تکنيک جديد براي کاهش سرعت؟!

تصویر مباحث تخصصي در مورد رانندگي
قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. راهنمای استفاده از فوروم :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.
ارسال پست
نمایه کاربر
رضامولوی پور1361
کاربر ويژه
پست: 5573
تاریخ عضویت: 07 مارس 2011, 15:26
نوع خودرو: خط 11
محل اقامت: مشهد
تماس:

Re: تکنيک جديد براي کاهش سرعت؟!

پست توسط رضامولوی پور1361 » 03 مارس 2012, 13:51

سلام
من با بنز بابام هم امتحان کردم(w123)اونم همینطور بود تو دنده تو حرکت نسبتا خیلی سفت تر از حالت روشنه
البته نه به سفتی وقتی که میخوای ماشین خاموش درجا بچرخونی
نصف عقل آدمی اظهار دوستی ومحبت به عموم مردم است.
محمودي
شروع حركت
پست: 31
تاریخ عضویت: 25 آگوست 2011, 13:49
نوع خودرو: سمند lx مدل 1391
محل اقامت: تبريز

Re: تکنيک جديد براي کاهش سرعت؟!

پست توسط محمودي » 30 آگوست 2013, 08:56

ATANLOULOU نوشته شده:سلام
در اون آموشگاه رانندگی رو بايد گل گرفت !
با اينكار ماشين خاموش ميشه و بالتبع خلاء بوستر هم از بين ميره و بعد از اولين ترمز پدال زير پا به اصطلاح چوب ميشه و نهايتاً ترمز تعطيل !!!
اون نتيجه ای كه مد نظر ايشون بوده با رها كردن پدال گاز بدست مياد.
و برای مضاعف كردن قدرت ترمز ميشه يه لحظه ترمز رو شل كرد و دوباره گرفت و يا اينكه دنده معكوس پياپی رو با ترمز گيری همراه كرد كه البته فشار زيادی به ماشين وارد ميشه (مخصوصاً اگه اينكار نرم انجام نشه) و برای موارد اضطراری كاربرد داره.
دوست بسیار عزیزم من تائید نمیکنم اما اگه خاموش بشه موتور تا ایستادن بوستر و ترمز داریم بوستر تنفس امد و رفت پیستون کار داره که نایستاده چیکار به جرقه زده شده نشده داره ببخشید
نمایه کاربر
NIMA Ss
دنده 1
پست: 1265
تاریخ عضویت: 09 ژولای 2009, 18:40
نوع خودرو: پراید...SD_V8
محل اقامت: کرج

Re: تکنيک جديد براي کاهش سرعت؟!

پست توسط NIMA Ss » 23 می 2017, 17:42

4 سال بعد آخرین پست
مربی احتمالا اشاره به موارد اضطراری داشته، روشی بسیار کارآمد در مواقع ترمز خالی کردن...
مگه بوستر خلائی ترمز و یا پمپ هیدرولیک مثلا پراید برقیه که با قطع برق از کار بیوفته :( :( خیر ! بوستر به خلا نیاز داره و پمپ هیدرولیک به نیروی چرخش از طریق تسمه... موتور این نیرو رو به علت قطع برق نمیده؟! خوب اشکال نداره، چون تو حرکت هستیم از جعبه دنده به موتور نیرو میدیم.
یعنی بعضی از دوستان میفرمایند کسی که مثلا تو پراید، سمند، پرشیا و ...مدل 90 سواره و در محور مثلا حیران در سرپایینی ، در دنده 3 وسرعت 80 در حال رانندگیه،،اگه بر حسب اتفاق هر 4 تا شمعش ، کوییلش ، وایرهاش و... از کار بیوفته و ماشینش تو همون وضعیت سرعت 80 و دنده 3 باشه،،، دیگه ترمز نداره و باید فاتحه خودشو بخونه؟!؟!؟!؟!!؟!؟!؟ بنده میگم خیر، بلکه با همین وضعیت میتونه تا آخر سرپایینی حتی اگه مثلا 30 کیلومتر مسافت هم باشه ادامه بده! هم ترمز کامل داره ، هم فرمان هیدرولیک داره ، هم بر حسب مدل خودرو برق دینام داره و هم واتر پمپ و ...
کار خطرناکیه و بدون تعارف بگم از هر کسی بر نمیاد و احتمال آسیب زدن به گیربکس در موقع تعویض دنده در حالت خاموش هست و همچنین احتما سقوط به دره و پیوستن به ملائک!! اما 100% شدنیه.
من در حدود چندین سال به علت کار در پروژه سد های 2قلو سیاه بیشه تردد روزانه در این محور داشتم... تقریبا چندین ماه در راه برگشت به کرج زمانی که جاده در ساعات خلوت به سر میبرد ، دقیقا بعد از خروج از تونل کندوان سوییچ رو یک پله برمیگردوندم عقب و اگه محور کاملا خلوت بود تا سه راهی دیزین بدون ثانیه ای رسوندن برق سوییچ به پمپ انژکتور و سر شمع ها ، مسیر رو طی میکردم.
سر پیچها معکوس میکشیدم ، راه که مستقیم میشد دنده اضافه میکردم ، بعضی جاها که خیلی کند میشد عمرا سوییچ رو باز نمیکردم و خلاص ادامه میدادم تا دور برداره و بعد دوباره مینداختم دنده که میل لنگ بچرخه و پیستونها بتونن شیلنگ خلاء بوستر رو بکار بندازن و پولی میل لنگ بچرخه که اگه هیدرولیک داشته باشیم تسمه بچرخه که هیدرولیک روغن لازم رو پمپ کنه و ...
گاهی اوقات که موردی جلو سرعتم رو میگرفت و احساس خطر میکردم بلافاصله سوییچ رو باز میکردم که کنترل عادی داشته باشم( مثل وقتی که سوییچ ماشینو باز میکنید، هلش میدید و میندازید تو دنده که روشن بشه).

جای بد و بیراه گفتن به اون مربی بی دین فلان فلان شده و پست زدن جهت اعلام وجود، بیایم ببینیم واقعا چه خبره...اخه مربی،، گفتن این مسئله به هنرجو یه نوع بی عقلیه.
متاسفانه من توانستم در اون زمان 2 تا از همکارام رو آلوده این حرکت کنم!!! 405 و سمند. جهت کاهش مصرف سوخت =n !!! شرمنده همه اساتید تیونینگ تاکم :-o :-o

نکته اینکه ذکر کردم بسته به مدل ماشین دینام هم شارژ میکنه... از جمله پراید خودم که شب تو حالت خاموش چراغ هم استفاده میکردم و از اونجایی که بنده ولت متر آنالوگ نصب داشتم کاملا رفتار دینامو رصد میکردم، خلاص میرفت رو 12 و به محض انداختن تو دنده و درگیر کردن گیربکس متحرک با موتور ثابت و انتقال دور گیربکس به موتور و چرخش تسمه دینام، ولتاژ 14 رو نشون میداد.(این آخری ها دیجیتال انداخته بودم :smile: )

و در آخر هم به این نکته اشاره میکنم که حتما شنیدین گاهی پشت به زین و گاهی زین به پشت::
اینجا دقیقا این ضرب المثل صدق میکنه!! همیشه موتور به گیرباکس نیرو میده(به غیر دنده معکوس) و با این حرکت اینبار گیرباکسه که به موتور نیرو وحال میده. بسیار ساده.

دوستانی هم که میگن خالی بندیه :smile: :smile: :smile: ، اینجانب حاضر به قبول این چالش هستم!!!مثلا از ابتدای سربالایی کوه نور کرج تا میدون آزادگان قدیم رو هستم..... ، وایر هام مال شما... قول میدم تا انتهای مسیر هم از ترمز دستی و زیاد از ترمز اصلی استفاده نکنم.!! بگم سر سوییچ ماشینامونه ها :d: ژیان رده خارج نیاریدا :mrgr:
برای کسی که میفهمد هیچ توضیحی لازم نیست و برای کسی که نمیفهمد هر توضیحی اضافه است.....
آنانکه میفهمند عذاب میکِشند و آنانکه نمیفهمند عذاب می دهند.
نمایه کاربر
baghaei
سرعت : 22 كيلومتر در ساعت
پست: 214
تاریخ عضویت: 11 ژوئن 2011, 10:38
نوع خودرو: E12 1.8
محل اقامت: rasht

Re: تکنيک جديد براي کاهش سرعت؟!

پست توسط baghaei » 24 می 2017, 20:02

سلام
تجربه خاموش شدن ماشین در حال حرکت رو اجبارآ داشتم و اونهم زمانی بود که کابراتور ماشین بخاطر حذف ترموستات در تابستان و فراموش کردنش یخ زد و من با سرعت بالا توی اتوبان در حال سبقت از یه ماشین دیگه بودم
در اون لحطه فقط از گاز نخوردن ماشین متوجه خاموشیش شدم و با زدن فلشر و استرس زیاد از لاین سوم اومدم لاین کنار و ایستادم
بوستر ترمز کاملا عملکرد خودش رو داشت که به دلیل چرخش اجباری میل لنگ توسط گیربکس و چرخها بود
دینام کار میکرد(چراغ دینام روشن نشد)
فشار روغن هم عادی بود(چراغش خاموش بود)
ترمز هم تا زمانی که کلاچ رو قبل از توقف کامل نگرفته بودم خوب بود و بعد از اون سفت شد
اما زمان توقف از سرعت حدود 120 به نسبت حالت عادی به طور محسوس کمتر بود
نمایه کاربر
شهرام اسماعيلي
متخصص فنی خودرو
پست: 735
تاریخ عضویت: 09 اکتبر 2005, 10:43
نوع خودرو: PARS LX-TIBA-206TU5
محل اقامت: بندر ماهشهر - شيراز

Re: تکنيک جديد براي کاهش سرعت؟!

پست توسط شهرام اسماعيلي » 27 می 2017, 09:16

چرا رانندگی با موتور خاموش در سرازيری خطرناك است ؟
سلام دوست خوب ما NIMA Ss
توضييحاتی كه دادید اگر دوستان آماتور ، با خواندن آن بخواهند اين عمل را انجام بدهند، بسيار خطرناك است . البته خود شما نيز متوجه شده ايد كه اين آموزش خطرناكی در يك فضای مجازی است .
افراد جسور، پس از اينكه نحوه رانندگی و دست فرمان را ياد ميگيرند ، تصور ميكنند بهتر از ديگران كنترل خودرو را در دست دارند و بهمين علت بيشتر از ديگران اصول اوليه رانندگی را زير پا گذاشته و خطا ميكنند . در حاليكه بخشی از اصول اوليه بر اساس نحوه كاركرد اجزاء خودرو و كنترل آن ميباشد . برای مثال فاصله مجاز بين دو خودرو در حال حركت.
بجز رعايت اصول اوليه ، بخش زيادی از فراگيری رانندگی و گريز از مخاطرات آن ، معمولاً در شرايط موضعی و محلی و خاص و يا در بروز وضعيتهای غير عادی رخ ميدهد . و رانندگانی هستند كه گاهی پس از سالها رانندگی ، پی به مخاطرات انجام عملی نادرست نميبرند . با توجه به داستان زير، بهتر است برای كاهش مصرف سوخت ، به كسی انجام اين كار را هرگز توصييه نكنيم . و توصييه ما فقط برای شرايط بحرانی باشد يعنی فقط هنگاميكه موتور خودرو در سرازيری خاموش شده ، يعنی در اين وضعيت ، دنده خودرو را خلاص نكنيد چون با خلاص كردن دنده ، ترمز را از دست ميدهيد. و حادثه برايتان رخ ميدهد.
داستان خطای رانندگی من :
بعلت تردد دو هفتگی حدود هشت سال بين ماهشهر و شيراز با خودرو شخصی، برای كاهش مصرف سوخت ، هنگام پائين آمدن از گردنه ابولحيات ، از همين روش استفاده ميكردم . اين عمل تكراری باعث شده بود كه ترس از خطرات انجام اينكار برايم از بين برود و ضمن خاموش كردن موتور، دنده را نيز تا آنجائی كه مقدور بود در وضعيت خلاص بگذارم و گاهی پس از استفاده از دو الی سه ترمز گيری برای چند ثانيه وارد دنده ميشدم تا خلاء بوستر ترمز، برای ترمزگيری بعدی كامل شود . اين عمل را در ادامه مسير به گردنه آغاجاری كه شيب تندتری نسبت به ابولحيات داشت نيز تعميم داده بودم و سه بار در گردنه يزدگرد كه سرازيری بسيار تندی دارد و در مسير شش پير به كامفيروز در استان فارس است ، با پژو 405 با استفاده از دنده يك و درگير بودن كلاچ كولر همراه خانواده انجام دادم . در آخرين مورد پسرم بمن گفت : ميگويند اينكار خطرناك است، اينكار را نكن . و پاسخ من به او اين بود ؛ ببين سالم به پائين گردنه رسيديم اگر روشش را بلد باشی اصلاً خطرناك نيست . در حاليكه پسرم يكی از اصول اوليه رانندگی را بمن گوشزد ميكرد و من متاسفانه توجه نميكردم . ببينيد مشكل و خطر از آنجائی آغاز ميشود كه سيم كلاچ ببرد و يا بار(LOAD) بر روی گيربكس آنقدر زياد باشد كه خودرو از دنده خارج شود . گيربكس خودروهای سواری همانند كاميونها تحمل ترمز موتوری با LOAD زياد را ندارند . و گاهی حتی در دنده يك در شيبهای سنگين خلاص ميشوند . با فرض اينكه با انتخاب دنده مناسب پس از بريدن سيم كلاچ ، قادر باشيم دنده را جا بيندازيم ، آيا به زمان از دست رفته برای روشن شدن موتور و نياز به گاز دادن برای جا انداختن دنده ، بدون استفاده از كلاچ فكر كرده ائيد.؟ با فرض اينكه سيم كلاچ نبريده و فقط خودرو بعلت شيب زياد گردنه و بار زياد از دنده ناگهان خارج شده ، آيا مطمئن هستيد آنقدر دستپاچه نشويد كه پايتان را كه روی پدال ترمز گذاشتيد (البته با فرض وجود خلاء در بوستر ترمز در آن لحظه) تا موضع بیخطر از روی پدال برنميداريد . ؟ آيا وقتی بر اثر LOAD دنده يك بحالت خلاص افتاده و متوجه ميشويد كه بوستر ترمز نيز فاقد نيروی خلاء هست . بعلت دلهره ، آيا به فشار خيلی زياد پايتان بر روی پدال ترمز بمنظور ايستادن خودرو فكر كرده ائيد .؟ آيا ميدانيد قطعات اهرم بندی پدال ترمز قادر به تحمل فشار زياد ، پايتان هنگام از كار افتادن بوستر، در شرايط شيب زياد گردنه نيستند و ممكن است ناگهان قطعات اهرم بندی پدال ترمز، زير پايتان بشكند. گرچه ممكن است با آمادگی قبلی ، بتوان با تمام شرايط گفته شده ، يك راننده حرفه ائی سالم از خودرو پياده شود ولی در شرايط عادی ممكن است بعلت زمانهای از دست رفته ، زمان زندگيمان نيز بسر برسد.
نمایه کاربر
اکبر آقا
سرعت : 24 كيلومتر در ساعت
پست: 325
تاریخ عضویت: 04 آپریل 2015, 14:38
نوع خودرو: پراید، L90
محل اقامت: کرج

Re: تکنيک جديد براي کاهش سرعت؟!

پست توسط اکبر آقا » 27 می 2017, 10:29

NIMA Ss نوشته شده:4 سال بعد آخرین پست
مربی احتمالا اشاره به موارد اضطراری داشته، روشی بسیار کارآمد در مواقع ترمز خالی کردن...
مگه بوستر خلائی ترمز و یا پمپ هیدرولیک مثلا پراید برقیه که با قطع برق از کار بیوفته :( :( خیر ! بوستر به خلا نیاز داره و پمپ هیدرولیک به نیروی چرخش از طریق تسمه... موتور این نیرو رو به علت قطع برق نمیده؟! خوب اشکال نداره، چون تو حرکت هستیم از جعبه دنده به موتور نیرو میدیم.
یعنی بعضی از دوستان میفرمایند کسی که مثلا تو پراید، سمند، پرشیا و ...مدل 90 سواره و در محور مثلا حیران در سرپایینی ، در دنده 3 وسرعت 80 در حال رانندگیه،،اگه بر حسب اتفاق هر 4 تا شمعش ، کوییلش ، وایرهاش و... از کار بیوفته و ماشینش تو همون وضعیت سرعت 80 و دنده 3 باشه،،، دیگه ترمز نداره و باید فاتحه خودشو بخونه؟!؟!؟!؟!!؟!؟!؟ بنده میگم خیر، بلکه با همین وضعیت میتونه تا آخر سرپایینی حتی اگه مثلا 30 کیلومتر مسافت هم باشه ادامه بده! هم ترمز کامل داره ، هم فرمان هیدرولیک داره ، هم بر حسب مدل خودرو برق دینام داره و هم واتر پمپ و ...
کار خطرناکیه و بدون تعارف بگم از هر کسی بر نمیاد و احتمال آسیب زدن به گیربکس در موقع تعویض دنده در حالت خاموش هست و همچنین احتما سقوط به دره و پیوستن به ملائک!! اما 100% شدنیه.
من در حدود چندین سال به علت کار در پروژه سد های 2قلو سیاه بیشه تردد روزانه در این محور داشتم... تقریبا چندین ماه در راه برگشت به کرج زمانی که جاده در ساعات خلوت به سر میبرد ، دقیقا بعد از خروج از تونل کندوان سوییچ رو یک پله برمیگردوندم عقب و اگه محور کاملا خلوت بود تا سه راهی دیزین بدون ثانیه ای رسوندن برق سوییچ به پمپ انژکتور و سر شمع ها ، مسیر رو طی میکردم.
سر پیچها معکوس میکشیدم ، راه که مستقیم میشد دنده اضافه میکردم ، بعضی جاها که خیلی کند میشد عمرا سوییچ رو باز نمیکردم و خلاص ادامه میدادم تا دور برداره و بعد دوباره مینداختم دنده که میل لنگ بچرخه و پیستونها بتونن شیلنگ خلاء بوستر رو بکار بندازن و پولی میل لنگ بچرخه که اگه هیدرولیک داشته باشیم تسمه بچرخه که هیدرولیک روغن لازم رو پمپ کنه و ...
گاهی اوقات که موردی جلو سرعتم رو میگرفت و احساس خطر میکردم بلافاصله سوییچ رو باز میکردم که کنترل عادی داشته باشم( مثل وقتی که سوییچ ماشینو باز میکنید، هلش میدید و میندازید تو دنده که روشن بشه).

جای بد و بیراه گفتن به اون مربی بی دین فلان فلان شده و پست زدن جهت اعلام وجود، بیایم ببینیم واقعا چه خبره...اخه مربی،، گفتن این مسئله به هنرجو یه نوع بی عقلیه.
متاسفانه من توانستم در اون زمان 2 تا از همکارام رو آلوده این حرکت کنم!!! 405 و سمند. جهت کاهش مصرف سوخت =n !!! شرمنده همه اساتید تیونینگ تاکم :-o :-o

نکته اینکه ذکر کردم بسته به مدل ماشین دینام هم شارژ میکنه... از جمله پراید خودم که شب تو حالت خاموش چراغ هم استفاده میکردم و از اونجایی که بنده ولت متر آنالوگ نصب داشتم کاملا رفتار دینامو رصد میکردم، خلاص میرفت رو 12 و به محض انداختن تو دنده و درگیر کردن گیربکس متحرک با موتور ثابت و انتقال دور گیربکس به موتور و چرخش تسمه دینام، ولتاژ 14 رو نشون میداد.(این آخری ها دیجیتال انداخته بودم :smile: )

و در آخر هم به این نکته اشاره میکنم که حتما شنیدین گاهی پشت به زین و گاهی زین به پشت::
اینجا دقیقا این ضرب المثل صدق میکنه!! همیشه موتور به گیرباکس نیرو میده(به غیر دنده معکوس) و با این حرکت اینبار گیرباکسه که به موتور نیرو وحال میده. بسیار ساده.

دوستانی هم که میگن خالی بندیه :smile: :smile: :smile: ، اینجانب حاضر به قبول این چالش هستم!!!مثلا از ابتدای سربالایی کوه نور کرج تا میدون آزادگان قدیم رو هستم..... ، وایر هام مال شما... قول میدم تا انتهای مسیر هم از ترمز دستی و زیاد از ترمز اصلی استفاده نکنم.!! بگم سر سوییچ ماشینامونه ها :d: ژیان رده خارج نیاریدا :mrgr:
دلیل خاموش کردن ماشینتون چی هست؟!
نمایه کاربر
NIMA Ss
دنده 1
پست: 1265
تاریخ عضویت: 09 ژولای 2009, 18:40
نوع خودرو: پراید...SD_V8
محل اقامت: کرج

Re: تکنيک جديد براي کاهش سرعت؟!

پست توسط NIMA Ss » 27 می 2017, 10:36

من هم از وقتی پایه یک گرفتم دیگه از این کارهای بد نمیکنم.
اما احتمالات برای پیش آمدن خطر برای خودروی حتی روشن هم در سرازیری بسیار فراوانه,,, اینکه موقع استفاده از دنده معکوس سر پولس ها رد کنن , اگه سیم کلاچ ببره 99% افراد بی کلاچ بعیده بتونن دنده رو تو حالت معکوس جا بزنن( با توجه به این که ماشین دیوانه وار داره دور بر میداره, تو کفی راحت جا میره), اگه تایر مخصوصا جلو بترکه , اگه فنر های خورشیدی دیسک بشکنه و هزاران اگر دیگه.
بهترین و تنها ترین راه برای پایین آوردن خطر و بهتر کنترل کردن خودرو, سرعت مطمعنه و رعایت قوانین راهنمایی و رانندی و صد البته رعایت حق تقدم.
هنوز بسیاری از راننده های پر ادعا ساده ترین قانون رو بلد نیستن و از همه هم طلبکارن. هنوز یاد نگرفتن حق تقدم با خودرویی هست که دور میدون در حال حرکت و یا در حال خروج از میدان هست. حق با تو دوست عزیز نیست که مستقیم وارد میدون میشی و یا عرض راهت بیشتره.اون واسه جای دیگست!!!!
اکبر آقا نوشته شده: دلیل خاموش کردن ماشینتون چی هست؟!
بی عقلی اکبر آقا
کل کل
بی بنزینی
جوانی
کیف دادن و ....... :smile:
آخرین ويرايش توسط 1 on NIMA Ss, ويرايش شده در 27.
برای کسی که میفهمد هیچ توضیحی لازم نیست و برای کسی که نمیفهمد هر توضیحی اضافه است.....
آنانکه میفهمند عذاب میکِشند و آنانکه نمیفهمند عذاب می دهند.
t51
يار همراه
پست: 10504
تاریخ عضویت: 06 ژانویه 2016, 15:40
نوع خودرو: کلکسیون
محل اقامت: caliske

Re: تکنيک جديد براي کاهش سرعت؟!

پست توسط t51 » 11 ژولای 2017, 13:05

بادرود-خاموش کردن موتوری که بخصوص ECUداردکاردرستی نیست بخصوص درجاده کوهستانی که کامپیوتردرزمان استارت باآخرین اطلاعات تی مپ موتورراروشن میکندواختلاف فشارهم باعث دیرروشن شدن موتورمیشود. :grin:
***_ آهنگ شورش http://www.namasha.com/v/QUWMhlGE
ارسال پست

بازگشت به “رانندگي”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 2 مهمان