تمیز کردن انژکتور به روش اصولی

بحث در مورد سيستم تزريق الكترونيكي

تصویر

مدیر انجمن: كوروش پيروز

قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. راهنمای استفاده از فوروم :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.
ارسال پست
نمایه کاربر
mehrvarz2000
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 197
تاریخ عضویت: 01 نوامبر 2014, 16:30
نوع خودرو: پژو 207i
محل اقامت: تهران

Re: تمیز کردن انژکتور به روش اصولی

پست توسط mehrvarz2000 » 08 اکتبر 2015, 12:29

سلام دوستان
در شرق تهران جایی برای شستن انژکتورها سراغ دارید؟ ماشین 207 هست. قیمت حدودا چه قدر میشه؟ ترجیح میدم جایی برم که کارش خوب باشه.
207i: نمد زیر کاپوت، روکش صندلی فابریک، دزدگیر تصویری، محافظ فلزی رکاب، قفل ECU، قفل زاپاس، کروز کنترل و لیمیتر، رادیو پخش کنوود، interface رادیو پخش، چراغ داشبورد، فلاپ راهنمادار آینه بغل، Dim sport
rezabik2016
پست: 4
تاریخ عضویت: 17 فوریه 2016, 09:17
نوع خودرو: مشخص نشده!

Re: تمیز کردن انژکتور به روش اصولی

پست توسط rezabik2016 » 15 مارس 2016, 09:24

aut نوشته شده:از باک تا انژکتور
اساس کار سیستم های انژکتوری بر فشار بالای سوخت در زمان ورود به داخل سیلندر است و اصطلاح پاشش سوخت نیز از همین جا میآید در حالی که در مورد کاربراتور در حقیقت این جریان هوای ورودی به موتور بود که بنزین را با خود همراه میکرد و عملاً بنزین داخل سیلندر «ریخته» میشد به جای آنکه پاشیده شود. اما پاشش سوخت نیازمند افزایش فشار است و پمپ بنزین وظیفه این افزایش فشار را در سیستم بر عهده دارد. این پمپ بنزین از نوع برقی است و میتواند فشار لازم را فراهم کند و این فشار، بنزین را از باک به موتور میرساند. در موتور این بنزین وارد ریل سوخت میشود. ریل سوخت به طور ساده لوله ای است که بنزین از یک سوی آن وارد شده و مقداری از بنزین از سوی دیگر آن خارج میشود و بخشی از سوخت نیز بر حسب نیاز موتور برای احتراق مورد مصرف قرار میگیرد. اکنون سوخت به موتور خودرو رسیده اما هنوز تا رسیدن به داخل سیلندرها و در نهایت تولید نیرو یک گام دیگر باقی مانده است. بر روی ریل سوخت، به تعداد سیلندرهای خودرو انژکتورهایی نصب شده است (البته مدل های تک انژکتوری در دهه 90 برای مدتی کوتاه رایج شد که نمونه هایی از آن را میتوان در محصولات قدیمی تر دوو دید). این انژکتورها از یک سو به ریل سوخت خودرو متصلاند و از سوی دیگر به بالای سیلندر و داخل مانیفولد هوا (البته محل این انژکتورها در موتورهای تزریق مستقیم سوخت متفاوت است). اکنون سوخت توانسته از باک خود را به داخل موتور برساند اما انژکتورها نمیتوانند بدون کنترل سوخت را وارد سیلندر کنند چرا که در غیر این صورت عملاً به طور پیوسته سوخت در حال پاشیده شدن به داخل سیلندر است در حالی که تنها در لحظه ای خاص و البته به میزانی خاص سوخت باید به موتور تزریق شود.اینکه چگونه انژکتور میتواند میزان و زمان پاشش سوخت را کنترل کند را در ادامه بررسی خواهیم کرد اما در این زمینه انژکتور به طور کامل تابع دستوراتی است که از جانب ECU خودرو دریافت میکند. ECU با بررسی اطلاعات به دست آمده از سنسورهای مختلفی از جمله سنسور موقعیت دریچه گاز، سنسور موقعیت میل سوپاپ، سنسور دمای موتور و سنسور اکسیژن و ...، زمان و مدت باز شدن انژکتور را تعیین کرده و از طریق سیستم های برق به انژکتور میرساند. به این ترتیب انژکتور براساس دستوری که ECU به آن میدهد در زمان مناسب و به مدت مشخص باز شده و سوخت پر فشار را به داخل مانیفولد تزریق میکند و این سوخت به همراه هوا در مرحله مکش وارد سیلندر میشود.

ساختار انژکتور
انژکتور در حقیقت یک استوانه کوچک است که از یک سو به ریل سوخت متصل است و از سوی دیگر به داخل مانیفولد. به دلیل اتصال به ریل سوخت، همواره بنزین با فشار بالا داخل انژکتور وجود دارد ولی در حالت عادی انژکتور بسته است و این بنزین داخل انژکتور باقی میماند و تنها در صوت باز شدن انژکتور است که بنزین میتواند وارد سیلندر شود.ساختار انژکتور در شکل به طور کامل مشخص است. داخل بدنه انژکتور، مسیر باریکی برای عبور سوخت وجود دارد که در انتها به سوراخ بسیار ریز انتهای انژکتور می رسد. در مسیر این لوله یک قطعه کوچک فلزی مغناطیسی به شکل استوانه وجود دارد که یک سوزن ریز به انتهای آن متصل است که نقش سوپاپ انژکتور را بازی می کند. این سوزن در شرایط عادی سوراخ سر انژکتور را می بندد و به این ترتیب مانع از خروج سوخت پر فشار از انژکتور میشود و سوخت پشت این سوزن کوچک با فشار بالا متوقف میماند. به این ترتیب بخش مربوط به بسته بودن انژکتور حل شده است اما اکنون زمان آن است که فرمان از ECU برای باز شدن انژکتور ارسال شود. برای این منظور، یک سیم پیچ به دور بدنه انژکتور نصب شده است. سیم پیچ ها به طور کلی با ورود جریان برق مستقیم مغناطیسی شده و مانند یک آهنربا عمل می کنند و به این ترتیب می توانند قطعات آهنی را به سمت خود جذب کنند. این دقیقاً کاری است که در سیستمهای درب بازکن برقی هم انجام میشود اما در انژکتورها تمام این اتفاقات در ابعاد کوچکتری رخ میدهد. زمانی که نیاز به باز شدن انژکتورها باشد، فرمان الکتریکی از جانب ECU ارسال میشود و این فرمان الکتریکی باعث آهنربا شدن سیم پیچ شده و این آهنربا، پیستون و به دنبال آن سوزن انژکتور را به سمت بالا میکشد. به این ترتیب سوزن انژکتور از سوراخ انژکتور دور شده و مسیر سوراخ خروجی انژکتور باز میشود و سوخت میتواند با فشار از این سوراخ جریان پیدا کند. حال انژکتوری داریم که باز شده و سوخت از آن جریان پیدا میکند. پروسه جریان یافتن سوخت از داخل انژکتور به طور معمول در حد چند میلی ثانیه است و باید این مسیر به سرعت بسته شود. برای بسته شدن مسیر، ECU ارسال جریان الکتریکی را قطع میکند اما قطع جریان برق به تنهایی نمی تواند با سرعت لازم انژکتور را ببندد. برای این منظور به مجموعه سوپاپ یا سوزن انژکتور یک فنر متصل میشود که وظیفه دارد این مجموعه را به داخل بکشد تا در حالت عادی انژکتور بسته باشد. این فنر آنقدر قدرت دارد که بتواند انژکتور را سریع ببندد و در عین حال آنقدر قوی نیست که در مقابل نیروی مغناطیسی حاصل از سیم پیچ مقاومت کند و اجازه میدهد انژکتور در زمان لازم باز شود. به این ترتیب انژکتور میتواند در کسری از ثانیه باز شده و به سوخت پر فشار اجازه خروج بدهد و به سرعت هم بسته شود تا از خروج بیدلیل سوخت جلوگیری کند. پیش از این گفتیم پمپ بنزین وظیفه تامین فشار سوخت لازم برای پاشش به مجموعه موتور را بر عهده دارد. این فشار سوخت ثابت است و سیستم مدیریت موتور خودرو متناسب با نیاز موتور، زمان باز بودن انژکتورها را تغییر میدهد تا از این طریق میزان بنزین تزریق شده به موتور تغییر کند. در دورهای موتور پایین و در شرایطی که فشار کاری زیادی بر روی موتور نیست، انژکتورها در زمانی بسیار کوتاه باز و بسته شده و به این ترتیب مقدار بسیار کمی از سوخت به داخل سیلندر پاشیده میشود. به این ترتیب بخشی از سوختی که از جانب پمپ به ریل سوخت فرستاده شده است مصرف نشده باقی میماند و در صورتی که راهی به بیرون پیدا نکند باعث متوقف شدن فرآیند کاری سیستم میشود چرا که پمپ دیگر نمیتواند جریان بنزین را ایجاد کند. برای این منظور بنزین مصرف نشده از انتهای ریل سوخت و از طریق شیلنگی جداگانه بار دیگر به باک بازمیگردد تا جریان سوخت برقرار شود. بد نیست بدانید یکی از راههای کشیدن بنزین از خودروهای جدید هم همین لوله برگشت سوخت است. باک بنزین بسیاری از خودروها دارای یک توری اولیه است تا از ورود اجسام بزرگ به باک جلوگیری کند و به این ترتیب نمیتوان از باک آنها با روشهای قدیمی سوخت را در مواقع خاص بیرون کشید. برای این منظور کافی است لوله برگشت سوخت به باک را بیابید و آن را از موتور جدا کنید. در این لحظه با روشن شدن موتور، سوخت برگشتی از این باک جریان پیدا میکند و می توانید آن را از طریق ریختن در یک ظرف مورد استفاده قرار دهید. البته در نظر داشته باشید این روش به دلیل احتمال ریختن بنزین بر روی بخش های داغ موتور خطرات خاص خود را دارد و تنها در مواقع خاص باید از آن استفاده کرد زیرا بسیار خطرناک است.توضیحات ساده شده کارکرد انژکتور در این بخش به معنی سادگی ساخت این مجموعه نیست چرا که ساخت انژکتور فرآیندی بسیار دقیق است و در حال حاضر نیز معدود شرکت هایی در سطح بینالمللی توانایی تولید انژکتور را دارند چرا که تلورانسهای تولیدی انژکتور در حد یک میکرون بوده و جزو دقیق ترین اجزا خودرو است.یکی از نکات مهم در انژکتور، ترکیب مکانیک و الکترونیک در آن است و به همین دلیل عیبیابی آن نیاز به دانش ویژهای دارد. انژکتور برخلاف بسیاری از سنسورهای موجود در موتور خودرو خرابی خود را به اطلاع ECU نمیرساند و برای بررسی خرابی احتمالی آن نیاز است انژکتور باز شده و کارکرد آن بررسی شود.

مشکلات انژکتور
در ایران انژکتور جزو قطعات حساس خودرو تقسیم بندی میشود هر چند در حالت عادی ممکن است انژکتور بدون مشکل چند 10 هزار کیلومتر کار کند. یکی از علل خرابی انژکتور در خودروهایی که در کشورمان کار میکنند ناخالصی های فیزیکی موجود در بنزین است. این ناخالصی ها گاهی آنقدر ریز هستند که از فیلتر اولیه نصب شده بر روی پمپ بنزین و حتی فیلتر بنزین عبور میکنند و به انژکتور میرسند. انژکتورها دارای یک فیلتر بسیار ظریف هستند که سوخت پیش از ورود به مجموعه انژکتور از آن عبور میکند تا برای آخرین مرتبه هرگونه ناخالصی داخلی آن پاک شود. این فیلتر بسیار ظریف بوده و ممکن است به مرور در اثر ذرات معلق داخلی بنزین بگیرد. به علاوه گاهی ذراتی کوچک و یا محلول در بنزین از این فیلتر عبور میکنند که بعداً می توانند بر روی سوراخ ریز خروجی انژکتور و یا فاصله میان سوزن انژکتور و دهانه آن رسوب کرده و میزان پاشش انژکتور را کم کنند. در این شرایط با توجه به اینکه یک خرابی مکانیکی رخ داده است، ECU خودرو متوجه مشکل نمیشود و مدت زمان پاشش سوخت تغییر نمی کند اما این انژکتور به دلیل آنکه نمیتواند سوخت کافی را به بیرون بپاشد باعث ضعف توان موتور میشود. یکی دیگر از منابع آلودگی انژکتور، اجزای مومی بنزین است که نمیتوان آن را ویژه بنزین ایران دانست و کم و بیش در تمامی کشورها دیده میشود. این ذرات در زمان روشن بودن موتور به دلیل گرمای اطراف انژکتور به سرعت آب و سپس بخار میشوند اما پس از آنکه موتور خودرو خاموش شده و انژکتور سرد میشود بر روی بخش های داخلی و خروجی انژکتور می نشینند و به مرور تشکیل رسوبی را میدهد که شکل، جهت و میزان پاشش سوخت انژکتور را تغییر میدهد و بدنه انژکتور را نیز کثیف می کنند. به طور کلی انژکتور نیز مانند بسیاری دیگر از بخش های خودرو طول عمر مشخصی داشته و تعویض دورهای آن به خصوص در صورت بروز پدیده رسوب توصیه میشود چرا که انژکتور ساختار بسیار ظریفی دارد و این رسوبات بر کارآیی آن اثرات نامطلوبی بر جای می گذارند. از سوی دیگر شست وشوی انژکتور نیز باید به روش صحیح انجام شود. در ابتدا بهتر است انژکتورها به وسیله دستگاهی که به این منظور طراحی شده است تحت آزمون قرار گیرند تا میزان و کیفیت پاشش سوخت آنها ارزیابی شود. در مرحله بعد شست و شوی انژکتور باید با کمک دستگاه های مخصوص که براساس اولتراسونیک طراحی شده اند انجام شود تا اثر مناسبی بر جای بگذارد. در نهایت تعمیر کار باید در زمان بستن اورینگ های بالا و پایین انژکتور دقت کند تا از نشتی های احتمالی جلوگیری شود.
احسنت بسيار عالي بابت توضيحات فني و ريز بسيار ممنونم من با خواندن اين پست متوجه شدم انژكتور را نبايد با هر چيزي شست و بايد حساب شده عمل كرد چرا كه ساختار و قطعات حساسي دارد كه در اثر سهل انگاري و بي دقتي آسيب ديده و نهايتاً باعث ضرر و زيان خواهد شد. قبل از اينكه اين تاپيك را بخوانم تينر 20000 فوري خريدم و يكي دوستان گفت تا همين الان به روشي كه انژكتور ماشينم را شسته اند، اينكار را برايت انجام دهم ولي من قبول نكردم و گفتم قبلاً بايد يه بررسي انجام بدم من تصميم دارم دريچه هوا و منيفولد و ساير اجزا را با تينر بشورم و تميزكاري كنم ولي انژكتور را دست نزنم يعني در محلول تينر قرار ندهم الان به فكرم رسيد انژكتور را در محلول تميز كننده سوخت از شركت كاسپين يا در بنزين سوپر چند ساعت بگذارم
كسي اطلاعي داره در استان بوشهر محلول شستشو امريكايي هست يا نه؟
نمایه کاربر
Montaghed
دنده 1
پست: 1535
تاریخ عضویت: 22 فوریه 2009, 02:59
نوع خودرو: پژو پارس
محل اقامت: اهــــــواز

Re: تمیز کردن انژکتور به روش اصولی

پست توسط Montaghed » 08 نوامبر 2016, 18:00

برخلاف باور اکثر افراد از لحاظ تمیز کنندگی بنزین سوپر تفاوتی با بنزین معمولی نداره
شستشوی انژکتور به تنهایی کافی نیست و حتما پس از شستشو توسط دستگاه باید تست شوند
هرگز و هرگز و هرگز داخل باک تینر نریزید.
تاپیک پاسخگویی تون آپ و تنظیم موتور آنلاین:
viewtopic.php?f=80&t=101053
جانان
شروع حركت
پست: 25
تاریخ عضویت: 24 فوریه 2017, 13:31
نوع خودرو: ال90. لوگان۸۷
محل اقامت: مرز یزد و کرمان

Re: تمیز کردن انژکتور به روش اصولی

پست توسط جانان » 06 مارس 2017, 20:06

سلام دوستان خوب، انژکتور ال90 را چطوری باز کنم یعنی از کجا شروع کنم ، بعد باز کردن چدن محافظ چند تا پیچ داره بعدش برای بستن نیاز به بچسپ داره
قطعه ای چیز خاصی نیاز به تعویض داره میخام. انژکتور را تمیز کنم دسترسی به تعمیر کار ندارم چه ماده ای برای تمیز کردن و به چه ابزاری نیاز دارم اصلا امکانش هست یانه
نمایه کاربر
amir_ali362
شروع حركت
پست: 14
تاریخ عضویت: 27 ژولای 2010, 04:55
نوع خودرو: پراید .. پژو پارس

Re: تمیز کردن انژکتور به روش اصولی

پست توسط amir_ali362 » 28 مارس 2017, 16:53

سلام
چند روز بود میدیدم ماشین 3 کار میکنه . پرشیا 6000 کار کرده . میشه گفت نو هست .ریل سوخت را از جا در اوردم که دیدم ......
مصطفوی
پست: 2
تاریخ عضویت: 28 فوریه 2018, 10:51
نوع خودرو: پیکان

Re: تمیز کردن انژکتور به روش اصولی

پست توسط مصطفوی » 03 مارس 2018, 17:49

سلام
این محلولی که میگین آمریکایی.چطوری باید از این محلولها برای شستن انژکتور استفاده،باید انژکتورهارو باز کرد یا نه؟
نمایه کاربر
ممل-امریکایی
يار همراه
پست: 2281
تاریخ عضویت: 14 فوریه 2017, 18:02
نوع خودرو: ۲۰۶/۴۰۵/پارس/سمند...
محل اقامت: ایران خوزستان
اینستاگرام: @mr_daglas
تماس:

Re: تمیز کردن انژکتور به روش اصولی

پست توسط ممل-امریکایی » 03 مارس 2018, 18:20

سلام
فکر کنم منظورتMTBEباشه .که تنظیم موتوری ها باهاش انژکتور سرویس میکنن.برای استفاده از اون اره باید انژکتور ها باز بشه و با محلول و دستگاه شستشو بشه.تازه این یکی از مواد بنزین هست.
با عدم خرید کالاهای گران شده همچون خودرو ،طلا،ارز،و...به مدت یک ماه،دست سودجویان را از بازار کوتاه میکنیم و به هموطن های نیازمند خود یاری میرسانیم.هموطن اتحاد از تو شروع میشود
ارسال پست

بازگشت به “سيستم تزريق الكترونيكي (EFI)”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 1 مهمان