تقويت اتومبيل ::عمومي::

مقاله هاي آموزشي تقويت خودرو

مدیر انجمن: كوروش پيروز

قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. راهنمای استفاده از فوروم :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.
biuck iran
دنده 1
پست: 1306
تاریخ عضویت: پنج شنبه 25 فروردین 1390, 9:37 am
نوع خودرو: GTI 6
محل اقامت: همدان
تماس:

Re: تقويت اتومبيل ::عمومي::

پستتوسط biuck iran » یک شنبه 20 اسفند 1391, 5:32 pm



تفاوت بوست با توربو چیه ؟
تمام اتومبیل های پولدارها رو دوست دارم

نمایه کاربر
faudis8
سرعت : 30 كيلومتر در ساعت
پست: 539
تاریخ عضویت: یک شنبه 12 آذر 1385, 8:54 am
نوع خودرو: خط ۱۱!
محل اقامت: شيراز...تهران...کرج
تماس:

Re: تقويت اتومبيل ::عمومي::

پستتوسط faudis8 » شنبه 3 فروردین 1392, 10:09 am



بوست و توربو ۲ تا چیز نیستن.
بوست منظور یه سطح فشاره که بعد از اون یه سوپاپ توربین رو بای پس ـbyPass) میکنه تا فشار کمپرسور بالا تر از یه حد خاص نره.
توضیح بهتر اینه:
افزایش دور موتور منجر به افزایش دبی گاز خروجی میشه(خوب منطقیه چون از اول دبی ورودی زیاد شده) دبی بیشتر و فشار تقریبا بیشتر یعنی دور گرفتن بیشتر توربین(توی مجموعه توربو) دور گرفتن توربین یعنی دور گرفتن کمپرسور. نکته اینجاست که کمپرسور های گریز از مرکز (مثل پمپ هاشون) با افزایش دور فشار بیشتری تولید میکنن. (این افزایش نسبت به مدلهای محوری خیلی بیشتره). خوب ماشین تنظیم میشه که تا یه حد فشاری رو تحمل کنه یا اصلن بر اون اساس بهینه باشه. یه سوپاپ به اسم wastegate هست که مثل سوپاپ زودپز با خروج یه مقدار از هوا باعث میشه فشار ثابت بمونه. یه صدای پیسسس هم میاد....خیلی دوسش دارم:دی
اون فشاری که این سوپاپ بر اساسش تنظیم میشه مشهوره به بوست.
ولی یه وقت سوء تفاهم نشه. این خروج هوا از توربین انجام میشه....سیستمش منطقیه. برای اینکه سرعت کمپرسور رو کم کنید که نمیاد یه مقدار فشار رو بالا ببرید بعد هوایی که زحمت کشیدید روش رو بدید بیرون! خروجی هوا از توربین خواهد بود.
خوب بیییید؟:دی

arsalan_s
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 143
تاریخ عضویت: یک شنبه 3 مهر 1390, 9:54 pm
نوع خودرو: 206تیپ 2

Re: تقويت اتومبيل ::عمومي::

پستتوسط arsalan_s » چهار شنبه 7 فروردین 1392, 4:50 pm



دوستان میشه با تراشکاری و دستکاری پیستون tu5رو به بلوک سیلندر tu3خوروند واسه افزایش حجم میپرسم.
همینطور آیا دوستان نظری در رابطه با استفاده از سوپاپ با قطر بیشتر برای سرسیلندر tu3 دارن؟
کلا افزایش حجم.

biuck iran
دنده 1
پست: 1306
تاریخ عضویت: پنج شنبه 25 فروردین 1390, 9:37 am
نوع خودرو: GTI 6
محل اقامت: همدان
تماس:

Re: تقويت اتومبيل ::عمومي::

پستتوسط biuck iran » پنج شنبه 8 فروردین 1392, 8:10 am



بوست و توربو ۲ تا چیز نیستن.
بوست منظور یه سطح فشاره که بعد از اون یه سوپاپ توربین رو بای پس ـbyPass) میکنه تا فشار کمپرسور بالا تر از یه حد خاص نره.
توضیح بهتر اینه:
افزایش دور موتور منجر به افزایش دبی گاز خروجی میشه(خوب منطقیه چون از اول دبی ورودی زیاد شده) دبی بیشتر و فشار تقریبا بیشتر یعنی دور گرفتن بیشتر توربین(توی مجموعه توربو) دور گرفتن توربین یعنی دور گرفتن کمپرسور. نکته اینجاست که کمپرسور های گریز از مرکز (مثل پمپ هاشون) با افزایش دور فشار بیشتری تولید میکنن. (این افزایش نسبت به مدلهای محوری خیلی بیشتره). خوب ماشین تنظیم میشه که تا یه حد فشاری رو تحمل کنه یا اصلن بر اون اساس بهینه باشه. یه سوپاپ به اسم wastegate هست که مثل سوپاپ زودپز با خروج یه مقدار از هوا باعث میشه فشار ثابت بمونه. یه صدای پیسسس هم میاد....خیلی دوسش دارم:دی
اون فشاری که این سوپاپ بر اساسش تنظیم میشه مشهوره به بوست.
ولی یه وقت سوء تفاهم نشه. این خروج هوا از توربین انجام میشه....سیستمش منطقیه. برای اینکه سرعت کمپرسور رو کم کنید که نمیاد یه مقدار فشار رو بالا ببرید بعد هوایی که زحمت کشیدید روش رو بدید بیرون! خروجی هوا از توربین خواهد بود.
خوب بیییید؟:دی


سلام ممنون دوست من .
ولی خوب نیفتاد !!!
تمام اتومبیل های پولدارها رو دوست دارم

نمایه کاربر
ABC
مدیر بازار و مشاوره ی خرید خودرو
پست: 5248
تاریخ عضویت: جمعه 27 شهریور 1388, 10:59 am
نوع خودرو: سری 4

Re: تقويت اتومبيل ::عمومي::

پستتوسط ABC » پنج شنبه 8 فروردین 1392, 8:15 am



biuck iran نوشته شده:
بوست و توربو ۲ تا چیز نیستن.
بوست منظور یه سطح فشاره که بعد از اون یه سوپاپ توربین رو بای پس ـbyPass) میکنه تا فشار کمپرسور بالا تر از یه حد خاص نره.
توضیح بهتر اینه:
افزایش دور موتور منجر به افزایش دبی گاز خروجی میشه(خوب منطقیه چون از اول دبی ورودی زیاد شده) دبی بیشتر و فشار تقریبا بیشتر یعنی دور گرفتن بیشتر توربین(توی مجموعه توربو) دور گرفتن توربین یعنی دور گرفتن کمپرسور. نکته اینجاست که کمپرسور های گریز از مرکز (مثل پمپ هاشون) با افزایش دور فشار بیشتری تولید میکنن. (این افزایش نسبت به مدلهای محوری خیلی بیشتره). خوب ماشین تنظیم میشه که تا یه حد فشاری رو تحمل کنه یا اصلن بر اون اساس بهینه باشه. یه سوپاپ به اسم wastegate هست که مثل سوپاپ زودپز با خروج یه مقدار از هوا باعث میشه فشار ثابت بمونه. یه صدای پیسسس هم میاد....خیلی دوسش دارم:دی
اون فشاری که این سوپاپ بر اساسش تنظیم میشه مشهوره به بوست.
ولی یه وقت سوء تفاهم نشه. این خروج هوا از توربین انجام میشه....سیستمش منطقیه. برای اینکه سرعت کمپرسور رو کم کنید که نمیاد یه مقدار فشار رو بالا ببرید بعد هوایی که زحمت کشیدید روش رو بدید بیرون! خروجی هوا از توربین خواهد بود.
خوب بیییید؟:دی


سلام ممنون دوست من .
ولی خوب نیفتاد !!!

بوست مقدار فشار هواییه که توربو تولید میکنه
مثلا گفته میشه 7psi بوست در حال تولید توسط این توربو هست الآن.
Simple past,simply past. Screw it all

biuck iran
دنده 1
پست: 1306
تاریخ عضویت: پنج شنبه 25 فروردین 1390, 9:37 am
نوع خودرو: GTI 6
محل اقامت: همدان
تماس:

Re: تقويت اتومبيل ::عمومي::

پستتوسط biuck iran » پنج شنبه 8 فروردین 1392, 3:37 pm



حالا افتاد .
دوست عزیز واسه تقویت موتور پراید با هزینه ی زیر 1 میلیون چه کارائی میشه کرد که موثر باشه .
تمام اتومبیل های پولدارها رو دوست دارم

نمایه کاربر
faudis8
سرعت : 30 كيلومتر در ساعت
پست: 539
تاریخ عضویت: یک شنبه 12 آذر 1385, 8:54 am
نوع خودرو: خط ۱۱!
محل اقامت: شيراز...تهران...کرج
تماس:

Re: تقويت اتومبيل ::عمومي::

پستتوسط faudis8 » دو شنبه 12 فروردین 1392, 5:39 am



به این میگن تفاوت بیان:)))
ABC اجازه میدین ایمان بیارم؟:))
در مورد
دوستان میشه با تراشکاری و دستکاری پیستون tu5رو به بلوک سیلندر tu3خوروند واسه افزایش حجم میپرسم.
همینطور آیا دوستان نظری در رابطه با استفاده از سوپاپ با قطر بیشتر برای سرسیلندر tu3 دارن؟
کلا افزایش حجم.

متوجه نمیشم منظورتون برای افزایش حجم چیه؟!....بزارید اینطوری بگم. فرض کنیم شاتون ها یکسان باشه و ترکیب از نظر دینامیکی کورس مشابهی رو برای سطح پیستون ایجاد کنه. آیا هندسه کف پیستون موتور tu5 باعث میشه حجم محفظه توی نقطه مرگ بالا بیشتر از موتور ۳ باشه؟! جدای از اون آیا راندمان احتراق و همینطور کیفیت شعله تغییری نمیکنه؟ که البته مورد آخر وابسته به این جواب هست که آیا تغییر هندسه کف باعث بهبود اختلاط سوخت و هوا میشه؟! خوب اگر اینجوریه چرا یه پیستون موتور ۳ رو تغییر نمیدید؟ اینجوری شاید هزینه کمتر بشه. (یعنی یه پیستون موتور ۱۴۰۰ رو بگیری و بدی تراشکار شبیه موتور ۱۶۰۰ دربیاره که البته یه کمی سخته...نمیدونم!)
من باشم راههای دیگه رو پیدا میکنم.
شبیه همین مسئله برای سوپاپ هست. آیا کورس حرکتی سوپاپ بزرگتر در داخل سیلندر مزاحمتی برای بقیه اعضا پیش نمیاره؟ در ضمن میدونیم که اغلب سوپاپ ها داخلشون سدیم هست که مذاب میشه برای انتقال حرارت. آیا انتقال حرارت تغییری محسوسی توی عملکرد موتور بوجود نمیاره؟
در حال کلی به نظرم ورودی هوای بزرگتر به شرطی که موتور رو اذیت نکنه (از نظر حرکتی) بد نباشه شایدم خوب باشه ولی در مورد پیستون خیلی شک دارم. دوستان حرفه ای نظر بدن بهتره.
شرمنده بابت منفی بافی.:دی

و اما بعد:دی
زیر ۱ تومن(یا همون ۳۰۰ تومن قدیم ) به نظرم فیلتر اسپرت. شاید تغییر منبع. توربو برقی. من خودم باشم یه ست کامل شمع و وایر و انژکتور عوض میکنم اول از همه. (با علم به اینکه با انژکتورهای بهتر و سیستم احتراق بهینه تر رو همین سمند خودمون میشه تا ۱۲۰ اسب گرفت....ایرانخودرو گرفته. مجله ماشینم تست کرده بود)

alireza121
پست: 2
تاریخ عضویت: دو شنبه 9 اردیبهشت 1392, 7:51 pm
نوع خودرو: پژو 206

Re: تقويت اتومبيل ::عمومي::

پستتوسط alireza121 » دو شنبه 9 اردیبهشت 1392, 10:01 pm



سلام خدمت دوستان محترم مطلب خوبی بود یه سوآل داشتم میخاستم بپرسم با نصب توربو شارژر بدون دستکاری روی موتور 206 تیپ 2 جواب میشه گرفت یا نه ؟ممنون از راهنماییتون

نمایه کاربر
Reza-M-Q
پست: 8
تاریخ عضویت: چهار شنبه 1 خرداد 1392, 8:02 am
نوع خودرو: Peugeot 405
محل اقامت: خ رضوی - قوچان

Re: تقويت اتومبيل ::عمومي::

پستتوسط Reza-M-Q » چهار شنبه 1 خرداد 1392, 10:19 am



سلام خسته نباشی
مرسی بابت تاپیک جالب :-)

آقا واسه 405 مدل 86 ک دست کاری نشده بجز توی ظاهرش :grin: با کمترین هزینه چیکار میشه کرد؟ ممنون میشم راهنماییم کنید :old:

تصویر

نمایه کاربر
Amoo Ashkan
پست: 9
تاریخ عضویت: یک شنبه 5 خرداد 1392, 6:37 pm
نوع خودرو: مزدا B2000
محل اقامت: کرمان
تماس:

Re: تقويت اتومبيل ::عمومي::

پستتوسط Amoo Ashkan » پنج شنبه 16 خرداد 1392, 7:57 pm



ممنون
خیلی مفید بود
امیدوارم تونم اشون استفاده کنم


بازگشت به “مقاله هاي آموزشي تیونینگ”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 1 مهمان