تاريخچه كمپاني SAAB

تصویر مباحث مربوط به شرکتهای خودروسازی سوئدی

مدیر انجمن: دينگاليگا

ارسال پست
نمایه کاربر
The King
متخصص خودروهای فرانسوی و انگلیسی
پست: 3632
تاریخ عضویت: 30 ژوئن 2012, 16:15

تاريخچه كمپاني SAAB

پست توسط The King » 27 نوامبر 2012, 01:40

امسال يعني سال 2012 بدترين سال براي دوستداران خودروهاي اصيل بود. سالي كه كارخانه يكي ديگر از خودرو سازان قديمي تعطيل شد. البته اين تعطيلي زياد به طول نخواهد انجاميد ولي علل اين نوع تعطيليهاست كه نگران كننده. موج روز افزون خودروهاي كره اي و چيني كه كپيهائي نابرابر با اصل از محصولات خودرو سازان قديمي و با تجربه دنيا هستند. و با قيمت ارزانتر و شيوه هاي بازار يابي در حال پر كردن بازار خودرو دنيا هستند در حالي كه خودروسازاني كه واقعا خريداران خود را مورد توجه قرار ميدهند و در طراحي و ساخت خودرو وسواس زياد به خرج ميدهند مجبور به روياروئي با خطر تعطيلي هستند. اين تايپيك شايد اداي احترامي باشه از طرف من به كمپاني كه هيچ وقت وسواس توليد خودرو خوب را به كناري نگذاشت و جائي كه كمپانيهاي ديگر حد و مرزي براي پرداختن به مسائل ريز قائل بودند هيچ حد و مرزي براي كيفيت قائل نبود.

بخش اول: شروع
كمپاني SAAB (مخفف هواپيماسازي سوئد با مسئوليت محدود) در سال 1937 در شهر ترولهتان سوئد تاسيس شد. هدف ساخت هواپيما هاي نظامي براي بالا بردن نيروي دفاعي كشور. سالهاي قبل از جنگ جهاني دوم بود و كارخانه ساب چندين مدل هماپيماي نظامي براي مقابله با جنگ احتمالي طراحي و ساخت:

1- ساب17 : پروژه ساب 17 ابتدا در كارخانه تازه تاسيس ASJA شروع شده بود ولي بعد از ادغام با ساب در سال 1937 پروژه به ساب منتقل شد. هواپيما با سه نوع موتور سوئدي ، بريستول انگليسي (كارخانه بريستول بعد از جنگ اتومبيلساز شد كه هنوز هم خودرو توليد ميكند) و پياجيو ايتاليائي. ساب 17 از نوع بمب افكن بود
تصویر

2- ساب 18 : بمب افكن دو موتوره
تصویر

3- جنگنده بمب افكن ساب 21 : تك موتوره كه بعدها به موتورهاي جت نيز مجهز شد.
تصویر

اما تا اواخر دهه 40 محصولات ديگري هم اضافه شدند. هواپيماهاي غير نظامي 32 نفره ساب 90 . هواپيماي آموزشي ساب 91 و خودروي ساب 92 !!! بعد از اتمام جنگ مهندسان هواپيما سازي كه تقريبا بيكار شده بودند با خودشان گفتند چرا خودرو نسازيم!! اين شايد تنها نقطه اي در تاريخ خودرو سازي كه يك خودرو به عنوان نسل بعدي يك هواپيما معرفي ميشود. بهر حال ساب 92 توسط مهندس پرواز Ljungström و طراح هواپيما Sixten Sason و تيم 16 نفره اي كه براي اين كار در نظر گرفته شده بود طراحي و ساخته شد. خودرو از لحاظ مكانيكي و ظاهري بيشتر به هواپيما شبيه بود تا ماشين! موتور 746 سي سي دو سيلندر دو زمانه بود كه 25 اسب بخار قدرت توليد ميكرد. ضريب آيرو ديناميك با بهترين خودروهاي امروزي برابري ميكند و عدد 0.30 . كاملا مشخص كه طراحان اولين سابها هيچ ايده اي در مورد طراحي خودرو نداشتند و ايده هاي هواپيمائي را روي خودروها پياده ميگردند. ساب 92 از سال 1949 تا 1956 در ترولهتان سوئد توليد ميشد. اكثر مدلهاي ساب 92 در سالهاي اوليه توليد سبز بودند چون مقدار بسيار زيادي رنگ سبز هواپيما از زمان جنگ در انبار كارخانه باقي مانده بود.

تصویر

تصویر

---- اضافه شده در تاریخ 7 آذر 1391, 13:37 ( قوانین انجمنهای تیونینگ تاک را مطالعه کنید!! ) ----

بخش دوم: شروع نو آوري

در سال 1950 ساب 29 معروف به توننان اولين جت جنگنده سوئدي توليد شد. البته قبلا موتور جت بر روي بعضي از مدلهاي ساب 21 هم نصب شده بود. به نو آوريهاي هواپيماها نميپردازم چون فكر نميكنم براي خوانندگان مطلب جالب باشه. فقط اينو ميگم كه به حدي خوب طراحي شده بود كه پر تيراژ ترين هواپيماي ساب تا به امروز و تا سال 1976 توليد ميشد.

ساب 29 معروف به توننان
تصویر

در سال 1953 جنگنده تهاجمي ساب 32 معروف به لانسن و در سال 1955 جنگنده بي نظير ساب 35 معروف به دراكن ست هواپيماهاي جت جنگنده ساب را تكميل كردند.

ساب 32 لانسن:
تصویر

ساب 35 دراكن:
تصویر

در سال 1955 Rolf Melldeطراح موتور همراه با Lars Olov Olsson و Olle Linkdvist و Gotta Svensson زير نظر Sixten Sason كه همگي طراح هواپيما بودند بدون در نظر گرفتن نحوه طراحي و ساخت خودرو در آن زمان با استفاده از سيستمي كه هواپيماها را طراحي ميكردند خودرو اسپرت دو نفره اي را طراحي كردند به نام Sonett سازه فضائي خودرو از آلومينيومهاي هواپيما و با همان روش ساخته شد و بدنه از جنس فايبر گلاس مورد استفاده از هواپيما نتيجه اين شد كه اين خودرو با موتور 745 سي سي دو زمانه توانست سقف سرعت 190 كيلومتر بر ساعت را بشكند كه در حال حاضر نيز ركورد بسيار خوبي ميباشد. قرار بر اين بود كه اين مدل ابتدا در مسابقات شركت داده شود و سپس در كل 2000 ساب سونت براي فروش توليد شود ولي تغيير قوانين مسابقات در سال 1956 تمامي برنامه ها را بر هم زد و در كل 6 عدد سونت نسل يك بيشتر توليد نشد.

سونت 1:
تصویر

در سال 1956 با وجود تمام ايراداتي كه ميشد از ساب 92 گرفت ولي اين خودرو با استقبال روبرو شد و 20198 عدد از اين سابها توليد و فروخته شده بود. در حقيقت توليد خودرو توسط كمپانيهاي هواپيما سازي چيز جديدي نبود ولي طراحي خودرو توسط طراحان هواپيما و ساخت آن در همان خط توليد هواپيما بطور همزمان عجيب بود. نسل جديد ساب با نام ساب 93 به بازار آمد با نو آوريهاي بسيار زياد. ساب 93 اولين خودروئي بود كه كمربند ايمني بصورت استاندارد بر روي آن نصب ميشد كه اين كمربندها در حقيقت كمربندهاي دو نقطه اتصالي هواپيما بود كه كه روي خودروهاي توليدي هم نصب كردند. نو آوري دوم حل مشكل حركت در سرازيري ساب 92 بود. ساب 92 چون از موتور دوزمانه استفاده ميكرد نبايد دور موتورش از حد مجازي پائين تر مي آمد و همين در كنار ضريب آيروديناميكي بسيار خوب خودرو در سرازيريها ايجاد مشكل ميكرد و خودرو سرازيري را با سرعتي بيش از حد طبيعي بايد پائين مي آمد ولي در ساب 93 با استفاده از كلاچ خاصي كه به ان ساكسومات ميگفتند و همچنين ساخت جعبه دنده غير سنكرونيزه سه دنده مشكل را حل كردند. ساب 93 در مسابقات رالي زيادي نيز شركت داشت و هميشه مقامهاي بالا را مي آورد. مقامهاي اول در مسابقات شامل موارد زير :

1956 رالي ويسبادن آلمان
1956 رالي وايكينگ نروژ
1956 رالي ريكسپوكالن سوئد
1956 اسكاندياتروفن سوئد
1957 ميله ميگليا در كلاس 750 سي سي
1957 رالي كوهستاني بزرگ آمريكا
1957 رالي هزار درياچه فنلاند
1957 رالي آدرياتيك يوگوسلاوي
1957 رالي ليمه راك آمريكا
1957 ريكسپوكالن سوئد
1960 رالي برفي فنلاند
2008 مسابقات 24 ساعته لمان كلاسيك اول در كلاس خودش و دوم در كل كلاسها!
اينها فقط ليستي كوچك از مقامهاي اولي كه اين خودرو كسب كرده
در سال 1959 توليد اين خودرو با تعداد 52731 عدد به اتمام رسيد.

ساب 93:
تصویر

---- اضافه شده در تاریخ 7 آذر 1391, 13:45 ( قوانین انجمنهای تیونینگ تاک را مطالعه کنید!! ) ----

اينهم عكسهائي كه كم بود.

هواپياي مسافر بري ساب 90 معروف به اسكانديا:
تصویر

هواپيماي آموزشي ساب 91 معروف به سفير:
تصویر
نمایه کاربر
علی کنکوری
متخصص فنی خودرو
پست: 805
تاریخ عضویت: 21 نوامبر 2011, 03:14

Re: تاريخچه كمپاني SAAB

پست توسط علی کنکوری » 27 نوامبر 2012, 15:37

بسیار عالی :-)
خیلی استفاده کردیم.ساب یکی از شرکتهایی هست که بنده عمیقا ارادت دارم بهش.توی انگلستان هنوز خیلی طرفدار داره سواری های دهه 80 و نودش . جنگنده هاش که زمانی خدای مانورپذیری بودندکه بماند. اگه براتون مقدوره درمورد تکنولوژی ها مشروح تر توضیح بفرمایید خیلی ممنون میشم.
راستی چرا کلوپ ایتالیایی؟
نمایه کاربر
ali.ahvaz
سرعت : 24 كيلومتر در ساعت
پست: 311
تاریخ عضویت: 03 اکتبر 2012, 11:14
نوع خودرو: یه پی کی تند و تیز
محل اقامت: شیراز
تماس:

Re: تاريخچه كمپاني SAAB

پست توسط ali.ahvaz » 27 نوامبر 2012, 15:51

ممنون از مقاله ی قشنگت....
من اسم سابو تو برنامه تخته گاز شنیدم....
ظاهرا شرکت موفقی بوده ولی نه به اندازه ی شرکتای رقیبه خودش....
چون یه سری کم و کاستایی داشته .....
ولی حیف که تعطیل شد....
البته اینطوری که من شنیدم سال 2010 هم قرار بود تعطیل بشه که بنا به دلایلی نشد....
به هر حال امیدوارم شاهد تعطیلیه همچین شرکتایی نباشیم...._گرچه دست ما به ماشیناشون نمیرسه)
نمایه کاربر
The King
متخصص خودروهای فرانسوی و انگلیسی
پست: 3632
تاریخ عضویت: 30 ژوئن 2012, 16:15

Re: تاريخچه كمپاني SAAB

پست توسط The King » 28 نوامبر 2012, 09:36

راستی چرا کلوپ ایتالیایی؟
با عرض سلام خدمت شما متاسفانه من بايد اول مطلب توضيح ميدادم. من با عليرضا دوست خوبم (- JAGUAR - | مدیر کلوپ ایتالیایی) كه صحبت ميكرديم راجع به ساب چون قسمت كلوبي براي خودروهاي سوئدي نيست و قبلا يكي از دوستان هم اينجا راجع به كنيگزگ نوشته بودند قرار بر اين شد كه اين تايپيك رو هم اينجا بزارم تا اينكه يه بخشي براي سوئدي ها ايجاد بشه!
به هر حال امیدوارم شاهد تعطیلیه همچین شرکتایی نباشیم....
با عرض سلام. كارخونه ساب در حال حاضر دو بخش داره يكي كارخونه هواپيما سازي و سيستمهاي نظامي و... كه زير نظر دولت و پادشاه سوئد و به فعاليت به خوبي ادامه ميده. قسمت دوم خودروسازي كه 50 درصد سهامم اون به جنرال موتورز فروخته شده بود و در سال 2010 جنرال موتورز سهام خودش رو به اسپايكر هلند واگذار كرد بالاخره امسال يعني 2012 رسما اعلام ورشكستگي كرد و توليد متوقف شد علتش هم عدم تمايل جنرال موتورز براي تزريق پول در هنگام ورشكستگي خود جنرال موتورز و همچنين كارشكني در فروش محصولات ساب بعد از سال 2010 در شبكه فروش آمريكا و همچنين كارشكني در توليد ساب 4-9 X در سايت جنرال موتورز در مكزيك كه ساب خيلي به فروشش اميدوار بود (در ادامه قسمتهاي تايپيك به اونها خواهم پرداخت) ولي با پرداخت ديون توسط يك كنسرسيوم ژاپني-چيني قرار سال 2014 البته با سياستهائي كاملا جديد دوباره راه اندازي بشه.
نمایه کاربر
The King
متخصص خودروهای فرانسوی و انگلیسی
پست: 3632
تاریخ عضویت: 30 ژوئن 2012, 16:15

Re: تاريخچه كمپاني SAAB

پست توسط The King » 30 نوامبر 2012, 21:38

بخش سوم: اينوستور و ادغام با اسكانيا و ارتباط سوئدي

در سال 1959 ساب 95 بصورت استيشن و سال بعد ساب 96 كه ميتوان گفت مدل سدان ساب 95 جايگزين مدل قديمي 93 شدند. (ساب سونت نسل اول همان ساب 94 ميباشد). در ابتدا هر دو اين مدلها با موتور سه سيلندر 841 سي سي دوزمانه به بازار عرضه شدند ولي در سال 1967 دو موتور چهار زمانه 4سيلندر وي شكل ساخت فورد هم قابل سفارش شدند و در مدلهاي ساب 95 و 96 از جعبه دنده چهار سرعته به جاي سه سرعته در مدلهاي قديمي استفاده شد. موتورهاي فورد يكي با حجم 1500 سي سي و ديگري 1700 سي سي ولي با تراكم پائين بود كه اين موتور دوم فقط براي بازار آمريكا در نظر گرفته شد.

در سال 1969 كارخانه هاي ساب و اسكانيا كه هر دو توسط كمپاني يا بهتر است بگوئيم امپراطوري اينوستور (خانواده معروف والنبرگ خانواده اي بسيار قديمي و ثروتمند سوئدي ميباشند كه Investor AB بزرگترين كمپاني خانوادگي شايد در جهان متعلق به اين خانواده ميباشد) در آمده بودند با هم ادغام شدند و ساب-اسكانيا بوجود آمد.

حتما فيلم ارتباط فرانسوي را ديديد حالا اينجا ارتباط سوئدي و اونهم نه فيلم بلكه نوع واقعيش!!
در سال 1962 Rolf Mellde مدير بخش موتوري قسمت خودرو سازي ساب به اين مسئله پي برده بود كه ساب براي رقابت تمام عيار با رقبا نياز به موتورهاي چهار زمانه دارد و انتخاب موتور مناسب را به دو تن از مهندسين به نامهاي Kjell Knutsson و Ingvar Andersson سپرده بود. در نهايت سه موتور براي اين كار مناسب تشخيص داده شدند يكي موتور ساخت لويد آلمان (در اروپا دو كمپاني لويد وجود داشته كه هيچ ربطي هم به هم نداشتند يكي در آلمان و ديگري در انگلستان) كه روي خودرو لويد آرابلا نصب ميشد به حجم 897 سي سي و 45 اسب بخار ديگري ساخت كمپاني موريس با حجم 848 سي سي و 33 اسب بخار كه روي خودرو ميني ماينور نصب ميشد و موتور سوم موتور ساخت لانچيا متعلق به لانچيا آپيا با حجم 1089 سي سي و 48 اسب بخار اما در سال 1964 اين طرح با مخالفت مدير عامل كمپاني يعني Tryggve Holm روبرو شد كه هنور اصرار بر بهتر بودن موتورهاي دوزمانه ساخت ساب داشت و پروژه متوقف شد. Rolf Mellde هم كوتاه نيامد و با دور زدن هولم طرح استفاده از موتورهاي چهارزمانه را با مارك والنبرگ پسر ماركوس والنبرگ يعني در حقيقت مالكين ساب در ميان گذاشت و دستور ادامه تحقيقات بصورت كاملا مخفيانه توسط آنها صادر شد. در ادامه موتورهاي بهتر و قدرتمند تري مورد بررسي قرار گرفتند. موتورهائي ساخت ولوو ، فورد ، تريومف ، لانچيا ، اپل ، فلكس واگن و هيلمن. در نهايت دو موتور B18 ساخت ولوو و موتور چهار سيلندر وي شكل فورد مناسب تر از ديگر گزينه ها شناخته شدند. موتور ولوو ازنظر هماهنگي با شرايط مختلف و در دسترس بودن قطعات مناسب تر بود ولي موتور فورد خيلي بهتر در محفظه موتور ساب 95 و 96 قرار ميگرفت بنابر اين موتور فورد به عنوان گزينه مناسب انتخاب شد. زماني كه موتور مناسب انتخاب شد Rolf Mellde اعلام كرد كه قصد ترك كمپاني را دارد و ديگر نميتواند براي ساب كار كند و از اين به بعد قصد اداره فروشگاه نقاشي پدرش را دارد ولي در حقيقت او با يكدستگاه ساب 96 پروتوتايپ با موتور V4 فورد سوئد را به مقصد دسنتزانو در شمال ايتاليا براي تست خودرو ترك كرد. در حقيقت تا اتمام كامل طرح فقط 7 نفر از وجود اين پروژه خبر داشتند آنها در غرب Kristinehamn خانه اي را اجاره كرده بودند و در آن خانه مخفيانه روي طرح كار ميكردند. آنها براي رد گم كردن شركتي به نام Maskinverktyg AB تشكيل داده بودند و خود را به عنوان نمايندگي ساب جا زده بودند و از كمپاني ساب مدلهاي 96 و قطعات مختلف آن را خريداري ميكردند يكي از كاركنان قسمت فروش شك كرده بود كه چرا اين نمايندگي همه چيز حتي قطعات عجيبي كه به هيچ عنوان مصرفي نيستند خريداري ميكند ولي تا بحال هيچ موتوري خريداري نكرده است او مسئله را با مديريت در ميان ميگذارد ولي مدير به هيچ چيز شك نميكند و شك كارمند را بي اساس تلقي كرده و ميگويد مهم نيست نمايندگيها چي ميخرند مهم اينست كه خريد كنند و هر چه ميخواهند به آنها بفروشيد. در هفته هاي آخر به 40 نفر از كاركنان ساب بطور سري در مورد پروژه اطلاع داده شد. آنها اين 40 نفر را براي حل كردن مشكلات مربوط به ترمزهاي ديسكي در پروژه لازم داشتند و اين درست چهار هفته قبل از زمان تعيين شده براي توليد اين مدلها بود و اين چهل نفر نيز بطور مخفيانه به خانه مزبور رفت و آمد ميكردند. باقي افراد و كاركنان و روزنامه نگاران فقط چند روز!! قبل از شروع توليد سابهاي 95 و 96 با موتورهاي جديد از مسئله آگاه شدند و تا به خودشان بييايند موتورهاي چهارزمانه در خط توليد روي خودروها در حال نصب بود! نصب اين موتورها تا حدي موفقيت آميز بود كه ساب 95 تا سال 1979 و ساب 96 تا سال 1980 توليد ميشدند و اين در حالي بود كه در همان سال 1968 ساب 99 كه خودرو بسيار مدرن تر و به روز تري بود نيز روي خط توليد رفته بود.

ساب 96 مدل 1961 با موتور دو زمانه
تصویر

ساب 96 فيس ليفت شده مدل 1965
تصویر

ساب 96 با موتور چهارزمانه فورد
تصویر

ساب 95 مدل 1961 با موتور دو زمانه
تصویر

ساب 95 با موتور فورد چهر زمانه
تصویر
نمایه کاربر
The King
متخصص خودروهای فرانسوی و انگلیسی
پست: 3632
تاریخ عضویت: 30 ژوئن 2012, 16:15

Re: تاريخچه كمپاني SAAB

پست توسط The King » 04 دسامبر 2012, 15:50

بخش سوم : ساب 99 و انقلاب توربو

در دهه 1960 طرح خودروئي كاملا جديد نيز در كارخانه ساب در حال پيشروي بود. خودروئي كاملا جديد با نام ساب 99 . طراحي اين خودرو نيز مانند بقيه مدلها توسط Sixten Sason انجام شده بود و از همان اول مبنا بر استفاده از موتورهاي چهارزمانه بود. طراحان ساب در زمان طراحي موتورهاي تريومف انگلستان را كه در سالهاي اوليه دهه 60 به ساخت خودروهاي اسپرتي معروف بود انتخاب كردند چون ساب 99 هم قرار بود خودروي اسپرتي باشد. قرار بر اين بود كه از موتورهاي 1750 سي سي مورد استفاده در تريومف دولومايت و موتور هشت سيلندر وي شكل تريومف استگ به حجم 3000 سي سي استفاده شود. در سال 1968 ساب 99 با موتور 1750 سي سي تريومف بر روي خط توليد رفت ولي در اواخر دهه 60 تريومف تغييرات زيادي را پشت سر گذاشته بود ادغام با استاندارد (استاندارد كمپاني خودرو سازي انگليسي بود كه از سال 1903 تا 1963 اتومبيل توليد ميكرد) ، توقف توليد كارخانه استاندارد در سال 1963 ، ادغام با ليلاند و ادغام نهائي با BMH و بوجود آمدن بريتيش ليلاند . همه اين تغييرات باعث كاهش كيفيت موتورهاي تريومف شده بود 48 عدد از سابهاي 99 توليدي نيز به موتورهاي هشت سيلندر تريومف مجهز شدند ولي كيفيت اين موتورها اصلا براي تكنسينهاي ساب راضي كننده نبود. بنابراين در همان سالهاي اوليه اجازه اصلاح و توليد اين موتور ر از تريومف گرفتند و كاري را انجام دادند كه تقريبا غير ممكن بود يعني رفع ايرادهاي موتور تريومف!!! آنها موتور را كاملا از هم باز كردند و تمامي قطعات را به دقت مورد بررسي فرار دادند. ابتدا حجم موتور را از 1750 سي سي به 1850 سي سي افزايش دادند سپس موتور را كاملا از نو طراحي كردند. سيستم انژكتوري هم روي اين موتور نصب شد و در سال 1977 نيز سيستم توربو شارژر روي اين موتور نصب شد كه در حقيقت جايگزيني براي موتور هشت سيلندر تريومف بود كه روي مدلهاي ساب به هيچ عنوان راضي كننده نبودند و باعث بوجود آمدن انقلاب توربو در دهه هفتاد شد. متخصصين ساب همچنين موتور را بصورت سروته در محفظه موتور قرار دادند بصورتي كه كلاچ جلو موتور قرار ميگرفت.ساب 99 داراي ضريب آيروديناميكي پائيني (37/0) بود كه در مقابل خودروهاي ديگر همزمان خود در خور توجه بود.

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

ساب 99 كاربراتوري با كاربراتورهاي زنيت استرومبرگ و سروته نصب شدن موتور مشخص:
تصویر

ساب 99 انژكتوري:
تصویر

ساب 99 توربو:
تصویر

ساب 99 توربو رالي:
تصویر
نمایه کاربر
The King
متخصص خودروهای فرانسوی و انگلیسی
پست: 3632
تاریخ عضویت: 30 ژوئن 2012, 16:15

Re: تاريخچه كمپاني SAAB

پست توسط The King » 08 دسامبر 2012, 18:15

بخش چهارم : تداوم نو آوريها

در بخش پيش قسمت كاملي را به ساب 99 بخاطر اهميت بيش از حد اين خودرو اختصاص داده شد در اين قسمت به توليدات ديگر ساب در دهه 60 ميپردازم.

در سال 1960 ساب تصميم به رفتن به مسابقات فورمول جونيور با فرمول خود گرفت!! خودروئي كه آنها ساخته بودند كاملا غير معمول بود خودروهاي فورمول جونيور در آن سالها از بدنه هاي پلاستيكي استفاده ميكردند ولي ساب از سازه فضائي و بدنه از جنس آلومينيوم مونوكوك استفاده كرد و دماغه خودرو نيز از جنس فايبر گلاس بود. براي موتور نيز از موتورهاي دوزمانه ساب با حجم 841 سي سي استفاده شد. در عين نو آوريهاي زياد در سازه و بدنه بعلت ضعف قواي محركه به مقام چهارم و پنجم دست پيدا كرد در سال بعد يعني 1961 حجم موتور به 950 سي سي و بعد به 1100 سي سي افزايش پيدا كرد . از نو آوريهاي ديگر در اين خودرو اين بود كه در موتور آنها از دو كاربراتور سولكس استفاده شده بود منتها به علت سه سيلندر بودن يكي از كاربراتورها را از وسط نصف كرده بودند كه آن كاربراتور نصفه يك سيلندر و كاربراتور كامل دو سيلندر ديگر را تغذيه ميكرد.

ساب فورمولا جونيور:
تصویر
تصویر

در سال 1963 بخش هواپيما سازي هواپيماي آموزشي دوموتوره ساب 105 را عرضه كرد در اين هواپيما ها از موتور توربوفن ساخت ولوو!! (ولوو از سال 1941 تا 2012 كارخانه ساخت موتور هواپيما هم داشت كه امسال يعني 2012 آن را به كارخانه هوا فضا انگلستان فروخت) استفاده ميكردند. سابهاي 105 هواپيماي مورد استفاده تيم نمايشهاي هوائي ارتش سوئد معروف به تيم 60 ميباشند.

ساب 105:
تصویر

در بخش خودرو Björn Karlström از طراحان هواپيما ساب!!! و Walter Kern از انستيتو تكنولوژي ماساچوست آمريكا تصميم به توليد يك خودرو اسپرتي براي ساب را گرفتند. حدف پروژه ساخت يك خودرو دونفره اسپرت با خصوصيات خاص ساب و موتور دوزمانه بود. دو مدل پروتوتايپ ساخته شد يكي توسط طراح معروف كمپاني Sixten Sason و ديگري توسط Malmö Flygindustri كه در نهايت طرح Malmö Flygindustri براي ادامه كار در نظر گرفته شد. بالاخره در سال 1966 ساب 97 معروف به سونت 2 به بازار عرضه شد. در سال اول 26 عدد و در سال بعد 230 عدد توليد شد ولي موتورهاي دو زمانه براي بازار آمريكا كه هدف اصلي اين خودرو بود مناسب نبودند. عرضه اين خودرو همزمان با عرضه موتور چهار سيلندر چهارزمانه فورد بر روي ساب 96 بود و در اواسط سال 1967 تصميم گرفته شد كه از همان موتورها بر روي ساب سونت 2 هم استفاده شود. كه آنها به اختصار سونت وي4 ناميده ميشدند. سونت 2 چه در مدل با موتور سه سيلندر دو زمانه و چه موتور وي4 چهارزمانه توانست موفقيت خوبي در مسابقات SCCA آمريكا در مقابل خودرو هاي اسپرتي ديگر اروپائي مثل آوستين-هيلي اسپرايت و تريومف اسپيدفاير كسب كند و به همين خاطر فروش آن در بازار آمريكا نيز موفقيت آميز بود.
همچنين ساب سونت 2 از موارد ايمني استفاده ميكرد كه از زمان خود جلوتر بود و در خيلي از خودروهاي همرديف در آن سالها وجود نداشت . استفاده از رولبار در اتاق بصورت استاندارد. كمربندهاي ايمني با سه نقطه اتصال. سازه فضائي يكپارچه (برگرفته از هواپيما) همراه با بدنه فايبرگلاس تنها قسمتي از اين نو آوريها بود. براي درك بهتر جايگاه اين خودرو بايد بدانيد كه رقباي اصلي آن در بازار و پيست مسابقه عبارت بودند از ام جي ميدجت و ام جي بي ، تريومف تي آر5 ، تي وي آر گرانچورا ، آوستين-هيلي مارك 4 .

ساب سونت 2 با موتور دوزمانه:
تصویر

ساب سونت 2 با موتور چهار زمانه وي4 فورد:
تصویر
نمایه کاربر
The King
متخصص خودروهای فرانسوی و انگلیسی
پست: 3632
تاریخ عضویت: 30 ژوئن 2012, 16:15

Re: تاريخچه كمپاني SAAB

پست توسط The King » 04 ژانویه 2013, 16:26

بخش پنجم: ادامه نو آوريهاي غير طبيعي!

ساب 900 : در سال 1978 ساب 900 به عنوان جايگزين ساب 99 به بازارعرضه شد با يك عالمه از نو آوريهاي عجيب. اول اينگه از سيستم فنر بندي غير معمولي برخوردار بود. متاسفانه چون عكسهاي مناسبي پيدا نكردم توضيح زياد نميدم فقط اينكه قسمت پائين سيستم فنر بندي مستقيما به موتور وصل بود و باقي قسمتها نيز به جاهاي غير معمول وصل شده بودن و نو آوري ديگه اينكه موتور بصورت سروته در محل خودش قرار ميگرفت و نيرو توسط يك سري مجموعه انتقال دهنده به جلو و پائين جائي كه گيربكس قرار داشت منتقل ميشد. در ها و سازه فضائي خودرو هم غير معمول بود. درها تا پائين ادامه پيدا ميكردن و خودرو عملا ركاب نداشت كه اين مسئله سوار و پياده شدن رو خيلي راحت تر كرده بود قسمت ديگه شيشه جلو بود كه تقريبا عمودي و محدب بود و اين نوع طراحي را از روي طراحي شيشه جلو هواپيما برداشته بودند و ديد خيلي بهتري را به ارمغان مي آورد. در داخل نيز ادوات و ابزار ها همه روي داشبورد تعبيه شده بودند تا در دسترس تر باشند!ساب 900 با 5 نوع بدنه 2 در ليفت بك . سه و پنج در هاچ بك . دو در كروكي و 4 در سدان تا سال 1994 توليد شد. براي موتور نيز ساب از موتورهاي 2000 سي سي بصورت 8 و بعدها 16 سوپاپ و همچنين با يا بدون سيستم توربو و بعضي مدلها داراي اينتر كولر هم بودند و همچنين يك ورژن 2100 سي سي از موتور و مثل هميشه موتورهاي توربو طرفداراي زيادي داشت. چند سال پيش در ايالت وسيكانسين آمريكا شخصي بنام پيتر گيلبرت با ساب 900 توربو مدل 1989 يك ميليون مايل رانندگي كرده بود كه نه تنها خودرو اين شخص به موزه خودرو ويسكانسين رفت بلكه كمپاني ساب به عنوان قدرداني يك ساب 5-9 آئرو به اين شخص هديه داد! و نمونه هائي از اين دست در مورد ساب 900 كم نبودند و خودش محبوبيت و قابل استفاده بودن اين خودرو رو نشون ميده. در انگلستان مدل خاصي به نام 900 GLI گولد به تعداد محدود عرضه شد كه در سيستم توربو شارژر اون از پينهاي طلا استفاده شده بود. ساب 900 لوكس هم با اطاق دو رنگ (همانند ميباخ امروزي) عرضه ميشد. كمپاني معروف Lynx هم دو عدد كانورتيبل بر اساس ساب 900 ساخت و كمپاني نيلسون مدل استيشن را عرضه كرد. بعضي از نماينده هاي ساب در دنيا ورژنهاي خاص خودشون رو سفارش ميدادن. مثل 900 وينچستر كه آبي با تودوزي آبي و قطعات چوبكاري در داخل بود و يا نماينده فرانسه مدلهائي را سفارش ميداد كه قدرت موتور آنها از 100 به 160 اسب بخار افزايش پيدا ميكرد! يا نماينده آلمان كيت مخصوص بدنه و چرخهاي آلياژي خاصي رو سفارش ميداد كه حالت تونينگ شده اي به خودرو ميداد.. تمامي اينها محبوبيت ساب 900 در تمامي بازارها رو نشون ميده!

ساب 900 كابريو:
تصویر
ساب 900 هاچبك:
تصویر
ساب 900 سدان:
تصویر
موتور سروته ساب 900:
تصویر

ساب 340: هواپيماي مسافر بري 30 الي 35 نفره دو موتوره بود كه ساب در سال 1983 به بازار عرضه كرد موتورهاي هواپيما از نوع توربوپراب (ملخ دار) بودند ولي سيستم خاص نويز گير بر روي موتورها پياده شده بود اين مدل تا سال 1999 توليد شد
تصویر

ساب 90: مدلي بود كه بين سالهاي 1984 تا 1987 در فنلاند بعنوان خودرو لوكس توليد شد و در حقيقت همان ساب 99 بود كه قسمت جلو آن متعلق به ساب 900 بود. موتور اين خودرو 2000 سي سي و 100 اسب بخار از نوع كاربراتوري بود كه روشن شدن خودرو در سرما را بهتر ميكرد و فقط در برخي كشورهاي اروپائي عرضه شد
تصویر

-- 18 فروردین 1392, 13:19 --

بخش ششم: ساب 600
ساب 600 طي توافقنامه اي بين ساب و گروه فيات توليد شد اين مدل در حقيقت همان لانچيا دلتا نسل اول طراحي شده توسط جرجتو جورجارو خودرو منتخب سال اروپا در سال 1980 و يكي از يكه تازان رالي در زمان خود بود كه در سوئد و نروژ و فنلاند با مارك ساب عرضه ميشد. تنها موتور قابل سفارش نوع چهار سيلندر 1500 سي سي با گيربكس 4 دنده دستي بود و تا سال 1988 عرضه ميشد.
تصویر
تصویر
ارسال پست

بازگشت به “کلوپ خودروهای سوئدی”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 1 مهمان