مرور کوتاهی بر تاریخچه و محصولات AMO ZiL

مباحث مربوط به شرکتهای خودروسازی روسی
ارسال پست
kazem1979
متخصص فنی خودرو
پست: 7066
تاریخ عضویت: 04 مارس 2009, 19:42
محل اقامت: مشهد

مرور کوتاهی بر تاریخچه و محصولات AMO ZiL

پست توسط kazem1979 » 26 آپریل 2013, 20:16

مروری بر تاریخچه و محصولات کمپانی ای که بیشتر به اسم ZIL شناخته شده است.
(AMO ZiL (Avtomobilnoe Moskovskoe Obshchestvo - Zavod Imeni Likhachova

Zavod imeni Likhachova, ZIL
تصویر
این کمپانی در ابتدا در سال 1916 و با نام اولیه AMO که مخفف Avtomobilnoe Moskovskoe Obshchestvo به عنوان اتومبیل جامعه مسکو بود برای تولید کامیونت یک و نیم تن قیات f-15 تاسیس شد.
تصویر

انقلاب اکتبر روسیه و جنگ های بعدی در روسیه مانع از تولید اولین خودرو این کارخانه تا اول نوامبر 1924 شدند.

در سال 1931 کارخانه با کمک شرکت آمریکائی A.J. Brandt Co دوباره تجهیز شد و نام کارخانه نیز به (Zavod Imeni Stalina (ZIS or ZiS تغییر پیدا کرد.

این کارخانه بیشتر به تولید کامیون و تجهیزات نظامی و اتوبوس و به تعداد محدودی سواری تولید کرد که اکثر خودروهای سواری آن برای مقامات روسیه بودند

پس از مشکلات بوجود آمده بین نیکلا خورشچف و اتهاماتی که در مورد اهانت او به ژوزف استالین مطرح شد نام کارخانه در سال 1956 به (Zavod Imeni Likhacheva (ZIL تغییر پیدا کرد.
Ivan Alekseevich Likhachev مدیر سابق همین کمپانی بود.

خودروهای لیموزین ساخته شده توسط این شرکت برای مقامات روسی با تولید سالانه کمتر از 12 دستگاه و با قیمتی معادل رولزرویس و میباخ به فروش میرسیدند گرچه از لحاظ امکانات و مشخصات فنی اصلا و ابدا هیچ شباهتی به همتایان غربی خود نداشتند.

به عنوان مثال خودروی لیموزین Zil 41041 ساخت سال 1985-2002 که جزو نمونه های سریع و نسبتا پرتوان این سری لیموزین ها بود دارای مشخصات فنی زیر است:

موتور 8 سیلندر خورجینی با حجم 7695 سی سی
تصویر

قدرت 315BHP در 4600 دور در دقیقه
گشتاور 460 نیوتن متر
وزن 3030 کیلوگرم
گیربکس 3 سرعته اتوماتیک.
ترمز های دیسکی در چهار چرخ
حداکثر سرعت 199 کیلومتر در ساعت
از شتاب این خودرو اطلاعات ضئ و نقیضی موجود است برای همین هیچ کدام را نمیتوان بصورت قطعی اعلام کرد چون در جاهای مختلف شتاب صفر تا صد این خودرو بین 12 ثانیه تا 30 ثانیه هم ذکر شده است. حتا در مورد حداکثر سرعت این خودرو هم گفته شده که دستیابی به این سرعت برایش امکان پذیر نمیباشد.


لیستی از خودروهای سواری ساخت این شرکت:

ZIS-101) 1936)


تصویر

تصویر

تصویر



1938 (ZIS-102 , convertible version of ZIS-101)

تصویر

تصویر

تصویر


ZIS-110) 1945)
تصویر

تصویر

تصویر

تصویر


(ZIS-115 (armoured version of ZIS-110
تصویر


ZIL-MZ (prototype sub-compact convertible), 1962
ZIL-111) 1958)
تصویر

ZIL-114) 1967)
تصویر

تصویر


تصویر


ZIL-115) 1972)
تصویر


1972 (ZIL-117 , shortened ZIL-114)
تصویر

ZIL-4102 (prototype), 1988
تصویر

تصویر


ZIL-4104) 1978)
تصویر

تصویر


1988 (ZIL-4105 ( armoured version of ZIL-41047
1985 (ZIL-41041(five-seat version of ZIL-41047
(ZIL-41042 (station wagon version of ZIL-4104


(ZIL-41044 (convertible version of ZIL-4104
1983 (ZIL-41045 (upgraded ZIL-4104
ZIL-41047) 1985)
1988 (ZIL-41072 (escort version of ZIL-41047
2005 (ZIL-4112 ( concept
ZIL-4112R) 2012)

لیست کامیون های تولیدی این شرکت:

1924 (AMO-F-15 ( copies of the Fiat F-15
تصویر

AMO-2) 1930)
AMO-3) 1931)
1932 (AMO-7 ( based on AMO-3
1934 (ZIS-5, ZIS-6 (copies of the U.S. Autocar Dispatch Model SA and Model SD
تصویر

تصویر


1934 (ZIS-10 (tractor-trailer version of ZIS-5
1934 (ZIS-11 (extra long wheelbase version of ZIS-5
1934 ( ZIS-12 ( long wheelbase version of ZIS-5
1936 (ZIS-13 (gas generator version of ZIS-5
1934 (ZIS-14 ( long wheelbase version of ZIS-5
ZIS-15 (prototype replacement for ZIS-5) 1938
1939-1941 (ZIS-21 ( based on ZIS-5 but powered by wood gas
1939-1941 (ZIS-22 (Halftrack, based on the ZIS-5
(ZIS-23 (three axle prototype based on the ZIS-15
(ZIS-24 (four-wheel-drive prototype based on the ZIS-15
1940 (ZIS-30 multifuel version of ZIS-5
1941 (ZIS-32 ( 4x4 version of the ZIS-5
تصویر

1940 (ZIS-33 ( halftrack, based on the ZIS-5
1944 (ZIS-36 (prototype 6x6 version of ZIS-5
1940 (ZIS-41 (simplified version of ZIS-21
1942-1944 (ZIS-42 (Halftrack, based on the ZIS-5
تصویر

1944 (ZIS-43 (armed version of ZIS-42
1946 (ZIS-50 (1946, re-engined ZIS-5
1956 (ZIS-120N (1956, tractor-trailer version of ZIS-150
(ZIS-121 (tractor-trailer version of ZIS-151
1945 (ZIS-128 ( prototype for ZIL-131
1955 (ZIS-E134 ( prototype off road vehicle
ZIS-150 1947
تصویر

1948 (ZIS-151 (three-axle version of ZIS-150
1952 (ZIS-153 ( prototype halftrack based on ZIS-151
ZIS-156 1947
(ZIS-253 (prototype
1949 (ZIS-585 (dump-truck version of ZIS-150
1962 (ZIL-130 (production moved to Ural Automobiles and Motors in 1987
تصویر

1967 (ZIL-131 (production moved to Ural Automobiles and Motors in 1987

تصویر

تصویر

(ZIL-132 (prototype off road vehicle
1975 (ZIL-133 ( three-axle version of ZIL-130
1957 (ZIL-134 ( prototype off road vehicle
1959 ZIL-135 (prototype off road vehicle) - later built by BAZ
1957 (ZIL-136 ( prototype off road vehicle
(ZIL-137 (prototype off road tractor-trailer based on ZIL-131
ZIL-157 1958
1957 (ZIL-157R (prototype off road vehicle based on ZIL-157
ZIL-164 1957
تصویر

1957 (ZIL-164N ( tractor trailer version of ZIL-164
1958 (ZIL-165 ( prototype for ZIL-131
ZIL-E-167 1965
(ZIL-169G (prototype for ZIL-4331
1964 (ZIL-E169A (prototype cab-over truck
1969 ZIL-170 prototype for KAMAZes
1969 ZIL-175 prototype for KAMAZes.
(ZIL-485 (amphibious vehicle based on ZIS-151
(ZIL-553 (cement mixer based on ZIL-164
1964 (ZIL-555 (dump truck based on ZIL-130
1957 (ZIL-585 (dump truck based on ZIL-164
(ZIL-2502 (dump truck based on ZIL-5301
1992 (ZIL-3302 (prototype truck based on ZIL-119
ZIL-3906
ZIL-4327 2004
ZIL-4331
تصویر

ZIL-4334 2004
(ZIL-4514 (dump truck based on ZIL-133
ZIL-4972
تصویر


ZIL-5301 "Bychok" ("Bully") 1992
تصویر

ZIL-5901 1970
ZIL-6404 1996
ZIL-6309 1999
ZIL-6409 1999
ZIL-432720
ZIL-432930 2003
ZIL-433180 2003

BTR 152
تصویر

تصویر

ZIL 4906
تصویر

تصویر

عکس تعدادی از خودروهای نظامی ساخت این شرکت:
تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

اتوبوس های تولید این شرکت :

1947-1948 (AKZ-1 (based on ZIS-150 truck
1932-1934 (AMO-4 (based on the AMO-3
ZIS-lux (prototype) 1934
1934-1938 (ZIS-8 (based on the ZIS-5
1938-1942 (ZIS-16 (based on the ZIS-5
ZIS-17 (prototype, based on the ZIS-15) 1939
(ZIS-44 (based on the ZIS-5
ZIS-127 1956-1960
تصویر

(ZIS-129 (short-range version of ZIS-127
ZIS-154 1946–1950
تصویر

ZIS-155 1949–1957
1967 (ZIL-118 "Yunost" (based on ZIL-111
تصویر

تصویر

1971 (ZIL-119 (present, based on the ZIL-118
ZIL-158 1957-1961
1959 (ZIL-159 ( prototype for LiAZ
ZIL-3207
1998 (ZIL-3250 (1998, based on ZIL-5301

ZIS Lyuks
تصویر

خودروهای مسابقه ای :

ZIS-101 Sport 1939
1951 (ZIS-112/1 ( based on ZIS-110
ZIS-112/2 1956
ZIS-112/3 1956
ZIL-112/4 1957
1957 (ZIL-112/5 (lengthened ZIL-112/4
ZIL-112 Sports 1960–62
ZIL-412 S 1962
تصویر

تصویر
عکس های بالا متعلق به خودروی مسابقه ای ZIL-112 Sports هستند که بین سال های 1960-1962 تولید شده و دارای مشخصات فنی زیر میباشد:
موتور 8 سیلندر خورجینی 6 لیتری(5980 سی سی )
مجهز به چهار کاربراتور K-85
قدرت 230 اسب بخار
شتاب صفر تا صد 9 ثانیه
حداکثر سرعت 260 کیلومتر بر ساعت
وزن 1330 کیلوگرم
سیستم تعلیق و فرمان این خودرو متعلق به خودروی روسی GAZ M21 Volga میباشد.
این خودرو بین سال های 1963 تا 1965 پنج رکورد سرعت را در اتحاد جماهیر شوروی از آن خود کرده است.




منابع:
wikipedia
conceptcars.com
favcars.com
نمایه کاربر
The King
متخصص خودروهای فرانسوی و انگلیسی
پست: 3632
تاریخ عضویت: 30 ژوئن 2012, 16:15

Re: مرور کوتاهی بر تاریخچه و محصولات AMO ZiL

پست توسط The King » 01 ژولای 2013, 11:16

تايپيك بسيار عالي خوبي بايد بگم زيل 41041 و مدل ليموزين اون 41047 و البته كانورتيبل بينظير 41044 جزو خودروهاي مورد علاقه من هستن. در مورد قابليتهاي ديناميكي پائين موتور نسبت به مدلهاي رلزرويس كه فرمودين اصولا كاربرد اين خودرو براي استفاده رهبر و نخبه گان بود كه عموما براي سفرهاي مختلف به نقاط مختلف كشور استفاده ميشد بنابراين زيل بايد موتوري رو ميساخت كه حتي در سرماي كمتر از منفي 40 درجه سانتيگراد و يا گرماي بالاتر از 40 درجه سانتيگراد و همچنين شرايط خطر و اضطراري كاملا مورد اطمينان باشه كه البته همينطور هم هست و تنظيم غير متعارف كاربراتور و سرسيلندر به اين منظور كه باعث كاهش قدرت ولي اطمينان بالا شده ضمن اينكه استفاده از انژكتور براي خصوصيات تعريف شده براي اين مدل مناسب نيست. توليد سري اين مدلها در سال 2002 پايان يافت ولي كمپاني هنوز هم تحت سفارش اين خودرو رو توليد ميكند. در سال 2010 به سفارش دولت توليد سه عدد 410441 براي استفاده در مراسم روز پيروزي سفارش داده شد كه در سال 2011 يك مدل 41047 نيز به آنها پيوست. مدل ديگري از اين سري با كد 41072 به نام Скорпион وجود داشت كه خودرو مخصوص اسكورت بود و راننده هاي آن دوره هاي مخصوص براي رانندگي با اين خودروها را ميديدند. تا اين خودرو رو از نزديك نبينيد نميتونيد به اوج ابهت اون پي ببرين. نقطه اوج طراحي صندوق عقب كاملا كم ارتفاع و كشيده كه به ستونهاي تقريبا عمودي و قطور عقب ميرسه

صفحه مربوط به 41041 در سايت كمپاني زيل:
http://www.amo-zil.ru/catalog/detail/?id=760
ارسال پست

بازگشت به “کلوپ خودروهای روسی”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 1 مهمان