گذری کوتاه بر تاریخچه دلاهایه Delahaye

ارسال پست
kazem1979
متخصص فنی خودرو
پست: 7066
تاریخ عضویت: 04 مارس 2009, 19:42
محل اقامت: مشهد

گذری کوتاه بر تاریخچه دلاهایه Delahaye

پست توسط kazem1979 » 26 آپریل 2013, 23:15

تصویر

امیل دلاهایه در سال 1834 در شهر تور فرانسه متولد شد.
مدرک مهندسی اش را در رشته هنرهای کاربردی و صنایع دستی در سال 1869 گرفت.
او کار خود را در زادگاهش شروع کرد. در اواسط قرن 19 میلادی با هدف ساخت موتور برای کارخانجات سرامیک شرکتی را تاسیس کرد و شروع به ساخت پمپ ها و موتورهای دلاهایه نمود.
در سال 1888 یک موتور احتراق داخلی را برای صنعت حمل و نقل دریائی طراحی کرد ولی تا قبل از سال 1896 وارد صنعت تولید خودرو نشده بود.
اولین ماشین تولیدی دلاهایه در سال 1896 دارای موتورهای تک و یا دو سیلندر بود که نیروی 6 اسبی اش توسط تسمه منتقل میشد.

تصویر

امیل برای ترویج ماشین های خود وارد مسابقات اتومبیلرانی شد .
در 1896 امیل دلاهایه وارد مسابقات پاریس-مارسی شد و خودش شخصا رانندگی اتومبیلش را بر عهده گرفت.
نتایج کسب شده در این مسابقه حیرت آور بود و همچنین کیفیت بالای ساخت خودروی تولیدی دلاهایه آغازی برای تقاضای خودروهای دلاهایه بود که منجر به تولید کارخانه دوم دلاهایه شد.
تصویر
به خاطر مشکلات جسمانی و بیماری امیل دلاهایه در سال 1901 به ناچار بازنشسته شد درست یکسال پس از افتتاح دومین کارخانه دلاهایه در پاریس.
از آنجا که امیل دلاهایه هیچ وارثی نداشت مدیریت کارخانه را مهندس جوانی به نام چارلز ویفن باخ عهده دار شد که تا سال 1954 مدیریت را در این کمپانی برعهده داشت.

امیل دلاهایه در سال 1905 بر اثر بیماری درگذشت.

در زمان حیات امیل دلاهایه کمپانی موفقیت های زیادی در مسابقات کسب کرد و این باعث شد تا امیل بیشتر تمرکز خود را معطوف تولید خودروهای مسابقه ای و اسپورت نماید.
ولی ویفن باخ فلسفه متفاوتی داشت و هدفش تولید وسایل نقلیه قابل اعتماد برای مصارف روزانه بود.
در این زمان بیشتر خودروهای این کمپانی دارای موتورهای 4 سیلندر با قدرتی بین 9 تا 12 اسب بخار بودند.
در نزدیکی های جنگ جهانی اول خودروهای این کمپانی به موتورهای 6 سیلندر 2565 سی سی مجهز شدند.

علاوه بر این شرکت دلاهایه کامیون, کامیون های شرکت پست, ماشین آتش نشانی و سایر وسایل نقلیه تجاری و نظامی را در طول جنگ جهانی اول تولید کرد.

تصویر

تصویر


بین سالهای 1927 تا 1933 تولید خودروهای دلاهایه برای اقشار متوسط جامعه کم بود ولی همین خودروهای کم باعث شهرت و اثبات قابل اعتماد بودن خودروهای این کمپانی شدند.

در اوایل دهه سی میلادی ویفن باخ که بیشتر با عنوان موسیو چارلز شناخته میشد کمی بیش از 60 سال سن داشت که تصمیم گرفت دوباره برای ساخت خودروهای مسابقه ای و اسپورت اقدام کند.
این تصمیم برای کمپانی ای که تا آنزمان خودروئی با حداکثر سرعت بیش از 110 کیلومتر بر ساعت نساخته بود ریسک بزرگ و تعهدی مهم محسوب میشد.

برای این منظور ژان فرانسوا مهندسی 29 ساله از بخش طراحی کمپانی دلاهایه سفارش ساخت یک خودروی اسپورت با استفاده حداکثر از قطعات موجود را دریافت کرد.
شاسی مورد استفاده برای اینکار شاسی تالبوت با فنربندی مستقل بود و موتور نیز از یکی از کامیون های شرکت قرض گرفته شد که شامل میل لنگ با قطر 65 میلی متری و سیستم روغن کاری داخلی بود که در سال 1933 در نمایشگاه اتومبیل پاریس معرفی شد و دارای موتور 4 سیلندر و یا 6 سیلندر بود.

تصویر


در همین نمایشگاه اتومبیل بود که لوسی اُریلی شِل درخواست تولید خودروئی مناسب برای مسابقات رالی را به ویفن باخ داد.
لوسی اریلی یک آمریکائی ایرلندی تبار ثروتمند و علاقه مند به مسابقات بود که باعث شد دلاهایه دوباره وارد کارزار مسابقات اتومبیلرانی شود.

اینگونه بود که دلاهایه تیپ 135 تولید شد.
تیپ 135cs به طور خاص برای مسابقات طراحی شد:

تصویر

135 اسپورت و 135 کوپه دارای موتور 3200 سی سی بودند که در نوع اسپورت 96 و در نوع کوپه 110 اسب بخار قدرت تولید میکرد.
موتور 3600 سی سی نیز 120 اسب بخار قدرت داشت که در مدل مسابقه ای استفاده میشد.

این موتور با اقتباس از موتور نوع 103 کامیون های این شرکت مدل 1927 ساخته شد.

تیپ 135 معروف ترین و مشهورترین خودروی ساخت دلاهایه است که موفقیت های زیادی را در مسابقات بدست آورد.

تصویر

نیپ 135 در سال 1934 به سرعت وارد مسابقات 24 ساعته لمانز , رالی مونت کارلو و پاریس سنت رافائل موتور اسپورت شد که نتایج درخشانی در این مسابقات از خود بجای گذاشت.

تصویر

تیپ 135cs با باک های 80 و یا 100 لیتری برحسب سفارش مشتری ساخته میشد و دارای گیربکس 4 سرعته بود.
135cs دارای شاسی کوتاهتری به میزان 25 سانتی متر به نسبت بقیه 135 ها بود.

تصویر

تصویر

تصویر

135cs در سال 1936 در رالی مونت کارلو دوم شد,مقام اول گرندپری مارسی را از آن خود کرد و در گرندپری فرانسه سکوهای دوم,سوم,چهارم و پنجم را بدست آوردند.

افراد مشهوری مثل Letourner , Chapron , Francy Marchard و Guillore مامور تجهیز 135cs شدند.
این کار توسط کمپانی دلاگه شرکت خودروسازی که در سال 1935 با دلاهایه ادغام شد صورت پذیرفت.

دلاهایه تیپ 135 یکی از اسطوره های مسابقات اتومبیلرانی زمان خود و سمبل استحکام و استقامت بود که کمپانی را به شهرت فراوانی رساند.

متاسفانه بحران اقتصادی پس از جنگ جهانی و مسیر انتخابی توسط مدیریت این کارخانه سرانجام در سال 1954 این کمپانی را به پرتگاه ورشکستگی کشاند.
بسیاری از تولیدات این کمپانی جزو زیباترین خودروهای زمان خود شناخته میشوند و اکنون نیز دارای ارزش کلاسیک نسبتا بالائی هستند و با قیمت های بالا بین کلکسیونر های اتومبیل دست به دست میشوند.

منبع:
http://www.conceptcarz.com/view/makehis ... story.aspx

در اینحا عکس های بیشتری از خودروهای تولیدی این شرکت را میتوانید ببینید:

http://www.conceptcarz.com/view/model/493/Delahaye.aspx
در انتها عکس هائی از تولیدات این کمپانی:

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

نمایه کاربر
mh_nox
سرعت : 30 كيلومتر در ساعت
پست: 577
تاریخ عضویت: 22 آگوست 2009, 14:13
نوع خودرو: تیبا ، R5
محل اقامت: تهران

Re: گذری کوتاه بر تاریخچه دلاهایه

پست توسط mh_nox » 26 آپریل 2013, 23:30

مرسی کاظم جان
چقدر چشم نوازن
انگار که از یه سیاره ی دیگه اومدن

کاش یه نمونه هم که شده توو ایران بود
که می شد از نزدیک دید
حیف . . .

ارسال پست

بازگشت به “کلوپ تاریخچه ی خودروها و خودروسازها”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 1 مهمان