اگه بدوني بنز معماري چيه؟

W114/115-W123-W116-C107,R107
ارسال پست
نمایه کاربر
Ali Beheshti
Rebuilder
پست: 1931
تاریخ عضویت: 07 فوریه 2008, 09:09
نوع خودرو: MB220 & Samand LX
محل اقامت: دولاب طهرون

اگه بدوني بنز معماري چيه؟

پست توسط Ali Beheshti » 14 فوریه 2008, 20:10

من يکي از طرفداران پرو پا قرص مرسدس بنز (اون هم W114 مدل 1968 تا 1975 که تو ايران به بنز معماري معروفه) هستم :) .حالا مي خوام براتون از قشنگي هاي اين ماشين بگم تا بفهميد ماشين چيه. اگر هم چيزي رو قبول نداشتيد يا هر نظري داشتيد بگيد تا اگه قانع کننده بود قانع بشم و اگه قانع کننده نبود جواب بدم.
طراحي و ساخت اين اتومبيل در سال 1967 به پايان رسيد و بالاخره در سال 1968 متولد و به بازار ارائه شد و توليد آن تا سال 1975 ادامه داشت.
اين عروسک قصه ما با دو شماره شاسي مختلف ارائه شده! شاسي W114 و شاسي W115
اينکه اين دوتا شاسي (يا اتاق) چه فرقي با هم دارند رو نميدونم. تنها چيزي که ميدونم اينه که اونايي که موتور 6 سيلندر يا 5سيلندر داشتن با کد شاسي W114 و اونايي که موتور 4سيلندر داشتند با کد شاسي W115 ارائه شدند.

قبل از فیس لیفت:
تصویر

اواخر سال 1972 بود که تغييراتي توي اين ماشين ايجاد شد و با قيافه اي جديد به بازار اومد. چه تغييراتي که ايجاد شده بود؟ شيشه هاي لچکي حذف شدند و آيينه هاي بغل هم عوض شدند. کنار ستونهاي جلو و لبه سقف آبگيرهايي نصب شدند که در هنگام بارندگي از پاشيدن آب برف پاککن به شيشه هاي کناري جلوگيري بشه! رادياتور و جلو پنجره عريضتر شدند. پلاک جلو از زير سپر به روي سپر اومد. و دريه هوايي که زير سپر وجود داشت سرتاسر جلوي ماشين رو گرفت و زه هاي استيل زير سپر حذف شدند. پايه ستاره ايستاده جلو کوچکتر شد و دستگيره صندوق عقب بلندتر شد.

بعد از فیس لیفت
تصویر

موتورهاي -190-190D-200-200D-220-220D-230.4-230.6-250-280 رو مي توانيد روي آن ببينيد.در روش نامگذاري مرسدس بنز، عدد سه رقمي نشان دهنده يک دهم حجم موتور است.مميزي که در انتهاي دو مدل 230.4 و 230.6 اومده نشون ميده که اين خودرو 4 سيلندر يا 6 سيلندره (موتور هاي 250 و 280 اين خودرو هم شش سيلندرند، اما 280 هشت سيلندر هم تو مدل هاي ديگه وجود داره).
هرکدوم از اين موتورها کد مخصوص به خودش رو داره! مثلا موتور 220 بنزيني کد 920 رو توي شماره موتور و کد 010 رو توي شماره شاسي داره! ايشالا در مورد اينا بحث ميکنيم و با مدرک تک تکشون رو مينويسم.
سيستم تعليق مستقل جلو و نيمه مستقل عقب که شامل ديفرانسيل سه تکه و فنر هاي مارپيچ و کمک فنر هاي گازيه به اين خودرو امکان مي ده که در پستي و بلندي ها هرچرخ به صورت مستقل عمل کرده و از کج شدن خودرو به سمت گودي جلوگيري کنه. مزيت دیگه اين نوع ديفرانسيل اينه که ديفرانسيل زير اتاق بسته شده و حرکتي نداره که بخواد باعث فرسودگي گاردان و چهارشاخ گاردان بشه.
نکته جالب ديگه که تو سيستم تعليق عقب اين خودرو ديده مي شه سيستمي است که باعث مي شه ارتفاع خودرو تو سرعت هاي بالا به طور خودکار(بر اثر فشار هواي وارد شده روي اتاق و صندوق عقب) کم بشه تا فرمان گيري آسون تر بشه. :-) مزيت ديگه ي اين سيستم اينه که هنگام پر بودن صندوق عقب و سنگين بودن عقب ماشين، چرخ ها کمي تغيير زاويه داده و از هم باز مي شن (منظورم اين شکل هست \----o----/ نه اين شکل /----o----\ ) تا با زياد شدن فاصله چرخ ها از لمبر زدن ته خودرو جلوگيري بشه. تو سيستم فرمون اين خودرو بين دو چرخ جلو يک کمک فنر قرار داره که باعث مي شه با افتادن چرخ هاي جلو تو فرو رفتگي هاي زمين يا رفتن سنگ زير يکي از چرخها، فرمون به اين ور و اون ور کشيده نشه.(کسانيکه پيکان،هيلمن وامثال اينها رو سوار مي شن ، گاهي از خستگي گردن و کتف گله مي کنن ولي دليلش رو نمي دونن.) کار دیگه اي که اين کمک فنر انجام ميده اينه که وقتي فرمون رو ميگردونيد، سرعت حرکت فرمون رو کند و محدود ميکنه! يعني اينکه از در رفتن فرمون از دست جلوگيري ميکنه و حرکت فرمون رو يکنواخت ميکنه! يا بهتر بگم: هرچقدر فرمون رو بچرخونيد ماشين ميپيچه، نه بيشتر! اگه فرمون پيکان يا پرايد رو در حال حرکت سريع بچرخونيد متوجه ميشيد که فرمون خود به خود به گردش ادامه ميده و بيشتر از اوني که چرخونديد ميپيچه. جعبه فرمون اين خودرو در نوع معمولي (غيرهيدروليک) طوري تنظيم شده که با يه نيروي کم، راحت مي گرده(در حالت درجا از پيکان نرمتر و از405 يه کمي سفت تر و در حال حرکت ازفرمان 405 هم نرمتره)دليلش هم اينه که فرمون اکثر ماشينها 3دور قفل تا قفل ميگرده ولي فرمون اين ماشين 4.5دور قفل تا قفل ميگرده! همين ويژگي باعث ميشه تا پارک کردن اين بچه غول خيلي راحتتر از اوني که فکر ميکنيد باشه! :shock: ( فرمون هيدروليکش که يه چيز ديگس). مصرف سوختش هم تو مدل220(مدل هاي ديگه رو دقيقا نميدونم) و در صورت تنظيم بودن موتور 12 الي13 ليتر در 100Km سيکل ترکيبي و 9 الي10 ليتر در 100Km جاده اي است که تقريبا با 405 و سمند و پرشيا و... برابري مي کنه.
پدال گاز اين ماشين برخلاف همه اتومبيل ها که باسيم به دريچه گاز موتور وصل مي شه، به کمک چند اهرم فلزي به دريچه گاز کاربراتور ميرسه که باعث سفت نشدن پدال گاز پس از چند سال و افزايش بيش از حد طول عمرش مي شه. بين همون اهرمها (دقيقا زير کاربراتور) يه قسمت الاکلنگ مانند داره که با عث ميشه وقتي پاتون رو روي پدال گاز ميذاريد، ماشين گاز نخوره و فقط وقتي که به پدال فشار مياريد ماشين گاز بخوره! اين امر باعث ميشه عضلات پا ديرتر خسته بشن و رانندگي لذتبخشي رو تجربه کنيد. :)
نکته قابل توجه ديگه در اين اتومبيل سيستم ترمز دو مداره(به صورت ضربدري) است که در صورت بريدن يا نقص يکي از چرخ ها تنها ترمز دو چرخ از کار مي افته نه هر چهار چرخ و راننده ميتونه با همون دو ترمز خودرو رو متوقف کنه(البته به سختي، ولي از مرگ که بهتره). بد نيست بدونيد که ترمز هر چهار اين خودرو از نوع ديسکيه که چرخهاي عقب علاوه بر ترمز ديسکي يه جفت ترمز درام هم دارند که با سيم کنترل ميشه و براي ترمز دستي بکار ميره! اين خودرو ترمز دستي به اين صورت که مي شناسيد نداره، بلکه علاوه بر پدالهاي گاز ترمز و کلاچ در انتهاي سمت چپ پدال ديگه اي وجود داره که کار ترمز دستي رو انجام مي ده.با فشردن اين پدال چرخ هاي عقب قفل شده و براي آزاد کردن اون کافيه ضامني که روي داشبورد و در سمت چپ فرمون قرار داره رو بکشيد تا پدال به جاي اولش برگرده و قفل چرخ ها آزاد بشه(چراغ ترمز دستي هم داره- چراغ روغن ترمز هم داره- چراغ ساسات هم داره). تا از بحث خارج نشديم اين رو هم بگم که توي مدلهايي که فرمونشون سمت راست قرار داره (اصطلاحا فرمون انگليسي) چون امکان تعبيه اون پدال وجود نداشته، ترمزدستيشون دقيقا جاي همون ضامني که گفتم هست. با کشيدن اون چرخها قفل شده و براي آزاد کردنش بايد اون رو 90 درجه بچرونيد و رها کنيد. دقيقا مثل ترمزدستي بنزهاي W110 يا مثل خاور و مينيبوس!
چرخهاي اين ماشين با مهره بسته نميشه بلکه با پيچ بسته ميشه.بعضي ها اين رو مشکل بنز ميدونند، چون براي تعويض لاستيک بايد جاي سوراخ هاي ديسک رو با سوراخهاي رينگ ميزون کني.(براي اين هم فکري شده: زاپاس بندش يه دسته کوچيک داره که اون رو توي يکي از سوراخها قرار ميديد و بقيه پيچ ها رو راحت مي بنديد.)، اما من ميگم اين مزيت بنزه. مزيتش هم اينه که اگه ماشين سنگين باشه، موقع شتاب گيري يا ترمزهاي شديد پيچ چرخ ها از محل جوش نميشکنه. اگر هم شکست با يه انبردست يا انبرقفلي درمياد.(من اين اتفاق شکستن پيچ چرخ ها رو توي پيکان زياد ديدم.)
سيستم خيلي جالب ديگه اي که توي سيمکشي برق اين خودرو وجود داره اينه که به محض روشن شدن موتور و رها کردن سوييچ امکان استارت زدن دوباره از راننده گرفته ميشه و مانع از درگير شدن دنده استارتر با فلايويل(Fly Wheel) و در نتيجه از بين رفتن دنده استارتر مي شه. دنده استارترش هم به صورت جقجقه اي عمل ميکنه، يعني اگه استارت رو ول نکنيد و موتور روشن بشه و دور موتور از استارت بالاتر بره، دنده استارت خلاص کار ميکنه که فشار به استارت يا دنده استارت نياد! در ضمن ميل آرميچر استارش هم مارپيچي ساخته شده که توي اين مواقع، دنده استارت رو به سمت عقب هل بده و از فلايويل جدا کنه! اگه هنگام استارت زدن ماشينهاي ديگه سوييچ رو دير ول کنيد صداي آب هويج رو از استارتر ميشنويد. حتي پژو405 و پرشيا که مثلا بهترين ماشين هاي ايران خودرو هستند.(من که اين سيستم رو تو هيچ ماشين ديگه اي نديدم. اگه شما ديديد بگيد تا اطلاعات من هم زياد بشه). حالا که حرف از سيمکشي شد اين رو هم بگم که توي اين ماشين يه لامپ دوکنتاکت هم پيدا نميشه(بجز چراغهاي جلو که نور بالا و نور پايين داره).اگه کسي توي هر نوع بنزي يه لامپ دوکنتاکت پيدا کرد بگه تا بهش يه جايزه بدم. يه چيز قشنگ ديگه تو سيمکشي اين ماشين اينه که توي کابينش کليد کم داره.مثلا يه کليد داره که درحالت وسط چراغ ها خاموشه- يه پله که به جهت ساعت بگرده چراغهاي کوچک جلو و عقب و پشت آمپر روشن ميشه- يه پله ديگه چراغهاي بزرگ جلو روشن ميشه. تو هرکدوم از اين حالت ها با يه پله کشيدن اين کليد به سمت بيرون پروژکتورهاي جلو و با کشيدن دوپله به بيرون، درصورتي که پروژکتور عقب نصب باشه، پروژکتور عقب روشن ميشه. حالا اگه از حالت خاموش يه پله خلاف ساعت بگرده چراغهاي کوچک سمت راست و اگه دو پله بگرده چراغهاي کوچيک سمت چپ روشن ميشن. که به اينا چراغ پارک ميگن و فقط رماني کار ميکنن که ماشين خاموش باشه.) ديگه يه کليد واسه بخاري داره که با چرخوندن در جهت ساعت تا سه مرحله ميتونيد سرعت بخاري رو تغيير بديد. يه فلاشر و يه کليد براي گرمکن عقب.(اونهايي که به صورت سفارشي مه شکن روي سپر جلو روهم دارند يه کليد اضافه هم بالاي ترمزدستي دارن. براي زدن برفپاککن هم کافيه دسته راهنما رو به سمت داخل (مثل بوق پيکان) فشار بديد و با کليدي که روي اون قرار داره سرعت برفپاککن رو تغيير بديد.(مدلهاي پايينترش 2سرعت و مدلهاي بالاترش 3 سرعت دارن)

تصویر

تا از بحث سیمکشی بیرون نرفتیم اینو بگم که تو سيستم برقش يه چيز قشنگ ديگه هم هست و اون اينه که : براي راحتتر روشن شدن ماشين يه کار جالبي صورت گرفته.
همونطور که میدونید موقع استارت زدن برق باطری شدیدا افت میکنه!! (حتما دیدید که پیکان گاهی استارت میزنه و روشن نمیشه، اما با هل دادن روشن میشه!؟ دلیلش نبود این سیستمه که الآن میخوام توضیح بدم)
کويل اين ماشين از حد استاندارد قويتر در نظر گرفته شده و براي جلوگيري از آسيب ديدن شمعها (و مهمتر از اون دهانه پلاتین) با يه مقاومت پرتوان(آجري) سري شده. فقط موقع استارت زدن، مقاومت آجري توسط اتوماتیک استارت بي اثر (اتصال کوتاه) ميشه و انرژي بيشتري در کويل ذخيره شده و کويل با قدرت زيادي در شمع تخليه ميشه که باعث ميشه افت ولتاژ باطری بر اثر استارت زدن، روی موتور تاثیر نذاره و ماشين راحتتر روشن بشه.

ديگه اينکه براي بوقش چهارتا ميکروسوييچ توي چهار گوشه فرمون داره و بوق زدنش خيلي راحته(مثل پرايد و 206 نيست که فقط يه ميکروسوييچ داشته باشه و آدم پدرش در بياد يه بوق بزنه). اگه فرمون استخوني(از همونايي که نازک و سفته) روش باشه هم ميتونيد با فشار دادن حلقه استيلي که دور آرم وسط فرمون هست بوق رو به صدا در بياريد. راستي اين مدل دونوع بوق شهري و جاده اي داره که به صورت آپشن انتخاب ميشه. اين بوقهاي Hella1011 بوق جاده اي مرسدس بنزه که بعضي مردم بي فرهنگ توي شهر ازش استفاده ميکنند. و يه نوع هم بوق Bosch داره که شهريه!

تصویر
تصویر

سيستم صوتي فابريکش (که سفارشی بوده) يه راديو FM/AM و پخش کاست Becker Monaco است که شکل کليدها ، ولوم و تنظيم کننده موج اون با کليد چراغها ،بخاري،فلاشر و... هماهنگه. تو مدلهای بالاتر از رادیو پخش Blaupunkt که قابلیت ظبط صدا رو هم داشت استفاده شده.

بخاري و کولر اين خودرو نيز قابليت انتقال هواي گرم بخاري و هواي خنک کولر(تنها با حرکت دادن يک اهرم) به قست عقب براي سرنشينان عقب رو داره(البته کولر رو مدل هاي سفارشيش داره). و ديگه اينکه گرماي هرکدوم به صورت جداگانه قابل تنظيمه!


ارتفاع زياد چرخ ها و ارتفاع کم کف خودرو باعث شده تا درون کابينش سقفي بلند و فضايي دلباز داشته باشه.اين بلندي سقف امکان بلند بودن ارتفاع صندلي رو به اين خودرو ميده که باعث راحتي پا ميشه. از راحتي داخلش هرچي بگم کم گفتم.(به قول پدر بزرگم که حدود چهل پنجاه ساله بنز سواره : «هرکي يه بار رو صندلي بنز بشينه هيچ ماشين ديگه اي نميتونه سوار بشه»).
اگر به شيشه جلوي اين خودرو با دقت نگاه کنيد کناره هاي اون قوص زيبايي رو مي بينيد که علاوه بر اينکه باعث بهتر شدن ديد اطراف مي شه تو آيروديناميک ماشين تاثير بسزايي داره و با هدايت هوا به کناره ها و دادن فاصله کمي از اتومبيل به هوا سبب مي شه وقتي شيشه ها رو پايين مي کشيد هوا با فشار به درون ماشين وارد نشه.(اگر شيشه هاي پيکان،پرايد،پزو405،سمند و... رو تو اتوبان پايين بکشيد متوجه هور هور کردن هوا توي اتاق مي شيد). در کناره هاي گلگيرهاي عقب اين خودرو قوص ماهرانه اي ديده مي شه. کار اين قوص هدايت هواي کنار ماشين به پشت اون و جلوگيري از ايجاد خلاء است.(وجود خلا در پشت ماشين باعث ايجاد يک نيروي مقاوم بر خلاف جهت حرکت ماشي مي شود و مصرف سوخت را افزايش و سرعت را کاهش مي دهد.) کم بودن اين خلاء در پشت ماشين علاوه بر اين چيزهايي که گفتم، باعث مي شه هنگام حرکت تو جاده هاي خاکي ، خاک در فاصله کمتري از ماشين بلند شه و بادي که از روي شيب حساب شده صندوق عقب اين ماشين عبور ميکنه باعث خوابوندن خاک بشه. به همين دليل پشت خودروهاي مرسدس بنز خاک از صندوق عقب بالا تر نمياد و راننده مي تونه پشت سرش رو به راحتي تو آيينه ببينه. گفتم آيينه! آيينه هاي فابريک اين ماشين از 5لايه شيشه گوه مانند ساخته شده اند که باعث ميشه وقتي ماشين عقبي نوربالا ميزنه چشم راننده اذيت نشه!!!!!!



مهمترين نکته اين که در هنگام تصادفات شديد از جلو براي جلوگيري از آسيب ديدن سرنشينان موتور اين خودرو به زيرش هدايت شده و داشبورد نرمش هم با يک تغيير زاويه قشنگ بالا اومده و مانع از پرتاب شدن سرنشين به بيرون مي شه. ميل فرمان تلسکوپي و فنري اين ماشين مانع آسيب ديدن راننده مي شه.((( سمند سورن مجهز به تکنولوزي پيشرفته روز دنيا و فرمان تلسکوپي ؟!!!! :-( )))
قشنگ بودن يا نبودن هر چيز بستگي به سليقه شخصي هرکس داره ولي من از نظر خودم قشنگي هاي ظاهري اين خودرو رو مي تونم اينطوري بگم: به نظر من طراحي اين خودرو نوعي تلفيق و نقطه عطف بين خودروهاي کلاسيک قديمي(مانند 170-180 و...) و خودرو هاي مدرن امروزي است. اگه با دقت به گلگيرهاي اين اتومبيل نگاه کنيد متوجه مي شويد که طراح مي خواسته آن شيب زيباي گلگيرهاي بيرون زده مدل 170 وقبل از اون به فراموشي سپرده نشه و يک حالت جديد و مدرن رو هم بيان کنه. بنابر اين طراح اين شيب زيبا رو تو دهانه گلگيرها به کار برده. براي اينکه ارتفاع عقب ماشين بدون تغيير سيستم فنربندي کمي پايين تر شون بده و يه حالت خيز داشته باشه، دهانه گلگير عقب از دهانه گلگير جلو پايين تر درنظر گرفته شده. جلوپنجره اون هم تداعي کننده تمام خودروهاي لوکس مرسدس بنز قبل از آن است. بر آمدگي روي کاپوتش يادآور کاپوت بنز 170 است با اين تفاوت که در لباسي مدرن تا کنار گلگيرها کشيده شده. راستي برف پاک کن هاش رو داشت يادم ميرفت.حتما ديديد که برف پاک کن هاي اين ماشين و بنزهاي قبل از اون از وسط با اطراف حرکت ميکنه که با ايجاد تقارن قشنگي خاصي بهش داده. وقتي آدم پشت فرمون بنز ميشينه يه حس وقار بهش دست ميده که خيلي خيلي قشنگه. يه اشکال کوچيک هم داره و اون اينکه بدجور آدم رو گرفتار خودش ميکنه (البته از نظر معنوي). خلاصه که به نظر من بهترين ماشينه.تصویر



ویرایش شده در 21تیرماه 1389
شد حکایت از زمانِ پیش تر/ آدم کودن چو نیشِ نیشتر
می خراشد روح و جان عاقلان / هرکه عقلش بیش دردش بیشتر
کپی رایت: «علی بهشتی پور»
نمایه کاربر
مازيار
يار قديمي
پست: 10211
تاریخ عضویت: 13 نوامبر 2004, 13:29
نوع خودرو: گرامی ِ N
محل اقامت: خاک پاک تیونینگ تاک!!
تماس:

پست توسط مازيار » 15 فوریه 2008, 23:38

مقاله جالبي بود.
با اينكه خيلي ها اين مدل رو يكي از زشت ترين مرسدسهاي تاريخ ميدونن ولي به نظر من حرفهاي زيادي براي گفتن داره. تجربه يه سفر كوچولو ولي خاطره انگيز رو باهاش دارم.
راستي شما ماشين خودت چي هست؟
ديگه اينكه نمونه سلامت اينهارو (در صورت وجود) به چه قيمتي ميشه پيدا كرد ... گرچه ميدونم قيمت كاملا دقيق نداره و بسته به توافق طرفين و ارزش معنوي ماشين تعيين ميشه...
- سخت است فهماندن چیزی به کسی که در قبال نفهمیدنش پول می گیرد.
نمایه کاربر
Ali Beheshti
Rebuilder
پست: 1931
تاریخ عضویت: 07 فوریه 2008, 09:09
نوع خودرو: MB220 & Samand LX
محل اقامت: دولاب طهرون

پست توسط Ali Beheshti » 16 فوریه 2008, 00:03

مازيار نوشته شده:مقاله جالبي بود.
با اينكه خيلي ها اين مدل رو يكي از زشت ترين مرسدسهاي تاريخ ميدونن ولي به نظر من حرفهاي زيادي براي گفتن داره. تجربه يه سفر كوچولو ولي خاطره انگيز رو باهاش دارم.
راستي شما ماشين خودت چي هست؟
ديگه اينكه نمونه سلامت اينهارو (در صورت وجود) به چه قيمتي ميشه پيدا كرد ... گرچه ميدونم قيمت كاملا دقيق نداره و بسته به توافق طرفين و ارزش معنوي ماشين تعيين ميشه...
[align=justify]آقا مازیار اولا: ممنون از اینکه مطلبم رو خوندی. ثانیا: مرسدس هیچ مدل زشتی نداره. اگه پیدا کردی به من هم نشون بده (فقط F400 از جلو یه کمی بی ریخته). ثالثا: این هم جواب سوالهاتون.
جواب سوال اولتون: از بد روزگار من هنوز نتونستم ماشین دار بشم و مجبورم با 405 باباهه سر کنم، هرچند که خیلی سخته. چون یه اشتباه بزرگ کردم و قبل از اینکه بتونم ماشین بخرم چندبار پشت فرمون بنز نشستم و از همونجا بود که از هرچی ماشین بجز بنزه زده شدم.
جواب سوال دومتون: قیمت سالم و تمیز اینها از سه میلیون به بالاست.(بنز پدربزرگم که از نظر فنی کاملا سالمه ولی یه مقدار بدنه اش زخمیه، همین یکی دو ماه پیش سه میلیون مشتری داشت که نداد)[/align]
شد حکایت از زمانِ پیش تر/ آدم کودن چو نیشِ نیشتر
می خراشد روح و جان عاقلان / هرکه عقلش بیش دردش بیشتر
کپی رایت: «علی بهشتی پور»
نمایه کاربر
Sadegh
متخصص فنی خودرو
پست: 1204
تاریخ عضویت: 26 اکتبر 2005, 21:57

پست توسط Sadegh » 16 فوریه 2008, 09:56

سلام. علي آقاي بنز باز به جمع ما خوش اومدي اميداوارم باز هم از اين بحث هاي خوب داشته باشيم. :grin:
شاسي اين اتومبيل از نوع W114 است که در سال 1972 کمی تغییر کرد و اسمش W115 شد. موتورهاي -190-190D-200-200D-220-220D-230.4-230.6-250-280 رو مي توانيد روي آن ببينيد.در روش نامگذاری مرسدس بنز، عدد سه رقمي نشان دهنده يک دهم حجم موتور است.مميزي که در انتهاي دو مدل 230.4 و 230.6 اومده نشون ميده که اين خودرو 4 سيلندر يا 6 سيلندره (موتور های 250 و 280 این خودرو هم شش سیلندرند، اما 280 هشت سیلندر هم تو مدل های دیگه وجود داره
البته فرق شاسي 114 و 115 موتور هاي نصب شده هستن. 4 و 5 سيلندر (ديزل) W115 و 6 سيلندر هم W114 راستي اين اتاق 8 سيلندر نداشته.

w114-w115-t16975.html


در مودر سيستم تعليق كه خودت خوب توضيح دادي اينها استاندارد هاي رايج مرسدس بنزبوده و در همه محصولات تقريبا در يك دوره مشابه هم هستن ( فقط كمك هاي گازي نبوده .گازي روغني هم بوده .)

چرخهای این ماشین با مهره بسته نمیشه بلکه با پیچ بسته میشه.بعضی ها این رو مشکل بنز میدونند، چون برای تعویض لاستیک باید جای سوراخ های دیسک رو با سوراخهای رینگ میزون کنی.(برای این هم فکری شده: زاپاس بندش یه دسته کوچیک داره که اون رو توی یکی از سوراخها قرار میدید و بقیه پیچ ها رو راحت می بندید.)، اما من میگم این مزیت بنزه. مزیتش هم اینه که اگه ماشین سنگین باشه، موقع شتاب گیری یا ترمزهای شدید پیچ چرخ ها از محل جوش نمیشکنه. اگر هم شکست یه یه انبردست یا انبرقفلی درمیاد.(من این اتفاق شکستن پیچ چرخ ها رو توی پیکان زیاد دیدم.)
آفرين دست گذاشتي روي يكي از جالب ترين نكته هاي مهندسي :-) حتما شما هم ماشين هايي رو مي شناسيد كه پيچ هاي چرع متصل به همون قطعه توپي مانند چرخ هستن. و در طول ساليان دراز ثابت مي مونن و عوض نميشن. اما نكته اينجاست كه پيچ و مهره اگر از يك مقدار گشتاور بيشتر به هم وارد كنند مثلا در هنگام بستن چرخ شما آچار رو با نيروي بيشتري بگردونيد با تنشي پيچشي كه در سطح مقطع پيچ وارد مي كنيد باعث افت استكام اون مي شيد .به عبارت ديگه اين پيچ ديگه قابل استفاده نيست. حالا شايد شما چند سال بعد هم از اينها استفاده كرديد و اتفاقي نيفتاد .اما در زمانهاي حساس و بحراني كه چرخ در سرعت هاي بالا در حال حركت ضربات جاده و اينها رو جذب مي كنه ممكنه باعث شكستن پيچ ها بشه.

از اونجايي كه در مرسدس بنز قطعات فني بيشترين طراحي هاي مهندسي رو دارند اين پيچ ها به همين صورت كه گفتين هست .در حقيقت بايد تعويض بشن تا استاندارد خودش رو حفظ كنه.
جالبه كه در همه قسمت هايي كه گشتاور هاي پيچشي رو منتقل مي كنند مثل ميل گاردان ٬ صفحه كلاچ ٬ فلايويل و ... زماني كه مجبور به عوض كردن يكي از قطعاتش باشيد ٬ وقتي براي خريد همون قطعه به بازار مي ريد تمام قطعات آلماني اصل اون قطعه رو با پيچ هاي نو و اصلي به شما ارائه مي كنه. :-) :eek:


Unkine any other
نمایه کاربر
Ali Beheshti
Rebuilder
پست: 1931
تاریخ عضویت: 07 فوریه 2008, 09:09
نوع خودرو: MB220 & Samand LX
محل اقامت: دولاب طهرون

پست توسط Ali Beheshti » 16 فوریه 2008, 14:31

Sadegh نوشته شده:البته فرق شاسي 114 و 115 موتور هاي نصب شده هستن. 4 و 5 سيلندر (ديزل) W115 و 6 سيلندر هم W114 راستي اين اتاق 8 سيلندر نداشته.
در مودر سيستم تعليق كه خودت خوب توضيح دادي اينها استاندارد هاي رايج مرسدس بنزبوده و در همه محصولات تقريبا در يك دوره مشابه هم هستن ( فقط كمك هاي گازي نبوده .گازي روغني هم بوده .)
[align=justify]سلام و تشکر از اینکه به پست من سر زدید.

من نگفتم این ماشین موتور هشت سیلندر داره. من گفتم موتور 280 هشت سیلندر هم در مدل های دیگه وجود داره.(البته اکثر 280 ها 6 سیلندرن)
در مورد کمک فنر هم باید بگم : تا جایی که من اطلاع دارم کمک فنری که تنها با گاز کار کنه وجود نداره(به استثنای کمک فنرهای بادی که تو ماشین های سنگین استفاده میشه). کلمه «کمک فنز گازی» یه اصطلاحه.تو این کمک فنرها برای جلوگیری از کف کردن و رقیق شدن روغن یه گازی (که اسمش هم یادم نیست) تزریق میکنن تا کمک فنر بعد از مدتی کار کردن غلظت روغنش رو از دست نده و بتونه نوسانات فنر رو بهتر جذب کنه.[/align]
شد حکایت از زمانِ پیش تر/ آدم کودن چو نیشِ نیشتر
می خراشد روح و جان عاقلان / هرکه عقلش بیش دردش بیشتر
کپی رایت: «علی بهشتی پور»
نمایه کاربر
Ali Beheshti
Rebuilder
پست: 1931
تاریخ عضویت: 07 فوریه 2008, 09:09
نوع خودرو: MB220 & Samand LX
محل اقامت: دولاب طهرون

!! قابل توجه کسانيکه ميخوان بنز بخرن !!

پست توسط Ali Beheshti » 17 فوریه 2008, 13:31

[align=center]!! قابل توجه کسانیکه میخوان بنز بخرن !![/align]
[align=justify]یه نکته جالب درباره این ماشین ها یادم اومد.
تقریبا اکثر بنزهایی که طراحیشون زیر 80 باشه اگه زیاد کارکرده باشند(به اصطلاح دویده باشند) از ناحیه صندوق عقب خم بر میدارند (اصطلاحا میگن دمش افتاده) که با نگاه کردن به گلگیرهای عقب از کنار، میتوان فهمید که ماشین سالمه یانه. وقتی از کنار به گلگیرها نگاه میکنید باید زه روی اونها با زه درها توی یه راستا باشه و شیب اضافی نداشته باشه.(مثل عکس بنز زرده تو پست اول این تاپیک)
من این موضوع رو تو مدلهای W114 و W115 و W116 و W123 و W112 دیده ام،شاید تو مدلهای دیگه هم این اتفاق بیفته.[/align]
شد حکایت از زمانِ پیش تر/ آدم کودن چو نیشِ نیشتر
می خراشد روح و جان عاقلان / هرکه عقلش بیش دردش بیشتر
کپی رایت: «علی بهشتی پور»
نمایه کاربر
سيكو 5
پست: 9
تاریخ عضویت: 18 فوریه 2008, 22:24
نوع خودرو: مشخص نشده!
محل اقامت: سليمانيه

پست توسط سيكو 5 » 19 فوریه 2008, 20:48

علي بنز باز نوشته شده:يه اشکال کوچيک هم داره و اون اينکه بدجور آدم رو گرفتار خودش ميکنه (البته از نظر معنوي)
اين اشكال كوچيكي نيست اين بزرگترين اشكال مرسدس بنزه. حدود دهه 50 يا 60 بوده كه بنز اعلام ميكنه هركي بزرگترين اشكال بنز رو بگه بهش يه بنز صفر جايزه ميده. همين جمله اي كه شما نوشتيد باعث شد يه ايراني جايزه رو ببره. ميگن اصفهاني بوده. ديگه درست و غلطش پاي راوي. :cool:
نمایه کاربر
Ali Beheshti
Rebuilder
پست: 1931
تاریخ عضویت: 07 فوریه 2008, 09:09
نوع خودرو: MB220 & Samand LX
محل اقامت: دولاب طهرون

پست توسط Ali Beheshti » 19 فوریه 2008, 22:06

سيكو 5 نوشته شده:
علي بنز باز نوشته شده:يه اشکال کوچيک هم داره و اون اينکه بدجور آدم رو گرفتار خودش ميکنه (البته از نظر معنوي)
اين اشكال كوچيكي نيست اين بزرگترين اشكال مرسدس بنزه. حدود دهه 50 يا 60 بوده كه بنز اعلام ميكنه هركي بزرگترين اشكال بنز رو بگه بهش يه بنز صفر جايزه ميده. همين جمله اي كه شما نوشتيد باعث شد يه ايراني جايزه رو ببره. ميگن اصفهاني بوده. ديگه درست و غلطش پاي راوي. :cool:
[align=justify]در مورد این گفته شما من هم چیزهایی شنیده ام. این کارها جنبه تبلیغاتی داشته. مثلا اون زمون به هرکی 100000 کیلومتر با بنز رانندگی میکرد(کیلومتر ماشینش صفر میشد) و خودش رو به نمایندگی های بنز معرفی میکرد، یه مدال طلا میدادند که روی اون آرم مرسدس بنز و عدد 100000 حک شده بود. یه پیرمردی که خودش بنز 180 داشت برام تعریف کرد که دوبار مدال گرفته بود(غریبه بود.یه وقت نپرسید کو؟کجاست؟). من این مدالها رو از نزدیک ندیده ام ولی عکسش رو دیده ام. عکسش رو تو کامپیوترم داشتم ولی هرچی گشتم پیداش نکردم که نشونتون بدم. اگه کسی عکسی چیزی از این مدالها داره بذاره که همه ببینند.[/align]
شد حکایت از زمانِ پیش تر/ آدم کودن چو نیشِ نیشتر
می خراشد روح و جان عاقلان / هرکه عقلش بیش دردش بیشتر
کپی رایت: «علی بهشتی پور»
نمایه کاربر
علي هافكلاچ
کاربر ويژه
پست: 13297
تاریخ عضویت: 12 اکتبر 2004, 10:47
نوع خودرو: FormulaSilverBird400
محل اقامت: كرانه ي درياي پارس، شهر باستاني ليان (آفتاب تابان)
تماس:

پست توسط علي هافكلاچ » 20 فوریه 2008, 01:16

فكر كنم اين دوتا بحث آخري يه مقدار زيادي خالي بندي باشه
:cool:
تا حالا تو تاريخ نداشتيم همچين مواردي :cool:
مدرك درست و حسابي دارين ؟؟
khashayar
سرعت : 40 كيلومتر در ساعت
پست: 788
تاریخ عضویت: 13 آگوست 2007, 13:24
نوع خودرو: مشخص نشده!
محل اقامت: تهران -سعادت اباد

بنز

پست توسط khashayar » 20 فوریه 2008, 09:16

ضمن عرض سلام بايد بگم كه اولا بنز كلا حرف نداره.
كمك فنر گازي هم داريم كه فقط درونش گاز هستش و كيفيت / پرفورمانس انها هم خيلي بالاست و البته گران. اكثر كمكهايي كه اينجا به گازي معروف هست در حقيقت تركيبي از گاز/روغن هستن.
ارسال پست

بازگشت به “مرسدس بنز دهه 70”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 1 مهمان