تعمیر موتور فن رادیات

مدیر انجمن: morbid

ارسال پست
نمایه کاربر
black_roz
سرعت : 22 كيلومتر در ساعت
پست: 251
تاریخ عضویت: 03 می 2012, 08:09
نوع خودرو: ريو
محل اقامت: shiraz
Has thanked: 0
Been thanked: 0

تعمیر موتور فن رادیات

پست توسط black_roz » 28 اکتبر 2016, 18:54

سلام دوستان
چند روز پیش متاسفانه ماشین جوش آورد و از اون جایی که در رادیات هم عمل نکرد فشار زد پلاستیک بالای رادیات رو ترکوند
بعد از تعویض رادیات باز ماشین جوش آورد که دیدم بله فن ماشین کار نمیکنه
خیلی از دوستان مشکل موتور فن داشتن و نو خریداری کردن در صورتی که با هزینه کم قابل راه اندازی هست دربیشتر موارد
خب بریم سراغ آموزش :
1-در مرحله اول باید فن رو از روی رادیات جدا کنیم .
واسه این کار نیاز نیست حتما رادیات پیاده بشه اول ژنت بالای رادیات رو جدا میکنیم (میشه فقط سمت رادیات رو آزاد کنید و نگهش دارید عقب) بعد دوتا پیچ بالایی فن رو کامل باز کنید و دوتا پیچ هم زیر هم شل کنید. با بکس از بالا هم راحت میشه شل کرد پیچ هارو.سوکت مربوط به موتور فن و بست کمربندی رو جدا کنید و فن رو بکشید بالا
2-بعد از پیاده سازی فن مهره پروانه فن رو باز کنید و پروانه رو جدا کنید. اگر پروانه جدا نشد یک میله از پشت بزارید لبه پروانه و چند ضربه آروم بزنید دور لبه پروانه جدا میشه
3-در این مرحله سه تا پیچ بدنه فلزی موتور رو وصل کرده به بدنه پلاستیکی فن این سه پیچ هم باز کنید
4-خب در این قسمت خارهای پشت موتور رو آزاد کنید تا نگه دارنده پلاستیکی پشت موتور آزاد بشه .در زیر عکس خاهار و نگه دارنده پلاستیکی مشخصه
تصویر
تصویر
5-خب در این قسمت ذغال ها و آرمیچر پیداست.برای خارج کردن آرمیچر باید خار های شافت که جلو موتور هست رو آزاد کنید و آرمیچر رو بیرون بکشید.به دلیل وجود آهن ربای قوی ممکنه یکم سخت بیرون بیاد آرمیچر
تصویر
6-خب الان کل موتور اوراق شده.اگر مشکل از آرمیچر هست آرمیچر رو در صورت امکان تعویض و اگر پیدا نکردید میتونید بدید سیم هاشو باز کنن و دوباره واستون بپیچن آرمیچر رو.
در اکثر موارد آرمیچر مشکلی نداره و مشکل اصلی کوتاه شدن ذغال ها هست .
تصویر
7-اگر مشکل از ذغال بود باید ذغال عوض بشه ولی ذغال فابریک نایابه و پیدا کردنش سخته.من از ذغال فن پراید استفاده کردم.ذغال فن پراید دو مدل هست یک مدل سیمش از پشتش خارج شده یک مدل از بغل ما اون مدلی که از بغل خارج شده مد نظرمون هست .به قیمت 8000 تومان
8-تو این مرحله باید ذغال رو اطرافش رو بسابونیم تا اندازه بشه.
تصویر
فقط نکته ایی که در مورد ذغال پراید هست اینه که ضخامتش کمتر از ضخامت خود ذغال فابریکه .واسه اینکه بالا و پایین نشه سر جاش یک تکه طلق رو مربعی ببرید و از وسط تا کنید و بچسبونید کف جای ذغالی تا تکون نخوره و مثل یک فنر ذغال رو فشار بده بالا.تو عکس زیر جایی که با خط قرمز مشخص کردم.
تصویر
تصویر
فقط نکته ایی که فراموش کردم بگم اینه که واسه خارج کردن ذغال فابریک باید ورق فلزی پشت فنر رو بکشید بالا توجه کنید دو طرف ورق خار هست باید با پیچ گوشتی دو سو کوچیک خارها رو صاف کنید.تو عکس بالا مربع های زرد رنگ
9-ذغال ها رو جا زده .فنر پشت ذغال هارو گذاشته و از حرکت روون ذغال ها رو به جلو و عقب اصمینان حاصل کنید.سیم ذغال هارو سر جاشون لحیم کنید.
10-آرمیچر را جا زده ،خارهای شافت جلویی را زده و در آخر در پوش پشتی رو جا زده.برای هل دادن ذغال ها به عقب میتونید از چاقو استفاده کنید.البته اگر از یک نفر کمکی استفاده کنید خیلی کارتون راحتتره .خارهای پشتی رو برگردونید روی در پوش پشتی و کار تمام

در آخر باید بگم اگر مشکل از آرمیچر نبود و فقط ذغال ها بود نیازی به انجام مراحل 2-3-5 نیست.
یک نکته دیگه که هست اینه که ذغال فن پراید جنسش نرم تر از فابریک هست و ممکنه زود تموم بشه
نمایه کاربر
black_roz
سرعت : 22 كيلومتر در ساعت
پست: 251
تاریخ عضویت: 03 می 2012, 08:09
نوع خودرو: ريو
محل اقامت: shiraz
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: تعمیر موتور فن رادیات

پست توسط black_roz » 28 اکتبر 2016, 19:27

نمایه کاربر
Vhid134
دنده 1
پست: 1927
تاریخ عضویت: 24 سپتامبر 2011, 18:06
نوع خودرو: RIO LS-L90 AT
محل اقامت: رشت
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: تعمیر موتور فن رادیات

پست توسط Vhid134 » 17 ژانویه 2017, 22:27

سلام
خیلی عالی .ایکاش یکی این کار رو زودتر انجام میداد تا دوستانی که موتور عوض کردن این کار رو نمیکردن.
نمایه کاربر
Vhid134
دنده 1
پست: 1927
تاریخ عضویت: 24 سپتامبر 2011, 18:06
نوع خودرو: RIO LS-L90 AT
محل اقامت: رشت
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: تعمیر موتور فن رادیات

پست توسط Vhid134 » 17 ژانویه 2017, 22:43

سلام
خیلی عالی . :-) :-)
ایکاش یکی این کار رو زودتر انجام میداد تا دوستانی که موتور عوض کردن این کار رو نمیکردن.
ارمیچر دست پیچه؟
برای کامل شدن کار میشه کلکتور رو دادتراشکاری تا یه پالس از رو ش برداره چون زغال قبلی رو کلکتور جا انداخته و کمی گود شده از طرفی تمام سطح نشیمن زغال جدید باتوجه به این که فابریک خودش هم نیست روی کلکتور نمی نشینه با این کار،هم سطح نشیمن زغال یک دست میشه وهم رسانایی بهتری ایجاد میشه تو طول عمر زغال هم تاثیر داره . حتما بعد از تراش با یه چیز نوک تیز نرم شیار بین کلکتور ها باید تمیز بشه.
نمایه کاربر
M.V
فعال کلوپ ریو
پست: 5921
تاریخ عضویت: 26 فوریه 2012, 09:39
نوع خودرو: کیا ریو - رنو کپچر
محل اقامت: کرمان - جیرفت
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: تعمیر موتور فن رادیات

پست توسط M.V » 22 ژانویه 2017, 21:30

black_roz گرامی
حسته نباشی و تشکر بابت وقتی که گذاشتید برای تهیه این قسمت و همینطور اشتراگ کذاری اطلاعات :-)
دکتر شریعتی:اگر قادر نیستی خود را بالا ببری همانند سیبی باش که با افتادنش اندیشه ای را بالابرد
فرهاد م
پست: 5
تاریخ عضویت: 19 آپریل 2016, 20:53
نوع خودرو: ریو 85
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: تعمیر موتور فن رادیات

پست توسط فرهاد م » 04 ژوئن 2017, 22:15

سلام دوستان به جای استفاده از ذغال فن پراید از ذغال فن نیسان استفاده کنید هم مقاومتر هستش هم اینکه لقی نداره فقط یه مقدار کلفت تره که مقداری باید سابیده بشه من دادم برقکار تعمیر کرد اون این کار رو انجام داد.
نمایه کاربر
alireza276
سرعت : 40 كيلومتر در ساعت
پست: 784
تاریخ عضویت: 31 اکتبر 2010, 11:40
نوع خودرو: KIA RIO
محل اقامت: تهران
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: تعمیر موتور فن رادیات

پست توسط alireza276 » 22 ژوئن 2017, 14:09

سلام دوستان میتونید به خاطر بوشی بودن سر فن و خراب شدن بوش از بلبرینگ استفاده کنید من به بوش تراشیدم ویک عدد بلبرینگ 608 ژاپنی انداختم بوش باید سایزش 29 باشع و سوراخ وسطش 22 و بلبرینگ هم که 8*22*8 هستش که سوراخ وسط بلبرینگ دقیق با شفت یکی هست و عمر فن 3 برابر میشه
ارسال پست

بازگشت به “آموزشهای تصویری”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 1 مهمان