دلیل بد کار کردن موتور در دورهای پایین با کمشافت ریسی؟!

سوال و جواب تخصصي پیرامون تقويت خودرو

مدیر انجمن: كوروش پيروز

قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. راهنمای استفاده از فوروم :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.
نمایه کاربر
TUNER
سرعت : 30 كيلومتر در ساعت
پست: 595
تاریخ عضویت: 24 دسامبر 2005, 12:02
محل اقامت: مشهد...شهرک غرب
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: دلیل بد کار کردن موتور در دورهای پایین با کمشافت ریسی؟!

پست توسط TUNER » 16 دسامبر 2008, 23:45

سلام
بابا مگه دارین مسئله استاتیک حل میکنین که انقدر میپیچونید؟!
ببینید در دور پایین چون سرعت پیستون کمه با یه زاویه باز بودن معمولی(پراید در حالت استاندارد 246 درجه و 5 میلیمتر لیفت)راحت مکش میکنه و نرم کار میکنه
اما تو دور های بالای 4000 و 5000 این زمان باز بودن و لیفت نسبت به سرعت پیستون کم میشه یعنی راندمان حجمی تو این دورها میاد پایین
دلیل این هست که چون پیستون با سرعت خیلی زیاد حرکت میکنه اینرسی هوا در مقابل جابه جاییش مقاومت ایجاد میکنه.
حالا برای اینکه این مشکل حل بشه میان زمان و لیفت رو بیشتر میکنن که فرصت سیلندر برای پر شدن بیشتر بشه
پیستون وقتی با سرعت پایین میاد هوا با تاخیر وارد میشه که دلیل همون اینرسی هوا هست
اینم یادتون باشه که تو دور های 5000 قدرت موتور حدود نصف و با بالاتر رفتن کاهش پیدا میکنه
که دلیل فقط پر نشدن سیلندر هست
حالا اگه یه میل سوپاپ برای مثال 265 درجه با لیفت 9 میلیمتر باشه راندمان حجمی تو دور های بالای مثلا 4000 (بستگی به مشخصات داره) بیشتر میشه
حالتی که پیش میاد:
پیستون مکش کرده و به نقطه مرگ پایین اومده حالا که داره میره بالا هنوز هم خلا داخل سیلندر زیاد و با بالا رفتن پیستون هنوز هوا داره وارد سیلندر میشه(مثلا 70 درجه بعد نقطه مرگ پایین) اینجوری هوای بیشتر وارد سیلندر شده و همچنین هوای بیشتری متراکم میشه.اسب بخار میره بالا :? (حدود 10 تا 30 درصد بستگی داره)
خب رسیدیم سره اصل مطلب :smile:
اگه میل سوپاپ ریسی داشته باشیم چون سرعت پیستون کمه و با توجه به لیفت بیشتر در دوره پایین سیلندر پر شده
موقعی که تو دوره پایین پیستون میره بالا چون زمان باز بودن زیاد هست هوا دوباره به مانیفولد بر میگرده در نتیجه مخلوط کمتر متراکم میشه, تراکم کمتر کاهش قدرت و کشش و همچنین بد کار کردن تو دوره پایین و ایجاد میکنه.که حدود 10 تا 30 درصد ضعیف میشه.
:eek:
RM Motorsport
ilia247
پست: 4
تاریخ عضویت: 20 ژوئن 2010, 16:00
نوع خودرو: samand LX
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: دلیل بد کار کردن موتور در دورهای پایین با کمشافت ریسی؟!

پست توسط ilia247 » 22 ژوئن 2010, 21:01

سلام خدمته حمید خان و بقیه بچه ها : :)
حالا که دلیل بد کار کر موتورو تو دور های پایین برامون روشن شد. :P
کسی میدونه که این مشکل با چه راهی برطرف می شه ؟ :lol:
نمایه کاربر
nav!d_GT
سرعت : 15 کيلومتر در ساعت
پست: 59
تاریخ عضویت: 30 ژولای 2010, 18:22
نوع خودرو: Lifan 520
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: دلیل بد کار کردن موتور در دورهای پایین با کمشافت ریسی؟!

پست توسط nav!d_GT » 23 ژانویه 2011, 14:09

سلام به دوستان
یک سوال داشتم : آیا این مورد فقط به خودروهایی مختص میشه که کمشفت ریسی دارن ؟؟ آخه بنظرم این صدا روی بعضی از خودروها هم می تونید ببینید مثل مگان که البته با بنزین سوپر که قاعدتاً عدد اکتان بالاتری داره تا حدودی برطرف میشه!! واقعاً راه حلی داره یا تنها باید روی برنامه ECU کار کرد؟؟ و آیا ادامه استفاده از این کمشفتها به مرور باعث مشکل هم میشه؟
نمایه کاربر
پسر بزرگ
سرعت : 22 كيلومتر در ساعت
پست: 291
تاریخ عضویت: 14 فوریه 2008, 19:33
نوع خودرو: Big Boy) B6 Dohc)
محل اقامت: خراسان رضوی ......(0571)......
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: دلیل بد کار کردن موتور در دورهای پایین با کمشافت ریسی؟!

پست توسط پسر بزرگ » 13 آپریل 2011, 16:46

سلام
همگی استادن و فلسفی توضیحات فرمودن
واسه آدمایی مثل خودم عرض کنم که
دلیل بد کار کردن موتور در دورهای پایین با کمشافت ریسی؟!
اصلی ترین دلیل اینه که موتور های ریس در حال مسابقه در دور بالایی کار میکنن به همین خاطر برای این موتور ها میل سوپاپ هایی میسازن که آوانس بشتری داره نسبت به حالت استاندارد داره تا در دور های بالا به خاطر زمان کم و اینرسی هوا داخل منیفولد هوای بیشنری وارد سیلندر بشه و به اصطلاح راندمان حجمیشون افزایش پیدا کنه
حالا این میل سوپاپ ها تو دور هایی پایین باعث بد کار کردن موتور میشن به خاطر اینکه وقتی هنوز پیستون در حالت مکش نیست سوپاپ باز میشه و قبل از اینکه مکش توسط پیستون کامل بشه سوپاپ بسته میشه که هوای کمی به موتور میرسه و موتور خوب کار نمیکنه
واسه همین ماشین های ریس دور آرامشون رو 2500 تقریبا تنظیم میکنن که حد اقل موتور خاموش نشه
شيفتگــان پــرواز را ، ميل به خزیــدن نيست ..
نمایه کاربر
Roeentan
سرعت : 22 كيلومتر در ساعت
پست: 264
تاریخ عضویت: 17 آپریل 2007, 14:45
محل اقامت: تهران
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: دلیل بد کار کردن موتور در دورهای پایین با کمشافت ریسی؟!

پست توسط Roeentan » 03 می 2011, 10:40

پسر بزرگ نوشته شده:سلام
همگی استادن و فلسفی توضیحات فرمودن
واسه آدمایی مثل خودم عرض کنم که
دلیل بد کار کردن موتور در دورهای پایین با کمشافت ریسی؟!
اصلی ترین دلیل اینه که موتور های ریس در حال مسابقه در دور بالایی کار میکنن به همین خاطر برای این موتور ها میل سوپاپ هایی میسازن که آوانس بشتری داره نسبت به حالت استاندارد داره تا در دور های بالا به خاطر زمان کم و اینرسی هوا داخل منیفولد هوای بیشنری وارد سیلندر بشه و به اصطلاح راندمان حجمیشون افزایش پیدا کنه
حالا این میل سوپاپ ها تو دور هایی پایین باعث بد کار کردن موتور میشن به خاطر اینکه وقتی هنوز پیستون در حالت مکش نیست سوپاپ باز میشه و قبل از اینکه مکش توسط پیستون کامل بشه سوپاپ بسته میشه که هوای کمی به موتور میرسه و موتور خوب کار نمیکنه
واسه همین ماشین های ریس دور آرامشون رو 2500 تقریبا تنظیم میکنن که حد اقل موتور خاموش نشه
دوست عزیز قسمتی از حرفتون اشتباه است، شما دارید میگید میل سوپاپ ریسی باز شدن مثلا سوپاپ هوا رو آوانس میکنه، خب تا اینجا تقریبا همه اتومبیل ها سوپاپ هواشون آوانس باز میشه، یعنی توی هر موتوری به قول شما قبل از اینکه مکش ایجاد شه یعنی قبل از نقطه مرگ بالایی سوپاپ هوا باز میشه (بسته شدنش یه عالم دیگه ای داره که کشیده میشه به میل سوپاپ های VVTI ) . حالا میل سوپاپ ریس این باز شدنو آوانس تر و بسته شدنو ریتاردنر میکنه که باعث میشه توی دور پایین که جریان هوا سرعت نداره و اختلاف فشار کم هست قسمتی از هوا برگرده تو منیفولد . این باعث میشه راندمان حجمی بیاد پایین.
حالا توی دور پایین سوپاپ هوا قبل از مکش پیستون بسته نمیشه، این اتفاق فقط توی یک سری موتور های خاص میافته که سوپاپ هوا یا خیلی زود بسته میشه یا خیلی دیر (یعنی یا خیلی قبل مکش یا خیلی بعد از مکش تو مرحله تراکم) که اون موتور ها اکثرا توربو شارژ و مجهز به میل سوپاپ های VVTI هستند
نمایه کاربر
DEATH
فعال کلوپ فنی تخصصی
پست: 4081
تاریخ عضویت: 06 سپتامبر 2009, 15:20
نوع خودرو: Casper
محل اقامت: ایران 44
Has thanked: 10 times
Been thanked: 11 times
تماس:

Re: دلیل بد کار کردن موتور در دورهای پایین با کمشافت ریسی؟!

پست توسط DEATH » 22 می 2012, 10:07

برگرفته از تاپيك راندمان حجمي، فكر ميكنم خود حميد اونجا بهتر توضيح داده :
همونطور که مطلع هستید در چرخه واقعی موتور ما آوانس و ریتارد سوپاپ رو داریم!
در اواخر کورس تخلیه ما به علت اینرسی سوپاپ هوا،آوانس داریم! یعنی سوپاپ هوا کمی قبل تر از نقطه مرگ بالا(bTDC) شروع بع باز شدن میکنه تا موقع شروع کورس مکش کاملاً باز شده باشه!
در این حین مقداری از گازهای سوخته باقیمانده به دو طریق راندمان حجمی ما رو کاهش میدن!
یکی اینکه این گازهای دارای حرارت بالایی هستن و باعث گرم شدن گازهای ورودی میشن و بالطبع چگالی مخلوط ورودی رو کاهش میدن!
دو اینکه با ورود به سوپاپ هوا مخلوط ورودی رو کمی پس میزنن که بدین طریق راندمان حجمی ما کاهش پیدا میکنه!
موفق باشيد.
فرهاد
پروردگارا، ازت ممنونيم بخاطر همه چيز. و از همه مهمتر، بابت ماشينهاي سريع ازت ممنونيم.

مباحث طبقه بندي شده كلوپ پرايد
تيونينگ 141 نقره اي
نمایه کاربر
ghalandar
سرعت : 35 كيلومتر در ساعت
پست: 627
تاریخ عضویت: 24 ژولای 2010, 03:23
نوع خودرو: کرسیدا - سمند فروشی
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: دلیل بد کار کردن موتور در دورهای پایین با کمشافت ریسی؟!

پست توسط ghalandar » 22 می 2013, 22:31

manfered نوشته شده:مهمترین اتفاقاتی که با نصب میل سوپاپ های ریسی می افته کم شدن گشتاور در دورهای پایین , بد کار کردن در دور آرام IDLE و بعضا شنیدم که مشکلات کامپیوتر ( یعنی استفاده از کامپیوتر معمولی و ستاپ نشدن با CAMSHAFT جدید )

این اتفاقات بیشتر در موتور های دور بالا و موتور هایی که از تعداد سوپاپ بیشتر بهره می برند به وجود می یاد . یه مثال می زنم شاید بتونم منظورمو برسونم .
یه جارو برقی یا حالا یه دستگاهی که وکیومی رو بوجود می یاره در نظر بگیرید . اگر شیلنگ جاروبرقی دارای قطر کمتری باشه خاک و آتاشغال رو با قدرت بیشتر می کشه . مثلا با قطر 4 سانت . حالا همین جارو برقی رو با شیلنگ با قطر 10 سانت در نظر بگیرید . آیا همون مکش رو داره ؟ البته با کوچک تر بودن از یه حدی , مسئله محدودیت حجم هوای ورودی در یک تایم مشخص بوجود میاد.
اتفاقی هم که برای موتور در دور آرام می افته تقریبا همینه .
همین مکش و هموای ورودی کم مخصوصا در سیستم های قدیمی تر , مثلا با وبر , این اتفاق می افتاد که ضرایب سوخت و هوا درست و کافی نبود . و مسئله دیگه بوجود اومدن لگ در دور آروم بود.
همون اتفاقی که با تکنولوژی های قدیمی توربو می افته

خوب حالا تکنولوژی پیشرفت کرده و سیستم های Variable valve timing و lift control ها خیلی از این اتفاقات رو حل کرده

اما تئوری دیگه ای که بود و فکر می کنم که الان هم استفاده می شه این بود که بدون استفاده از سیستم های متغییر , بیان یه میل سوپاپ بسازن که علاوه بر امکانات میل سوپاپ های ریس , در دور آروم هم دارای گشتاور بهتر و بهتر کار کردن موتور باشه( نسبت به وضعیت قبلی )

این روش به این صورته که به صورت مجازی بیان varible valve timing رو پیاده سازی کنن .
طراحی به این صورت هستش که اختلاف در زمان باز شدن سوپاپ 1 با 2 بوجود بیارن . ایده ای که پشت طراحی هست اینه که باز شدن اول یک سوپاپ باعث می شه که مخلوط با چگالی و سرعت بیشتری وارد محفظه بشه ( با توجه به کوچک تر بودن مجرای ورودی نسبت به باز بودن 2 سوپاپ ) و با باز شدن سوپاپ دوم , مخلوط ( سیال حالا هرچی ) با سرعت بیشتری وارد محفظه احتراق می شه

در مورد بالانس موتور های 4 سیلندر خطی و ایده ساخت موتور های V4 فکر می کنم یه تاپیک قدیمی بود . حالا کجاس دیگه !!!!
تعداد سوپاپ بیشتر بعید میدونم چون سوپاپ بیشتر به افزایش سرعت ( برای دبی ثابت flow) کمک می کنه و برای دور پایین از افتادن flow جلوگیری میکنه.
شاید یه مساله ای که پیش میاد این باشه که توربولانس مخلوط سوخت و هوا به هم بخوره و یکسان بودن مخلوط سوخت و هوا در محفظه احتراق در نقاط مختلف تفاوت پیدا کنه.
نه خود خوری- نه کس دهی - گنده کنی - به سگ دهی!
نمایه کاربر
enzoferrari
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 196
تاریخ عضویت: 25 ژانویه 2012, 14:44
نوع خودرو: Honda Civic Si
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: دلیل بد کار کردن موتور در دورهای پایین با کمشافت ریسی؟!

پست توسط enzoferrari » 17 آگوست 2013, 11:28

ويژگي اصلي ميل سوپاپ ريس چيه؟
اينكه سوپاپ هاي ورودي و خروجي در لحظه رسيدن پيستون به نقطه مرگ (بعد از مرحله احتراق) OVERLAP دارند
يعني در يك بازه زماني كوتاه، هر دو باز هستند

در لحظه مرگ، دود با سرعت زياد خارج ميشه
مخلوط سوخت و هوا هم پشت سوپاپ منتظر پايين رفتن پيستون و ورود به سيلندره
در دورهاي بالا، چون سرعت خروج گازها از اگزوز بالاست، يه خلأ نسبي در مسير اگزوز ايجاد ميشه
به اين خلأ ميگن Back Pressure
اون همپوشاني سوپاپ ها در دورهاي بالا باعث ميشه اون خلأ مخلوط سوخت و هوا رو قبل از پايين اومدن سيلندر، به داخل سيلندر بكشه
چون در دور بالا، به قدري سيلندر سريع مياد پايين، كه مخلوط سوخت و هوا فرصت كافي براي ورود كامل به سيلندر نداره
و اين كمك مي كنه به ورود مخلوط بيشتر به داخل سيلندر

در دور پايين، اون خلأ نسبي وجود نداره
چون سرعت خروج گاز از اگزوز چندان بالا نيست
و گاز به صورت پالس هايي از اگزوز ميره بيرون
كه خود اين پالس ها يه انعكاس و برگشتي ايجاد مي كنند
كه اين برگشت بازدهي رو كم مي كنه
وقتي هنوز سوپاپ دود بسته نشده، اون پالس برعكس مخلوط سوخت و هوا رو پس ميزنه
همين باعث ميشه مقدار مخلوط ورودي به سيلندر از كنترل خارج بشه
ضمن اينكه اين پالس فشار و دماي هواي داخل منيفولد رو نوسان ميده
همين باعث ميشه سنسورها سيگنال هاي نوساني ايجاد كنند
و همين باعث ميشه كاركرد موتور از حالت نرم خارج بشه
مصرف سوخت هم زياد ميشه
گشتاور موتور در دور پايين به شدت افت مي كنه

سيستم هاي سوپاپ متغير ابداع شدند تا پارامترهاي زير رو در دورهاي مختلف تنظيم كنند:
Valve Time
Valve Timing
Valve Lift
(دو تاي اولي با هم فرق داره)
برخي از اين سيستم ها، صرفا يك يا دو پارامتر رو تنظيم مي كنند؛ برخي هم هر سه پارامتر رو تنظيم مي كنند
انگار كه موتور در دور پايين داراي ميل سوپاپ عادي و در دور بالا داراي ميل سوپاپ ريس هست
نمایه کاربر
AMIR N
دنده 1
پست: 1865
تاریخ عضویت: 26 ژانویه 2013, 16:20
نوع خودرو: slx&206
محل اقامت: کره زمین(اصفان)
Has thanked: 8 times
Been thanked: 2 times
تماس:

Re: دلیل بد کار کردن موتور در دورهای پایین با کمشافت ریسی؟!

پست توسط AMIR N » 17 آگوست 2013, 14:50

اقا ی سوال
واقعا شرمندم این سوال رو اینجا میپرسم
کم شافت چی ب پراید می خوره که تو دور پایین گشت اورش بیشتر بشه
میگن B5می خوره ی راهنمایی می کنین
به این تاپیک سر بزنید ((حتما)) و منو تو ساخت این امپلی فایر همراهی کنید
viewtopic.php?f=5&t=104674
gti6
سرعت : 35 كيلومتر در ساعت
پست: 639
تاریخ عضویت: 03 آپریل 2016, 16:36
نوع خودرو: tondar90/chery tiggo
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: دلیل بد کار کردن موتور در دورهای پایین با کمشافت ریسی؟!

پست توسط gti6 » 28 دسامبر 2016, 08:59

AMIR N نوشته شده:اقا ی سوال
واقعا شرمندم این سوال رو اینجا میپرسم
کم شافت چی ب پراید می خوره که تو دور پایین گشت اورش بیشتر بشه
میگن B5می خوره ی راهنمایی می کنین
یک نوع میل سوپاپ به اسم فنی A101
ارسال پست

بازگشت به “سوال و جواب تخصصي تیونینگ”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 1 مهمان