فرهنگ آفرود:خوب,بد,زشت؟!

تصویر بحث و تبادل نظر در مورد Off-Road
قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. راهنمای استفاده از فوروم :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.
نمایه کاربر
پیر افرود
سرعت : 15 کيلومتر در ساعت
پست: 78
تاریخ عضویت: 22 آپریل 2012, 22:32
نوع خودرو: پاجروبهمنی دنده دستی
محل اقامت: تهران

همه دو دف ها خوب هستند این ما هستیم که گاهی بد میشویم

پست توسط پیر افرود » 05 می 2012, 14:31

با عرض سلام به همه دوستان:برای تمام کسانی که به ماشین خود تعصب دارند و در افرود هر کدام خودروی خود را بسیار برتر از خودروی دیگری میدانند باید عرض کنم تمام خودروها خوب هستند و باید با اتومبیلتان ارتباط برقرارکنید و زبانش را بفهمید و این فهمیدن یعنی اگر هر راننده ای از مکانیزم و سیستم خودروی خود اطلاع کافی داشته باشد و مقداری به مکانیکی اتومبیل اشنا شود هرگز به ماشین خود فشار بیجا نمیاورد و از هر نوعی که باشد قدر ان را میداند و از ان استفاده غیر منتقی نمیکند و در حد توان ان از ان کار مفید میکشد. اصولا فلسفه داشتن خودروی دو دف این است که در نبود جاده برای رفتن از نقطه a به b این وسیله در حد معقول ما و وسایلمان را جابجا کرده و ما را به مقصد برساند حال در این راه و سفر رود - کوه و دره و دشت و غیره هر کدام برای عبور قانون خود را دارند برای مثال شما میدانید که در بالا و پایین رفتن از کوه ماشین شما حداکثر 45 درجه شیب راتوان عبور دارد و از ان بیشتر برمیگردد و یا برای عبور از رود بستگی به میزان اببندی بودن موتور تا سیستم هواکش و ارتفاع خودرویتان از 50 سانت تا 5/1 متر عمق رود قادر به عبور خواهید بود و یا در گل و برف و یا ماسه تا زمانی که سرتاسر زیر اتومبیلتان به انها گیر نکند قادر به ادامه راه هستید . پس نتیجه میگیریم که ازماشین زبان بسته مان نباید بیش از اینها توقع داشته باشیم زیرا ما تانک نخریده ایم که تازه تانکش هم در طبیعت خشن در خیلی مکانها قادر به حرکت نیست چه برسد به ماشین دو دف ما . با عرض معذرت از شما بعضی ها وقتی سوار بر این چهار چرخ متحرک میشوند تصور میکنند که باید از در و دیوار الکی و بدون دلیل بالا و پایین رفت مثلا به محض اینکه در طبیعت مرتع و کوه سبزی می بینند انقدر بی هدف در میان سبزه ها میرانند و از کوه بالا و پایین میروندکه بعد از رفتنشان تمام مرتع و سبزه ها را در زیر چرخ هایشان له و نابود میکنند . این کارها نشانه نشناختن و نا اگاهی نسبت به وسیله نقلیه شان می باشد که اگر درکش کننداینچنین با ماشین خود و طبیعت زیبا نمیکنند .{ هر خودرویی دارید به ان و دیگر خودروها و خصوصا طبیعت و افرود احترام بگذارید } . باید بگویم که همه ما تقریبا با هم هم سلیقه هستیم چون افرود را دوست داریم و همینکه عضو این گونه سایت شدیم و باهاش حال میکنیم یعنی علایقمان شبیه همه و من مطمئنم که همه شما دوستان هم طبیعت را دوست دارید و هم عاشق حال کردن با دو دفاتون هستید و ماشینتون رو با هیچ سواری عوض نمیکنید. این فرق امثال ما با ادمهایی است که هیچ حسی به این موضوعاتی که برای ما جذاب است ندارند و به قول معروف هر کسی هم سلیقه ای دارد که باید همه به هم احترام بگذاریم . مثلا وقتی من به یک جیپ یا لندرور 30 یا 40 سال پیش هم که نگاه میکنم با هاش حال میکنم و از شکل و قیافشون لذت میبرم ولی خیلی ها هم هستند که اهل این چیزها نیستند و براشون این احساس من تعجب اوره و به من میگن ای بابا این چه زیبایی داره که ما نمیفهمیم و من در جواب بهشون میگم این فرق من با شماست . من با طبیعت انس دارم و شما از ان گریزانید وگرنه هم این جیپ زیباست و هم مثلا ان بنز و بی ام دبلیو سواری اخرین مدلی که شما خیلی عاشق ان هستید . ولی چون طبیعت بکر و وحشی برای شما زیبا نیست و با ان حال نمیکنید پس با جیپ ( منظور از جبپ همه دو دفهای واقعا افرودی است ) هم حال نمیکنید . همه اینها را عرض کردم که بگویم در نهایت همه ما افرودی های واقعی با هم دوستیم و در اولین برخورد با هم در بیابان انگار که صد سال است با هم رفیقیم و این حسن بزرگ طبیعت است که ما را این چنین با هم مرتبط میکند . و اما یک نکته دیگه که باید به صحبت هام اضافه کنم اینکه عکس انداختن با ماشینمان در طبیعت نشان دادن قدرت و همسوئی دو دفمان با ان است . مثلا حال رفتن به بلندای یک کوه و یا عبور از وسط یک رودخانه یا بالا رفتن از یک تخته سنگ این کار اگر حساب شده باشد هیچ مانعی که ندارد بلکه ابهت بیشتری به عکس میبخشد و خود من هم چه در جوانی و چه همین حالا در طبیعت برای نشان دادن قدرت و کارایی واقعی ماشینم عکسهای زیادی انداختهام و اصلا یکی از تفریحات با حال امثال ما این است که گاهی بیرون بزنیم به خاطر دلمان و عشق گرفتن فیلم یا عکس از ماشینهامون در حال عملیات افرودی که شبش در منزل پای کامپیوترمان انها را زودتر ببینیم و باهاشون حال کنیم و احیانا به دوستامون هم نشان بدهیم . اما فرق ما با ادمهای بی مسئولیت و الکی خوش در این است که اگر ما کوه بلند و زیبایی را در مسیرمان دیدیم و در صورت قابل صعود بودن وقتی به بالاترین نقطه ان با جیپمان رسیدیم از ماشین پیاده شده و کنار عشقمان می ایستیم و به قدرت ان و عظمت و زیبایی طبیعتی که در ان قرار گرفتیم میاندیشیم و از نسیمی که به صورتمان میخورد لذت فراوان برده و ارضاء میشویم عکسی انداخته و برمیگردیم و دیگر چند باره هر چه در مسیر دیدیم شخم نمیزنیم و تستهای پشت سر هم نمیکنیم چون حالمان را کرده ایم و به بالاترین بلندی چند لحضه قبل دست یافته ایم و از این بیشتر میشود فشار به ماشینمان که دوستش داریم و تا به اینجا ما را به سلامت اورده و حسابی به ما حال داده و هیچ وقت هم خراب نشده و ما را در بین راه نگذاشته . فکر کنید اگر یک کوله پشتی 30 کیلوئی پشت ما ببندند و بگویند این شیب 20 درجه را باید در تابستان و در اوج گرما مثلا 1000متر بالا بروید پس تصور کنید چه حالی به شما دست میدهد حالا فکر کنید که خارج از توان دو دفمان هر چه که هست هی بی هدف از شیب 40 یا حتی 50 درجه کوهی سنگلاخ در همان چله تابستان بالا و پایین برویم با مثلا چندین نفر سرنشین و کلی بار خوب به این عزیز زبان بسته فشار میاید و در اخر هم در وسط بیابان خراب شده و بر خلاف طراحی و ساختش مجبورش کرده اید که رفیق نیمه را شود . اینجاست که فرق بیابانی های واقعی با الکی خوشهای بی اطلاع مشخص میشود انها طبیعت دوست نیستند حتی راننده هم نیستند بلکه هوس بازند که البته تا مزاحمتی برای دیگران و طبیعت ایجاد نکردند خود میدانند مالشان هست به ما هم ارتباطی ندارد. قصد ما هم اگاهی دادن به اینگونه افراد است و من مطمئنم که هیچکدام از اعضای این سایت اینچنین نیستند و همگی خوشبختانه با درک بالا و همینطور که در گفتگوها میبینم منطقی و بسیار با شعور هستند و اشنایی با همگی شما باعث افتخار اینجانب میباشد . و به امید روزی که همه انسانها دو باره به اغوش پر محر و محبت طبیعت برگردند و دست از غریبگی با ان بردارند...
عمو ساسان
نمایه کاربر
old wolf
دنده 1
پست: 1647
تاریخ عضویت: 10 اکتبر 2009, 23:40
نوع خودرو: Proton wira -Hyosung
محل اقامت: ....

Re: همه دو دف ها خوب هستند این ما هستیم که گاهی بد میشویم

پست توسط old wolf » 06 می 2012, 00:14

:-)
قلم زيبايي داشتيد
اون عكس روي در و ديوار رو عجيب پايم :div:
TUNING TALK
نمایه کاربر
مهدی کوپه
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 111
تاریخ عضویت: 09 ژوئن 2011, 01:12
نوع خودرو: w107 پاترول ياماها
محل اقامت: تبریز

Re: همه دو دف ها خوب هستند این ما هستیم که گاهی بد میشویم

پست توسط مهدی کوپه » 07 می 2012, 17:15

كاملا موافقم.
آفرود يعنى آميختن مهارتهاى رانندگى خودتون با قابليتهاى ديناميكى ماشينتون در محضر طبيعت.
نمایه کاربر
atoun
شروع حركت
پست: 43
تاریخ عضویت: 15 سپتامبر 2011, 15:30
نوع خودرو: پاترول 2 در
محل اقامت: تهران

Re: همه دو دف ها خوب هستند این ما هستیم که گاهی بد میشویم

پست توسط atoun » 07 می 2012, 19:45

مطلب آموزنده ای بود
مرسی از عمو ساسان عزیز
نمایه کاربر
Artavil offroad
سرعت : 24 كيلومتر در ساعت
پست: 342
تاریخ عضویت: 09 آگوست 2011, 00:36
نوع خودرو: آفرودر دست ساز
تماس:

Re: فرهنگ آفرود:خوب,بد,زشت؟!

پست توسط Artavil offroad » 06 نوامبر 2012, 00:41

من فقط موندم این عشق آفرود هایی بتازگی مثل سیل وارد جامعهء آفرود شدن تادیروز کجا بودن؟؟
افرادی توفیس بوک و..با نام های جعلی ومشابه اقدام به فعالیت مینمایندلذافعالیت ایشان بدون اطلاع اینجانب و کمیته دودفرانسیال استان اردبیل وکلوپ آرتاویل آفرودمیباشد!!
نمایه کاربر
Faust
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 111
تاریخ عضویت: 19 دسامبر 2011, 09:43

Re: فرهنگ آفرود:خوب,بد,زشت؟!

پست توسط Faust » 06 نوامبر 2012, 03:27

با سلام

تا الان یک تنه همه صفحات رو خوندم و کلی استفاده کردم از فرمایشات دوستان. در ابتدا عرض کنم که ماشین ندارم، اما خاطرات فراوانی از آفرود و طبیعت گردی دارم.
دوست عزیز، پیر آفرود به مطالب قشنگی اشاره کردند.

من هیچ کاری به رفتار دیگران ندارم، چرا که جای دیگران نیستم، پس نمیتونم حکم به خوب بودن یا بد بودن اعمال دیگران بدهم. اما درباره رفتار خودم میتونم. میتونم اگر بد رفتار میکنم، نسبت به اصلاح رفتارم به خودم، رفتار صحیح رو گوشزد کنم. بعد از خوندن همه مطالب داشتم به این فکر میکردم که رفتار ناشایست برخی افراد در زمینه آفرود یا استفاده ناصحیح از خودرو شاسی بلند به چه دلیل میتونه باشه؟! و اینکه چطور میشه اون چیزی که ما ازش به عنوان فرهنگ صحیح آفرود در ایران اسم میبریم (و معتقدیم که آنچنان وجود نداره،)، بین همه علاقمندان و دارندگان خودروهای شاسی بلند و دو دیفرانسیل جا بیفته؟!

خودم رو مثال میزنم. وقتی هیچ مرجعی برای هدایت من در زمینه درست، وجود نداره، چطور میشه از من انتظار داشت که رفتاری مطابق با اونی که شما بزرگواران ازش به عنوان هنجار و فرهنگ صحیح یاد میکنید، از من سر بزنه؟ شرط اول رو من برای همه یکسان میذارم. همه ما به عنوان یک ایرانی، با اعتقادات و عقایدی رشد میکنینم که در اون، آزار دادن و نابود کردن همیشه زشته. شاید من یاد نگرفتم چه کاری درسته، شاید دستورالعملی برای انجام کاری که درست تلقی میشه رو ندارم و به همین دلیل، اگر جوان هستم، ناخواسته بنا بر مقتضیات سن و سالم عمل میکنم! یا اگر در شرایط سنی و یا موقعیتی دیگر، اون جوری که فکر میکنم درسته! و در نهایت هم طبیعت رو از بین میبرم و هم ناخواسته زیان مالی برای خودم ایجاد میکنم و گاهاً برای جان خودم و دیگرانی که در معرض رفتار اشتباه من قرار دارند.

من دوست دارم رفتار صحیحی داشته باشم. اما چطور؟؟!! هیچ دستورالعملی در این زمینه نیست. نهایتاً پس از جستجو در اینترنت، میتونم به جاهایی سرک بکشم که فقط توضیحات در زمینه تقویت و فروش لوازم آفرود دارند و بس! تکلیف من چیه؟ بعد از صرف هزینه که بعضاً بیمورد هم هست، شروع میکنم به آزمون و خطا و چون مغرورم، سعی میکنم خودم یاد بگیرم. نتیجه چی میشه؟ میشه اون چیزی که میگیم زشت.

تا اینجا همه موارد و مسایل مربوط به چیزی که از یک راننده آفرود نباید سر بزنه، ذکر شد و مفصلاً دوستان و بزرگواران، شرح و بسط دادن. دوستان با تجربه ی زیادی تا اینجا قلمفرسایی کردند و بزرگوارانی که تجربیاتی ارزنده در این زمینه دارند، خوشبختانه همراه ما هستند.

به عنوان یکی از اعضای خانواده TT ، پیشنهادی دارم، بیایید از خودمان شروع کنیم. همینجا دستورالعملی برای یک آفرودر یا طبیعت گرد با شاسی بلند یا اون چیزی که به عنوان فرهنگ صحیح انتظار داریم از دیگران هم سر بزنه، تالیف کنیم. چه اشکالی داره؟ مطمئن باشید هستند کسانی به دونستن این موارد نیاز دارند. شاید خیلی از پیشکسوتهای آفرود باورشون نشه که همین الان به عنوان الگو، خیلی جاها دیده میشن، اما کمتر این رفتار صحیح رو آموزش میدن.

میشه این تاپیک رو به جایی برای آموزش تبدیل کرد، یادمون باشه حتی یک نفر هم از این اطلاعات استفاده کنه و نسبت به اصلاح روش نادرست خودش در رانندگی با شاسی بلند و دو دیفرانسیل، اقدام کنه، به این معنی است که این مورد فرهنگ سازی شده. اطمینان دارم که اثر بیشتری هم میتونه داشته باشه. وقتی من یاد بگیرم، میتونم به دیگری این رو متذکر بشم و بگم که این کار صحیحه. اما باید در ابتدا به خودمون فرصت بدیم. بیایم شروع کنیم و بگیم که:
1- فرهنگ صحیح آفرود چیه؟ تعریف من از رفتار صحیح در آفرود چیه؟
2- برای گسترش این فرهنگ در جامعه چه کار کردیم و چه کار میتونیم بکنیم؟
3- چرا فردی فلان رفتار ناشایست رو انجام میده در آفرود؟
4- آیا اون فرد از اشتباه بودن رفتارش اطلاع داره؟
5- آیا من این رفتار اشتباه رو انجام نداده ام برای یاد گرفتن رفتاری که الان از اون به عنوان هنجار و درست یاد میکنم؟
6- آیا خوشحال نمیشدم که شخصی این رفتار صحیح رو در ابتدای تجربه ی آفرود، به من یاد میداد؟
7- رفتارهای صحیح دیگرانی که در سایر نقاط دنیا، از دید من صحیح است، چگونه است؟
8- رفتار درست من در آفرود چه تاثیری بر دیگران داشته؟
9- ...

خواهش میکنم به جای ایراد گرفتن از همدیگه، بیایم و از تجربیات صحیح خودمون بگیم. تصاویر و فیلم های طبیعت گردی و آفرود و صحرانوردی و کوهنوردی و ... خودمون رو همینجا به اشتراک بذاریم و با ذکر نکات مثبتی که انجام دادیم و پرهیز از کارهایی که نباید انجام بدیم، دیگران رو تشویق کنیم که از این رفتارها پیروی کنند.

بزرگمهر حکیم میگه: همه چیز را همگان دانند و همگان هنوز از مادر زاده نشده...
یادمون باشه موردی رو که ما طی سالها تجربه در آفرود به دست آوردیم و به سادگی از کنارش میگذریم، شاید خیلی ها محتاج دونستنش باشند. بهتر نیست اول راه رو نشون بدیم و بعد انتظار داشته باشم که کسی به بیراهه نره؟! شاید کسی که اشتباه میکنه، نمیدونه درست چیه. هم در زمینه فنی(اطلاعات کلی) و هم برخورد با طبیعت.

امیدوارم از بحث اصلی هم خارج نشده باشم. هر چند ایمان دارم دوست عزیزی که استارت این تاپیک رو زده و همچنین سایر دوستان، موافق ادامه روند این گفتگوها برای رسیدن به یک هدف که همون بالا بردن فرهنگ صحیح آفرود و رانندگی با شاسی بلند هست، باشند...
به امید روزی که بیشترین و بهترین رانندگان آفرود و طبیعت گرد دنیا، ایرانی باشند و بالاترین استانداردها رو در این زمینه داشته باشند.
دیگرانی که ما در زمینه آفرود در دیگر کشورها، خوب میبینیم هم یه روزی و از یه جایی شروع کرده اند. همیشه سفرهای بزرگ با یک قدم آغاز میشه.

سبز باشید :eek:
کار غلط، غلطه، حتي اگه همه انجامش بدن... کار درست، درسته، حتي اگه هيچ کس انجامش نده!!!!!!!
علی هستم.
نمایه کاربر
soheilspeedart
سرعت : 15 کيلومتر در ساعت
پست: 64
تاریخ عضویت: 08 آگوست 2011, 00:09
نوع خودرو: لنسر ایولوشن (Evo)
محل اقامت: آواره

Re: فرهنگ آفرود:خوب,بد,زشت؟!

پست توسط soheilspeedart » 13 نوامبر 2012, 15:04

صفحات اول تاپیک واقعا ... که خوشبختانه با دخالت سایر دوستان مسیر تاپیک اصلاح شد
چه دلیلی داره که مثلا من اینجا بیام بگم همسایه پایینی ما عقده ای هست که شاسی بلند خریده، عمو کوچیکه م تازه به دوران رسیده س و رفته شاسی بلند خرید و... (منظورم شخص خاصی نیست، در کل می گم)

طرف میره مثلا پارس می خره، میگن یارو فلان قدر پول داره ولی گدا رفته پارس خریده، عوضش کنه بره CLS بخره، می گن تازه به دوران رسیده تا دیروز پراید سوار می شد!!!
این چه کاریه که اصرار داریم عقده های نهان کودکی همدیگه رو واسه دیگران جار بزنیم؟!

رفتم یه بنز قدیمی (w123) خریدم، واسه بازسازی ش و... یکی می گه این عقده ای دستش به فلان نمی رسه رفته اینو گرفته، یکی می گه ک..خله، آدم رو دیوونه می کنن، آقا من عشق ماشین کلاسیک هستم، شما عشق آفرود با ماشینی، یکی با موتور می ره آفرود، یکی با دوچرخه، یکی هم پای پیاده. حالا هر کی به اون یکی بگه عقده ای؟!

طرف از تیپ ماشین شاسی بلند خوشش میاد، حالا چون شما با ماشینت می ری کوه، اونم حتما باید بره؟! یا دلش می خواد یه شاسی بلند شهری سوار شه، اشکالش چیه آخه که محکوم می شه برچسب بخوره؟

واقعا صفحات اول این تاپیک ناراحت کننده بود


در مورد آفرود هم، درسته ماشین آفرودی ندارم، اما خوب طی همین چند ماهی که با موتور همراه دوستان آفرود میریم، باید عرض کنم که توی مسیرها و جاهای مختلف مسیرهای آفرودی تقریبا مشخص هست و به قول دوستمون کسی از اون مسیر دیگه خارج نمی شه، ضمن اینکه اکثر دوستان آفرودی بخصوص قدیمی ها روی مسائل زیست محیطی حساسیت نشون می دن و حداقل تازه واردهای گروه رو به این سمت ترغیب می کنن.

به هر حال به نظر من به جای اینکه مشغول برچسب زدن به شاسی بلند سوارها باشیم، بیشتر در مورد آفرود صحبت کنیم، در مورد رفتارمون موقع آفرود، تا من که می رم آفرود بدونم چطوری رفتار کنم پسندیده تره، و غیر آفرودی ها هم به جای اینکه وقتی چهار تا ماشین و موتور رو می بینن به جای تیکه انداختن، کار ما رو مثل هر ورزش دیگه ای قبول کنن. (مثلا توی یه مسیر یکی از موتورها سر خورد به سمت دره، چند نفری سعی داشتیم مانع سقوط موتور بشیم و بکشیمش بالا، یه خانم مسن ما رو تماشا می کرد و می گفت خدایا جوونای ما رو هدایت کن!!! :دی )
نمایه کاربر
vagvene
سرعت : 22 كيلومتر در ساعت
پست: 256
تاریخ عضویت: 20 فوریه 2011, 10:11
نوع خودرو: RANGE ROVER 1978
محل اقامت: کرج

Re: فرهنگ آفرود:خوب,بد,زشت؟!

پست توسط vagvene » 28 اکتبر 2013, 15:55

با سلام به همه اساتید
راستش بعد از مطالعه این تاپیک واقعا متعجب شدم که موضوع به این جالبی و مهمی چطور این همه وقت داره خاک میخوره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پس کجایند این پیشکسوتان و کهنه سواران آفرود تا بیایند و زکات علمشون رو بپردازند؟؟؟؟؟؟؟
بابا یکم فعالیت کنند این آفرودرها :-x :-x :-x :-x
حسین هستم
ارسال پست

بازگشت به “كلوپ Off Road”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 2 مهمان