اموزش الكترونيك (قطعه شناسي)

تصویر
مباحث تخصصی الکترونيکي خودرو

مدیر انجمن: امير معيري

قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. راهنمای استفاده از فوروم :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.
نمایه کاربر
raha333
متخصص الكترونيك
پست: 857
تاریخ عضویت: 05 آگوست 2004, 03:10
نوع خودرو: مشخص نشده!
محل اقامت: هرجا باشم میدونم هوامو داره......
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

اموزش الكترونيك (قطعه شناسي)

پست توسط raha333 » 13 نوامبر 2004, 15:25

به نام خدا
در اين سري از مقاله ها به اشنائي عمومي در مورد قطعات الكترونيكي ميپردازيم
اميدوارم كه براي علاقه مندان مفيد باشه

مقاومتها
---------

تصویر



تعريف: قطعه ايست كه در الكترونيك براي ايجاد سدي در برابر جريان استفاده ميشود.كه ولتاژ مقاومت از اين اثر به وجود مي ايد

انواع مقاومت
---------------
الف-ثابت
ب-متغير

مقاومت ثابت:به مقاومتهائي كه مقاديرانها را نتوان تغير داد ثابت گويند

مقاومت متغير:به دوصورت ميباشد
1-قابل تنظيم(غير اتوماتيك)
2خودكار (اتوماتيك)

مقاومتهاي قابل تنظيم(غير اتوماتيك)
--------------------------------------
توجه:اين نوع از مقاومتهارا، پتانسيومترها وولومها نيز گويند

ولوم وپتانسيومتر

تصویر
تصویر
تصویر

نوعB(نوع خطي):
در اين نوع مقدار مقاومت با زاويه چرخش يكي است
نوعA(لگاريتمي)
در اين نوع مقدار مقاومتبا زاويه چرخش نسبت لگاريتمي دارد
نوعC,D:لگاريتمي معكوس

مقاومتهاي خودكار(اتوماتيك)
----------------------------
كه شامل NTC,PTC,LDR,VDR ميشوند
NTC:مقاومتي راكه مقدارش به دماي ان بستگي دارد گويند
وهرچه دما بيشتر شود مقدار مقاومت كم مي شود
تصویر

PTC:مثل مقاومت بالاست فقط با افزايش دما مقدار مقاومت نيز بيشتر ميشود
تصویر

LDR:اين مقاومت با افزايش نور تابيده به ان مقاومتش كم ميشود
تصویر

VDR:اين مقاومت با افزايش ولتاژ دو سر ان مقدارش كم ميشود

تصویر

تصویر

شماره گذاري واستانداردهاي ان
--------------------------------
مقاومتهاي ثابت را اكثرا با استاندارد رنگ مشخص ميكنن
والبته در بعضي از موارد با اعداد كه كمتر استفاده ميشود
ومقادير مقاومت متغير را با اعداد

شماره گذاري با استاندارد رنگ
------------------------------
در اين روش از روبانهاي رنگي براي مشخص شدن مقدار مقاومت استفاده مي كنند كه طبق اصول زير استقاده ميشود
مواردي كه بايد رعايت كنيد: هميشه مقدار درست از طرفي كه رنگها پشت سر هم هستند درست هست ورنگي كه از بقيه جدا هست مقدار"تلرانس"گفته ميشود
روش به اين صورت هستش كه با خواندن رنگها ومشخص شدن
اعدد رنگ طبق عكس زير انهارا حساب ميكنيم
باند اول رنگ:مشخص كننده عدد اول
باند رنگ دوم:مشخص كننده عدد دوم
باند رنگ سوم:مشخص كننده تعدادصفرها

تصویر

تصویر

تصویر

توجه:باند5و6 نيز براي مقاومتهاي بسيار دقيق هستش كه فعلا مورد نياز نيست

مثلا در مورد مقاومت زير:
تصویر
باند 1زرد پس ميشود4
باند2بنفش پس ميشود7
باند 3زرد پس4 تاصفر به عدد اضافه ميكنيم
در كل ميشود
470000اهم يا 470k اهم

مقدارباند 4 را مقدار تلرانس(يا همان تغيرات در اثر تغيرات فيزيكي مثل ساخت در كار خانه يا زير بار وحرارت)
گويند كه كدهاي رنگ ان به شرح زير ميباشد
تصویر

در باره نوع ومواد استفاده كننده در مقاومتهاي ثابت ميتوان به نوع كربني،نوع سيمي،نوع اجري(گچي)اشاره كرد
در اخر در باره وات مقاومتها بايد بگم كه طبق استانداردهاي زير
استفاده ميشود
(1/16,1/8,1/4,1/2,1,2,5,10,20,50)watt
براي مقدار وات بالا از نوع سيمي وگچي استفاده ميشود

در اخر ممنون از حوصلتون واگه كمي كسري داشت به بزرگيتون ببخشيد
موفق باشيد
آخرین ويرايش توسط 4 on raha333, ويرايش شده در 13.
نمایه کاربر
حسن
پيشکسوت
پست: 1694
تاریخ عضویت: 08 ژولای 2004, 09:47
نوع خودرو: مشخص نشده!
محل اقامت: تهران؛ كوچه اول؛ در سمت راست؛ طبقه دوم
Has thanked: 0
Been thanked: 0
تماس:

پست توسط حسن » 13 نوامبر 2004, 17:15

الان نمي تونم بخونم رها جون. اما:

دستت درد نكنه. خيلي خوشحلم كردي. وقتي خوندم مي يام جواب مي دم.
خييييييييييييييييييييييييييييييييييييييلي ممنون
نمایه کاربر
raha333
متخصص الكترونيك
پست: 857
تاریخ عضویت: 05 آگوست 2004, 03:10
نوع خودرو: مشخص نشده!
محل اقامت: هرجا باشم میدونم هوامو داره......
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

پست توسط raha333 » 13 نوامبر 2004, 20:31

اينم مشخصه يا به عبارتي سنبل مقاومت در نقشه هاي الكترونيكي

تصویر

وبراي LDR ازاين سنبل استفاده ميشه

تصویر

واين هم براي VDR

تصویر
نمایه کاربر
raha333
متخصص الكترونيك
پست: 857
تاریخ عضویت: 05 آگوست 2004, 03:10
نوع خودرو: مشخص نشده!
محل اقامت: هرجا باشم میدونم هوامو داره......
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

پست توسط raha333 » 14 نوامبر 2004, 20:15

باسلام به دوستان

مي خواستم نظرتونو در باره اين مقالات اموزشي بپرسم
چون به غير از حسن جان كسي نظر نداده منم ميخوام ديگه ادامه ندم
به اين دليل كه اين جور مقالاتو نوشتن يه هفته وقت ادمو ميگيره وبايد روش خيلي كار بشه
البته اين اولي هنوز كم بود چون اگه به قطعات ديگه برسه خيلي زياد هستن ونوشتنش
براي نويسنده خيلي مشكله
اينم بگم كه خواهشن الكي جواب ندين واونائي كه واقعا ميخوان ياد بگيرن نظراتشونوبگن
چون اين جور مباحث دو طرفس ونميشه يه طرفي ادامه داد
مثلا من با اقا حسن كه صحبت ميكردم يه نظر دادن كه خوبه پس كسائي كه علاقه دارن
وپشت كار دارن كه ياد بگيرن
بسم الله
نمایه کاربر
hossein G
متخصص فنی خودرو
پست: 3474
تاریخ عضویت: 06 آگوست 2004, 02:44
نوع خودرو: بلیط مترو
محل اقامت: Kermanshah, Budapest
اینستاگرام: m10turbo
Has thanked: 0
Been thanked: 0
تماس:

پست توسط hossein G » 14 نوامبر 2004, 22:09

دست رها جون درد نكنه :-) .
من كه كلي چيز جديد ياد گرفتم.
.Horsepower sells cars, Torque wins the races

Overhaul & Blueprint XU9J4/Z - Peugeot MI16

Restore BMW 2002 Turbo
نمایه کاربر
آرش.
نقشه خوان حرفه اي
پست: 214
تاریخ عضویت: 03 سپتامبر 2004, 14:36
Has thanked: 0
Been thanked: 0

پست توسط آرش. » 14 نوامبر 2004, 23:36

دستت درد نكنه من شخصا بدردم ميخوره
اگه بشه ادامه بدي كه خيلي خوبه
ولي بهت حق ميدم بايد استفاده كننده ها بيشتر باشن تا انگيزه بيشتري داشته باشي
نمایه کاربر
رضا
دانا
پست: 1592
تاریخ عضویت: 03 سپتامبر 2004, 14:00
نوع خودرو: Hyundai Tucson/206
محل اقامت: تهران
Has thanked: 0
Been thanked: 0

پست توسط رضا » 15 نوامبر 2004, 00:00

رها جان دستت درد نكنه. كارت خيلي خوب و بدرد بخور بود. :-)

لطفا ادامه بده.

من خيلي در مورد رنگ بندي مقاومت ها كنجكاو بودم كه اينجا جوابمو گرفتم.

:grin:
نمایه کاربر
سازمان ملل
دانا
پست: 1429
تاریخ عضویت: 04 سپتامبر 2004, 09:56
نوع خودرو: مشخص نشده!
Has thanked: 0
Been thanked: 0

پست توسط سازمان ملل » 15 نوامبر 2004, 08:38

ممنون
Mostafa
مدير كل سايت
پست: 2855
تاریخ عضویت: 01 ژولای 2004, 15:27
نوع خودرو: مشخص نشده!
Has thanked: 0
Been thanked: 0

پست توسط Mostafa » 18 نوامبر 2004, 12:38

رها دستت درد نكنه من اينو خونده بودم ولي الان 1 سوال به مخم رسيد

تصویر

من فكر ميكردم اينا خازن هستن چون توي كيتها اينها رو با حرف C نشون ميدن و ظرفيتشون هم به واحد فاراد هست در صورتي كه مقاومت با R نشون داده ميشه و واحد اهم دارند ميشه بيشتر توضيح بدي ؟؟؟
هر چه بیشتر به دنبال یاد گرفتن رفتم ، متوجه این شدم که هنوز هیچ چیز نمیفهمم ، حالا که میدانم نفهمم ، با فهمیده ها چه کار دارم ؟
نمایه کاربر
raha333
متخصص الكترونيك
پست: 857
تاریخ عضویت: 05 آگوست 2004, 03:10
نوع خودرو: مشخص نشده!
محل اقامت: هرجا باشم میدونم هوامو داره......
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

پست توسط raha333 » 19 نوامبر 2004, 21:32

بله درست ميگي خازنهاي به اصطلاح عدسي نيز به اين صورتن و يه تشابه شكلي هستش
البته تو الكترونيك خيلي از قطعات ممكنه شبيح هم باشن وبايد از روي شمارشون ويا اسمي كه رو كيت براش نوشتن ويا هم باتست به وسيله دستگاههاي اندازه گيري به ماهيتشون پي برد
همين پي تي سي ها ويا ان تي سي ها در انواع مختلفي هستن كه بعضي از توليد كنندهها
به صورت مقاومت هم مي سازن
قفل شده

بازگشت به “مباحث الكترونيك”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 1 مهمان