تاپیک جامع قالب سازی فایبر گلاس

مقاله هاي آموزشي تقويت خودرو

مدیر انجمن: كوروش پيروز

قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. راهنمای استفاده از فوروم :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.
نمایه کاربر
arsalan_elec
شروع حركت
پست: 18
تاریخ عضویت: جمعه 7 تیر 1392, 6:31 pm
نوع خودرو: رانا
محل اقامت: شیراز

Re: تاپیک جامع قالب سازی فایبر گلاس

پستتوسط arsalan_elec » پنج شنبه 24 بهمن 1392, 8:58 pm



ژلکوت همون پوشش براق یا نیمه براق بیرونی قطعه فایبرگلاس ما هست که معمولا از رزین اپوکسی ویا رزین پولی استر غیر اشباع بدست میاد. در واقع این ژل کت یه رزین با کیفیت هست که در برابر نور و آب و مواد شیمیایی خیلی مقاوم تر از رزینی هست که تو لایه های داخلی فایبر گلاس استفاده میشه. تو بازار ما معمولا دو نوع ژل کوت و رزین مصطلح (!) هست که به نوع ارزون تر (اورتو) و نوع گرونتر و با کیفیت تر (ایزو) می گن. زمانی که ما قالبمون رو آماده کردیم ژلکوت میزنیم و بعد می زاریم پخت شه (خودش تو دمای معمولی تا حداکثر 20 دقیقه پخت میشه یعنی اول مایع غلیظ هست بعد حالت ژلاتینی پیدا می کنه و بعد سخت می شه). بعد دیگه شروع می کنیم به لایه گذاری و سایر مسایل.

خیلی تو فکر pva نرید مهم نیست. فقط شما نیاز به یه ماده لیز دارید که سطح قالبتون رو بپوشونه که بعد قطعه راحت در بیاد که معمولا از واکس قالب استفاده میشه. مزیت pva یا الکل پلی وینیل اینه که قطعه رو چرب نمی کنه و چون پایه آب هست خیلی راحت با یه ابر پاک میشه. البته مزیت دیگه ای هم داره و اونم اینه که چون در ابتدا رقیق هست قابل اسپری هست و سطح خیلی نازکی رو می پوشونه.

نمایه کاربر
MeHDI Sokooti
سرعت : 24 كيلومتر در ساعت
پست: 304
تاریخ عضویت: شنبه 30 مرداد 1389, 2:25 pm
نوع خودرو: لنسر و فروختم :(
محل اقامت: ایران 57

Re: تاپیک جامع قالب سازی فایبر گلاس

پستتوسط MeHDI Sokooti » چهار شنبه 10 دی 1393, 1:04 pm



سلام خدمت دوستان عزیز
داشتم تو یوتیوب می چرخیدم که برخوردم به ساختن قطعات فیبر کربنی
برام جالب بود
علی رغم نت داغونم نشستم حدود 2 ساعت ویدیو در این مورد دیدم
به نظرم کار شدنی ی هستش
یه چند تا ویدیو میزارم اینجا برا شروع که ببینین در چه حده
چند تا مساله هست
1- خرید الیاف فیبر کربن ( که مثل اینکه تو ایران پیدا میشه ولی قیمتش و نمیدونم )
2- خرید رزین و هاردنری که استفاده میکنن (که با توجه به شغل خودم این مورد و راحت میتونم پیدا کنم)
3- ساخت قالب که مهمترین کار هست که اونم با یکم حوصله و بهره بردن از تجربه دوستان میشه حلش کرد
4- دستگاه وکیوم و اصلا اشنایی ندارم و نمیدونم با چه قدرتی می خواد ...
حالا فیلم ها رو ببینین خودتون متوجه میشین

کد: انتخاب همه

http://www.aparat.com/v/wTACE


کد: انتخاب همه

http://www.tuningtalk.com/forum/viewtopic.php?f=73&t=96624


ویرایش :الیافش و گیر آوردم متر مربعی 150 هزار تومان که زیر 2 متر نمیدن :/
رزینش هم shell 1001 هست که قیمت هر کیلوش زیر 35000 تومنه با هاردنرش که چیز زیادی نمیخواد
چرا تی تی LIKE نداره ؟؟؟؟؟؟
آمریکایی باز نیستم ولی امریکایی باز ها رو دوست دارم :)

mohammad17
سرعت : 22 كيلومتر در ساعت
پست: 280
تاریخ عضویت: جمعه 31 خرداد 1387, 2:52 pm
نوع خودرو: سمند
محل اقامت: وروگرد

Re: تاپیک جامع قالب سازی فایبر گلاس

پستتوسط mohammad17 » جمعه 12 دی 1393, 8:55 am



MeHDI Sokooti نوشته شده:سلام خدمت دوستان عزیز
داشتم تو یوتیوب می چرخیدم که برخوردم به ساختن قطعات فیبر کربنی
برام جالب بود
علی رغم نت داغونم نشستم حدود 2 ساعت ویدیو در این مورد دیدم
به نظرم کار شدنی ی هستش
یه چند تا ویدیو میزارم اینجا برا شروع که ببینین در چه حده
چند تا مساله هست
1- خرید الیاف فیبر کربن ( که مثل اینکه تو ایران پیدا میشه ولی قیمتش و نمیدونم )
2- خرید رزین و هاردنری که استفاده میکنن (که با توجه به شغل خودم این مورد و راحت میتونم پیدا کنم)
3- ساخت قالب که مهمترین کار هست که اونم با یکم حوصله و بهره بردن از تجربه دوستان میشه حلش کرد
4- دستگاه وکیوم و اصلا اشنایی ندارم و نمیدونم با چه قدرتی می خواد ...
حالا فیلم ها رو ببینین خودتون متوجه میشین

کد: انتخاب همه

http://www.aparat.com/v/wTACE


کد: انتخاب همه

http://www.tuningtalk.com/forum/viewtopic.php?f=73&t=96624


ویرایش :الیافش و گیر آوردم متر مربعی 150 هزار تومان که زیر 2 متر نمیدن :/
رزینش هم shell 1001 هست که قیمت هر کیلوش زیر 35000 تومنه با هاردنرش که چیز زیادی نمیخواد


دوست عزیز معمولا الیاف فایبرگلاس رو متری نمیفروشن ، و کیلویی فروخته میشه .
چند مدل مختلف هم داره که برای کارهای مختلف قیمت ها فرق داره ، مثلا اگه بخای از یه قطعه قالب بگیری از الیافی با ضخامت و زبری زیاد استفاده میشه که فکر کنم حدود کیلویی 9 یا 10 تومن باشه و برای ساخته قطعه اصلی هم از الیاف ظریف تر استفاده میشه که اون هم حدود کیلویی 11 12 تومن بوده ، البته این قیمت هایی که من دارم توی خرداد ماه گرفتم ممکن الان گرون تر شده باشه ، و با توجه به اینکه نسبت حجم به وزن الیاف خیلی کمه حدود یک کیلو از الیاف حجم خیلی زیادی خواهد داشت ، فکرکنم حدودا دو سه مترش میشه یک کیلو و این قیمتی که شما داری خیلی بالاست.
البته ممکن که شما قیمت الیاف فیبرکربن رو گرفته باشی چون فیبرکربن خیلی گرون تر از فایبرگلاس هست.
به زودی ...

نمایه کاربر
LOLA
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 117
تاریخ عضویت: چهار شنبه 19 بهمن 1390, 3:04 pm
نوع خودرو: chevrolet-mitsubishi

Re: تاپیک جامع قالب سازی فایبر گلاس

پستتوسط LOLA » پنج شنبه 18 دی 1393, 6:28 am



فکر کنم آدم این همه زحمت رو برای فیبر کربن بکشه بهتره مخصوصا اگه قطعه بخواد تحت تنش باشه.
فیبر کربن روشش تقریبا شبیه فیبر گلاسه فقط برای استحکام که از فیبر کربن مطلوبه باید حباب های ریز خارج بشن که وکیوم میکنن و کوره دما پایین که معمولا دماش 60 درجه است البته کوره بستگی به نوع رزین اپوکسی داره (با توجه به استحکام رزین) که بعضیاشون نیاز به کوره ندارن و در دمای پایین تر (دمای محیط) واکنش انجام میدن مثلا دمای 24 درجه که رو خود قوطیش مینویسه دماشو.
برا کوره میتونید اونو بذارید تو یه اتاق کوچیک (در مدت زمان معین) که توش بخاری روشنه که دماشو با یه دماسنج کنترل کنید.
و برای وکیوم هم کافیه اونو بگزارین تو یه پلاستیک که سوراخ نباشه و دهنشو ببندید دور یک شیلنک با بست شلنگ تا هوا تو نکشه بعد اون یکی سر شلنگ رو وصل کنید به وکیوم ماشینتون که با شلنگ وصل میشه به بوستر ترمز :smile: بعد ماشینو روشن کنید تا وکیوم کنه وقتی کاملا وکیوم کرد باید اونو طوری از بوستر جدا کنید که وکیوم از بین نره و هوا نکشه بعد قطعه وکیوم شده رو بگذارید تا بعد مدت زمان معین شده سفت بشه بعد سفت شدن از وکیوم خارج کنید.
به این سایت هم یه سر بزنید مواد اولیه کامپوزیت میفروشه:
http://www.lavanpolymer.ir/post-5.aspx
>>>>>>>جانوران به دو دسته تقسیم میشن یا انگل هستند یا میزبان انگل<<<<<<<

پس انسان باش

نمایه کاربر
hdnsoft
سرعت : 24 كيلومتر در ساعت
پست: 329
تاریخ عضویت: شنبه 11 شهریور 1391, 11:31 am
نوع خودرو: Tu5 206
محل اقامت: Mashhad
تماس:

Re: تاپیک جامع قالب سازی فایبر گلاس

پستتوسط hdnsoft » پنج شنبه 18 دی 1393, 6:51 am



دوستان سلام
من یک سپر فایبر دارم که برای نصب متاسفانه توسط نصاب یک قسمت های زیادی برش خورده
الان که سپر رو نصب کرد اون قسمت ها با بدنه فاصله داره و اصلا شکل جالبی نیست
خودم تو ذهنم بود که با موادی خمیری شکل اون قسمت ها رو پر کنم و در نهایت بدم نقاش سپر رو مجدد رنگ کنه
تا اینکه الان این تاپیک رو دیدم
به نظرتون میتونم با راهنمایی شما اساتید این نواقص رو بر طرف کنم ؟
اگر محل مناسبی سوالم رو پرسیدم انشاالله تصاویر سپر رو بذارم
اگر جای اشتباهی انتخاب کردم از مدیران عذر خواهی میکنم و درخواست راهنمایی به محل مناسب رو دارم
ارادتمندم شما دوستان حسین :hb:
آپلودسنتر دائمی ، مختص بچه های انجمن ، بطورنامحدودی قایل هاتون ذخیره میشه . I3S.IR
.:.Show me Now.:.

نمایه کاربر
Veer-Zaara↪omk
سرعت : 60 كيلومتر در ساعت
پست: 906
تاریخ عضویت: سه شنبه 16 اردیبهشت 1393, 10:24 pm
نوع خودرو: SOREN - BENZ E+C200
محل اقامت: I R A N - P E R S I A N

Re: تاپیک جامع قالب سازی فایبر گلاس

پستتوسط Veer-Zaara↪omk » سه شنبه 21 بهمن 1393, 12:40 pm



این کلیپ
http://www.aparat.com/v/wTACE
گذاشتین کسی میتونه بگه این مواد که استفاده شده به فارسی دقیقا چه چیزهایی هست و آیا میشه پیدا کرد؟
دیدم یاشار اسپرت تهرون میزنه اینارو ولی خبن میگه از کجا میاره
•••••••×××××ו••••••
Mercedes-Benz
the best or
nothing


هیچ کاخی بنا نمی شود، مگر اینکه حقی از مظلومی ضایع شود

نمایه کاربر
MeHDI Sokooti
سرعت : 24 كيلومتر در ساعت
پست: 304
تاریخ عضویت: شنبه 30 مرداد 1389, 2:25 pm
نوع خودرو: لنسر و فروختم :(
محل اقامت: ایران 57

Re: تاپیک جامع قالب سازی فایبر گلاس

پستتوسط MeHDI Sokooti » پنج شنبه 23 بهمن 1393, 6:02 am



Veer-Zaara↪omk نوشته شده:این کلیپ
http://www.aparat.com/v/wTACE
گذاشتین کسی میتونه بگه این مواد که استفاده شده به فارسی دقیقا چه چیزهایی هست و آیا میشه پیدا کرد؟
دیدم یاشار اسپرت تهرون میزنه اینارو ولی خبن میگه از کجا میاره

دوست عزیز رزین اپوکسی و هاردنر اون هستش که قیمتش کیلووی 30-40 هزار تومنه
قبل اون هم pva یا همون پلی وینیل استات/الکل(نمیدونم دقیق مفف چیه) میزنه ..که اینم قیمت چندانی نداره..
الیافش هم متر مربعی 150 هزار تومن هست و توایران هم پیدا میشه
ولی زیر 2 متر مربع نمیفروشن
چرا تی تی LIKE نداره ؟؟؟؟؟؟
آمریکایی باز نیستم ولی امریکایی باز ها رو دوست دارم :)

نمایه کاربر
Veer-Zaara↪omk
سرعت : 60 كيلومتر در ساعت
پست: 906
تاریخ عضویت: سه شنبه 16 اردیبهشت 1393, 10:24 pm
نوع خودرو: SOREN - BENZ E+C200
محل اقامت: I R A N - P E R S I A N

Re: تاپیک جامع قالب سازی فایبر گلاس

پستتوسط Veer-Zaara↪omk » پنج شنبه 23 بهمن 1393, 8:28 pm



MeHDI Sokooti نوشته شده:
Veer-Zaara↪omk نوشته شده:این کلیپ
http://www.aparat.com/v/wTACE
گذاشتین کسی میتونه بگه این مواد که استفاده شده به فارسی دقیقا چه چیزهایی هست و آیا میشه پیدا کرد؟
دیدم یاشار اسپرت تهرون میزنه اینارو ولی خبن میگه از کجا میاره

دوست عزیز رزین اپوکسی و هاردنر اون هستش که قیمتش کیلووی 30-40 هزار تومنه
قبل اون هم pva یا همون پلی وینیل استات/الکل(نمیدونم دقیق مفف چیه) میزنه ..که اینم قیمت چندانی نداره..
الیافش هم متر مربعی 150 هزار تومن هست و توایران هم پیدا میشه
ولی زیر 2 متر مربع نمیفروشن


ممنون
اینا همشون پیدا میشن ؟
•••••••×××××ו••••••
Mercedes-Benz
the best or
nothing


هیچ کاخی بنا نمی شود، مگر اینکه حقی از مظلومی ضایع شود

نمایه کاربر
hdnsoft
سرعت : 24 كيلومتر در ساعت
پست: 329
تاریخ عضویت: شنبه 11 شهریور 1391, 11:31 am
نوع خودرو: Tu5 206
محل اقامت: Mashhad
تماس:

Re: تاپیک جامع قالب سازی فایبر گلاس

پستتوسط hdnsoft » شنبه 25 بهمن 1393, 4:36 am



ضمن تشکر از همه دوستانی که اینقدر کمک کردند و راهنمایی دادند :chol:

پس کلی جستجو راه حل رو پیدا کردم :
1- بدنه رو توسط چسب کاغذی و روزنامه گراف میگیریم
2- کمی بتونه سنگی آماده میکنیم
3- درز هار و با بتون پر میکنیم
4- پس از خشک شدن کمی پوس آب میزنیم
5- مرحله 3و 4 رو چندین بار تکرار میکنیم که سطح مورد نظر یکدست ،‌ صاف سیقلی بشه
6- پس از خشک شدند به نقاش مراجعه میکنم جهت پاشش رنگ


نتیجه بسیار رضایت بخش بود :old:
آپلودسنتر دائمی ، مختص بچه های انجمن ، بطورنامحدودی قایل هاتون ذخیره میشه . I3S.IR
.:.Show me Now.:.

abolfazl Germany
پست: 6
تاریخ عضویت: جمعه 27 تیر 1393, 2:25 pm
نوع خودرو: مشخص نشده!

Re: تاپیک جامع قالب سازی فایبر گلاس

پستتوسط abolfazl Germany » چهار شنبه 27 اسفند 1393, 7:27 pm



سلام دوستان.
برای ساخت قالب دارای خم و قوس(مثلا درب اتومبیل) کسی میتونه من رو راهنمایی کنه؟


بازگشت به “مقاله هاي آموزشي تیونینگ”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 1 مهمان