انتخاب ضریب شاتونی

سوال و جواب تخصصي پیرامون تقويت خودرو

مدیر انجمن: كوروش پيروز

قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. راهنمای استفاده از فوروم :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.
ارسال پست
محمد علوی
شروع حركت
پست: 23
تاریخ عضویت: 23 مارس 2016, 04:56
نوع خودرو: مشخص نشده!
Has thanked: 0
Been thanked: 0

انتخاب ضریب شاتونی

پست توسط محمد علوی » 31 ژانویه 2018, 00:50

سلام خدمت اساتید محترم
یه انجین دارم جمع میکنم تو یه قسمتش گیر کردم و خواستم نظر اساتید رو جویا بشم.
خوب مشکل از این قراره که موتور مذکور چند تا انتخاب برای ضریب شاتونی داره
۱- کورس میلنگ ۵۰ میل و ضریب شاتونی ۲.۱۱
۲- کورس ۶۲ میل و ضریب شاتونی ۱.۷۰
۳- کورس ۶۵ و ضریب شاتونی ۱.۶۲
انجین مورد نظر یه انجین موتور سیکلت هستش و دور بالا باید بزنه که به ترتیب مذکور به دور موتور های ۱۱۰۰۰ و ۹۰۰۰ و ۸۰۰۰ دست پیدا میکنه .
در ضمن قطر سیلندر هم ۷۷ میله که اگر مورد ۱ رو انتخاب کنم دور بالا دارم ولی حجم نسبتا زیادی رو از دست میدم ولی تو دو مورد بعدی حجم به حدود ۳۰۰ سی سی میرسه با اختلاف ۱۲ سی سی که زیاد چشم گیر نیست.
حالا سوال اصلی من اینه مورد ۱ با حجم حدود ۲۳۰ سی سی و داشتن دور بالا و یا مورد ۳ با حجم ۳۰۰ سی سی و از بین رفتن دور بالا ؟
این رو هم بگم که انتظار من از موتور بالاترین شتاب ممکنه در حالت ریس هستش و مطالعاتی که کردم یکم گیجم کرد چه تو این فروم و چه کتاب های معتبر خارجی و r&d کردن حالات مختلف هم از حوصله و جیب من خارجه!
از اساتید خواهش میکنم توصیه های خودشون رو مستدل بیان کنن تا ما هم یه چیزی یاد بگیریم
پیشاپیش تشکر
اللهم عجل لویک الفرج
نمایه کاربر
__Pontiac__
سرعت : 26 كيلومتر در ساعت
پست: 475
تاریخ عضویت: 18 دسامبر 2008, 06:21
نوع خودرو: PARS ELX
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times

Re: انتخاب ضریب شاتونی

پست توسط __Pontiac__ » 15 فوریه 2018, 20:04

البته من استاد نیستم و شاگردم از انجین موتور سیکلت زیاد سر در نمیارم ولی برای اینکه گرهی از کارتون باز بشه نظرم رو میگم

مطمعنا مورد یک بهتر هست برای شتاب در سرعت های بالا
به چند دلیل
1 - سریعتر شتابش بالا میره به علت کمتر بودن کورس میلنگ
2 - به علت ضریب شاتونی بهتر راندمان حجمی بهتری داره و موتور بهتر پر میشه مثلا اگر اونیکی ضریب پرشدنش 85 درصد باشه این 90 درصد که کمی از کم بودن حجم موتور رو جبران میکنه
3 - داشتن دور موتور بالاتر باعث میشه شتاب و سرعت بیشتر میشه
4 - مصرف کمتر در کل

معایب هم
1 - حرکت اولیه کمی کندتر در زمان استارت مخصوصا در سر بالا یا داشتن بار اضافه اما وقتی راه افتاد خوب میره


پیشنهاد میدم برای تقویت اگر ممکن هست قطر سیلندر رو بیشتر کنید و پیستون بزرگتر بندازید تا شتاب و قدرت مضاعفی بدست بیارید
محاسبه حجم موتورسیلندر و تراکم موتور
www.tuningtalk.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=106760
افزایش تراکم و تاثیر ان بر اسب بخار
www.tuningtalk.com/forum/viewtopic.php?f=73&t=108343
نمایه کاربر
mehdi tuning
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 172
تاریخ عضویت: 04 آپریل 2016, 13:32
نوع خودرو: دست ساز
محل اقامت: ardebil
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: انتخاب ضریب شاتونی

پست توسط mehdi tuning » 16 فوریه 2018, 18:33

درود
ببخشین دور موتور هایی که گفتین در کدوم دنده ها به اون مقدار میرسه. :sad:
هر چه گند زد نمک زدن ---- وای ب روزی که نمک گند زند
viewtopic.php?f=140&t=105138
پروژه ساخت کارتینگ .بلاخره تایپیکمو زدم .لینک بالا سری
محمد علوی
شروع حركت
پست: 23
تاریخ عضویت: 23 مارس 2016, 04:56
نوع خودرو: مشخص نشده!
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: انتخاب ضریب شاتونی

پست توسط محمد علوی » 01 می 2018, 12:29

ممنون بابت اظهار نظرتون ولی خودمم حسابی گیجم دور بالا + ضریب شاتونی عالی و یا حجم زیاد و دور پایین. در کل قدرت نهایی برام مهمه. میشه دور پایین مورد دو رو با سبک کردن دنده ها جبران کرد. فقط میخوام بدوم قدرت و شتاب کدوم بیشتره؟!
اینو میدونم که مورد آخری صددرصد گشتاور خیلی بالاتری داره ولی اینم میدونم که به خاطر ضریب شاطونیش تنبله و دیر دور بر میداره ولی یه ضرب المثل آمریکایی هم هست که میگه
There is no replacement for displacement
اینو کجای دلم بذارم؟!
بین طرز تفکر ژاپنی ها و آمریکایی ها گیر کردم هنوز اینم هست:
Horsepower sell cars torque win races
خدا خیرشون نده یک سوال بزرگ تو ذهنم درست کردن
درضمن این دور موتور هایی که عرض کردم از دنده یک تا دنده شیش قابل دستیابیه
دنیای تیونینگ واقعا بزرگه و تخصصی ، هرچی بیشتر میفهمی ، گیج تر می شی و نفهم تر!!!
اساتید فن نظر بدین لطفا
اللهم عجل لویک الفرج
نمایه کاربر
__Pontiac__
سرعت : 26 كيلومتر در ساعت
پست: 475
تاریخ عضویت: 18 دسامبر 2008, 06:21
نوع خودرو: PARS ELX
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times

Re: انتخاب ضریب شاتونی

پست توسط __Pontiac__ » 02 می 2018, 19:34

شما اول باید هدفتون رو مشخص کنید چطور ENGINE نیاز داری
موتوری که اسب بخار تولید کنه یا موتور که گشتاور زیاد تولید کنه یا موتور که ترکیب از هر دو باشه ؟

موتوری که اسب بخار بیشتر تولید کنه بدرد مسابقات سرعت میخوره مثل موتور ماشین های فرمول یک یک حجمشون 2400 سی سی هست شش سیلندر و در دور 18000-21000 چیزی در حدود 750 اسب بخار تنفس طبیعی تولید میکنند اما گشتاورشون حدود 240 نیوتون هست (هر چند این 240 نیتون رو تو اکثر دور موتور حفظ میکنند)
این ماشین های ضریب شاتونیشون حدود 2.5 هست (دقیقش خاطرم نیست)

موتوری که گشتاور بیشتر تولید کنه بیشتر بدرد باری و یاد ماشین های سنگین وزن میخوره و نمیشه ازشون توقع شتاب بالای رو داشته بدلیل اینکه کورس میلنگ در اینها زیاد هست و نسبت به یک موتور سرعتی که کورسش کمتر هست زمان بیشتری میبره که یک دور گردش میلنگ کامل بشه که نتیجه اش میشه افزایش گشتاور و کاهش شتاب (اسب بخار) نسبت یه یک موتور مشابه با کورس کمتر
این ماشین های ضریب شاتونیشون زیر 1 هست

موتوری که هم بخواد گشتاور تولید کنه هم اسب بخار نیاز به حجم بالا داره

اما حجم همه چیزی که نیاز دارید نیست برای اینکه بیشترین اسب بخار و گشتاور رو از موتور بگیرید باید مشخصات دیگری هم موتور داشته باشه تا بهترین نتیجه رو بگیرید
مثلا ضریب شاتونی بالا / سبک سازی مناسب میلنگ شاتون و پیستون / افزایش قطر سوپاپ هوا / افزایش قطر سوپاپ دود / گشاد کردن سوراخ های ورود و خروج هوا و دود / اصلاح پروفایل میل سوپاپ / تنظیم زمان مناسب جرقه / کیفیت جرقه / خروجی دود مناسب (هدرز) / ورودی هوای مناسب (منیفولد) / تراکم موتور و ....

اگر فقط حجم خالی میتونست قدرت ایجاد کنه ماشین های قدیمی امریکای با حجم های 7000 سی سی و هشت سیلندر باید بالای 1000 اسب بخار و 1000 نیوتون گشتاور تولید میکردند درحالی که اکثرا گشتاورش حدود 400-500 نیوتون و اسب بخارش حدود 200-300 هست در حالی موتورهای شهری چهار سیلندر با حجم 2400 سی سی امروز میتونند به صورت تنفس طبیعی تا 500 اسب بخار و 300 نیوتن گشتاور تولید کنند

پس فقط حجم نیست

شما اگر میخواهید انجین با حجم بیشتر و ضریب شاتونی کمتر رو انتخاب کنید مشکلی نیست ولی برای گرفتن بیشترین بازده لازم هست که سر سیلندر پورت های ورودی و خروجیش کمی بزرگتر بشه و سوپاپ هوا هم بزرگتر و از همه مهمتر هم میل سوپاپ بهتری انداخته بشه و وردی هوا طوری اصلاح بشه که هوا با کمتری پیچ خم وارد سر سیلتدر و موتور بشه مثلا تراتل برای ماشین
که علاوه بر اینکه گشتاور بیشتری تولید کنه اسب بخار بیشتر هم تولید بشه


در اخر هم اگر میخواید یک مسیر کوتاه رو کورس بذارید مثلا مسابقات 400 متر و سپس توقف کنید یا مسیر پر پیچ خم دارید لازم به هر طریقی گشتاور بیشتری تولید کنید نسبت به اسب بخار

اما اگر قرار هست مسیر مستقیمی رو به صورت طولانی برید یا مسیر پیچ خم کمی داره پس شما اولیتتون باید اول اسب بخار باشه و سپس گشتاور

در اخر این نیاز شما هست که مشخص میکنه کدومشون مناسب شما هستند


پ.ن : در مورد گیبرکس هم میشه سبک کرد اما کیفیت گیبرکس اگر پایین باشه میتونه به مرور به گیبرکس رو دچار مشکل کنه و فشار زیادی به شفت خروجی میاد
محاسبه حجم موتورسیلندر و تراکم موتور
www.tuningtalk.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=106760
افزایش تراکم و تاثیر ان بر اسب بخار
www.tuningtalk.com/forum/viewtopic.php?f=73&t=108343
ارسال پست

بازگشت به “سوال و جواب تخصصي تیونینگ”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 1 مهمان