تجارب در خصوص TCS,ESP , REAR DIFF LOCK and ABD

تصویر
بحث و تبادل نظر در مورد Off-Road
قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. راهنمای استفاده از فوروم :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.
نمایه کاربر
Pontiac
سرعت : 30 كيلومتر در ساعت
پست: 589
تاریخ عضویت: 08 ژوئن 2007, 19:29
نوع خودرو: NISSAN MAXIMA A33
محل اقامت: پونك-سردار جنگل
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: تجارب در خصوص TCS,ESP , REAR DIFF LOCK and ABD

پست توسط Pontiac » 13 ژانویه 2010, 21:51

shahabformola1 نوشته شده:اقا رو سورنتو من یه سیستم ال اس دی هستش یعنی دیفرانسیل با چرخش هرز محدود مکانیکی هم هست البته این جای دف لوک رو میگیره یا نه
سلام
تا جائی که بنده اطلاع دارم خیر
این نوع دیفرانسل باعس میشه چرخهای ماشین توی شتاب گیری اولیه هرزگردی نداشته باشند
ولی دف لاک به عبارته خیلی خیلی ساده سیستمی هست که باعس میشه چرخهای چپ و راست به یک اندازه بچرخند
امیدوارم منظورم رو صحیح بیان کرده باشم
نمایه کاربر
shahabformola1
دنده 1
پست: 1095
تاریخ عضویت: 19 فوریه 2009, 00:29
نوع خودرو: جیلی امگراند،پاژن V6
محل اقامت: تهران
Has thanked: 0
Been thanked: 0
تماس:

Re: تجارب در خصوص TCS,ESP , REAR DIFF LOCK and ABD

پست توسط shahabformola1 » 13 ژانویه 2010, 23:41

Pontiac نوشته شده:
shahabformola1 نوشته شده:اقا رو سورنتو من یه سیستم ال اس دی هستش یعنی دیفرانسیل با چرخش هرز محدود مکانیکی هم هست البته این جای دف لوک رو میگیره یا نه
سلام
تا جائی که بنده اطلاع دارم خیر
این نوع دیفرانسل باعس میشه چرخهای ماشین توی شتاب گیری اولیه هرزگردی نداشته باشند
ولی دف لاک به عبارته خیلی خیلی ساده سیستمی هست که باعس میشه چرخهای چپ و راست به یک اندازه بچرخند
امیدوارم منظورم رو صحیح بیان کرده باشم
اخه تو دفترچه نوشته بود این سیستم زمانی که یکی از چرخها چسبندگی خود را از دست میدهد با برقراری جریان تورک بیشتر به چرخ مقابل که درگیری بیشتری دارد باعث رهانیدن اتومبیل از این وضع میشود
نمایه کاربر
defender90
دنده 2
پست: 2070
تاریخ عضویت: 25 ژوئن 2009, 11:17
نوع خودرو: مظفر و نگین
محل اقامت: کرمانشاه
Has thanked: 0
Been thanked: 0
تماس:

Re: تجارب در خصوص TCS,ESP , REAR DIFF LOCK and ABD

پست توسط defender90 » 14 ژانویه 2010, 09:35

دوستان همه از من بیشتر در جریانن که دیف لاک حالت های مختلف داره دیف لاک مرکزی هست که مال ماشیناییه که در تمام حالات 4wd هستند مثل رنجروور که در زمانی که دیف لاک خاموشه از طریق دیف سومی که داخل گیربکسه نیرو رو بین چرخهای عقب و جلو تقسیم میکنه تا سر پیچ فشار به چرخهای جلو نیاد و پلس نبره ولی در این حالت اگه حتی یک چرخ هم گیر کنه اون چرخ هرز میگرده و کل نیرو از یک چرخ خارج میشه در این حالت دیف لاک رو فعال میکنن که باعث میشه دف سوم عملا از کار میافته و نیرو به صورت یکسان بین چرخهای عقب و جلو تقسیم میشه تا برفرض اگر یکی از چرخهای عقب گیر کرد با کمک چرخهای جلو بیایم بیرون و دیف لاک بین دو چرخ یک اکسل مثلا بین دو چرخ جلو هم باعث میشه که هر چرخ جداگانه و با یک نیروی هم اندازه بچرخه که این فقط در شرایط خاص و مسیر مستقیمه چون 100*100 توی پیچ مشکل به وجود میاد ببخشید جلو اساتید شروع به معلق بازی کردم فکر کردم برای دوستانی که اشنایی ندارن وجود این توضیح در این تاپیک لازم باشه
قدرت بابایی تو تنها ماشینی هستی که تا آخر عمرم تو قلبم میمونی هیچ وقت خودمو نمیبخشم که فروختمت
نمایه کاربر
احسون
سرعت : 22 كيلومتر در ساعت
پست: 234
تاریخ عضویت: 14 ژولای 2007, 20:28
محل اقامت: روی جاده نمناک ...
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: تجارب در خصوص TCS,ESP , REAR DIFF LOCK and ABD

پست توسط احسون » 14 ژانویه 2010, 18:20

defender90 نوشته شده:که مال ماشیناییه که در تمام حالات 4wd هستند مثل رنجروور که در زمانی که دیف لاک خاموشه از طریق دیف سومی که داخل گیربکسه نیرو رو بین چرخهای عقب و جلو تقسیم میکنه تا سر پیچ فشار به چرخهای جلو نیاد و پلس نبره ولی در این حالت اگه حتی یک چرخ هم گیر کنه اون چرخ هرز میگرده و کل نیرو از یک چرخ خارج میشه در این حالت دیف لاک رو فعال میکنن که باعث میشه دف سوم عملا از کار میافته و نیرو به صورت یکسان بین چرخهای عقب و جلو تقسیم میشه تا برفرض اگر یکی از چرخهای عقب گیر کرد با کمک چرخهای جلو بیایم
آقا یه چیزی هستش این وسط , در افکار عمومی ( منظورم اینجا نیست خدایی ناکرده ) جا افتاده که تا صحبت از رنجرور میشه میگن : آره حاجی , آخرت ماشین آفروده و چنین و چنان ( البته بر منکرش لعنت هزار بار ) ... حالا چرا ؟ چون قفل دفرنسیال داره و ...
باری از این خاله زنک کاری که بگذرم میرسم به اون چیزی که این وسط بود : آقا من مشکلی که دارم با این اسمه , ینی چه جوری بگم , ببینید قفل دفرنسیال از نظر من به عنوان یکی از انواع بشر با مغز خطی و یه طرفه , یه ساز و کاریه که " دنده هرزه گرد " ( که جسارت نمی کنم توضیح واضحات بدم و کارش رو شرح بدم :-o ) داخل دفرنسیال ( چه جلو و چه عقب ) رو از کار بندازه و باعث بشه نیرو به صورت مساوی به هر دو دنده پلوس ( و به تبع اون خود پلوس و بعد به چرخ ها ) برسه و قص علی هذا ... حالا می خوام بدونم چجوریه که هم اسم این فرآیند قفل کردن دفرنسیاله و هم اسم یه فرآیندی که تو اون یه دفرنسیال مرکزی نامی از مدار خارج بشه ... آخه این دو تا از لحاظ ساز و کار شباهتی با هم ندارن , دارن ؟
.
و چیز بعدی اینکه این دفرنسیال مرکزی دقیقآ چیه ؟ توی گیربکسه دیگه قاعدتآ , کجای گیربکسه ؟ تو کمک ؟ مثلآ بخوای گیربکس بلیزر اتومات رو تعمیر کنیم وقتی باز میشه علاوه بر تمام علم و کتل مربوط به خود گیربکس یه چیزی هم به اسم دفرنسیال اون تو دیده میشه ؟ اصلآ چه قطعاتی داره توش ؟ یکی این ذهن منو کمی منور کنه ...
خسته
بی آنکه جز با خویشتن به جنگ برخاسته باشم ...
نمایه کاربر
defender90
دنده 2
پست: 2070
تاریخ عضویت: 25 ژوئن 2009, 11:17
نوع خودرو: مظفر و نگین
محل اقامت: کرمانشاه
Has thanked: 0
Been thanked: 0
تماس:

Re: تجارب در خصوص TCS,ESP , REAR DIFF LOCK and ABD

پست توسط defender90 » 14 ژانویه 2010, 21:12

احسون نوشته شده:
defender90 نوشته شده:که مال ماشیناییه که در تمام حالات 4wd هستند مثل رنجروور که در زمانی که دیف لاک خاموشه از طریق دیف سومی که داخل گیربکسه نیرو رو بین چرخهای عقب و جلو تقسیم میکنه تا سر پیچ فشار به چرخهای جلو نیاد و پلس نبره ولی در این حالت اگه حتی یک چرخ هم گیر کنه اون چرخ هرز میگرده و کل نیرو از یک چرخ خارج میشه در این حالت دیف لاک رو فعال میکنن که باعث میشه دف سوم عملا از کار میافته و نیرو به صورت یکسان بین چرخهای عقب و جلو تقسیم میشه تا برفرض اگر یکی از چرخهای عقب گیر کرد با کمک چرخهای جلو بیایم
آقا یه چیزی هستش این وسط , در افکار عمومی ( منظورم اینجا نیست خدایی ناکرده ) جا افتاده که تا صحبت از رنجرور میشه میگن : آره حاجی , آخرت ماشین آفروده و چنین و چنان ( البته بر منکرش لعنت هزار بار ) ... حالا چرا ؟ چون قفل دفرنسیال داره و ...
باری از این خاله زنک کاری که بگذرم میرسم به اون چیزی که این وسط بود : آقا من مشکلی که دارم با این اسمه , ینی چه جوری بگم , ببینید قفل دفرنسیال از نظر من به عنوان یکی از انواع بشر با مغز خطی و یه طرفه , یه ساز و کاریه که " دنده هرزه گرد " ( که جسارت نمی کنم توضیح واضحات بدم و کارش رو شرح بدم :-o ) داخل دفرنسیال ( چه جلو و چه عقب ) رو از کار بندازه و باعث بشه نیرو به صورت مساوی به هر دو دنده پلوس ( و به تبع اون خود پلوس و بعد به چرخ ها ) برسه و قص علی هذا ... حالا می خوام بدونم چجوریه که هم اسم این فرآیند قفل کردن دفرنسیاله و هم اسم یه فرآیندی که تو اون یه دفرنسیال مرکزی نامی از مدار خارج بشه ... آخه این دو تا از لحاظ ساز و کار شباهتی با هم ندارن , دارن ؟
.
و چیز بعدی اینکه این دفرنسیال مرکزی دقیقآ چیه ؟ توی گیربکسه دیگه قاعدتآ , کجای گیربکسه ؟ تو کمک ؟ مثلآ بخوای گیربکس بلیزر اتومات رو تعمیر کنیم وقتی باز میشه علاوه بر تمام علم و کتل مربوط به خود گیربکس یه چیزی هم به اسم دفرنسیال اون تو دیده میشه ؟ اصلآ چه قطعاتی داره توش ؟ یکی این ذهن منو کمی منور کنه ...
اقا این دیگه از حوزه عقل بنده خارجه دانسته های نصفه نیمه بنده از سوالات پراکنده ای که از پدر عزیز پرسیدم به وجود امده و تا حالا عقلم نرسیده بود بپرسم که دقیقا تو گیر بکس چه خبره این سوالو باید مهندس لیلاز کم پیدای عزیز یا جناب ghazarian پزسید
قدرت بابایی تو تنها ماشینی هستی که تا آخر عمرم تو قلبم میمونی هیچ وقت خودمو نمیبخشم که فروختمت
نمایه کاربر
S.M.M
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 188
تاریخ عضویت: 13 سپتامبر 2009, 20:06
نوع خودرو: Range Rover 1975
محل اقامت: چالوس-تهران
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: تجارب در خصوص TCS,ESP , REAR DIFF LOCK and ABD

پست توسط S.M.M » 14 ژانویه 2010, 21:58

ببخشيد يك سوالي , مگه بليزر اتومات 4WD دائمه؟
جناب احسون جسارتا فكر كنم منظور از خارج شدن ديفرانسيل مركزي همون مورد اوله كه فرمودين...يك درجه آزادي رو از ديفرانسيل ميگيره.

يك سوال ديگه كه خيلي وقته دلم مي خواست تو تاپيك تاريخچه ي رنجرور بپرسم, فكر كنم بهتر باشه اينجا مطرح شه:كسي از اساتيد اطلاع دارن كه چرا كمپاني لندرور كمتر از قفل روي خود محور ها استفاده كرده؟به عنوان نمونه ي بارز رنجرور هست كه اگرچه از هر كسي مي پرسم چرا لاك محوري نداره مي گه تعليق منعطف رنجرور هميشه مشكل رو حل كرده.در مورد رنجرور كلاسيك مطمئن نيستم ولي حتي اين مسئله در مورد رنجرور هاي P38A هم صادقه با اين تفوت كه در سال هاي پايان توليد مجهز به تركشن كنترل در هر دو محور شدن(البته مدل هاي نسل سوم قفل عقب رو به صورت استاندارد دارن كه احتمالا به دليل سيستم تعليق مستقل وجود ضروري بوده) .اين در صورتيه كه خيلي از رقباي ارزان قيمت تر از ابتداي دهه 90 لاك محوري داشته اند....

ممنون مي شم دوستان اگگه مي دوونن راهنمايي كنن...
نمایه کاربر
احسون
سرعت : 22 كيلومتر در ساعت
پست: 234
تاریخ عضویت: 14 ژولای 2007, 20:28
محل اقامت: روی جاده نمناک ...
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: تجارب در خصوص TCS,ESP , REAR DIFF LOCK and ABD

پست توسط احسون » 18 ژانویه 2010, 12:38

S.M.M نوشته شده:ببخشيد يك سوالي , مگه بليزر اتومات 4WD دائمه؟
خب بلیزر اتومات دفرنسیال مرکزی داره دیگه ...
S.M.M نوشته شده:جناب احسون جسارتا فكر كنم منظور از خارج شدن ديفرانسيل مركزي همون مورد اوله كه فرمودين...يك درجه آزادي رو از ديفرانسيل ميگيره
نه بابا چه جسارتی داداش , نوکرتم هستم :wink: ... ببینیند همونطوری که می دونیم تو ماشینای چهار چرخ متحرک دائم یه ساز و کاری باید باشه ( همون دفرنسیال مرکزی کذایی ) که کاری رو که دنده هرزگرد توی دفرنسیال واسه هر چرخ انجام می ده اینبار به گونه ای متفاوت تر یعنی واسه هر محور انجام بده . یعنی تقسیم نیرو بین دو تا دف ( مثلآ 40 درصد جلو و 60 عقب ) ... حالا اتفاقی که می افته این وسط چیه ؟ در صورت هرزگردی یک چرخ اون یکی چرخ اون دف هم از کار میافته و به تبعش چون این یارو دفرنسیال مرکزیه ( که آخرشم من نفهمیدم دقیقآ چیه و کجاست !!! ) کمی چت می زنه !! نیرو رو به اون یکی دفرنسیال هم نمی رسونه ... اینجاست که باید دفرنسیال مرکزی رو از مدار خارج کنیم تا نیرو به صورت ثابت ( پنجاه – پنجاه ) به هر دو تا محور برسه ... یعنی تازه یه ماشینی مثل رنجرور تو این حالت میشه مثل فرضآ صحرا ( قصد مقایسه ندارم البته ! ) ... حالا چیزی که من تو پست قبلی هم سرش غر می زدم این بود که آقا این قفل دفرنسیال رنجرور در واقع چیز خاصی نیست و اصولآ ایجاد برتری و رجحانی نسبت به باقی دو دف ها نمی کنه ( نمونه این سیستم عینآ تو بلیزر اتومات هم هست ... بگذریم از اینکه فکر می کنم بلیزر دفرنسیالش یه مقادیری خصوصیات ضد لغزش هم در نهادش تعبیه شده ... اینو فک کنم محمد آقای Offroader بهتر بدونه ) و زمین تا آسمون با اون قفل دفرنسیالی که من توی مثلآ یونیماگ دیدم توفیر داره و کلآ تو کتم نمی ره اسم این ساز و کار رو قفل دفرنسیال بزاریم ( نرود میخ آهنین در مغرم ) ...
خسته
بی آنکه جز با خویشتن به جنگ برخاسته باشم ...
نمایه کاربر
afshinam
متخصص SUV
پست: 982
تاریخ عضویت: 13 سپتامبر 2006, 16:57
نوع خودرو: nothing
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: تجارب در خصوص TCS,ESP , REAR DIFF LOCK and ABD

پست توسط afshinam » 18 ژانویه 2010, 14:13

احسان خان شما تقريبا كامل توضيح دادي. ميشه تصور كرد همون مكانيزم ديفرانسيل عقب يا جلو كه توش كران ويل و پينيون داره براي ديفرانسيل مركزي وجود داره. بنابر اين كافيه كه يك چرخ هرز گردي داشته باشه كه در اون صورت تمام گشتاور به همون چرخ منتقل ميشه مگر اينكه قابليت هرز گردي محدود داشته باشه.( مثلا LSD)
اينكه وقتي ديفرانسيل مركزي رو قفل ميكنيم تازه ميشه جيپ صحرا كاملا درسته !! اما بايد به ياد داشت كه در اين حالت محدوديت هاي حركتي و سرعتي به وجود ميآيد ( سطوح خشك و داراي اصطكاك و هنگام پيچش فرمان ) كه در خودروهاي4WD دايم اينطور نيست و ميتوان بدون قفل كردن ديفرانسيل مركزي در دامنه وسيعي از شرايط محيطي از مزاياي يك خودروي دو ديفرانسيل بهره جست در حاليكه في المثل در جيپ صحرا دو ديفرانسيل مساويست با قفل شدن ديفرانسيل جلو و عقب و اون محدوديت هاي مذكور در بالا.
در مجموع به نظر من هم قفل ديفرانسيل مركزي چيز خيلي برجسته اي نبوده و صد البته لازمه يك خودروي دو ديفرانسيل دايم است.
اگر خودويي داراي سيستم هاي LSD or TCS و يا قفل ديفرانسيل (جلو يا عقب) بود ميتوان ادعا كرد كه داراي مزيت هاي نسبي در Offroad خواهد بود
نمایه کاربر
Captain Slow
شروع حركت
پست: 37
تاریخ عضویت: 14 ژانویه 2010, 16:15
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: تجارب در خصوص TCS,ESP , REAR DIFF LOCK and ABD

پست توسط Captain Slow » 18 ژانویه 2010, 15:56

البته غير از TCS,ESP , REAR DIFF LOCK and ABD، شايد بشه به ABS هم اشاره كرد كه واقعا در آفرود دردسر ساز مي شه. علاوه بر روش هايي كه براي قطعش هست و دوستان بهتر از من مي دوننشون، شايد بد نباشه اشاره كنم كه چند بار ترمز مكرر اون رو از مدار خارج مي كنه! (يعني چند بار سريع ترمز بگيريد و ول كنيد، چرخ قفل مي كنه!) مسلما در سطوح يخ زده و يا رمل كمك مي كنه.
نمایه کاربر
PEACE
متخصص سنگ یانگ
پست: 910
تاریخ عضویت: 01 نوامبر 2008, 19:03
نوع خودرو: Korando-Siena
محل اقامت: پشت کوه
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: تجارب در خصوص TCS,ESP , REAR DIFF LOCK and ABD

پست توسط PEACE » 18 ژانویه 2010, 16:03

Captain Slow نوشته شده:چند بار ترمز مكرر اون رو از مدار خارج مي كنه! (يعني چند بار سريعترمز بگيريد و ول كنيد، چرخ قفل مي كنه!) مسلما در سطوح يخ زده و يا رمل كمك مي كنه.
راحت ترین کار اینه که فیوزشو بردارین( از سورنا یاد گرفتم :cool: ).
برای اتومات ها، اگر یه مختصری شیب باشه و زمین هم لیز باشه( یا یخ یا سنگ ریزه)، اگر ترمز کنین، ای بی اس درگیر میشه، ولی از طرفی گیربکس اتومات هم داره فشار میاره که CRAWL ادامه پیدا کنه. اونوقت در کمال ناباوری میبینین که ماشین با سرعت 5 کیلومتر داره حرکت میکنه و هرچی هم که شما ترمز رو فشار میدین، تاثیری نداره. تو این مواقع باید دنده رو توی خلاص گذاشت تا بلافاصله متوقف شه( تاحالا 3 بار این اتفاق برام افتاده).

من هنوز برام سواله که ABD چیه. افشین جان صفحهء قبل فرمودن Automatic Break-force Distribution؛ ولی یه جا خوندم که Anti-lock Breaking Differential ه ولی هرچی فکر میکنم، میبینم ربطی بین ترمز و دیف پیدا نمیشه.

در مورد TCS هم، بعضی مدلا از ترمز استفاده میکنن ولی بعضی ها فقط گاز رو محدود میکنن(نمونش اون جیپ که توی مقالهء Car and Driver بود که از نوع ترمزی بود و رانندش ناراضی بود). اصولا" هم به نظرم فقط به درد آفرود آماتور میخوره( نظرم برعکس نظر رئیس مصطفی است که فرمودن به درد جادّه میخوره).چون اگر برای آنرود بود، نباید توی سرعت بالا قطع میشد، ولی خیلی از ماشینا توی سرعت بیشتر از 40-50 ترکشن کنترلشون غیرفعال میشه.

این 3 موردو یه بزرگواری توضیح بده، ممنونش میشم.
ارسال پست

بازگشت به “كلوپ Off Road”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 3 مهمان