گاز ولگا Газ Волга 3105

مباحث مربوط به شرکتهای خودروسازی روسی
ارسال پست
نمایه کاربر
The King
متخصص خودروهای فرانسوی و انگلیسی
پست: 3632
تاریخ عضویت: 30 ژوئن 2012, 16:15

گاز ولگا Газ Волга 3105

پست توسط The King » 25 ژولای 2013, 22:36

طرح ساخت خودروئي براي جايگزيني با ولگا سري 2410 از اواسط دهه 80 مطرح شد اين طرح در نهايت به چندين پروتوتايپ مختلف رسيد كه يكي از آنها طرحي بود كه بالاتر از كلاس ولگا 2410 و پائين تر از چايكا قرار ميگرفت. اين مدل خودروئي بسيار مدرن با تكنولوژيهاي روز بود كه از موتور هشت سيلندر وي شكل و سيستم چهار چرخ متحرك استفاده ميكرد. طرح بسيار خوبي به نظر ميرسيد و توليد آن در سال اواخر دهه 80 به تصويب رسيد و قرار بر اين شد كه اين خودرو جايگزين چايكا و توليد مدلهاي فوق لوكس مورد نياز به كمپاني زيل سپرده شود. بالاخره بعد از كش و قوسهاي مشكلات بوجود آمده تجزيه كشور كمپاني گاز توليد اين مدل يعني ولگا 3105 را در سال 1992 آغاز كرد در شرايطي كه بازار خودروئي كشور آزاد شده بود و خودروهاي وارداتي اروپاي غربي بازار را اشغال كرده بودند. ولگا 3105 خدرويي با كيفيت و با قابليتهاي ديناميكي بالا و فوق العاده قابل كنترل بود ولي در آن دوران خريداران بازار بيشتر ترجيح ميدادند خودروهاي وارداتي را خريداري و تجربه كنند و از طرفي ديگر دولت نيز از سفارش اين خودرو براي استفاده هاي دولتي خودداري و با مرسدس بنز و بي ام و قراردادهائي را منعقد كرد بنابراين تعداد مشتريان براي 3105 كم بود همچنين با آزاد شدن اقتصاد قيمت تمام شده اين خودرو بين 50 تا 60 هزار دلار بود كه رقم كمي نبود. در سال 1994 بوريس يلدسين رئيس جمهور وقت طي فرماني كمپاني گاز را مجبور ميكند كه اگر 100 عدد از اين خودرو در سال 1995 و 150 عدد در سال 1996 توليد نكنند توليد آن را متوقف خواهد كرد كه در حقيقت غير ممكن بود. كمپاني گاز سعي كرد با شركت اين خودرو در نمايشگاههاي بين المللي راهي براي بازار اروپاي غربي باز كند ولي موفقيت چنداني بدست نيامد. كمپاني تا آخرين روزها مقاومت كرد ولي بالاخره دستور توقف توليد اين خودرو نيز مانند خيلي چيزهاي ديگر توسط بوريس يلدسين صادر گرديد. تعداد كل توليد در عرض 5 سال فقط 55 عدد بود كه تقريبا اكثر آنها توسط مالكينشان بخوبي نگهداري ميشوند.

موتور اين خودرو هشت سيلندر وي شكل كاربراتوري به حجم 3.4 ليتر و حدالاكثر قدرت 170 اسب بخار و انتقال نيرو نيز توسط گيربكس 5 دنده دستي به هر چهر چرخ. ترمزها نيز مجهز به سيستم اي بي اس ميباشند.

نمونه هاي پروتوتايپ اواخر دهه 80 و اوايل 90:
تصویر
تصویر
عكس بياد ماندني نمونه پروتوتايپ در مقابل نماد كمپاني گوركي آفتومابيل زاوود (گاز):
تصویر
نمونه هاي پروتوتايپ سالهاي 1990 و 1991:
تصویر
كارگران در حال سر هم كردن نمونه هاي پروتوتايپ سال 1990:
تصویر
نمونه هاي توليدي:
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
نمایه کاربر
masoud911
يار قديمي
پست: 4095
تاریخ عضویت: 02 سپتامبر 2004, 16:10
نوع خودرو: W124/JEEP
محل اقامت: TEH

Re: گاز ولگا Газ Волга 3105

پست توسط masoud911 » 25 ژولای 2013, 22:55

سلام
ممنون از هوتن عزیز که اطلاعات ایرانیان و فارسی زبانها رو در مورد خودروهای خاص افزایش میدند :-)
در مورد سیستم 4 چرخ محرکش واقعا هیچ اطلاعی ندارم ولی بعید میدونم پیشرفته بوده باشه چون اون زمان تازه اودی و پورش و بنز و... سیستمهای مناسب سدان و اسپرتی ها رو ارایه داده بودند :o و با توجه به صنایع شوروی که همه اش در جهت نظامی بودن احتمال میدم که شبیه 4*4 بوده باشه

مطمعن هستم که مدیریت و ذی نفعان کارخانه های تولیدی اتومبیل در اون زمان، اپ&وز*وسیون دولت وقت یلتسین بودند که همچین رفتاری باهاشون شد! شبیه کاری با صنعت کشور تو زمان حاضر شده :D
البته این خودرو هم دیر تولید شد و اگر زمان گورباچوف یا حتی برژنف! هم تولید میشد سرنوشت بهتری پیدا میکرد ولی در اون زمان با توجه به صنایع نظامی، این ماشین دیر تولید شد و یلتسین هم میخواسته *اپوز@وسیون رو که تو صنعت قدرت داشتن رو بکوبه که همچین تصمیماتی گرفته
هرگونه تبلیغ شامل: سایت، مذهب، سیاست و تجارت اجناس در این مکان ممنوع است.
اعلان درجات خاص
نمایه کاربر
The King
متخصص خودروهای فرانسوی و انگلیسی
پست: 3632
تاریخ عضویت: 30 ژوئن 2012, 16:15

Re: گاز ولگا Газ Волга 3105

پست توسط The King » 26 ژولای 2013, 00:04

مسعود جان سيستم چهار چرخ متحركش قفل ديفرانسيل هم داره پس يكم شبيه 4x4 در مورد پيشرفتگيش تحقيقات زيادي شده بود البته شرايط جاده هاي روسيه رو هم كه قرار بوده مورد استفاده قرار بگيره در نظر داشته باش. لينك يك فيلم ازش برات ميذارم ديگه قضاوت با خودت البته قاعدتا مثلا سيستم چهارچرخ كاترو آئودي هم خيلي قبل تر از اين عرضه شده بوده.

http://www.youtube.com/watch?v=2m0LttNuzOs
نمایه کاربر
پرنده
متخصص سیتروئن های کلاسیک
پست: 1149
تاریخ عضویت: 19 فوریه 2009, 10:25
نوع خودرو: در حسرت یک مهاری !
محل اقامت: تهران - اتوبان همت - زیر سقف خدا

Re: گاز ولگا Газ Волга 3105

پست توسط پرنده » 09 آگوست 2013, 02:58

نمی دونم دوستان خم وطن چرا تا صحبت فن آوری خودرو میشه ۴ تا شرکت آلمانی را نام می برند !!!!!!!!!!!!!! سواری با ۴ چرخ محرک و تولید انبوه قبل از ارپ\ا توسط ژاپن و شرکت سوبارو ارایه شد
شبيه 4x4 یعنی چی ؟ یا ماشین چهارچرخ محرک هست یا نیست دیگه !!!!!!!!!!!!
درضمن بسیاری از فن آوری های اروپایی از فن آوری ازرده خارج نظامی وارد صنعت تجاری شدند
در ضمن روسیه در طراحی خودرو و نو اوری در اون طراحان خوبی داشته - مساله تصمیم برای تولید چیز دیگه ای است.
خیلی طرح های ابتکاری در روسیه در حد نمونه سازی وجود داره که سیاستمداران با تولیدش مخالفت کردن
بازسازی ماشین پرنده
http://www.tt.tuningtalk.com/forum/view ... 30&t=89309
نمایه کاربر
The King
متخصص خودروهای فرانسوی و انگلیسی
پست: 3632
تاریخ عضویت: 30 ژوئن 2012, 16:15

Re: گاز ولگا Газ Волга 3105

پست توسط The King » 09 آگوست 2013, 18:23

پرنده نوشته شده:نمی دونم دوستان خم وطن چرا تا صحبت فن آوری خودرو میشه ۴ تا شرکت آلمانی را نام می برند !!!!!!!!!!!!!! سواری با ۴ چرخ محرک و تولید انبوه قبل از ارپ\ا توسط ژاپن و شرکت سوبارو ارایه شد
شبيه 4x4 یعنی چی ؟ یا ماشین چهارچرخ محرک هست یا نیست دیگه !!!!!!!!!!!!
درضمن بسیاری از فن آوری های اروپایی از فن آوری ازرده خارج نظامی وارد صنعت تجاری شدند
در ضمن روسیه در طراحی خودرو و نو اوری در اون طراحان خوبی داشته - مساله تصمیم برای تولید چیز دیگه ای است.
خیلی طرح های ابتکاری در روسیه در حد نمونه سازی وجود داره که سیاستمداران با تولیدش مخالفت کردن
منظور مسعود از 4x4 اين بود كه سيستم بيشتر به سمت دو ديفرانسيل آفرود باشه و من هم آئودي كاترو رو به عنوان معروفترين خودرو سواري دو ديفرانسيل براي مقايسه نام بردم وگرنه قبل از آئودي و سوبارو كمپانيهاي بسياري خودرو 4WD عرضه كرده بودند. البته تعاريف مختلفي ميشه از خودرو 4x4 ارائه كرد. تعدادي از مهم ترينهاشون به شرح زير:

در سال 1900 فرديناند پورشه در كمپاني Jakob Lohner & Co اتريش خودروئي با موتورهاي الكتريكي رو طراحي ميكنه كه 100 سال جلوتر از زمان خودش بود!!! در اين سيستم در هر چرخ يك موتور الكتريكي كار گذاشته شده بود و دو نوع از اين خودروها توسط لوهنر ساخته شد اولين مدل كوچكتر با دو موتور در چرخهاي جلو و مدل بزرگتر و قويتر با چهار موتور در هر يك از چرخها. اين تكنولوژي در حال حاضر در بعضي اتوبوسهاي پيشرفته مورد استفاده داره و خودرو الكتريكي لوهنر رو هم ميشه يك نوع 4WD دونست.

اما اولين خودرو سواري 4WD در سال 1906 توسط كمپاني هلندي اسپايكر كه مدل 60Hp بود معرفي شد اين خودرو خارج جاده اي نبود بلكه خودرو اسپرتي مسابقه اي بود و ميتوان گفت تمامي خودروهاي سوپر اسپرت چهارچرخ متحرك امروزي سيستم خودشون رو مديون ابتكار اسپايكر در اون زمان هستن. Spyker 60Hp همچنين اولين خودرو شش سيلندر جهان نيز به شمار ميره. نميدونم بشه با معيارهاي سال 1906 اين خودرو رو توليد انبوه دونست يا نه ولي اون چيزي كه مسلم تو خودروهاي چهار چرخ متحرك با موتور و انتقال نيرو اون به چهار چرخ اين خودرو اولين.

در خيلي از منابع ميبينيم كه كمپاني لاتيل فرانسه اولين توليد كننده كاميون دو ديفرانسيل در سال 1898 معرفي ميشه در صورتي كه كاميونهاي لاتيل تا سال 1911 همگي بصورت ديفرانسيل جلو بودند و تا جائي كه من ميدونم اولين بار در سال 1911 اين كمپاني با تغييراتي در كاميونهاي توليدي آنها را بصورت دو ديفرانسيل در آورد. و به اين صورت ميشه گفت كاميون استراليائي Caldwell Vale 4x4 trucks در سال 1907 اولين كاميون چهارچرخ محرك جهان كه البته چهارچرخ فرمانپذير هم بوده.

Gaz 61 اولين خودرو چهارچرخ متحرك سواري و خارج جاده اي بصورت امروزي و در سال 1938 عرضه شد با بدنه چهار در مسقف يا كروك بصورت خودروهاي معمول اون دوران و شاسي بلندتر از زمين و سيستم چهار چرخ متحرك با گيربكس با قابليت عبور از مناطق صعب العبور و لاستيكهاي آفرود و همچنين قابل استفاده روزمره بصورت خودرو شهري. موتور شش سيلندر به حجم 3485 سي سي و 85 اسب بخار با حدالاكثر سرعت 100 كيلومتر در ساعت قابليت بالا رفتن از شيب 38 درجه و عبور از رودخانه به عمق 72 سانتيمتر. اين مدل در رنگهاي مشكي ، سبز و آبي قابل سفارش بود. و قاعدتا ميشه اين مدل رو اولين خودرو چهارچرخ متحرك توليد انبوه دنيا دونست.

در سال 1966 كمپاني جنسن انگلستان مدل معروف FF رو عرضه ميكنه كه خودرو سواري كوپه لوكس و اسپرتي كه مجهز به سيستم چهار چرخ متحرك. اين خودرو همچنين اولين خودرو دنيا كه سيستم ترمز اي بي اس بر روي اون نصب شد. جنسن FF رو ميتوان اولين خودرو سواري غير آفرود دو ديفرانسيل توليد انبوه جهان دونست.
ارسال پست

بازگشت به “کلوپ خودروهای روسی”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 3 مهمان