بهينه سازي شاتون هاي ريخته گري شده !

مقاله هاي آموزشي تقويت خودرو

مدیر انجمن: كوروش پيروز

قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. راهنمای استفاده از فوروم :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.
نمایه کاربر
hossein G
متخصص فنی خودرو
پست: 3473
تاریخ عضویت: پنج شنبه 15 مرداد 1383, 10:14 pm
نوع خودرو: بلیط مترو
محل اقامت: Kermanshah, Budapest
تماس:

بهينه سازي شاتون هاي ريخته گري شده !

پستتوسط hossein G » پنج شنبه 9 فروردین 1386, 12:08 am



تصویر



اولين موردي نقطه ضعف شاتون هاي ريخته گري شده بود نقاط تمركز تنش( خط قالب) بود
كه به راحتي و توسط سنگ سنباده ميشه اونا رو بر طرف كرد.


تصویر

سمت راست تصوير شاتون اصلاح شدن و در سمت چپ شاتون در حالت فابريك معلومه.


تصویر


تصویر

وزن اين شاتون ها مقدار نا چيزي كمتر از حالت فابريك و مقاومتشون بيشتر شده :fly:


مرحله بعدي برداشتن لبه هاي تيز در محل قرارگيري پيچ ها هست.

تصویر


مرحله بعدي فلز پاشي ( shot blast) هست كه باعث متراكم شدن لايه خارجي ميشه.
مرحله آخري تنش زدايي هست كه بايد در داخل كوره و شرايط خاص انجام بشه.
.Horsepower sells cars, Torque wins the races

Overhaul & Blueprint XU9J4/Z - Peugeot MI16

Restore BMW 2002 Turbo

نمایه کاربر
hossein G
متخصص فنی خودرو
پست: 3473
تاریخ عضویت: پنج شنبه 15 مرداد 1383, 10:14 pm
نوع خودرو: بلیط مترو
محل اقامت: Kermanshah, Budapest
تماس:

پستتوسط hossein G » جمعه 10 فروردین 1386, 1:30 pm



به قول دوستان اين سري از كار ها جزئي از هنر ويرايش موتور (Blue Printing Art) محسوب ميشه.
در مورد نحوه تنش زدايي حرارتي و شوت بلاست اگر مطلبي پيدا كردين دريغ نكنين :-D :-o
.Horsepower sells cars, Torque wins the races

Overhaul & Blueprint XU9J4/Z - Peugeot MI16

Restore BMW 2002 Turbo

نمایه کاربر
MAJID R5
مدیر پیشین
پست: 1064
تاریخ عضویت: یک شنبه 4 بهمن 1383, 2:45 pm
نوع خودرو: پراید
محل اقامت: شرق تهران
تماس:

پستتوسط MAJID R5 » جمعه 10 فروردین 1386, 2:17 pm



ممنون تايپيك آموزنده ايه

مرحله بعدي برداشتن لبه هاي تيز در محل قرارگيري پيچ ها هست.

من متوجه اين قسمت نشدم
اولا دقيقا چه كاري انجام دادي دوما چه سودي داره

نمایه کاربر
Sadegh
متخصص فنی خودرو
پست: 1204
تاریخ عضویت: چهار شنبه 4 آبان 1384, 6:27 pm

پستتوسط Sadegh » جمعه 10 فروردین 1386, 3:39 pm



سلام.
ممنون حسين جان.
نقل قول:
مرحله بعدي برداشتن لبه هاي تيز در محل قرارگيري پيچ ها هست.

من متوجه اين قسمت نشدم
اولا دقيقا چه كاري انجام دادي دوما چه سودي داره


ببين مجيد جان ٬ در زمان ريخته گري از اونجايي كه دو فك قالب در هنگام ذوب ريزي كاملا به همديگه چفت نمي شن ٬ مقداري از مذاب به صورت زايده هايي به اسم خط قالب به وجود مياد.اين زايده در قسمتي هم كه تغديه قالب وجود داره هم پديد مياد (به عنوان مثال مي تونيد به وسايل پلاستيكي مثل همين توپ هاي پلاستيكي دقت كنيد اين خط رو حتما دارن )

حالا اگر اين خط قرار باشد در جايي قرار بگيره كه اون قسمت تحت فشار يا نيروي فشاري هست اون قسمت باعث بروز تنش اضافي در قطعه ميشه (به اين علت كه سطح مقطع كمي داره نيرو به تنش اضافي تبديل مي شه.) در جاهايي مثل فلنج ها يا پيچ و مهره ها و يا كلا در هنگام اتصالات .براي همين هم بهتره و بايد اين ها حذف بشن.

در مورد نحوه تنش زدايي حرارتي و شوت بلاست اگر مطلبي پيدا كردين دريغ نكنين


چه جور مطلبي؟

نمایه کاربر
hossein G
متخصص فنی خودرو
پست: 3473
تاریخ عضویت: پنج شنبه 15 مرداد 1383, 10:14 pm
نوع خودرو: بلیط مترو
محل اقامت: Kermanshah, Budapest
تماس:

پستتوسط hossein G » شنبه 11 فروردین 1386, 3:45 am



با تشكر از توضيحات صادق عزيز.
چه جور مطلبي؟

توي يك كتابي خوندم كه اگر شاتون هاي رو در دماي 800 درجه سانتي گراد و به مدت 8 ساعت
گرما بديم تنش زدايي ميشن ! اما كلي علامت سوال توي ذهنم گذاشت!؟
اينكه كه شاتون ها رو در دماي 800 و به مدت 8 ساعت قرار بديم درست اما اينكه در پايان 8 ساعت,
دماي شاتون ها رو با آهنگ خاصي بايد تقليل داد ؟ مثلن 50 درجه در هر 30 دقيقه ؟
يا اينكه شاتون رو يكبار وارد محيط 800 درجه بكنيم يا اينكه در دماي محيط و به تدريج به دماي
800 درجه برسونيم ؟
يادمه بعضي از فلزات بعد از گرم كردن در زير موادي مثله خاكستر سرد ميكردن براي شاتون ها
اين كار مفيده ؟
متالوژي خودش دنياييه :-)
.Horsepower sells cars, Torque wins the races

Overhaul & Blueprint XU9J4/Z - Peugeot MI16

Restore BMW 2002 Turbo

نمایه کاربر
علي هافكلاچ
کاربر ويژه
پست: 13288
تاریخ عضویت: سه شنبه 21 مهر 1383, 7:17 am
نوع خودرو: FormulaSilverBird400
محل اقامت: كرانه ي درياي پارس، شهر باستاني ليان (آفتاب تابان)
تماس:

پستتوسط علي هافكلاچ » شنبه 11 فروردین 1386, 5:37 am



حسين جون من اونطور كه ديدم و شنيدم بايد با آهنگي كه گرم شده سرد بشه تا ملكولها آرايش مستحكم خودشون رو پيدا كنن و حفظ كنن
اگه يه دفعه بياريم پايين كه ممكنه بشه با يه ضربه ي ساده هم شكوندش

يعني مثلا اگه با 8 ساعت حرارت دادن به دماي 800 درجه برسه بايد تو همون 8 ساعت دماش به نرمال برسه تا آرايش ملكولهاش به شكل طبيعي خودش قرار بگيره

بهتره آهنگ كاهش دما هم ثابت باشه
اينكه پله پله سرد بشه مخصوصا تو فلزات باعث تغيير شكل ناگهاني آرايش ملكولها ميشه

راستي تو اون كتاب گفته بود تو 8 ساعت به دماي 800 درجه برسونيم
يا 8 ساعت بهش حرارت 800 درجه بديم
دقيقا اگه اين مشخص بشه ميشه گفت برا سرد كردنش چيكار بايد كرد

اگه مدت زمان رسيدن به 800 درجه 8 ساعت بوده خوب تو همون 8 ساعت بايد آروم سرد بشه

اما اگه حرارت 800 درجه به طور ناگهاني وارد شده بشه و يه مدت از اين 8 ساعت دماش بالا بره و بقيه زمان تو دماي 800 درجه ثابت بمونه بايد حرارت رو ازش گرفت وگذاشت تو دماي محيط حرارتش رو از دست بده
اينطوري زمان رسيدن دماش از 800 درجه به دماي محيط برابر مدت زمان افزايش دما از دماي محيط تا دماي 800 درجه ميشه ( به نظر من همونطور كه جمله ي خودت هم ميرسوند٬ اين حالت دومي درست تره )

در كل هميشه بايد مدت زمان بالا رفتن دما مساوي مدت زمان پايين اومدنش باشه

اين مدت زمان هم همونطور كه خودت ميدوني بر اساس جنس و نوع ماده تعيين ميشه

نمایه کاربر
masoud911
يار قديمي
پست: 4095
تاریخ عضویت: پنج شنبه 12 شهریور 1383, 11:40 am
نوع خودرو: W124/JEEP
محل اقامت: TEH

پستتوسط masoud911 » شنبه 11 فروردین 1386, 1:12 pm



سلام
سرد کردنش هم مهمه
این دماها و زمانها و چگونگی سرد کردن تو کتابهای متالورژها هست
به عنوان نمودار های ttt ازشون نام میبرن

علی هافکلاچ تقریبا درست میگه بجز :
در كل هميشه بايد مدت زمان بالا رفتن دما مساوي مدت زمان پايين اومدنش باشه

اين مدت زمان هم همونطور كه خودت ميدوني بر اساس جنس و نوع ماده تعيين ميشه ]

نه این خیلی دیمی هستش!
حساب کتاب داره و من تو یه جایی یه کوره دیدم که تو یک روز فقط یک درجه دماش میومد پایین
بعضی فلزات و آلیاژها خیلی دقیق باید ساخته بشن

حسین جان اون سرد کردن تو خاکستر و زیر ماسه و سرد کردن تو روغن و ... همه روشهای کارگاهی هستن و هیچکدوم دقت ندارن
البته حدودی جواب میدن ولی در نهایت فرق فلان قطعه آلمانی با اون چیزی که من تراشکاری میکردم و با سرپیک بنفشش میکردم و تو روغن سردش میکردم تو همین چیز هاست !
قطعه آلمانی دو میلیون ضرب کار میکرد و لی چیزی که من میساختم هفته ای دو بار میشکست!

ضمنا اون شاتونها کار خودته؟
چه خوب میشد اگه میللنگ رو هم تراش میدادی و لنگ هاشو تیز میکردی و بعد بالانس میکردی
خیلی دوست دارم ببینم این سبک کردن و همینطور کم کردن مقاومت تو کارتل روغن چقدر تاثیر داره


یکی از دوستان هم در مورد جای ÷یچ پرسیده بود:
کلا لبه تیز باعث تمرکز تنش میشه و به راحتی لبه اش میپره
پس میان اونجا رو پخ میکنن و نیرو رو تو سطح بزرگتری تقسیم میکنن و بعد پیچ رو میزنن
معمولا هم از پیچ آلنی باید استفاده کرد چون راه دیگه ای نمیمونه
هرگونه تبلیغ شامل: سایت، مذهب، سیاست و تجارت اجناس در این مکان ممنوع است.
اعلان درجات خاص

نمایه کاربر
matin
يار قديمي
پست: 5344
تاریخ عضویت: شنبه 14 شهریور 1383, 3:31 am
نوع خودرو: Suzuki Grand Vitara
محل اقامت: تهران

پستتوسط matin » شنبه 11 فروردین 1386, 1:48 pm



حسین جان مطلبت مفید بود.
چیزی در مورد آب کاری نیتراته شنیدین؟؟ تو قالب سازی که زیاد میرفتم با این آب کاری نیتراته آشنا شدم.برای سطوحی که نیاز بود مقاومت بالایی داشته باشن استفاده می شد.مثلا" داخل سیلندر ماردون(برای دستگاه های تزریق پلاستیک) رو آب کاری نیتراته می کردیم.
فکر می کنم این آب کاری نیتراته برای داخل سیلندر و والو گاید ها مناسب باشه
Five Doors, Four Wheel Drive, Three Differentials,Two People, One Goal = Having Fun

نمایه کاربر
Sadegh
متخصص فنی خودرو
پست: 1204
تاریخ عضویت: چهار شنبه 4 آبان 1384, 6:27 pm

پستتوسط Sadegh » شنبه 11 فروردین 1386, 4:06 pm



سلام.
اينكه كه شاتون ها رو در دماي 800 و به مدت 8 ساعت قرار بديم درست اما اينكه در پايان 8 ساعت,
دماي شاتون ها رو با آهنگ خاصي بايد تقليل داد ؟ مثلن 50 درجه در هر 30 دقيقه ؟
يا اينكه شاتون رو يكبار وارد محيط 800 درجه بكنيم يا اينكه در دماي محيط و به تدريج به دماي
800 درجه برسونيم ؟


يكي از مهمترين دلايل اين كار اينه كه در هنگام سرد شدن انقباضاتي در محلول در حال جامد شدن به وجود مياد.ميزان اين انقباض ها در آلياژ هاي مختلف فرق مي كنه.مثلا در فولاد دو برابر چدنه.حالا فرض كنيد آلياژ آهني ما كه در حال انجماد هست ٬‌پوسته بيروني سرد و منقبض شده ولي هسته داخلي هنوز مذاب و منبسط هست.اگر اين انقباضات كنترل نشن در نقاط بحراني حتما ترك ايجاد ميشه.حالا مدت زمان سرد كردن هم به نوع آلياژ و حرف هاي مسعود ! بر مي گرده .اين درباره ريخته گري فلزات.

دليل ديگه اي كه اينطور سرد كردندبعد از عمليات سخت كاري هست از بين بردن تنش هاي كل قطعه و تشكيل بلور هاي سالم هست.اين عمل علاوه بر كم كردن تنش ٬‌سختي رو به اندازه اي كم مي كنه ولي در عوض به سختي اون دوام مي بخشه.

چیزی در مورد آب کاری نیتراته شنیدین؟؟ تو قالب سازی که زیاد میرفتم با این آب کاری نیتراته آشنا شدم.برای سطوحی که نیاز بود مقاومت بالایی داشته باشن استفاده می شد.مثلا" داخل سیلندر ماردون(برای دستگاه های تزریق پلاستیک) رو آب کاری نیتراته می کردیم.
فکر می کنم این آب کاری نیتراته برای داخل سیلندر و والو گاید ها مناسب باشه


یکی از مدرن ترین پروسه های عملیات حرارتی که کاربرد و قابلیت های ویژه ای به همراه دارد ایجاد لایه سخت نیترید روی قطعاتی است که به دلیل نیاز به خصوصیات حاصل از نیتراته تحت این سیکل قرار می گیرند. مهمترین ویژگی های نیتراته به شرح زیر است:

1- لایه مقاوم به خوردگی شیمیایی: مورد نظر در قطعاط صنایع نساجی، گاز، پتروشیمی، نفت، صنایع غذایی، صنایع شیمیایی و ...، قالب های پلاستیک، لاسنیک، دایکاست سرب و آلومینیم و ...، سیلندر و مارپیچ دستگاه های تزریق و اکسترودر.

2- مقاومت سایشی بالا: در تمامی قطعاطی که مورد سایش اهمیت دارد و در تماس دایمی با قطعه دیگر و یا مواد میباشند.

3- سختی سطحی: قطعاطی که سختی سطحی بالا نیاز دارند و در قیاس با سایر روش ها میزان سختی حاصل شده بالا میباشد. در قالب های دایکاست آلومینیم تهیه شده از فولاد 1.2344 عدد سختی سطحی به 1300HV میرسد.

4- مقاومت در برابر خستگی: در قطعاطی که به طور دایم تحت سیکل اعمال نیرو - حذف نیرو هستند، به میزان 3-5 برابر افزایش عمر حاصل میشود.

برای انجام سیکل نیتراته گازی پس از کنترل اولیه، قطعات به صورت مناسب و صحیح روی قید مخصوص قرار گرفته و قطعات بلند به صورت مناسب و صحیح روی قید مخصوص قرار گرفته و قطعات بلند به صورت عمودی روی سطح کاملا سنگ خورده قرار داده و یا آویزان میگردند. سپس قطعات شستشو ر چربی زدایی گشته و در شرایط دمای محیط وارد کوره آبندی شده میگردد و به صورت مذکور تحت پروسه قرار میگیرد.

نیتریده گازی نوعی سختکاری سطحی است که یون نیتروژن به سطح قطعه فولادی نفوذ میکند. این عمل در شرایط درجه حرارت مناسب ( 595 - 495 ) درجه و در تماس با آمونیاک تجزیه شده صورت میگیرد.

انجام نیتراته گازی به دلایل زیر میباشد:

1- برای بدست آوردن سختی سطحی بالا 2- برای افزایش مقاومت سایشی 3- برای بهبود عمر قطعه 4- برای بهبود مقاومت خوردگی 5- برای داشتن مقاومت سطحی کاربردی تا درجه حرارت نیتریده 500 درجه سانتیگراد

بدلیل نداشتن مرحله سرد کردن سریع و و نیز پایین بودن درجه حرارت پروسه نیتراته، حداقل پیچیدگی و تغییر ابعاد در قطعات خواهیم داشت. فولادهای محتوای عناصر آلومینیوم، کرم، وانادیم، تنگستن و مولیبدنیم قابلیت نیتریده شدن بهتری دارند. اگر چه تمامی فولادها و چدن ها نیتریده می شوند.

1- فولادهای کم آلیاژ محتوای آلومینیوم نظیر Ams 6470 , Ams 6475

2- فولادهای کم آلیاژ با کربن متوسط و محتوای کرم نظیر C 9800, 9300, 8700

3- فولادهای قالب گرمکار محتوای کرم بمیزان 5% نظیر D2, H13, H12, H11

4- فولادهای ضد زنگ فریتی و مارتنزیتی گروه 400

5- فولادهای ضد زنگ آستنیتی گروه 300

6- فولادهای ضد زنگ نظیر A-286, 17-7 PH, 17-4 PH


متين جان يكي از دلايلي كه قالب هاي دايكاست (تزريق فلز به داخل قالب هاي فلنزي و دايمي )
كه درون اون ها آلومينيوم تزريق ميشه بايد نيتراته بشن ٬ اثر تخريبي و خورندگي مذاب آلومينيوم هست.

نمایه کاربر
hossein G
متخصص فنی خودرو
پست: 3473
تاریخ عضویت: پنج شنبه 15 مرداد 1383, 10:14 pm
نوع خودرو: بلیط مترو
محل اقامت: Kermanshah, Budapest
تماس:

پستتوسط hossein G » دو شنبه 13 فروردین 1386, 4:19 pm



با تشكر از همه دوستان.
با اين تفاسير تنش زدايي شاتون كاري نيست كه بشه با امكانات و علم غير تخصصي انجامش داد
يا به بيان بهتر جز دسته كار هايي كه بشه در خانه انجامش داد نيست.
آره مسعود جان اون شاتون كار خودمه :-o براي اولين بار بد در نياوردم :-D اينا رو براي يك موتور
6 سيلندر درست كردم روش كار خيلي ساده به ابزار كه در شكل زير ميبني احتياج داري.
تصویر
براي اينكار با بزار برداه برداري زبر كار رو شروع ميكنيم و به سمت نرم پيش ميريم !
چه خوب میشد اگه میللنگ رو هم تراش میدادی و لنگ هاشو تیز میکردی و بعد بالانس میکردی
خیلی دوست دارم ببینم این سبک کردن و همینطور کم کردن مقاومت تو کارتل روغن چقدر تاثیر داره

بحث دستكاري ميلنگ هم بسيار شيرينه اما جز عنوان اين تاپيك نيست ولي در كل اگر جرم
اجزايي كه دوران دارن ( ميلنگ + شاتون و پيستون+ پولي ها + فلاويل + ميل سوپاپ+....) رو كم كنيم
موتور راحت تر دور ميگيره اما نكته مهم اينه كه بايد حد موتور رعايت بشه ممكنه يك موتور رو از
نظر اجزايي مكانيكي براي دور بالا تيون كنيم اما از نظر طراحي( پورت ها , منيفولد و به خصوص
ميل سوپاپ) براي دور هاي پايين تيون شده باشه !
.Horsepower sells cars, Torque wins the races

Overhaul & Blueprint XU9J4/Z - Peugeot MI16

Restore BMW 2002 Turbo


بازگشت به “مقاله هاي آموزشي تیونینگ”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 1 مهمان