انواع پلاک های آلمانی

تصویر مباحث مربوط به شرکتهای خودروسازی آلمانی

مدیر انجمن: دادبه

قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. راهنمای استفاده از فوروم :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.
نمایه کاربر
Hossein 43
سرعت : 35 كيلومتر در ساعت
پست: 683
تاریخ عضویت: 20 نوامبر 2009, 18:00
نوع خودرو: E36
محل اقامت: شـاهين شـهر

انواع پلاک های آلمانی

پست توسط Hossein 43 » 28 اکتبر 2011, 00:36

سلام
قصد دارم تو این تاپیک توضیح مختری از انواع مدل های پلاک در آلمان توضیحاتی بدم:

امروزه پلاک های مورد استفاده در آلمان، پلاک هایی هستند که از سال 1994 در اروپا مورد استفاده قرار می گیرند.

تصویر

در سمت چپ حاشیه آبی نشان دهنده دو چیز است: قسمت بالا 12 ستاره طلایی است که نشان دهنده پرچم اروپاست و قسمت پایین نشان دهنده کشوری است که پلاک مورد نظر در آن تردد می کند ( برای مثال D مخفف Deutschland می باشد، که Deutschland = Germany )
بقیه پلاک با خط سیاه بر روی زمینه سفید نوشته شده است. درست بعد از حاشیه آبی یک، دو یا سه حرف دیده می شود که نشان دهنده شهر یا منطقه ایست که پلاک آنجا گرفته شده است (مثلا B برای Berlin). این حروف دارای نظم خاص و طبق یک جدول استناندارد می باشند. (لیست کامل کد شهرها و مناطق)
عکس محل قرارگیری مناطق و شهر ها در آلمان
قابل ذکر است که شهر هایی که پر جمعیت هستند و تعداد اتومبیل های تولیدی در آن شهر ها زیاد است، دارای یک حرف بعد از حاشیه آبی هستند تا تعداد شماره های بیشتری بعد از حرف مورد نظر قرار بگیرد. مثلا:
(B = Berlin, M = Munich, K = Cologne (Köln), F = Frankfurt, L = Leipzig, S = Stuttgart
* اکثر شهر ها و مناطقی که در آلمان شرقی قرار دارند بیشتر از 3 حرف استفاده می کنند، به دو دلیل:
1. بیشتر آنها جمعیت کمی دارند و طبیعتا دارای تعداد اتومبیل های کمتری هستند.
2. تا قبل از درگیری ها در آلمان و جدا شدن آلمان شرقی و غربی بیشتر کد گذاری ها مربوط به قسمت غربی آلمان بود (قسمت پر جمعیت) و بیشتر شهر ها حروف دوتایی را اخذ نمودند و بعد از جدا شدن آلمان شرقی و غربی، قسمت شرقی آلمان مجبود به گرفتن کد ها مجزا و 3 حرفی شد.
بعد از کد شناسایی منطقه برچسب های مربوط به تست آلایندگی و تست امنیت ماشین دیده می شود که بعد از به قول خودمون "معاینه فنی" به خودرو اختصاص داده می شد. اعداد بعد از برچسب ها از 8 بالاتر نیست.
* در حال حاضر بخاطر افزایش تعداد اتومبیل ها در آلمان این ترتیب به هم ریخته است، ولی پایه و اساس شماره گذاری به این صورت بوده.
در این پلاک حرف P و R و همچنین حرف O و Q با یکدیگر اشتباه گرفته نمی شوند. همچنین دستگاه های تشخیص دهنده پلاک در مراکز پلیس راحتر می توانند این پلاک ها را آنالیز کنند.
اعداد و حروف استفاده شده در طرح پلاک

کد های مخصوص
1. خودرو های کلاسیک
در پلاک اتومبیل های کلاسیک، در آخر شماره های پلاک حرف H قرار داده می شود که مخفف historisch می باشد.
برای کلاسیک شناخته شدن یک اتومبیل دو معیار وجود دارد:
1. حداقل 30 سال از ساخت اتومبیل گذشته باشد.
2. اتومبیل کاملا استاندارد کارخانه و بدون هیچ گونه فرسودگی باشد. (انگار که صفر اومده بیرون)
تصویر

2. خودرو های فصلی
برخی اتومبیل های (یا حتی موتور سیکلت های) فصلی (مثلا خودرو های سقف تاشو) که فقط مجاز به تردد در فصل های خاصی هستند در آخر پلاک خود دو عدد دو رقمی به صورت کسری دارند که رقم بالا ماه شروع اجازه تردد و رقم پایین ماه پایان اجازه تردد را مشخص می کند.
تصویر

3. خودرو های دولتی
این خودرو ها بعد از برچست دارای شماره های خاصی هستند:
- خودرو های مربوط به اعضای دولت 1-199, 1000-1999, 10000-19999
- خودرو های دولتی محلی (آتش نشانی) 200-299, 2000-2999, 20000-29999, 300-399
- خودرو های پلیس 3000-3999, 7000-7999, 30000-39999, 70000-79999
- آمبولانس ها 8000-8999, 80000-89999
- ناءش کش ها 900-999, 9000-9999

تصویر
این در حالی است که در سال 2006 این قانون عوض شد و تا مارس 2007 قانون خاص برای پلاک های دولتی تصویب نشد.

4. خودرو های اورژانسی
این خودرو (مانند آمبولانس ها، تریلی های حامل مواد فاسد شدنی و ...) در بعضی از موارد خاص می توانند برخی قوانین را زیر پا بگذارند. در پلاک این خودرو ها، برچسب سبز رنگی دیده می شود و حروف و اعداد به رنگ سبز هستند.
تصویر

5. خودرو های گذر موقت
پلاک این خودرو ها شبیه طرح گذر موقت قدیم ایران بوده. این اتومبیل ها می توانستند توسط یک آلمانی شماره گذاری شوند یا به کشور های دیگر برده شوند. کد اعداد این خودرو ها با 04 شروع می شود و در سمت راست حاشیه زرد رنگی دارد که دارای 3 سطر عدد دو رقمی است. دو رقم سطر اول روز، ارقام سطر دوم ماه و ارقام سطر سوم سال اعتبار این پلاک را مشخص می کند.
* این خودرو ها معمولا برای مدت مورد نظر از سوی شرکت سازنده بیمه می شدند.
تصویر

6. خودرو های صادراتی
این خودرو ها مخصوص صادرات بودند. پلاک این خودرو ها در قسمت راست دارای حاشیه قرمز است که همانند خودرو های گذر موقت دارای سه ردیف عدد دو رقمی است. این ارقام نشان دهنده زمان پایان بیمه اتومبیل در آلمان است و بعد از این تاریخ اتومبیل مورد نظر باید آلمان را ترک کند.
تصویر

نمونه های دیگری هم از استثنا های پلاک در آلمان وجود دارد که امروزه منسوخ شده اند، پس از نوشتن آنها خودداری می کنم.

این هم گلف بنده و پلاک آلمانیش که نشون میده که این پلاک تا 2000/04/24 اعتبار داشته و در شهری به نام Braunschweig (NiSa) ساخته شده.
تصویر

امیدوارم مطالبی که گفتم مفید بوده باشه...
بی سوادان امروز کسانی نیستند که خواندن و نوشتن نمیدانند، بلکه کسانی اند که نمیتوانند اندیشه های منسوخ را دور ریخته، دوباره بیاموزند!
خرید، بازسازی و نگهداری BMW 316i 1993
نمایه کاربر
سعید_مقتدری
دنده 1
پست: 1352
تاریخ عضویت: 22 آپریل 2010, 01:01
نوع خودرو: PU-MBW114-DYANE
محل اقامت: تهران-بوکان

Re: انواع پلاک های آلمانی

پست توسط سعید_مقتدری » 29 اکتبر 2011, 09:59

واقعا روحم شاد شد آفرین دوست عزیز
خیلی وقت بود دنبال این پلاکها بودم
پس اون پلاک زرد با نشان یه ماشین وینتاژ چیه؟
ماله کلاسیک نیس؟
اینم عکسش

تصویر
مرسدس من معماریه .... رنگش آبی درباریه
دوسش دارم همیشه ..... دلم براش تنگ میشه
نگهش داشتم تا پای جون ..... صداش میزنم پرنس جون؟
نمایه کاربر
Hossein 43
سرعت : 35 كيلومتر در ساعت
پست: 683
تاریخ عضویت: 20 نوامبر 2009, 18:00
نوع خودرو: E36
محل اقامت: شـاهين شـهر

Re: انواع پلاک های آلمانی

پست توسط Hossein 43 » 29 اکتبر 2011, 17:03

دوست عزیز، سعید_مقتدری

اختیار داری، خودم کنجکاو شدم ته و توی پلاک ماشینم رو در بیارم، به اینا رسیدم.
در حاشیه آبی رنگی این پلاک دو حرف PL دیده می شود که مربوط به شهر Plauen واقع در آلمان می باشد.
در بالای حروف PL بجای 12 ستاره طلایی، نشان (یا پرچم) شهر مورد نظر دیده می شود که (با توجه به نشان اتومبیل کلاسیک در سمت راست) نشان دهنده این است که صاحبش، این اتومبیل را به عنوان یک اتومبیل کلاسیک در آن شهر ثبت کرده. (با توجه به نمونه های دیگری که در سایت ها خوندم)
بی سوادان امروز کسانی نیستند که خواندن و نوشتن نمیدانند، بلکه کسانی اند که نمیتوانند اندیشه های منسوخ را دور ریخته، دوباره بیاموزند!
خرید، بازسازی و نگهداری BMW 316i 1993
نمایه کاربر
سعید_مقتدری
دنده 1
پست: 1352
تاریخ عضویت: 22 آپریل 2010, 01:01
نوع خودرو: PU-MBW114-DYANE
محل اقامت: تهران-بوکان

Re: انواع پلاک های آلمانی

پست توسط سعید_مقتدری » 29 اکتبر 2011, 19:46

حسین جان ممنونم از راهنمائیهاتون
دمت گرم
پس رنگش چرا زرده؟؟
راستش من یه پیشنهاد دارم برای اون کمیته کلاسیک که مثلا پلاک ایران ابتدا اعداد و بعد این خودروی کلاسیک و بعدهم 3عدد بعدی
مث اون پلاک هائی که برای معلولان در نظر گرفتن
بعدا با فتوشاپ درس میکنم نشون میدم
مرسدس من معماریه .... رنگش آبی درباریه
دوسش دارم همیشه ..... دلم براش تنگ میشه
نگهش داشتم تا پای جون ..... صداش میزنم پرنس جون؟
نمایه کاربر
Hossein 43
سرعت : 35 كيلومتر در ساعت
پست: 683
تاریخ عضویت: 20 نوامبر 2009, 18:00
نوع خودرو: E36
محل اقامت: شـاهين شـهر

Re: انواع پلاک های آلمانی

پست توسط Hossein 43 » 29 اکتبر 2011, 21:58

سعید_مقتدری نوشته شده:پس رنگش چرا زرده؟؟
راستش توی سال های مختلف انواع پلاک های اروپا تغییر رنگ دادن. سفید، آبی، زرد و . . . برای رنگ کلی شون قاعده خاصی پیدا نکردم.
سعید_مقتدری نوشته شده:. . . مث اون پلاک هائی که برای معلولان در نظر گرفتن
تصویر
بجای طرح ویلچر نماد یک اتومبیل کلاسیک از کشور سازنده باشه (مثلا کامارو یا فایربرد برای آمریکایی ها). بله، طرح بسیار خوبیه، ولی فکر عملی کردنش به نظر محال میاد، چون باید هفت خان رستم رو رد کنه تا عملی شه، مگر اینکه بین کلکسیونر ها و کلاسیک بازها باب بشه و یه پلاک با شمایل خاص برای این گنجینه ها طراحی بشه.
بی سوادان امروز کسانی نیستند که خواندن و نوشتن نمیدانند، بلکه کسانی اند که نمیتوانند اندیشه های منسوخ را دور ریخته، دوباره بیاموزند!
خرید، بازسازی و نگهداری BMW 316i 1993
نمایه کاربر
امير سويل
مرجع مستندات فنی
پست: 2341
تاریخ عضویت: 16 اکتبر 2005, 01:04
محل اقامت: ایران-تهران
تماس:

Re: انواع پلاک های آلمانی

پست توسط امير سويل » 30 اکتبر 2011, 00:14

شرمنده ها اما فکر میکنم اون ستارهتصویر اگر این مد نظر شماست مربوط به کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستش.اگر که من اشتباه میکنم دوستان مطلع اطلاع رسانی بکنند


سعید اون پلاک زرد هم برای هلند هستش! و البته برای خودرو های کلاسیک
تصویر
نمایه کاربر
Hossein 43
سرعت : 35 كيلومتر در ساعت
پست: 683
تاریخ عضویت: 20 نوامبر 2009, 18:00
نوع خودرو: E36
محل اقامت: شـاهين شـهر

Re: انواع پلاک های آلمانی

پست توسط Hossein 43 » 30 اکتبر 2011, 11:28

بله، اشتباه از من بود. امیر جان درست می فرمایند.
پس میشه نتیجه گرفت در حاشیه سمت چپ بالای حروف، در صورتی که کشور مورد نظر عضو اتحادیه اروپا نباشه، پرچم کشور خودش رو در اون محل حک میکنه و طبیعتا حروف زیر پرچم هم نشان گر کشور مورد نظر هست...
بی سوادان امروز کسانی نیستند که خواندن و نوشتن نمیدانند، بلکه کسانی اند که نمیتوانند اندیشه های منسوخ را دور ریخته، دوباره بیاموزند!
خرید، بازسازی و نگهداری BMW 316i 1993
نمایه کاربر
رضامولوی پور1361
کاربر ويژه
پست: 5559
تاریخ عضویت: 07 مارس 2011, 15:26
نوع خودرو: خط 11
محل اقامت: مشهد
تماس:

Re: انواع پلاک های آلمانی

پست توسط رضامولوی پور1361 » 28 فوریه 2012, 18:59

سلام
پس پلاکهای ایرانو هم تقریبا از این الگو درست کردن
نصف عقل آدمی اظهار دوستی ومحبت به عموم مردم است.
نمایه کاربر
VW.WOLF
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 184
تاریخ عضویت: 13 فوریه 2013, 20:13
نوع خودرو: VW Golf, SAMAND
محل اقامت: Germany, Gunzenhausen - Iran, Tehran

Re: انواع پلاک های آلمانی

پست توسط VW.WOLF » 16 فوریه 2013, 22:43

بسیار استفاده کردم دوست عزیز

---- اضافه شده در تاریخ 28 بهمن 1391, 19:15 ( قوانین انجمنهای تیونینگ تاک را مطالعه کنید!! ) ----

بسیار استفاده کردم دوست عزیز
ارسلان
نمایه کاربر
Majid-BMW
دنده 4
پست: 4518
تاریخ عضویت: 10 ژولای 2010, 13:52

Re: انواع پلاک های آلمانی

پست توسط Majid-BMW » 12 می 2013, 19:34

کاشکی میشد اینا رو بست رو ماشین یعنی پلاک اصلی ادم میشد راهی داره همچین کاری بشه کرد ؟

مرسی تاپیک
آدم های ساده و خیلی مهربان خطرناکند !
کلاه که سرشان بگذاری خدا کلک تان را می کند !
ارسال پست

بازگشت به “كلوپ خودروهاي آلماني”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 1 مهمان