بهينه سازي شاتون هاي ريخته گري شده !

مقاله هاي آموزشي تقويت خودرو

مدیر انجمن: كوروش پيروز

قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. راهنمای استفاده از فوروم :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.
نمایه کاربر
Mohsen GT
يار همراه
پست: 969
تاریخ عضویت: 05 دسامبر 2005, 02:39
محل اقامت: تهران
تماس:

پست توسط Mohsen GT » 10 ژولای 2007, 01:33

سلام حسين جان
سوپاپ هارو هم ميشه بهينه كرد يا لزومي نداره؟
metallurge
پست: 2
تاریخ عضویت: 04 ژولای 2010, 11:12
نوع خودرو: bicycle!!

Re: بهينه سازي شاتون هاي ريخته گري شده !

پست توسط metallurge » 04 ژولای 2010, 11:46

سلام.

من متالورژ هستم و گذری به دنبال 17-4 PH سر از اینجا در آوردم!
ماشین و موتور را هم دوست دارم و سر هم در می آورم!

مدت ها روی بحث جایگزینی قطعاات فورج با ریخته گری کار کردم.
عنوان برایم جالب بود.
اما آقایون به همین کشکی هم که فکر می کنید نیست! به اون پیچیدگی هم که فکر میکنید نیست!

اولاً تفاوت فورج و ریخته گری در این کاربرد در مقاومت به خستگی هست که خودش کلی روده درازی دارد. یه سرچ بکنید.
دوماً الفاظ فنی باید دقیق به کار برود نه کیلویی!! واژه هایی مثا استحکام، سختی، انعطاف پذیری و ... همه معنی خاص و تعریفی دقیق دارند. بدون اطلاع از آنها خودتان و بقیه گیج می شوید!!
سوماً مطالبی که راجع به عملیات حرارتی شاتون فرمودید، تقریباً همه غلط بود!
چهارم: نیتراسیون از فرآیند های به سازی سطح است، جدید هم نیست و خیلی رقیب هم دارد. محدودیت آن هم احتیاج به آلیاژ خاص است. انواع پلاسماییش روی همة آلیاژها ممکن است. اما اگر یک شاتون دست ساز را بخواهید نیتراسیون پلاسمایی کنید، به جای آن توصیه می کنم یه پتک فورج بخرید، یه قالب بسازید و آن یک شاتون را خودتون در خانه فورج کنید!! فکر کنم راحت تر است و هزینه اش حداکثر دوبل نیتراسیون می شود!!

شات پینینک با شات بلاست کمی متفاوت است. اون که خواص خستگی را بهتر می کند شات پینینگ است. این فرآیندها سطح را متراکم نمی کنند!! با فشارهای نجومی هم نمی توان دانسیتة یک فلز را تغییر داد. اگر هم فکر کنید که تخلخل ها را می بندد، سخت در اشتباهید!! قطعة دارای تخلخل اساساً مردود است و این فرآیندها هم تاثیری بر آن ندارد.
بعد از شات پین، تنش گیری اشتباه است!! زیرا تمام تاثیر شات پین ناشی از تنش پسماند فشاری روی سطح است. این تنش پسماند فشاری، در سرویس با تنش های کششی خارجی که عامل خستگی هستند جمع شده و عملاً تنش روی سطح قطعه را کم می کند. لذا تنش گیری که باعث حذف این تنش پسماند می شود اشتباه است.

اطلاعات ارائه شده در مورد زمان و دمای عملیات تنش گیری و حتی اسم آن اشتباه است؛ انواع عملیات حرارتی:
1- همگن کردن(homogenizing) جهت قطعات ریخته گری و به منظور کاهش جدایش های آلیاژی در آنها در دمای 1200 درجه سانتیگراد و بعضاً بالاتر!
2-آنیل کامل(full Annealing): در دمای 50 درجه بالاتر از دمای A3 در دیاگرام آهن-کربن(http://www.google.com/search?q=iron-car ... =firefox-a) بسته به ترکیب شیمیایی فولاد دارد- سرد کردن در کوره - به منظور کاهش سختی و نرم کردن قطعه جهت کاشین کاری، فورج سرد و ...
3-نرماله(Normalizing): محدودة گرم کردن مشابه آنیل، سرد کردن در هوای آزاد یا در کوره در دمای 100 درجه زیر A1( رجوع به دیاگرام آهن - کربن)-هدف افزایش سختی و بهترین کیفیت سطح برای ماشین کاری
4-اسفیرودایزینگ یا کروی کردن(Spherodizing): حداقل سختی ممکن- مطلوب برای ماشین کاری فولادهای پر کربن و فورج سرد انواع فولاد
5- تنش گیری یا sub critical Annealing(Stress Reliefe(: گرم کردن تا دمای حداکثر 50 درجه زیر A3(650 درجه می شود) و زمان کافی، بسته به پیچیدگی قطعه سرد کردن انتخابی در هوا یا در کوره- در هر حالت زیر 400 درجه را می شود از کوره خارج کرد.
6- سخت کاری(Hardening): پیچیده است- محدودة دمایی گرم کردن منطبق با محدودة آنیل است.
7- بازپخت یا تمپر(Tempering): بعد از سخت کاری لازم است- بسته به نوع فولاد و سیستم آلیاژی و روش سخت کردن می تواند تا 3 مرتبه تکرار شود. یعنی سه مرتبه از اول!! نمی شود در دفعة اول به اندازة هر سه دفعه زمان داد و یکیش کرد!!!


عملیات حرارتی دنیای پیچیده ایست و این ها تا اندازه ای بود که فقط تا نوک شصت پایتان خیس شود. من هم فقط تا مچم خیسیده!!!!!
اما شما با یک قسمت کوچکی از این دنیا سر و کار دارید! همة این دنیا را نمی توانید در خانه انجام دهید. اما قسمت کوچکیش را چرا!!!
metallurge
پست: 2
تاریخ عضویت: 04 ژولای 2010, 11:12
نوع خودرو: bicycle!!

Re: بهينه سازي شاتون هاي ريخته گري شده !

پست توسط metallurge » 04 ژولای 2010, 12:11

اما شاتون شما!!!

معمولاً برای شاتون از فولادهای میکروآلیاژی فورج شده و یا آلیاژهای 4340 و دیگر فولادهای کم آلیاژ حاوی کرم و نیکل استفاده می شود.

برای همگن کردن دمای 1200 درجه و زمانی در محدودة همان 8 ساعت لازم است. البته رسیده به این دما مشکل است و دماهای بالاتر از 1000 درجه هر چقدر که زورتان برسد کافی است!! زمان از محدودة 6 تا 12 ساعت. علت زیادی بازه، لگاریتمی بودن تاثیر زمان است. البته معمولاً انجام یک هموژنایزینگ موفق مشکل است و با افزایش عناصر آلیاژی در مرحلة ریخته گری، آن را دور می زنند!! لذا شما بی خیال بشید!!! فوت و فن هایی دارد که تا پس فردا گفتنش طول می شکد، وال به حال نوشتن.

سیکل تولید شما به صورت زیر باید باشد:
ریخته گری-->همگن کردن-->سرد کردن در هوا و یا نرماله کردن بعد از آن(نرماله کردن مجدد توصیه می شود، فقط کمی هزینه را بالا می برد.)-->ماشین کاری--> تنش گیری--> سخت کردن(در دمای 850 تا 880 درجه برای مدت 1 ساعت گرم کردن و سپس سرد کردن در روغن-اگر پیش گرم شده باشد سختی کمتر است- نکتة جالب اینکه در سختی کمتر، اثر تنش پسماند شات پین، به صورتی دیگر ولی با همان نتیجه ظاهر می شود. ولی کمی سخت است که بتوانید شرایط آن را تنظیم کنید.- دقت کنید که در هنگام سرد کردن در روغن( به قول ما کوئنچ) قطعه را به سرعت در روغن تکان دهید. قطعات با طول بلند که می توانند به راحتی تاب بردارند، بایستی به صورت قائم وارد محیط کوئنچ شوند.)--> تمپر(2 ساعت در 400 درجه)

می توان در پایان عملیات شات پینینگ هم انجام داد ولی به علت سختی بالای قطعه، کم تاثیر است.

پیشنهاد: شاتون های ماشین کاری شده از بار، به مراتب سبک تر، نیازمند جرم بالانس کمتر و با کیفیت تر از حتی فورج هستند. دلیل عدم استفاده از این روش در صنعت تنها هزینه است.

اشتباه نشود!! بنده شدیداً طرف دار ریخته گری هستم و تجربیات زیادی در ایم زمینه دارم. اما حق را باید گفت.

فکر کنم اکر بتوانید یک کورة مقاومتی جور کنید، بتوانید در خانه کار را تمام کنید. اما اگر در خانه هم نتوانستید، بعد از تراشکاری قطعه را به یک کارگاه به قول خودشان آبکاری( البته نه آبکاری پوشش دهی) بدهید، چشم بسته و با دقت خوبی همة این کارها را از حفظ می کنند!!


سوالی بود در خدمتم. فعلاً دارم یک کورة عملیات حرارتی برای خودم می سازم.
تمام که شد، دستورالعملش را آماده می کنم. خرجش هم حداکثر 500 تومان لوازمه.( البته برای یک کورة نسبتاً بزرگ)
نمایه کاربر
amirecm
سرعت : 30 كيلومتر در ساعت
پست: 550
تاریخ عضویت: 20 می 2013, 22:04
نوع خودرو: xantia 2L
محل اقامت: 50% world

Re:

پست توسط amirecm » 19 سپتامبر 2013, 10:47

آبکاری نیتراته اصلا ب درد اینکار نمی خوره.چون در درجه اول باید ببینید چ جنسی رو می خوایید نیتروره کنید.بعدم با نیتروره کردن شما فقط ضخامتی و عمقی حدود 3 دهم میلیمتر رو سختکاری کردید که تازه اگه بخوایید در جاهای گرم که حدود 600 درجه حرارت داره از این نوع قطعات استفاده کنید بعد از بار اول استفاده قطعه آنیل میشه و سخت کاریتون از بین میره.پس عملا فقط الکی زحمت کشیدید
نمایه کاربر
DartaniaN
سرعت : 60 كيلومتر در ساعت
پست: 904
تاریخ عضویت: 12 ژوئن 2008, 19:11
نوع خودرو: pride 1.8
محل اقامت: 7th tir karaj

Re: بهينه سازي شاتون هاي ريخته گري شده !

پست توسط DartaniaN » 06 اکتبر 2013, 13:53

سلام
از مطالب بالا بسیار لذت بردیم
اما یک سوال
من الان کوره رو در دسترس دارم و می تونم تا دمای 1200 درجه سانتیگراد با هر جور برنامه زمانی بهش دما بدم
برای قرار دادن 2 پیستون توی کوره هم جا دارم اما 4 عدد جا نمیشه
می خواستم بدونم دقیقا چه عملیاتی رو باید روی پیستون ها انجام بدم چون پیستون های من مخصوص افزایش کمپرس هستش و به اصطلاح کله قندی برای مقاومت بیشتر اونها می خواستم این کار رو انجام بدم
ممنون
نمایه کاربر
morbid
مدیر پیشین
پست: 1479
تاریخ عضویت: 17 دسامبر 2007, 20:06

Re: بهينه سازي شاتون هاي ريخته گري شده !

پست توسط morbid » 06 اکتبر 2013, 21:40

من الان کوره رو در دسترس دارم و می تونم تا دمای 1200 درجه سانتیگراد با هر جور برنامه زمانی بهش دما بدم
برای قرار دادن 2 پیستون توی کوره هم جا دارم اما 4 عدد جا نمیشه
می خواستم بدونم دقیقا چه عملیاتی رو باید روی پیستون ها انجام بدم چون پیستون های من مخصوص افزایش کمپرس هستش و به اصطلاح کله قندی برای مقاومت بیشتر اونها می خواستم این کار رو انجام بدم
پيستون از آلياژ فلز هايي مثله آلومينيوم ، منيزيوم و گاها تيتانيوم ساخته ميشه ، شما نميتونيد با عمليات حرارتي اقدام به سختكاري اين آلياژها بكنيد ، در واقع اين جور عمليات حرارتي براي سختكاري ، مختص آلياژ هاي آهن هست .
در مورد پيستون ها هم معمولا اگه موتور بدون ناك كار كنه در بدترين شرايط حداقل 50% بيشتر از قدرت استاندارد موتور ميتونن تحمل كنن ، در مواردي هم بيشتر از 100% رو به راحتي تحمل ميكنن .
نمایه کاربر
DartaniaN
سرعت : 60 كيلومتر در ساعت
پست: 904
تاریخ عضویت: 12 ژوئن 2008, 19:11
نوع خودرو: pride 1.8
محل اقامت: 7th tir karaj

Re: بهينه سازي شاتون هاي ريخته گري شده !

پست توسط DartaniaN » 13 اکتبر 2013, 11:31

مهدی جان پس از بابت پیستون ها خیالم راحت شد
باید برم سراغ شاتون ها و بررسی اونها
الان پیستون ها سبک سازی شدن و با ترازو مخصوص آزمایشگاه با دقت 0.000 گرم بالانس شدن
نمایه کاربر
amirecm
سرعت : 30 كيلومتر در ساعت
پست: 550
تاریخ عضویت: 20 می 2013, 22:04
نوع خودرو: xantia 2L
محل اقامت: 50% world

Re: بهينه سازي شاتون هاي ريخته گري شده !

پست توسط amirecm » 20 نوامبر 2013, 15:54

بهترین کاری ک میتونی برای پیستون ها بکنی عملیاتی ب نام آنودایز هستش.می تونی با این روش سطح پیستون هارو ی لایه ی چند میلیمتری کرم بشونی ک باعث میشه سطح پیستونت فوق العاده مقاوم بشه.جالبه ک این لایه حدوده 2-3 صدم میلیمتر ضخامت داره اما معجزه می کنه .البته من این روش رو برای پیستون آلومینیمی مطرح کردم
تاپیک ساخت و تولید
viewtopic.php?f=4&t=89360&start=280
نمایه کاربر
amirecm
سرعت : 30 كيلومتر در ساعت
پست: 550
تاریخ عضویت: 20 می 2013, 22:04
نوع خودرو: xantia 2L
محل اقامت: 50% world

Re: بهينه سازي شاتون هاي ريخته گري شده !

پست توسط amirecm » 11 آپریل 2015, 09:31

amirecm نوشته شده:بهترین کاری ک میتونی برای پیستون ها بکنی عملیاتی ب نام آنودایز هستش.می تونی با این روش سطح پیستون هارو ی لایه ی چند میلیمتری کرم بشونی ک باعث میشه سطح پیستونت فوق العاده مقاوم بشه.جالبه ک این لایه حدوده 2-3 صدم میلیمتر ضخامت داره اما معجزه می کنه .البته من این روش رو برای پیستون آلومینیمی مطرح کردم
آقا من حرف 2 سال پیش خودمو پس میگیرم
همین الان داشتم داخل تاپیک پوشش دهی می گفتم بهترین روش فعلا کوتینگ هست
ی لایه چند میکرونی از آلومینا یا زیرکونیا(سرامیک) برای روی پیستون که خواص مکانیکی رو بهبود می بخشه(مثل اینکه برین رو ماهیتابه تو خونتون روکش تفلون بزنید)
تاپیک ساخت و تولید
viewtopic.php?f=4&t=89360&start=280
نمایه کاربر
Mohammad 145
دنده 1
پست: 1096
تاریخ عضویت: 27 ژوئن 2013, 00:33
نوع خودرو: Roa G1
محل اقامت: مـــشـــهـــد

Re: بهينه سازي شاتون هاي ريخته گري شده !

پست توسط Mohammad 145 » 11 ژوئن 2016, 17:26

amirecm نوشته شده:
amirecm نوشته شده:بهترین کاری ک میتونی برای پیستون ها بکنی عملیاتی ب نام آنودایز هستش.می تونی با این روش سطح پیستون هارو ی لایه ی چند میلیمتری کرم بشونی ک باعث میشه سطح پیستونت فوق العاده مقاوم بشه.جالبه ک این لایه حدوده 2-3 صدم میلیمتر ضخامت داره اما معجزه می کنه .البته من این روش رو برای پیستون آلومینیمی مطرح کردم
آقا من حرف 2 سال پیش خودمو پس میگیرم
همین الان داشتم داخل تاپیک پوشش دهی می گفتم بهترین روش فعلا کوتینگ هست
ی لایه چند میکرونی از آلومینا یا زیرکونیا(سرامیک) برای روی پیستون که خواص مکانیکی رو بهبود می بخشه(مثل اینکه برین رو ماهیتابه تو خونتون روکش تفلون بزنید)
سلام دادا
در مورد مقاوم سازی پیستون های آلومینیوم بیشتر توضیح میدین
مقاوم سازی در برابر فشار توربو و تراکم بالا یا حتی ناک زدن موتور
ممنون
ما از اوناش نیستیم چیزی بنویسیم....!
ارسال پست

بازگشت به “مقاله هاي آموزشي تیونینگ”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 1 مهمان