۱۵ روش برای طول‌عمر ماشین‌های تقویت شده

مقاله هاي آموزشي تقويت خودرو

مدیر انجمن: كوروش پيروز

قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. راهنمای استفاده از فوروم :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.
نمایه کاربر
Mohsen GT
يار همراه
پست: 967
تاریخ عضویت: یک شنبه 13 آذر 1384, 11:09 pm
نوع خودرو: 111
محل اقامت: تهران
تماس:

۱۵ روش برای طول‌عمر ماشین‌های تقویت شده

پستتوسط Mohsen GT » شنبه 13 تیر 1394, 12:14 pm



تعمیرات برای هیچ‌کس خوشایند نیست، آن‌ها زمان و پول شما را هدر می‌دهند، پولی که می‌توانست برای تقویت و دستکاری ماشین شما مورد استفاده قرار بگیرد، حالا باید صرف هزینه‌ی تعمیرات شود! ۱۵ روشی که در ادامه مورد بررسی قرار می‌گیرند، می تواند خودروی تیونینگ شده و حتی استاندارد شما را در بهترین وضعیت قرار دهد و در فاصله‌ی زمانی طولانی‌تری احتیاج به تعمیرات پیدا کند.

۱. یادگیری

یک ماشین دوست باید از چگونگیِ طرزکار تک‌تک قطعات خودرویش اطلاع داشته باشد، اینکه هر قطعه در کجاست و چه وظیفه‌ای را انجام می‌دهد. در غیر این‌صورت الان بهترین زمان برای یادگیری شما است. هر زمانی که خودروی خود را برای سرویس و تعمیرات نزد تعمیرکار می‌برید، اشتیاق داشته باشید و مراحل کار را دنبال کنید، این بهترین آموزش است. راننده‌ای که از فنی ماشین سردر نمی‌آورد با ظهور علائم اولیه قادر به تشخیص خرابی نیست و وقتی ماشین را پیش تعمیرکار می‌برد که کار از کار گذشته است و هزینه‌ی زیادی را متحمل می‌شود. بهترین کار علاج قبل از وقوع است.

۲. تحمل داشته باشید

یشتر صدمات به موتورِ خودرو، از زمان استارت تا رسیدن به دمای ایده‌آل به وقوع می‌پیوندد. به عبارت دیگر مجموعه‌ی قوای محرکه و انتقال‌قدرت تا زمان رسیدن به دمای مطلوب بسیار حساس‌تر از زمان‌های دیگر هستند. پس همواره دمای آب و روغن خودرو را زیرنظر داشته باشید و تا نرسیدن به دمای نرمال، پدال گاز را کمتر فشار دهید و دنده را در دورهای پایین‌تر تعویض کنید. اگر نشانگر دمای اتومبیل شما درست کار نمی‌کند، چه زمانی بهتر از الان برای تعمیر آن در نظر دارید؟!

تصویر

۳. زمان سرویس‌ها

سرویس خودرو فقط محدود به روغن‌موتور و فیلتر‌ها نمی‌شود، تعویض روغن ترمز و شمع‌ها و وایرها و واسکازین گیربکس و تسمه‌تایم و… از مواردی هستند که باید مدنظر قرار بگیرند. غالبا عمر این مواد مصرفی در یک خودروی تقویت شده نصف مقداری است که در دفترچه‌ی اتومبیل ذکر می‌شود!

۴. رفع‌الرجوع کنید

با خودتان قرار بگذارید که کوچکترین نشانه‌ای از سروصدا و لکه‌های روغن را در ماشین‌تان جدی بگیرید. این مشکلات فقط در یک‌صورت رفع می‌شوند، سریع آن‌ها را بررسی کنید و در کوتاه‌ترین زمان عیوب را برطرف کنید. صدا از ناحیه‌ی موتور، غرش بلبرینگ چرخ، سروصدای گیربکس، زوزه‌ی دیفرانسیل، تق تق پلوس از مواردی هستند که باید جدی گرفته شوند.

۵. مایعات را بررسی کنید

چک کردن سطح روغن و آب از بهترین تمرین‌هایی است که باید در شما نهادینه شود. این موارد بخصوص در موتورهای روتاری و یا دارای توربو و سوپرشارژ، باید به صورت هفتگی بررسی شوند. مایعات دیگر نظیر روغن هیدرولیک‌فرمان و ترمز را از یاد نبرید. اگر می‌خواهید حال اساسی به موتور خود بدهید روغن و فیلتر روغن را زودتر از موعد توصیه‌شده‌ی کارخانه تعویض کنید، این مقدار برای خودروهای تیونینگ شده، در مواردی در حدود ۳۰۰۰ کیلومتر است. اگر هر هفته مایع‌خنک‌کننده کم می‌کند باید به دنبال پیدا‌کردن ایراد و رفع آن بود.

تصویر

۶. تایرها مهم هستند

فشار باد لاستیک‌ها را هر دو هفته یکبار چک کنید، اگر مقدار آن بالاتر یا پایین‌تر از حد توصیه‌شده باشد، در هر صورت باعث خوردگی بیشتر لاستیک‌ها می‌شود. علاوه بر فشار باد، سطح آج لاستیک‌ها هم اهمیت دارند، اگر سمت داخلی یا خارجی آن‌ها بیشتر خورده شده بیانگر یک مشکل است.

۷. خالی نرانید

شاید راندن بیشترین مسیر در زمان روشن بودن چراغ بنزین وسوسه انگیز باشد، ولی اگر به فکر سرمایه‌ی خود و سلامتی ماشین‌تان هستید باید بگویم که این‌کار درست نیست! بنزین در پایین‌ترین سطح خود به همراه گل‌ولای و آشغال وارد مجاری سوخت رسانی می‌شود. مقداری از آن‌ها توسط فیلتر پمپ بنزین و مقداری دیگر توسط فیلتر‌بنزین تصفیه می‌شوند، ولی مابقی آن‌ها وارد انژکتورها و در حالت بدتر وارد موتور می شوند!

۸. اکتانِ بنزین

اگر خودروی شما تقویت شده و دارای تراکم بالا است یا در صورتی که در دفترچه‌ی آن ذکر شده باشد، فقط باید از بنزین سوپر استفاده کنید. اشتباه نکنید، چرا که در غیر این‌صورت و سوختگیری با بنزین معمولی، پیشرانه دچار احتراق‌مخرب می‌شود، ناک زدن خیلی بیشتر از مابه‌تفاوت بنزین معمولی و بنزین‌سوپر برای جیب شما ضرر دارد! اگر به بنزین سوپر دسترسی نداشتید، تا جایگاه بعدی با فشار کمتری رانندگی کنید و فشار توربو‌ها را در پایین‌ترین مقدار نگاه دارید.

تصویر

۹. با کلاچ مهربان باشید

فقط در صورت لزوم پای خود را بر روی کلاچ فشار دهید، برای توقف از کلاچ استفاده نکنید، ترمز دستی برای همین مواقع خلق شده است. علاوه بر این پدال کلاچ برای استراحت پا نیست، استفاده‌ی غیر اصولی از کلاچ باعث کاهش عمر شدید آن و افزایش مصرف بنزین می‌شود.در نظر داشته باشید که هیچ راننده‌ای با کلاچ ضعیف و داغ‌کرده نمی‌تواند کل‌کل کند!

۱۰. آرام باشید

تعویض دنده‌های سریع برای عاشقان شتاب و سرعت با اهمیت است، ولی بیشترین فشار را به دنده‌های گیربکس، دسته موتورها، پلوس وارد می‌کند. بعد از مدتی شما می‌مانید با دسته‌موتورهای زهوار در رفته و گیربکسی که حتی در حالت عادی دنده را در جای خود قرار نمی‌دهد. در هنگام تعویض دنده مهم است که پای خود را از روی پدال گاز بردارید، اگر از بقیه عقب می‌افتید، همان پولی را که باید بعدا خرج گیربکس کنید را در قسمت تقویت هزینه کنید و با گیربکس مهربان باشید!

۱۱. اصولی تقویت کنید

زمانی که موتور را به صورت سنگین تقویت می‌کنید، هیچ‌گاه تنظیم مجددِ مقدار سوخت و زمان جرقه‌ها را فراموش نکنید. چشم‌پوشی از این موارد به سادگی و در کمترین زمان خودروی شما را به قبرستان منتقل می‌کند. به این فکر کنید که افزایش فلو‌ی هوا بدون دستکاری در میزان سوخت می‌تواند چه بلایی بر سر پیشرانه بیاورد، بخصوص در مورد خودروهای توربو که دسترسی به حجم عظیمی از هوا با یک دستکاری کوچک امکان‌پذیر است این موارد اهمیت بیشتری می‌یابند.

۱۲. خُنک کنید

زمانی که یک خودروی توربو را می‌رانید، ۵ دقیقه‌ی آخر آرام رانندگی کنید و سعی کنید که توربو را وارد مدار نکنید. با اینکار به توربو اجاز‌ه‌ی خنک شدن می‌دهید. از آن‌جایی که پمپ روغن گردش خود را از میل‌لنگ دریافت می کند، لذا خاموش کردن موتور، در زمانی که توربو هنوز خنک نشده است صدمات جبران ناپذیری را به آن وارد خواهد کرد. اگر تا آخرین لحظه تخته‌گاز می‌رانید چند دقیقه صبر کنید تا موتور درحالت درجا کار کند، سپس آن‌را خاموش کنید.

تصویر

۱۳. تمیز نگه دارید

خودروی خود را تمیز نگه دارید، مورد آشکاری است ولی اکثرا نادیده گرفته می‌شود. برای شستن خودرو به فکر کارواش نیفتید، چرا که در طولانی مدت به رنگ ماشین لطمه وارد خواهد کرد. یک شستشوی دستی و با حوصله بهترین مدل شستشو است. گلگیرها را فراموش نکنید، این قسمت‌ها مستعّد فرسودگی و زنگ‌زدگی هستند. از فضولات پرندگان هم غافل نباشید، اسید موجود در آن‌ها دشمن رنگ خودرو هستند.

۱۴. دوباره تعویض کنید

در زمان خرید خودروی دست‌دوم، معمولا عنوان می‌شود که اتومبیل سرویس‌ها را اخیرا گذرانده است. بهتر است اعتنایی به این حرف‌ها نکنید. مایعات خودرو را بخصوص مایع خنک کننده و روغن‌ترمز را تعویض کنید.

۱۵. هوشیار باشید

ناکارآمد بودن یا از کارافتادن قسمتی از سیستم خنک‌کننده‌ی خودرو در صورتی که در اولین فرصت رفع نشوند می‌توانند صدمات جبران‌ناپذیری را برای کیف‌پول شما به‌همراه داشته باشند. درون خودرو قرار بگیرید و به نشانگر دمای مایعات دقت کنید، آیا فن موتور به موقع به صدا در می‌آید؟ درغیر این‌صورت نسبت به رفع عیب اقدام کنید.

منبع: Fastcars.co.uk

www.carnoter.com

نمایه کاربر
hossein race
سرعت : 22 كيلومتر در ساعت
پست: 289
تاریخ عضویت: دو شنبه 19 تیر 1391, 1:03 pm
نوع خودرو: coming soon
محل اقامت: پرچم بالاست((ایران68))

Re: ۱۵ روش برای طول‌عمر ماشین‌های تقویت شده

پستتوسط hossein race » دو شنبه 22 تیر 1394, 7:15 am



با عرض سلام و وقت بخیر خدمت شما دوست عزیز :)
سپاسگزار هستم بابت مطلب بسیار خوب و مفیدتون :hb: امیدوارم دیگران هم استفاده کنن و هیچ موقع ماشینون بخاطر چیزهای کوچک خراب نشه :x
باتشکر :mrgr:
پلاک آدم ها گذر موقت است !

نمایه کاربر
millawrya
پست: 5
تاریخ عضویت: جمعه 13 اسفند 1389, 1:31 pm
نوع خودرو: 206 - tu5, 7.4.4
محل اقامت: tehran
تماس:

Re: ۱۵ روش برای طول‌عمر ماشین‌های تقویت شده

پستتوسط millawrya » پنج شنبه 8 مرداد 1394, 2:44 pm



سلام محسن جون
خیلی عالی بود دستت درد نکنه... مثل همیشه خوب و مفید
یه مطلب داشتی درمورد اصول تیونینگ که قبل از اون باید به مشکلاتش رسیدگی کرد و رفع عیب کنی....
اونو بزار اینجا :-) :)

Gari AMG
پست: 2
تاریخ عضویت: دو شنبه 7 مهر 1393, 5:08 pm
نوع خودرو: R5
محل اقامت: بابل

Re: ۱۵ روش برای طول‌عمر ماشین‌های تقویت شده

پستتوسط Gari AMG » پنج شنبه 15 مرداد 1394, 6:11 am



دستت درد نکنه خیلی خوب و مفید بود :-) :-)

نمایه کاربر
AR A SH
يار همراه
پست: 1147
تاریخ عضویت: دو شنبه 27 تیر 1390, 8:04 am
نوع خودرو: Land Cruiser

Re: ۱۵ روش برای طول‌عمر ماشین‌های تقویت شده

پستتوسط AR A SH » یک شنبه 8 فروردین 1395, 8:34 pm



بسیار عالی بود
من در كشوري زندگي مي كنم كه دويدن سهم كساني است كه نمي رسند و رسيدن حق كساني است كه نمي دوند.استاد فرزانه دكتر علی شريعتي


بازگشت به “مقاله هاي آموزشي تیونینگ”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 1 مهمان