سفربه لوت - نوروز 92

نمایه کاربر
عقاب
راهنمای تور 4WD
پست: 2331
تاریخ عضویت: 10 می 2008, 01:01
نوع خودرو: nissan *2
محل اقامت: بر فراز البرز

Re: سفر های آفرود

پست توسط عقاب » 06 آپریل 2013, 09:27

سفرنامه لوت - قسمت اول
سفر به دنیای شگفت انگیز و پر رمز و راز لوت یکی از آرزوهام بود که بالاخره محقق شد. مهمتر از مکانی که برای سفر انتخاب میشه انتخاب همسفرخوبه . خوشبختانه اعضای تیم با دقت و وسواس بسیار زیاد انتخاب شدند که همینجا از بهراد طوقی (behradtoghi) و سعید حسینی (saeed tj) عزیز بابت انتخاب این حقیر برای همراهی تشکر میکنم . گروه ما متشکل از 7 نفر بود که مجموعا همه تخصصهای لازم برای این سفر رو داشتند. مسئول فنی با سواد و حرفه ای ( وحید ازگلی) – دو راننده باهوش و خونسرد (بهراد و سعید)– آشپزماهر با دستپخت عالی – نویگیتور متخصص نقشه برداری ( مسعود رضائی بنفشه) . تدارکات و پشتیبانی هم با پیش بینی های بهراد و سعید با بهره گیری از تجربه سفر سال پیش، با دقت محاسبه و انجام شد و تا روز آخر موردی پیش نیامد که به چیزی نیاز پیدا کنیم و همراهمان نباشه .سرپرستی تیم هم به عهده من گذاشته شد.البته این یک عنوان افتخاری بود و دوستان منو مورد لطف قرار دادند و همه زحمات به دوش خودشان بود و من به جز همراهی کار دیگری نداشتم که انجام بدهم . هماهنگیهای لازم و نامه نگاری با مراجع مسئول هم توسط استاد محمد علی اینانلو انجام شد که بابت زحماتشون سپاسگذارم .پشتیبانی و امداد هلیکوپتری هم با یکی از شرکتهای خصوصی هماهنگ شده بود تا در شرایط اضطراری از بیرجند کمک رسانی کنند که البته با توجه به قیمت بالائی که داده بودند از ته دل آرزو میکردیم به کمک احتیاج پیدا نکنیم. خودروهای شرکت کننده تویوتا لندکروز fj80 (سعید)- نیسان سافاری ( بهراد) لیفت شده توسط وحید ازگلی – نیسان رونیز ( خودم) . از ابتدای سفر همه با هم عهد بستیم که این سفر یک سفر بی خطر و بی حادثه باشه و قرار نیست ماشینها صدمه ای ببینند. رعایت این اصل در طول سفر باعث شد خوشبختانه هیچ حادثه و خسارتی نداشته باشیم و هیچ فشاری خارج از حد توان به ماشینها وارد نکردیم .
صبح 4 فروردین عازم کرمان شدیم و شب را در مهمانسرای جهانگردی سپری کردیم و صبح روز بعد با پر کردن مخازن بنزین و آب راهی شهداد شده وبعد از بازدید کوتاه از سرو کهنسال سیرچ از یکی از نخلستانهای خشکیده نزدیک شهداد هیزم تهیه کردیم .
تصویر
تصویر
تصویر

این دایناسور هم در راه دیدیم که اینجا جا خوش کرده بود:

تصویر

از 45 کیلومتر مانده به ده سلم وارد شمال دشت لوت شدیم . تا تاریکی هوا در دشت راندیم و به کوههای سنگی رسیدیم و کمپ شب اول رو برپا کردیم .

تصویر

گروه مهرداد قزوینیان و محمد علی اینانلو که پارسال راهی لوت شدند و گزارش سفرشون رو اینجا میتونید ملاحظه کنید : http://www.tt.tuningtalk.com/forum/view ... 88&t=71500 در همین کوهستان دچار طوفان شدند و 12 ساعت زمینگیر بودند . جای شما خالی شام چلو خورشت فسنجان خوردیم . نکته کلیدی که از دید بهراد و سعید و مسعود دور نمانده بود هدر ندادن وقت و حد اکثر استفاده از شرایط روز بود. به همین دلیل وعده ناهار به کل حذف شد و وعده های غذائی خلاصه شد در یک صبحانه مفصل و پر انرژی و یک وعده شام در اول شب به محض تاریک شدن هوا . ابتدا تصور من این بود که با حذف وعده ناهار ممکنه به مشکل برخورد کنیم و ضعف بهمون غلبه کنه اما این طور نبود و با صبحانه مفصلی که میخوردیم تا شب پر انرژی بودیم و از روشنائی روز حد اکثر استفاده رو میکردیم . ضمن این که صرف شام درست و حسابی و کمک همه بچه ها برای پختن غذا تاثیر بسیاری بر خوش خلقی و حفظ روحیه افراد داشت که تا روز آخر حتی یک مورد کوچک بد اخلاقی و کج خلقی از کسی دیده نشد . در بیابانی مثل لوت که به سرعت روحیه افراد ضعیف میشه ،حفظ روحیه و شادابی افراد یکی از مهمترین مسائله . چون روحیه ضعیف کارائی انسان رو به شدت پائین میاره و ممکنه کل برنامه رو با شکست مواجه کنه.
روز دوم به سمت کلوتها حرکت کردیم و در راه به مناظر بسیار بدیعی برخوردیم . اشکال عجیب و غریب کلوتها و شیارهای عمیقی که توسط بارندگیهای فصلی ایجاد شده بود . حتی در خشک ترین مکان دنیا هم در مبارزه بین آب و خاک ، آب برنده است . 3 تا از این شیارهای عمیق را در یک محدوده 10 کیلومتری مشاهده کردیم که بزرگترین آنها موسوم به دهانه زبان مار بود. این نام فکر میکنم توسط مهرداد قزوینیان برای این مکان انتخاب شده چون شکل دوشاخه ای آب رفتهای بعد از این مسیل شبیه زبان ماره .

تصویر

پس از عبور از مسیلها برای رسیدن به کلوتها باید از فلات پائین میرفتیم که یک ساعت به دنبال مسیر مناسب گشتیم و با چند بار 3 لنگ شدن و چپ و راست شدن ، بالاخره بدون مشکل خاصی به پائین ارتفاعات رفته و به کلوتها رسیدیم

تصویر
تصویر

. حدود دو ساعت در منطقه کلوتها چرخیدیم و پیاده روی کردیم

تصویر
تصویر
تصویر

سپس به سمت تپه های ستاره ای حرکت کردیم . این تپه ها در دشت لوت از عجیب ترین مکانهاست. وزش باد از 3 جهت مختلف باعث شده هر تپه 3 یال با زاویه تقریبا 120 درجه ای نسبت به یکدیگر داشته باشند که تا حد زیادی شبیه به اهرام مصر شده و چنانچه عکسهای مه پاره ای این تپه ها را مشاهده کنید 3 وجهی بودن آنها کاملا مشخصه .

تصویر

وقتی به بالای اولین تپه رسیدیم باربند ماشین بهراد به سمت جلو سر خورد که با توجه بار سنگین ماشین لازم بود درستش کنیم.

تصویر

اما به محض این که دست به کار شدیم چیزی در فاصله نه چندان دور توجه ما رو جلب کرد:

تصویر

دیواری بزرگ از غبار ماسه که به سرعت به سمت ما میآمد و خبر از توفان شن میداد.

تصویر

کار باربند را رها کرده و به سرعت از تپه پائین آمدیم و هم جهت با مسیر توفان تاختیم تا به پشت تپه رسیدیم و در یک گودال کم عمق پناه گرفتیم. در عرض دو دقیقه توفان به ما رسید و این گودال کوچک باعث شد شدت توفان رو کمتر حس کنیم . جریان تند توفان از بالای سر ما رد میشد و ماسه ها را بر سرو رویمان میریخت. اگر در گودال نبودیم احتمال آسیب دیدن رنگ خودروها بر اثر برخورد دانه های ماسه بسیار زیاد بود. شب را در همین محل کمپ زدیم و اسمش رو گذاشتیم کمپ توفان .

تصویر
تصویر

پایان قسمت اول
HAMID
m.o.h.a.m.m.a.d
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 186
تاریخ عضویت: 30 اکتبر 2012, 19:27
نوع خودرو: ...
محل اقامت: نیشابور و تهران

Re: سفر های آفرود

پست توسط m.o.h.a.m.m.a.d » 06 آپریل 2013, 09:48

بسیار زیبا
همیشه شاد و همیشه خوش باشید
خریدار پژو 404
09158531936
نمایه کاربر
behradtoghi
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 135
تاریخ عضویت: 01 ژوئن 2010, 13:56
نوع خودرو: SafariY60-GLK280
محل اقامت: شهرک غرب
تماس:

Re: سفر های آفرود

پست توسط behradtoghi » 06 آپریل 2013, 10:21

از عقاب بلند پرواز واقعا به خاطر گزارش دقیق و لحظه به لحظه سپاسگزارم. آقا حمید من اینارو خوندم بازم گلبم گرفت! من لوت می خوام!
نمایه کاربر
vahidk5
شروع حركت
پست: 15
تاریخ عضویت: 25 اکتبر 2009, 02:47
نوع خودرو: نیسان پاترول
محل اقامت: ازگل
تماس:

Re: سفر های آفرود

پست توسط vahidk5 » 06 آپریل 2013, 14:00

حمید خان گزارش عالی بود، واقعا خوشحالم که یکی از بهترین سفرهای زندگیمو با شما همراه بودم، حتی گلبمم که گرفته بود خوب شد
نمایه کاربر
saeedtj
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 164
تاریخ عضویت: 22 ژوئن 2010, 12:32
نوع خودرو: FZJ80

Re: سفر های آفرود

پست توسط saeedtj » 06 آپریل 2013, 14:29

آقا حمید عزیز ممنون از گزارش خوبتون، باعث افتخارم بود با شما و بقیه دوستان همسفر بودم. منتظر ادامه گزارش هستیم
نمایه کاربر
فريدكاوياني
دنده 1
پست: 1741
تاریخ عضویت: 24 فوریه 2010, 22:26
نوع خودرو: تویوتا هایلوکس
محل اقامت: اصفهان

Re: سفر های آفرود

پست توسط فريدكاوياني » 06 آپریل 2013, 15:17

بسیار زیبا بود این گزارش ولی حمید جون من جا اقای غازاریان چند بار سرم رو کوبیدم تو تیزی دیوار :)
نمایه کاربر
soroosh1384
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 122
تاریخ عضویت: 15 دسامبر 2009, 23:27
نوع خودرو: پاجرو - KTM 250
محل اقامت: طبیعت
تماس:

Re: سفر های آفرود

پست توسط soroosh1384 » 06 آپریل 2013, 17:46

حمید آقای عزیز ، تشکر از شما برای گزارش سفر به لوت . بسیار عالی و جالب بود .
نمایه کاربر
عقاب
راهنمای تور 4WD
پست: 2331
تاریخ عضویت: 10 می 2008, 01:01
نوع خودرو: nissan *2
محل اقامت: بر فراز البرز

سفربه لوت - نوروز 92

پست توسط عقاب » 08 آپریل 2013, 19:06

سفر نامه لوت- قسمت دوم
یکی از شگفتیهائی که هم در منطقه کلوتها و هم در منطقه تپه های ستاره ای به چشم میخورد تیغه های باریک آهکی بود که به صورت یک خط صاف در سر تاسر دشت امتداد داشت. تقاطع این خطوط صاف و سفید رنگ ،جدول بندی منظمی رو ایجاد کرده بود . باورطبیعی بودن این خطوط بسیارمشکل مینمود و بیشتر به این میمانست که توسط انسان ساخته شده باشه اما در حقیقت خود طبیعت مهندس این شاهکار بوده . این جدول بندی ها از مربع های حدود 30 سانتی متری تا مربع های 70 – 80 متری رو شامل میشد که خیلی دوست دارم منشاء پیدایش این تیغه های عمودی رو بدونم :

تصویر

تصویر

تصویر

روز سوم در جهت شرق پیش رفتیم و به سمت کوه ملک محمد و از آنجا به چشم لوت رفتیم . این دو عارضه در مرکز لوت تقریبا نزدیک یکدیگر قرار دارند. کوه ملک محمد معروفترین ارتفاع این منطقه است . یک دریاچه باتلاقی در جنوب کوه ملک محمد وجود دارد که در وسط آن مقداری آب هم هست . این باتلاق توسط استاد اینانلو به چشم لوت نامگذاری شده چون در عکسهای مه پاره ای شبیه به چشم انسانه . در کنار دریاچه آثار حیات جانوری وجود داشت . از جمله مدفوع یک حیوان گوشت خوار و استخوان یک حیوان کوچکتر و بال یک پرنده کوچک که به تازگی شکار شده بود و هنوز مقداری گوشت داشت. جالب توجه کسانی که ادعا میکنند در لوت هیچ حیات جانوری و گیاهی و حتی باکتری هم وجود ندارد ما انواع و اقسام حیات را در آنجا دیدیم. از انواع زنبورها و مگسها و سایر حشرات که لحظه ای از آزار ما کم نگذاشتند تا جانوران جونده و پرنگان شامل عقاب و کلاغ و زاغ و پرنده ای کوچک شبیه گنجشک که فکر کنم سار بود. در جاهائی هم که خود حیوانات رو نمیدیدم آثارشان مشهود بود .

تصویر

بعد از مقداری استراحت راهی شرق لوت شدیم جائی که تپه های ماسه ای بعضا به ارتفاع 300 متر به موازات یکدیگر از غرب به شرق امتداد دارند . این تپه ها به ریگ یلان معروف شده. بین هر ردیف این تپه ها دشت همواری وجود داره که در بعضی از این دشتها میشه تا سرعت 130 کیلومتر در ساعت هم رانندگی کرد. از عجایب این بود که این دشتها بقدری صاف و یکدست و وسیع بودند که سرعت در آن حس نمیشد. هیج جسمی در اطراف وجود نداشت که عبورش رو حس کنیم و فقط از روی عقربه سرعت سنج و صدای باد و تبدیل شدن آهسته آهسته تپه ماسی انتهای دشت به یک غول ماسه ای ، میشد بفهمیم که در حال حرکتیم. نه لرزشی در فرمان حس میشد و نه ماشین تکان میخورد. فقط صدای موتور بود و زوزه باد .

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

شب را در کنار یکی از این غولها کمپ زدیم. وسط عکس رو با دقت نگاه کنید کمپ رو می بینید :

تصویر

صبح روز بعد تصمیم بر این شد که از داخل یکی از دالانها تا جائی که ممکنه پیشروی کنیم . اینجا بود که ضعف موتور رونیز نسبت به جثه سنگینش نمود پیدا میکرد . نیسان سافاری و لندکروز جلوتر میرفتند . مسیر طوری بود که بعضا میبایست از گردنه های با شیب زیاد عبور کنیم گاهی اوقات سرازیری بعد از گردنه به قدری زیاد بود که میبایست بلافاصله به چپ و یا راست دور 90 درجه بزنیم . سافاری و لندکروز به دلیل تورک بالای موتورهای 6 سیلندرشون میتونستند در انتهای شیب سرعت رو کم کنند و گردنه رو رد کنند وپائین بروند و یا بپیچند اما من مجبور بودم برای رسیدن به انتهای شیب دور خیز کنم و با سرعت زیاد به انتهای شیب برسم و فرصتی برای دور زدن پیدا نمیکردم. یا مجبور بودم سرعت رو کم کنم که مساوی بود با فرو رفتن در ماسه و یا این که با همان سرعت جامپ بزنم . دو سه بار ناخواسته پریدم ولی از ترس آسیب دیدن ماشین در مراحل بعد سرعت رو کم کردم و چند باری در ماسه ها به دام افتادم که سعید و بهراد عزیز با تسمه نجاتم دادند. کل گیر کردن ما در این سفر همین بود که با بکسل کردن با تسمه حل شد و نیازی به های لیفت و ایر جک و بیل و .... پیدا نکردیم.


تصویر

تصویر

بعد از رسیدن به انتهای دالان که بوسیله غولهای ماسه ای مسدود شده بود به کمپ برگشتیم و نزدیک غروب آفتاب برای مشق عکاسی مجددا راهی غولها شدیم :

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

سپس از رملها بالا رفتیم تا شبی پر ستاره و به یاد ماندنی رو روی یکی از قله ها بگذرانیم و از آسمان عکس بگیریم . گلچین عکاسی شبانه رو به شما تقدیم میکنم :

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

پایان قسمت دوم
HAMID
نمایه کاربر
hamman
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 162
تاریخ عضویت: 02 سپتامبر 2006, 11:09
نوع خودرو: مشخص نشده!
تماس:

Re: سفر های آفرود

پست توسط hamman » 08 آپریل 2013, 22:43

آقا خیلی عکسای شاخیه
هم دوربین و هم عکسبردار شاخ بودید
کلی قشنگ بود
.behzad.
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 108
تاریخ عضویت: 17 آپریل 2009, 15:59

Re: سفر های آفرود

پست توسط .behzad. » 09 آپریل 2013, 00:13

:-) :-) :-)
ارسال پست

بازگشت به “سفرهای آفرود”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 1 مهمان