چگونه يك توربوي مناسب انتخاب كنيم؟ How to choose a turbo

سوال و جواب تخصصي پیرامون تقويت خودرو

مدیر انجمن: كوروش پيروز

قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. راهنمای استفاده از فوروم :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.
ارسال پست
milad3500
سرعت : 15 کيلومتر در ساعت
پست: 65
تاریخ عضویت: 09 ژولای 2015, 21:10
نوع خودرو: 206 تیپ 5
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: چگونه يك توربوي مناسب انتخاب كنيم؟ How to choose a turbo

پست توسط milad3500 » 01 می 2016, 21:19

سلام من یه توربو دارم که متعلق به bmw 335 مدل 2009 البته یکی از دو توربو را من در اختیار دارم که سایز بسیار کوچیکی داره و من مشخصات اونو ندارم
و میخوام روی tu5 نصب کنم به نظر شما این توربو مناسب هست
البته بوست بالا نمیخوام
اگه کاری باشه که فقط یک نفر تو این دنیا انجام داده باشه حتما من هم میتونم و اگر کاری باشه که کسی تو این دنیا نتونسته باشه انجام بده
بازم احتمالش هست که من بتونم انجام بدم
نمایه کاربر
hossein G
متخصص فنی خودرو
پست: 3474
تاریخ عضویت: 06 آگوست 2004, 02:44
نوع خودرو: بلیط مترو
محل اقامت: Kermanshah, Budapest
اینستاگرام: m10turbo
Has thanked: 0
Been thanked: 0
تماس:

Re: چگونه يك توربوي مناسب انتخاب كنيم؟ How to choose a turbo

پست توسط hossein G » 09 سپتامبر 2016, 03:06

HMTuning نوشته شده:اقا مهدی و بقیه دوستان قصد ندارید تو این تاپیک مفهوم a/rرا بفرمایید؟
همه چیزا رو لازم نیست کامل بفهمی، من دوره کامل درسی توربین داشتم با استاد خارجی، که کلی توضیح داد و
کارگاه بردن و آخر دوره امتحان دادیم تا پاس بشیم.... اما الانه کلی از جزیات رو فراموش کردم.

یکی سری فرمول هست، وب سایت های زیادی هم هستن که میتونی آنلاین اعداد رو وارد کنی تا جواب رو بدست
بیاری اما خیلی راحت و ساده میشه با خطای ۱۰٪ از یک سری معادله های کلی استفاده کنی.
مثلا خیلی ساده بگی که ۱ پوند در دقیقه جریان هوا برابر با ۱۰ اسب بخار در میلینگ میشه.
1LB/min= 10 Hp on crank shaft
خیلی کلی و راحت هست.
البته بعضی از مپ های مثله Holset از واحد های دیگه استفاده کرده کیلوگرم در ثانیه kg/s یا جهت یا تعداد بردار های فرق داره.

تصویر


http://i96.photobucket.com/albums/l163/kildea/hx30.jpg


تصویر




بازم اگر مشکل داری اینو ببین توی ۱۰ دقیقه به زبان خیلی ساده حالیت میکنه‌:
http://www.aparat.com/v/mniTf



در راستای A/R, که البته ایتجاست که معنی توربو های حجم متغییر رو میفهمی :grin:
A/R Area/Radius
describes a geometric characteristic of all compressor and turbine housings. Technically, it is defined as
the inlet (or, for compressor housings, the discharge) cross-sectional area divided by the radius from the turbo centerline to the centroid of that area

تصویر

Compressor A/R - Compressor performance is comparatively insensitive to changes in A/R. Larger A/R housings are sometimes used to optimize performance of low boost applications, and smaller A/R are used for high boost applications. However, as this influence of A/R on compressor performance is minor, there are not A/R options available for compressor housings.

Turbine A/R - Turbine performance is greatly affected by changing the A/R of the housing, as it is used to adjust the flow capacity of the turbine. Using a smaller A/R will increase the exhaust gas velocity into the turbine wheel. This provides increased turbine power at lower engine speeds, resulting in a quicker boost rise. However, a small A/R also causes the flow to enter the wheel more tangentially, which reduces the ultimate flow capacity of the turbine wheel. This will tend to increase exhaust backpressure and hence reduce the engine's ability to "breathe" effectively at high RPM, adversely affecting peak engine power.
Smaller A/R turbine housing
low-end torque
optimal boost response
more "fun" to drive on the street
at higher engine speeds, high back pressure, which can result in a loss of top end power.
larger A/R turbine housing
is biased towards peak horsepower,
no transient response and torque at very low engine speeds.
minimize backpressure at high rpm.
increasing time to boost. racing .
.Horsepower sells cars, Torque wins the races

Overhaul & Blueprint XU9J4/Z - Peugeot MI16

Restore BMW 2002 Turbo
نمایه کاربر
حمید.
متخصص فنی تخصصی
پست: 2441
تاریخ عضویت: 10 ژوئن 2007, 19:28
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: چگونه يك توربوي مناسب انتخاب كنيم؟ How to choose a turbo

پست توسط حمید. » 09 سپتامبر 2016, 18:48

همه چیزا رو لازم نیست کامل بفهمی
:P
HMTuning نوشته شده:اقا مهدی و بقیه دوستان قصد ندارید تو این تاپیک مفهوم a/rرا بفرمایید؟
خیلی ساده بخوام توضیح بدم میشه سطح مقطع قسمتی از هوزینگ تقسیم بر فاصله مرکز این سطح مقطع تا نقطه مرکزی هوزینگ. (عکسو توجه کنی راحت تر میفهمی)

تصویر

حالا تاثیرش چطوریه؟ هرچی بزرگتر باشه بوست بالای بهتری میشه از توربو گرفت و راندمان کلی بهتره (البته نباید از نقطه اپتیمم دور شد) ولی لگ هم زیادتره (مثلاً برای مسابقات درگ خوبه)
اگه کوچیکتر باشه واکنش توربو زیاد میشه و گشتاور دور پایین بیشتر میشه ولی فشار برگشتی (تاپیک جداگانه داره فشار برگشتی) بیشتر میشه و مثلاً دمای گاز خروجی میره بالاتر و حتی موتور شاید داغ کنه خیلی بد باشه.

:hb:
   No one 
ارسال پست

بازگشت به “سوال و جواب تخصصي تیونینگ”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 1 مهمان