تقويت سيستم تغذيه (مقدمه)

مقاله هاي آموزشي تقويت خودرو

مدیر انجمن: كوروش پيروز

قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. راهنمای استفاده از فوروم :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.
نمایه کاربر
Mostafa
مدير كل سايت
پست: 2848
تاریخ عضویت: پنج شنبه 11 تیر 1383, 10:57 am
نوع خودرو: مشخص نشده!
تماس:

تقويت سيستم تغذيه (مقدمه)

پستتوسط Mostafa » پنج شنبه 18 خرداد 1385, 9:37 am



سيستم تغذيه چيست ؟
سيستم تغذيه تشكيل شده از چند سيستم كه همگي با هم كار تغذيه رو انجام ميدهند هدف اصلي كل سيستمهايي كه سيستم تغذيه رو تشكيل ميدهند رساندن سوخت بهينه و سالم به درون موتور هست . پس هر سيستمي كه به رساندن سوخت به درون موتور كمك كنه جزو اين سيستم حساب ميشه .
به طور كلي اين سيستم به چند بخش اصلي تقسيم ميشه
1. سوخت رساني
2. مكش
3. كنترل

1.سيستم سوخت رساني
سيستم سوخت رساني كارش رساندن سوخت و تقسيم اون درون سيلندرها و برگشت دادن بقيه اون به باك بنزين هست
2.سيستم مكش
سيستم مكش با استفاده از خلايي كه كه از طرف پيستون به وجود اومده هوا رو وارد موتور ميكنه ولي در اين ميان اين هوا بايد با بنزين يا مواد سوختي مورد مصرف ديگه قاطي و سوخت ايده آل و بهينه براي مصرف موتور درست كنه اين سيستم در موتور هاي مختلف فرق ميكنه من تو اين قسمت در مورد انواع اون توضيح ميدم
3. سيستم كنترل
اين سيستم كارش كنترل سيستم هاي مكش و سوخت رساني هست كه به 3 روش مكانيكي نيمه الكترونيكي و كامل الكترونيكي رو موتورهاي مختلف ديده ميشه در بعضي از موتور ها سيستم كنترل كننده الكترونيكي ECU سيستم جرقه زني رو هم كنترل ميكنه كه در اينجا به انها كاري نداريم


1. سوخت رساني
اصول كاركرد سيستم سوخت رساني رو ميشه به 2 بخش تقسيم كرد
بخش اول مغذي هست كه اين بخش به 5 قسمت باك , مكش , دمش , كنترل و برگشت تقسيم ميشه باك مخزن سوخت هست پمپ بنزين در قسمت مكش و دمش قرار ميگيره و قسمت كنترل رو يك سيستم الكترونيكي در برميگره كه كارش كنترل دور و كار كرد پمپ بنزين هست در بعضي از خودروها اين كار توسط واحد كنترل كننده الكترونيكي ECU انجام ميشه و در آخر بر گشت و تنظيم فشار بنزين رو داريم كه اين كار توسط رگلاتور بنرين صورت ميگره
بخش دوم مقسم هست كه در موتورهاي مختلف به قسمتهاي مختلفي تقسيم ميشه انژكتور , ريل سوخت , كاربراتور در اين قسمت قرار ميگيرند
2.سيستم مكش
سيستم مكش رو به طور كلي ميشه به 2 بخش تنفس طبيعي و پرخوراني تقسيم كرد
تنفس طبيعي به 2 قسمت بيروني و دروني كه بيروني از هواكش و لوله هاي ارتباطي و قسمت دروني از دريچه گاز و ماني فولد گاز تشكيل ميشه
پرخوراني به 2 قسمت سوپر شارژ‌ و توربو شارژ تقسيم ميشه
3 سيستم كنترل
همانطور كه گفتم اين سيستم به 3 قسمت مكانيكي نيمه مكانيكي و الكترونيكي تقسيم ميشه در مكانيكي ميشه به سيستم انژكتوري CIS اشاره كرد و در نيمه مكانيكي ميشه به سيستم Bank to Bank Singlepoint كه قبلآ در مورد اين سيستم توضيح داده بودم اشاره كرد و در آخر سيستم الكترونيكي كه تشكبل شده از ECU واحد كنترل كننده الكترونيكي و سنسورهاي مختلف

اين مطالب مقدمه اي در مورد بحث سيستم تغذيه بود كه در روزهاي آينده در مورد تك تك بخش و قسمتها توضيح خواهم داد
هر چه بیشتر به دنبال یاد گرفتن رفتم ، متوجه این شدم که هنوز هیچ چیز نمیفهمم ، حالا که میدانم نفهمم ، با فهمیده ها چه کار دارم ؟

نمایه کاربر
irarkh
يار قديمي
پست: 5195
تاریخ عضویت: دو شنبه 4 آبان 1383, 7:10 am
نوع خودرو: W210 E320 Avantgarde

پستتوسط irarkh » پنج شنبه 18 خرداد 1385, 10:48 am



استاد يك راست رفتي سراغ الكترونيكي ها . يه فكري به حال ما كاربي ها هم كن :mrgr:

نمایه کاربر
پرهام
يار همراه
پست: 2790
تاریخ عضویت: یک شنبه 29 آبان 1384, 5:04 pm
نوع خودرو: turbo rider
محل اقامت: تهران
تماس:

پستتوسط پرهام » پنج شنبه 18 خرداد 1385, 9:37 pm



irarkh نوشته شده:استاد يك راست رفتي سراغ الكترونيكي ها . يه فكري به حال ما كاربي ها هم كن :mrgr:


به نكته خيلي خوبي اشاره كرد!!

منم منتظرم.... :cool:
TRE(TyphonRaceEngineering), Race,Offroad ِDrag, Drift, Street
مرکز تخصصی تیونینگ اتومبیل

نمایه کاربر
matin
يار قديمي
پست: 5344
تاریخ عضویت: شنبه 14 شهریور 1383, 3:31 am
نوع خودرو: Suzuki Grand Vitara
محل اقامت: تهران

پستتوسط matin » جمعه 19 خرداد 1385, 11:48 am



مصطفي دستت درد نكنه عاليست :-)
Five Doors, Four Wheel Drive, Three Differentials,Two People, One Goal = Having Fun

نمایه کاربر
Mostafa
مدير كل سايت
پست: 2848
تاریخ عضویت: پنج شنبه 11 تیر 1383, 10:57 am
نوع خودرو: مشخص نشده!
تماس:

پستتوسط Mostafa » شنبه 20 خرداد 1385, 8:07 am



استاد يك راست رفتي سراغ الكترونيكي ها . يه فكري به حال ما كاربي ها هم كن


فكرش رو كردم جوون
اگه توجه كرده باشي كاربراتور يكي از قسمتهاي اون هست
هر چه بیشتر به دنبال یاد گرفتن رفتم ، متوجه این شدم که هنوز هیچ چیز نمیفهمم ، حالا که میدانم نفهمم ، با فهمیده ها چه کار دارم ؟

نمایه کاربر
علي رفيعي پور
متخصص الكترونيك
پست: 429
تاریخ عضویت: پنج شنبه 3 شهریور 1384, 4:09 pm
نوع خودرو: مشخص نشده!
محل اقامت: ایران همیشه جاوید
تماس:

پستتوسط علي رفيعي پور » یک شنبه 21 خرداد 1385, 5:29 am



يه سوال.
توي سيستم مكش :
اون شيلنگي كه از سر موتور( مكانيكا بشه قالپاق ميگن) رفته به محفظه فيلتر هوا چيه؟ كارش چيه؟ اگه يه كم روغن رفته باشه تو محفظه فيلتر نشونه چيه؟

با تشكر :o

نمایه کاربر
Mostafa
مدير كل سايت
پست: 2848
تاریخ عضویت: پنج شنبه 11 تیر 1383, 10:57 am
نوع خودرو: مشخص نشده!
تماس:

پستتوسط Mostafa » چهار شنبه 24 خرداد 1385, 2:49 pm



اون شيلنگ overflow روغن هست كه فشار روغن رو وارد هواكش ميكنه وقتي تو هواكش زياد روغن ببينين يعني اينكه به موتور زياد فشار آوردين
ماشينهاي تقويت دراگ كه فشار زيادي روشن هست روغن نميره تو موتور و هواكش يه محفظه اضافي ميزارن و روغنهاي اضافي ميره تو اون محفظه و يه پيچ داره پيچ رو بعد از مسابقه باز ميكنند تا روغنها بريزند
هر چه بیشتر به دنبال یاد گرفتن رفتم ، متوجه این شدم که هنوز هیچ چیز نمیفهمم ، حالا که میدانم نفهمم ، با فهمیده ها چه کار دارم ؟

mthegod0
پست: 2
تاریخ عضویت: جمعه 29 خرداد 1388, 1:10 pm

Re: تقويت سيستم تغذيه (مقدمه)

پستتوسط mthegod0 » جمعه 29 خرداد 1388, 2:28 pm



با اجازه از برزگترهای انجمن
اون شیلنگی که به هواکش نصب شده
اولا برای اینه که هیدرو کربنهای نسوخته که از تبخیر روغن بدست آمده وارد هوای آزاد نشه و در محفظه احتراق بسوزه و باعث آلودگی نشه
ثانیا برای چرب ساختن هوای ورودی به کار میره چون در محفظه احتراق در انتهای کورس تراکم بیشترین دما و بیشترین فشار و کمترین روغن کاری را بین سیلندر و پیستون داریم که این امر سبب پله برداشتن و یا به اصطلاح دیگه گلدونی شدن محفظه احتراق میشه برای همین هوای چرب وارد میکنن که سبب روغن کاری بشه

fery
شروع حركت
پست: 40
تاریخ عضویت: سه شنبه 23 مهر 1387, 12:26 pm
نوع خودرو: مشخص نشده!
محل اقامت: تهران

Re: تقويت سيستم تغذيه (مقدمه)

پستتوسط fery » جمعه 29 خرداد 1388, 3:00 pm



[quote="mthegod0"]با اجازه از برزگترهای انجمن
اون شیلنگی که به هواکش نصب شده
اولا برای اینه که هیدرو کربنهای نسوخته که از تبخیر روغن بدست آمده وارد هوای آزاد نشه و در محفظه احتراق بسوزه و باعث آلودگی نشه
هیدرو کربن های نسوخته به داخل محفظه ای میره که حاوی کربن اکتیوه.این بخارات جذب کربن اکتیو میشه بعد به صورت مایع از طریق لوله یا شلنگ به باک میره.
مصطفی اگر تو ادامه یه توضیحی درباره سیستمای L,K,KE,MONO Jektronik هم بدی خیلی خوبه :o
البته بیشتر منظورم مقایسس...

arsalan_s
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 143
تاریخ عضویت: یک شنبه 3 مهر 1390, 9:54 pm
نوع خودرو: 206تیپ 2

Re: تقويت سيستم تغذيه (مقدمه)

پستتوسط arsalan_s » چهار شنبه 7 فروردین 1392, 4:55 pm



دوستان همیشه به دنبال کیت مخصوص یا استفاده از فیلتر هوای اسپرتی هستیم واسه ورود هوای بیشتر به منیفولد
حالا سوال اینجاست میشه منیفولد رو از نو ساخت مثلا پشت دریچه گاز به سمت سرسیلندر مخزن بزرگتری بسازیم هوای بیشتری توش ذخیره بشه در حد مثلا کمتر از 1000سی سی به حجم کل منیفولد هوا سیستم مکش اضافه بشه.


بازگشت به “مقاله هاي آموزشي تیونینگ”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 1 مهمان