حذف كاتاليزور(آثار،مزایا و معایب)

تصویر بحث درباره تيونينگ خودرو

مدیر انجمن: كوروش پيروز

قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. راهنمای استفاده از فوروم :arrow:
- لطفا پیش از ایجاد تاپیک جدید، به وسیله ی گزینه جستجو، از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.
قفل شده
نمایه کاربر
حمید.
متخصص فنی تخصصی
پست: 2441
تاریخ عضویت: 10 ژوئن 2007, 19:28

Re: حذف كاتاليزور(آثار،مزایا و معایب)

پست توسط حمید. » 06 ژوئن 2010, 20:03

Warrior نوشته شده:من آمدم :cool:

سلام دوستان,

نمی دانم در این تاپیک بود یا یک تاپیک دیگر.
من حســـــــــــــــابی تاکید داشتم بر روی این موضوع که برداشتن کاتالیست باعث خام سوزی و خلاصه مشکلات زیادی می شود.
بلاخره توانستم از طریق یک مهندس مکانیک کاملا در این مورد مطمئن شوم.
خواهش می کنم بی جهت اسرار نکنید که ما کاتالیست را برداشته ایم و مصرف کم شده و ... چون این ها از دو حالت خارج نیستند:

1-تلقین شما
2-کاتالیست اتومبیلتان خیلی کار کرده بوده و خود به خود باعث شده بوده که مصرف اتومبیل زیاد شود و بنابراین وقتی کاتالیست را برداشته اید مصرف کم شده ولی باز هم نسبت به زمانی که کاتالیست سالم بوده بیش تر است.
اگر کاتالیست سالم را باز کنید مصرف 100% زیاد خواهد شد و آن مهندس مکانیک شرح داد که چرا مصرف زیاد می شود.
دلیل اصلی اش هم همان موردی است که بـــــــــــــــــــــــــــــــار ها و بار ها در این تاپیک و تاپیک های دیگر گفتم:

حذف میزان قابلی توجهی از فشار پشت سوپاپ ها...!

چند مورد دیگر هم بود که اصلی ترینش همین بود که گفتم.

فقط خواستم اطلاع رسانی کرده باشم.

با تشکر
امیر جان یا خودت توضیح بده این مطلب رو یا اون دوستت!
اینطوری که نمیشه مطلبی نوشت! بارها و بارها گفتم بدون توضیح علمی،تفسیری،مدرک و منبع موثق حرفی رو با اطمینان نزنید! :lol:
   No one 
نمایه کاربر
Warrior
دنده 3
پست: 3451
تاریخ عضویت: 05 اکتبر 2008, 00:26
نوع خودرو: P 206 Sedan 1.6
محل اقامت: اصفهان
تماس:

Re: حذف كاتاليزور(آثار،مزایا و معایب)

پست توسط Warrior » 06 ژوئن 2010, 22:21

اوه اوه اوه

اول سلام حمید جان :cool:
ببخشید.
اصلا یادم نبود.
فکر کردم توضیح داده ام ولی نگو که یادم رفته بود :cool:

ببینید دوستان, این دوست من کارش طراحی صنعتی است.
ایشان در ایران خودرو کار می کرده اند.
توسط شبیه سازی به من نشان دادند که چطور پس از برداشتن کاتالیست فشار پشت سوپاپ کم می شود و چگونه خام سوزی و مشکلات زیاد دیگری به وجود می آید.
در این شبیه سازی کلی عدد و ... هم نوشته شده بود و ایشان توصیح می دادند اگر این عدد فلان شود بهتر است و اگر این عدد در اینجا بیش تر شود مثلا بنزین بهتر می سوزد و یا گرمای موتور بی دلیل افزایش نمی یابد ولی من درست دقیق دقیق متوجه نمی شدم و فقط می گفتم درست است :mrgr:

شرمنده بیش تر از این نتوانستم اطلاعات کسب کنم :sad:
تصویر
206 type5 85
دنده 1
پست: 1533
تاریخ عضویت: 21 مارس 2009, 00:28
نوع خودرو: 7.4.4 و 207 اتوماتیک
محل اقامت: شیراز

Re: حذف كاتاليزور(آثار،مزایا و معایب)

پست توسط 206 type5 85 » 07 ژوئن 2010, 00:00

مدیر عامل ایران خودرو از کاهش 500 هزار تومانی سمند ال ایکس با موتور کم‌مصرف خبر داد.

به گزارش مهر جواد نجم الدین اظهار داشت: ایران خودرو با کاهش هزینه های تولید با حفظ کیفیت و ایمنی، برنامه کاهش قیمت سمند ال ایکس با موتور تی یو فایو را تحقق می بخشد و با پنج میلیون ریال کاهش قیمت این خودرو را به مشتریان عرضه می کند.
وی افزود: این اقدام به دنبال کاهش قیمت سه میلیون ریالی خودروی سمند با موتور ملی در ماه گذشته صورت می گیردکه بسیار مورد استقبال مشتریان قرار گرفت.

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو تصریح کرد: این روند کاهش قیمت برای سایر محصولات ایران خودرو نیز در ماه های آینده ادامه خواهد داشت.

وی در مورد کمبود قطعه کاتالیست کانورتور در نمایندگی های مجاز ایران خودرو اظهار داشت: ایران خودرو به دلیل الزامات زیست محیطی این قطعه را بر روی خودروهای تولیدی نصب می کند و مشتریان باید پس از 80 هزار کیلومتر مبادرت به تعویض کاتالیست کانورتور خودروی خود کنند.

نجم الدین تاکید کرد: نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش موظفند با مراجعه مشتریان این قطعه را در زمان مقرر تعویض کنند.
من دلم سخت گرفته است از این مهمانخانه مهمان کش روزش تاریک که بجان هم نشناخته، انداخته است چندتن خوابآلود، چند تن ناهموار، چند تن ناهشیار...فرهاد
206 type5 85
دنده 1
پست: 1533
تاریخ عضویت: 21 مارس 2009, 00:28
نوع خودرو: 7.4.4 و 207 اتوماتیک
محل اقامت: شیراز

Re: حذف كاتاليزور(آثار،مزایا و معایب)

پست توسط 206 type5 85 » 09 ژوئن 2010, 17:00

kian525 نوشته شده:از کجا معلومه محفظه کاتالیستی که میگذارن واقعا کاتالیست داخلش باشه؟! اومدیم و یک انباره خالی انداختن! کی به کیه! :???:
:( یعنی واقعا شما اینجوری فکر میکنید که دیگه اوضاع اینقدر قاراش میش شده؟؟؟!!............. کلا تشخیصش از صدای موتور مشخصه دیگه.همینطور از بوی دود اگزوز .. بعدشم هر قطعه ای که روی خودرو نصب میشه یه کد داره و مشابه اون قطعه هم به عنوان لوازم یدکی و البته با هالوگرام بین نمیندگیها توزیع میشه.با توجه به سابقتون این سوالها از شما بعیده!
من دلم سخت گرفته است از این مهمانخانه مهمان کش روزش تاریک که بجان هم نشناخته، انداخته است چندتن خوابآلود، چند تن ناهموار، چند تن ناهشیار...فرهاد
نمایه کاربر
djmorti
سرعت : 22 كيلومتر در ساعت
پست: 233
تاریخ عضویت: 08 می 2010, 14:38
نوع خودرو: مشخص نشده!

Re: حذف كاتاليزور(آثار،مزایا و معایب)

پست توسط djmorti » 02 آگوست 2010, 14:26

بچه ها ببخشيد اگه سئوالم بي ربطه.من امروز يه سر اگزوز ازين استيل ها واسه ماشينم گرفتم
206 تيپ 6

وقتي يارو امد جا بزنه و جوش بده لوله ي خود اگزوز چون خيلي بلند بود از توي سر اگزوز ديده ميشد.واسه همين يه 4-5 سانتي از لوله اگزوز رو قطع كرد
حالا يكي از دوستام كه خودش 7-8 ساله 206 تيپ 6 داره هي ميگي كاتاليزور ماشينت داغون شده با اين كار

درست ميگه؟ اصلا ربطي داره؟
دوم هم اينكه اين سر اگزوز رو بيضي گرفتم.يه ذره چسبيده به طرفش به سپر.دست زدم اينقدر داغ بود كه دستم تاول زد.اون به سپر چسبيده مشكلي ايجاد نميكنه؟ توي رانندگي طولاني نزنه نصف سپر رو ذوب كنه
نمایه کاربر
اميد مختاريان
دنده 1
پست: 1858
تاریخ عضویت: 20 ژولای 2010, 07:55
نوع خودرو: سه تا 2000 خوب
محل اقامت: كرج

Re: حذف كاتاليزور(آثار،مزایا و معایب)

پست توسط اميد مختاريان » 02 آگوست 2010, 14:42

djmorti نوشته شده:بچه ها ببخشيد اگه سئوالم بي ربطه.من امروز يه سر اگزوز ازين استيل ها واسه ماشينم گرفتم
206 تيپ 6

وقتي يارو امد جا بزنه و جوش بده لوله ي خود اگزوز چون خيلي بلند بود از توي سر اگزوز ديده ميشد.واسه همين يه 4-5 سانتي از لوله اگزوز رو قطع كرد
حالا يكي از دوستام كه خودش 7-8 ساله 206 تيپ 6 داره هي ميگي كاتاليزور ماشينت داغون شده با اين كار

درست ميگه؟ اصلا ربطي داره؟
دوم هم اينكه اين سر اگزوز رو بيضي گرفتم.يه ذره چسبيده به طرفش به سپر.دست زدم اينقدر داغ بود كه دستم تاول زد.اون به سپر چسبيده مشكلي ايجاد نميكنه؟ توي رانندگي طولاني نزنه نصف سپر رو ذوب كنه
سلام
تو طولاني مدت امكان اين هست كه سپرو خراب كنه و مشكل ديگه اينكه اگه به سپر چسبيده باشه
يه كمي صدا رو ميزنه تو بدنه يعني تو اطاق ماشين صداي گرگر مياد..
نمایه کاربر
djmorti
سرعت : 22 كيلومتر در ساعت
پست: 233
تاریخ عضویت: 08 می 2010, 14:38
نوع خودرو: مشخص نشده!

Re: حذف كاتاليزور(آثار،مزایا و معایب)

پست توسط djmorti » 02 آگوست 2010, 15:13

در مورد كاتاليزور چي؟ :sad:
نمایه کاربر
Fartour
سرعت : 50 كيلومتر در ساعت
پست: 812
تاریخ عضویت: 10 دسامبر 2008, 08:27
نوع خودرو: Captur , Brilliance
محل اقامت: تهران ، تهرانپارس
تماس:

Re: حذف كاتاليزور(آثار،مزایا و معایب)

پست توسط Fartour » 02 آگوست 2010, 16:01

djmorti نوشته شده:در مورد كاتاليزور چي؟ :sad:
اصلا ربطی به کاتالیزور نداره ! تا کاتالیزور یه دو متری لوله رو باید طی کنی تا بهش برسی !!!!!
نمایه کاربر
Warrior
دنده 3
پست: 3451
تاریخ عضویت: 05 اکتبر 2008, 00:26
نوع خودرو: P 206 Sedan 1.6
محل اقامت: اصفهان
تماس:

Re: حذف كاتاليزور(آثار،مزایا و معایب)

پست توسط Warrior » 02 آگوست 2010, 17:01

سلام دوستان,

من آمدم!
با اطلاعات خوبی در مورد کاتالیست.

اول اینکه کاتالیست در حالت عادی(رانندگی عادی) به راحتی تا 160 هزار کیلومتر کار می کند و بعد از آن دیواره ی آن شروع به ریختن می کند و به مرور صدا های عجیبی از قسمت اگزوز می شنوید که نشان دهنده ی خراب شدن کامل کاتالیست است(البته بهتر است قبل از این اتفاق کاتالیست تعویض شده باشد).

مواردی که به زود تر خراب شدن کاتالیست کمک می کنند:

-دمای بالا:
دمای خود کاتالیست در حالت عادی چیزی بین 1500-1200 درجه ی فارنهایت(فکر کنم حدود 900-700 درجه ی سانتی گراد شود) است ولی اگر دما از این بیش تر شود به شدت به کاتالیست آسیب می رسد.
مواردی که باعث گرم تر شدن کاتالیست می شوند:
الف: موتوری که مصرف بنزین زیاد دارد
ب: گاز دادن بیش از حد و رانندگی دور موتور بالا
ج: بیش از اندازه کثیف بودن روغن موتور و هوای ورودی به موتور
د: بنزین با اکتان نامناسب
ر: خام سوزی(عدم جرقه ی شمع)
ز: روغن سوزی و به وجود آمدن غشایی از روغن بر روی تخته های کاتالیست

در صورت گرم شدن بیش از اندازه ی کاتالیست کیلومتر کارکرد آن به شدت افت می کند(به راحتی به زیر 110-100 هزار کیلومتر می رسد) و خود کاتالیست هم از گرما, بیش از حد قرمز می شود.

-چگونگی مطمئن شدن در مورد زمان تعویض کاتالیست:
الف: چراغ چک موتور روشن می شود
ب: همانطور که گفتم صدا های عجیبی از داخل اگزوز به گوش می رسد.
پ: به مشام رسیدن روی روغن, مایع خنک کننده و یا بنزین از اگزوز و یا بوی تخم مرغ گندیده به صورت مداوم.
ت: در بد ترین حالت داخل کاتالیست ذوب می شود و مانع خروج درست دود می شود و حتی می تواند باعث شود موتور استارت نخورد و یا روشن نشود.

پس اگر هیچ کدام از موارد بالا برای شما اتفاق نیفتاده است هنوز زمان تعویض کاتالیست فرا نرسیده است.

لازم نیست همه ی مواردی که در بالا مطرح کردم با هم اتفاق بیافتند و می توانند هر کدام جداگانه اتفاق بیافتد.


این هم دو عکس از کاتالیست یک 206 که سوپاپ کج کرده بود و به دلیل دقت زیاد تعمیرکار موقع باز کردن سر سیلندر مقداری روغن ریخته شده بود روی کاتالیست!!

عکس بدون فلش:

تصویر

عکس با فلش:

تصویر

لازم به ذکر است که قیمت کاتالیست اصلی و فابریک 206 حدودا 240-230 هزار تومان است و نوع 150.000 تومانی نوع معمولی است با کیفیت پایین تر.
برای خانواده ی 405 هم کاتالیست اصلیشان حدود 250 هزار تومان است(قیمتش را پرسیدم ولی الان خاطرم نیست).

با تشکر
تصویر
قفل شده

بازگشت به “مباحث تيونينگ”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 1 مهمان