فرهنگ آفرود:خوب,بد,زشت؟!

تصویر بحث و تبادل نظر در مورد Off-Road
قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. راهنمای استفاده از فوروم :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.
نمایه کاربر
S.M.M
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 188
تاریخ عضویت: یک شنبه 22 شهریور 1388, 3:36 pm
نوع خودرو: Range Rover 1975
محل اقامت: چالوس-تهران
تماس:

فرهنگ آفرود:خوب,بد,زشت؟!

پستتوسط S.M.M » دو شنبه 1 آذر 1389, 9:23 pm



لسلام به همه ی دوستان عزیز
چند وقتی میشه که در فکر یک تاپیک جدید بودم و بعد از مشورت گرفتن از سورنای عزیز گفتم بحث رو در موردش شروع کنیم.
آقا مسئله اینه:
آیا چیزه به اسم فرهنگ آفرود در ایران وجود داره ؟ اگه هست خوبه؟بده؟زشته؟
قدیما, یعنی زمان بچگی های ما یه عده ی کمی شاسی بلند سوار بودن....تا اینکه واردات ماشین آغاز شد...به علاوه فعالیت های مجلات خودرو( به ویژه مجله ماشین) مفهومی به نام "آفرود" رو به مردم شناسوندن....
به خودی خود تا اینجاش خیلی خوبه....ولی من احساس می کنم یه جای کار می لنگه....
من احساس می کنم فرهنگ این ماشین ها در ایران درست جا نیفتاده... یعنی مردم اون طور که باید به این ماشین ها نگاه نمی کنند. برای این که کمی سازماندهی شده تر مسئله رو بشه بررسی کرد من با اجازتون یه دسته بندی ارائه می کنم و دوستان لطف کنن و اون رو کامل کنن.
چرا ملت در ایران شاسی بلند سوار می شن:
1- بعضی به دلیل شغلشون باید به جاهای صعب العبور برن( ماشین شخصی یا شرکتی).
2- بعضی برای کار های روزمره در شهر از این ماشین ها استفاده می کنن چون اغلب این ماشین ها دارای ارزش اقتصادی زیادی هستند و بیانگر پرستیژ اجتماعی هستند.
3- بعضی برای کار های روزمره در شهر از این ماشین ها استفاده می کنن چون معتقد به ایمنی بالای این خودرو ها هستند.
4- بعضی برای اون چه "دور-دور" خونده میشه سوار این ماشین ها میشن چون معتقد به جذاب بودن این خودرو( و مردونه بودنشون در صورت مذکر بودن راننده!) هستند.
5- بعضی به دلیل قیمت پایین مدل های قدیمی و به دلیل شرایط اقتصادی سوار این ماشین های میشن.
6- بعضی عشق بازسازی و کلاسیک هستن و بین این ماشین ها کیس های مناسب برای کلاسیک سازی کم نیستند.
7- بعضی برای شکار سوار این ماشین می شن.
8- بعضی فقط برای دیدن طبیعت سوار میشن.
9- بعضی هم "فقط" به عشق آفرود آخر هفته ماشین شاسی بلند می خرن.
10- متفرقه که یاری شما رو می طلبه!

حالا اول دوستان لطف کنن کمک کنن تا این لیست رو کامل کنیم. بعد به کمک هم دونه دونه این موارد رو تحلیل کنیم. تا به این نتیجه برسیم که کدوما خوبن؟ کدوما بد؟ و کدوما زشت!؟
مطمئن هستم که این کلوپ به عنوان یکی از فراگیر ترین اجتماعات شاسی بلند سوار ها و شاسی بلند دوستان میتونه هم جامعه ی آماری خوبه رو در اختیارمون قرار بده و هم در راستای فرهنگ سازی حتی در سطح کشور موثر باشه.

نمایه کاربر
nikn60
شروع حركت
پست: 43
تاریخ عضویت: پنج شنبه 22 مهر 1389, 7:27 pm
نوع خودرو: پاترول PATROL
محل اقامت: تبریز
تماس:

Re: فرهنگ آفرود:خوب,بد,زشت؟!

پستتوسط nikn60 » دو شنبه 1 آذر 1389, 10:06 pm



پزآفا پز یادت رفته کسی رو می شناسم رونیز داره ولی تو یک سال و نیم هنوز از کمک استفاده نکرده غیر از یه بار تو برف خیابون ، یکی دیگه قد یه لندرور خرج لندرورش کرده ولی جاده خاکی نمیره. رونیز شماره 2 اینم خاکی نمیره بهونه هم اینه که ماشین خانوممه. اینا فقط می خوان پز ماشین رو بدن، به نظرم تو ایران کسی که لندکروز یا مورانو میخره عمرا نمیتونه آفرود بره و حق هم داره چون یه خراش با شاخه درخت یه سنگ به کف یا بدنه باعث میشه 10% قیمت ماشین افت کنه.

نمایه کاربر
Bily
متخصص E21
پست: 956
تاریخ عضویت: پنج شنبه 8 مرداد 1388, 6:40 pm
نوع خودرو: Roniz. 206. BMW E21

Re: فرهنگ آفرود:خوب,بد,زشت؟!

پستتوسط Bily » دو شنبه 1 آذر 1389, 10:09 pm



سلام

خوب من مدت مدیدی منتظر چنین بحثی بودم، چند بارم خواستم شروع کنم که به دلایلی منصرف شدم

اینطور که شما بحث رو شروع کردین، من اینطور نتیجه می گیرم که قصد شما بیشتر بررسی استفاده از خودروی شاسی بلند بین فرهنگ ها و اجتماعات مختلف جامعه هست، اما من بیشتر دنبال بررسی عمل " آفرود رفتن" هستم.

خوب همه شاهد هستین که روز به روز آفرود روی داره تو جامعه باب تر می شه و عده زیادی بهش روی می آرن، اما واقعا فرهنگش هم داره پا به پاش پیشرفت می کنه؟ نه! من فکر نمی کنم!

چرا با یک صفر انقده حرف و حدیث باید بلند شه و صدای دوستداران محیط زیست و غیره در بیاد؟
چرا جنگل بان باید مانع از ورود شما به جنگل بشه و بگه کار همتون آشغال ریختن و آتش زدن جنگله؟
چرا یه دو دیف تا دندون مصلح در یک مکانی که کلی آدم نشسته یک دفعه باید پرگاز بزنه به تپه و میان خاک و خلش هرچی فحش هست واسه خودش بخره؟
چرا باید ساعت 2 صبح یک کاروان دو دیف با سرعت و گرد و خاک کنان با سوت و کف زدن و جیغ و موزیک و چراغ سکوت دشت و بیابون رو بهم بزنه؟

آخرش تر و خشک با هم می سوزن و نمی گن شما با بقیه فرق دارین و ....، هممون رو در آخر تو یک کاسه می کنن

خلاصه که من دوست دارم حالا که این تاپیک باز شده، روی فرهنگ آفرود رفتن نه فرهنگ ماشین شاسی بلند داشتن بحث کنیم و خدا رو چه دیدن، شاید تونستیم قدمی توش برداریم.

اگه فکر می کنین که گفته های من مربوط به این تاپیک نیست ، گوشزد فراموش نشود

ممنون
لطفا در خیابان آشغال نریزید

نمایه کاربر
KingSpeed
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 197
تاریخ عضویت: دو شنبه 3 اسفند 1388, 9:38 am
نوع خودرو: 111sX / کویر رادیسون
محل اقامت: شیراز - بوشهر
تماس:

Re: فرهنگ آفرود:خوب,بد,زشت؟!

پستتوسط KingSpeed » دو شنبه 1 آذر 1389, 10:10 pm



سلام خدمت اس ام ام عزیز و سایر دوستان
در اینکه فرهنگ آفرود خوب و کامل جا نیفتاده شکی نیست و واقعا لنگ میزنه اما :

دسته بندی خوب و نصبتا کاملی رو شما گفتی

اما من با یه سری گذینه ها بیشتر موافقم

اول از همه یه عده ای هستن که به خاطر کلاس گذاشتن به قول خودمون میرن دور این ماشینا و معمولا پاشون به جاده خاکی باز نمیشه

خدا رو شکر تو ساختمون ما کل این نمونه ها هست که همه رو خدمتتون عرض میکنم به ترتیب شغل و آدم ها

این نمونه ی بالا همسایمون که سانتافه داره و وقتی میخواد با خونواده بره شامی چیزی بیروت بخوره با این ماشین میره و ماشین شهریش پرایده و با پژو میرن مسافرت اغلب

یه عده به خاطر شرایط کاریشون مصل یه همسایمون که مهندس راه سازی هست و با پاترول میره میپره و 206 اس دی ماشین شخصیشه

و یکی دیگه که مهندس کشاورزیه و با پاژن میره و بر میگرده یه 405 هم داره + HB

عده ای هم مثل اون پسر همسایون که بابا طلا فروشه و مایه دارن و اهل شکار و عشق و حال و ماهی گیری که پایه خودمونه و بلیزر داره .

اما با یه نگاه کوچیک میشه فهمید اکثر ( جسارت نباشه ) برا کلاس گذاشتن و این صحبت ها میرن سمت این ماشینا حتما توجه هم کردید که نگاه ها بیشتر به سمت شاسی بلندای مدرن امروزیه به عبارتی
DooDoo-ChiChi

نمایه کاربر
Arsalan
خودروساز
پست: 4505
تاریخ عضویت: پنج شنبه 6 فروردین 1388, 8:13 pm
محل اقامت: کرج-مهرشهر
تماس:

Re: فرهنگ آفرود:خوب,بد,زشت؟!

پستتوسط Arsalan » دو شنبه 1 آذر 1389, 10:32 pm



علاقه !
chevrolet camaro z28 1997
buick electra limited hardtop 455 1976
hyundai grandeur 2012
lifan x60 2016

نمایه کاربر
B E H Z A D
شروع حركت
پست: 18
تاریخ عضویت: یک شنبه 22 آذر 1388, 10:50 pm
نوع خودرو: كمري گرند2005و206و..
محل اقامت: تهران

Re: فرهنگ آفرود:خوب,بد,زشت؟!

پستتوسط B E H Z A D » دو شنبه 1 آذر 1389, 10:35 pm



سلام
اضافه فرماييد:
هر كه بزرگتر و قويتر ..... حقش(حق تقدمش) بيشتر!!!
البته اين فرضيه در تهران (و يا ايران) فقط صادق نيست بلكه در تمام دنيا از كابل و باماكو (پايتخت مالي) گرفته تا لس آنجلس و ژنو .... يكي از مزاياي شاسي بلند سواري اين است كه هيكل بزرگ حرف اول را در روابط ترافيكي ميزند البته جي ال كا و پرادو و لندكروز و مورانو و موهاوي و ...
و ساير شاسي بلند هاي چندين (يا چند صد) ميليوني در مواجهه با وانت نيسان و مشابهات از شمول اين تئوري خارج هستند!
به نظر من دلايل زياد ديگري هم مخصوصاً در مورد گران قيمتها (نظير عقده حقارت و تازه به دوران رسيدگي و ....) به غير از موارد شمارش شده بالا وجود دارد كه عزيزان به مرور مطرح خواهند كرد ولي نكته خوبي را يكي از دوستان در بالا مطرح كردند كه همه جا (و در ايران بيشتر)، هميشه خشك و تر با هم ميسوزند و نكته ديگر اينكه خوب و بد و زشت بودن در فرهنگهاي مختلف ملل امري نسبي است.
شايد فرهنگ شاسي بلند سواري در ايران بيشتر از اينكه به خاطر مسايل فني و نياز باشد بيشتر تابع دنبال طرز تفكر جا افتاده در اذهان عامه مردم است ... دوستاني كه سنشان ميرسد قضيه بنز لانگ سواران (اوايل انقلاب) و پاجيرو سوران (حدود دهه 1370) را احتمالاً به ياد مي آورند.
آخرين ويرايش توسط 3 on B E H Z A D, ويرايش شده در 0.

نمایه کاربر
KingSpeed
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 197
تاریخ عضویت: دو شنبه 3 اسفند 1388, 9:38 am
نوع خودرو: 111sX / کویر رادیسون
محل اقامت: شیراز - بوشهر
تماس:

Re: فرهنگ آفرود:خوب,بد,زشت؟!

پستتوسط KingSpeed » دو شنبه 1 آذر 1389, 10:41 pm



B E H Z A D نوشته شده:سلام
اضافه فرماييد:
هر كه بزرگتر و قويتر ..... حقش(حق تقدمش) بيشتر!!!
البته اين فرضيه در تهران (و يا ايران) فقط صادق نيست بلكه در تمام دنيا از كابل و باماكو (پايتخت مالي) گرفته تا لس آنجلس و ژنو .... يكي از مزاياي شاسي بلند سواري اين است كه هيكل بزرگ حرف اول را در روابط ترافيكي ميزند البته جي ال كا و پرادو و لندكروز و مورانو و موهاوي و ...
و ساير شاسي بلند هاي چندين (يا چند صد) ميليوني در مواجهه با وانت نيسان و مشابهات از شمول اين تئوري خارج هستند!
به نظر من دلايل زياد ديگري هم به غير از موارد شمارش شده شما وجود دارد و كه عزيزان به مرور مطرح خواهند كرد.

سلام دوست عزیز
من قصد جسارت ندارم اما با این نظر کاملا مخالفم و این که سر زبونا نمیدونم نیسان فلان افتاده و نمیدونم فلان ماشین ال و فلان ماشین بل همیش در حده حرفه و هیچ وقت هم نمیشه بحث هیکل رو به روابط ترافیکی ربط داد اگه به هیکل باشه فکر کنم مثلا یه ماک کشنده با یه بار مصلا کارخونه متحرک حرف بیشتری داشته باشه اما تو کدوم ترافیک میتونه فرار کنه بلکه خودرو های کوچیک و جمع جور از این لحاظ مقدم ترن پس به نظر من این حرف یا نظریه شما رو رد میکنم .

جسارت نشده باشه
DooDoo-ChiChi

نمایه کاربر
Pourna
دنده 1
پست: 1568
تاریخ عضویت: چهار شنبه 8 خرداد 1387, 6:27 am
نوع خودرو: Resedagrun E21

Re: فرهنگ آفرود:خوب,بد,زشت؟!

پستتوسط Pourna » دو شنبه 1 آذر 1389, 10:52 pm



nikn60 نوشته شده: به نظرم تو ایران کسی که لندکروز یا مورانو میخره عمرا نمیتونه آفرود بره و حق هم داره چون یه خراش با شاخه درخت یه سنگ به کف یا بدنه باعث میشه 10% قیمت ماشین افت کنه.

من لندکروز دیدم که آفرود بره
پرادو و هایلوکس آفرود باز هم زیاد هست
یه بار تو یه مسابقه x3 شرکت کرده بود
پس درست نیست که بگین هرکی پرادو داره ...
مورانو که اصلا ماشین آفرود نیست برادر . شما به زیرش نگاه بکن یا یه بار شتابش رو تست کن :div: دنده کمک هم نداره . فقط قدش بلنده
WRITE THE STREETS

نمایه کاربر
Dixel
دنده 3
پست: 3201
تاریخ عضویت: شنبه 7 اردیبهشت 1387, 1:31 am
نوع خودرو: Hatchback
محل اقامت: تهران
تماس:

Re: فرهنگ آفرود:خوب,بد,زشت؟!

پستتوسط Dixel » دو شنبه 1 آذر 1389, 11:02 pm



همینطوره.. باید یه تفکیکی بین خودروهای اس یو وی و آفرود قایل شد.
سلیقه ایرانیا وقتی پولدارتر میشن اصولا امریکاییه.. ملاشینای شاسی بلند و اس یو وی گنده رو ترجیح میدن ولی لزوما نه برای وجه آفرودش .
جمله ای که از خیلی از شاسی بلند سوارا میشنوی اینه که اون بالا سلطان جاده ای! نمیدونم یه جا خوندم بعضیا دوست دارن توی ماشینشون به آسفالت نزدیک تر باشن و از پایین برونن.. بعضیا از بالا به جاده نگاه کنن. بالاخره سلایق و نگاه ها متفاوته..

نمایه کاربر
B E H Z A D
شروع حركت
پست: 18
تاریخ عضویت: یک شنبه 22 آذر 1388, 10:50 pm
نوع خودرو: كمري گرند2005و206و..
محل اقامت: تهران

Re: فرهنگ آفرود:خوب,بد,زشت؟!

پستتوسط B E H Z A D » دو شنبه 1 آذر 1389, 11:19 pm



KingSpeed نوشته شده:
B E H Z A D نوشته شده:سلام
اضافه فرماييد:
هر كه بزرگتر و قويتر ..... حقش(حق تقدمش) بيشتر!!!
البته اين فرضيه در تهران (و يا ايران) فقط صادق نيست بلكه در تمام دنيا از كابل و باماكو (پايتخت مالي) گرفته تا لس آنجلس و ژنو .... يكي از مزاياي شاسي بلند سواري اين است كه هيكل بزرگ حرف اول را در روابط ترافيكي ميزند البته جي ال كا و پرادو و لندكروز و مورانو و موهاوي و ...
و ساير شاسي بلند هاي چندين (يا چند صد) ميليوني در مواجهه با وانت نيسان و مشابهات از شمول اين تئوري خارج هستند!
به نظر من دلايل زياد ديگري هم به غير از موارد شمارش شده شما وجود دارد و كه عزيزان به مرور مطرح خواهند كرد.

سلام دوست عزیز
من قصد جسارت ندارم اما با این نظر کاملا مخالفم و این که سر زبونا نمیدونم نیسان فلان افتاده و نمیدونم فلان ماشین ال و فلان ماشین بل همیش در حده حرفه و هیچ وقت هم نمیشه بحث هیکل رو به روابط ترافیکی ربط داد اگه به هیکل باشه فکر کنم مثلا یه ماک کشنده با یه بار مصلا کارخونه متحرک حرف بیشتری داشته باشه اما تو کدوم ترافیک میتونه فرار کنه بلکه خودرو های کوچیک و جمع جور از این لحاظ مقدم ترن پس به نظر من این حرف یا نظریه شما رو رد میکنم .

جسارت نشده باشه

نه خواهش ميكنم هر كه نظر خود را دارد ولي با عرض معذرت و روم به ديوار اولاً مثلاً صحيح است.
ثانياً بحث ما در مورد فرهنگ آفرود است و نه ماشين جمع و جور و فرار از ترافيك!
خوب اين واضح و مبرهن است كه ماشين جمع و جور و كوچك را به خاطر مشكلات كمتر آن در مواجهه با ترافيك مردم ميخرند و اين مطلب (صحيح و اقتصادي و عقلاني) ربطي به موضوع مطروحه ندارد.
خوب دقت كنيد نحوه رانندگي يك فرد معين مثلاً با پرايد و همان فرد با بليزر كاملاً متفاوت خواهد شد.


بازگشت به “كلوپ Off Road”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 3 مهمان