W136، یه شاهکار، یه اسطوره، یه منجی

W120/121-R121-W180-W128-W105-W188-W198 و...
نمایه کاربر
Ali Beheshti
Rebuilder
پست: 1931
تاریخ عضویت: 07 فوریه 2008, 09:09
نوع خودرو: MB220 & Samand LX
محل اقامت: دولاب طهرون

W136، یه شاهکار، یه اسطوره، یه منجی

پست توسط Ali Beheshti » 16 ژولای 2009, 14:36

Mercedes Benz 170 - W136
واقعا نمیدونم چرا توی تی تی جای بعضی عروسکهای خوشکل مثل این خالیه!! :sad: حالا من مینویسم که جاش خالی نباشه!
از کجا شروع کنم؟ آهان!!

مرسدس بنز 170 که از نظر من تو طراحی ظاهری یه شاهکار واقعی و بی نظیره از سال 1935 به عنوان یه خودروی خانوادگی و مسافرتی پا به جهان خودروها گذاشت و در بین خانواده های سرتاسر دنیا محبوبیت خاصی به دست آورد و هنوز هم که هنوزه محبوبیتش رو از دست نداده :) بعضی از مردم تو همین طهرون خودمون فقط برای یه شب سوار شدندش 200-300هزارتومن پول میدن.(خود من که هروقت تو خیابون می بینمش نگاهم بهش قفل میشه و دیگه هیچ چیز دیگه ای رو نمیبینم.(خداروشکر تاحالا نشده موقعی که رانندگی میکنم ببینمش. انشاا.. که هیچ وقت درحین رانندگی نبینمش، چون ممکنه دیگه جلوم رو نبینم و یه تصادف شدید بکنم).
تولید این خودروی رمانتیک و رویایی همینطور ادامه داشت تا اینکه سال 1942 اون جنگ لعنتی در گرفت و دایملربنز رو به کلی نابود کردتصویر (در مورداون جنگ و ویرانی دایملربنز توی وبلاگم نوشته بودم. اگه دوست داشتید اینجا کلیک کنید http://oldcars.blogfa.com/post-10.aspx )
بعد از جنگ (سال 1945) ساختن خودروهای شخصی برای دایملربنز کاملا غیر ممکن بود.چون تقریبا تمام تجهیزات یا نابود شده بودند و یا قابل استفاده نبودند. بنابراین اول تمام فعالیت ها روی نگهداری خودروها و وسایل باقی مونده متمرکز شد.
چون گذشته از اینکه ابزارها و وسایل از بین رفته بودن، مردم هم بعد از جنگ آه نداشتند که با ناله سودا کنند، امکان تولید مدلهای بزرگ و سریع 540K یا Grosser770 وجود نداشت. پس مدیران تصمیم گرفتند فقط روی مدل 170 که قبل از جنگ هم ساخته می شد و اون زمان ارزونترین و ساده ترین مدل مرسدس بود تمرکز کنند(اون هم فقط به صورت سفارشی و به تعداد محدود). اینطوری بود که دوباره تولید 170 در سال 1946 آغاز شد و تا سال 1955 ادامه داشت. تو این مدت دایملر بنز کم کم جون گرفت و دوباره به بزرگترین غول خودروسازی جهان تبدیل شد.

تصویر

این عروس زیبا و رویایی (170) یه موتور چهار سیلندر خطی به حجم سیلندر 1697cc داره که با 11 لیتر آب خنک میشه و میتونه تو دور 3200rpm قدرت 35 اسب بخار تولید کنه و این عروس 1160 کیلوگرمی رو به حداکثر سرعت 108 کیلومتربرساعت برسونه. این موتور هم مثل سایر موتورهای چهارسیلندر با سیستم «1.3.4.2» کار میکنه.

http://upload.iranblog.com/7/1247809964.jpg
برای انتقال قدرت این موتور به چرخهای عقب از یه گیرباکس چهاردنده دستی استفاده شده. برای سوخت رسانی به این موتور نازنین هم یه کاربراتور Solex 30BFLV به کار رفته. با این کاربراتور ناز و خوشکل، توی اتوبان و جاده 9.5 و تو شهر 11.5 لیتر بنزین در 100 کیلومتر میسوزونه.(البته این ماشین نوع دیزل یا همون گازوییلی هم داره که مصرف اون رو نمیدونم). باک اون 40 لیتر برای سوخت جا داره که با این حساب با یه باک پر میتونه مسافت 350 کیلومتر شهری یا 420 کیلومتر جاده ای رو طی کنه.
راستی داشت یادم میرفت. باطریش هم 12 ولتی نیست، 6 ولتی 75 آمپریه. اما نمونه هایی که تو ایران وجود داره اکثرا دینام و آفتامات و کویل و چراغهاش رو عوض کردند که 12 ولتی بشه.(آخه لوازم 6 ولت سخت گیر میاد. این کارها رو با فولکس های 6 ولتی هم میکنن). همه وسایل برقیش مثل دینام و استارتر و باطری و آفتامات ها و... ساخت کارخونه بوش (Bosch) هست. اما گِیج ها یا همون عقربه هاش و ساعت داخلش و کلیدهاش ساخت زیمنس (VDO Simens) هستند. اینم خوبه بدونید که قدرت استارترش هم 0.6 اسب بخاره. البته تو بعضی از مدل هاش بجز استارتر هندل هم داره.
این عروس کوچولو برای توقف از سیستم ترمز هیدرولیکی درام (کاسه و کفشک) در هر چهار چرخ استفاده میکنه.
این ماشین دلبر و دلربا مدل های گوناگونی داره که اکثرا توی موتور بهینه شده اند و تفاوت ظاهری زیادی ندارند. اما این دلبر رمانتیک مدل چهارچراغ هم داره که خیلی نازه ! (فکر میکنم همین مدلش به کابریولت معروفه. اگه کسی دقیق میدونه بگه که فرق کابریولتها چیه؟) در ضمن دو نوع A و B داره. نوع A دو درب هست و صندوق عقب بزرگی داره. نوعB همینه که تو ایران زیاد دیده میشه و صندوق عقب کوتاه تری داره.
مدلهای این ماشین به صورت زیر بوده
1935–1942: 170 V sedan/cabriolet
1946–1950: 170 V sedan/cabriolet
1949–1952: 170 S/SAC/SBC
1950–1952: 170 Va
1952–1953: 170 Vb
1953–1955: 170 S-V/S-D
1949–1950: 170 D
1950–1952: 170 Da/DaOTP
1952–1953: 170 Db
1952–1953: 170 Sb
1952–1953: 170 DS

تا جایی که من اطلاع دارم، S همون کلاسش بوده و D به معنی دیزل بودنشه و V یعنی موتورش عقب قرار داره(اینم اگه کسی اطلاعات بیشتری داره بده!)
خب همه اینها که گقتم مشخصات فنی مرسدس بنز 170 بود. حالا بریم سراغ زیبایی های این عروس خوشکل.

تصویر

اولین چیزی که با دیدن این ماشین تو اولین نگاه جلب توجه میکنه گلگیرهای ورم کرده و بیرون زده اونه که با قوص قشنگش زیبایی توصیف ناپذیری بهش داده. دومین چیز چراغهای گرد جلوشه که آدم رو یاد چشم قورباغه میندازه. سومین چیز درهای جلوشه که از سمت جلو و روی ستون وسط باز میشه و باعث میشه سوار و پیاده شدنش خیلی راحت بشه. دلیل اینکه الآن دیگه درها رو این مدلی نمیسازند اینه که برای سوار شدن باید درها کاملا باز بشه و این کار قدیم مقدور بوده اما الآن تو این شلوغی امکان پذیر نیست و اگه باشه کار سختیه. چهارم قوص لاک پشت مانند عقبشه. تو نگاه اول بیننده فکر میکنه چون صندوق عقب کوتاهی داره جای کمی هم داره، اما یه آدم راحت توش جا میشه و دوتا آدم به سختی جا میشن، اما جا میشن.

تصویر

یه چیز جالب دیگه هم اینه که چرا توی این ماشین چراغهای راهنما دیده نمیشه!!؟ باید بگم دارن ولی توی ستون بغل مخفی هستند.(به قولی چراغ هاید) با زدن راهنما یه بوبین داره که باعث بیرون اومدن چراغ از توی ستون میشه و بعد شروع به چشمک زدن میکنه!تصویر این چراغهای راهنما توی فولکس بیتل های دهه 60 هم استفاده شده. این هم بگم که فقط توی مدلهای مسقف این مدل راهنما به کار رفته و توی مدلهای کروک راهنماها روی گلگیرها نصب میشن.

تا یادم نرفته اینم بگم که یه سیستم خیلی خیلی جالب داره که نه قبل از اون و نه بعد از اون توی هیچ ماشینی دیده نشده!!!!!! :(
چه سیستمی؟ اینکه روی همه قسمتهای گردنده و لغزنده که نیاز به روغنکاری دارن، روغن خور داره و با لوله های مسی وصل شدن به یه مخزن که یه تلمبه داره و هر چندگاه یه بار راننده میتونه با فشار دادن اون تلمبه تمام قطعات ماشین رو در کمتر از 5ثانیه روغن کاری کنه!!! :-) (خودم دقیقا ندیدم کجاشه! اما اونی که برام تعریف میکرد میگفت زیر پای راننده بود. مثل همین شیشه شور بنز معماری)
درمورد تودوزی و صندلی هاش و بوی قشنگ داخلش هم بگم که دیگه چیزی از قلم نیافته.تصویر
همونطور که هموتون دیدید صندلی های ماشین هایی مثل پژو و پراید و.... (که حیفه اسم ماشین رو روشون بذاریم) از ابر یا فوم ساخته شده و باعث میشه اولا بدن آدم توش فرو بره و باعث خستگی بشه (صندلی خیلی نرمه و آدم اولش یه کم احساس راحتی میکنه و بعدش خسته میشه) و ثانیا بعد از یه سال از ریخت و قیافه بیافته. اما تو بنز مقدار نرمی صندلی میزونه و آدم خیلی دیرتر احساس خستگی میکنه. چون اکثر مدلهای بنز از قدیم به جای ابر یا فوم از نمد و مقوا و در زیر اون خرده چوب و فنر استفاده میکردند. یعنی زیر این رویه چرمی که میبینیم چند لایه نمده و زیر اون نمد هم چند لایه مقواست و زیر اونها فنره که اطرافش با الیاف چوبی پر شده( نمیدونم چه گیاهی بوده!؟ شبیه به سیم ظرفشویی میمونه).به همین خاطر همیشه توی بنزها یه بوی خاص و قشنگ وجود داره.
این همه گفتم اما هرچی فکر کردم، زور زدم و سعی کردم نتونستم اصل مطلب (احساسم به این عروسک) رو بگم.

بسه دیگه! فکر کنم زیادی گفتم و شما رو خسته کردم.
اگه فرصت کنم از W120 هم مینویسم که اون هم برای خودش یه عالم قشنگی دارهتصویر
شد حکایت از زمانِ پیش تر/ آدم کودن چو نیشِ نیشتر
می خراشد روح و جان عاقلان / هرکه عقلش بیش دردش بیشتر
کپی رایت: «علی بهشتی پور»

نمایه کاربر
Kaplan
سرعت : 35 كيلومتر در ساعت
پست: 636
تاریخ عضویت: 05 نوامبر 2007, 10:20
نوع خودرو: Landrover III-VW1302
محل اقامت: تهران

Re: W136، یه شاهکار، یه اسطوره، یه ناجی

پست توسط Kaplan » 16 ژولای 2009, 15:57

علی جان مطالب بسیار جالبی بود :-) .منم به این مدل بسیار علاقمنم و همیشه دوست داشتم یکی بسیار تمیزش را داشته باشم.

نمایه کاربر
Agusta
متخصص برق خودرو
پست: 4675
تاریخ عضویت: 04 نوامبر 2008, 23:17
نوع خودرو: شورولت نوا-MB W107
محل اقامت: تهران-قیطریه-بلوار اندرزگو
تماس:

Re: W136، یه شاهکار، یه اسطوره، یه ناجی

پست توسط Agusta » 16 ژولای 2009, 18:29

علی جان دستت درد نکنه واقعا عالی بود
واقعا که این ماشین یه اسطوره برای المان ها هستش مخصوصا اون راهنماهای جیگیرش :-)

نمایه کاربر
majid_darling
سرعت : 50 كيلومتر در ساعت
پست: 873
تاریخ عضویت: 17 فوریه 2009, 16:30
نوع خودرو: اسب تروبرد
محل اقامت: Caspian / قزوین

Re: W136، یه شاهکار، یه اسطوره، یه ناجی

پست توسط majid_darling » 16 ژولای 2009, 18:41

آقا دستت طلا :grin:
صدای موتورشو خیلی دوست دارم
یبار عقبش افتخار سوار شدن دارم :cool:
بازم ممنون

نمایه کاربر
slash
سرعت : 40 كيلومتر در ساعت
پست: 782
تاریخ عضویت: 25 مارس 2009, 12:41
نوع خودرو: 206 T2

Re: W136، یه شاهکار، یه اسطوره، یه ناجی

پست توسط slash » 17 ژولای 2009, 01:04

:-)
همیشه دوست داشتم سوارش بشم :-D

نمایه کاربر
Ali Beheshti
Rebuilder
پست: 1931
تاریخ عضویت: 07 فوریه 2008, 09:09
نوع خودرو: MB220 & Samand LX
محل اقامت: دولاب طهرون

Re: W136، یه شاهکار، یه اسطوره، یه ناجی

پست توسط Ali Beheshti » 17 ژولای 2009, 14:47

سلام دوستان عزیزم
ممنون از لطف همتون :grin:
majid_darling نوشته شده:صدای موتورشو خیلی دوست دارم...
بله! چون با دور پایین کار میکنه صداش یه پت پت قشنگی داره :) صداش فوق العاده لذتبخشه :) انگار آدم باز و بسته شدن تک تک سوپاپهاش رو احساس میکنه
متاسفانه سعادت نشده سوارش بشم :sad: یه بار این سعادت نصیبم شده که برم و داخلش رو از نزدیک ببینم :) اما سوار شدنش نه!!
یه عکس هم از داخلش بذازم کِیف کنید(کِیف کنیم)تصویر
اون فرمون خوشکل و نازش منو کشتهتصویر
تصویر

راستی در مورد قیمتش و لوازمش کسی اطلاعاتی داره؟(میدونم به ما فقیر فقرا نمیخوره! محض اطلاع پرسیدم)
پارسال یدونه 4در تمیزش رو حوالی سیدخندان دیدم، مشکی بود،سالم، تمام قطعات اصلی، فرمونش هم راست بود، میگفت 20میلیون مقطوع!!
شد حکایت از زمانِ پیش تر/ آدم کودن چو نیشِ نیشتر
می خراشد روح و جان عاقلان / هرکه عقلش بیش دردش بیشتر
کپی رایت: «علی بهشتی پور»

نمایه کاربر
tartuffe
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 156
تاریخ عضویت: 30 مارس 2009, 20:15

Re: W136، یه شاهکار، یه اسطوره، یه ناجی

پست توسط tartuffe » 17 ژولای 2009, 15:09

ممکن است این ماشین شاهکار یا اسطوره باشد ولی قطعا ناجی نیست! در ضمن ناجی یعنی نجات یافته و منجی یعنی نجات دهنده :o

نمایه کاربر
mahdyonline
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 180
تاریخ عضویت: 03 سپتامبر 2008, 14:48
نوع خودرو: مشخص نشده!
محل اقامت: مشهد-قاسم جلس

Re: W136، یه شاهکار، یه اسطوره، یه ناجی

پست توسط mahdyonline » 17 ژولای 2009, 15:34

البته مطالبتون واقعا" جالب بود
البته بگم كه من تاپيك تاريخچه اي كلاس رو زدم و دو سري اولشو معرفي كردم كه ميتونيد مطالب بيشتري اونجا ببينيد
مرسي از مطالبتون
باي

نمایه کاربر
Sadegh
متخصص فنی خودرو
پست: 1204
تاریخ عضویت: 26 اکتبر 2005, 21:57

Re: W136، یه شاهکار، یه اسطوره، یه ناجی

پست توسط Sadegh » 17 ژولای 2009, 20:41

ممنون علی جان . این ماشین همینطور که خودت هم گفتی متعلق به قبل از جنگ دوم هست و تعدادی از 170 هایی که بعد از جنگ تولید شده شاسی و متعلقاتش قبل از جنگ آماده شده بود و در انبار ها نگهداری میشده و بعد از جنگ هم نجات دهنده مرسدس بوده. اما نکته ای که هست ایمنی این ماشینه که نسبت به مدل های هم دوره خودش خیلی خوب بوده توی تاپیک ایمنی مرسدس می تونید بخونید فکر می کنم آزمایش های ایمنی از سال 1925 شروع شد یعنی این مدل و حتی قدیمی تر های این رو هم شامل میشده.

نمایه کاربر
mahdyonline
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 180
تاریخ عضویت: 03 سپتامبر 2008, 14:48
نوع خودرو: مشخص نشده!
محل اقامت: مشهد-قاسم جلس

Re: W136، یه شاهکار، یه اسطوره، یه ناجی

پست توسط mahdyonline » 17 ژولای 2009, 22:00

من اين عكسو توي همون تاپيك اي كلاس گذاشتم كه بچه ها مي تونند ببينند
مسعود هم همونجا گفت كه فكر كنم آقاي بنز اولين ماشيني كه درست كرده رو هم تست تصادف انجام داده
باي

ارسال پست

بازگشت به “مرسدس بنز از ابتدا تا آخر دهه 50”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 1 مهمان