنر عقب و برخورد لوله اگزوز با قطعات همجوار ( در مدلهای جديد اصلاح شده است)
9شنيدن زوزه ديفرنسيال از ناحيه گيربكس خودرو بعلت جفت و جور نبودن كرانويل و پينيون( پس از مدتی كاركرد صدای آن كم ميشود و یا با استفاده از روغن گیربکس 75w80 مرغوب مشکل صدا رفع میگردد )
10سخت جا رفتن دنده ها ( در مدلهای جديد اصلاح شده است و گیربکس ND2 جایگزین شده)
11صدای زياد موتور در دورهای بالا ( با گذاشتن نمد زير كاپوت تا حدودی کم میشود – از نظر من با تغيير طرح دسته موتورها نیز قابل اصلاح است )
12صندليهای کوچک و سفت و پارچه روکش آن نامناسب هستند ( با انداختن روكش مناسب تقریبا نرم و زیبا ميشوند اما کماکان برای افراد تنومند راحت نیستند)
13عدم كنترل خودرو در پيچ در رانندگی پر سرعت ( پمپ هیدرولیک فرمان اگر با سوپاپ ریلیز طراحی شود در سرعت فرمان سفتر و مناسب مانور میشود - با تغيير اندازه لاستيك با نوع فاق كوتاه و پهنتر تا حدودی قابل رفع است )
14كيفيت پائين داشبرد و لوازم داخلی با توجه به قيمت درحد قابل قبول نيست ( در واقع فاقد زیبایی است)
15 مونتاژ نامناسب بدنه و ناهماهنگی درزها (انتظار شبیه بودن به خودروهای گران را نمیتوان داشت )
16كورس فرمان کم است ( مقدار گردش فرمان برای دور زدن در معابر كم است )
17ایراد در ساعت دیجیتال روی داشبرد ( در خودروهای جدید اصلاح شده است)
18 توان نامناسب موتور نسبت به خودروهای هم حجم ( اگرسر سیلندر 16 سوپاپه و سیستم سوپاپ متغیربا دور موتورVVT نصب شود توان موتور افزایش خواهد یافت و میتوانند بصورت سفارشی با قیمت بالاتر روی تیبا و محصولات با پلتفرم مشابه نصب کرد )
18ذهنيت عموم نسبت به ظاهر خودرو زشت بينی است (جلو پنجره مناسبی اگر نصب شود زیبا میشود)
20 در هنگام تصادف از جلو کاپوت آسیب میبیند( سپر کوهان داراگر توسط سازنده طراحی و نصب شود کاپوت آسیب نمیبیند و احتمالا خودرو از جلو زیباتر نیز میشود)
21ترمز دستی خودرو به راحتی رگلاژ و تنظیم نمیشود
22بخش قابل تحرک میانی اگزوز از نوارهای پارچه مانند بافته شده فولادی ساخته شده که اصطلاحا به آن حصیری اگزوز میگویند در صورت خراب شدن حصیری و نشتی دود از آن کل مجموعه میانی اگزوز باید عوض شود ( اگر از بعد از حصیری لوله اگزوز بخش میانی دو قسمتی شده و بصورت منفصله ساخته شود و با رابط پیچدارحلقوی بهم متصل گردند هزینه تعویض بخش حصیری برای مشتری کمتر میشود)
23 درهای عقب به نرمی بسته نمیشوند ( شاید درمدلهای جدید رفع مشکل شده باشد)
24 پدال کلاچ برای فشردن سفت است ( احتمالا در مدلهای جدید نرمتر شده است)
25 گاز خوردن خودکار خودرو با برداشتن پا از روی پدال کلاچ و جهش خودرو در ترافیک (بهتر است در خودروهای جدید سوییچ کلاچ نصب نکنند، چون هماهنگی و پارامترهای زیادی برای کاربردی کردن این قطعه و برنامه ریزی نرم افزاری آن در واحد کنترل سوخت نیاز است )
26 در صورت بریدن تسمه تایم موتور دچار آسیب میشود
نمایه کاربر
aalpsat
دنده 1
پست: 1481
تاریخ عضویت: 02 نوامبر 2012, 14:08
نوع خودرو: Tiba sx 94
محل اقامت: malayer

Re: تجربه 210000 هزار کیلومتر رانندگی با تیبا

پست توسط aalpsat » 07 نوامبر 2019, 14:54

بسیار بسیار کامل وجامع دست شما درد نکنه واقعا عالی و نکته بینانه :-) :-) :-)

البته ماشین بنده زیاد خوب در نیومد شاید من شانس ندارم :x
--------------------{-@
arash
موتور شور معجزه گر !!!
http://tuningtalk.com/forum/viewtopic.php?f=84&t=32563
مرگ سیاه موتور اتومبیل
viewtopic.php?t=93716
نمایه کاربر
_Mehrad_
شروع حركت
پست: 18
تاریخ عضویت: 24 اکتبر 2019, 18:24
نوع خودرو: چهار چرخ
محل اقامت: کرج

Re: تجربه 210000 هزار کیلومتر رانندگی با تیبا

پست توسط _Mehrad_ » 08 نوامبر 2019, 19:15

با تشکر از شما جناب اسماعیلی که تجربیات خودتون رو با ما به اشتراک گذاشتید.
اول از همه باید بگم تجربه فوق العاده خوبی رو با تیبای قدیمیتون داشتید و مخصوصاً کارکرد 200000 کیلومتری تسمه دینام و کولر برای من حیرت انگیزه! و در ادامه امیدوارم خودرو جدیدتون هم کیفیت خوبی داشته باشه و سالها با سلامتی و شادکامی از اون استفاده کنید.
با توجه به اینکه قصد خرید یک تیبای صفر کیلومتر رو دارید، فکر کردم بهتر است تجربه 5000 کیلومتری از تیبای صفر خودم رو اینجا بنویسم.
_درهای عقب کما فی السابق رگلاژ نیستند و حتی با وجود انجام رگلاژ، باز هم به سختی بسته میشوند.
_اگر خوش شانس باشید، ای سی یو ماشین شما سالم خواهد بود! ولی اگر مثل من بد شانس باشید، یک ای سی یو مریض الاحوال نصیب شما خواهد شد و کار را برایتان سخت خواهد کرد. (این مورد ظاهراً نادر نیست و تبدیل به یک اپیدمی شده)
_کیفیت سنسورها بسیار نازل شده. سنسور مپ تیبای من از ابتدا معیوب بود و مجبور به تعویضش شدم. الان هم سنسور اکسیژن، هر از گاهی چراغ چک را روشن میکند!
_مشکل تقه زدن در هنگام شروع حرکت هم به قوت خود باقیست. صدای زوزه در سرعت پایین با دنده دو هم شنیده میشود.
_واقعاً تعجب میکنم تیبای شما 10000 کیلومتر را با کم کردن ناچیز روغن طی میکند! بیشتر از نود درصد تیباهای جدید مشکل کم کردن روغن را دارند و حداقل نیم لیتر در 5000 کیلومتر و حداکثر یک لیتر در 1000 کیلومتر، روغن کم میکنند!
_لاستیک میل تعادل سمت شاگرد، از همان ابتدا پاره بود! و مجبور به تعویضش شدم.
دنده یک در روزهای اول، خیلی به سختی جا می رفت ولی بعد از کیلومتر 2000 مشکلش کاملاً حل شد. موتور در حالت درجا لرزش داشت که بعد از 5000 کیلومتر به طور محسوسی کم شده. هنگام عبور از سرعتگیرها از جلوبندی صدای کوبش شنیده میشد که بعد از 5000 کیلومتر مرتفع شده. نکته دیگر روغن موتور مورد استفاده کارخانه بود که بسیار رقیق و شفاف بود و موتور با سر و صدای زیادی کار میکرد. ولی جالبترین قضیه، زیاد شدن صدای موتور در کیلومتر 1000 بود! با کمال تعجب وقتی گیج روغن رو چک کردم، روغن مثل قیر سیاه شده بود! این در حالی بود که در کیلومتر 800 روغن رو چک کرده بودم و رنگ روشنی داشت! پس اصلاً صلاح نیست روغن کارخانه بیشتر از 1000 کیلومتر کار کند. نکته بعدی هم کارکردن بیشتر فن مدلهای جدید نسبت به مدلهای پایین تر است، که به نظرم به خاطر گرمای بیشتری است که یورو 4 ها ایجاد می کنند که طبیعیست و بعد از مدتی کمتر هم می شود.
بقیه مشکلات مدلهای پایین تر ظاهراً رفع شده، پدال کلاچ نرم شده و گیربکس ND2 در مجموع عملکرد قابل قبولی دارد.
نمایه کاربر
شهرام اسماعيلي
متخصص فنی خودرو
پست: 718
تاریخ عضویت: 09 اکتبر 2005, 10:43
نوع خودرو: PARS LX-TIBA -206TU5
محل اقامت: شيراز - بندر ماهشهر

Re: تجربه 210000 هزار کیلومتر رانندگی با تیبا

پست توسط شهرام اسماعيلي » 08 نوامبر 2019, 21:16

سلام آقای Mehrad
- اگر هنوز درهای عقب تیباهای جدید مثل تیباهای قدیمی به سختی بسته میشوند در صورتیکه مثل تیباهای قدیمی که بخوبی آببندی بودند جدیدها نیز آببندی باشند از نظر راننده ایرادی نیست چون راننده که از در عقب سوار نمیشود و مشکل بستن برای سرنشینان است خب به ما چه . سرنشینان نیز بعلت ضخامت لاستیک دور در نمیتوانند در را به ضرب طوری ببندند که اسکلت ماشین تکان بخورد (اصولا در عقب تیبا را هر جور ببندی زهوار دور در نمیگذاره ضربه اعصاب خوردکن برای راننده پیش بیاد) - وقتی از بچه هایم خواستم ایراد تیبا را بگویند تا مطلبم را بنویسم دو عیب را گفتند یکی همین سفت بودن در عقب و دیگری سفت بودن پدال کلاچ . ( ضخامت فنر خورشیدی سیستم کلاچ باعث سفت بودن کلاچ بود و مزیتش عمر صفحه تا 210000 کیلومتر) دقت کردی وقتی تیبا را دوست داشته باشی عیبش را بجای مذمت بشکل مزیت میتونی بگی.
-واقعا درست میگی متاسفانه من نیز انتظار ندارم که کیفیت سنسورها مثل سابق باشد . اما مثلا اگر سنسور میل سوپاپ ایراد داشته باشد زیاد نگران تعویض کردنش نخواهم بود چون از دور موتور نزدیک به 4000 ایرادش را نشان میدهد و در مصرف سوخت تاثیر میگذارد در حالیکه میانگین استفاده دور موتور ما 3200 و گاهی به ندرت 3500 میباشد
- لاستیک میل تعادل چاکدار است . شاید عیبی دیگری در جلو بندی بوده که رفع کردند و یا شاید لاستیک چاکدار را که کمی هنگام نصب دقت میخواهد بد نصب کرده بودند .برای توجیه تحمل عیوب تصور کنید حقوق کارگری را در مجموعه مونتاژ خودرو با حقوق مدیر عامل (ببخشید با درآمدهای خاص مدیر عامل حقوق نوش جانش)
- بد جا رفتن دنده یک در گیربکس های ایرانی هر دو شرکت انحصاری ساخت خودرو متاسفانه وجود دارد . با روغن واسکازین سبکتر و یا تحمل مدتی کارکرد و یا با بک گاز دادن مثل حرفه ای ها و یا مطابق دستورالعمل سازنده برای جا انداختن دنده یک : باید ابتدا ایست کامل کرد و سپس دنده را از مثلا دنده دو وارد دنده یک کرد . اینو باید تحمل کرد.
- درست میفرمایید روغنی که در کارخانه داخل موتور میریزند از نوع کیفیت API SJ میباشد و معمولا دارنده خودرو بعد از تعویض روغن اول روغنهای جایگزین با کیفیتهای بهتر API SL و یا بالاتر را استفاده میکند . اما تعویض زود هنگام با توجه به دوره آببندی که با دور موتور زیاد رانندگی نمیکنند خیلی لزومی ندارد . اما اینکه شما تغییر ناگهانی رنگ روغن و زیاد شدن صدای موتور را داشته اید واقعا جای نگرانی دارد چون استفاده حتی از روغن موتور پایه هم مثل API SA حداقل 2000 کیلومتر است . معمولا اگر سنسور اکسیژن بسوزد و خودرو بد کار کند علاوه بر زیاد شدن مصرف سوخت روغن موتور نیز بسرعت آلوده و سیاه میشود . بعید نیست ممکن است کلاهبرداران روغن فروش روغن API SA را با گازوییل مخلوط و با یکی از عوامل ناشناخته کله گنده به خط تولید رسانده باشند.
- موتور M15 تیبا تا حدود 10000 کیلومتر سفت کار میکند و همانطور که فرمودید بعلت سفت کار کردن حرارت موتور نو بیشتر از موتور کارکرده است و فن رادیاتور زیادتر بکار می افتدو بمرور که کیلومتر کارکرد به ده هزار نزدیک میشود روانتر و با سرعت بیشتری میتواند حرکت کند
- گفته بودی هر 5000 کیلومتر موتور تیباهای جدید روغن کم میکنند . اگر این مشکل برای رانندگی با دور موتور بالا است نگران نمی شوم اما اگر در دور متعارف رانندگی تا حداکثر 3500 دور بر دقیقه گردش موتور این اتفاق کم کردن روغن موتور می افتد . خیلی خیلی بد است . در محصولات پژو کم کردن روغن را داریم ( البته بشرط رانندگی با دور بالا چون XU7 و TU5 برای سبک رانندگی خانواده من هرگز روغن کم نمیکردند) موتور M15 حتی جان سخت تر از موتور TU5 است .
چند سال پیش یکروز گرم بچه را از دبیرستان بخانه بر میگرداندم کولر زده بودم و ترافیک اجازه حرکت و هوا خوردن به رادیاتور را نمیداد برای اولین بار چراغ تصویر دماسنج که نشاندهنده دمای بالای موتور است بر روی داشبرد روشن شد و عقربه دما از خط آخر گذشت و به محدوده حرارت بالا رسید . کمپرسور کولر را خاموش و کماکان فن اتاق را روشن گذاشتم دماسنج خاموش شد . دوباره بخاطر بچه کمپرسور را بکار انداختم و لحظاتی بعد دوباره دماسنج آشکار شد این عمل را پنج شش بار تکرار کردم تا از محدوده ترافیک خارج شدم و به سرعت 60 کیلومتر رسیدم . مسافت 18 کیلومتر باقیمانده تا منزل را نیز با کولر رفتم و دمای موتور به نصف کاهش پیدا کرد و دماسنج غیبش زد . بعد از خاموش کردن و خنک شدن برای بررسی اشکال سراغ ماشین رفتم . رادیاتور ماشین خیلی کم آب داشت و حدود دو لیتر آب داخل رادیاتور ریختم و قمقمه را نیز بخاطر اینکه دلم برای موتور سوخته بود از شربت خنک آبلیمو پر کردم. :mrgr:
نمایه کاربر
_Mehrad_
شروع حركت
پست: 18
تاریخ عضویت: 24 اکتبر 2019, 18:24
نوع خودرو: چهار چرخ
محل اقامت: کرج

Re: تجربه 210000 هزار کیلومتر رانندگی با تیبا

پست توسط _Mehrad_ » 09 نوامبر 2019, 08:39

سلام آقای Mehrad
- اگر هنوز درهای عقب تیباهای جدید مثل تیباهای قدیمی به سختی بسته میشوند در صورتیکه مثل تیباهای قدیمی که بخوبی آببندی بودند جدیدها نیز آببندی باشند از نظر راننده ایرادی نیست چون راننده که از در عقب سوار نمیشود و مشکل بستن برای سرنشینان است خب به ما چه
خوب اینم حرف درستیه...ما که راهمون به اون پشت مشتا نمیفته. بهتره سرنشینان عقب، خودشون مشکلاتشون رو حل کنن :smile:
.

-واقعا درست میگی متاسفانه من نیز انتظار ندارم که کیفیت سنسورها مثل سابق باشد . اما مثلا اگر سنسور میل سوپاپ ایراد داشته باشد زیاد نگران تعویض کردنش نخواهم بود چون از دور موتور نزدیک به 4000 ایرادش را نشان میدهد و در مصرف سوخت تاثیر میگذارد در حالیکه میانگین استفاده دور موتور ما 3200 و گاهی به ندرت 3500 میباشد
راستش منم زیاد اهل گاز دادن و بالا بردن دور موتور نیستم و مثل شما دور موتورم نهایتاً تا 3500 بالا میره. مشکل سنسور میل سوپاپ تیبا هم دیگه به تاریخ پیوسته و به هیچ وجه این ایراد، در مدلهای صفر دیده نمیشه
- لاستیک میل تعادل چاکدار است . شاید عیبی دیگری در جلو بندی بوده که رفع کردند و یا شاید لاستیک چاکدار را که کمی هنگام نصب دقت میخواهد بد نصب کرده بودند .برای توجیه تحمل عیوب تصور کنید حقوق کارگری را در مجموعه مونتاژ خودرو با حقوق مدیر عامل (ببخشید با درآمدهای خاص مدیر عامل حقوق نوش جانش)
منظورم بوش لاستیکی میل تعادله، نه لاستیک چاکدار میل موجگیر. در ضمن خودم عیب یابی و تعمیرش کردم(فقط برای جازدن بوش جدید به پرس کار مراجعه کردم)
- درست میفرمایید روغنی که در کارخانه داخل موتور میریزند از نوع کیفیت API SJ میباشد و معمولا دارنده خودرو بعد از تعویض روغن اول روغنهای جایگزین با کیفیتهای بهتر API SL و یا بالاتر را استفاده میکند . اما تعویض زود هنگام با توجه به دوره آببندی که با دور موتور زیاد رانندگی نمیکنند خیلی لزومی ندارد . اما اینکه شما تغییر ناگهانی رنگ روغن و زیاد شدن صدای موتور را داشته اید واقعا جای نگرانی دارد چون استفاده حتی از روغن موتور پایه هم مثل API SA حداقل 2000 کیلومتر است . معمولا اگر سنسور اکسیژن بسوزد و خودرو بد کار کند علاوه بر زیاد شدن مصرف سوخت روغن موتور نیز بسرعت آلوده و سیاه میشود . بعید نیست ممکن است کلاهبرداران روغن فروش روغن API SA را با گازوییل مخلوط و با یکی از عوامل ناشناخته کله گنده به خط تولید رسانده باشند.
البته سنسور اکسیژن که حال ناخوشی داره ولی روغن جدید 4000 کیلومتر کار کرده، با این حال نه رنگ اون مشکلی داره و نه صدای موتور زیادتر شده. متاسفانه اعتمادی به روغن کارخانه نیست و بهتره نهایتاً 1000 کیلومتر کار کنه. روغن جدیدی که استفاده کردم بهران سوپر پبشتاز بود که بعد از تعویض، صدای موتور به طرز محسوسی کم شد (باور کنید نه تلفین بود و نه وسواس. بعد از تعویض اصلاً موتور ماشینم رو نشناختم :( )
- موتور M15 تیبا تا حدود 10000 کیلومتر سفت کار میکند و همانطور که فرمودید بعلت سفت کار کردن حرارت موتور نو بیشتر از موتور کارکرده است و فن رادیاتور زیادتر بکار می افتدو بمرور که کیلومتر کارکرد به ده هزار نزدیک میشود روانتر و با سرعت بیشتری میتواند حرکت کند
- گفته بودی هر 5000 کیلومتر موتور تیباهای جدید روغن کم میکنند . اگر این مشکل برای رانندگی با دور موتور بالا است نگران نمی شوم اما اگر در دور متعارف رانندگی تا حداکثر 3500 دور بر دقیقه گردش موتور این اتفاق کم کردن روغن موتور می افتد . خیلی خیلی بد است . در محصولات پژو کم کردن روغن را داریم ( البته بشرط رانندگی با دور بالا چون XU7 و TU5 برای سبک رانندگی خانواده من هرگز روغن کم نمیکردند) موتور M15 حتی جان سخت تر از موتور TU5 است .
همانطور که اشاره کردم رانندگی پرفشاری ندارم ولی باز هم از گزند کم کردن روغن در امان نبودم :sad:

چند سال پیش یکروز گرم بچه را از دبیرستان بخانه بر میگرداندم کولر زده بودم و ترافیک اجازه حرکت و هوا خوردن به رادیاتور را نمیداد برای اولین بار چراغ تصویر دماسنج که نشاندهنده دمای بالای موتور است بر روی داشبرد روشن شد و عقربه دما از خط آخر گذشت و به محدوده حرارت بالا رسید . کمپرسور کولر را خاموش و کماکان فن اتاق را روشن گذاشتم دماسنج خاموش شد . دوباره بخاطر بچه کمپرسور را بکار انداختم و لحظاتی بعد دوباره دماسنج آشکار شد این عمل را پنج شش بار تکرار کردم تا از محدوده ترافیک خارج شدم و به سرعت 60 کیلومتر رسیدم . مسافت 18 کیلومتر باقیمانده تا منزل را نیز با کولر رفتم و دمای موتور به نصف کاهش پیدا کرد و دماسنج غیبش زد . بعد از خاموش کردن و خنک شدن برای بررسی اشکال سراغ ماشین رفتم . رادیاتور ماشین خیلی کم آب داشت و حدود دو لیتر آب داخل رادیاتور ریختم و قمقمه را نیز بخاطر اینکه دلم برای موتور سوخته بود از شربت خنک آبلیمو پر کردم. :mrgr:
تا حالا واشر سوزوندن تیبا رو نه دیدم و نه شنیدم...لامصب موتور پوست کلفتی داره :mrgr:
ehtiaty
پست: 4
تاریخ عضویت: 16 ژولای 2005, 17:17

Re: تجربه 210000 هزار کیلومتر رانندگی با تیبا

پست توسط ehtiaty » 13 نوامبر 2019, 02:31

با سلام
من تیبای مدل 97 دارم و تا به حال 33000 کیلومتر باش رانندگی کردم مشکلی در مورد کم کردن روغن نداشتم با اینکه با دور بالا رانندگی می کنم .روغن مصرفی هم ایرانول ریسینگه و هر 6000 کیلومتر تعویض میشه. جفت گیری درب عقب سمت شاگرد ایراد داشت که دو بار نمایندگی مثلا جفت گیری کرد که درست نشد ولی خودم تونستم درست کنم. کمک فنر عقب سمت شاگرد در کیلومتر 7000 روغنش خالی شد با اینکه هیچ فشاری بهش نیومده بود و ماشین معمولا تک سرنشین بوده.من هم مشکل سنسور اکسیژن رو داشتم که بعضی وقتها چراغ چک روشن می شد و بعد چند ساعت خاموش می شد . وقتی دیاگ زدن خطای قطع شدگی سنسور اکسیژن بالا رو می داد. با شستشوی کانکتور سنسور مشکل حل نشد. با کج کردن کم پایه های کانکتور سنسور مشکل سنسور مرتفع شد.خدا رو شکر کولر خوبی داره و توی گرمای اهواز جواب میده و ماشین هم تا بحال گرم نکرده حتی در گرم ترین روزهای تابستان. دنده های ماشین خوب جا میرن فقط دنده عقب بعضی مواقع کمی باصدا جا میره که اگر اول دنده رو به دو و بعد به عقب قرار بدم هم کاملا بی صدا جا میره. درهای ماشین بعد از این مقدار کارکرد کمی توی دست انداز صدا میدن.
تا بحال به جز مشکل کمک به نمایندگی مراجعه نکردم.
ارسال پست

بازگشت به “تیبا و ساینا - Tiba & Saina”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 1 مهمان