محاسبه حجم سیلندر و سرسیلندر و تراکم همه موتورها

تصویر بحث درباره تيونينگ خودرو

مدیر انجمن: كوروش پيروز

قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. راهنمای استفاده از فوروم :arrow:
- لطفا پیش از ایجاد تاپیک جدید، به وسیله ی گزینه جستجو، از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.
نمایه کاربر
__Pontiac__
سرعت : 26 كيلومتر در ساعت
پست: 415
تاریخ عضویت: 18 دسامبر 2008, 06:21
نوع خودرو: PARS ELX

Re: محاسبه حجم سیلندر و سرسیلندر و تراکم همه موتورها

پست توسط __Pontiac__ » 14 فوریه 2018, 17:22

اول از همه از مدیر مربوطه میخوام تمام پست های این عزیز رو در یک پست قرار بدن
دوم اینکه از شما میخوام اگر مطلبی دارید همه رو در یک پست لطفا بگید (چند پست پشت هم بر خلاف قوانین فروم هست)
عبدالله الکریم نوشته شده:
14 فوریه 2018, 09:17
سلام دوست عزیز، ممنون به خاطر زحمتی که کشیدید.
من رشته ام مکانیک یا مرتبط نیست اما چیزی که براساس فهم بسیار اندک از فیزیک و ریاضی دارم با اطلاعات شما خیلی متفاوت هست و اگر اشتباه میکنم بفرمایید..

اول اینکه غیر ممکنه تولید کننده خودرو در محاسبه حجم موتور حتی 1 سی سی رو ندیده بگیره چه برسه به100 سی سی.
دوم اینکه فرمولی که برای تراکم نوشتید رو جایی ندیدم. محاسبه تراکم = با حجم سیلندر تقسیم بر حجم محفظه احتراق ، درسته؟
شما فرمودید حجم یک سیلندر 440/25 سی سی و حجم محفظه احتراق رو 46/83 بدست آورده اید.. در اینصورت تراکم شما 9/4 بدست میاد نه 10/4 که کارخونه گفته !!
بنده ریاضی و فیزیکم خوب هست شما میتونید با فیزیک یا ریاضی اگر راحت هستید توضیح بدید کجاش متفاوت هست

در مورد صحبت اولتون بله غیر ممکنه که تولید کننده حتی 1سی سی رو ندید بگیره بلکه تولید کننده اعلام عمومی نمیکنه این موارد رو با جزئیات کامل چون دلیلی نداره اعلام عمومی کنه در محاسبه تراکم هر سی سی به حساب میاد حتی گودی پیستون ولی در محاسبه حجم موتور به حساب نمیادی گودی یا برجستگی (البته نمیدونم همه شرکت ها این روش رو بکار میبرند ؟ ولی پژو حساب نمیکنه گودی رو در حجم موتور)

در مورد دوم با دقت یکبار دیگه ملاحضه کنید

نوشتم
(حجم پیستون + حجم محفظه احتراق) تقسیم بر حجم محفظه احتراق = تراکم
(440.25 + 46.83 ) / 46.83 = 10.4

که میشه 10.4
عبدالله الکریم نوشته شده:
14 فوریه 2018, 09:55
تا اونجایی که میدونم وقتی کارخونه میگه فلان موتور مثلا تراکمی برابر با 10/4 داره همه چیز رو در شرایط فابریک و استاندارد در نظر میگیره و شما هر تغییری در قطر واشر سرسیلندر، کورس میل لنگ، قطر خود سیلندر یا حجم محفظه سرسیلندر ایجاد کنید تراکم را تغییر داده اید. مثلا وقتی سیلندر را با تراش فقیرتر میکنید حجم موتور و در نتیجه تراکم بیشتر میشود، در صورتیکه بقیه اجزا تغییر نکند. یا وقتی واشر سرسیلندر را نازک تر بگذارید چون حجم محفظه احتراق کوچکتر شده تراکم بالا میرود و برعکس، بازهم در صورت تغییر نکردن بقیه اجزاء مؤثر در تراکم.
خوب این حرف درسته من هم تایید میکنم
عبدالله الکریم نوشته شده:
14 فوریه 2018, 09:47
اما محاسبه محفظه احتراق اینقدر پیچیده نیست و خیلی ساده هست.. حجم یک سیلندر "440/25" تقسیم بر تراکمی که کارخونه گفته "10/4" میشود حجم محفظه احتراق = 42/33 سی سی
این مطلب تخصصی نوشته شده
اگر شما یک بار به طور کامل و با حوصله مطالعه کنید متوجه میشید طوری نوشته شده که همه بتونند درک کنند مطلب رو
هدف ما تفکیک و مشخص کردن هر قسمت در حجم محفظه احتراق هست
دونستن حجم کلی محفظه احتراق کمک انچنانی به کسی که به صورت دقیق و حرفه ای می خواد رو سر سیلندر کار کنه نمی کند و بعضی جاها کار باید همه قسمت ها به تفکیک مشخص بشن تا نتیجه درست حاصل بشه
مثل حجم محفظه سر سیلندر حجم واشر سر سیلندر گودی یا برجستگی پیستون و ...
عبدالله الکریم نوشته شده:
14 فوریه 2018, 10:14
عذرخواهم خیلی حرف زدم، نکته مهم اینکه شما با تغییر پیستون نمیتونید حجم موتو رو کم.و زیاد کنید حتی اگر ارتفاع آنرا کم و زیاد کنید. با تغییر پیستون فقط حجم محفظه احتراق کم و زیاد میشود که با تراکم رابطه عکس دارد. یعنی اگر یک پیستون به اصطلاح کله قندی رو جایگزین پیستون تخت بکنید، حجم محفظه احتراق رو کوچکتر کردید درنتیجه تراکم را بیشتر کردید. تغییر حجم موتور فقط با تغییر قطر سیلندر و تغییر کورس پیستون هست..
ارادتمند همه اساتید
ممنون میشم اگه مطلبی رو اشتباه یا ناقص گفتم تکمیل بفرمائید
متاسفانه اشتباه میکنید
حجم موتور رو چند چیز مشخص میکنند
1 - قطر پیستون 2 - ارتفاق پیستون 3 - گودی یا برجستگی پیستون (معمولا سازنده تو حجم موتور اعلام نمیکنند) 4 - طول شاتون 5 - طول لنگ های میلنگ

پیشنهاد میکنم کمی در اینترنت در این مورد جستجو کنید
محاسبه حجم موتورسیلندر و تراکم موتور
www.tuningtalk.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=106760
افزایش تراکم و تاثیر ان بر اسب بخار
www.tuningtalk.com/forum/viewtopic.php?f=73&t=108343
عبدالله الکریم
پست: 5
تاریخ عضویت: 01 ژانویه 2018, 11:27
نوع خودرو: RDi

Re: محاسبه حجم سیلندر و سرسیلندر و تراکم همه موتورها

پست توسط عبدالله الکریم » 15 فوریه 2018, 00:11

سلام جناب pontiac، ببخشید اسمتون رو نمیدونم. من امیر هستم.
اینکه گفتم سواد کم ریاضی صرفا منظور خودم بود، سوء تفاهم نشه. شما اینجا فعال بودید و پیشکسوت هستید.
فرمول شمارو در مورد محاسبه تراکم متوجه نمیشم و جایی ندیدم.
منظورتون از حجم پیستون در فرمول چیه؟ 440/25 که حجم یک سیلندر هست.
گودی تاج پیستون جزو حجم موتور نیست، جزو محفظه احتراق هستش دوست عزیز. اگر جزو حجم موتور بود حتما سازنده لحاظ میکرد. حتی اگر یک سی سی هم به حجم موتور اضافه میکرد.

ممکنه توضیح بدید تغییر ارتفاع پیستون چطور میتونه باعث تغییر در حجم موتور بشه؟
ارادتمند
نمایه کاربر
__Pontiac__
سرعت : 26 كيلومتر در ساعت
پست: 415
تاریخ عضویت: 18 دسامبر 2008, 06:21
نوع خودرو: PARS ELX

Re: محاسبه حجم سیلندر و سرسیلندر و تراکم همه موتورها

پست توسط __Pontiac__ » 15 فوریه 2018, 18:16

عبدالله الکریم نوشته شده:
15 فوریه 2018, 00:11
سلام جناب pontiac، ببخشید اسمتون رو نمیدونم. من امیر هستم.
اینکه گفتم سواد کم ریاضی صرفا منظور خودم بود، سوء تفاهم نشه. شما اینجا فعال بودید و پیشکسوت هستید.
فرمول شمارو در مورد محاسبه تراکم متوجه نمیشم و جایی ندیدم.
منظورتون از حجم پیستون در فرمول چیه؟ 440/25 که حجم یک سیلندر هست.
گودی تاج پیستون جزو حجم موتور نیست، جزو محفظه احتراق هستش دوست عزیز. اگر جزو حجم موتور بود حتما سازنده لحاظ میکرد. حتی اگر یک سی سی هم به حجم موتور اضافه میکرد.

ممکنه توضیح بدید تغییر ارتفاع پیستون چطور میتونه باعث تغییر در حجم موتور بشه؟
ارادتمند
سلام
من پدرام هستم

اینجا فرمول ها هست
https://ncalculators.com/mechanical/com ... ulator.htm
https://www.wikihow.com/Calculate-Compression-Ratio
http://www.csgnetwork.com/compcalc.html
برای محاسبه فرمول خاص پیچیده ای نداره شما با همون مطالبی که در ریاضیات راهنمای و دبیرستان یاد گرفتید خودتون میتونید فرمولش براش بنویسید و حساب کنید


در مورد پیستون
منظورم مقدار فضای هست که پیستون با حرکتش در سیلندر ایجاد میکنه که میشه همون حجم یک سیلندر
در مورد گودی پیستون من هم چون در رابطه به همه موتورهای که شرکت های مختلف ساختن اطلاعات ندارم برای همین با یقین نگفتم شاید شرکتی باشه که حساب کنه و من ندونم اما در رابطه با پژو مطمعنم حساب نمیشه

در مورد ارتفاع پیستون
براتون با یک مثال توضیح میدم
مثلا موتور زانتیا 2000
که استروک و بورش 86*86 هست که حجم دقیقش میشه 1998 سی سی
حالا فرض کنید پیستون در نقطه مرگ پایین هست شما 3 میلیمتر از روی پیستون رو به طور کامل بر میدارید حالا سطح پیستون نسبت به قبل برداشتن پایینتر هست
جابه جای پیستون مثل قبل هست الان فقط سه میلیمتر در نقطه مرگ پایین پایینتر و در نقطه مرگ بالا هم سه میلیمتر پایینتر وامیسته و یعنی لب به لب بوش نیست و سه میلیمتر پایینتر هست

در اینجا مقدار جابه جای تغییری نکرده و همون 499.5 سی سی هست اما در این حالت پیستون سه میلیمتر پایینتر وامیسته که همین سه میلیمتر یعنی 17.5 سی و در چهار سیلندر یعنی 70 سی سی به حجم هوا و سوخت وارد شده به موتور اضافه میشه
یعنی فضا برای 70 سی سی هوا و سوخت اضافه ایجاد شده (البته تراکم کمتر میشه که در اینجا مورد صحبت ما نیست)

یعنی الان سیلندر 499.5+17.5 که میشه 517 سی سی جا برای هوا و سوخت داره (اگر حجم سر سیلندر و واشر که به اندازه اونها هم هوا و سوخت وارد موتور میشه رو فاکتور بگیریم . اگر اونها رو هم وارد معادله کنیم مثلا سر سیلندر 40 سی سی و واشر 5 سی سی میشه 45 که جمعش میشه 45+517 برابر با 562 سی سی ! یعنی هر سیلندر 562 سی سی در حالت واقعی فضا برای سوخت و هوا داره که همیشه این مقدار پر نمیشه بنا به دلیلی)

اگر ما این مقدار 70 سی سی اضافه شده رو ضرب در موتور در دور 6000 کنیم میشه 3000*70 برابر 210/000 سی سی(دویست ده هزار سی سی) (21 لیتر)هوا و سوخت بیشتر در یک دقیقه به موتور وارد میشه(در حالت ایده ال) که مقدار بسیار زیادی هست و کلی به قدرت موتور میتونه اضافه کنه

طول و قطر رانرهای ورودی هوا و اثر ram effect می تونه به پرشدن کامل این حجم اضافه کمک کنه و در دور موتور خاصی ماشین نسبت به قبل قدرت بیشتری تولید کنه

همین موضوع در رابطه با گودی پیستون هم صدق میکنه

در کل اکثریت شرکت های سازنده فقط مقدار جا به جای پیستون درون سیلندر رو به عنوان حجم موتور اعلام میکنند ولی حجم واقعی موتور میتونه با مقداری اختلاف چیز دیگری باشه

این روش افزایش حجم با پیستون یکی از روشهای تقویت موتور و مرسوم هستش
با اینکه لینک دادن از سایتها ممنوع هست ولی چون کار این دوستمون هم قشنگه و هم مربوط به این موضوع میشه لینکش رو قرار میدم
http://www.phalls.com/vbulletin/archive ... 30115.html


اثر رم افکت چیست
http://tuningtalk.com/forum/viewtopic.php?f=70&t=82140
محاسبه حجم موتورسیلندر و تراکم موتور
www.tuningtalk.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=106760
افزایش تراکم و تاثیر ان بر اسب بخار
www.tuningtalk.com/forum/viewtopic.php?f=73&t=108343
نمایه کاربر
mehdi tuning
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 172
تاریخ عضویت: 04 آپریل 2016, 13:32
نوع خودرو: دست ساز
محل اقامت: ardebil

Re: محاسبه حجم سیلندر و سرسیلندر و تراکم همه موتورها

پست توسط mehdi tuning » 19 فوریه 2018, 18:55

سلام مهندس .
در توضیحات بالا فرمودین که اگر ما این این مقدار 70 سی سی اضافه شده رو ضرب در موتور در دور 600 کنیم میشه 3000*70 برابر 210000 سی سی .
سول من اینه که چرا 3000 .؟
یعنی در اون لحظه دوتا پیستون در حال حرکته ؟؟؟؟؟
هر چه گند زد نمک زدن ---- وای ب روزی که نمک گند زند
viewtopic.php?f=140&t=105138
پروژه ساخت کارتینگ .بلاخره تایپیکمو زدم .لینک بالا سری
نمایه کاربر
__Pontiac__
سرعت : 26 كيلومتر در ساعت
پست: 415
تاریخ عضویت: 18 دسامبر 2008, 06:21
نوع خودرو: PARS ELX

Re: محاسبه حجم سیلندر و سرسیلندر و تراکم همه موتورها

پست توسط __Pontiac__ » 19 فوریه 2018, 22:45

mehdi tuning نوشته شده:
19 فوریه 2018, 18:55
سلام مهندس .
در توضیحات بالا فرمودین که اگر ما این این مقدار 70 سی سی اضافه شده رو ضرب در موتور در دور 600 کنیم میشه 3000*70 برابر 210000 سی سی .
سول من اینه که چرا 3000 .؟
یعنی در اون لحظه دوتا پیستون در حال حرکته ؟؟؟؟؟
درورد بر شما دوست عزیز
کمی بازتر میکنم صحبتم رو
ما چهار مرحله داریم
1 - مکش 2 - تراکم 3 - احتراق 4 - (خروج) دود
هر مرحله در موتور چهار سیلندر چهار زمانه 180 درجه از گردش میلنگ رو شامل میشه
یعنی در هر بار گردش میلنگ 360 درجه 2 مرحله از کار انجام میشه
دور اول گردش میلنگ مکش و تراکم
دور دوم گردش میلنگ انفجار و خروج دود

در دو بار گردش کامل میلنگ یکبار مکش اتفاق می افتد

70 سی سی جمع 4 سیلندر هست که گفتم
هر سیلندر 17.5 سی سی اضافه شده پس هر شش هزار دور گردش میلنگ 3000 دورش شامل مرحله مکش (و تراکم) میشه 3000 دور دیگه شامل انفجار و خروج دود

پس 3000 * 17.5 سی سی برابر با 52500 سی سی برای هر سیلندر در دقیقه و این مقدار در چهار سیلندر ضرب کنیم میشه 210000 سی سی در دقیقه برای همه سیلندر ها در یک دقیقه
محاسبه حجم موتورسیلندر و تراکم موتور
www.tuningtalk.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=106760
افزایش تراکم و تاثیر ان بر اسب بخار
www.tuningtalk.com/forum/viewtopic.php?f=73&t=108343
نمایه کاربر
__Pontiac__
سرعت : 26 كيلومتر در ساعت
پست: 415
تاریخ عضویت: 18 دسامبر 2008, 06:21
نوع خودرو: PARS ELX

Re: محاسبه حجم سیلندر و سرسیلندر و تراکم همه موتورها

پست توسط __Pontiac__ » 13 آپریل 2018, 03:54

برای دوستانی که میخواهند بدونند افزایش یا کاهش تراکم چقدر به قدرت موتور اضافه میکند میتونند به این تاپیک مراجعه کنند

افزایش یا کاهش تراکم و مقدار تاثیر ان بر اسب بخار و تورک
viewtopic.php?f=73&t=108343
محاسبه حجم موتورسیلندر و تراکم موتور
www.tuningtalk.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=106760
افزایش تراکم و تاثیر ان بر اسب بخار
www.tuningtalk.com/forum/viewtopic.php?f=73&t=108343
Yaser xu7
سرعت : 35 كيلومتر در ساعت
پست: 657
تاریخ عضویت: 10 سپتامبر 2015, 01:23
نوع خودرو: Peugeot 405 xu7
محل اقامت: Ilam

Re: محاسبه حجم سیلندر و سرسیلندر و تراکم همه موتورها

پست توسط Yaser xu7 » 13 آپریل 2018, 10:30

جالب بود اما امروزه هرچی تراکم پایین تر باشه بهتره چون توربو راحت تر میشه و راندمان هم خیلی بالاتر میره با سوخت کمتر از اون حالتی که تراکم بالا مصرف میکنه منظورم از توربو بودن حالت کارخونس نه بوست بالا 30 تا خخخ
خسته ام از جواب های تکراری
نمایه کاربر
__Pontiac__
سرعت : 26 كيلومتر در ساعت
پست: 415
تاریخ عضویت: 18 دسامبر 2008, 06:21
نوع خودرو: PARS ELX

Re: محاسبه حجم سیلندر و سرسیلندر و تراکم همه موتورها

پست توسط __Pontiac__ » 21 آپریل 2018, 14:11

مشخصات موتور XU7JPL4
viewtopic.php?f=139&t=108384
محاسبه حجم موتورسیلندر و تراکم موتور
www.tuningtalk.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=106760
افزایش تراکم و تاثیر ان بر اسب بخار
www.tuningtalk.com/forum/viewtopic.php?f=73&t=108343
نمایه کاربر
mehdi tuning
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 172
تاریخ عضویت: 04 آپریل 2016, 13:32
نوع خودرو: دست ساز
محل اقامت: ardebil

Re: محاسبه حجم سیلندر و سرسیلندر و تراکم همه موتورها

پست توسط mehdi tuning » 06 می 2018, 15:03

__Pontiac__ نوشته شده:
19 فوریه 2018, 22:45
mehdi tuning نوشته شده:
19 فوریه 2018, 18:55
سلام مهندس .
در توضیحات بالا فرمودین که اگر ما این این مقدار 70 سی سی اضافه شده رو ضرب در موتور در دور 600 کنیم میشه 3000*70 برابر 210000 سی سی .
سول من اینه که چرا 3000 .؟
یعنی در اون لحظه دوتا پیستون در حال حرکته ؟؟؟؟؟
درورد بر شما دوست عزیز
کمی بازتر میکنم صحبتم رو
ما چهار مرحله داریم
1 - مکش 2 - تراکم 3 - احتراق 4 - (خروج) دود
هر مرحله در موتور چهار سیلندر چهار زمانه 180 درجه از گردش میلنگ رو شامل میشه
یعنی در هر بار گردش میلنگ 360 درجه 2 مرحله از کار انجام میشه
دور اول گردش میلنگ مکش و تراکم
دور دوم گردش میلنگ انفجار و خروج دود

در دو بار گردش کامل میلنگ یکبار مکش اتفاق می افتد

70 سی سی جمع 4 سیلندر هست که گفتم
هر سیلندر 17.5 سی سی اضافه شده پس هر شش هزار دور گردش میلنگ 3000 دورش شامل مرحله مکش (و تراکم) میشه 3000 دور دیگه شامل انفجار و خروج دود

پس 3000 * 17.5 سی سی برابر با 52500 سی سی برای هر سیلندر در دقیقه و این مقدار در چهار سیلندر ضرب کنیم میشه 210000 سی سی در دقیقه برای همه سیلندر ها در یک دقیقه
دردو بر شما ...
تشکر میکنم از زحمات و ارائه مطالب ارزشمند
هر چه گند زد نمک زدن ---- وای ب روزی که نمک گند زند
viewtopic.php?f=140&t=105138
پروژه ساخت کارتینگ .بلاخره تایپیکمو زدم .لینک بالا سری
ارسال پست

بازگشت به “مباحث تيونينگ”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 1 مهمان