آيا مي دانيد؟ ( نكاتي در مورد ماشين و رانندگي )

تصویر مباحث تخصصي در مورد رانندگي
قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. راهنمای استفاده از فوروم :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.
ارسال پست
نمایه کاربر
امير سويل
مرجع مستندات فنی
پست: 2341
تاریخ عضویت: 16 اکتبر 2005, 01:04
محل اقامت: ایران-تهران
تماس:

آيا مي دانيد؟ ( نكاتي در مورد ماشين و رانندگي )

پست توسط امير سويل » 16 فوریه 2007, 01:42

اميدوارم كه جاي درست را انتخاب كرده باشم
ممكن بعضي دوستان اطلاع داشته باشن اما بوپنش ديدنش و خوندش مشكلي انشالله ايجاد نمي كنه.
آیا می دانید؟
سیاه شدن روغن موتور به معنای عدم کیفیت آن و معیار تعویض روغن نیست1.
گریس روی قطب باطریمانع از سولفته شدن سر کابل باطری نمی شود2.
در جا کار کردن ماشین در فصل سرما روش مناسبی برای گرم کردن ان نیست خودرو را در حال حرکت گرم کنید3.
از ساسات فقط برای روشن کردن خودرو در هوای سرد استفاده کنید4.
ترموستات خودرو را هرگز باز نکنید5.
در صورت توقف بیش از 2 دقیقه خودرو را خاموش کنید6.
سرعت زیاد و ترمزهای ناگهانی باعث 50%افزایش سوخت میشود7.
با افزایش سوخت مصرف سوخت تصاعدی بالا میرود.مثلا" در سرعت 125 مصرف سوخت دو برابر میشود تا اگز با 120 کیلومتر برانید دو برابر وقتی که 80 کیلومتر سرعت دارید سوخت مصرف میشود8.
برای روشن کردن خودرو در زمستان از فشار مستمر پدال گاز خودداری نمایید9.
ضد یخ فقط برای فصل سرما نیست چرا که ضد یخ دارای خاصیت ضد جوش و ضد خوردگی می باشد.استفاده از ضد یخ در تمام فصول سال الزامی میباشد.10
11.لاستیک خودروهای سواری را پس از 10000-15000 کیلومتر کارکرد یا سالانه جابجا نمایید
12.جابجایی در لاستیک معمولی به صورت ضربدری و در رادیال باید خطی انجام بگیرد
13.هنگام روشن کردن کولر حتما"توقف نموده و در سربالایی طولانی و توقف زیاد کولر را خاموش کنید
14.سوراخ کردن فیلتر هوا سبب وارد شدن ذرات گرد و غبار به موتور شده و صدمات جبران نا پذیری را به دنبال دارد
15.وجود ترموستات در تمامی فصل سال الزامی میباشد چرا که موتور خودرو برای کار درست به گرمای ثابت 85 درجه نیازمند است اگر موتوربا گرمای کمتری کا کند احتراق ناقص انجام گرفته و باعث خوردگی قطعات میشود
16.باد لاستیک را حداقل هر دو هفته یکبار تنظیم و از حمل بارهای سنگین و غیر ضروری با خودرو خودداری کنید.وجود یک وزنه و یا یک بار 45 کیلوگرمی 1%مصرف سوخت را افزایش میدهد
17.ازتکیه دادن پا روی پدال ترمز و کلاچ پرهیز کنید
18.در بزرگراهها با سرعت مجاز رانندگی کنید
زیر خودرو را از گل لای تمیز نگهدارید
..........................
#کنترل اگزوز
برای کنترل وضیت موتور کافی است که انگشت خورا درون لوله اگزوز کرده اگر به رنگ قهوهای تیره شد نشانه خوبی هست در غیر اینصورت اگر اثر رنگ های دیگری دیده شود به فعالیت ناقص موتور یا کاتالیزور می باشد
............................
#روغن سوزی
اگر دود ابی رنگی متمایل به سفید از لوله اگزوز خارج شود نشانه روغن سوزی است و سبب آلودگی هوا میشود
................
#سیستم تهویه مطبوع
سرویس تاسیسات تهویه خودرو مانع تولید مواد سمی فلو ئور کلروکربن (سی ف سی) در هوا میشود.حتما سالی یکبار این سیستم را ازمایش کنید و از عدم نشت ان اطمینان حاصل نمائید
............................
#کمربند ماشین
متاسفانه در ایران کمربند را کالای لوکسی میداند.70%از تلفات مغزی ناشی از تصادفات است که به علت عدم بکارگیری کمربند ایمنی به وقوع می پیوندند.در تصادفات شدید جلوگیری میکند از برخورد سر به شیشه فرمان یا داشپرد از پرت شدن راننده به خارج خودرو جلوگیری می کند
اگر کمربند ایمنی را ببندید.به میزان 1500 نفر کاسته میشوداز امر سالیانه و بستن ان 25%از سوانح خودرویی کاسته می شود
.........................
#شیشه خودرو
برای تمیز کردن شیشه جلو باید انرا با دستمال خیس و درجهت افقی تمیز کنید تا در شب نور چراغ های خودروی مقابل چشم را اذیت نکند
.......................
#روغن ترمز و کلاچ
معمولا"ماهی یکبار ویا پس از طی مسافتی 2000کیلومتر باید روغن ترمز و کلاچ درون مخزن مربوط بازدید و بررسی شود
در صورت کاهش باید در حد استاندارد ان اضافه شود
#روغن گیربکس.دیفرانسیلوجعبه فرمان
معولان روغن گیربکس و دیفرانسیل و جعبه فرمان را حداکثر هر شش ماه یکبار و یا پس از طی مسافت ده هزار کیلومتر باید بازدید شده در صورت نا مطلوب بودن عوض شود
..............................
#بازدید فیلتر هوا و صافی هوا
در حالت عادی فیلتر باید حداکثر هر 1000 کیلومتر تعویض یا تمیز شود و صافی روغن هر 2000 کیلومتر تعویض شود تا بازدهی و راندمان موتور مطلوب شود
.........................
#بازدید شمعها و پلاتین و دلکو
شمعها و پلاتینها و دلکو معمولا باید حداکثر هر ماه یکبار و یا پس از طی مسافت 2000 کیلومتر صورت بگیرد در صورت کثیف بودن تمیز و در صورت تنظیم نبودن تنظیم و در صورت خرابی تعویض شود
...............................
#بازدید لنت ترمز
لنت ترمز معمولا باید حداکثر هر سه ماه یکبار ویا پس طی مسافت 4000 کیلومتر انجام و دردرصورت تمام شدن (نازک شدن)لنت نسبت تعویض انها اقدام میشود
............................
#بازدید روغن موتور خودرو
فاصله تعویض روغن بستگی به جنس روغن فیلتر نحوه و شرایط رانندگی دارد و میزان ان در کاتالوگ تعمیراتی یا دفترچه راهنمایی هر خودرو امده است و لی معمولا پس از طی مسافت حداقل 1500 کیلومتر و حداکثر 3500 کیلومتر روغن موتور می بایستی تعویض شود.(این امر بستگی به نوع روغن و کیفیت ان دارد)
................................
#بازدید برف پاکن و مخزن اب شیشه شوی
پمپ اب و شیشه شوی ان باید هر ماه یکبار انجام شود تا کارایی لازم را در مواقع مورد نیاز داشته باشد.درصورت خرابی انها نسبت به تعمییر ویا تعویض انها اقدام کنید در صورت کمبود اب به میزان لازم پر نموده و برای بهتر شدن شیشه در مخزن ان 2 قطره الی 5 قطره مایع ظرفشویی به داخل ان اضافه نموده
.....................
#بازدید و تعویض والوالین یاتاقان توپی چرخهای جلو
بازدید والوالین یاتاقان توپی چرخهای جلو معمولا باید حداکثر هر شش ماه یکبار و یا طی مسافت 10000 کیلومتر انجام شود
در صورت کاهش کیفیت والوالین نسبت به تعویض انها اقدام شود
...........................
#بازدید تسمه پروانه
بازدید تسمه پروانه معمولا باید حداکثر ماهی یکبار و یا پس از طی مسافتی 1000 کیلومتر انجام و در صورت شل و یا سفت شدن اضافی تسمه پروانه نسبت به تنظیم ان توسط پیچ تنظیم کشش تسمه پروانه اقدام نمود و در صورت نخ نما شدن تسمه پروانه نسبت به تعویض انها اقدام شود
........................
#بازدید کابلهای اتصال برق منفی و مثبت سیمهای مختلف ماشین
بازدید کابلهای مثبت و منفی باید حداکثر هرماه یکبار انجام و در صورت پاره شدن یا زخمی شدن انها به سرعت نسبت به تعویض یا تعمییر انها اقدام شود تا باعث اتصالی سیمها و ایجاد حریق نشود.
........................
#روشن کردن صحیح خودرو
در مواقعی که موتور سرد است
ترمز دستی رابکشید.چراغها و لوازم برقی اضافی را خاموش کنید.جعبه دنده دستی پدال گاز را تا کف فشار داده و به دنده خلاص انتقال دهید.تا روشن شدن موتور پدال کلاچ را تاکف تخت فشار قرار دهید.پدال گاز استارت بزنید بعد از روشن شدن موتور ساسات را تا نیمه ببندید بعد از گرم کردن موتور(حداکثر 30 ثانیه)می توانید حرکت کنید.ازحرکت سریع با موتور سرد خودداری کنید.بعد از چند ثانیه زانندگی ساسات را تا اخر ببندید
در موقعی که موتور گرم است
پدال گاز را تا نیمه نگه داشته و سپس استارت بزنیداز پمپ زدن بوسیله پدال گاز خودداری کنید.درصورت داغ بودن موتور پدال گاز را تا اخر فشار داده استارت بزنید
....................
#در صورتی که موتور گرم ولی روشن نمیشود(خفه کرده)
پدال گاز را به مدن 15تا20 ثانیه تا اخر با پا نگهدارید.درحالی که پدال گاز تا اخر فشار داده شدهاست.استارت بزنید ممکن است در حدود 20تا30 طول بکشد تا بنزین اضافی از بین برود.درصورت روشن نشدن چند دقیقه صبر کرده و دومرتبه دوباره استارت بزنید.ازپمپ زدن بوسیله پدال گاز خودداری کنید.فقط ان را تا اخر با پا نگهدارید.
.................................
#جلوگیری از داغ شدن ترمز
هرگز در سراشیبی و سرازیریها نباید دنده را خلاص کرد.باید حتما"از دنده سنگین استفاده نمود.به عبارتی دیگر به همان دنده ای که در سربالایی میروید در سرازیری هم با همان باید بروید .در شیبهای تند نباید فقط به ترمز اکتفا کرد در سواری ها بهتر است از دنده دو بهتر است از دنده یک استفاده نمود.در وسایل سنگین0اتوبوس مینی بوس کامیون) علاوه بر دنده سنگین باید گاز بند یا خفه کن دور موتور را کم میکند.(اصطلحا"ترمز موتور)
در صورتی که تام موارد بالا انجام گرفت و خودرو متوقف نشد
_با استفاده از ترمز دستی وسیله نقلیه را به سمت راست هدایت کرده و با زدن سپر جلوی خودرو به برجستگی جدول کنار خیابان یا درخت و یا دیوار ودر جادها به تپه یا کوه باید خودرو را متوقف نمود
_درچنین مواقعی باید سعی شود به عابرین برخورد نشود و از بردن خودرو به محل گود مثل جوی اب و دره خودارری نمود چون احتمال قوی خودرو واژگون میشود و خیرات جانی دارد
آزمایشات نشان می دهد هنگامی که هوا از 27 درجه بالاتر میرود عکس العمل راننده در یک لحظه روبرو شدن با مانع در جاده 3/.ثانیه کندتر میشود
برای جلوگیری ازین پیشامد
در صورت امکان از رانندگی در ساعات اوج گرما خودداری کنید
خودرو را مدت کوتاهی درسایه پارک کرده و کاپوت را بالا بزنید
چرخ ها و ترمزها و سایر وسایل مربوطه را کنترل کنید
همیشه یک گالن اب را همراه داشته باشید و اب رادیاتور را کنترل کنید(اب رادیاتور را هنگامی که ماشین روشن است چک کنید)
باد لاستیک هارا کنترل و تنظیم کنید
در خودرو حتما" کپسول اتش نشانی داشته باشید
............................
گرمای زیاد
توقف کنید و بگذارید خودرو خنک شود اگر در شرایطی هستید که امکان توقف وجود ندارد بخاری را روشن کنید این کار باعث افزایش جریان اب خواهد شد اگر چه داخل خودرو گرم تر میشود اما موتور را خنک نه می دارد وقتی امکان توق را پیدا کردید بایستید و کاپوت را بالا بزنید تا حرارت موتور پایین نیامده و در رادیاتور را بازنکنید
رادیاتور و اتصالات ان را بررسی کنید که رخنه نداشته باشد اگر رادیاتور چکه کند سفیده تخم مرغ می تئاند سوراخ ها را مرمت کند اگر سوراخ بزرگی وجود دارد می توانید با فشردن ان قسمت مسی موقتا انرا بند اورید این کار باعث میشود که جریان اب کمتر شود اما می توانید به راه خود ادامه دهید
............................
جوش اوردن ماشین
بطور ایمنی از جاده خارج و خودرو را متوقف کنید جعبه دنده را در وضیت ((پی)) یاتوماتیک یا دستی خلاص قرار دهید__
و ترمز پارکینگ را بکار بگیرید.اگر کولر خودرو روشن بود انرا خاموش کنید
_در صورت خروج اب جوش یا بخاراب از رادیاتور یا مخزن ذخیره موتور را به علت کم ابی خاموش نکنید به تدریج مقداری اب به رادیاتور بریزید تا موتور خنک شود.
_ بازدید نظری تسمه پروانه جهت پارگی یا شل بودن .همچنین بازدید از نشت اب رادیاتور شیلنگها و زیر خودرو را به عمل اورید.به هرصورت توجه داشته باشید که در صورت روشن بودن موتور از برخورد دست و لباس با پروانه خودداری شود
_در صورت پارگی یا شل بودن تسمه پروانه و یا نشت با به سرعت موتور را خاموش کنید.توجه داشته باشید چنانچه خودرو شما در اثر پارگی تسمه پروانه جوش بیاورد باید خودرو را فورا"خاموش کرده و در هر 20 دقیقه یکبار استارت بزنید در غیر این صورت خودرو شما گیرپاژ خواهد کرد
_در صورت سالم بودن تسمه پروانه بگذارید موتور چند دقیقه ای با 1500 دور در دقیقه در حالت خلاص کار کند.این کار باعث خنک شدن سریع موتور میشود
_اب مخزن ذخیره را بازدید کنید در صورت لزوم در حالی که موتور روشن است به ان اب اضافه کنید تا نیمه پر شود
توجه:درصورت جوش اوردن اب رادیاتور قبل از سرد شدن مبادرت به باکردن در رادیاتور نکنید چون امکان دارد که در اثر پاشیده شدن اب داغ ممکن است اسیب ببینید
_بعد ازین که حرارت موتور عادی شد دوباره میزان اب مخزن را بازدید کنید.درصورت لزوم دوباره انرا نیمه پر کنید .در صورت کم شدن اب رادیاتور به مقدار زیاد و در فواصل زمانی کم امکان نشت سیستم خنک کن وجود دارد که باید هرچه زودتر توسط مکانیک ÷یدا و رفع گردد
اگر خودرو در اثر کم ابی جوش بیاورد به هیچ عنوان نبیاد خودرو خاموش شود.ابتدا خودرو را متوقف کرده کمی اب روی رادیاتور و در ان بریزید سپس با یک دستمال خیس در ان را به ارامی و احتیاط طوری بازکنید که به سر و روی شما نپاشد.سپس به مقدار لازم درون ان اب بریزید تا دما به حالت عادی بازگردد.
...................................
در زمستان برای جلوگیری از حوادث احتمالی
از لاستیک یخ شکن استفاده شود
با سرعت کمتراز روزهای معمولی و هوای خشک حرکت کنید
خودرو را در حرکت ثابت نگهدارید
در پیچها با دقت رانندگی کنید
از گردش و انحراف ناگهانی خودرو خودداری کنید
از ترمز ناگهانی بپرهیزید
از فشار دادن یا برداشتن ناگهانی پا از روی پدال گاز
خودداری کنید
از رانندگی در شانه و لبه راهها و شانه ها خودداری کنید
در سطوح لغزنده وقتی سرعت دارید ازتغییر به سرعت دنده سنگین ناگهانی جدا خودداری کنید
.......................
چگونه در هنگام سر خورد ماشین را متوقف کنید
خود را کنترل نموده و خونسرد باشید.درغیر اینصورت تصمیم درست و قاطی نمی توانید بگیرید
از ترمز کردن بپرهیزید چرا که این عمل باعث قفل شدن چرخها . سبس لغزش و سر خوردن میشود
فرمان را در جهت سر خوردن بچرخانید هر وقت ماشین به حالت مستقیم درامد به جهت دلخواه حرکت دهید
خیلی اهسته پدال ترمز را فشار دهید تا سرعت خودرو کاسته شود سپس به ارامی گاز دهید تا خودرو به حرکت خود ادامه دهد
در هنگام سر خوردن به هیچ وج دنده را خلاص نکید.خودرو باید در دنده نگاه داشته شود چرا که در این حالت خودرو سریعتر به حالت اولیه بر میگردد.
..............................
رانندگی در شب
هنگام شب اگر خسته یا خواب الود هستید رانندگی نکید
هرگز به نوربالای خودروی مقابل خیره نشوید بلکه به حاشیه راست جاده و خط سفید وسط جاده نگاه کنید
شب هنگام در اسفالت توقف نکنید زیرا تشخیص ان برای دیگر رانندگان مشکل است بهتر است در حاشیه و شانه خاکی توقف کنید
هنگامی که از مسیری حرکت می کنید که نور کافی ندارد با احتاط رانندگی کیند و مراقب عابرانی که لباس تیره دارند باشید
در رانندگی خارج شهر زمانی که بدنبال خودروهای دیگر در حرکت هستید با نور پایین رانندگی کنید.چ.ن حرکت با نور بالا سبب پرتو نور چراغ شما در اینه داخل خودرو جلویی ویا سپر فلزی منعکس شده و سبب خیرگی چشم راننده میشود
هنگام تاریک شدن هوا برای تغییر مسیر از چراغ راهنما حتما استفاده کنید
هنگام رانندگی در شبمطمئن شوید از تنظیم بودن نور چراغ ی جلو و سایر چراغها که با گل و لای اندود نشود
نتایج آزمایشات متعدد ثابت کرده در برابر افزایش هر 10 کیلومتر در تاریکی معادل 6 متر از عمق دید کاسته میشود
.........................
لاستیک
باد کم باعث سایش طرفین تایر میشود
باد زیاد گل وسط تایر را زود صاف میکند
سایش یک طرف تایر نامزانی فرمان رانشان میدهد
اگر نقطه معینی از تایر سائیده باشد ممکن است به علت بدی کاسه چرخ توپی و یا کجی بلبرینگ و احتمالا"هر سه این موارد باشد
بالانس نبودن چرخها باعث لرزش خودرو در سرعت های (مخصوصا"70-85)کیلومتر در ساعت میشودکه در این صورت باعث سایش نامنظم (پله ای )میشود
هرگونه سایش نامنظم اج تایر علاوه بر کوتاهی عمر باعث گرمای فوالعاده در تایر انرا برای تریکیدگی و دوپوست شدن اماده می کند که در هر صورت خصارت جانی و مالی در بر خواهد داشت
اگر خودروی شما در سرعت 80 کیلومتر 100%کارکرد داشته باشد در سرعت 130 40% سایش زود رس خواهد داشت
رانندهای که با سرعت متوسط 50 کیلومتر رانندگی میکند بیش از 70% اضافه از تایر خود بهره می برد
در ساعت 160 کیلومتر به 127 درجه میرسد و این گرمایی است که باعث تریکیدگی میشود
در هر 5000 کیلومتر انهارا ضربدری جابجا کنید ..لاستیک رادیال را خطی جابه جا کنید
حدالمکان از یک مدل تایر استفاده کنید.اگر در جلو از رادیال استفاده میکنید هرگز در عقب تایر معمولی بکار نبرید
........................................................
مهمترین دلیل لاستیک سایی
تنظیم نبودن مبزان فرمان.بالانس نبودن چرخ.خرابی جلوبندی.نامیزانی باد تایر.بار زیاد.کج بودن(پیچیدگی)شاسی.تاب داشتن اکسل عقب
دلایل ساییدگی وسط تایر
زیادی باد تایر..سفت شدن چرخها..(به هر دلیل :گیر کردن لنت ترمز.گیرپاژکردن بلبرینگ چرخ.پیچیدگی شاسی)
دلایل ساییدگی در کنار چرخها
کم بودن باد تایر..سفت شدن تایر
ترک برداشتن تایر
کم بودن باد تایر
.سرعت زیاد.حمل بارزیاد و خوب نبودن جنس تایر
دلیل ساییگی یکی طرف تایر
تنظیم نبودن زاویه کمبر فرمان
دلیل ساییدگی بصرت مورب
تنظیم نبودن زاویه تواین فرمان
دلیل پله پله شدن تایر
بالانس نبودن تایر
نامرغوب بودن جنس تایر
دلیل پله پله شدن1 تایر
سفت گردیدن چرخها به هر دلیل
نتظیم نبودن دستگاه تعلیق
جابجایی لاستیک خودروهای سواری پس از 10000_15000 کیلومتر کارکرد یا سالانه با توجه به نوع ان هست
لاستیک رادیال باید بصرت خطی و لاستیک معمولی باید ضربدری استفاده شود
.........................................
اقدامات قبل از سفر
در خارج خودرو:لاستیکها و زاپاس فشار باد را به وسیله مخصوص اندازه گیری کنید.و انها رابازدید کرده که خرابی پارگی نداشته باشد
نشت مایعات :بنزین.روغن. اب و مایعات دیگر را به دقت بازدید کنید(ابی که از تهویه بعد از استفاده نشت می کند طبیعی است)
از کارکرد چراغ ها هم مطمئن شوید
همراه داشتن اچار چرخ و جک.میزان اب رادیاتور و شیلنگهای مربوطه در قسمت جلویی رادیاتور را بازدید کنید تا کثافات و یا
حشرات مسدود نشده باشد
میزان بودن اب باطری.روغن ترمز.و کلاچ.لولهای بنزین شلی و نشت لوله ها را بازدید کنید
بعد از روشن کردن خودرو
سطح روغن جعبه دنده اتوماتیک.میزان روغن هیدرولیک.میزان روغن موتور..و علائم جلوی خودرو سرعت سنج و سایر وسایل اندازه گیری
از ترمزها و کارکردشون
..........................
رفع مشکل احتمالی در سفر
ابتدا لوله متصل به باک و بنزین را پیداکرده و لوله رااز طرف پمپ در بیاورید.سطح لوله رانسبت سطح باک کمی پایین تر بگیرید اگر بنزین جاری شد درست است اگر بنزین جاری نشد باک گرفته است.
در صورت گرفتگی با فوت کردن گرفتگی را بر طرف کنید
اگر عیب از باک نبود.لوله بنزین که از پمپ بنزین به کاربراتور وصل است ازجای خود (کاربراتور)در بیاورید سر لوله را به طرف خلرج موتور بگیرید تک استارت بزنید .اگر مایع بنزین بدون حباب به بیرون جهید پمپ سالم است در غیر این صورت
توری صافی گرفته است و با فوت کردن یا باد گرفتن عیب برطرف میشود
در صورت بیرون امدن مایع بدون حباب از لوله و روشن نشدن ان عیب از کاربراتور است
با باز کردن هواکش وحرکت پیشتون کاربراتور به طرف بالا (در صرت گیر با روغن موتور عیب را برطرف کنید)موتور روشن خواهدشد. چنانچه با تمام این کارها ماشین روشن نشد بکسل کردن بصرفه خواهد بود
سیستم جرقه زنی:
اولین کنترل و بررسی از وایرها دلکو و کویل شروع کنید.در ابتدا دقت کنید که وایرها از جای خود بیرون نباشد یا قطع نشده باشد
در دلکو را از جای خود جدا کرده و دقت کنید ترک نداشته باشد
سپس ازکسی بخواهید استارت بزند در حالت فوق چکش برق خواهد چرخید و جرقه ابی رنگی ما بین دهانه پلاتین دیده خواهد شد
توجه:وجود جرقه ابی در دهانه لاتین دلیل بر سالم بودن وایرها سیمها کویل ÷لاتین و فیوز دلکو است.در غیر این صورت اشکال در قسمت های است که در زیر گفته میشود
شاید دهانه پلاتین خال زده در این صورت با سمباده و یا سوهان نرم ان را تمیز کنید
سیم نازک از منفی کویل به دلکو امده رااز جای خود بیرون اورده وتک استارت بزنید.سیم نازک زا به بدنه خودرو نزدیک بگیرید
اگر درهنگام استارت جرقه ابی رنگ از سیم نازک به بدنه زد سالم است در غیر این صورت کویل معیوب است حتما تعویض شود
سیمی که سویچ به مثبت کویل می اید بیرون اورید سوییچ را باز کرده ان را به بدنه بزنید اگر جرقه زد سویچ سالم است در غیر این صورت قطعی از برق سویچ است
در صورت وجود جرقه در دهانه پلاتین در سیمها اگز موتور روشن نشود فیوز دلکو سوخته است باید تعویض شود
..........................
اتش سوزی در خودرو
سیتم برقی خودرو را همیشه کنترل کنید
وایرشمعها و سیم ارتباطی کویل با دلکو باید همیشه سالم باشد
نشتی باک بنزین بزرگترین خطر است در صورت نشتی از راندن وسیله نقلیه خودادری کنید
در هنگلم سوخن گیری وسیله نقلیه را خاموش کنید
از سریز بنزین خودداری کنید
از قرار دادن پارچه در کنار موتور و زیر کاپوت جدا خودداری کنید
از قرار دادن بنزین در ظرفای پلاستیکی در صندوق جدا پرهیز کنید هوای گرم و تکان ناشی از حرکت باعث ایجاد گاز قابل اشتعال میشود
از قرار دادن کپسوا گاز مایع پر در صندوق عقب خودداری کنید
در هنگام سوخت گیری استمال دخانیات نکنید
همیشه کپسول اتش نشانی با حجم مناسب همراه داشته باشید
هنگام جرقه خونسرد باشید ماشین را به منتهی الیه سمت راست هدایت و بعد از خاموش کردن موتور نصبت به رفع ان با اب یا کپسوال اقدام کنید
از خودروهایی که نشت بنزین دارند فاصله و به راننده ان اطلاع دهید
هنگام اتش سوزی
سیم اتصل باطری را قطع کنید
هر عاملی که ممکن است بنزین ریخته شده بر روی زمین را مشتعل سازد از ان قسمت دور کنید
بنزین های ریخته شده بروی زمین را با خاک پوشش دهید
از حرکت دادن ماشین خودادری کنید ممکن است باعث جرقه شود
وسایل دستی اطفاء حریق مانند پمپ دستی و پتو را از وسیله خارج کنید
اگر اتش شعله ور شد انجا را ترک کنید
اتش معمولا" از داخل موتور شروع میشود نباید با باز کردن کاپوت انرا شعله ور تر کرد(بدلیل هجوم اکسیژن)
1..دستگاه اطفاء حریق را در دست بگیرید
2..ماده خاموش کننده را چندید بار از زیر و پایین بداخل موتور بپاشید با پاشیدن مجدد ماده زیر موتور عمل اطفاء را کامل کنید
..........................................................
خودروهای دست دوم
از انتخاب خودروهای اسپرت کابریولت(کروکی روباز) تا حد امکان به پرهیزید.ارزش و کیفیت این نوع خودروها خیلی زودتر از خودروهای ساده و معمولی سدان تنزل میابد.چون افت قیمت بیشتری دارند.این نوع خودروها هم زود به صروصدا می افتند
خودروهای اتوماتیک هم بدلیل خرابی زود هنگام قطعات و تعمیرات گران زیاد مناسب نیستند
خودروهای با لاستیک های غیر معمول و غیر استاندارد و خلاصه خودروهای قدیمی کمیاب و عجیب و غریب در یافتن قطعات مشکل ساز هستند
...........
آزمایشات
اتاق خودرو به دقت نگاه کرده تا نشانه ای از فرسودگی یا پاره گی و پوسیدگی زیر بدنه و یا خرابی لاستیک فرسودگی نوارها و لاستیکهای دوز پنجرها در ان نباشد .ستونها را از داخل نگاه کنید.در خودروهای چپ شده صافکاری و رنگ با کمی دقت نمایان میشود
لاستیک و موکت زیر پایی را بردارید تا زیر اتاق پوسیدگی نداشته باشد
لاستیک ها
اگر خودرو بیش از دوسال کار نکرده باشد وجود لاستیکهای صاف و یا خیلی نو حاکی ازین امر است که خودرو بیش از سی هزار کیلومتر کارکرده است.حال اگر مسافت سنج عدد پانزهزار کیلومتر یا کمتر نشان داد باید در سحت ان تردید کرد
ساییدگی غیر یکسان در یک تایر نشانه وجود ایراد و اشکالی از قبیل تنظیم نبودن باد چرخها که مهمترین عامل لاستیک سایی است
پوسیدگی
نقاط زنگ زده روی سطح زیا جدی نیست ولی اگر قسمتهای عمقی زنگ زده باشد.مخارج تعمیر ان بالا خواهد بود.محلهایی که فکر می کنید زنگ زدگی بیشتر است با مداد ضربه هایی بزنید ببینید صدای فلز دارد یا نه
.....................................
بدنه
از بغل تمام بدنه را نگاه کنید.از هر طرف به ان بنگرید و ببینید تغییرات یا موج در رنگ وجود دارد یا نه چنین علائمی نشان میدهد که خودرو قبلا تصادف کرده و صافکاری شده.دراین حالت یک صافکار متبحر می تواند کمک شما باشد و یا با قلم تست رنگ که جدیداگ به بازار امده میتوان استفاده کرد
درها و پنجره ها
درها را باز و بسته کنید و شیشه ها را بالا پایین کنید تا از صحت کارکردانها مطمئن شوید
............................
جلوبندی
هر کدام از چرخها را با دسن بگیرید در این حالت فرمان نباید قفل باشد
محکم به سمت داخل و خارج تکان دهید بازی زیاد چرخ یا صدای برخورد قطعات فلزی اهنی (تلق تلق) بیانگر سیبکهای شل و نامیزان یا خراب است و نشان میدهی اتصالات جلوبندی خراب است و تعمییرات جلو بندی مخارج بالایی دارد
......
کمک فنر
در یک گوشه از خودرو قرار گرفته و دست خود را روی سپر یا گلگیر قرار دهید چندید بار محکم به پایین فشار دهید سپس یکباره ول کنید اگر تکانها چندین بار تکرار شد به اصطلاح بازی کرد.احتمالا کمک فنر ها صدمه دیده.این عمل در سه کمک دیگر نیز تکرار شود
...............
شاسی
در یک جاده مستقیم و هموار و خلوت به دوست خود بگویی که خودرو را به راه انداخته حرکت کند وشما به دقت به خودرو نگاه کنید اگر خودرو متمایل به پهلو حرکت کند یعنی به یک سمت کشیده شود احتمالا تصادف داشته و شاسی از حالت اولیه خارج شده
...............
موتور
اگر دود ابی خارج شد ماشین روغن سوزی داردو دود سیاه عدم تنظیم کاربراتوراست.اطراف خودرو هم بازدید کنید تا اثری از کمپرس روغن نباشد
گیربگس
در صورت اتومات به مکانیک و در صورت دستی با گرفتی کلاچ 1.2.3.4.و عقب را چک کنید
...........................................................
عوامل اشتباه و خطا در رانندگی
شخص
ضعف قوه بینایی و تشخیص
ضعف در مهارت رانندگی
شیوه رانندگی
سرعت زیاد
سبقت غیر مجاز
رعایت نکردن فاصله
انحراف به چپ
عدم توجه به جلو
مصرف دارو
مصرف الکل
مسائل روحی و راوانی
خستگی و پریشانی
هیجان
راه
طراحی نامناسب
کمبود تجهیزات و علائم
موانع سواره رو
محیط نامناسب
خودرو
نقص در طراحی
نقص فنی در سیستم های مختلف
...................................................
ابزارهای نیاز در خودرو
یک صفحه فولادی به قطر 3 میلیمتر به ابعاد 30در20 جهت قرار دادن زیر جک ماشین در زمینهای نرم و برفی
یک تکه قالی یا موکت 100در50 متر جهت قرار دادن زیر خودرو در موقع بکسباد کردن و یا بستن دور سپر موقع هل دادن
یک قرقره سیم اهنی جهت بکسل.یک قرقره نوار چسب.یک قرقره نخ طنابی
یک جفت کابل جهت اتصال باطری به باطری
یک ظرف 5لیتری برای اب و یک ظرف 5 لیتری برای بنزین
انواع لامپ
انواع فیوز
کپسوا اتش نشانی مخصوص خودرو
پیچ گوشتی دو سو در اندازهای 3-5-8-13 و پیچ گوشتی چهار سو
اچار به اندازهای 22-19-17-15-14-13-12-11-10-9-7
اچار رینگ کج به اندازهای 19-17-16-14-13-11-10-و سری اچار شیش گوش الینوس الن
اچار شمع
اره اهن بر کوچیک
سوهان تخت دو یا سه لبه
سوهان کنتاکت
فازمتر اتومبیل
چاقوب جیبی
چراغ قوه و چراغ گردان خطر
تلبمه
اچار چرخ

امیدورام جامع م مفید باشه این اطلاعات از ایا میدانید خودروهاو اطلاعات شخصی قید شده باشد که مورد استفاده قرار گیرد
نمایه کاربر
Drift King
سرعت : 35 كيلومتر در ساعت
پست: 606
تاریخ عضویت: 06 فوریه 2007, 17:43
نوع خودرو: فولکس واگن ترنسپورتر
محل اقامت: شيراز
تماس:

پست توسط Drift King » 16 فوریه 2007, 02:36

مرسي

اولش حوصلم نشد كامل بخونم ولي بكمشو كه خوندم گفتم حيفه نخونم...

خيلي بيش از حد كامل بود :)
نمایه کاربر
A R A S H
پاي ثابت
پست: 1138
تاریخ عضویت: 20 آگوست 2005, 07:42
نوع خودرو: مشخص نشده!

پست توسط A R A S H » 16 فوریه 2007, 11:15

امير جان چرا تو اخبار فروم؟
ميتونستي تو آزاد بذاري
نمایه کاربر
niceevil
پيشکسوت
پست: 1665
تاریخ عضویت: 26 نوامبر 2004, 22:59
نوع خودرو: CAMRY

پست توسط niceevil » 16 فوریه 2007, 17:35

مرسی جالب بود

يه سؤال
اين که ميگن در سرعت 80 کيلومتر نصف 120 بنزين مصرف ميشه به نظر من مال موقع اي بود که ماشين ها 4 دنده بودن
وقتی ماشين با دور 2500 تو دنده 5 حرکت ميکنه (ميشه همون حدود 110-15 تا ) اگه بخوای 80 تا بری بايد تو دنده 4 با دور 2500 بری
فکر نميکنم خيلی مصرف سوخت رو تغيير بده چون دور موتور که يکيه فقط فشار باد رو ماشين بيشتر ميشه که ديگه اونم فکر نکنم 2 برابر باشه
:-o
نمایه کاربر
Mc.Matin
دنده 2
پست: 2277
تاریخ عضویت: 07 مارس 2006, 23:01
نوع خودرو: سمند سفارش آمریکا...
محل اقامت: جهنم دوستداران خودروهای کلاسیک=ایران

پست توسط Mc.Matin » 16 فوریه 2007, 23:08

امير جان خيلي عالي بود استفاده كرديم.....ممنون.......
:-)
"When I Die, Bury me in my JEEP. 'Cause it's never been in a hole it couldn't get out of!"
نمایه کاربر
محمد.
راننده حرفه اي
پست: 3232
تاریخ عضویت: 19 نوامبر 2004, 02:19
نوع خودرو: 605,607,VR,A80Q,FJ75
محل اقامت: پشت فرمون !

پست توسط محمد. » 17 فوریه 2007, 08:16

13.هنگام روشن کردن کولر حتما"توقف نموده و در سربالایی طولانی و توقف زیاد کولر را خاموش کنید
بازم من با اين مورد مشكل دارم !!!

و به نظر من صحيح نيست .
نمایه کاربر
امير سويل
مرجع مستندات فنی
پست: 2341
تاریخ عضویت: 16 اکتبر 2005, 01:04
محل اقامت: ایران-تهران
تماس:

پست توسط امير سويل » 17 فوریه 2007, 12:41

محمد. نوشته شده:
13.هنگام روشن کردن کولر حتما"توقف نموده و در سربالایی طولانی و توقف زیاد کولر را خاموش کنید
بازم من با اين مورد مشكل دارم !!!

و به نظر من صحيح نيست .
منم خودم به شخصه با اقا محمد موافقم براي روشن كردن در حركت دنده را خلاص مي كنم و يك نيش گاز ميدم بعد كولر ميزنم.فرض كنيد مي خواييد از حداكثر توان استفاده كنيد با خانم و بچه هاتون و بار وسايل بزنيد بغل بعد كولر بگيريد وحركت كنيد فشار بيشتري مياد يا در حال حركت
نمایه کاربر
محمد.
راننده حرفه اي
پست: 3232
تاریخ عضویت: 19 نوامبر 2004, 02:19
نوع خودرو: 605,607,VR,A80Q,FJ75
محل اقامت: پشت فرمون !

پست توسط محمد. » 17 فوریه 2007, 12:58

من اصولا با كلاچ گرفتن و ..... مشكل دارم !

به نظر من هيچ فرقي نميكنه در چه وضعيتي كولر روشن بشه ! همين.
نمایه کاربر
سامان رحمتي
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 137
تاریخ عضویت: 31 آگوست 2006, 19:19
نوع خودرو: مشخص نشده!

پست توسط سامان رحمتي » 17 فوریه 2007, 13:12

محمد. نوشته شده:من اصولا با كلاچ گرفتن و ..... مشكل دارم !

به نظر من هيچ فرقي نميكنه در چه وضعيتي كولر روشن بشه ! همين.
محمد جان منم نظر شما رو داشتم..تو اتوبان تهران كرج با 140 كيلومتر كولر زدم....زدن كليد A/C
همان و يه صداي وحشتناك همان! بعدشم كولر تعطيل و كاملا تعويض شد!!ماشين 405 كاربراتوري.
نمایه کاربر
محمد.
راننده حرفه اي
پست: 3232
تاریخ عضویت: 19 نوامبر 2004, 02:19
نوع خودرو: 605,607,VR,A80Q,FJ75
محل اقامت: پشت فرمون !

پست توسط محمد. » 17 فوریه 2007, 13:18

بحث اينجاست كه فرض كنيد كلاچ گرفتيد و كولر رو روشن كرديد ...

زمانهاي سويچ كردن رو كه ماشين خودش كلاچ نميگيره ! يعني دفعات بعدي كه كمپرسور سويچ ميكنه ممكنه دور بالا باشه ( كه معمولا هم هست ) پس خيلي اين كار مفيد نيست.

( نميدونم چرا به نظرم مياد قبلا در اين مورد بحث شده )
ارسال پست

بازگشت به “رانندگي”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 2 مهمان