تجارب در خصوص TCS,ESP , REAR DIFF LOCK and ABD

تصویر بحث و تبادل نظر در مورد Off-Road
قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. راهنمای استفاده از فوروم :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.
نمایه کاربر
afshinam
متخصص SUV
پست: 929
تاریخ عضویت: چهار شنبه 22 شهریور 1385, 1:27 pm
نوع خودرو: nothing

Re: تجارب در خصوص TCS,ESP , REAR DIFF LOCK and ABD

پستتوسط afshinam » چهار شنبه 23 بهمن 1387, 4:59 am



دوستان عزيز:
اولا ببخشيد كه تاپيك رو انگليسي نوشتم چون كيبورد لب تاپم فارسي نداره
اين تاپيك رو از اون جهت باز كردم كه نظرات در خصوص استفاده از اين سيستم ها در شرايط مختلف متفاوت است. به عنوان مثال ميگويند هنگام گير كردن در شنزار بهتر است ESP خاموش شود و يا اينكه TCS كمك زيادي در اين موارد نميكند و ...
از اساتيدي كه در زمينه كاربرد اين سيستم ها در شرايط مختلف ( مثلا برف يا شن يا offroad سخت) تجاربي دارند خواهش ميشود در اختيار ما قرار دهند

با سپاس

نمایه کاربر
yalda
مدیر کلوپ دوچرخه
پست: 1703
تاریخ عضویت: دو شنبه 8 بهمن 1386, 4:40 pm
محل اقامت: سرزمين يلدا ...

Re: تجارب در خصوص TCS,ESP , REAR DIFF LOCK and ABD

پستتوسط yalda » چهار شنبه 23 بهمن 1387, 7:02 pm



آقا افشین یکم خودت در مورد این TCS ، ESP و ABD توضیح می دی ....
:-D :-D
مهربانی را بیاموزیم ...

نمایه کاربر
Mostafa
مدير كل سايت
پست: 2848
تاریخ عضویت: پنج شنبه 11 تیر 1383, 10:57 am
نوع خودرو: مشخص نشده!
تماس:

Re: تجارب در خصوص TCS,ESP , REAR DIFF LOCK and ABD

پستتوسط Mostafa » چهار شنبه 23 بهمن 1387, 9:05 pm



دف لوک فقط خاص دف عقب ماشین نیست رو بعضی از ماشینها جلو هم داره یعنی 4 تا
چرخ قفل میشه بعضیها هم جدا از هم هست یعنی هم جلو رو داره هم عقب
دف لوک تو افرورد به کار میاد وقتی ماشین گیر کنه تو شرایط خاصی میشه با دف لوک ماشین رو در آورد
اما در مورد tcs و esp تو افرود باید بگم که هر دو سیستم به درد افرود نمیخورن چون اولی تراکشن کنترل هست و تو جاده استفاده داره و بیشتر به درد برف و بارون میخوره و تو پیچ زدن با سرعت زیاد قدرت موتور رو کم میکنه تا ماشین لیز نخوه در مورد esp هم باید بگم که اونم مثل تراکشن کنترل سیستم حفاظت از استیبل بودن ماشین رو داره و با ترمز روی تک چرخ میتونه تو پیچ یا شرایط بهرانی ماشین رو استیبل نگه داره هر دوی این سیستما به درد افرود نمیخورن
هر چه بیشتر به دنبال یاد گرفتن رفتم ، متوجه این شدم که هنوز هیچ چیز نمیفهمم ، حالا که میدانم نفهمم ، با فهمیده ها چه کار دارم ؟

نمایه کاربر
afshinam
متخصص SUV
پست: 929
تاریخ عضویت: چهار شنبه 22 شهریور 1385, 1:27 pm
نوع خودرو: nothing

Re: تجارب در خصوص TCS,ESP , REAR DIFF LOCK and ABD

پستتوسط afshinam » پنج شنبه 24 بهمن 1387, 6:49 pm



yalda نوشته شده:آقا افشین یکم خودت در مورد این TCS ، ESP و ABD توضیح می دی ....
:-D :-D

من در خصوص این سیستم ها مختصری توضیح میدم و منتظر نظر اساتید در خصوص تجارب عملی هستم:
1- TCS سیستم تراکشن کنترل که در صورت هرزگردی یک چرخ با اعمال ترمز جلوی هرز گردی آن را میگیرد و عملکرد آن دقیقا بر عکس ABS است. به ترکیب ABS و TCS گاهی ABD میگویند
2- ESP سیستم کنترل پایداری الکترونیکی که مجموعه پیچیده ای است و با استفاده از سیگنالهای ارسالی از سنسور های فرمان و شتاب جانبی و دور موتور و چرخ و .. کنترل خودرو در شرایط غیر عادی را ممکن میکند

3- rear diff lock
خودرو های دو دیفرانسیل عموما به دو دسته دو دیفرانسیل دایم مانند سوزوکی و یا دو دیفرانسیل موقت مانند لندرور یا پاجرو تقسیم میشوند.
در مورد اول دیفرانسل مرکزی ( با قابلیت قفل شدن ) نیرو را بین محور های جلو و عقب تقسیم میکندو در صورت قفل کردن به نسبت 50:50 نیرو گسیل میکند
اما در خصوص مورد دوم میتوانیم با فشار یک دکمه یا اهرم نیرو را به هر دو محور ارسال کنیم اما در لندرور با این عمل عملا نیرو بین دو محور 50:50 قفل میشود ولی در پاجرو اینطور نیست و میتوان با این وضعیت با هر سرعتی راند و در هنگام ضرورت دیفرانسیل مرکزی را قفل نمود و نیرو را 50:50 بین دو محور تقسیم کرد.
اما در هر دو مورد اخیر اگر یک طرف خودرو در گل گیر کند دیگر خودرو از آن وضعیت خارج نمیشود و اینجاست که هنر قفل دیفرانسیل ( عقب یا جلو ) نمایان میشود و با قفل کردن یک محور نیرو را به تساوی بین دو چرخ ارسال کرده و خودرو از این وضعیت خارج میشود

امیدوارم سیستم ها مختصرا معرفی شده باشند

نمایه کاربر
PEACE
متخصص سنگ یانگ
پست: 910
تاریخ عضویت: شنبه 11 آبان 1387, 3:33 pm
نوع خودرو: Korando-Siena
محل اقامت: پشت کوه
تماس:

Re: تجارب در خصوص TCS,ESP , REAR DIFF LOCK and ABD

پستتوسط PEACE » پنج شنبه 24 بهمن 1387, 9:58 pm



afshinam نوشته شده:
yalda نوشته شده:آقا افشین یکم خودت در مورد این TCS ، ESP و ABD توضیح می دی ....
:-D :-D

من در خصوص این سیستم ها مختصری توضیح میدم و منتظر نظر اساتید در خصوص تجارب عملی هستم:
1- TCS سیستم تراکشن کنترل که در صورت هرزگردی یک چرخ با اعمال ترمز جلوی هرز گردی آن را میگیرد و عملکرد آن دقیقا بر عکس ABS است. به ترکیب ABS و TCS گاهی ABD میگویند
2- ESP سیستم کنترل پایداری الکترونیکی که مجموعه پیچیده ای است و با استفاده از سیگنالهای ارسالی از سنسور های فرمان و شتاب جانبی و دور موتور و چرخ و .. کنترل خودرو در شرایط غیر عادی را ممکن میکند

3- rear diff lock
خودرو های دو دیفرانسیل عموما به دو دسته دو دیفرانسیل دایم مانند سوزوکی و یا دو دیفرانسیل موقت مانند لندرور یا پاجرو تقسیم میشوند.
در مورد اول دیفرانسل مرکزی ( با قابلیت قفل شدن ) نیرو را بین محور های جلو و عقب تقسیم میکندو در صورت قفل کردن به نسبت 50:50 نیرو گسیل میکند
اما در خصوص مورد دوم میتوانیم با فشار یک دکمه یا اهرم نیرو را به هر دو محور ارسال کنیم اما در لندرور با این عمل عملا نیرو بین دو محور 50:50 قفل میشود ولی در پاجرو اینطور نیست و میتوان با این وضعیت با هر سرعتی راند و در هنگام ضرورت دیفرانسیل مرکزی را قفل نمود و نیرو را 50:50 بین دو محور تقسیم کرد.
اما در هر دو مورد اخیر اگر یک طرف خودرو در گل گیر کند دیگر خودرو از آن وضعیت خارج نمیشود و اینجاست که هنر قفل دیفرانسیل ( عقب یا جلو ) نمایان میشود و با قفل کردن یک محور نیرو را به تساوی بین دو چرخ ارسال کرده و خودرو از این وضعیت خارج میشود

امیدوارم سیستم ها مختصرا معرفی شده باشند


با عرض معذرت اصلاح میکنم:
1: TCS کاری به ترمز نداره، فقط ماشین گاز کمتر میخوره. ESP به ترمز مربوط میشه.
2: ABS و EBD رو ABD میگن.

نمایه کاربر
afshinam
متخصص SUV
پست: 929
تاریخ عضویت: چهار شنبه 22 شهریور 1385, 1:27 pm
نوع خودرو: nothing

Re: تجارب در خصوص TCS,ESP , REAR DIFF LOCK and ABD

پستتوسط afshinam » شنبه 26 بهمن 1387, 4:46 am



swastika7 نوشته شده:
afshinam نوشته شده:
yalda نوشته شده:آقا افشین یکم خودت در مورد این TCS ، ESP و ABD توضیح می دی ....
:-D :-D

من در خصوص این سیستم ها مختصری توضیح میدم و منتظر نظر اساتید در خصوص تجارب عملی هستم:
1- TCS سیستم تراکشن کنترل که در صورت هرزگردی یک چرخ با اعمال ترمز جلوی هرز گردی آن را میگیرد و عملکرد آن دقیقا بر عکس ABS است. به ترکیب ABS و TCS گاهی ABD میگویند
2- ESP سیستم کنترل پایداری الکترونیکی که مجموعه پیچیده ای است و با استفاده از سیگنالهای ارسالی از سنسور های فرمان و شتاب جانبی و دور موتور و چرخ و .. کنترل خودرو در شرایط غیر عادی را ممکن میکند

3- rear diff lock
خودرو های دو دیفرانسیل عموما به دو دسته دو دیفرانسیل دایم مانند سوزوکی و یا دو دیفرانسیل موقت مانند لندرور یا پاجرو تقسیم میشوند.
در مورد اول دیفرانسل مرکزی ( با قابلیت قفل شدن ) نیرو را بین محور های جلو و عقب تقسیم میکندو در صورت قفل کردن به نسبت 50:50 نیرو گسیل میکند
اما در خصوص مورد دوم میتوانیم با فشار یک دکمه یا اهرم نیرو را به هر دو محور ارسال کنیم اما در لندرور با این عمل عملا نیرو بین دو محور 50:50 قفل میشود ولی در پاجرو اینطور نیست و میتوان با این وضعیت با هر سرعتی راند و در هنگام ضرورت دیفرانسیل مرکزی را قفل نمود و نیرو را 50:50 بین دو محور تقسیم کرد.
اما در هر دو مورد اخیر اگر یک طرف خودرو در گل گیر کند دیگر خودرو از آن وضعیت خارج نمیشود و اینجاست که هنر قفل دیفرانسیل ( عقب یا جلو ) نمایان میشود و با قفل کردن یک محور نیرو را به تساوی بین دو چرخ ارسال کرده و خودرو از این وضعیت خارج میشود

امیدوارم سیستم ها مختصرا معرفی شده باشند


با عرض معذرت اصلاح میکنم:
1: TCS کاری به ترمز نداره، فقط ماشین گاز کمتر میخوره. ESP به ترمز مربوط میشه.
2: ABS و EBD رو ABD میگن.


دوست عزيز:
1- همانطور كه در بالا توضيح دادم TCS دقيقا روي ترمز عمل ميكنه و چرخ هايي كه دچار هرزگردي شده اند را مهار ميكند. اما سيستم ESP يك سيستم جامع است كه از سنسور هاي متفاوتي فرمان ميگيرد و در آستانه خارج شدن ماشين از كنترل ابتدا با كنتري تك تك چرخ ها با اعمال نيروي ترمز در جهت عكس گشتاور ايجاد شده توسط خودرو سعي در كنترل آن مينمايد و اگر نشد با كم كردن گاز خودرو سرعت آن را كم ميكند تا ار عهده قوانين فيزيكي برآيد
2- مورد دوم همانگونه كه از اسمش پيداست Automatic Brakeforce Distribution يا توزيع اتوماتيك نيروي ترمز است كه عملا همان TCS است. اما اين حروف يه حرفي مختص كمپاني هاي صاحب امتياز است كه موارد TCS and ESP تحت ليسانس دايملر كرايسلر بوده و ممكن است شركت هاي ديگر ( مانند تويوتا و ب ام و ) اين تكنولوژي را ( البته با كمي اختلاف) به نام ديگري براي خود به ثبت رسانده باشند

اميدوارم توضيحات گويا بوده باشند

منتظر تجارب اساتيد هستيم

نمایه کاربر
حمید.
متخصص فنی تخصصی
پست: 2441
تاریخ عضویت: یک شنبه 20 خرداد 1386, 3:58 pm

Re: تجارب در خصوص TCS,ESP , REAR DIFF LOCK and ABD

پستتوسط حمید. » شنبه 26 بهمن 1387, 11:26 am



بستگی داره! :-D یادمه قبلاً یک جایی بحث کردیم! esp اگه asr نداشته باشه به گاز ماشین کاری نداره و با ترمز بازی میکنه!
   No one 

نمایه کاربر
afshinam
متخصص SUV
پست: 929
تاریخ عضویت: چهار شنبه 22 شهریور 1385, 1:27 pm
نوع خودرو: nothing

Re: تجارب در خصوص TCS,ESP , REAR DIFF LOCK and ABD

پستتوسط afshinam » دو شنبه 4 خرداد 1388, 9:10 am



ديروز فرصتي دست داد تا سيستم TCS كوراندو در بوته آزمايش قرار گيرد. نتيجه اينكه در عين حال كه سيستم به طور خودكار نيروي ترمز را روي چرخهاي داراي هرزگردي اعمال كرده و آنها را محدود ميكند اما در عمل نميتواند مانند قفل ديفرانسيل (diff lock) روي محور هاي جلو يا عقب كارآيي داشته باشد

نمایه کاربر
Saber xl
سرعت : 30 كيلومتر در ساعت
پست: 513
تاریخ عضویت: چهار شنبه 4 دی 1387, 12:12 am
نوع خودرو: Land Rover - 206
محل اقامت: Iran_Tehran

Re: تجارب در خصوص TCS,ESP , REAR DIFF LOCK and ABD

پستتوسط Saber xl » دو شنبه 4 خرداد 1388, 10:42 am



سلام
ببخشید پا برهنه دویدم وسط حرف هاتون :o
دوستان با این تفاسیر اگر ما چهار شیر برقی در سیستم ترمز ماشین های قدیمی تعبیه کنیم میتونیم از سیستم قفل چرخها بهر مند شیم منظورم اینه که مثلا یک سمت ماشین که هرز نمچرخه شیر ترمز رو ببندیم و نیروی ترمز سمت چرخهایی که دارن هرز مچرخن سرازیر بشه و اونهارو قفل کنه به این ترتیب از سیستم قفل چرخها بهرمند میشیم اما یه نکته میمونه اونم اینکه لنت ها توان این فشاررو دارند؟؟ مثلا ماشین من که ترمزهاش کفشکی(درام) هستش میتونه این فشارو تحمل کنه و پرچ هاش از کفشک جدا نمیشه؟؟؟
شما ماشینی که ترمزهاش کفشکی باشه و از این سیستم بهرمند باشه سراغ دارید؟
متشکرم

نمایه کاربر
shahabformola1
دنده 1
پست: 1096
تاریخ عضویت: چهار شنبه 30 بهمن 1387, 8:59 pm
نوع خودرو: جیلی امگراند،پاژن V6
محل اقامت: تهران
تماس:

Re: تجارب در خصوص TCS,ESP , REAR DIFF LOCK and ABD

پستتوسط shahabformola1 » چهار شنبه 23 دی 1388, 5:58 pm



اقا رو سورنتو من یه سیستم ال اس دی هستش یعنی دیفرانسیل با چرخش هرز محدود مکانیکی هم هست البته این جای دف لوک رو میگیره یا نه


بازگشت به “كلوپ Off Road”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 1 مهمان